Eräässä mielessä Euroopan hullu vuosi (alunperin historiallinen vuosi 1848) sijoittuu ajalle 2014 – 2015. Tuohon aikaväliin ajoittuvat esimerkiksi hyökkäys Juutalaiseen museoon Brysselissä toukokuussa 2014, hyökkäys juutalaiseen supermarkettiin Pariisissa tammikuussa 2015 ja hyökkäys synagoogaan Kööpenhaminassa helmikuussa 2015. Sittemmin tällaisia hyökkäyksiä tai suoranaisia terrori-iskuja on tapahtunut enemmän ja enemmän.
Suomessa hyökkäykset olivat tuohon aikaan koostuneet lähinnä häiriöpuheluista, vihapostista ja päällesylkemisistä. ”Oli se järkyttävää. En olisi ikinä kuvitellut, että kukaan olisi sylkenyt mun päälle Suomessa…” Näin sanoi Anna, nuori juutalainen nainen YLE:n jutussa (17.3.2015).
Kun juutalaisvastaisuudesta (ja juuri Suomeen liittyen) keskusteltiin Suomi24 keskustelupalstoilla kommentit olivat muun muassa tällaisia: ”…kukaan ei kaipaa tuollaista suomalaisia halveksivaa rasistisikaa täällä” ja ”todellisuudessa juutalaiset räjäyttivät pilvenpiirtäjiä ja autopommeja USA:ssa”. Keskustelun sävy oli halveksiva, agressiivinen ja juutalaisvastainen.
Turun Sanomat uutisoi (15.2.2015) seuraavasti: ”Turun juutalaisiin kohdistunut antisemitismi on seurakunnan mukaan ollut toistaiseksi täysin kotoperäistä. Asialla ovat useimmiten äärivasemmistolaiset.” ”Ilmiö on toistaiseksi näkynyt lähinnä ilkivaltana ja vihamielisinä viesteinä.” Samaan aikaan (15.10.2015) YLE uutisoi sanomalehti Keskisuomalaisen lopettaneen Magneettimedia -lehden painamisen; osasyynä oli lehden antisemitismi ja rasismi. Magneettimediasta tehtiin myös rikosilmoituksia.
Vuonna 2017 juutalaisvastaisia lentolehtisiä jaettiin postilaatikoihin Pohjanmaalla sekä julkisiin paikkoihin ainakin Helsingissä. (YLE 13.10.2017)
Sittemmin sekä Helsingissä olevaa synagogaa että Israelin suurlähetystöä on vandalisoitu toistuvasti myös tämän vuoden puolella. Turvakamerat ovat usein nauhoittaneet vandalismin hetket.
Vuoden 2019 aikana Helsingin juutalaisen hautausmaan ulkopuolelle oli myös heitetty pullollinen verta.
Holokaustin muistopäivän aikaan vuonna 2020 tapahtui enemmänkin.
Tampereella mielenosoituksen yhteydessä poltettiin Israelin lippu. Sisä-Suomen poliisilaitoksen viestintäpäällikkö Nina Juurakko-Vesikko totesi, että ”Suomessa vain Suomen lipun häpäiseminen on rikos” (YLE 27.1.2020). Ketään ei siis otettu kiinni teosta. Samanaikaisesti Turun synagogaa oli tuhrittu punaisella maalilla. Presidentti Sauli Niinistö otti kantaa antisemitismiä vastaan julkisesti, mikä on hyvin arvostettava signaali.
Huhtikuun lopussa 2020 tapahtui Haminan juutalaisella hautausmaalla. Siellä hautakivi oli kaadettu, ja toiseen oli töhritty hakaristi. Lähialueen postilaatikoihin oli myös jaettu natsimielisiä lentolehtisiä.
Miksi käydä läpi tapahtumien lista?
Tutkimus on osoittanut, että näissä asioissa on olemassa eskaloitumisprosessi eli kerran alettuaan tietyt prosessit etenevät tiettyyn pisteeseen ellei niitä pysäytetä. Edellisissä tapahtumissa tämä prosessi on jo selkeästi näkyvissä. Holokaustitutkimuksessa käytetään vihan kolmiota mallina, jonka avulla voidaan ennustaa prosessin kiihtyminen. Viha alkaa puheesta ja etenee eri tasojen kautta väkivallaksi.
Julkisen vallan puuttumattomuus vandalismiin on erityisen ongelmallista. Nythän on niin, että yhteiskunnassamme vihapuhe on saanut paljon palstatilaa, vaikka se on äärimmäisen vaikeasti määriteltävissä. Vandalismi sen sijaan on konkreettinen askel väkivallan tiellä. Ilkivallan suhteen laki on maallikonkin ymmmärrykselle selkeä juuri omaisuuden vahingoittamisen tai esimerkiksi häiriöpuheluiden osalta. Miksi tapahtumiin ei siis puututa kovalla kädellä? Toinen laki koskee hautarauhaa. Tuon lain mukaan laki on voimassa niin kauan kuin hauta on tunnistettavissa vainajan leposijaksi.
Tavalliset ihmiset ovat tajunneet asian vakavuuden. Uskoakseni myös Suomen tapahtumien yhteys Eurooppaan laajemmin on selkeä asiaa seuraaville yksittäisille ihmisille. Sitä osoittaa esimerkiksi 18.11.2019 tapahtunut Helsingin synagogan kukitus, joka tapahtui nopeasti reaktiona 9.11.2019 tapahtuneeseen ilkivallan tekoon. Synagogan kukituksen organisoivat Helsingin ortodoksisen seurakunnan nuoret, mutta monet muut (myös valtiovallan edustaja) liittyivät heihin itse tapahtumassa. Ilkivalta puolestaan osui kristalliyöhön, joka oli monien tutkijoiden mielestä lopun alku Saksan juutalaisille vuonna 1938.
