Pääsiäislammas

Teksti hebrealaisten eksodoksesta on luettu
ja mysteerion sanat selitetty:
kuinka lammas uhrataan
ja kuinka kansa pelastetaan.

Ymmärtäkää siis, oi rakastetut.
Näin on pääsiäisen mysteerio
uusi ja vanha
iankaikkinen ja hetkellinen
katoavainen ja katoamaton
kuolevainen ja kuolematon:

vanha, mitä tulee lakiin
uusi, mitä tulee Sanaan
hetkellinen esikuvana
iankaikkinen armona
katoavainen lampaan teurastamisena
katoamaton Herran elämänä
kuolevainen maahan hautaamisena
kuolematon kuolleista nousemisena.

Vanha on laki
uusi on Sana
hetkellinen on esikuva
iankaikkinen on armo
katoavainen on lammas
katoamaton on Herra
joka teurastettiin kuin karitsa
joka nousi kuin Jumala.

Sillä niinkuin lammas hänet teuraaksi vietiin
mutta ei hän silti ollut lammas
ja niinkuin äänetön karitsa
mutta ei hän silti ollut karitsa.
Esikuva tosin toteutui
mutta siinä havaittiin totuus.

Sillä karitsan tilalle tuli Jumala
ja lampaan tilalle ihminen
ihmisessä oli Kristus
joka käsittää kaiken.

Siten lampaan teurastus
pääsiäisen vietto
ja lain teksti
ovat tähdänneet Kristukseen
jonka tähden kaikki tapahtui vanhan lain
ja enemmän vielä uuden Sanan vallitessa.

Sillä laki tuli Sanaksi
ja vanha uudeksi
– ne lähtevät yhdessä Siionista ja Jerusalemista –
käsky vaihtui armoksi
esikuva totuudeksi
karitsa pojaksi
lammas ihmiseksi
ja ihminen Jumalaksi.

Sillä hän syntyi niinkuin poika
vietiin kuin karitsa
teurastettiin kuin lammas
haudattiin kuin ihminen
mutta nousi kuolleista kuin Jumala
ollen luonnoltaan Jumala ja ihminen.

Niinpä hän on kaikki:
tuomitsevana laki
opettavana sana
pelastavana armo
synnyttävänä isä
syntyvänä poika
kärsivänä lammas
haudattavana ihminen
ylösnousevana Jumala.

Tämä on Jeesus, Voideltu.
Hänelle kunnia iankaikkisesti. Aamen.

Sardeen piispa Meliton: Pääsiäisen salaisuus. (Kohdat 1-10)

Pääsiäislammas

Mitä meille meidän Pääsiäislammas merkitsee?

Miksi Jumalan Pojan Jeesuksen Kristuksen piti kuolla ja ylösnousta kuolleista (vert. 1 Kor. 15: 3-5)?

Miten paljoa jäi meille maksettavaksi syntivelasta, jonka Jeesus Kristus on maksanut?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

. . . . .

Seuraavat blogit:

Kristillinen avioliitto – hyvä elämä (10.4.2015)

Herran laki (24.4.2015)

  1. ”Maksettu on – velkani mun, ylistys olkoon – Ristiinnaulitun!”

    Tämä on lainaus Pekka Simojoen Riihikirkkohymninä tunnetusta laulusta. Ajatusviivat on lisätty jälkeenpäin. Niitä ihmettelen. Säkeiksi tämä jaetaan kai yleensä näin:

    Maksettu on
    velkani mun.
    Ylistys olkoon Ristiinnaulitun.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.