Hyvä kristitty, ota rokote.
Raamatun jakeista lyhimmässä on vain kaksi sanaa: ”Älä tapa”. Tooran loppupuolella vaaditaan enemmän: ”Kun rakennat uuden talon, varusta katto reunuksella. Ellet tee reunusta ja joku putoaa katolta, vastuu hänen verestään tulee sinun ja talosi kannettavaksi.”
Jumala, johon uskot, ei näytä tyytyvän passiivisuuteen. Omissa toimissa pitää aktiivisesti estää onnettomuuksia jo ennakolta. Koronarokote on tämän päivän kaide katolla, se suojaa muitakin ihmisiä sairastumiselta. Kehottaahan myös Jeremian kirja ”Toimikaa sen kaupungin parhaaksi, johon minä olen teidät siirtänyt.” Ei kehota ”Älkää toimiko sen kaupungin haitaksi – -”, vaan toimikaa parhaaksi.
Lääkkeitä ei Raamatun kirjoittamisen aikoihin juuri tunnettu, mutta mahdoton on tulkita tätäkään lääkevastaiseksi: ”Älä enää juo pelkkää vettä, vaan käytä vatsasi ja toistuvien vaivojesi vuoksi vähän viiniäkin.” (1. Tim. 5:23)
Nyt leviävän valetiedon vastustamiseen ei aivan sopivia jakeita löydy. Tosin Johanneksen evankeliumi muistuttaa ettei pidä uskoa jokaista henkeä, ja Ilmestyskirja kieltää sekä lisäämästä että poistamasta mitään, mutta kumpikaan kohta ei liity maalliseen tietoon. Sopivasti kyllä osuu kohdalleen viimeksimainittu, koska valeuutisissa usein on mukana totuus mutta ei lainkaan koko totuutta.
Rokotehan on maksuton. Siitä on jokaisen papin helppo laatia analogia ilmaiseen armoon.
Katolaisille, ortodokseille ja vähän luterilaisillekin lopuksi: Totuus löytyy tieteellisistä tutkimuksista, mutta me maallikot emme todellisuudessa pysty sitä etsimään. Tarvitaan asiantuntija, joka kertoo mikä on tutkimustulosten kokonaisuuden merkitys ja miten ne on tulkittava. Vertaus on käytettävissänne, jos haluatte kertoa Raamatun suhteesta papistoon ja traditioon tai tunnustuskirjoihin.
Ota rokote, jotta vastuu jonkun verestä ei tule sinun kannettavaksesi.
Juurikin noin!!! On se jännää että vapaa-ajattelijan pitää kertoa änkyräuskoville, mitä Raamattu sisällään pitää…
Eikö perinteisen uskon mukaan ihminen parane, kun saa synnit anteeksi, toisin sanoen sairaus on seuraus jostakin, kuten rangaistus synnistä.
Tosiuskovainen /lahjavanhurskas, voi nostella käärmeitä ja tallata skorpioneja ja juoda vaikka myrkkyä, ne eivät vahingoita häntä. (evankeliumi) Ja halvaantunut voi lähteä kävelemään kun saa synnyt anteeksi.
” Tulkoon vaikka tulva, ei se meitä koske me olemme tehneet valheen turvaksemme ”
Kirjoittaja sanoo, että lääkkeitä ei tunnettu raamatun kirjoitusten aikaan. Kyllä tunnettiin, Essealaisten keskuudessa tutkittiin kirjoituksia juuri siksi, että he etsivät niistä tietoa parantavista yrteistä ja juurista ja kivistäkin. He tunsivat parantavia luonnon lääkkeitä. Herodeksen yhteydessä kerrotaan hoidoista ja kylvyistä, tunnettiin myös sairauksia, kuume, tulehdukset, paiseet, leprat ja karanteenit, jopa mielenmasennus, josta Herodeksen kerrotaan kärsineen muiden sairauksien ohella.
Kun rutto riehui Euroopassa ja Lääkäri Nostradamus ehdotti yrttejä ja hygieniaa, papislääkärit suuttuivat ja hän joutui pakemaan. Yrteillä parantajia, puhtautta ja muita verenseisauttajia pidettiin noitina ja uskoa tappavina ateisteina, maallisina jumalan kieltäjinä. Olivat useimmiten vielä naisia. Vain Kristus saattoi parantaa, ja pappi oli kristuksen edustaja maan päällä.
Paljon on jouduttu taistelemaan että on päästy kirkollisesta pimeydestä valoisammille vesille. Nythän kirkko pitää kaikkea kehitystä omana ansionaan, se kun ei tunne edes itseään, vaan kirjoittaa omaa historiaansa, kuin he itse olisivat se valon lähde.
Jep. Essealaiset, joiden nimikin tulle sanasta ,joka tarkoittaa parantamista (asija), tunsivat erityisesti mirhan ja aloen parantavat vaikutukset. Näitä lääkkeitä käytetiin runsaasti, niin kehen?
Kallis tapa saada rokote on seuraavanlainen : Rokotevastainen julistaa suureen ääneen vakaumustaan. Sitten hän sairastuu koronaan. Sairaalavuoteella hänestä tule käännynnäinen. Hän muuttuu rokotemyönteiseksi ja vaatii rokotetta itselleen. Vakaumus ei siis kanna kuolemanpelossa. Sairaalapaikan hinnalla maksuton (veromaksajien maksama) rokote ? Älykästä !
Harjakatot ovat siis varsin jumalatonta meininkiä. 🙂
Lueskelen parhaillaan Yuval Noah Hararin kirjaa ”21 oppituntia maailman tilasta”. Kirjassa kerrotaan mm. että nykyaikainen maailma on liian monimutkainen että kenelläkään olisi resursseja käsitellä ja ymmärtää kaikkea. Maailma, jossa on paljon tuntematonta, voi olla pelottava ajatus. Tästä seuraavaa ahdistusta lieventämään osa meistä turvautuu selittämään maailmaa yksinkertaistettujen ja vinoutuneiden käsitysten pohjalta.