Julkisuudessa olemme kuuleet, että antisemitismi on vierasta yhteiskunnallemme.
Jos suomalaisessa yhteiskunnassa ei oikeasti ole tilaa antisemitismille, niin silloinhan virkavallan on puututtava asiaan. Puheet eivät riitä. Kukatkaan eivät valitettavasti riitä, kun sanojen tilalle kaivataan tekoja.
Harri
”Yhtä hyvin voisi sanoa, että koska Suomen kansa on yhä olemassa, kaikki suomalaiset pelastuvat. ”
Koska ainakin toistaiseksi olemme suomalaisia, niin olemmehan me kansana pelastuneet toisen vallan alta, ei siinä mitään epäloogista ole.
Jesaja 6:sta.
”Siihen asti, kunnes kaupungit tulevat autioiksi,
asumattomiksi,
ja talot tyhjiksi ihmisistä
ja pellot on hävitetty erämaaksi;
12kunnes Herra on karkoittanut ihmiset kauas
ja suuri autius tullut keskelle maata.
13Ja jos siellä on jäljellä kymmenes osa,
niin hävitetään vielä sekin.
Mutta niinkuin tammesta ja rautatammesta
jää kaadettaessa kanto,
niin siitäkin:
se kanto on pyhä siemen.”
Mikä on kaadetun tammen pyhä siemen? Onko tammi kaadettu, esim. vuonna 70, kun Jerusalem tuhottiin ja temppeli poltettiin mukaan lukien pappien sukukirjat. Tie kolmanteen temppeliin oli siten poikki.
Roomalaiskirje on kirjoitettu vuosien 54 – 57 välisenä aikana. Silloin temppeli oli edelleen pystyssä eikä tammea ollut kaadettu.
Ilmestyskirjaan Jerusalem taas ilmestyy. Siihen viitataan useissa kohdissa, mutta nimeä ei mainita.
Kun ottaa huomioon, että Paavali odotti Jeesuksen palaavan elinaikanaan ja siten juutalaisen jäännöksen pelastuvan, niin tämä ei toteutunut.
Kukaan ei voi siis tietää, miten tapahtumat tulevat etenemään ja kuka on missäkin roolissa, kun Paavalikaan ei tiennyt ja erehtyi. Jotka väittävät ymmärtävänsä, ovat kaikkein sokeimpia, kun eivät ymmärrä edes sitä, ettei kukaan voi ymmärtää, miten ymmärtää tulee.
Jos joku ihminen tietäisi tai olisi saanut näyn siitä, mitä tulee tapahtumaan ja missä aikataulussa, niin silloin myös käärme tietäisi ja ryhtyisi varautumaan. Toki käärme varautuukin, mutta kyseessä on haja-ammuntaa, kun kohdetta ei ole edes näkyvissä. Samoin koetetaan poistaa tieltä ihmisiä, jotka saattaisivat saada tiedon, kun taas niitä, jotka levittävät valmiita oppeja tulevaisuudesta, vahvistetaan ja palkitaan, kuten mammonalla. Uskovaisten taivaskanavat ovat täynnä mammonalla palkittujen profetioita ja valheoppeja, jotta jopa valitut menisivät mukaan antikristilliseen petokseen.
Jeesus kyllä ennakoi Jerusalemin tuhon eskatologisessa puheessaan ja myös vertauksessaan kuninkaanpojan häistä.
Paavali ja kaikki muutkin Jeesukseen uskovat tiesivät, että temppeli tullaan hävittämään. Aika ja tapa oli arvoitus. Siitä huolimatta Paavali kirjoitti kirjeensä siinä muodossa, että Jeesus tulee takaisin ja pelastaa hänet. Siten väite, että Paavalin kirjeet ovat Jumalan absoluuttista sanaa, ei voi pitää paikkaansa, koska silloin myös Jumala olisi erehtynyt Paavalin tavoin.
Kukaan ei ole pelastunut. On Kristuksessa pois nukkuneita, mutta ei pelastuneita. Ne, jotka pelastetaan, temmataan turvaan vihollisen käsistä, mitä Paavali odotti. Kristillinen pelastusoppi on tästä näkökulmasta tarkasteltaessa perustuksiaan myöten virheellinen. Mutta onko sillä merkitystä? Koska kaikki ovat harhautuneita, niin kaikkien tulevaisuus on armon varassa. Ei ole etuoikeutettuja, eikä valinta sitä tarkoitakaan. Mitä ylempänä on Jumalan valtakunnassa, sitä enemmän on ihmisten orja ja palvelija, vähäisin ja huomaamattomin. Kristuksen vähin veli ja sisar, kuten kansojen tuomiossa.
Toteat Tapio Jerusalemin hävityksestä, että ”Paavali ja kaikki muutkin Jeesukseen uskovat tiesivät, että temppeli tullaan hävittämään. Aika ja tapa oli arvoitus.”
Ei se ihan arvoitus ollut niille, jotka noudattivat Jeesuksen ohjeita ”Kun te näette Jerusalemin olevan sotajoukkojen piirittämä, silloin tiedätte, että sen hävitys on lähellä. Silloin on kaikkien Juudeassa asuvien paettava vuorille.”(Lu21:20,21) Kirkkohistorioitsija Eusebioksen mukaan Juudean kristityt käyttivät tilaisuutta hyväkseen ja pakenivat Pellaan, Dekapoliin vuoristoseudulla sijaitsevaan kaupunkiin. Kun lopullinen hyökkäys tuli vuonna 70, kristityt olivat turvassa.
Jerusalemin ja sen temppelin hävityksellä oli suuri merkitys. Tuon tapahtuman jälkeen ei ollut enää esimerkiksi sukuluetteloja, joiden perusteella entinen meno olosi voinut edes teoriassa jatkua. Ja Jeesuksen ennustus ”ei kiveä kiven päälle” toteutui aikaa myöten erittäin kirjaimellisesti, kuten historian kirjoista voimme lukea.
