Objektiivinen ja pelastava sovitus

Koska tässä kohden esiintyy moninaista harhaoppia, on tarpeen vielä lähemmin tarkastella objektiivista (yleistä) vanhurskautusta, varsinkin sen suhdetta subjektiiviseen (yksilön) vanhurskautukseen.

Raamatun mukaan on olemassa OBJEKTIIVINEN kaikkien ihmisten sovitus Jumalan kanssa, toisin sanoen sellainen, jota ei vasta ihmisten ole aikaansaatava, vaan joka on saatu aikaan yli 1900 vuotta sitten Kristuksen kautta. Sovitus on olemassa ennen mitään ihmisten taholta tulevaa toimintaa ja siitä riippumatta. Se on täysin valmis tosiasia, niin kuin maailman luominen.

Paavali todistaa Room. 5:10: ”Me tulimme sovitetuiksi Jumalan kanssa hänen Poikansa kuoleman kautta”. Silloin siis, Kristuksen kuollessa, tapahtui meidän sovittamisemme Jumalan kanssa. Samoin kuin Kristuksen kuolema on takanapäin, samoin on myös meidän sovituksemme toteuttaminen (2 Kor. 5:19).

Sovittaminen (καταλλάσσειν) Room. 5:10 ja 2 Kor. 5:19 ei merkitse ihmisessä tapahtuvaa mielenmuutosta, vaan TAPAHTUMAA JUMALAN SYDÄMESSÄ. Kun Jeesus uhrasi syntiuhrinsa, Jumala lakkasi vihaamasta ihmisiä. Tämä ei ole mitään dogmaattista kaavailua, vaan apostolin oma selitys. ”Jumala sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan”.

Jo silloin hän antoi koko maailmalle anteeksi sen synnin sydämessään (in foro divino) ja julisti sen vanhurskaaksi; se näet, ”ettei syntiä lueta” on Raamatun kielenkäytön mukaan (Room. 4:6─8) aivan samaa kuin synnin anteeksi antaminen tai syntisten vanhurskaaksi julistaminen. Edelleen on Kristuksen kuolleistaherättämyksen tosiasia Raamatun mukaan todellinen synneistäpäästö, toisin sanoen KOKO SYNTISEN MAAILMAN OBJEKTIIVINEN (YLEINEN, allekirjoittaneen lisäys) VANHURSKAUTUS (Room. 4:25).

Niin selvästi Raamattu todistaa objektiivisesta, Kristuksen kautta kerta kaikkiaan tapahtuneesta kaikkien ihmisten sovittamisesta Jumalan kanssa. (Vrt. Meyer 2 Kor. 5:18 s. johdosta: ”Ihmiset olivat sen tähden, ettei heidän syntiänsä ollut poistettu, Jumalan pyhän vihan alaiset, έχθροί θεοũ, Deo invisi [Room. 5:10], mutta sen kautta, että Jumala antoi Kristuksen kuolla, hän sai aikaan syntien poistamisen, jonka johdosta siis Jumalan viha lakkasi. Sama asia on ilmaistuna Room. 5:10, tosin passiivista sanontaa käyttäen.”)

Evankeliumi on sanoma tästä objektiivisesta, tapahtuneesta sovituksesta, ja siitä syystä sitä 2 Kor. 5:19 sanotaan sovituksen sanaksi. Sen ansiota on, että ihmiset nyt puolestaan eli SUBJEKTIIVISESTI (HENKILÖKOHTAISESTI, allekirjoittaneen lisäys) tulevat sovitetuiksi Jumalan kanssa yksinomaan uskon kautta (sola fide). Me tulemme toisin sanoen vain sen tähden uskon kautta sovitetuiksi Jumalan kanssa, että sovitus Kristuksen suorittaman hyvityksen ansiosta JO ON OLEMASSA, JULISTETAAN JA TARJOTAAN evankeliumissa.

Paavali kehottaa uskomaan objektiivisesti olemassa olevaan sovitukseen 2 Kor. 5:20 sanoen: ”Antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa”, ja Room. 5:11 hän todistaa puhuen kaikkien kristittyjen suulla, että me ”nyt”, toisin sanoen subjektiivisesti uskoviksi tullessamme, olemme ottaneet vastaan (objektiivisen) sovituksen.

 … Raamatunmukaisesti korostaa luterilainen tunnustuskin sitä totuutta, että on olemassa yksi ainoa tapa ihmisten tulla subjektiivisesti sovitetuiksi Jumalan kanssa nimittäin USKON KAUTTA Kristuksen hankkimaan sovitukseen eli syntien anteeksiantamukseen (vrt. Apologia: ”Usko sovittaa ja tekee meidät vanhurskaiksi Jumalan edessä, milloin hyvänsä uskon kautta tartumme Jumalan lupaukseen”; M. 144; 101, 81; 108, 114; 119, 61; suom. 77, 82, 90).

Koko kristinopin kannalta on ratkaiseva merkitys sillä, ettei vähääkään tingitä objektiivisesta sovituksesta. Jos pidetään kiinni siitä, että ihmiset ovat Kristuksen tekemisen ja kärsimisen kautta täysin sovitetut Jumalan kanssa, ei jää enää mitään tilaa sille moninaisessa muodossa esiintyvälle harhaopille, että ihmisten täytyy kokonaan tai osaksi itse saada aikaan sovituksensa Jumalan kanssa.

