Mat, 22:11- 14 kertoo vertauksen miehestä, joka oli tullut häihin ilman häävaatteita. Vertauksen oikea käsittäminen vaatii sen taustatiedon, että sen ajan häihin saapuville annettiin oma häävaate, josta heidät tunnistettiin oikeiksi häävieraiksi. Vertauksessa joku oli tullut kuokkimaan ja paljastui siksi, että hänellä ei ollut yllään hääpukua ja heitettiin ulos.
Eräs kaverini oli juhlissa ja sinne oli tullut kuokkavieraita, jotka aiheuttivat siellä lisäksi häiriötä. Niinpä ystäväni sai kaverinsa kanssa tehtävän näiden poistamisesta.
Kyseessä oli naamiaiset ja kaveri oli pukeutunut helvetin enkeliksi. Partoineen, huiveineen, buutseineen ja liiveineen, joiden selkään oli tussilla piirretty jotain. Ovella häirötä aiheuttanut kääntyikin vastaan. Silloin hänen tyttöystävänsä sanoi: ”katso nyt vähän millainen kaveri se on. Katso varsinkin sen rintalihaksia.” Niinpä he poistuivat, eikä käsirysyä syntynyt. Kaverillani oli tilanteessa huolta juuri niistä rintalihaksista. Nimittäin niitä kiinni pitävät narut oli juuri irtoamaisillaan. Nuo rintalihakset olivat osa hänen juhlavaatettaan, jotka oli vuokrattu.
Meilläkin on se häävaate maksettuna, joka on Kristuksen vanhurskaus. Siihen pukeutuneena saamme olla taivaallisissa juhlissa turvallisin mielin, eikä meitä heitetä sieltä ulos. Jo tässä elämässä saamme omistaa Jumalan vanhurskauden. Se on aika paljon luvattu. Se perustuu siihen varmuuteen mikä Jumalalla on siitä, että Jeesuksen sovitustyö riittää koko maailman synnin puolesta antamaan jokaiselle tuon häävaatteen. Jokaiselle joka sen haluaa ottaa vastaan.
On monia, jotka pyrkivät Jumalan valtakuntaan omien ansioidensa varassa. Kaikessa he voivat olla muiden uskovien kaltaisia, mutta heiltä puuttuu olennainen, joka tarkemmassa tarkastelussa paljastuu. Tarkempi tarkastelu on helppoa niille, jotka jo omistavat Jumalan vanhurskauden Kristuksessa. He eivät kerskaile omasta erinomaisuudestaan kristittyinä, kuten ne jotka luottavat siihen että itse ovat riittävän hyviä ja siksi uskovat kelpaavansa.
Olen laittanut merkille, että aina kun kirjoitan tästä Jumalan vanhurskaudesta, niin vastakkaisia kommentteja alkaa sataa. Puolelta ja toiselta. Se on ennen saanut minut vähän ymmälle, miksi jopa monet uskovina itseään pitävät vastustavat jyrkästi tätä asiaa. Nyt vain surettaa. He kun eivät tiedä mitä heiltä puuttuu.
Kari Paukkunen vielä tuon esille:””Sain Jumalan armosta 22-vuotiaana etsikkoajan. Sain näkevät silmät ja kuulevat korvat””.””
Mitä tarkoittaa ”näkevät silmät ja kuulevat korvat”, siis kuuletko Jeesuksen sanat ja näetkö valheen?
Mietippä nyt kun Luther on kirjoittanut kirjan juutalaisien valheista ja antanut ns ”Raamatulliset perusteet” uudestikastajien vainoille, näetkö edellä mainituista ovatko ne sellaisen ihmisen tekoja jolla on Pyhä Henki?
Pyhä Henki synnyttää uskon.
14:16 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, 14:17 totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva. 14:18 En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne. 14:19 Vielä vähän aikaa, niin maailma ei enää minua näe, mutta te näette minut; koska minä elän, niin tekin saatte elää. 14:20 Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä.
24:27 Ja hän alkoi Mooseksesta ja kaikista profeetoista ja selitti heille, mitä hänestä oli kaikissa kirjoituksissa sanottu.
Johanneksen evankeliumi: 13:1 Mutta ennen pääsiäisjuhlaa, kun Jeesus tiesi hetkensä tulleen, että hän oli siirtyvä tästä maailmasta Isän tykö, niin hän, joka oli rakastanut omiansa, jotka maailmassa olivat, osoitti heille rakkautta loppuun asti.
Oikea juhlavaate saadaan Jumalalta yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden.