Ei ole mikään ihme, että Paavalikin jo ennalta surkutteli kirjaimellisen Jerusalemin kohtaloa vanhan liiton eräänlaisena symbolina. Hänhän totesi: ”Hagar tarkoittaa Arabiassa olevaa Siinainvuorta, ja sitä vastaa nykyinen Jerusalem, joka lapsineen elää orjuudessa. Mutta taivaallinen Jerusalem on vapaa, ja se on meidän äitimme.”
Ilmestyskirjassa sitten tulee vielä yksi versio Jerusalemista, se joka tuo siunaukset taivaasta tänne maan päälle. Näin Raamatun lopussa nimi Jerusalem on edelleen esillä, vaikka ei alkuperäisessä merkityksessä: ” Näin, kuinka pyhä kaupunki, uusi Jerusalem, laskeutui taivaasta Jumalan luota juhla- asuisena, niin kuin morsian, joka on kaunistettu sulhasta varten… hän pyyhkii heidän silmistään joka ainoan kyyneleen. Kuolemaa ei enää ole, ei murhetta, valitusta eikä vaivaa, sillä kaikki entinen on kadonnut.”(Ilm21:2,4)
Termeillä Israel ja Jerusalem on Raamatussa mielenkiintoisia merkityksiä, joihin meidän kannattaa perehtyä ja joista voimme keskustella. Ja niinhän me teemmekin.
”Kun ottaa huomioon, että Paavali odotti Jeesuksen palaavan elinaikanaan ja siten juutalaisen jäännöksen pelastuvan, niin tämä ei toteutunut.”/ Tapio T
Mistä niin päättelet?
Hyvä kysymys, Harri. Tuohon haluaisin minäkin Tapiolta vastauksen.
Ei tarvitse päätellä. Paavali.
”ja odottamaan taivaista hänen Poikaansa, jonka hän on herättänyt kuolleista, Jeesusta, joka pelastaa MEIDÄT tulevasta vihasta.”
”sitten MEIDÄT, jotka OLEMME elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.”
Heikki Räisänen ei voinut uskoa, koska Jeesus ei palannut takaisin, kuten Paavali odotti. Se oli rehellisen miehen uskoa eikä itsepetosta.
Mutta oli apostoli, joka tiesi, ettei Jeesus tule takaisin hänen elinaikanaan. Pietari.
”sillä TE saavutatte uskon päämäärän, sielujen pelastuksen.
Sitä pelastusta ovat etsineet ja tutkineet profeetat, jotka ovat ennustaneet TEIDÄN osaksenne tulevasta armosta,”
Pietari tiesi, ettei pelastuisi. Siksi ”te”, jotka pelastutte. Toisin kuin Paavalilla ”me”, jotka pelastumme.
Uskon päämäärä on sielun pelastus. Sillä ei ole yhtään mitään tekemistä iäisyyden kanssa.
Vaikka Paavali täsä, kuten myös 1.Kor. 15. luvussakin käyttää ”me-sanaa”, hän tarkoittaa sillä niitä uskovia, jotka ovat elossa Kristuksen tullessa. Hänhän puhuu tässä uskonveljilleen, silloisille Tessalonikan ja myös kaikkien aikojen uskoville. Tämä voidaan selkeästi myös päätellä Paavalin toisesta kirjeestä Tessalonikalaisille, missä hän toteaa Kristuksen tulemuksesta:
1 Mutta mitä tulee meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen ja meidän kokoontumiseemme hänen tykönsä, niin me pyydämme teitä, veljet,
2 ettette anna minkään hengen ettekä sanan ettekä minkään muka meidän lähettämämme kirjeen heti järkyttää itseänne, niin että menetätte mielenne maltin, ettekä anna niiden itseänne peljästyttää, ikäänkuin Herran päivä jo olisi käsissä.
3 Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi.
Luopumus ei ollut vielä Paavalin elinaikana kristikunnassa todellisuutta, vaan päinvastoin kristinusko oli vasta alkutaipaleellaan ”Jerusalemista maan ääriin asti”.
Edesmenneen professori Räisäsen tulkinta tässäkin asiassa, niinkuin monessa muussakin, siis oli perusteeton Raamatun kokonaisilmoituksen kannalta katsoen.
Olen Harrin kanssa nyt samoilla linjoilla. Esimerkiksi Kolossalaiskirjeen alussa Paavali tervehtii ”Kolossan pyhiä, Kristukseen uskovia veljiä ja hiukan myöhemmin kertoo kuinka ”Hän on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan”.(1:1,13) Paavali ei liene tarkoittanut, että hän on ”Kolossan veljiä” vaan että hän kuuluu samaan Kristuksen seuraajien ryhmään samanlaisella taivastoivolla kuin kolossalaiset. Sama ”me” on käytössä myös silloin kun Paavali henkeytettynä kirjoittaa uskovien ryhmästä, josta osa tulevaisuudessa kutsutaan ”Herraa vastaan”. Ilman että Paavali välttämättä itse odottaisi elossa kohtaavansa tuon ajanjakson.
Paavali on useassakin kohdassa tietoinen kuolemastaan, mikä on selkeästi Raamatusta luettavissa. Esimerkiksi: ”Minä tiedän, että lähtöni jälkeen teidän joukkoonne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä.”(Apt20:29) ja ”Olen kilpaillut hyvän kilpailun, olen juossut perille ja säilyttänyt uskoni.”(2. Tim4:7)
Nykyisinkin me saatamme huokailla, kuinka ”me joudumme maksamaan koronakriisin loppulaskun”. Tietyn iän saavuttaneet ymmärtävät kyllä näin sanoessaan, että jälkipolville se lasku oikeasti kohdistuu.
