Viime viikko oli hiljainen viikko. Nyt on pääsiäisviikko. Pääsiäisviikkoa kutsutaan myös valkoiseksi viikoksi. Nimitys tulee joukkokasteiden ajalta. Kyläkunnittain ihmisiä oli kääntynyt. He saivat kasteen pääsiäisyönä. Sen jälkeen he kantoivat kastepukua eli albaa koko viikon aina lauantaihin asti. Kylän raiteilla liikkui lukuisia valkopukuisia. Tästä näkymästä on peräisin nimitys valkoinen viikko.
Pääsiäisviikon keskiviikon epistola on Pietarin helluntaisaarnasta. Helluntai oli juutalaisten suuri pyhä. Ihmisiä tuli eri puolilta maailmaa Jerusalemiin juhlaa viettämään. Liturgisia hetkipalveluksia vietettiin pitkin päivää. Yhdessä näistä Pietarin tehtävänä oli saarnata. Näissä yleensä liturgia laulettiin hepreaksi ja saarna pidettiin arameaksi.
Saarnassaan Pietari viittasi Jeesukseen, joka oli tapettu, mutta noussut kuolleista. Kansan johtajat olivat tuominneet Jeesuksen kuolemaan, mutta kuolema ei ollut Jeesusta voittanut. Opetuslapset olivat kohdanneet Jeesuksen elämään nousseena. Kuolema oli voitettu. Opetuslapset saattoivat esiintyä Jeesuksen voiton todistajina täydessä voimassa, ylösnousemuksen voimassa, Pyhän Hengen voimassa.
Muistamme tuon liturgian hyvin, koska silloin Pyhä Henki laskeutui tulisina kielinä opetuslasten ylle. Kielillä puhuminen esiintyi selkokielisenä julistuksena jokaisen omalla äidinkielellä.
Juutalaisessa perinteessä kerrotaan muistakin samantapaisista ilmiöistä. Yleensä ne olivat tapahtuneet kolmannen tekstin lukemisen aikana.
Aluksi oli luettu Lakia eli Tooraa eli kappale Mooseksen kirjoista.
Sitten oli luettu Profeettoja eli Nevi’imiä, johon kuului mm. Joosuan ja Samuelin kirjat sekä monia muitakin Vanhan testamentin tekstejä.
Kolmas lukukappale oli Ketuvim eli Kirjoitukset, näihin kuuluivat mm. Psalmit, Ruutin ja Danielin, Aikakirjat jne.
Voimme olettaa että ensimmäisenä kristillisenä helluntaina tapahtunut Pyhän Hengen liekkien laskeutuminen tapahtui juuri Kirjoitusten lukemisen aikana, koska toisissa vastaavien tuli-ilmiöiden esiintyminen eli Shekinan eli Jumalan Hengen läsnäolo oli kuvattu Kirjoitusten lukemisen aikana tapahtuneeksi.
Tämän päivän eli pääsiäisviikon keskiviikon tekstit voi lukea osoitteessa:
http://evl.fi/Evkirja.nsf/ppFI?OpenPage&id=0046#Ivsk1
Seppo
Näyttää siltä että keskustelumme on juuttunut paikoilleen.
Bannus
Koska korostat essealaisten merkitystä niin silloin myös kytket hänet kyseiseen liikkeeseen.
Minä puolestani lähden siitä että tuona aikana juutalaisuudessa oli toistakymmentä liikettä. Niinpä tämän näkökulman valossa en liitä Bannuksen toimintaa mihinkään liikkeeseen ennen kuin löydän riittävästi merkittävää lisäinformaatiota.
”Pisimmän tunnetun sytokromi c:n pituus on 113 aminohappoa, vastaten 339 emäsparia geenissä. Menetelmällisesti tämä siis merkitsee että yksistään sytokromi c:stä eri eliöissä voidaan saada monenkin sopivan sanan lukuarvojen vastineita ja niistä voidaan edelleen saada mitä mielenkiintoisimpia filosofioita.”
Tietenkin saadaan vastineita vaika mille, mutta ei vaikka missä asiayhtydessä!!!!
No 113 vasta esim. heprean kahden elämän chvh 56,5 summaa ja käänteisesti 311 vasta sana ihminen. Ilmankos 112 eli JHVH elohjmI loi ihmisen ’kuvakseen…
Raudan atomipaino pyöristyy luvuksi, 5,6 kutsut sitä sitten massaksi tai painoksi.
Seppo
Haluaisin ymmärtää miten sinä olet tullut tuohon ”kahden elämän chvh 56,5 summaan”?
Eeva -sana hepreaksi חַוָּה ” ḥāvvāh ” (englantilaisten käyttämä chavvah)
numeroarvot ovat 8 + 6 + 5 = 19 .
Heprealaisin kirjaimin 56 kirjoitettaisiin nunilla נ ja vavilla ו siis נ”ו eli 50 + 6.