Valhe pitäisi ensin todistaa valheeksi. Ei voi väittää toisen sanomaa valheeksi, jollei sille osaa esittää vahvoja perusteluja. Sellaisia, jotka yleisesti voidaan katsoa perusteiksi. Ei riitä jos ne on jonkun mielestä oikeita perusteita. Sinun ansiostasi Ari bogini on toiseksi luetuin, joten perustele nyt hyvin väitteesi.
Pekka mikä on se ”valhe” josta puhut ja mikä tulisi todistaa?
”Vaelsin täysin oman järjen ja viisauden mukaan, täysin tietämättömänä Jumalan tahdosta niinkuin kaikki luterilaiset tekevät.” Todistapa nyt ensin nämä väitteesi, Ari Pasanen. Tässä on nähdäkseni kaksi asiaa, joiden todenperäisyyttä on syytä epäillä. Ensinnäkin on epätodennäköistä, että Suomessa kasvanut voi olla ’täysin tietämätön Jumalan tahdosta’, onhan kulttuurimme etiikka suurelta osalta kristillistä perua. Toiseksi väite, että kaikki luterilaiset vaeltaisivat täysin oman järjen ja viisauden mukaan, on todella rankka yleistys. Nuo ehdottomat ilmaisut ’kaikki’ ja ’täysin’ ovat sellaisia, joita ylipäätään tulisi tällaisessa keskustelussa välttää. Ryhdypä siis perustelemaan.
Väitit näin : ” on selkeä valhe, ei ole mitään tulevaa koskevaa armoa.” Tuosta saa sen käsityksen , että vain ne synnit jotka itse tiedostaa voi saada anteeksi. Anteeksi saisi vain ne synnit joista tekee parannusta. Väitteestä saa sen käsityksen ettei ole varmaa saako huomenna vielä syntinsä anteeksi. Sovitus on ihan yhtä täydellinen kuin meidän syntisyytemme.
Olemme täysin syntisiä ja myös täysin armahdettuja yksin Jeesuksen sovitustyön tähden. Tämä armo on voimassa myös huomenna.
Mitä rakkaus on? Sitä kauan hain. Hetkenkö huumaa, valhettako vain? Mitä rakkaus on? Rakkaus ikuinen. Vain luona ristin löydät vastauksen.
Exit
Mielenkiintoista olisi osoittaa ”sokeille tietä” siis voiko sokealle sanoa että kääntyy seuraavan puun kohdalta vasemmalle ja sitten kun tulee maitolaituri niin siitä oikealle?
Samoin on hengellisten asioitten kanssa kun Jumala salaa evankeliumin ”viisailta ja ymmärtäväisiltä” niin ei heille voi näyttää evankeliumista mikä on Totuus sillä eivät he voi ymmärtää.
Sitten vasta ku Jumala ilmoittaa evankeliumin lapsenmieliselle niin vasta silloin voi todella ymmärtää Raamatun sanan.
Mitä on se että ottaa Raamatun sanan lapsenmielisesti, no hyvä esimerkki on että hedelmästä puu tunnetaan eli ei orjantappuroista koota viinirypäleitä, mutta ne jotka valhetta rakastavat etsivät kaiken väkivallan ja saastan keskeltä rakkautta eli Jumalaa.
”Ne jotka valhetta rakastavat etsivät kaiken väkivallan ja saastan keskeltä rakkautta eli Jumalaa.” Nyt olet aivan väärässä, Ari Pasanen. Väkivallan ja saastan keskeltä Jumalaa ja hänen rakkauttaan etsivät rakastavat totuutta ja hyvyyttä. He löytävät orjantappuratiheikköjen keskelläkin hedelmää tuottavat viinipuun versot.
Martti Pentti siis kun puhutaan orjantappuroista niin voiko samalla olla viinipuu eli voiko tuottaa kahta eri hedelmää?
Eikö yksinkertaisesti ole että kun näkee puussa omenan niin siitä tietää että se on omenapuu, kun taas näkee pihlajanmarjan niin tietää että puu on pihlaja.
Villiintyneen puutarhan omenapuu voi olla piilossa kaikenlaisen pöpelikön keskellä. Se löytää, kun raivaa tiensä tiheikön läpi omenoita etsien. Jos torjuu orjantappuratiheikön, voi menettää rikkakascvien keskellä kasvavan viiniköynnöksen rypäleet.
”Martti Pentti siis kun puhutaan orjantappuroista niin voiko samalla olla viinipuu eli voiko tuottaa kahta eri hedelmää?” Kyselee Pasanen.