Tapio on kyllä oikeassa siinä, että tuollaiset ”me”-viittaukset voidaan halutessaan ymmärtää toisellakin tavoin. Varsinkin jos haluaa nähdä erityistä ristiriitaisuutta Raamatun teksteissä. Kirja kun kertoo olevansa ” terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka…, se paljastaa sisimmät aikeemme ja ajatuksemme.(Hepr4:12)
Harri Ahdesmäki. Huomaatko ollenkaan, kuinka karmea oma selityksesi holokaustille on? Toistat itse asiassa kolmea kristillisen juutalaisvastaisuuden ajalta periytyvää uskomusta, vaikka käärit ne kauniiseen pakettiin ja ne ovat matkan varrella muuntuneet. Ensinnäkin kohtelet juutalaista kansaa/uskontoa ”ei-meihin-kuuluvina” jotka ovat jotenkin pysyvällä tavalla erilaisia kuin muut: he kuuluvat ”omalle maalleen” kuten keskiajalla omiin ghettoihinsa. Toiseksi määrittelet 50 miljoonaa ihmishenkeä vaatineen maailmanlaajuisen ja monitahoisen konfliktin tarkoitukseksi sen, että Euroopan juutalaiset (tai heidän jäännöksensä) lähtisivät maailmankolkkaan, jossa sekä he itse että muut joutuvat kärsimään. Toistat tässä vanhaa uskomusta vaeltavasta juutalaisesta, jota piinataan syntinsä tähden. Kolmanneksi lähdet siitä, että me ei-juutalaiset kristityt tiedämme paremmin kuin juutalaiset itse, mikä heidän rauhaansa sopii: hyväksykää roolinne, ottakaa Jeesus vastaan ja pulinat pois! (Kristittynä uskon toki itsekin, että evankeliumi Kristuksesta kuuluu kaikille).
Juutalainen kansa on Jumalan valitsema kansa, jolle ovat kaikki Raamatun lupaukset yhä voimassa. He eivät ole vielä tunnustaneet Jeesusta Messiaaksi, mutta se aika on lähellä. Silloin kaikki Israel pelastuu.
Mitä historiaan tulee, niin sitä ei voi muuttaa. vaikka nykyään patsaita kaadetaankin.
”Toiseksi määrittelet 50 miljoonaa ihmishenkeä vaatineen maailmanlaajuisen ja monitahoisen konfliktin tarkoitukseksi sen, että Euroopan juutalaiset (tai heidän jäännöksensä) lähtisivät maailmankolkkaan, jossa sekä he itse että muut joutuvat kärsimään.” /Marko
8 Ja näin on käyvä koko maassa, sanoo Herra: kaksi osaa siitä hävitetään ja saa surmansa, mutta kolmas osa siitä jää jäljelle. Sak. 13:8
Euroopan yhdeksästä miljoonasta juutalaisesta surmattiin Holokaustissa kuusi miljoonaa. Näin Sakarjan profetia toteutui.
9 Ja sen kolmannen osan minä vien tuleen; minä sulatan heidät, niinkuin hopea sulatetaan, ja koettelen heitä, niinkuin kulta koetellaan. He huutavat avuksi minun nimeäni, ja minä vastaan heille. Minä sanon: ”Se on minun kansani”, ja se sanoo: ”Herra, minun Jumalani”. Sak. 13:9
Omaan maahansa, Erets Yisraeliin palannut kansa tunnustaa lopulta Jeesuksen Herrakseen. Tämä vielä odottaa aikaansa. Ei kauan.
”Toistat tässä vanhaa uskomusta vaeltavasta juutalaisesta, jota piinataan syntinsä tähden.”/ Marko
Natsien propagandaan kuului tämä antisemististinen käsitys. Sen perusteella juutalaisista yritettiin tehdä alempiarvoisia muihin nähden, mikä ei ole totta. Kuitenkin on totta myös Mooseksen ennustus:
63 Ja niinkuin Herra ennen iloitsi teistä, siitä, että teki teille hyvää ja antoi teidän lisääntyä, niin Herra silloin iloitsee teistä, siitä, että hävittää ja tuhoaa teidät. Ja teidät temmataan irti siitä maasta, jota sinä menet ottamaan omaksesi.
64 Ja Herra hajottaa sinut kaikkien kansojen sekaan maan äärestä toiseen, ja sinä palvelet siellä muita jumalia, joita sinä et tunne ja joita sinun isäsi eivät tunteneet, puuta ja kiveä.
65 Ja niiden kansojen seassa sinä et saa rauhaa, eikä jalkasi löydä lepopaikkaa. Herra antaa sinulle siellä vapisevan sydämen, rauenneet silmät ja nääntyvän sielun.
66 Ja sinun elämäsi näyttää sinusta olevan hiuskarvan varassa, yöt ja päivät sinä olet pelon vallassa etkä ole varma hengestäsi.
67 Aamulla sinä sanot: ’Jospa olisi ilta!’ ja illalla sanot: ’Jospa olisi aamu!’ -sellaista pelkoa sinä tunnet sydämessäsi, ja sellaisia näkyjä sinä näet silmissäsi./ 5.Moos. 28
Tämä toteutui Jerusalemin hävityksen jälkeen ja loppui vasta, kun he palasivat 1900-luvulla omaan maahansa.
”Kolmanneksi lähdet siitä, että me ei-juutalaiset kristityt tiedämme paremmin kuin juutalaiset itse, mikä heidän rauhaansa sopii: hyväksykää roolinne, ottakaa Jeesus vastaan ja pulinat pois! (Kristittynä uskon toki itsekin, että evankeliumi Kristuksesta kuuluu kaikille).” Marko Sjöblom
Tylyä tykitystä pastorilta. Onneksi sentään evankeliumi Kristuksesta kuuluu kaikille. Kerran Herran oman, valitun kansan silmät avautuvat kuten Joosefin veljille. Silloin, ahdistuksen jälkeen, koittaa suuri ilo ja ilon kyyneleet.