Sen sijaan
sana” ḥāvāh ” josta puuttuu vavin tuplausmerkki חָוָה
toimii vain verbinä ja tarkoittaa ”osoittaa” ja ”kertoa”.
* * *
Jodilla eli j-kirjaimella varustettu sana ” ḥājāh ” (eli englantilaisittain ” chayah ”) , חָיָה ,
tarkoittaa ”elää”. Sen kirjainten numeroarvot ovat 8 + 10 + 5 = 23.
Luku 23 kirjoitettaisiin heprealaisilla numeroilla כ”ג .
Elämää tarkoittava sana ” * ḥai ” (eli englantilaisten käyttämä ” * chay ” , ” חַי ” ei esiinny Vanhassa testamentissa perusmuodossaan.
Sen numeroarvo on 8 + 10 = 18. Luku 18 kirjoitettaisiin heprealaisilla numeroilla י”ח .
Koska heprealainen numerojärjestelmä poikkeaa meidän tavastamme, niin lukijoillemme (jos heitä vielä on) esittelen sivun, jossa heprealaista numerojärjestelmää esitellään. ( Sepon iloksi siellä mainitaan myös gematria ! )
https://fi.wikipedia.org/wiki/Heprealaiset_numerot
Mukava Matias, että olet alkanut kiinnostua gematriasta.
Sorry että translitteroin vanhasta muistista chavah kun piti kirjoitta havah, joka on hengityksen vanha kirjoitusmuoto (Gezenius 1933) ja on sama kuin J HVH::n loppu ja johon Gezenius yhdistää myös chavh’n. HVH:ssa kirjainumerot ovat vierekkäin 5 6 5. Olen ehdottanut myös muotoa 56, 5 koska loppu hee ei äänny ja koska elohjim x CHaj eli pii x 18= 56, 547. Eli nimet Chavah, havah ja Chaj liittyvät elämään, olihan Eevakin juuri kaiken elämän äiti ja siis 2x 56 =112 eli Herra ’istutti elämän’ ja 2×56,5 = 113 joka ’peilikuva’ on 311 eli ihminen. Elämälle tärkeä DNA kierre koostuu 5 ja 6 kulmioista ja
’sattumalta’ adam + chvah saa lukaurvon 64 joka on täsmälleen sama kuin DNA:n mahdolistamien valuaisaineiden lukumäärä. (Elämämme käyttää vain 22 kodonia)
Chaj merkitse elämä, elävä (Gezenius 2416) ja sen arvo on 18 ja se esiintyy usein Vt:ssä.
Gematriset luvut/sanat eivät aina kirjain vastaavuuksina ole täsmälleen samoja kuin luvun aritmeettinen merkintä kirjaimin. Gematriass a on variaatioita (Gerschom Scholem the Kabbalah)
Lisäisin vielä, että merkittävä elämän symboli heprealaisile oli myös acharon ha berit eli liitonarkki, jossa oli edustettuna miehinen ja naisellinen hedelmällisyys (aaronin sauva ja kerubien siipikärkien ovaali). Aaronin sauva alkoi ’viheriöidä’ eli tuottaa elämää.
Nyt liitoarkin mitat pituus 2,5 ja korkeus 1, 5 ja leveys 1,5 kyynärää tuottavat tilavuuden
5, 625 kyynärää eli tuossakin alussa elämään liittyvät luvut 5 ja 6. Ei ihme että heprealaisten eräät tärkeimmät symbolit olivat viisikulmio ja kuusikulmio.
Seppo
Kiitos selvityksestäsi. Nyt minulle selvisi laskentatapasi. Kyseessä on sinun henkilökohtainen tapasi käyttää heprealaisia numeroita ja tehdä niistä omalla tavallasi lukuja.
Samalla tulee selväksi että et pitäydy perinteisen heprealaisen kirjoitus- ja merkintätavan mukaisiin menetelmiin, joissa kirjaimille annettujen kymmen ja satalukujen merkintätapa muovaa lukujen merkintää.
Kun jonkun kieliryhmän perinteisestä lukujen merkinnästä poiketaan niin tuo poikkeama tulee jo yllä luettelemieni epätäsmällisyystekijöitten joukkoon uudeksi sekaannuksen aiheeksi.
”Kiitos selvityksestäsi. Nyt minulle selvisi laskentatapasi. Kyseessä on sinun henkilökohtainen tapasi käyttää heprealaisia numeroita ja tehdä niistä omalla tavallasi lukuja.”
Nyt annat väärän vaikutelman, kyllä minä käytän heprealaisia numeroarvoja ihan selaisinaan ja gematriassa on vanhastan toki monia erilasia sovelluksia ja tapoja muodosta lukuja. (Scholem luettele 72 erilaista gematrista metodia) kuten teke syvästi u,skonnollinen Moshe Zev’kin. Pääasiassa sovellan ihan sitä tavanomaista laskentaa ja luku/sana muodostusta. Kuten esim. sanasa Chaj/elämä eli 18.
