Eri aikoina ihmiset kertovat nähneensä enkelin. Enkelikokemuksia on haastateltu ja niitä on runsaasti. Suomalaisessa kansankerronnassa ehkä tunnetuimpia on kertomus siitä, miten talvisodan alkupäivinä rintamaleveyden mitalta nähtiin enkeli, joka osoitti tulisella miekalla itään. Rintamamiesten kertomuksissa on muitakin enkelikertomuksia.
Skolastinen kvestio voisi hyvin olla: Olisiko enkelin näkeminen kiinnostavaa?
Miten tällaista käsiteltäisiin?
Selostettuaan ensin, miten enkeleillä ei ole ruumista, koska intellekti ei sitoudu aineeseen – eihän näet käsittäminen ole ruumiin vaan mielen toiminto – Tuomas Akvinolainen tarkastelee kysymystä siitä, voiko enkeli kuitenkin ottaa itselleen ruumiin.
Tuomas vastaa, että enkeli voi valmistaa itselleen ruumiin ilmasta tihentämällä sitä. Tästä syystä enkelinäyt eivät ole kuvitelmia vaan aitoja aistihavaintoja.
Enkelin ilmasta tihentämä ruumis on eräänlainen replika sitä muistuttavasta elävästä olennosta. Se ”näkee”, ”kuulee”, ”puhuu”, ”syö”.
Muinaisina aikoina enkeli jopa siitti lapsia, muuttuen välillä naiseksi ja välillä mieheksi ja ottaen joltakin ihmiseltä siemenen, kuten on laita esimerkiksi jättiläisten ja Sethin poikien syntyselityksen osalta – kuitenkin siten, että nämä eivät ole enkelin tai ilmaruumiin varsinaisia elintoimintoja vaan aitojen elävien olentojen vastaavien toimintojen jäljenteitä.
Enkelit ovat näet vilpittömiä. Niiden valmistama replika ei ole petos vaan muistuttaa niin paljon kuin mahdollista elävää olentoa, jota se ei kuitenkaan ole.
Enkelit tekevät parhaansa. Vaikka ne itse eivät ole ruumiillisia, ne valmistavat niin paljon ruumiillisen jäljennöksen kuin niille on mahdollista ruumiillisten ja aististen olentojen kumppaniksi.
Jos talvisodan enkeli on näkynyt koko rintamaleveydeltä, voisi olettaa, että enkelin on täytynyt puristaa ilmaa vähintäänkin koko Karjalankannaksen alalta.
Tuomaan teorian näkökulmasta nähdyt enkelit ovat artefakteja ja intellektuaalisten substanssien teollista tuotantoa, jonka tuotteita käytetään kommunikaation välineinä. Tuomas kirjoittaa: ”Keskustelemalla tuttavallisesti ihmisten kanssa ne todistavat intellektuaalisten substanssien yhteisöstä, jonka osallisuuteen ihmiset odottavat niiden kanssa tulevassa elämässä pääsevänsä.”
Tämä näkymä odotuksistamme ja niiden täyttymyksestä on viehättävä. Ihminen kaipaa jäsenyyttä intellektuaalisten substanssien yhteisössä. Lisäksi on kiinnostavaa, että siihen liittyvä kommunikaatio tapahtuu Tuomaan väitteen mukaan enkelin valmistaman elävän olion replikan avulla.
Kun siis Gabriel, joka tuohon asti oli toiminut Paratiisin kuvernöörinä tuli ilmoittamaan Marialle, että Paratiisi on uudelleen avattu, hän toimi puristamalla usean kilometrin alueelta ilmaa ja valmistamalla näkyvän hahmon, joka puhui Marialle.
Kommunikoidessaan tuttavallisesti tämän kanssa Maria kommunikoi yhteydessä intellektuaalisten substanssien yhteisöön. Tällaisen on täytynyt olla noin 14-vuotiaalle kouluttamattomalle palestiinalaistytölle erittäin mieleenjäävä kokemus.
Omat kommunikointivälineemme ovat myös ajattelu- ja kommunikointitoimintojen artefakteja eli läppäreitä ja puhelimia. Ehkä tästä syystä näemme enkeleitä harvemmin.
Mutta jos pitäisi vastata kvestioon, olisiko mielenkiintoista nähdä enkeli, vastaan, että se olisi erittäin mielenkiintoista, kuitenkin muistaen, että kyseessä ei ole varsinaisesti enkelin näkeminen vaan sen valmistaman replikan näkeminen.