Pasanen,
Tiedät itse vastauksen kysymykseen.Kuitenkin esität saman kysymyksen uudelleen ja uudelleen.
Sinä kuulut omasta mielestäsi viinipuuhun. Muut blogilla keskustelijat ovat mielestäsi orjantappuroissa kiinni?
Olemme lukeneet jo vuosia sinun uskostasi ja sinun parannuksestasi. Lopetit vieraissa käynnin ja juopottelun. Iltalehdessä julkkikset saattavat kertoa tehneensä samanlaisia muutoksia elämässään ilman Jumalan apua. Monet ovat käyneet terapiassa saadakseen tukea muutokselleen.
Muut blogeilla kommentoivat erityisesti siitä, mitä Jeesus on meidän kaikkien, koko ihmiskunnan, edestä tehnyt.
Pasanen,
Lueppa seuraava Ismo Malisen kysymys sinulle huolella! Pysähdy sen äärelle hetkeksi.
Oletko Ari koskaan miettinyt, että pyrit täällä ohjeistamaan niitä toiselle tielle, jotka ovat turvautuneet yksin Kristuksen armoon ja Jumalan Sanan tuomaan lohdutukseen? Eikö Jumalan Armo sinulle riitä?
Kun opastaa ihmisiä epäilemään Kirkon julistamaa Armoa ja Jumalan Sanan tuomaa lohdutusta, niin ihmetellä täytyy, mikä motiivi siinä on takana? Et ehken ole huomannut, mutta tuot esille vain omaa oikeaa uskoasi ja samalla asetat muiden uskon kyseenalaiseksi… Jospa kaikki löytäisimme yhteisen Kristillisen uskon.
”Eikö Jumalan armo sinulle riitä?” Otsikkomme puhuu oikeasta juhlavaatteesta. Eikö se ole juuri Jumalan armoon pukeutmista? Ari Pasanen näyttää mielestäni edellyttävän, että armon sijaan pukeudutaan itse tehtyyn parannukseen.
Vaikka meillä on täällä ankara sota syntistä lihaamme, maailmaa ja saatanaa vastaan, niin tämän sodan ja kaikkien ajan ahdistusten keskellä saamme kuitenkin turvata rakkaaseen Lunastajaamme ja avata hänelle rukouksessa sydämemme ja puhua hänelle kaikista asioistamme ja kiusauksistamme. Hän kykenee meitä auttamaan joka kohdassa.
H. J. Pätiälä, Saarnaa Sanaa.
Kun Herra on minun kanssani, en minä mitään pelkää. Ps. 118:6.
Daavidilla ei ollut muuta turvaa, johon hän olisi luottanut, kuin tämä sana ja usko, että Herra oli hänen kanssaan, vaikkei hän häntä nähnyt. Hän seisoo vahvana, sillä hän tyytyy siihen, että Herra on hänen kanssaan, ja hän tietää voittavansa ja pysyvänsä pystyssä, vaikka koko maailma olisi häntä vastaan.
Martti Luther, Hengellinen Aarreaitta, s. 228, Aurinko Kustannus ja Arkki-kirjat, 2016.
Älä pidä muita jumalia minun rinnallani. 2. Moos. 20:3
Jos huomaat alkaneesi rakastaa… hetkellistä nautintoa enemmän kuin taivaan toivoa – ole silloin varuillasi!
Guthrie, Hiljaisiin hetkiin, Päivä, 1996.
Sinun pyhässä kirkkaudessasi sinua iäti ylistää enkelten joukko. Kerubit ja serafit veisaavat sinulle alati kiitosta. Autuaat pyhät heittäytyvät kasvoilleen sinun valtaistuimesi eteen, oi Kristus. Täytä meidän sydämemme Pyhällä Hengelläsi niin, että me toivossa iloitsisimme ja toisimme sinulle, joka olet meidät verelläsi Jumalalle lunastanut, joka päivä kiitosuhrimme (kiitoksemme) vilpittömin sydämin ja puhtain omintunnoin.
Jaakko Haavio, Taivaan avain, s. 43-44, WSOY, 1965. Sulku on allekirjoittaneen lisäys.
Koska, Jumala sanoo, sinä uskot Poikaani, niin olkoot syntisi, vaikka sinulla niitä on, anteeksiannetut, kunnes niistä kuolemassa kokonaan vapaaksi pääset!
Martti Luther, Galatalaiskirjeen selitys, s. 280, SLEY, 1957.