Ok.
Heprealaisin kirjaimin lukuarvo sanalle havah , ה ו ה , on 5 + 6 + 5 = 16.
Jodin , numeroarvoltaan 10, liittäminen yhtälön 5 + 6 + 5 = 16 alkuun antaisi kirjainyhdistelmän, mihin sisältyy Herran pyhän nimen käyttäminen sen arvoa alentavassa yhteydessä. Niinpä juutalainen ei mitenkään voi merkitä tavalliseen tekstiin jodia lukuarvon merkiksi silloin kun siitä tulee Herran nimi, sillä Herran nimi on pyhä, eikä sitä missään tapauksessa saa käyttää väärin.
Niinpä juutalainen kirjoittaa luvun viisitoista טו eli siis 9+6 = 15
ja luvun 16 טז eli siis 9+7.
Toinen käsky joka kieltää Herran nimen väärin käyttämisen ulottuu näin pitkälti myös heprealaiseen numerojärjestelmään.
Tuo yllekirjoittamasi on juuri noin ja huomaathan että sarja 5 6 5 (DNA:n rakenne!) esiintyy siis sanassa elävä HVH ja sen summa 16 vastaa kaikkia heprean kolmen sielu sanan numeroarvoja.
jhvh:n numeroarvojen substituutiokäyttö numeraaleina on totta,se ei kumoa sitä että asiallisesti jhvh on 10 5 6 5 ja sen la summa on 26/8, kuution ja raudan, ja elämän synnyn symbolitäyteinen Jumalan nimi.
Tuleepa tuosta selityksestäsi mieleeni muuan tietokoneohjelman tekijä, joka omaa ohjelmaansa tehdessään hoksasi että hänen ohjelmoinnin tuloksena syntyneessä numerosarjassan esiintyi Beethovenin merkkipäivä ja niinpä hän kirjoitti sulkuihin huomionsa vuoksi sanan Beethoven. Kun hänen itseään varten tekemänsä ohjelma sitten sai kysyntää laajemminkin, niin tuo Beethoven -huomautus esiintyi edelleenkin ohjelmassa, vaikkei sillä ollut mitään merkitystä ohjelman toiminnalle, vaan ainoastaan kertoi miten ohjelmaan kuuluneen numerosarjan eräät numerot muistuttivat suuresta säveltäjästä.
Esimerkkisi Matias vastais harjoitamaani g ematriaa, jos hän olisi samassa asiayhteydessä huomannut myös Mozartin ja Bachin merkkipäivät ja lisäksi vaikkapa sanat musiikki, säveltäjät ja freemasons.
Gematristen merkintöjen relevanttisuus riippuu asiayhteydestä, yksityinen nunero tai luku ei edusta yksin välttämättä mitään, minkä olen toki tuonut usein esiin. Esimerkiksi HVH 565 /DNA esiintyy juuri elämän synnyn yhteydessä…
Raamatun lukuisat kryptat, niin numeraaliset kuin kirjalliset johtavat kohti Raamatun ja ilmestysukonnon alkupeärisen synnyn syitä ja ajankohtien uskonnollis/poliittisia tilanteita, ja ne laajentavat myös myöhempien papistojen toimenkuvia: he olivat usein myös aikansa astronomeja, f yysikkoja ja lääkäreitä.
Seppo
Sinulle numerot kertovat jotain syvällisempää kuin vain ulkonainen selkokielinen teksti.
Minulle numeropeli tulee vain ikään kuin päälle rakennettuna sen takia että hepreassa ja kreikassa kirjaimia käytetään numeroina.
Mielestäni tämä on toistunut tämänkin keskustelun aikana.
Sen sijaan yksi asia on jäänyt kokonaan muiden näkökohtien takia sivuun.
Jos oikein ymmärsin niin tuolla jossain aikaisemmin samaistit terapeutti -liikkeen ja essealaiset.
Minulle taas ne ovat kaksi erillistä liikettä. Terapeutti -liike toimi Egyptissä, essealaiset Juudeassa.
Terapeutti liike on voimakkaasti mietiskelyyn syventynyt essealaiset puolestaan hyvin selkeästi käytännön toimintaan keskittyneitä. Juutalainen Philo ( tai oikeastaan hänen nimissään kirjoittava kirjailija) asettaa nämä kaksi hengellistä liikettä toistensa vastakohdiksi, kun hän hellenististä tyyliä käyttäen muodostaa vastakohdat aktiivinen toiminta ja mietiskelevä asenne.
Vanhan kirkon kirjoittajista Eusebios, Epifanius Salamislainen ja Pseudo-Dionysius pitävät terapeutteja kristillisenä erakkoliikkeenä. En pysty arvioimaan onko väite oikea vaiko ei. Jotkin yksittäiset yhteiset piirteet eivät riitä todistamaan kyllin selvästi puoleen eikä toiseen.