Raamattu kertoo Jeesuksen olevan Jumalan Poika ja sen, että Vapahtajamme eli ihmisenä täällä maan päällä reilut kolmekymmentä vuotta. Mutta mitä Raamattu kertoo Jeesuksen menneisyydestä? Mikä oli Jumalan Pojan nimi taivaassa?
Joissakin uskontunnustuksissa sanotaan, ettei Jeesuksella ole alkua. Raamattu näyttäisi kuitenkin olevan toista mieltä asiasta. Sananlaskujen 8. luvussa puhutaan personoidusta viisaudesta, jonka asiayhteys liittää maapallolla eläneeseen Jumalan Poikaan. Ja näin Raamattu Jeesuksen alkuperästä:
”Minut Herra loi ennen kaikkea muuta, luomisensa esikoisena, ennen taivasta ja maata. |
Iankaikkisuudesta minä sain alkuni, kaiken alussa, ennen kuin maata oli. |
Kun synnyin, ei syvyyksiä vielä ollut, ei lähteitä tuomaan niiden vettä. |
Ennen kuin vuoret pantiin sijalleen, ennen kuin oli kukkuloita, minä synnyin.”(San8:22-25)
Miljardeja ja taas miljardeja vuosia sitten vallitsi siis tilanne, jolloin ”luomisensa esikoinen” oli ainoa luomus koko maailmankaikkeudessa. Ei ole uskottavaa, että ”Jumalan luomakunnan alku”(Ilm3:14) olisi nimettömänä kuunnellut Isänsä Jehovan toimeksiantoa ”tehkäämme ihminen kuvaksemme”. Kovin montaa vaihtoehtoa Raamattu ei anna Jeesuksen taivaalliselle persoonanimelle.
Erisnimi Mikael merkitsee suomeksi ”Kuka on Jumalan kaltainen?”(Wikipedia). Se sopii Jumalan Pojan rooliin sellaisenaan erittäin hyvin. Muitakin viitteitä asiasta meille sitten myös annetaan, joilla asia edelleen varmistuu.
Mikael esitetään Danielin kirjassa Kaikkivaltiaan joukkoihin kuuluvana. Daniel kertoo, että ”Mikael, yksi suurimmista enkeliruhtinaista, tuli auttamaan minua.”(Dan10:13) Myöhemmin Juudaan kirjeen mukaan ”ylienkeli Mikael kiisteli Mooseksen ruumiista Paholaisen kanssa”.(Juud9) Mikaelilla oli siis johtava rooli taivaallisten luomusten joukossa. Danielin viimeinen luku viittaa edelleen siihen, että Jeesus ja Mikael ovat sama persoona. Katsohan tätä katkelmaa: ”Silloin astuu esiin Mikael, suuri enkeliruhtinas, joka seisoo kansasi suojana. Ja tulee ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä alkaen, kun kansoja on ollut, aina tuohon aikaan saakka. Mutta sinun kansasi pelastuu, pelastuu jokainen, jonka nimi on kirjoitettu kirjaan.”(Dan12:1) Kun luet vastaavasta tilanteesta, ”tämän maailman lopusta”, evankeliumikertomusten kuvauksen, voit havaita, että Jeesuksen rooli kuvaillaan aivan identtisenä tilanteessa, jossa ahdingon maailmanennätys” maapallolla saavutetaan(Mat24;21) |
Kaikkein ratkaisevin todiste, joka samaistaa Mikaelin ja Jeesuksen on valta, joka molempiin liitetään. Raamatussa mainitaan Jeesuksen Isä, Jehova Jumala, jolla on mahti tietenkin kaikkiin luomuksiinsa, myös Jeesukseen.(1.Ko11:3) Kaikkivaltiaan lisäksi vain Jeesuksella ja Mikaelilla kerrotaan olevan lisenssi enkeliarmeijoiden ohjaamiseen. Tästä Raamattu seuraavasti:
”Hänen(Jeesuksen Kristuksen) jäljessään tulivat taivaan sotajoukot, valkoisilla hevosilla ratsastavat soturit, joiden puku oli hohtavan valkeaa pellavaa.”(Ilm19:14) Evankeliumikertomus puolestaan yhdistää Jeesukseen enkelien päällikkyyden edelleen samassa tilanteessa: ”Kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan kaikkien enkeliensä kanssa.”
Mutta aivan samoja asioita kerrotaan Mikaelista: ”Mikael ja hänen enkelinsä kävivät taisteluun lohikäärmettä vastaan.”(Ilm12:7). Jatkossa Saatana ja hänen enkelinsä hävisivät Mikaelin enkeleille. Kuka muu Jeesuksen ohella voisi menestyksellä taistella Jumalan päävihollista vastaan. Tuskin enkeleillä kahta johtajaa on, kun toiminnan hetki koittaa.