Näin on pohja poissa kaikelta rationalistiselta, roomalaiselta ja nykyajan-teologiselta tekojen opilta. Objektiivinen, Kristuksen kautta aikaansaatu kaikkien ihmisten sovitus Jumalan kanssa pakottaa käsittämään evankeliumin ja uskon oikein. Evankeliumi ei voi silloin olla mitään muuta kuin sitä, että julistetaan ja tarjotaan Kristuksen hankkimaa syntien anteeksiantamusta, eikä pelastava usko voi olla mitään muuta kuin sitä, että vain vastaanotetaan Kristuksen hankkima syntien anteeksiantamus (vrt. Luther: ”Joka julistaa koko maailmalle, että koko maailman synti on Kristuksessa nielty”; St. L. XI, 693; W.A. 12, 515; ja taas: ”Usko pitää kätensä ja säkkinsä ojennettuna ja vain sallii itsellensä hyvää tehtävän”; St. L. XI, 1103 s.; W.A. 21, 487 s.).

Mutta jos ei opita tuntemaan Raamatun oppia Kristuksen sijaishyvityksen kautta tapahtuneesta täydellisestä sovituksesta tai jos siitä taas luovutaan, on siitä aivan itsestään seurauksena rationalistinen, roomalainen, arminiolainen tai nykyajan-teologinen tekojen oppi.

Jos Kristus ei ole suorittanut hyvitystä ihmisten edestä tai on suorittanut sen vain osaksi, on ihmisten tehtävänä suorittaa se, mikä Kristukselta on jäänyt suorittamatta. Silloin evankeliumi ei ole julistusta sovituksesta eli armosta, vaan se alennetaan jonkinlaiseksi ohjeeksi, miten ihmiset itse voisivat omilla teoillaan saada Jumalan muuttumaan armolliseksi. Toisin sanoen: evankeliumista tulee silloin laki ja uskosta tulee ihmisen suoritus, jonka kautta ihminen pyrkii Jumalan suosioon. Mutta silloin onkin luovuttu kristinopin tärkeimmästä uskonkohdasta.

Ote yhdysvaltalaisen ja luterilaisen teologin Franz Pieperin (1852─1931) lyhennetystä laitoksesta ”Kristillinen dogmatiikka”, (alkuperäinen teos on nimeltään D. Franz Pieper, Christliche Dogmatik, umgearbeitet von D. Dr. J. T. Müller, Concordia Publishing House, St. Louis (Mo) U.S.A., 1946.), s. 321─323, SLEY, Helsinki, 1961. Teoksesta löytyy uudempi suomenkielinen laitos vuodelta 1995.

415 KOMMENTIT

  1. Millä tavalla usko tarrautuu varsinaiseen kohteeseensa?

    Ensinnäkin se oppii Jumalan sanan perusteella tuntemaan Kristuksen persoonan, tehtävän, ansion ja autuaaksitekevät lahjat, kuin myös armon lupauksen Kristuksen tähden. Se pitää näitä kaikkia tosina ja varmoina (Ef. 1:17; 4:13; Kol. 2:2).

    Toiseksi vanhurskauttava usko omistaa kaiken tämän, ei vain pelkkänä historiana ja yleisenä tosiseikkana vaan niin, että se sisällyttää uskovan persoonan armon lupaukseen…

    Martin Chemnitz, Enchiridion, Taivaallisten opinkohtien käsikirja, s. 94, Concordia ry, 2023.

  2. Matias Roto toteat minulle:””Ei tarvitse mennä tämän pidemmälle nähdäkseen, miten kerta toisensa jälkeen muutat Raamatun sanan sanoman aivan asian vierestä tulkiten.””

    Siis nyt kun vain kysyin mitä on se Jumalan viisaus josta maailma ei oppinu, en itse tulkinnut tai tuonut mitään siihen vaan ainoastaan kysyin niin nyt sitten väität että olisin ”” muutat Raamatun sanan sanoman aivan asian vierestä tulkiten.””

    Koeta nyt rauhoittua ja vastaa näin selkeään kysymykseen, ei pitäisi olla ylivoimaista, eihän?

    • Ari

      Olen ihan rauhallinen.

      Juuri edellä olen kaksi kertaa jo kirjoittanut, että Paavali puhui Jeesuksen ristin työn ratkaisevasta merkityksestä. Me pelastumme vain Jeesuksen ristin ansiosta. Tämä on Paavalin sanoma.

      Sitten sinä menet vääntämään tuon Paavalin retoriisen opetuksen päälaelleen. Aikansa etevimpien oppineitten tasoisen esityksen sinä väännät sellaiseksi että teksti muka vähättelisi viisautta. Siis että evankeliumin vastaanottoa muka haittaisi ihmisen tieto. Siis sinä muunsit tekstin päälaelleen Paavalin korkeatasoisen puhetaidon tuotteen vastakohdaksi puhut typeryyden olevan suuren ansion Jumalan edessä.

      Missä on sinun vastaanottokykysi, kun piti uudelleen samaa oikosulkuasi jankuttaa?

    • Matias Roto nyt vasta tuon esittämääni kysymykseen ”Mikä oli se Jumalan viisaus josta maailma ei oppinut” oman Raamatun mukaisen ”tulkintani”.

      Siis se oli kun Jumala oli tehnyt liiton Israelin kanssa eli ottanut eidät omaksi kansakseen ja luvannut suojella sitä jos nämä elävät Hänen tahtonsa mukaan, näin tapahtui kunnes Israelilaiset lopulta hylkäsivät Jumalan tahdon elämällä vastoin sitä.

      Siis tämä viisaus on myös ihmismielen mukainen, kun elät oikein niin kaikki hyvin, jos teet väärin niin rangaistus koittaa.

      Tämä nyt näin yksinkertaistettuna.

    • No tulihan tuohon selkeä virhe eli ei israelilaiset ”hylänneet” vaan Jumala hylkäsi heidät.