Huomasitko Harri, että tuo 5. Mooseksen kirjan 28 sisältää sekä siunaukset tottelevaisuudesta että seuraukset tottelemattomuudesta? Kyse ei ole niinkään ennustuksesta vaan lakiliiton sopimusehdoista.
Luvun alussa kerrotaan, että ”Jos kaikessa tottelette Herraa, Jumalaanne, ja tarkoin noudatatte hänen käskyjään, jotka minä teille annan, niin Herra asettaa teidät maan kaikkien kansojen yläpuolelle.”(1)
Mahtoiko toteutua lopulta se, mikä toistetaan jakeessa 9: ”Jos noudatatte Herran, Jumalanne, käskyjä ja kuljette hänen teitään, hän tekee teistä pyhän kansansa, kuten hän on teille vannonut.”
Luvun jakeesta 15 lähtien alkaa sitten sinun sitaattisi asiayhteys: ”Jos ette tottele Herraa, Jumalaanne, ettekä tarkoin noudata kaikkia hänen käskyjään ja säädöksiään.” Aikanaan kun kansa joutui pakkosiirtolaisuuteen, Daniel tiesi syyn: ”Koko Israel on rikkonut sinun lakisi ja poikennut sinun tieltäsi eikä ole totellut sinua. Ja niin meidän päällemme kaatui se kirous ja rangaistus, joka on kirjoitettu Mooseksen, Herran palvelijan, lakiin.”(Dan9:11)
Mutta vielä pahempaa oli tulossa, kun Jumalan Pojan saapui tänne keskuuteemme. Silloin ehdollinen lupaus ”tekee teistä pyhän kansansa, kuten hän on teille vannonut” toteutui toisessa Israelissa, siinä ”Jumalan Israelissa”, jossa vain pieni osa on Aabrahamin kirjaimellisia jälkeläisiä.
1 ”Jos kuulet Herran, sinun Jumalasi, ääntä ja pidät tarkoin kaikki hänen käskynsä, jotka minä tänä päivänä sinulle annan, niin Herra, sinun Jumalasi, asettaa sinut korkeammaksi kaikkia kansoja maan päällä.
2 Ja kaikki nämä siunaukset tulevat sinun osaksesi ja saavuttavat sinut, jos kuulet Herran, sinun Jumalasi, ääntä.
3 Siunattu olet sinä kaupungissa ja siunattu olet kedolla.
4 Siunattu on sinun kohtusi hedelmä ja maasi hedelmä ja sinun karjasi hedelmä, raavaittesi vasikat ja lampaittesi karitsat.
5 Siunattu on sinun korisi ja sinun taikinakaukalosi.
6 Siunattu olet tullessasi ja siunattu olet lähtiessäsi.
7 Herra antaa sinun voittaa vihollisesi, jotka nousevat sinua vastaan; yhtä tietä he lähtevät sinua vastaan, mutta seitsemää tietä he sinua pakenevat.
8 Herra käskee siunauksen seurata sinua jyväaitoissasi ja kaikessa, mihin ryhdyt; hän siunaa sinua siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
9 Herra korottaa sinut hänelle pyhitetyksi kansaksi, niinkuin hän valalla vannoen on sinulle luvannut, jos sinä noudatat Herran, sinun Jumalasi, käskyjä ja vaellat hänen teitänsä.
10 Ja kaikki kansat maan päällä näkevät, että Herra on ottanut sinut nimiinsä; ja he pelkäävät sinua.
11 Ja Herra antaa sinulle ylen runsaasti hyvää, tekee sinun kohtusi hedelmän, karjasi hedelmän ja maasi hedelmän ylen runsaaksi siinä maassa, jonka Herra sinun isillesi vannotulla valalla on luvannut antaa sinulle. 5.Moos. 28
Kaikki tämä toteutuu juutalaisen kansan kohdalla tuhatvuotisessa valtakunnassa sen jälkeen, kun he ovat kääntyneet Mesiaansa Jeesuksen puoleen.
Tollonpikin tajuaa, että juutalaiset eivät voi ryhtyä palvomaan omaa kauan sitten kuollutta kansalaista jumalana, sille nauraisi jo aidanseipäätkin.
Jos kristityt päätttivät, että jumala tuli ihmiseksi, että ihminen voi tulla jumalaksi
niin, ei minullekkaan ihminen voi olla jumala.
Roomalaiset julistivat keisareitä jumaliksi ja muutamat julistautuivat jumalaksi ihan itse, mutta ne jotka Jumalasta jotain havaitsevat, tietävät kyllä sen, että Jumala ei voi esim. kuolla ristinpuulla, koska silloin kaikki muukin kuolisi.
Ja jos tällainen kertakaikkinen Jeesus uhri olisi ollut, niin miksi sitten puhuttaisiin raamatussa myös kolmannesta temppelistä, joka joskus tulee. Ja miksi olisi ryhdytty surmaaamaan ja vainoamaan juutalaisia ja kuten ristiretkien aikana uskottiin, että tappamalla juutalaisen saa synnit anteeksi ja tekee Jumalalle otollisen teon.
Se on sama kuin Koraanissa, jos surmaat toisen et sinä tee mitään väärää vaan sen kohteen omat synnit ovat se syy. Tai jos ammut nuolen, se et ole sinä joka ampuu, vaan Jumala. Näin ihminen ottaa itselleen jumaluuden.
”Kirkkohistorioitsija Eusebioksen mukaan Juudean kristityt käyttivät tilaisuutta hyväkseen ja pakenivat Pellaan, ”
Tämä on mielenkiintoinen siinä mielessä, että kristityistä puhuttaessa ei sanota, että ” Jumala karkotti heidät maasta.” Ainoastaan juutalaisista puhutaessa sanotaan. ” Jumala karkotti heidät maasta.”
Miksi näin ?