”Talvella 1914 Kelton miehet, jotka olivat tavanomaisella kaupunkireissullaan, näkivät aamuyöllä Kuninkaan metsää sivuuttaessaan taivaalla merkillisen näyn: Keisarin talvipalatsin päällä oli valtavan suuri enkeli terävä miekka kädessään. Miekka oli putoamassa talvipalatsin päälle. Ilmiö oli nähtävissä pitkään, ehkä noin parin tunnin ajan.
Koko matkan mennessään kaupunkiin miehet katselivat näkyä. Kaikki muutkin matkalla olijat ja monet muut ihmisen näkivät sen. Näystä puhuttiin silloin paljon, ihmeteltiin ja arvailtiin sen ennustavan jotakin suurta onnettomuutta. Jälkeenpäin ajatellen nuo enteet osoittautuivatkin hyvin merkityksellisiksi.” (Ilon ja itkun Inkeri; Katri Kukkosen elämä)
Mikäli oletetaan, että enkelillä on ruumis, intellektin sitä estämättä, koska ilmestyessään, vaikkakin se tapahtuu ekvivookkisessa merkityksessä suhteessa ihmisen ruumiillisuuteen, johon liittyy kvantitatiivinen ulottuvuus enkelit ovat kuitenkin nähtävissä. Ilmestyminen tapahtuu myös paikassa, jolla on tarkka sijainti ajassa heidän olematta kuitenkaan ajan ja paikan rajoittamia.
Täsmälleen. Kuvaus Kelton eli Koltusin kokemuksesta on kiinnostava. Olen muuten viettänyt tuossa kylässä monia viikkoja oltuani siellä teologian opettajana usean vuoden ajan, joten kertomuksella on merkitystä myös omien paikkakuntaa koskevien muistojen täydentäjänä. Keltossa muuten toimii Venäjän suurin hermofysiologian tutkimuskeskus, joka on vanha Pavlovin instituutti. Sen kysymyksenasettelut ovat kiinnostavia enkeliopin vanhojen tulkintojen näkökulmasta.
Äitini opetus oli se, että vaikka emme pysty näkemään omilla maallisilla silmillämme taivaallisia enkeleitä, voimme silti nähdä enkeleitä lähimmäisissämme ja olla enkeleitä myös toinen toisillemme. Tämä on minusta edelleen ihan hyvä neuvo.
Heenok: ”Ja siellä minä näin Hänet, joka on Kaiken Alku, ja Hänen päänsä oli valkoinen kuin villa, ja Hänen kanssaan oli toinen olento, joka oli kasvoiltaan kuin ihminen, ja hänen kasvonsa olivat täynnä kunniaa, kuin pyhillä enkeleillä. Ja minä kysyin enkeliltä, joka kulki kanssani ja näytti minulle kaikki salatut asiat, tästä Ihmisen Pojasta, kuka Hän oli, ja mistä Hän on, ja miksi Hän kulkee Kaiken Alun kanssa?”
Seppo, mistä lähteestä kyseinen Heenok?
Subjektiivista, ”karvalakki” tulkintaani Heenokin viestistä Raamattuun niveltäen:
Heenok: ”Ja siellä minä näin Hänet, joka on Kaiken Alku (= Isä Jumala, Jahve, Jehova), ja Hänen päänsä oli valkoinen kuin villa, ja Hänen kanssaan oli toinen olento, joka oli kasvoiltaan kuin ihminen (= Herramme ja Vapahtajamme Jeesus Kristus), ja hänen kasvonsa olivat täynnä kunniaa, kuin pyhillä enkeleillä. Ja minä kysyin enkeliltä, joka kulki kanssani ja näytti minulle kaikki salatut asiat, tästä Ihmisen Pojasta, kuka Hän oli, ja mistä Hän on, ja miksi Hän kulkee Kaiken Alun kanssa?”
Kuka Hän oli? Vastaus: Jeesus Kristus.
Mistä Hän on? Vastaus: Jumala Jumalasta ja valkeus valkeudesta.
Miksi kulkee Kaiken Alun (Jumala) kanssa? Vastaus: Isä Jumala ja Poika, Jeesus Kristus ovat yhtä, kulkevat yhdessä, niin kuin alussa ollut on, nyt on ja aina, iankaikkisesta iankaikkiseen, aamen!