  3. HYVÄT TEOT ELI UUSI KUULIAISUUS

    Kun Jumala on antanut näin synnit anteeksi, kuten edellä on selitetty, eikö hän salli sen jälkeen, että armosta vanhurskautetut pysyvät synneissään ilman mitään uudistusta (renovatio)?

    Ei. Vaikka synti on ja pysyy pyhissä ihmisissä tässä elämässä (Room. 7:17-18; Ps. 32:6), Jumala vuodattaa runsaasti Pyhän Henkensä ihmisiin, jotka hän on tehnyt uskon kautta vanhurskaiksi, muuttamaan ja uudistamaan heitä (Room. 12:2; Ef. 4:23-24; Kol. 3:10). Tästä syystä Henkeä sanotaan sekä uudestisyntymisen että uudistuksen Hengeksi (Tiit. 3:5). Jumalan Poika ei ole näet lunastanut meitä niin, että saisimme turmeltuneisuuden erivapauden (privilegium turpitudinis), ikään kuin luvan elää vapaasti ja rangaistuksetta häpeällisissä teoissamme (Room. 3:8; 6:1-2; 1. Tess. 4:7). Hän on päinvastoin lunastanut meidät, jotta hän puhdistaisi itselleen oman kansan, joka ahkeroitsee hyvien tekojen tekemisessä niin, että palvelisimme häntä pyhyydessä ja vanhurskaudessa, kieltäisimme kaiken jumalattomuuden ja vaeltaisimme uudessa elämässä ja hyvissä teoissa, jotka hän on itse valmistanut (Tiit. 2:11-14; Luuk. 1:74-75; Room. 6:4; Ef. 2:10; 2. Kor. 5:15).

    Martin Chemnitz, Enchiridion, Taivaallisten opinkohtien käsikirja, s. 123-124, Concordia ry, 2023.

    • Mika Rantanen tuot ihmis selityksiä esille, miksi et tuo selkeää Raamatun sanaa?

      Siis kun ihminen tekee parannuksen ja ottaa kasteen niin saa ennen tedyt synnit anteeksi vain ja ainoastaan armosta, tässä ei ole eroa miten ”veriruskeat” synnit olisivatkaan tai olisi ns ”synnitön”, tämän ohella ihminen saa Pyhän Hengen eli voiman ja rakkauden elää Jumalan tahdossa, siis ensinnäkin kuulee Jeesuksen äänen ja on rakkaus elää Hänen sanansa mukaan. Ei ole mitään selitystä miksi tekisi syntiä, voi vain todeta MINÄ HALUSIN TEHDÄ. On siis syntiä joka ei ole kuolemaksi, mutta on syntiä joka on kuolemaksi eli uskova voi menettää pelastuksen eli nimi pyyhitään elämänkirjasta.

    • Ari, etkö näe, että tässä sitaatissa on monta Raamatunkohtaa, joilla Chemnitz perustelee opetustaan!

    • Mika Rantanen eipä tuota tarvinnut lukea kuin ensimmäisiä sanoja kun siinä oli jo:””Vaikka synti on ja pysyy pyhissä ihmisissä tässä elämässä (Room. 7:17-18; Ps. 32:6)””

      Siis kyllä Raamatun jakeita voi käyttää väärin ja tuo on selkeä esimerkki, en sano että joku tahallaan niin tekee vaan että kun ihmisellä ei ole Pyhää Henkeä niin Jumala salaa Raamatun sanan ja näin ihminen tuo valhetta esille tiedostamattaan sitä valheeksi.

    • Jatkampa vielä kun luin tuota Chemnitz lainausta ja siinä on:

      ”” Hän on päinvastoin lunastanut meidät, jotta hän puhdistaisi itselleen oman kansan, joka ahkeroitsee hyvien tekojen tekemisessä niin, että palvelisimme häntä pyhyydessä ja vanhurskaudessa, kieltäisimme kaiken jumalattomuuden ja vaeltaisimme uudessa elämässä ja hyvissä teoissa, jotka hän on itse valmistanut ””

      Siis näkyykö tämä oman kirkkosi elämässä, eikö juuri tuon saman kirjoittajan alku juuri kumoa tämän eli perisyntioppi on valhe jolla yritetään selittää ns ”kristityn” voimattomuutta synnin edessä, siis tuossa jälkimmäisessä otteessa lainauksesta on että Jumala puhdistaisi, siis onko Jumala voimaton puhdistamaan kun kerran vielä on tämä perisynti joka hallitsee ns ”kristittyä”??

    • Ari, en lainkaan usko sinun olevan niin täydellisen pyhä elämänvaelluksessasi kuin väität olevasi. Otan tähän kaksi jaetta Raamatusta.

      Sillä ei ole maan päällä ihmistä niin vanhurskasta, että hän tekisi vain hyvää eikä tekisi syntiä. Saarnaaja 7:21

      Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä. 1. Joh. 1:8

      Uskovassa vielä Henki ja liha taistelevat keskenään, katso Gal. 5:17. Kuitenkaan emme ole synnin orjia niin kuin sinä väität.

    • Ari

      Sinun olisi aika herätä näkemään eksytyksesi syvyys.

      Yrität opstaa erittäin syvästi oppinutta Mikaa, jonka rinnalla olet vielä vasta-alkajaakin vähemmän asioista perillä. Yleensä vasta-alkaja edistyy, menee eteenpäin, mutta sinä olet taantunut, harrastanut lähtökuopista taaksepäin juoksua harhaopettajien sinua väärään suuntaan talutettua.

      Apostoli Paavali kirjoittaa Efeson piispalle Timoteukselle näin:

      2. Tim. – 2. kirje Timoteukselle 2

      [16] Vältä harhaoppisia, turhia puheita, sillä niiden puhujat edistävät vain jumalattomuutta.