Kristityt oli käsketty lähtemään kaikkeen maailmaan. Heille ei ollut luvattu pysyvää asuinsijaa.
Kari Paukkunen. Vai että tylyä tykitystä pastorilta? Anteeksi nyt vain, mutta tylyä olisi kai se, jos joku pastori väitttäisi, että evankeliumi ei kuulu kaikille kansoille. Evankeliumin julistus sekä vastaanottaminen uskossa ei edellytä sitä, missä joku ihminen tai edes kansa asuu. Paavali tuntuu olleen luottavainen siihen nähden, että Jumala uskollisuudessaan antaa juutalaiselle omaisuuskansalleen kääntymyksen armon. Sama meille käsittämätön armo on muuten jokaisen uskoon tulon ja uskossa säilymisen taustalla. Ja usko tulee evankeliumin kuulemisesta.
Harri Ahdesmäki. On mielestäni kristillisen etiikan kannalta kestämätöntä – tarkemmin sanottuna syvästi rakkaudetonta – ajatella suoraviivaisesti niin, että Jumalan tahdon toteutumiseen jotenkin väistämättä kuuluu vaikkapa se, että 2/3 juutalaisesta kansasta kuolee. Jumala sallii kovia onnettomuuksia, joiden jäljiltä muutama harva selviää ja kokee elämänmuutoksen, tulee uskoon jne. Tämä on totta. Näin on käynyt esimerkiksi sodista hengissä selvinneille. Mutta tämä kuuluu Jumalan kaikkivaltiuteen ja salattuun tahtoon, jonka selittäminen, tulkitseminen tai ennakoiminen EI todellakaan kuulu meille. Itse asiassa jo Vanhasta testamentista löytyy myös ajatus siitä, että Jumala käsittämättömässä armossaan ei olekaan toteuttanut uhkaustaan. Esimerkiksi käyvät itse syntiinlankeemus sekä vedenpaisumus (!) En siis sano tätä turhentaakseni itse Jumalan pyhyyttä (ja vihaa syntiä/tottelemattomuutta kohtaan).
Ajattelepa, että kohtaat 90-vuotiaan holokaustista selvinneen länsieurooppalaisen juutalaisperheen tyttären, jonka joko perhe murhattiin. Sanoisitko hänelle, että hänen perheensä kuoli Jumalan rangaistuksena siitä, että he eivät halunneet noudattaa isiensä uskoa ja/tai uskoa Jeesukseen/muuttaa Israelin maalle? Ja tästä hyvästä murhattiin 6 miljoonaa sekä melkein 50 miljoonaa muuta ihmistä?
”hyväksykää roolinne, ottakaa Jeesus vastaan ja pulinat pois!” Marko Sjöblom
” Sanoisitko hänelle, että hänen perheensä kuoli Jumalan rangaistuksena siitä, että he eivät halunneet noudattaa isiensä uskoa ja/tai uskoa Jeesukseen/muuttaa Israelin maalle? ”Marko Sjöblom
Ei tietenkään esimerkkiesi mukaisesti. Haluat värittää tekstiä ja kovalla vedoilla niin teetkin. Luet omalla tavallasi. Sinun on näköjään vaikea lukea juutalaisista Raamatusta sekä menneen, että tulevan historian suuntaan. Näin on kirjoitettu ja näin on ilmoitettu. Vaikea teksteistä on löytää kiiltokuvia. Lupaukset tulevasta siunauksesta ja ilosta täyttyvät myös vaikean sekä piinaavan menneen jälkeen.
Valoisaa tulevaisuutta toivottaen!
Juutalainen kansa on kärsinyt hirvittävällä tavalla olemassaolonsa aikana. Nämä kärsimykset löytyvät Raamatun profetioista ennen kuin ainoakaan niistä oli tapahtunut. Miksi Jumala on suunnitellut näin tapahtuvan? Raamattu ei raukea tyhjiin. Monen on vaikea hyväksyä Jumalan toimintaa. Tuntuu kuin häntä ei olisikaan? Kuitenkin hän on ilmoittanut etukäteen ihmiskuntaa koettelevista vitsauksista sekä juutalaisen kansan kovasta tiestä. Niistä on vaikea puhua ”rakkaudella.” Kaikki ihmiset kärsivät onnettomuuksien keskellä. Kukaan ihminen ei vaikeuksista kiitä.
Käsittämätön Jumala, joka on luvannut kerran muuttaa kaiken. Kuka uskoo, kuka ei?
”Teidän ajatuksenne eivät ole minun ajatuksiani eivätkä minun tieni teidän teitänne.”
Sanoisin hänelle kaikessa rakkaudessa, että ”usko Herraan jeesukseen, niin sinä pelastut”. Historialle me emme voi mitään. Ennen Holokaustia Euroopan juutalaiset vastustivat siionismia voimakkaasti. Siionistisen liikkeen perustajahahmoihin kuulunut Theodor Herzl ja siionistit saivat aikanaan valtavaa vastustusta assimiloituneilta Euroopan juutalaisilta ja rabbeilta. Esimerkiksi Herzlin syntymämaan, Unkarin päärabbi Samuel Cohen julisti; ” Poliittinen siionismi, jonka tarkoituksena on perustaa juutalaisvaltio, on vaarallinen hengellinen hullutus eikä se tule koskaan menestymään Unkarissa”. Unkarin ortodoksijuutalaisten johtaja, rabbi Aryeh Leib Lifschitz, julisti ”Käsityksemme siionistiliikkeestä on se, että vastustamme tätä pahaa hanketta, Unkarissa olevat juutalaiset etsivät omaa onneaan Unkarista eivätkä edes ajattele perustaa valtiota Israelin maahan”.
Vasta Holokausti muutti kaiken. Juutalaiset alkoivat maailmanlaajuisesti ajatella, että vain omassa valtiossaan he voivat elää turvallisesti ja päättää itse omista asioistaan.
