Helsingin piispa moitti rokotuksista kieltäytyviä itsekkäiksi. Ehkä se osui arkaan paikkaan, sillä kommenttia seurasi someaggressioita ja taas piikki ylöspäin kirkosta eroamisissa. Vai johtuiko eropiikki Tampereen ”surumarssista”?
Nuo ja muukin viime aikojen keskustelu herättää minussa kysymyksiä:
- Mikä on kirkkoon kuulumisen ja rokottamisen yhteys?
- Painottuuko rokotevastaisuus, ilmastonmuutoksen torjunnan vastustaminen ja ehkä vielä sukupuolivähemmistöjen vastustaminenkin samoihin piireihin? Jos, niin mikä on siinä yhdistävä tekijä?
- Miksi nuo edellä mainitut vastustusaiheet herättävät niin aggressiivisia tunteita?
- Millä perusteella ihmiset kuuluvat kirkkoon tai eroavat siitä?
Itse pidän luonnollisena kannattaa kristilliseltäkin pohjalta rokottamista = elämän ja lähimmäisten suojelemista.
Samalla tavalla on kristillistä pitää huolta ympäristöstä ja luonnosta, siihen huolenpitoon ilmastonmuutoksen torjuntakin kuuluu. Nurmijärven seurakunnassa on menossa ympäristödiplomin päivittäminen eli ympäristöohjelmaa on tehostettu entisestään.
Ja on puolustettava kaikkien ihmisten arvoa ihonväriin, sukupuoleen tai sukupuoliseen suuntautumiseen katsomatta.
****
Kirkkoon liittyminen lapsena kasteessa on lapsen vanhempien päätös. Kaste on elinikäinen, mutta tietysti kirkosta voi aikuisena erota, jos siltä tuntuu.
Eroan kirkosta! on haaste tai uhkaus, joka esitetään, kun on koettu pettymys tai kun joku kirkossa on tehnyt tai sanonut haastajan mielestä väärin.
Usein haasteen tarkoitus on saada jokin oma tavoite toteutumaan tai ainakin tuoda oma kanta esiin. ”Ellei tehdä niin tai näin, eroan kirkosta.”
Halutaan käydä ikään kuin kauppaa kirkon kanssa. Ajatellaan, että ”kirkko” tekee mitä vain saadakseen pitää jäsenen. Kirkko lainausmerkeissä, koska ei ole sellaista henkilöä kuin ”kirkko”. Edes piispa ei yksin edusta kirkkoa. Kirkko muodostuu meistä kaikista sen jäsenistä. Joutuu siis neuvottelemaan lähinnä itsensä kanssa, kuuluako vai ei.
Joskus myös kuulee, kuinka joku on vaihtanut uskontoa ja perustelee sitä. ”Tutkin monta uskontoa ja tämä tuntui omimmalta.” Ikään kuin uskonto käytäisiin ostamasta valintamyymälän hyllystä tai se valittaisiin vertailemalla samaan tapaan kuin autoa ostettaessa tai vaakuutusta ottamalla. Tai miten valitaan mukavin kuntosali. Tai mitä joku sanoo tai kirjoittaa.
Vielä 1800-luvulla oli pakko kuulua siihen kirkkoon, joka maassa oli. Uskonnonvapauslaki säädettiin vuonna 1923.
****
Minutkin on kastettu lapsena. Olen siis aina kuulunut kirkkoon, enkä ole harkinnut siitä eroamista. En ole myöskään kokenut suurta herätystä tai uudestisyntymistä, vaan koen jäsenyyden olevan olotilan. Toki suhteessani kirkkoon ja kristinuskoon on ollut erilaisia vaiheita. Usein olen halunnut, että kirkko olisi toisenlainen. Olen yrittänyt uudistaa kirkkoa luottamushenkilönä, en eroamalla siitä..
Ei se minusta tavatonta ole, jos haluaa erota kirkosta tai liittyä toiseen uskontokuntaan. Mutta ajattelen, että sen pitäisi olla pidemmän prosessin tulos, ei hetken mielijohde. Oma uskonto on olotila, jota ei voi nopeasti muuttaa.
”Mikä on kirkkoon kuulumisen ja rokottamisen yhteys? ”
Osa kastetuista pitää rokotusta todennäköisesti pedon merkkinä, ja he uskovat että heidät voidaan manipuloida rokotuksen välityksellä, orjuuttaa jollakin tavalla. (Vain minun oletus, koska luulen, että muitakin syitä eroamiselle on kuin rokotus.)