      Palaa siis eksytyksestäsi ja liity kirkon terveeseen oppiin niin että saist silmäsi auki.

    • Mika Rantanen sanot ette ole synnin orjia, mitä on perisyntioppi, eikö juuri synninorjuutta?

      Tuntematta .inua sanot minusta arvioita, en ole kertaakaan sanonut olevani synnitön, mutta se ei tarkoita että olisin synnin orja tai jonkun perisynnin alainen onhan Jeesus vapauttanut minut synnin In orjuudesta.

    • Ari

      Jatkat mieletöntä asioiden vääristelyä. Kuvittelet perisynnin vaivaava vain kirkon opissa pysyviä. Silmäsi ovat niin ummessa ettet ymmärrä KAIKIEN IHMISTEN kaikkina aikoina ja kaikista kansoista olleen ja olevan perisynnin vallassa. Et näytä ymmärtävän vaikka sinulle on kuinka kädestä pitäen näytety niitä Raamatun kohtia missä puhutaan että kaikki ovat syntiä tehneet.

      Huomaapa PYHÄN Apostoli Paavalin sanat Efeson piispalle Timoteukselle

      1.Timoteuksen kirje:

      1:15 Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin.

      Kieltäesäsi tämän opin kiellät myös Jeesuksen sanan, että ihmisen sydämestä lähtee paha
      Ja koska kerran typerästi kinasit minua vastaan heittäen kysymyksen mitä äidinkielen opettaja sanoisi tulkinnastani, minun piti sinulle toimineeni suomen kielen opettajana, niin tässäkin minun pitää panna silmiesi eteen huomautus. LAUSEEN VERBI ON PREESENS MUODOSSA.

      Et siis voi millään puolustella KAPINAASI JEESUSTA vastaan

      Matteuksen evankeliumi:

      15:19 Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset.

      Markuksen evankeliumi:

      7:21 Sillä sisästä, ihmisten sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, haureudet, varkaudet, murhat,

    • Matias Roto etkö sinä näe mitään fristiriitaa tuossa Mika Rantasen tuo.assa lainauksessa, siis mieti onko Jumala voimaton tekemään sitä mitä lupaa, jos ei ole niin miksi edelleen tuot perisyntioppiasi kun kerran Jumala lupaa puhdistaa?

    • Ari

      Mikan esittämissä teksteissä näen vain hyvin valittuja erinomaisia tekstejä, joista sinunkin pitäisi ottaa opiksesi.

      Sen sijaan sinun teksteissäsi näen vain elämässä kolhiintuneen katkeran ja jankuttavasti kinaamisiin juuttuneen raamatuntekstit väärin ymmärtäneen ressukan, joka yrittää tarjota omia santakakkujaan aitona leipänä.

      Raamatunkohtasi ovat hyviä, mutta niiden ymmärtämisessä et vielä hallitse edes uskon alkeita.

    • Matias Roto vertaatko siis vaipanvaihtoa siihen kun Jeesus parantaa paatuneen sydämen ja ihminen saa Pyhän Hengen?

      Kun elää pimeydessä ei todellakaan tiedä Jumalan tahtoa eikä voimaa.

    • Ari

      Siteeratakseni vapaasti Paavo Ruotsalaisen ilmaisua väärin käytettyistä raamatunkohdista pitänee sanoa sinulle,

      että

      sinä käsittelet raamatunkohtia ”kuin sika pottumaata”.

    • Ari

      Tukkiessasi korvasi kuulemasta tervettä opetusta olet altistanut sydämesi väärien oppien esittäjille, jotka ovat sinut sitoneet harhaisiin opetuksiisi. Siitä sinun on tehtävä parannus. Paavali antoi kehotuksen Efeson ensimmäiselle piispalle Timoteukselle julistaa puhdasta oppia ja karttaa väärin opettavia. Siispä ota opiksesi oikean opin sanoma vapautuaksesi vääristelyistäsi.

      2.Timoteuksen kirje:

      4:1 Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen edessä, joka on tuomitseva eläviä ja kuolleita, sekä hänen ilmestymisensä että hänen valtakuntansa kautta:

      4:2 saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita, kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella.

      4:3 Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia

      4:4 ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin.

      Jakeissa 1-2 mainitun kehotuksen mukaisesti olemme me Mikan kanssa yrittäneet sinua auttaa, jotta vapautuisit jakeissa 3-4 mainittujen omien mieltymystesi viettelemien väärin tulkintojesi vallasta.

  4. Matias Roto siis Raamatun sanan y.märtäminen, onko se sitä että todella ymmärtää mitä siinä sanotaan vai että ottaa jonku ihmisen seliseliselitelmän mitä sen uskoo tarkoittavan, siis kun Jeesus sanoo tekevänsä ihmisen todella vapaaksi niin eipä se pidäkkään paikkaansa kun joku on keksinyt perisynnin.

    • Me olemme itsessämme syntisiä, mutta Kristuksessa pyhiä. Samanaikaisesti. Tästä on ennenkin puhuttu.

    • Ari

      Kun olet pessyt vauvan ja pannut sille vaipat pyllylle, niin kuvitteletko ettei se uudelleen maksa sinulle hoitopalkaksi uudet kostukkeet alapäähänsä.

      Sinun logiikkasi anteeksiannosta pitäisi merkitä, että koska olet pessyt vauvan, niin se ei enää koskaan sen jälkeen tee vaippojaan märiksi.