Tod. näk. 1. slaavilaisesta Heenokin kirjasta. (Kts. 1.2.3. ja 4. Heenokin kirja)
https://www.luterilainen.net/nelja-eenokin-kirjaa/
Heenokista eli ’salaisuuteen vihitystä’ (Metatronista) on paljon kirjoittanut suomalainen ekonomi Tapio Laine:
https://www.blogimetsa.fi/wp/tulisilla-vaunuilla-taivaaseen-kristinuskon-synty-ja-pannaan-julistettu-heenokin-kirja/
Näkemistäkin mielenkiintoisempaa olisi, jos enkeli suostuisi laboratorioon tutkittavaksi. Näin iso osa meistä uskonnottomistakin voisi alkaa uskomaan henkimaailmaan. Jumalakin saisi ison ryppään lisää pelastettavia.
Jostain syystä näin ei kuitenkaan tapahdu, vaan Jumala pitää tärkeänä, että uskonnottomat murhataan vain koska eivät uskoneet olemattomaan ja todistamattomaan henkimaailmaan.
Mielikuvitusmaailmat tuppaavat jäämään todistamattomiksi legendoiksi.
Eivät enkelit eli itseasiasa lähetit tai kulkijat (me-l e k)kuuluneet välttämättä henkimaailmaan. Raamattu kuvaa heidät varsin aineellisina voimakkaina uroksina.
Ihmisten kertomosista enekelin, enkelien, näkemisestä ei ole mitenkään yllättävää. Olen tässä vuosikymmenien saatossa voinut lukea ihmisten vieraituista yön aikana taivaassa Jumalaa tervehtimässä. Taivaallisen sotajoukon tapaamisesta sensijaan en ole lukenut yhtään kertaa. Onkohan tässä Raamatussa joku virhesanoma ?
Onhan näitä enkelitä nähty muinoin joukoittain. Ainakin imiste tyttärien kanssa rakastelleita nefilimejä on voinut olla paljon:
Mutta miksi jumalien poikien (beni elohjim) piti pariutua ihmisen kanssa? o Raamattu ei olekaa ainoa pyhä kirja, jossa jumalat pelehtivät ihmisen kanssa, esim. sumerilaisten Gilagames-eepoksessa on samaa vikaa ja muinais-intialainen Mahabharata tietää kertoa kuinka kaunis Kunti-neito saa vieraakseen auringonjumalan ja saa tälle poikalapsen. Miksi muuten tässä puhutaan ”jumalien pojista”? Eihän Jumalalla pitänyt olla muita poikia kuin Jeesus? Tuossa oli myös puhetta jättiläisistä. Useissa muissakin mytologioissa on jättiläisiä, jotka syntyvät ihmisen Jumalallisen aktin kautta! Yhteensattuma? Mutta entäpä nuo jättiläiset?Nuo jättiläiset olivat ilmeisesti ”Jumalan poikia”(Miksei muuten Jeesus sitten ollut jättiläinen?), jotka kummittelevat lähes kaikissa muinaisissa kirjoituksissa aina eskimoiden taruja myöten. Jättiläisissä oli ilmeisesti pyhää verta. Näin sanoo profeetta Heenok, joka Mooseksen jälkeen oli välittömässä yhteydessä Jumalaan, kertoo 14. luvussa näin:
”Miksi teitte kuin maanlapset ja siititte jättiläispoikia?”
Kebra Negestissa, Etiopian perimätiedossa, joka kulkee osittain rinta rinnan Raamatun kanssa, sanotaan 100. luvussa :
”Mutta nuo Kainin tyttäret, joihin enkelit olivat yhtyneet , tulivat raskaiksi, mutta eivät voineet synnyttää ja kuolivat. Ja muutamat heidän ruumiissaan kuolivat, mutta toiset tulivat ulos halkaisemalla äitiensä ruumiin, he tulivat ulos navasta. Kun he sitten tulivat vanhemmiksi ja kasvoivat, heistä tuli jättiläisiä…”
Minkähän takia enkelitkin(=jumalan pojat?) kajosivat ihmislapsiin ja tuloksena oli jättiläisiä?
Miten jättiläisille lopulta kävi? Ilmeisesti kuolivat vedenpaisumukseen, niin sanoo Barukin apokryyfit, joka ilmoittaa heitä kuolleen 4090000.
