Hiljattain jokin ulkomainen tusinatutkimus väitti, että uskovaiset ovat tyhmempiä kuin uskosta osattomat. Nyt näyttäisi Suomen oloissa siltä, että kaikki jotka syystä tai toisesta joutuvat tekemisiin uskonnollisten kysymysten kanssa, menettävät järkensä. Otan pienen mutta sitäkin raastavamman esimerkin:
Tietokirjailija selittää haastattelussa aivan pokkana, miksi hän uskonnollisiin syihin vedoten sensuroi possut aapisesta: ”Porsaita ei aapisiin voi laittaa, koska se saattaa loukata joitakin pieniä aapisen lukijoita. Uskontoon liittyvissä asioissa kannattaa pitää kieli keskellä suuta.”
Rovasti: Suksikoon tietokirjailija suolle! Ei tässä ole ollut kieli keskellä suuta vaan pikemminkin peukalo keskellä kämmentä. Miten olisi ollut yhteydenotto islamilaiseen seurakuntaan, josta olisi voinut kysyä asiaa?
Pienten koululaisten muslimiäiti ei voi käsittää moista tietokirjailijan lausuntoa lainkaan. Hän ei suostu uskomaan, että moinen pyyntö olisi tullut oman uskontokunnan edustajalta.
– Olemme tästä aiheesta keskustelleet muslimien omissa keskusteluryhmissä harmistuneena siitä, että taas saadaan aikaiseksi tällainen turha urbaani legenda, mikä jää elämään totuutena. Siitä on meille paljonkin haittaa. Saamme jatkuvasti selitellä, ettei se pidä paikkansa. Asia lisää ennakkoluuloja sekä vihaa muslimeita kohtaan entisestään, hän sanoo.
Rovasti: Kirjankustantaja on tässä harjoittanut ihmeellistä itsesensuuria. Siltä on unohtunut hokema, jonka mukaan maassa maan tavalla. Näinkö heikko suomalainen kansallinen itsetunto todella on?
Äidin mukaan sianliha ei kuulu muslimien ruokapöytään, mutta koulukirjojen possukuvat eivät hetkauta edes tiukan linjan muslimeja.
– Kuinka aivottomina suomalaiset meitä oikein pitävät? Miksi ihmeessä kukaan possukuvasta loukkaantuisi? hän ihmettelee.
Rovasti: Niin, kukahan tässä lopultakin on ilman aivoja mahtanut toimia? Tieto ei välttämättä olisi tässä tapauksessa lisännyt tuskaa, pikemminkin vastoinpäin.
Äiti kertoo, että perheen satukirjoissa seikkailevat myös saparohännät, ja lapset leikkivät myös Nalle Puhista tutulla Nasu-lelupossulla.
Hänen mukaansa possukuvan poistaminen aapisesta uskonnollisista syistä tuntuu lähinnä alentavalta ja loukkaavalta muslimeja kohtaan.
– Asiaan on saatava oikaisu ja myös meidän mielipide kuuluviin. Ei tuollaista voi vain olettaa.
Rovasti: Jos possukuvat todella poistetaan aapisista, niin saman logiikan mukaan kaikki possut ja siat täytyy käydä lahtaamassa ympäri Suomea, että tilanne vastaisi todellisuutta. Samoin sanat sika ja possu on poistettava suomen kielen sanavarastosta. Myös Juice Leskisen joululaulu Sika julistetaan pannaan. Ja sitten tikulla silmään niitä, jotka sikapossuja muistavat…
Possujutun lähde: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013082217401457_uu.shtml
Olisivatpa ihmiset Jumalan edessä yhtä arkamielisiä?
Joskus viime vuosituhannella, kun olin Vantaalla töissä, meillä ei saanut viettää pikkujouluja, koska työyhteisöön kuului muslimeja… niinpä sitten olimme ”henkilökuntajuhlassa” marras-joulukuun vaihteessa.
Näillä naurettavuuteen menevillä ylikorrektiuksilla on useimmiten ihan muu sylttytehdas (sikapostaukseen sopiva kielikuva) kuin se, jonka takia korrektiutta vaaditaan. Eihän muslimeja häiritse Suvivirsikään.
Lauri: Olisipa mukava joskus lukea, miten joku kertoisi haastattelussa lopettaneensa vaikkapa huumeitten käytön, koska arveli, että Jumala tykkää sellaisesta kyttyrää…
Elias: Ulkomaisille vieraillemme me kyllä esitelemme mielellämme suomalaisia erikoisuuksia saunasta lähtien, mutta mitä ihmeen vellihousuja me olemme silloin, kun kyse on ns. Perimmäisistä kysymyksistä? Erikoista uskonnonvapautta…
Hannu!
Tuo vierotus on kai ainoita aloja jossa sallitaan hyvin hyvin suuri epäonnistumisprosentti. Harvoin kukaan puhuu siitä, ettei Jumala tykkää, mutta oma kunto kun tulee vastaan, niin silloin Jumalankin apu kelpaa. Taitaa ollakkin ainoa apu, joka toimii. Älköön AA-ihmiset loukkaantuko, ehkä siinäkin on joku määrittekllemätön voima takana.
Itse asiassa myös aapinen nykyisessä käytössä ja erikoisena 1.luokan äidinkielen oppikirjan nimenä on hieno suomalainen erikoisuus. Suosittelen entisen opettajani, alkukasvatuksen pedagogiikan emeritalehtori Liisa Kotkaheimon väitöskirjaa ”Suomalaisen aapisen viisi vuosisataa” aiheesta kiinnostuneille.
Edit; typo
On tosi ovelan ilkeää laittaa possujen ja muiden asioiden kielto musliminen tiliin, vaikka takana ovat useinkin ihan kotikutoiset tahot, sylttytehtaat, kuten Elias arveli.
Nyt meinasin tukehtua nauruun. Itse kielsin lapsiltani Harry Potterit pienenä ja mistä tämä rouva sitten ideansa ammentaa. Ei possuja, mutta Potteri kelpaa.
Sinikka Raikunen ” Kun aikanaan Harry Potter -kirjat löivät itsensä lasten keskuudessa läpi, ilmiö heijastui myös Raikusen uusimpaan aapiseen. Sivuille ilmestyi Tarulaakson mielikuvitusmaailma velhoineen ja räyhäreineen.”
http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/122030-uusi-aapinen-tuhansille-koululaisille
Maalaiskomediassa P. A. Turpeinen otti kahvilassaan aina ison kahvin ja possumunkin.
Raikusen Hauska Matka- aapinen on ainakin hyvä. Samoin tämä uusi Taikamaa vaikuttaa hyvältä, vaikka siitä ei käyttökokemusta olekaan. Parempi ainakin kuin meillä käytössä oleva Pikkumetsä…