Ylienkeleitä on Raamatussa tasan yksi, Mikael. Hänen roolinsa 1. Tessalonikalaiskirjeessä on myös mielenkiintoisen yhtenevä Jeesuksen toiminnan kanssa: ”Itse Herra laskeutuu taivaasta ylienkelin käskyhuudon kuuluessa ja Jumalan pasuunan kaikuessa, ja ensin nousevat ylös ne, jotka ovat kuolleet Kristukseen uskovina.”(1.Tess 4:16)
Huomasitko, kuinka ylienkelin ääni yhdistyi ”Herran” laskeutumiseen. Tuskin sattumasta on kyse?
Mitä sinä ajattelet? Kommentit ovat tervetulleita, keskustellaan asiasta.
Rauli: Heenokin kirjoista käy ilmi että Ihmisen Poika ja Miikael olivat eri henkilöitä.
Kiitos Seppo tiedosta, mutta minä en oikein luota noihin Heenokin kirjoihin. Ne kun ovat uskontunnustusten tavoin ihmistekeleitä, joten totuusarvojen kanssa on niin ja näin.
Rauli, Uusi testamentti viittaa Heenokiin ja se oli erittäin arvostettu mm. essealaisten parissa. Ja kaikki Raamatun kirjat ovat ihmisten tekeleitä.
Rauli kirjoitit,
” Tähän liittyen pieni kysymys: Montako enkelin erisnimeä Raamatusta löydät? Olisivatko ylienekeli Mikael ja “rivienkeli” Gabriel jopa ainoat?
Ja molemmilla selkeä kytkös Jumalan Pojan maan päällä ennettuun nimeen Jeesus.”
Raamatusta ei löydy muuta nimeltä mainittua enkeliä kuin nuo kaksi. Kerubit mainitaan useammin kuin enkelit.
Kaikilla enkeleillä on kytkös Jumalan Poikaan, Herraan Jeesukseen.
” Ei Jumala ole yhdellekään enkelille milloinkaan sanonut: — Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin. Ei myöskään näin: — Minä olen oleva hänen Isänsä,
ja hän on oleva minun Poikani. Kun Jumala jälleen tuo Esikoisensa maailmaan, hän sanoo: — Kaikki Jumalan enkelit kumartakoot häntä.
Enkeleistä hän sanoo näin: — Hän tekee enkelinsä tuuliksi, palvelijansa tulenliekeiksi.
Mutta Pojastaan hän sanoo: — Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy ajasta aikaan, ja sinun kuninkaanvaltikkasi on oikeudenmukaisuuden valtikka. Sinä rakastit oikeutta ja vihasit vääryyttä. Sen tähden Jumala, sinun Jumalasi, on voidellut sinut riemun öljyllä, sinut, ei kumppaneitasi. Ja myös näin: — Sinä, Herra, laskit alussa maan perustukset, sinun kättesi työtä ovat taivaat. Ne katoavat, mutta sinä pysyt. Ne kaikki kuluvat kuin vaate, sinä käärit ne kokoon kuin päällysviitan, ne vaihdetaan niin kuin vaate.
Mutta sinä olet iäti sama, sinun vuotesi eivät lopu.
Yhdellekään enkelille ei Jumala milloinkaan ole sanonut: — Istu oikealle puolelleni.
Minä kukistan vihollisesi, panen heidät korokkeeksi jalkojesi alle. Eivätkö enkelit ole palvelevia henkiä? Heidät lähetetään palvelemaan niitä, jotka saavat osakseen autuuden. ( Hebr. 1:5-14)
Heprealaiskirjeen alkua käsittelimme jo tuolla aiemmin. Ks linkki https://www.kotimaa.fi/blogit/onko-jeesuksen-taivaallinen-nimi-mikael/comment-page-2/#comment-177405
Koko ensimmäisen luvun ideahan perustuu siihen, mitä sanotaan jakeessa 4 ”Näin hänestä on TULLUT enkeleitä suurempi, yhtä lailla kuin hänen saamansa nimi on enkelien nimiä ylhäisempi.”
Jos Jesus olisi Jumala, olisi aika vaike ymmärtää hänen kokemaansa ylennystä ”toimitettuaan puhdistuksen synneistä hän on asettunut korkeuksissa istuimelleen Majesteetin oikealle puolelle.”(jae3)
Koko maailma on luotu Jumalan pojan välityksellä, myös enkelit.