”Painottuuko rokotevastaisuus, ilmastonmuutoksen torjunnan vastustaminen ja ehkä vielä sukupuolivähemmistöjen vastustaminenkin samoihin piireihin? Jos, niin mikä on siinä yhdistävä tekijä? ”
Yhdistävä tekijä on tietenkin vastustus.
Rokotevastaisuudesta jo kerroinkin, ja ilmastonmuutoksen torjunnan vastustaminen voisi johtua kastetuilla siitä, että uskovaisille on opetettu, että ei saa tehdä mitään, muuten armo jää osattomaksi, Jeesus pelastaa. Eli pitää olla helppoa, ei saa olla vaikeaa.
Sukupuolivähemmistöjen vastustaminen on viimeinen oljenkorsi, jonka rinnalla voi kastettu mies kokea ylemmyyttä ja erinomaisena luomuksena olemista, koska hän osaa kylvää siemenensä oikeaan paikkaan ja taata näin ihmissuvun säilyminen ja jatkuvuus. Naisia ei taida kovin paljon kiinnostaa, he rakastavat aina lapsiaan olivat ne sitten jalattomia, kädettömiä, sokeita, tai kuuroja, sukupuolettomia,
sukupuolisia tai vajaita.
”Miksi nuo edellä mainitut vastustusaiheet herättävät niin aggressiivisia tunteita? ”
Agressiiviset tunteet ovat kuin antiteesi teesille, ja siitä pitäisi syntyä lopulta synteesi. Jos olen oikein ymmärtänyt tämän Teesi-antiteesi-synteesi jatkumon.
” Millä perusteella ihmiset kuuluvat kirkkoon tai eroavat siitä? ”
Ne jotka eivät tiedä tarpeeksi kuuluvat kirkkoon tavan vuoksi, heitä ei kiinnosta onko kirkon puhe totta vai ei, ja ne jotka tietävät enemmän ja ovat lukeneet myös Raamattua, lähtevät pois, tekevät näin parannuksen itsessään. Kaikki ovat kastettuja, mutta eihän se kaste missäään näy, ei tavoissa, eikä teoissa, eikä varsinkaan puheissa. Ikuisuus ei voi alkaa mistään, kuten kasteesta.
Yksi yhdistävä tekijä lienea alhainen äo.
Niin kauan kuin kirkon jäseninä on niitäkin, jotka eivät edes heiveröisestikään usko Jumalaan eroaminen jatkuu, toki vaihtelevalla nopeudella. Ymmärrettävää on huoli maksajien vähenemisestä, joka pakottaa priorisoimaan kirkon toimintoja resurssien pienetessä. Tämä harkinta on vielä paljolti tekemättä. Perustehtävästään, evankeliumin julistamisesta kirkon ei pidä missään oloissa tinkiä.
Ihmettelin jo täällä olevaa hiljaisuutta kun Helsingin piispa syyllisti rokottamattomia. Ihmiset haluavat olla varmasti hienotunteisia onhan kysymyksessä piispan ymmärtämätön hengellinen väkivalta. Kerran varmasti tälläinen kestetään, mutta jos toisen kerran Helsingin piispa ajaa näin lujasti ihmisten omiatuntoja päinseiniä, mitä edes valtiovalta ei tee.
Ei se varojen väheneminen pakota toimintaa vähentämään vaan asenne , jossa vain nykyiset viranhaltijat ovat tehtäviin kelvollisia . Eli eläkeläiset ja muu seurakuntaväki on tehtäviin jotenkin kelpaamattomia. Ei kirkon toimintaa romahduta pelkästään varojen puute , vaan työntekijäkeskeinen asenne.
”Miksi nuo edellä mainitut vastustusaiheet herättävät niin aggressiivisia tunteita?”
Olisko syynä korona, joka on turhauttanut ja meitä kaikkia ja samalla nostanut pintaan vihan tunteita, joita emme ole pääseet tuulettamaan. Minä ainakin olen huomaavinani, että monet ovat paljon kärkkäämpiä suuttumaan, kuin enne koronaa. Ehkäpä mikä tahansa asia voi saada veren kiehumaan ja pursumaan yli reunojen. Kirkko kun on esillä, joka hyvässä tai pahassa, niin jotkut erovat. Riittää pelkästään se että kirkko tulee mieleen ja siihen voi purkaa kiukkuaan.