”Ajattelepa, että kohtaat 90-vuotiaan holokaustista selvinneen länsieurooppalaisen juutalaisperheen tyttären, jonka joko perhe murhattiin. Sanoisitko hänelle, että hänen perheensä kuoli Jumalan rangaistuksena siitä, että he eivät halunneet noudattaa isiensä uskoa ja/tai uskoa Jeesukseen/muuttaa Israelin maalle? Ja tästä hyvästä murhattiin 6 miljoonaa sekä melkein 50 miljoonaa muuta ihmistä?”/ Marko S
Siispä sanoisin hänelle kaikessa rakkaudessa: ”Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut.”
Tämä vielä vastauksena Marko S:n kysymykseen.
1 ”Lohduttakaa, lohduttakaa minun kansaani”, sanoo teidän Jumalanne.
2 ”Puhukaa suloisesti Jerusalemille ja julistakaa sille, että sen vaivanaika on päättynyt, että sen velka on sovitettu, sillä se on saanut Herran kädestä KAKSINKERTAISESTI kaikista synneistänsä.”
3 Huutavan ääni kuuluu: ”Valmistakaa Herralle tie erämaahan, tehkää arolle tasaiset polut meidän Jumalallemme.
4 Kaikki laaksot korotettakoon, kaikki vuoret ja kukkulat alennettakoon; koleikot tulkoot tasangoksi ja kalliolouhut lakeaksi maaksi.
5 Herran kunnia ilmestyy: kaikki liha saa sen nähdä. Sillä Herran suu on puhunut.” (Jes. 40)
Mitä rangaistukseen tulee, niin Herra itse ilmoittaa ranakaisevansa kansaansa juutalaisia kaksinkertaisesti synneistään ennen Herran kunnian ilmestymistä kansansa ylle, jolloin kaikki liha (koko maailma) saa nähdä sen.
1. Ensimmäinen kerta Kristuksen hylkäämisen jälkeen oli Jerusalemin hävitys ja kansan eksiili.
2. Toinen kerta oli Holokausti, mikä päätti eksiilin ja synnytti Israelin valtion.
Myös Johannes kastaja samaisti itsensä tähän profetiaan. Siloin ei kuitenkaan juutalaisen kansan ylle ilmestynyt Herran kunnia, vaan kirous heidän hylätessään Messiaansa.
Marko Sjöblom
” Jumala saallii kovia onnettomuuksia ”
Mutta onko ihmisellä oikeus omien tulkintojensa pohjalta lähteä toteuttamaan näitä onnettomuuksia, koska siitä tulee itse toteutettu ennustus ja Jeesuksella on itseasiassa yksi hyvä lause tähän kohtaan. ” Se on pahempi sille, kenen kautta se tulee ”
Vaikka luulisi, että tämä on Jumalan tahdon mukaista, että panetellaan ja tuotetaan onnettomuuksia ja käännytetään juutalaisia takaisin Israeliin, tai kristinuskoon, tai pompotellaan sinne tänne, levitetään juutalaisvihaa kaikkeen maailmaan evankeliumin muodossa, on se kuitenkin ihmisestä itsestään lähtöisin, vai voimmeko sanoa kuten Koraani, ” Jos ammut nuolet,et se ole sinä joka ampuu, vaan Jumala. ” Tai, et sinä ole tehnyt väärin, vaan sen kohteen omat synnit ovat sen aiheuttaneet ”
Ei tunnu oikeudenmukaiselta, että ihminen ryhtyy leikkimään jumalaa, ja tuottamaan onnettomuuksia ja katastrofeja, ja sanoo sitten, ”Jumala salli. ”
Kuten tuossa kirjoititkin, että kuudenmiljoonan juutalaisen tuomitseminen kuolemaan ilman oikeudenkäyntiä, seuraus oli, että 50 miljoonaa ihmistä kuoli, mutta heitä ei juurikaan muisteta koska ajatellaan, että he olivat sallimassa tuon tuon katastrofin tapahtumisen. Eikö tässä toteudu juuri se, että ” pahempi sille kenen kautta se tulee. ”
Marko
”Jumala sallii kovia onnettomuuksia, joiden jäljiltä muutama harva selviää ja kokee elämänmuutoksen, tulee uskoon jne. ”
Ei välttämättä tule uskoon, koska onnettomuuksista selviäminen henkisesti ei ole helppoa. Eikä meidän pidä toivoa sotia vain sen takia, että joku jäljelle jäänyt tulisi uskoon ja juurikin meidän uskoon.
Aikoinaan uskottiin niinkin, että paha ja ilkivalta lähtee lapsista remmillä ja vitsalla , niinpä heitä kuritettiin niin kotana kuin koulussakin. mutta se on synnyttänyt vain katkeruuttaa ja vihaa vanhempia ja opettajia kohtaan ja monet eivät selviä koko elämänsä aikana. Olen nähnyt tapauksia, että lapsi lähtee mahdollisimman kauas, eikä halua tavata enää vanhempiaan, eikä nähdä edes kotipaikkakuntaansa vaikka se olisi kuinka kaunis.
Ihminen voi tehdä kauniistakin rumaa uskomustensa avulla. Mutta niin tekevät vain sadistit ja ne jotka eivät pysty hillitsemään itseään, tai saavat tyydytyksen toisen kärsimyksen katselemisesta.
Tarja Parkkila. On nimenomaan niin kuin sanot: meillä ei koskaan ole lupaa tehdä pahaa ja oikeuttaa itse aiheuttamaamme kärsimystä. Ajattelemani esimerkit ovat peräisin 1700-luvun alusta ja 1940-luvun lopusta. Siperiaan joutuneet Ruotsi-Suomen sotavangit tulivat herätykseen ja tuhannet muut olivat kuolleet. Toinen tunnettu esimerkki ovat eräät japanilaiset kristityiksi kääntyneet toisen maailmansodan hengissä selvinneet veteraanit.