Myös mayojen mytologia sisältää runsaasti aineistoa, jossa kuvataan Jumalten laskeutumista Maan päälle ja heidän elämäänsä ihmisten joukossa. Maya-kansan ”raamattu” Popol Vuh puolestaan kertoo, kuinka ennen nykyihmisen luomista jumalat tekivät ihmisestä eräänlaisia ”koeluomuksia”, ennen kuin olivat lopulliseen tulokseensa tyytyväisiä.
”_ _ _ ja sanotaan, että heidän jälkeläisiään ovat apinat, jotka elävät tänä päivänä metsissä. Niissä voidaan tunnistaa ne, joiden lihan Luoja ja Muodontuoja tekivät puusta. Siksi apina muistuttaa ihmistä kuin muistona inhimillisestä taantumuksesta, ihmistä, jotka eivät olleet muuta kuin puunukkeja. (Popol Vuh / 8, s. 144 )
”Genesis 6:n alku kertoo tuosta kuuluisasta Jumalien poikien ja ihmisten tyttärien tapaamisista. Teologia ei ole tyydytävästi kyennyt selventämään keitä nämä tämmöiset Jumalien (huom. pl.) pojat tai ’langenneet enkelit’ – kuten asia on yritetty selittää – ovat olleet, jotka kykenivät yhtymään ihmisten tyttäriin. Kenties teologeja on estänyt jopa itsesensuuri tarkastelemasta asiaa kokonaan toisen kuin hengellisen paradigman pohjalta. Paradigman, jota edusti jo aikoinaan (1300 l.) kuuluisa eksegeetti R a m b a n eli Moses Maimonides, joka sanoi asiaan liittyvän suuren salaisuuden ja että Jumalien pojat olivat taivaalta alaslaskeutuneita ihmiskunnan opettajia
Kun aikanaan pyörin Inkerin alueella ja tapasin niitä baabushkoita, niin useasti tuli enkelikertomukset esille. Enkelit eivät olleet huomiota herättävän hehkuvia, vaan hyvin turvallisia ihmisiä, jotka toimivat välillä yliluonnollisesti. Kerron yhden kuulemani: Nuori tyttö oli suolla marjoja poimimassa. Ilta alkoi hämärtyä ja tyttö huomasi menettäneensä tiedon mihin suuntaan olisi lähdettävä. Paniikki alkoi iskeä, mutta sitten siellä olikin harmaantunut mummo, joka sanoi: Eiköhän lähdetä kotiin ja johdatti tytön oikeaan suuntaan. Tämän saa uskoa tai olla uskomatta kumpikaan ei muuta hänen kokemustaan miksikään.
Tässä lähellä, missä asun sattui jokin aika sitten tapahtuma, josta kerrottiin myös paikallislehdessä. Pariskunta oli kävelemässä vilkasliikenteisen kadun varrella jalkakäytävällä pienen poikansa kanssa. Yht´äkkiä poika riisti kätensä irti vanhempansa kädestä ja lähti ylittämään katua autojen sekaan, jotka kulkivat molempiin suuntiin jatkuvana virtana. Vanhemmat seurasivat kauhuissaan varmana siitä, että heidän poikansa jää auton alle.
Poika kuitenkin selvisi kadun yli kuin ihmeen kaupalla. Kun vanhemmat pääsivät ylittämään kadun he kysyivät, ”miksi sinä näin teit?” Poika ei osannut vastata siihen. Hän kuitenkin totesi: ”täti piti minua kädestä kiinni!” Vanhemmat eivät kuitenkaan olleet nähneet mitään sellaista, mistä poika kertoi.
Niin, enkeleitä, onko heitä ja mikäli on, heidän kvantiteettinsa on voimassa ja kyvyssä olla ruumiillisessa paikassa tavalla, joka ylittää ihmisjärjen.
On olemassa raportteja koetuista ilmestyksistä, joissa on näkö ja/tai kuulohavaintoja, jotka on tulkittu kokijan uskonnollisen taustan mukaisesti. Katolisissa maissa on näky useimmiten tulkittu neitsyt Mariaksi, kun taas protestanttien keskuudesa tavallisin tulkinta on enkeli. Jeesuksen näkeminen näyssä ei ole kovin tavallista, mutta eräs ihan täysipäinen tuttavani on semmoisestakin näystä kertonut. Tällaisia näkyjä ei varmaankaan voi neuropsykologian näkökulmasta erottaa hallusinaatioista, mutta kristittynä uskon, että on myös Jumalan lähettämiä näkyjä. Itse en ole varsinaista näkyä kokenut, mutta pari mystisen tyyppistä elämystä minulla on ollut.