Minusta kiinnostavaa tässä on se miten USA on jakaantunut kahtia ja sama jakaantuminen tapahtuu nyt kovaa vauhtia koko maailmassa. Saikohan Trump aikaan omalla politiikallaan tämän muutoksen ja kahtiajakautuneisuuden ?
Olen samoilla linjoilla kanssasi Sami! Järkyttävää syyllistämistä Laajasalolta, minne unohtui häneltä Jeesuksen sanat ”Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi”. Mutta voiko muuta odottaakaan. Ev.lut. kirkko piispoineen ym. keskittyy vain tämän maailman asioihin. Paavalin mukaan sellaiset ihmiset ovat kaikista surkuteltavimpia.
Ja sitten vielä ihmetellään kun erotaan. Hohhoijaa.
Näin terveydenhuoltoalan ammattilaisena olen piispa Laajasalon kanssa samoilla linjoilla siinä, että rokotteesta kieltäytyjät kantavat vastuuta myös muiden vaarantamisesta, eivät ainoastaan itsestään. Siitä sopiikin syyllistyä.
Petteri Maunun syyllistämispolitiikka on tuulahdus menneisyydestä. Rokottautuminen on Suomessa vapaaehtoista. Yli miljoona Suomalaista ei ole korottautunut. Koronaan menehtyvien osuus on vähän yli 1000 joten pandemia ei ole käsillä. Lisäksi rokotetut itse myös levittävät tautia ja rokotetun suoja ajanmittaan heikkenee. Syyllistäminen on jo näillä tiedoilla, kaksinaismoralismia ja rajaretoriikan kylvämistä.
Vetoaminen ihmisten käyttäytymiseen rokotusasiassa ei mielestäni ole väkivaltaa, vaan halu suojella ihmisiä uhkaavalta taudilta. Kerrankin piispa on yhtisellä asialla kaikkien puolesta.
Halu herättämään todelliselta uhkalta kuuluu kirkon tehtävään. Raamattu on tässä asiassa piispan puolella.
Se riippuu miten vedotaan, onko vetoaminen syyllistämistä, jonka päälle vielä piispa laittaa Jeesus kortin. Silloin kysymy son piispan harjoittamasta hengellisestä väkivallasta, mihin edes Suomen valtio ei ole sortunut.
Olen itsekin mm. terv.huoltoalan ammattilainen ja ottanut koronarokotteen kahdesti. Totta ihmeessä täytyy suojautua rokotteella ja myös ajatella muita. Silti piispan ulostulo asiassa on raskaasti ihmisiä syyllistävä.
Hän siis sanoo, että rokottamattomat rikkovat 5. käskyä vastaan. He siis tappavat. Eikö hän ymmärrä että myös rokotetut, ne jotka eivät voi ottaa rokotetta ja alle 12 v. levittävät tautia? Hän syyllistää myös heidät.
Jospa hän pysyisikin tontillaan ja olisi huolestunut ihmisten iankaikkisesta kohtalosta. Mutta ei. Se ei ole hänelle se juttu. Juttu on syyllistäminen ja tämän maailman asiat. Evankeliumi on nykykirkolle lähimmäisen rakkaus. Joka muuten on lakia, eikä evankeliumi. Jumalan rakastamisesta se ei puhu, joka on ylitse kaiken ja josta kaikki avautuu myös evankeliumi.
Ei tarvitse kuin katsoa blogia Upi Heinonen jne. niin näkee missä kirkko menee: Lähimmäisen rakkaus.
Paajanen, autolla ajaminenkin on Suomessa vapaaehtoista, mutta liikennesääntöjen noudattaminen eli jos tapat jonkun ajamalla päin punaisia saat tuomion kuoleman tuottamuksesta. Ovatko liikennesäännöt Sinun Paajanen vapauksiesi rajoittamista?
Trumpilla (”oranssilla”) ei ollut politiikkaa. Hän oli salaliittojen johtaja (kuten myös uhri). Hänen ”lääkkeensä” pandemiaan oli desinfiointiaine sisällisesti nautittuna, vaikka ei uskonutkaan coronaan, vaikka sairasti sen. Kuinkahan monta kuolemaa aiheutti ?