      Joten koeta hyvä ihminen ymmärtää ettei Jeesuksen anteeksiannosta puhuttaessa puhuta sellaisesta täydellisyydestä, jonka ihminen saa osakseen vasta taivaaseen päästyään, kun hän saa pukeutua ylösnousemusruumiiseen ikielon kirkkaudessa, vaan siinä puhutaan Vapahtajamme sellaisesta armollisuudesta, että hän joka hetki jaksaa uudelleen ja uudelleen pestä meidät puhtaaksi synneistämme ja rakastaa meitä iankaikkisella ja kaikkivaltiaalla hyvyydellään.

      Ps.
      Koska olen iloinnut valtavasta lasten määrästä messuissamme Kamerunissa, niin otin heitä usein myös niskalleni kantaakseni. Myös muulloin lapset tulivat luokseni suuressa määrin.

      Ja kyllä heidän joukossaan toisinaan oli sellaisiakin, joiden housut olivat kastuneet. Joten ei siinä voinut syrjiä jotain lasta vain siksi, että sille oli päässyt vahinko. Näin myös Jeesus keskusteli syntisten ja syrjittyjen kanssa, vaikka muutamat fariseukset siitä saattoivat pahastuakin.

      Lopeta siis noiden toisia syntisiksi leimaavien fariseusten tyylin seuraamisesi ja suostu anteeksi syntinsä saaneen publikaanien tavoin liittymään Jeesuksen ympärillä elävien syntisten tavoin tyytymään siihen että
      OLET JEESUKSEN ANTEEKSIANNON TÄHDEN ARMAHDETTU.

      Luukkaan evankeliumi:

      15:1 Ja kaikki publikaanit ja syntiset tulivat hänen tykönsä kuulemaan häntä.

      15:2 Mutta fariseukset ja kirjanoppineet nurisivat ja sanoivat: ”Tämä ottaa vastaan syntisiä ja syö heidän kanssaan”.

    • ”Jeesus sanoi hänelle: ’Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas.'” Ari Pasanen, tätä ’jalkojen pesua’ jokainen kristitty tarvitsee jatkuvasti tässä matoisessa maailmassa.

  5. Matias Roto toteat minulle:””Tukkiessasi korvasi kuulemasta tervettä opetusta olet altistanut sydämesi väärien oppien esittäjille, jotka ovat sinut sitoneet harhaisiin opetuksiisi. Siitä sinun on tehtävä parannus. ””

    Siis osaatko erottaa sen kun tuon selkeän Raamatun kohdan ja luen sen juuri niinkuin se on kirjoitettu, miten sen voisi joku”väärä opettaja” muuttaa toiseksi?

    Etkö huomaa että sinä itse olet selkeästi valhe opettajien oppien toistaja, papukaijan lailla toistat heidän valheitaan. Ku5ten perisynti oppi on mitä suurin valhe jolla sidötaan ns ”kristilliset” omaan valheeseen.

    • ”Osaatko erottaa sen, kun tuon selkeän raamatunkohdan ja luen sen juuri niinkuin se on kirjoitettu? Miten sen voisi joku’väärä opettaja’ muuttaa toiseksi?” Väärien opettajien isä, saatana, osaa todella lukea ’kuin piru Raamattua’ ja osaa sen taidon opettaa muillekin. Raamatun jakeen toistaminen sanasta sanaan ei ole tae sen oikealle ymmärtämiselle. Papukaijan lailla toistamistahan sekin vain on.

    • Ari

      Papukaija sentään oppii aina jotakin uutta, mutta en ole huomannut sinun edistyneen Raamatun ymmärtämisessä.

      Kun kerran olet saanut päähäsi oikosulun, niin sitten uralleen juuttuneen äänilevyn tavoin jankutat samoja vääristymiäsi kerta toisensa jälkeen toistaen: ”kräks, bla, bla. blaa, kräks, bla, bla, blaa, kräks, bla, bla. blaa, kräks, bla, bla, blaa, kräks, bla, bla. blaa, kräks, bla, bla, blaa, kräks, bla, bla. blaa, kräks, bla, bla, blaa,——–jne”

      Huomaa, ettei vika ole käyttämissäsi raamatunlauseissa, vaan sinun väärin ymmärtämisessäsi ja näitä väärinkäsityksiäsi seuranneissa väärinkäytöksissäsi.

      Jumalan sanan pelastuksesta puhuvia rakentavasti käytettäväksi tehtyjä TIILIÄ käytätkin Kristukseen uskovia vastaan heitellen niitä haavoja tuottavina kivinä.

      Puhut kauniisti vihollisen rakastamisesta, mutta väärien oppiesi takia kylvätkin riitoja ja tappeluita ihmisen sydäntä lähinnä olevia uskon asioita repostellessasi.

    • Ari

      Olen huomannut, että oppisi perustuu ihmisen tekoihin. Tämän takia sinun pitäisi avata mielesi siihen, että KRISTUS ON KAIKEN TEHNYT MEIDÄN PUOLESTAMME.
      Tämä on ollut Jumalan ajatuksissa jo ennen maailman luomista. Siksi pelastuksemme on turvallisissa käsissä, kun se yksistään Jumalan armosta annetaan meille ilman pienimpiäkään ehtoja.

      1. Tim. 1:9 vuoden 1776 käännös

      9. Joka meitä on autuaaksi tehnyt ja pyhällä kutsumisella kutsunut, ei meidän töidemme perästä, vaan aivoituksensa ja armonsa jälkeen, joka meille Kristuksessa Jesuksessa ennen ijankaikkisia aikoja annettu on,

      Opetteleppas oikein sydämen pohjasta se mitä Paavali sanoo Efeson ensimmäiselle piispalle Timoteukselle.