Syntyy populismia ja yhden totuuden kaikukammioita, joissa maailma tuntuu helpommin ymmärrettävämmältä ja siten turvallisemmalta. Rokotevastaisuus on yksi ilmiön ilmentymä. Lääketiede ja evoluutiobiologia ovat niin isoja kokonaisuuksia, että harvalla meistä on kykyä ymmärtää edes osaa niihin liittyvistä lainalaisuuksista. Tietämättömyys saattaa ahdistaa joitain jopa siinä määrin, että tieteiden ja asiantuntijoiden auktoriteetin kieltäminen on ainoa keino lieventää tietämättömyydestä seuraavaa ahdistusta.
Uskottavan kuuloinen analyysi tuo maailman monimutkaistuminen. Dieselmoottorin voi vielä konkreettisesti purkaa ja katsoa miten se toimii — GPS-satelliitista ei juuri kukaan ymmärtäisi mitään vaikka saisi sellaisen tutkittavaksikin.
Väärinkäsitysten välttämiseksi pitää muistaa, että varmaan 90-95%, ellei useampikin, kristityistä ottaa rokotteet ja pitää niitä itsestään selvänä asiana. Vain salaliittoajatteluun taipuvaiset tai muuten vain kaikkea mahdollista vastustavat ”kristityt” periaatteessa vastustavat niitä.
Antero, Hararilla on paljon hyviä ajatuksia, tosin ihan kaikkea en hänenkään kirjoituksistaan allekirjoittaisi. Kuten en kenenkään muidenkaan kirjoituksista, olivatpa sitten kristittyjä tai eivät.
Niin, enhän toki antanut viitteitäkään sellaisesta, että allekirjoittaisin kaikki Hararin ajatukset. Tai kenenkään muunkaan. Hararin kohdalla on helpompi olla useimmista esityksistä samaa mieltä, hänen perustaessaan esityksensä useimmiten tutkimuksiin tai perustelee ne muuten uskottavasti ja laaja-alaisesti.
Harari on muuten juutalainen.
Aivan totta. Valtava enemmistö kristittyjen nimihenkilöistäkin, evlut piispoista Pasi Turusen kautta Pekka Reinikaiseen, on kannattanut rokotteiden ottamista. Puolimatka on poikkeus, ja onneksi aika kapeaan marginaaliin kuuluva poikkeus.
Lääkkeistä puheen ollen, apokryfikirjassa kerrotaan myös Jeesuksen antaneen näille maailmalle lähtijöille ’Lääkelaukun’ ja kehoituksen parantaa sairaita siellä missä heitä vastaan tulee.
Nyt kuitenkin tämä ’lääkelaukku’ eli Panarion, joka on mukaan sieltä gnostilaisuudesta kelvannut, muutti sisältönsä Epifanioksella lääkkeeksi harhaoppeja vastaan. Eli lääkelaukku sisältää luettelon harahaoppisista lahkoista ja kun nämä ” sairaudet” tunnistetaan, ne voidaan joko käännyttää tai tuhota, ja saisaus on näin poistunut.
Niin, Jeesuksen parantamistoiminta ei aina ollut aineetonta vaan hän teki syljestä ja savesta esim. tahnan. Sylki sisältää parantavia aineksia ja se on ollut tod. näk. essealaisen Jeesuksen tiedossa:
”Ruotsissa Lundin yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan ihmisen sylki auttaa tulehtuneita haavoja parantumaan. Tämä tarkoittaa tutkijoiden mukaan sitä, että oikeastaan haavojaan kannattaisi nuolla – varsinkin jos ne ovat tulehtuneita.”
Tutkimus julkaistiin lokakuun lopulla Blood-tiedelehdessä.
Hienoa kristillishenkistä julistusta Jorilta, aivan laupiaan samarialaisen tapaan, joka tunsi huolta lähinmäisistään,.Sehän oli Jeesuksen vertauksen ydinsanoma. Lähimmäisen hätätilaan auttaminen on se laupeus eikä uhri jota Jumala haluaa myöskin profeetta Aamoksenkin mukaan. Edelleenkin Jeesuksen todistuksen mukaan , sen henkiset eivät ole kaukana Jumalan Valtakunnasta.
Hyvä raamattutunti. Lyhyt ja ytimekäs, ei harhaudu sivupoluille.
Kirkollisesti ei tietenkään haluta, että Jeesus tarvitsisi ihan maallisia lääkkeitä parantaessaan sairaita, koska jeesus on jumala ja pytyy siittämän jopa itsensä äidin kohtuun koskematta äitiinsä, ihan vain laskeutumalla henkenä hänen päällensä, ja vielä lupaa kysymättä.
Pitää olla ihmetekoja, muuten usko katoaa jos joku ryhtyy epäilemään.
Kissa nuolee haavojaan ahkerasti. Toisaalta nuolee myös hännänalustaan.
Eiköhän Jeshuan aikana kaikilla kolmikymppisillä ollut jo vähintään karies ja siitä aiheutunut tulehdus suussa. Vielä viisikymmentä vuotta sitten monet saivat rippilahjaksi tekohampaat. Vielä nytkin hammastulehdus ja siitä johtuva verenmyrkytys vie nuoriakin teholle. Yksi pieni suukko lapselle voi tartuttaa hammamädän.
Mihin Jumalaksi julistettu Jeesus siis sylkeä ja savea tarvitsi parantaessaan ilmeisesti tulehtunutta silmää?