Jumalan poika on myös Isänsä kuva ja hänen välityksellään me voimme havaita millainen on Isä Jumala. Arkkienkeli Mikael ei ole luonut maailmaa, vaan hänetkin on luotu.
Kol.1:15-19.
Hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen, ennen koko luomakuntaa syntynyt. Hänen välityksellään luotiin kaikki, kaikki mitä on taivaissa ja maan päällä, näkyvä ja näkymätön, valtaistuimet, herruudet, kaikki vallat ja voimat.
Kaikki on luotu hänen kauttaan ja häntä varten. Hän on ollut olemassa ennen kaikkea muuta, ja hän pitää kaiken koossa. Hän on myös ruumiin pää, ja ruumis on seurakunta. Hän on alku.
Hän nousi esikoisena kuolleista, jotta hän olisi kaikessa ensimmäinen. Jumala näki hyväksi antaa kaiken täyteyden asua hänessä.
”jotta hän olisi kaikessa ensimmäinen.” Myös siis ”luomakunnan alku”.(Ilm3:14)
No mutta eihän Jeesus ollut ensimmäinen joka nousi kuolleista. Monet kuoloon nukkuneista heräsivät ja nousivat haudoistaan ennen Jeesusta – siis Raamatun mukaan!
Sepolle: Kaikki ennen Jeesusta kuolleista heränneet, joita ei kovin montaa Raamatun mukaan ole, kuolivat kukin vuorollaan ihmisinä.
Jeesus oli ensimmäinen, joka herätettiin pysyvään ikuiseen elämään taivaaseen, ja vielä entistäkin korkeampaan asemaan Isänsä rinnalle. Aikanaan hän kuninkaana sitten herättää kenties miljardeja ihmisiä kuolleista toimien roolinsa ”Iankakkinen Isä” mukaisesti.(Je9:6)
”ja haudat aukenivat, ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös.
53. Ja he lähtivät haudoistaan ja tulivat hänen ylösnousemisensa jälkeen pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät monelle.”
Ei tässä Rauli sanota että nämä ensimmäisinä ylösnnousseet olisivat kuolleet uudelleen.
Ahaa, tarkoitit Seppo Matteuksen 27. luvun tapahtumaa Jeesuksen kuolinhetkellä. Sallinet, että otan poikkeuksellisesti copypastauksen tähän. Onhan aiheemme jo hiukan etääntynyt teemastamme Mikael/Jeesus.
”Ensinnäkin olivatpa ”pyhät” keitä tahansa, Matteus ei sanonut, että he nousivat ylös. Hän sanoi, että heidän ruumiinsa nousivat ylös. Toiseksi hän ei sanonut, että nämä ruumiit tulivat elämään. Hän sanoi, että ne nousivat ylös, ja kreikkalainen verbi e·geiʹrō, joka tarkoittaa ’nousta ylös’, ei viittaa aina ylösnousemukseen. Se voi muun muassa merkitä myös ’nostaa ylös’ kuopasta tai ’nousta’ maasta. (Matteus 12:11; 17:7; Luukas 1:69) Maanpinnan kohoaminen Jeesuksen kuollessa avasi hautoja ja käänsi esiin kuolleita ruumiita.”
Käytän Jehovan todistajien käänöstä UM säästeliäästi täällä kirkollisella palstalla, mutta nyt se selittää kyllä melkoisesti sitä, millaisesta ”ylösnousemuksesta” oli kysymys:
”Maa järisi, ja kalliot halkesivat. Ja muistohaudat avautuivat, ja monta uneen vaipuneiden pyhien ruumista nousi ylös (ja muistohaudoilta hänen herättämisensä jälkeen lähteneitä henkilöitä meni pyhään kaupunkiin), ja ne tulivat monien näkyviin.”(Mat27:52,53)
Kyllä tuo maanjäristyksessä ruumiiden esiinkääntyminen on aikas naivia yritystä selittää asia. Alkutekstin mukaan juuri nämä haudoista heränneet (e g e i r e merkitse ekirjaimellisesti ’herätä’ ja l ä ä k ä r i Luukas käyttää s a m a a sanaa Jeesuksen heräämisestä) lisäksi lähtivät liikeelle juuri haudoista (ekselthontes ek ek ton mnemeion!!!!) ja ilmeistyivät monille.
Jehovien käännös panee asiaan aivan omiaan.
Jumalan Poika on myös Jumalan Valtakunnan hallitsija, ei Mikael enkeli ruhtinas.
”Sillä enkelien alle hän ei alistanut tulevaa maailmaa, josta me puhumme. Hepr.2:5.”
Näin se menee, kuten Sami sanoo. Merkillistä, että enkeleille on annettu nimiä, ilmeisesti heitä on paljon, mutta harvasta puhutaan nimillä.