Kuten uskonto, myös politiikka on riitojen tyyssija. Eduskunnan työskentely on paikoin samanlaista riitelyä, mitä kirkon sisällä käyvät eri tavoin uskovat.
Trumpin panos koronarokotteen kehittämisessä oli merkittävä. Suomessa ’asiantuntijat’ eivät aluksi innostuneet koronarokotteista. Tosin 1/2 vuoden päästä kun rokotteiden testaukset olivat hyvässä vauhdissa Suomi ja EU heräsivät.
https://www.cnbc.com/2020/05/20/accelerating-the-timeline-for-covid-19-vaccine-will-take-collaboration.html
Kaikki, mitä Trumpin presidenttikaudella tehtiin Yhdysvalloissa, ei ollut hänen ansiotaan. Yleensä kaikki edistysaskeleet tehtiin varmaankin hänen presidenttiydestään huolimatta.
Eduskunnassa sentään on vielä pysytty kunnioittavassa asenteessa.
Sami ja Riitta. Pitäisi olla itsestään selvää ottaa rokote, jos ei ole lääketieteellisiä syitä olla ottamatta. Vapaaehtoisuus on tässä tapauksessa sitä, että suostuttelu ja omaan päättelykykyyn vetoaminen eli yksilön oman autonomian kunnioittaminen on järkevämpää kuin rahdata rokotevastaiset lähimmäiset käsiraudoissa ja mustassamaijassa rokotuspisteeseen.
Minähän olen ottanut rokotukset. Tottakai se on järkevää. Kritisoin vain Laajasaloa. Tuo syyttely on täysin järkyttävää ja saa aikaan vain päinvastaisen vaikutuksen ihmisissä. Onko hänellä oikeus tuomita nämä ihmiset 5. käskyn rikkomisesta? Mielestäni ei.
Luin hänen kirjoituksensa. Se oli myös epäjohdonmukainen siitä syystä, että hän syyttää rokottamattomia myös kuolemista, jotka tapahtuivat ennen kuin rokotteita edes oli. Eli viime vuonna.
Tämä blogi ja pari muuta kannanottoa myös hakevat syytä rokottamattomuuteen tavalla, joka pistää silmään. Haetaan jotain yhdistävää seikkaa millä saadaan koko ryhmä leimattua. Kun kerran kyse on vapaaehtoisuudesta, niin antakaa nyt ihmisten päättää rauhassa.
Ennen kaikkea on jaettava lääketieteellistä faktoihin perustuvaa tietoa ja hälvennettävä ihmisten pelkoja. Suomessa on töppäilty koronan kanssa. Esim. maskien käyttö ja tartuntojen liioittelu kevättalvella. Ihmisillä on myös tuoreessa muistissa ”sikapiikki” ja sen haittavaikutukset.
Riitta, olen joutunut seuraamaan läheltä, mitä tapahtuu silloin, kun tiiviissä kristityssä yhteisöissä esiintyy mm. rokotevastaisuutta ja vaaditaan olemaan piittaamatta terveysviranomaisten ja esivallan ohjeistuksesta. Jotkut ovat ihan oikeasti immuuneja asialliselle tiedolle silloin, kun itse valittu tai tunnustettu auktoriteetti ei sitä satu vahvistamaan tai hyväksymään. Sitä paitsi sama asenne näkyy tavallisesti myös muissa asioissa, joilla ei ulkonaisesti ole tekemistä toistensa kanssa. Olen joutunut vuosien varrella pohtimaan monta kertaa blogistin 1. ja 2. kysymyksiä. Oma arvioni on, että on kysymys dogmaattisesta ja autoritaarisesta kristillisyydestä yhdistyneenä tiiviiseen yhteisöllisyyteen ja alhaiseen koulutustasoon sekä (sosiaali)psykologiasta. Samalla juuri psykologia taitaa olla se tärkein, mutta ei siis ainoa selittävä tekijä. Ja se selittäisi, miksi konservatiivisestakaan kristillisestä uskosta ei ilman muuta seuraa esimerkiksi rokotusten vastustamista.
Ok. Kiitos Marko! Varmasti näin voi olla. En ole liikkunut tällaisissa piireissä, niin ei ole kokemusta.