      Panenpa tähän pari vieläkin vanhempaa käännöstä ettäs voit opiskella oikein maan peruteellisestas

      CPR1642
      9. Joca meitä on autuaxi tehnyt ja pyhällä cudzumisella cudzunut ei meidän töidemme perästä waan hänen aiwoituxens ja armons jälken cuin meille Christuxes Jesuxes ennen ijancaickisita aicoja annettu on.

      UT1548
      9. ioca meite on autuaxi tehnyt/ ia on cutzunut ydhen pyhen Cutzumisen cansa/ meiden töiden pereste/ waan henen Aiuotuxens ia armo’s pereste/ ioca meille annettu on/ Christuses Iesuses ennen ijancaikisita aicoija. (joka meitä on autuaaksi tehnyt/ ja on kutsunut yhden pyhän kutsumisen kanssa/ meidän töiden perästä/ waan hänen aiwotuksensa ja armon perästä/ joka meille annettu on/ Kristuksessa Jesuksessa ennen iankaikkisia aikoja.)

  6. Perisyntiajatuksen eräänä raamatullisena lähtökohtana voinee pitää Paavalin kirjettä Roomalaisille: ”Yhden ainoan ihmisen teko toi maailmaan synnin ja synnin mukana kuoleman. Näin on kuolema saavuttanut kaikki ihmiset, koska kaikki ovat tehneet syntiä. Olihan synti maailmassa ennen lain antamistakin, mutta missä lakia ei ole, siellä ei synneistä pidetä kirjaa. Kuolema kuitenkin hallitsi Aadamista Moosekseen asti kaikkia, myös niitä, jotka eivät Aadamin tavoin syyllistyneet rikkomukseen. Aadam oli esikuva siitä, joka oli tuleva. Rikkomusta ei kuitenkaan voi verrata armoon. Yhden ainoan ihmisen rikkomus on tosin tuottanut kaikille kuoleman, mutta vielä paljon runsaammin ovat Jumalan armo ja hänen lahjansa tulleet yhden ainoan ihmisen, Jeesuksen Kristuksen, ansiosta kaikkien osaksi. Tätä lahjaa ei voi edes verrata yhden ihmisen synnin seurauksiin, sillä yhden ihmisen teon seurauksena oli kadotustuomio, mutta Jumalan armosta kaikkien rikkomusten seuraukseksi tulikin vapauttava tuomio (Room. 5:12-16).” Perisynnin etuliite tarkoittaa perimmäistä samaan tapaan kuin sanoissa periaate, perikuva, perikato tai perivihollinen. Sen tulkitseminen periytyväksi synniksi ei ole välttämättä oikea.

    • KR 1933/-38
      Ps. 51:7 Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.

      Rinnakkaisviitteet (KR 1933/-38)
      1Moos. 8:21 Ja Herra tunsi suloisen tuoksun ja sanoi sydämessänsä: ”En minä koskaan enää kiroa maata ihmisen tähden; sillä ihmisen sydämen aivoitukset ovat pahat nuoruudesta saakka. Enkä minä koskaan enää tuhoa kaikkea, mikä elää, niinkuin nyt olen tehnyt.
      Job 14:4 Syntyisikö saastaisesta puhdasta? Ei yhden yhtäkään.
      Job 25:4 Kuinka siis ihminen olisi vanhurskas Jumalan edessä, ja kuinka vaimosta syntynyt olisi puhdas?
      Joh. 3:6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.

    • Siis oikein ”todistatte” siitä mikä on lihasta syntynyt, siis ””perisynti”” hallitsee lihallista ihmistä, mutta kun ihminen uudestisyntyy Jumalan hengestä niin silloin ihminen ei enää olekkaan lihallinen vaan hengellinen ja tällöin ei enää ”perisynti” hallitsekkaan vaan uskova elää hengen johdatuksessa, alkaa pyhitys eli vanhan lihan mielen mukaiset teot ja ajatukset tulee muuttaa Jeesuksen sanan mukaisiksi. Tämä kaikki tapahtuu rakkaudenkautta eli kun Jumala vuodattaa uskovaan rakkautensa Pyhän Hengen kautta niin tulee sydämen halu elää Jumalan tahdossa.

    • ”Silloin ihminen ei enää olekaan lihallinen vaan hengellinen.” Lihallisuudestamme emme pääse eroon ennen maallisen elämämme päättymistä.

  7. Kerron erään tositapauksen, mikä liittyy tähän luterilaiseen kansankirkkoon. Toivottavasti tämä tällainen ei ole kovin yleistä.

    Eräs ystäväni oli toisena opettajana eräällä kesäisellä rippileirillä. Seurakuntayhtymästä kukaan muu kuin ystäväni ei ollut suostunut lähtemään tälle leirille opettajaksi, josta eräs tietty pappi oli päävastuussa.

    Olin järkyttynyt, kun kuulin, mitä tämä kansankirkon pappi oli kertonut ystävälleni. Kun kaikilta leiriläisiltä haluttiin palautetta, eräs nuori tyttö iloitsi siinä siitä, että leirillä puhuttiin Jeesuksesta. Monien muiden mielestä leirillä oli ollut hienointa uiminen, pelailu, yhdessäolo ym. ja senhän pappi hyvin ymmärsi ja hyväksyi.

    Mutta miten tämä pappi oli kommentoinut ystävälleni tämän tytön vastausta. Papin mielestä tämän tytön täytyi olla ainakin hiukan sairaalloinen tällaisen vastauksen takia!? Susi lammasten vaatteissa!?

    Mutta niin kuin alussa sanoin, toivottavasti tämä ei ole kovin yleistä kansankirkossakaan. Vai olenko tässä asiassa liian sinisilmäinen ja hyväuskoinen?