Meistä ei taida kukaan tietää, miksi enkeleiden nimiä on niin niukasti Raamatussa. Jos jollakin on aiheesta tietoa, olisin kiinnostunut kuulemaan ja oppimaan.
Tarkoitan tietysti tietoa,joka perustuu Raamattuun. En nimittäin kovin paljon perusta ihmisten enkeliryhmityksistä, olkoot listojen laatijat kuinka pyhiä miehiä sitten hyvänsä.
Enkelien nimien lausminen oli aikanaan kielletty juutalaisuudessa niihin liityvä suurensalaisuuden ja vaarallisuuden tähden.
Rauli kirjoitit: ” Jos Jesus olisi Jumala, olisi aika vaike ymmärtää hänen kokemaansa ylennystä “toimitettuaan puhdistuksen synneistä hän on asettunut korkeuksissa istuimelleen Majesteetin oikealle puolelle.”(jae3) ”
Minusta sitä ei ole vaikea ymmärtää. Hän astui alas, jopa tuonelaan asti. Olisko Jeesus pitä nyt jättää sinne? Ei vaan hänet korotettiin. Jeesuksen ylennnys liittyyy hänen todelliseen sovitustyöhön. Jumala voi todella kuolla omassa Pojassaan, Jumala koki kaiken ihmisenä olemisen tuskan ja sovitti samalla meidät. Hänet ISä korotti tuonesta ja nosti ylös ruumiineen päivineen ja otti takaisin taivaaseen. Nyt hän istuu isän oikealla puolella.
Yhdellekään enkelille ei Jumala milloinkaan ole sanonut: — Istu oikealle puolelleni. Pojalle kyllä.
”Jumala voi todella kuolla omassa Pojassaan,”
Raamattu on kyllä nyt kanssasi eri mieltä: ”Hän yksin on kuolematon”(1.Tim 6:16)
Ajattelehan Sami seuraavaa:
Jos Jeesus ollsi Jumala ja jos hänelle voitaisiin esittää rukoukset, Jeesuksen kuolema olisi aiheuttanut huomattavan ongelman. Mikä nimittäin olisi ollut Jeesukselle esitettyjen rukousten kohtalo sinä kolmen päivän ajanjaksona, jolloin hän oli kuolleena?
Olisiko rukouksiin vastattu kolmen päivän ajan: ”Numeroon ei juuri nyt saada yhteyttä…” ?
Rukous on äärimmäisen arvokas asia Raamatussa, ja myös minulle. Toivottavasti sen rinnastaminen puheluun ei loukkaa ketään. Se ei ole kysymykseni tarkoitus.
Rauli,
Ei voi olla totta! Olisi aiheuttanut huomattavan ongelman. Minkä ongelma?
”Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa” ( 2 Kr 5:19 a)
Rukoukset kuule koko Jumala kaikki kolme persoonaa, vaikka rukoilet yhtä.
”Rukoukset kuule koko Jumala kaikki kolme persoonaa, vaikka rukoilet yhtä.”
Ehkä tämä on vähän kärkevästi kysytty, mutta kysyn nyt kuitenkin. Sinä kun et tunnu olevan kovin suuttuvainen ihmisyksilö.
Kun Jeesus oli kolme päivää kuolleena, kuuliko rukoukset siis vain 2/3 Jumalaa?
Rauli kirjoitit: ” Jos Jeesus ollsi Jumala ja jos hänelle voitaisiin esittää rukoukset”
Raamatussa monet pyhät ihmiset rukoilevat ja kiittävät Jeesusta. Hän todella kuulee rukoukset. Jumalan valtakuntaa palvellaan aika Jeesuksessa. Apostoli Paavalikin asetettiin Jeesuken palvelukseen, ei Jehovan todistajien organisaation palvelukseen Apostoli Paavali kirjoittaa:
Minä kiitän häntä, joka minulle on voimaa antanut, Kristusta Jeesusta, meidän Herraamme, siitä, että hän katsoi minut uskolliseksi ja asetti palvelukseensa ( 1 Tim 1:12…)
Toki Jeesusta kiitetään Raamatun sivuilla, ja todella syystäkin. Onhan hän meidän Lunastajamme.
Jeesus itse kyllä sitten osoitti aina rukoukset Isälleen ja käski myös seuraajiensa tehdä samoin: ”Isä Meidän…”
Kiittämisellä ja rukoilemisella on eroa, eikö totta? Kiitokset voidaan esittää hyvinkin monille, rukoukset vain ja ainoastaan Jeesuksen Isälle Jehovalle/Jahvelle.