Mutta eihän nämä rokotevastaiset kaikki edes ole mitään ns. uskovaisia (siis kristittyjä). Mediassa puhutaan esim. vieraskielisistä ryhmistä, luonnonmukaisesti elävistä ym. Ei siis mitään ryhmää leimata ja syyllistetä. Siis miksi nostaa tikun nokkaan joku uskovaisten kristittyjen joukko? Tätä en ymmärrä. En hyväksy syyllistämistä. Tämä oli tarkoitushakuista mustamaalaamista minun mielestäni.
Ymmärrän huolen tehohoito- ja sairaalapaikoista. Mutta yhtä asiaa olen ihmetellyt. Koronan alkaessa viime vuonna puhuttiin jopa 300 tehohoitopaikasta ja nyt 30 paikkaa jo alkaa olla kipurajoilla. Mikä tähän on selitys?
Rokotevastaisuutta on eniten persuissa, kristillisdemokraateissa ja fundislahkoissa.
Mikähän mahtaa olla yhteisin nimittäjä? Taitaa olla tabu sanoa…
Marko, sekoitat tässä asioita. Korona rokotukseen kriittisesti suhtautuva ei tarkoita yleisesti rokotevastaisuutta. Miksi tarkoittaisi. Lisäksi korona ja korona rokote ovat eri asioita. Koronaa on maailmansivu ollut, sen sijaan nyt käsillä oleva kokeellinen koronarokote on uusi markkinoilla testausvaiheessa oleva tuote. Osa korona rokotteista on laadultaan heikoimpia, osa vedetty pois Suomen markkinoilta. Korona rokotteiden käyttöä on myös rajoitettu terveydellisin riskin takia. Tuotteen kehittäjät on myös Suomessa vapautettu korvausvastuusta. Korona rokotteen suoja heikkenee nopeasti jolloin tarvitaan tehoste korote, josta vasta kerätään dataa. Rokotteen pitkäaikaisvaikutusta emme vielä tiedä. Itse otan varmanpäälle, odotan tässä vaiheessa. Jokainen selvitköön itse, en syyllistä hengellisesti niitä jotka ottavat rokotteen. Piispa Laajasalo tekee hengellistä väkivaltaa syyllisyyspolitiikalla, se on moralismia.
”Rokotteen pitkäaikaisvaikutusta emme vielä tiedä.” Se mikä tiedetään on, että rokottamalla on saatu uhkaava pandemia kuriin ja voitu luopua elämää hankaloittavista rajoitteista. Ainoa uhkatekijä on rokotuksia vailla oleva joukko, joka näyttää suhtautuvan välinpitämättömästi myös rajoituksiin.
”Itse otan varman päälle.” Se varma, jonka päälle otat, on muiden ottamien rokotusten sinullekin antama suoja. Jos kuitenkin altistut tartunnalle, se ei suojaa sinua millään lailla.
Sami, haitat ovat hyötyyn nähden kuin pisara valtameressä. Haitaksi on laskettu mm. olkavarren kipeytyminen. Itselläni oli sen lisäksi lihassärkyä. Hyvä vaste siis. Nuoriakin terveitä ihmisiä on joutunut teholle. Rokote kannattaa ehdottomasti ottaa. Näin suojaamme itsemme, muut ihmiset ja terveydenhuolto kantokyky kestää ja yhteiskunta voi toimia normaalisti.
On totta että lääkeyhtiöt rikastuvat, mutta niinhän se on ollut jo ennen koronaa.
En ymmärrä ihmisiä, jotka kieltävät koko Sars Covid19-viruksen ja sen aiheuttaman sairauden vakavuuden. Kyse on psykologisesti katsoen ihmisen yhdestä puolustusmekanismista eli negaatiosta. Liian kauhea asia kielletään että voidaan säilyttää jonkinlainen mielen tasapaino.
On ihmisiä, jotka psyykeltään ovat herkkäuskoisia ja manipuloitavia. Onhan tämä historiassa nähty miten ihmiset voidaan saada uskomaan suuri valhekin. On oltava hereillä. Tässä ei ole kyse mistään valheesta, vaan viruksesta.
Laajasalon kirjoitus on sairas. Ei olisi kaveri ollut Bonhoefferin kanssa sellissä, jos olisi silloin ollut piispana siellä.
Joni Toivonen, levität salaliittoteoriaa.
Laajasalon kirjoitus oli yksi terveimmistä mitä olen ikinä kristillisten piiristä saanut lukea.