Kari Paukkunen ja Harri Ahdesmäki. Yksi oman maamme holokaustitutkijoista, ammattihistorioitsija Antero Holmila, on mainiossa yleisesityksessään ”Holokausti. Tapahtumat ja tulkinnat” todennut, että yksi tuon kansanmurhan traagisimpia piirteitä oli sen täydellinen tarkoituksettomuus. Siitä huolimatta, että jälkikäteen on tietysti yritetty meille ihmisille tyypilliseen tapaan etsiä siitä jotakin mielekästä merkitystä. Mikäli muistan oikein, hän ei edes mainitse niitä selityksiä, joita te esitätte. Totta kai vainoista selvinneet yrittävät aloittaa uuden elämän: juutalainen kansa Israelissa ja Yhdysvalloissa. Inkeriläiset Suomessa ja Ruotsissa. Turkkilaisten 1922/3 karkoittamat kreikkalaiset Kreikassa… Totta kai me voimme jälkikäteen nähdä Jumalan johdatuksen erilaisissa asioissa.
Me tulkitsemme Raamattua tosiaan eri tavoin. On tärkeä vastustaa antisemitismiä meillä ja muualla sekä puolustaa Israelin oikeutta olemassaoloonsa. Tällöin ei saa unohtaa sitä, että palestiinalaisilla on yhtäläiset oikeudet oman olemassaolonsa turvaamiseen rauhallisissa oloissa. Ja kumpikin ryhmä tarvitsee evankeliumia Kristuksesta kuten me kaikki. Tästä meillä on olemassa erityinen juutalaista kansaa koskeva lupaus (sekä se, että juutalaisen kansan erityinen kotimaa maan päällä on Lähi-Idässä). Minusta ei ole oikeaa Raamatun tulkintaa jos VT:n profetioiden perusteella ajatellaan Jumalan tahdoksi, että Lähi-idässä vallitsee väistämättä käytännössä ikuinen konflikti. Johon olisi vain se oikea ratkaisu, että jumalallisen oikeuden perusteella kaikkien arabien tulisi suostua elämään toisen luokan kansalaisina. Kristittyinä meitä koskee Herramme antama ohje: autuaita ovat rauhantekijät. Hän itse sanoi Sykarin kaivolla, että totiset rukoilijat eivät enää kiistele oikeista palvontapaikoista vaan rukoilevat Isää Hengessä. Minä näenkin kristillisen kirkon olevan se hengellinen vuori, josta VT:n profeetat puhuivat ennakoivasti Jerusalemiin ja temppelivuoreen liittyvien kielikuvien avulla. Tämä ei tietenkään sulje pois erilaisia juutalaisten Israelin maahan paluuta koskevia näkökulmia. Onhan se Jumalan ihme, että juutalainen kansa on voinut saada oman valtion v. 1948. Kunhan jotakin tiettyä käsitystä Israelista ei esitetä ainoana raamatullisena totuutena. Kiitoksia kaikille ja blogistille hyvästä blogitekstistä!
Marko
”Onhan se Jumalan ihme, että juutalainen kansa on voinut saada oman valtion. ”
Minä sanoisin tuosta, että he ovat palanneet isiensä maalle, joka heiltä kerran on riistetty ja ryöstetty. Uskovaiset juutalaiset ovat haaveilleet siitä aina, ja muut pakon seuraamina, eli vanojen tähden. Se on turvapaikka.
Ei tässä kukaan ole palestiinalaisilta olemisen oikeuksia viemässä, päinvastoin he itse haluavat koko maan ja Iranin ohjauksessa, ja heidän sanojensa mukaan, heillä on Koraanin antama oikeutus hävittää juutalaiset ja Israel koska se on tulppana Isalmilaisen maailman laajentumiselle.
Kirkko voi leikkiä muslimiystävällistä, mutta koska teillä ole ympärileikkausta, olette aina saastaisia heidän uskonoppineidensa mukaan.
Palestiinalaiset eivät ole koskaan puolustaneet sitä maata jossa asuvat, vaan ovat aina menneet vihollisen puolelle, ja heidän elinkeinonsa on juutalaisten haukkuminen, sillä he ovat saaneet avustuksia maailmalta enenevässä määrin. Varmaan myös kirkolta, koska se puhe miellyttää kirkkoa ja kirkko on uskovainen kuulemaansa nähden. Tosiasiat eivät kiinnosta.
Koskaan palestiinalaisilta ei ole vaadittu mitään, kuten väkivallan ja sabotaasin lopettamista, itsemurhaiskujen, puukotusten ja kivitysten ja toisen omaisuuden vahingoittamisen ja muun ilkivallan lopettamista. Ei, Ei, kaikki on aina ollut juutalaisten syy, kuinkas muuten. Olishan se Jumalan ihme, jos joku muukin olisi joskus syyllinen. Vai mitä ?
Terrorismi on nyt vähentynyt, kun on välissä muurit. Se on kuitenkin maailman mielipiteen syy, koska palestiinalaisten tekoja on suosittu niin pitkään. Jos he kärsivät he kärsivät maailman tähden.
Marko
”Ja kumpikin ryhmä tarvitsee evankeliumia Kristuksesta kuten me kaikki.”
Eivät tarvitse, nyt on uskonnonvapaus ja se koskee myös juutalaisia, ja muslimeja on niin paljon, että heitä te ette pysty käännyttämään ympärileikkaamattomuuteen.
Palestiinalaisia ei pidä kasvattaa vihaamaan juutalaisia evankeliumin voimin , se pitäisi jopa kieltää.
Juutalaiset sen evankeliumin kyllä tuntevatkin, mutta sanovat, ” Mitä ne meitä haukkuu, kyllä me osataan tehdä se itsekkin. ”