  8. Matias Roto nyt vasta tuon esittämääni kysymykseen ”Mikä oli se Jumalan viisaus josta maailma ei oppinut” oman Raamatun mukaisen ”tulkintani”.

    Siis se oli kun Jumala oli tehnyt liiton Israelin kanssa eli ottanut heidät omaksi kansakseen ja luvannut suojella sitä jos nämä elävät Hänen tahtonsa mukaan, näin tapahtui kunnes Israelilaiset lopulta hylkäsivät Jumalan tahdon elämällä vastoin sitä.

    Siis tämä viisaus on myös ihmismielen mukainen, kun elät oikein niin kaikki hyvin, jos teet väärin niin rangaistus koittaa.

    Tämä nyt näin yksinkertaistettuna.

    • Tämä onkin sitten vanhurskaan Jumalan mielen mukaista: ”Minä annan niiden palata takaisin, sillä minä armahdan kansaani. He ovat jälleen minun omiani, ikään kuin en olisi koskaan heitä hylännyt. Minä olen Herra, heidän Jumalansa, minä kuulen heidän rukouksensa (Sak. 10:6).”

    • Ari

      Edelleen kiinnität huomiota vain tuomion lausumiin.

      Jätät kokonaan huomiotta Vapahtajamme armahtavan laupeuden sanoman. Tämä Vapahtajan armo sentään on meidän itsessämme syntisten AINOA TOIVO.

      Ja jottet voisi edes ihmisen kääntymystäkään panna ihmisen omaksi ansioksi, kerron sinulle erään körtin vastauksen, kun häneltä kysyttiin kuinka hän tuli herätykseen. Hän sanoi että hän itse juoksi karkuun niin lujaa kuin pääsi ja Jumala piti huolen lopusta.

      Niin kauan kuin roikut ihmisten OMISSA teoissa sinä toimit kuin yrittäisit uimalla selviytyä keskeltä Atlanttia lähimmälle mantereelle. Muista että tuossa tilanteessa ainoa pelastus on päästä takaisin siihen laivaan mistä on pudonnut.

      Samain AINOA mahdollisuus sinullakin on pelastua on palata takaisin siihen kasteen armoon, jonka jo vauvana sait omaksesi, mutta jonka luopumuksellasi olet jättänyt syrjään alkaaksesi pienen lapsen tavoin kuvitella että periaatteella ”mää itte” voisi päästä vapaaksi synnin kahleista.

    • Ari

      Viisauden halveksuntasi on surkeaa jumalattomuutta

      1.Kuningasten kirja:

      3:28 Ja koko Israel kuuli tästä tuomiosta, jonka kuningas oli antanut, ja he pelkäsivät kuningasta; sillä he näkivät, että hänessä oli Jumalan viisaus oikeuden jakamiseen.

      4:30 niin että Salomon viisaus oli suurempi kuin kaikkien Idän miesten ja kaikkien egyptiläisten viisaus.

      2.Aikakirja:

      1:10 Anna siis minulle viisaus ja taito lähteä ja tulla tämän kansan edellä, sillä kuka voi muuten tätä sinun suurta kansaasi tuomita?”

      1:12 niin annetaan sinulle viisaus ja taito; ja lisäksi minä annan sinulle rikkautta, tavaraa ja kunniaa, niin ettei sitä ole ollut niin paljoa kenelläkään kuninkaalla ennen sinua eikä tule olemaan sinun jälkeesi”.

      Job:

      12:13 ”Jumalalla on viisaus ja voima, hänellä neuvo ja ymmärrys.

      Sananlaskut:

      10:23 Tyhmälle on iloksi ilkityön teko, mutta ymmärtäväiselle miehelle viisaus.

      11:2 Mihin ylpeys tulee, sinne tulee häpeäkin, mutta nöyräin tykönä on viisaus.

      13:10 Ylpeys tuottaa pelkkää toraa, mutta jotka ottavat neuvon varteen, niillä on viisaus.

      14:1 Vaimojen viisaus talon rakentaa, mutta hulluus sen omin käsin purkaa.

      14:8 Mielevän viisaus on, että hän vaelluksestaan vaarin pitää; tyhmien hulluus on petos.

      14:33 Ymmärtäväisen sydämeen ottaa majansa viisaus, ja tyhmien keskellä se itsensä tiettäväksi tekee.

      17:24 Ymmärtäväisellä on viisaus kasvojensa edessä, mutta tyhmän silmät kiertävät maailman rantaa.

      24:7 Kovin on korkea hullulle viisaus, ei hän suutansa avaa portissa.

      24:14 Samankaltaiseksi tunne viisaus sielullesi; jos sen löydät, on sinulla tulevaisuus, ja toivosi ei mene turhaan.

      Saarnaaja:

      2:13 niin minä näin, että viisaus on hyödyllisempi tyhmyyttä, niinkuin valo on pimeyttä hyödyllisempi.

      7:12 Viisaus on yhtä hyvä kuin perintöosa ja on etu niille, jotka ovat näkemässä aurinkoa.

      7:13 Sillä viisauden varjossa on kuin rahan varjossa, mutta tieto on hyödyllisempi: viisaus pitää haltijansa elossa.

      7:20 Viisaus auttaa viisasta voimakkaammin kuin kymmenen vallanpitäjää, jotka ovat kaupungissa.

      8:1 Kuka on viisaan vertainen, ja kuka taitaa selittää asian? Ihmisen viisaus kirkastaa hänen kasvonsa, ja hänen kasvojensa kovuus muuttuu.

      Jesaja:

      33:6 Ja hän on sinun aikojesi vakuus, avun runsaus, viisaus ja ymmärrys; Herran pelko on oleva Siionin aarre.