Tänään 77 prossaa korona sairastuneista on ollut rokottamattomia, mutta vähänkös faktat jonitoivosai kiinnostavat;
”Ylipäätään sairaalahoitoon joutuneista 81(!!!!) prosenttia on rokottamattomia. Sen lisäksi 12 prosenttia sairaalahoitoon joutuneista on saanut vain yhden rokoteannoksen. Rokotussuoja on ollut vaillinainen kaikkiaan 93 (!!!) prosentilla sairaalahoitoon joutuneista”, Rintala (lääkäri) sanoo.
Seppo, rokotesuoja koronaa vasten on kaikilla vaillinainen, vaikka olisi saanut jo kolmannen rokoteannoksen. Israelin tilastotietoja kannattaa lukea, vaikka osalle ne ovat täyttä hepreaa.
”Rokotesuoja koronaa vasten on kaikilla vaillinainen.” Vaillinaisuudessa on eroja. Kahdesti rokotettujen suojan vaillinaisuus on häviävän pieni rokottamattomien täydelliseen suojan puutteeseen verrattuna.
Martti Pentti, ehkä kuitenkin kolmas rokoteannnos pitäisi ottaa, vai mitä?
”Joni Toivonen, levität salaliittoteoriaa.”
Just joo. Oli melkoinen teoria, meni aikaa kun laadin sen..
Ja mitä sitten vaikka levittäisinkin? Eikös aikuinen osaa käyttää päätänsä? Jos ei, onko se minun syyni?
”Ei olisi kaveri ollut Bonhoefferin kanssa sellissä, jos olisi silloin ollut piispana siellä.” Tämäkö on kriteerin terveydelle? Tuollainen ’ei olisi, jos olisi’ -pähkäily on hedelmätöntä.
Pappejamme ja piispojamme moititaan usein siitä, että he saarnaavat pelkkää evankeliumia ja unohtavat lain. Nyt, kun yksi piipoista on saarnannut synnin synniksi, siitä nousee suuri haloo. Niinhän siinä käy, kun puututaan minun syntiini eikä niiden toisten.
Laki ja evankeliumi. Ei pelkkä laki. Syntinen saa armahduksen.
Unohtuiko katumus ja parannuksenteko?
Synti synniksi=rokottamattomuus? Ei mitään järkeä.
Martti Pentti, niin keneltä unohtui?
Riippumatta synnistä. Jeesus ratkaisu.
Rokotus suojaa paitsi rokotetun terveyttä, myös lähimmäisiä. Siitä kieltäytyminen vaarantaa paitsi oman, myös lähimmäisen terveyden. Kumpi mahtaa noudattaa ohjetta: rakasta lähimmäistä kuin itseäsi?
”Jeesus ratkaisu.” Jeesuksen ratkaisu oli antaa henkensä monien edestä. Rokotevastaisen ratkaisu on vaarantaa monien terveys – ehkä henkikin – oman mukavuuden edestä.
Kantasuomalaiset ovat hyvin rokotettuja. Tosin aluksi kukaan ei ollut rokotettu. Aikanaan lähes jokainen kantasuomalainen on rokotettu.
”Kantasuomalaiset ovat hyvin rokotettuja.” Kantasuomalaset oli itämerensuomalainen kantakansa, josta polveutuvat muun muassa suomalaiset, karjalaiset ja virolaiset. He eivät tainneet tietä rokottamisesta yhtään mitään.
Elokapina-yhteistyö tuotti noin 500 lisäeroa. Koronakirjoitus tuotti tai siis olisi tuottanut noin 200. Eroakirkosta.fi-onnistui puoliksi vahingossa moninkertaistamaan viimeksimainitun — tiedotimme eropiikistä, mutta tiedotteen kärki oli kehotus ottaa rokote.
Rokotteita otetaan keskimääräistä vähemmän PS:n ja Vihreiden kannattajien keskuudessa. Syy rokotevastisuudelle tuskin siis on kaikilla sama. Ero on kuitenkin lopulta aika pieni.
Jos korrelaatiota kirkon jäsenyyden ja rokotteen ottamisen välillä on, se on hyvin pientä.
Ja mitä tulee älä tapa -käskyyn, muistakaa myös rakentaa kaiteet katolle — siis, ei näytä Raamattu sanovan että riittää kun et tapa, vaan se vaatii myös aktiivisesti tekemään jotain.