      Daniel:

      2:20 Daniel lausui ja sanoi: ”Olkoon Jumalan nimi kiitetty iankaikkisesta iankaikkiseen, sillä hänen on viisaus ja voima.

      5:11 Sinun valtakunnassasi on mies, jossa on pyhien jumalien henki ja jolla sinun isäsi päivinä havaittiin olevan valistus ja ymmärrys ynnä viisaus, samankaltainen kuin jumalien; hänet asetti isäsi, kuningas Nebukadnessar, tietäjäin, noitien, kaldealaisten ja tähtienselittäjäin päämieheksi – sinun isäsi, kuningas –

      5:14 Minä olen kuullut sinusta, että sinussa on jumalien henki ja että sinussa on havaittu valistus, taito ja erinomainen viisaus.

      Matteuksen evankeliumi:

      13:54 Ja hän tuli kotikaupunkiinsa ja opetti heitä heidän synagoogassaan, niin että he hämmästyivät ja sanoivat: ”Mistä hänellä on tämä viisaus ja nämä voimalliset teot?

      Markuksen evankeliumi:

      6:2 Ja kun tuli sapatti, rupesi hän opettamaan synagoogassa; ja häntä kuullessaan monet hämmästyivät ja sanoivat: ”Mistä tällä on kaikki tämä, ja mikä on se viisaus, joka on hänelle annettu? Ja mitä senkaltaiset voimalliset teot, jotka tapahtuvat hänen kättensä kautta?

      1.Korinttolaiskirje:

      1:24 mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.

      Efesolaiskirje:

      3:10 että Jumalan moninainen viisaus seurakunnan kautta nyt tulisi taivaallisten hallitusten ja valtojen tietoon

      Jaakobin kirje:

      3:17 Mutta ylhäältä tuleva viisaus on ensiksikin puhdas, sitten rauhaisa, lempeä, taipuisa, täynnä laupeutta ja hyviä hedelmiä, se ei epäile, ei teeskentele.

      Ilmestyskirja:

      7:12 sanoen: ”Amen! Ylistys ja kirkkaus ja viisaus ja kiitos ja kunnia ja voima ja väkevyys meidän Jumalallemme aina ja iankaikkisesti, amen!”

      Joten hyvä ihminen

      Koeta ymmärtää että aito viisaus on Jumalan lahja jota voi ja pitääkin käyttää yhteisen Jumalan kansan eli siis kirkon YHTEISEKSI RAKENNUKSEKSI.

  9. KATOLISUUDESTA ELI KIRKON YLEISYYDESTÄ JA YHTEISYYDESTÄ

    Jerusalemin Kyrillos (Kyrillos Jerusalemilainen n. 315 – 386 Jerusalem), eräs vanhan kirkon suurimpia opettajia, tekee katekismuksessaan yhteenvedon Kirkon katolisuudesta seuraavin sanoin:

    Kirkkoa kutsutaan katoliseksi,

    – koska se on levittäytynyt YLI KOKO MAAILMAN, maailman äärestä toiseen,
    – toiseksi, koska se kattaa kaiken (eli on katolinen) ja taukoa pitämättä julistaa KAIKKI OPINKAPPALEET, jotka ihmisten tulee tuntea,
    – edelleen, koska se kasvattaa jumalanpelkoon KAIKENLAISIA IHMISIÄ, ruhtinaita ja heidän alamaisiaan, oppineita ja sivistystä saamattomia;
    – lopuksi siitä syystä, että sillä on LÄÄKE JA PARANNUSKEINO KAIKENLAISIIN SIELUN JA RUUMIIN SYNTEIHIN,
    – ja lisäksi se omaa KAIKENLAISET HYVEET, olkoot minkä nimisiä tahansa, ja KAIKENLAISET HENGEN LAHJAT.

    Bo Giertz, Kristuksen Kirkko, s. 80-81, SLEY-kirjat, 1994, Alkuteos Bo Giertz, Kristi Kyrka, 1939. Bo Giertz (1905-1998) oli aikoinaan ruotsalainen piispa ym.

  10. Matias Roto tuot että olisin viisautta vastaan, en oikeaa viisautta mikä tulee Jumalalta, siis ku n Jumala ilmoittaa sanansa niin se on aitoa viisautta jota sinä et edusta vaan sinun ”viisautesi” on maallista inhi.illistä ns ”viisautta”, pimeyden henkivaltojen viisautta.

    • Ari

      Oma viisauteni perustuu niihin tosiasioihin, jotka näkyvät hänen sanansa ottamisesta tosissaan ja joiden historiallisen taustan myös tiedän.

      Siksi minun on käytettävä sinun näkemyksiisi Paavalin suosittelemaa erottelun taitoa ja todetta että olet kuin Danielin kirjassa kerrotussa näyssä:

      Daniel:

      5:25 Ja tämä on kirjoitus, joka on tuonne kirjoitettu: ’Mene, mene, tekel, ufarsin’.

      5:27 Tekel: sinut on vaa’alla punnittu ja köykäiseksi havaittu.

      Sinun omiin oikosulkuihisi perustuva kuvittelu viisaudestasi on omien harhojesi kehittämää oppia. Se ei kestä Raamatun sanan kokonaiskuvaa eikä tekstien historiallista todellisuutta.

      Ota siis opiksesi päteviltä opettajilta niin että pystyt irtautumaan harhojen kahleista.

      1.Korinttolaiskirje:

      12:10 toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan ARVOSTELLA HENKIÄ; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.

      14:29 Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut ARVOSTELKOOT;

Mika Rantanen
Mika Rantanen
Teologian maisteri, uimamaisteri ja koulutettu hieroja.