Päivitys on kuin sanoisin ”hyvää päivää” ihmiselle tai asialle. Ollaan kai tavattu aiemmin, mutta mitä sinulle kuuluu juuri nyt ja missä mennään. Siihen tapaan.
Jäin ihmettelemään miten monta uutta sanaa ja käsitettä sitä joutuu nykyisin omaksumaan tai ainakin kuulemaan, niistä vain yksi on päivitys eikä suinkaan harvinaisin. Päivitämme asiaa nettisivuillamme, sanoo TV-uutisten lukija. Päivitetty silloin ja silloin, luen tekstin lopusta.
Niinpä rupesin päivittämään minäkin, päivittämään luontoa ikkunani takana. Katsokaa taivaan lintuja… katsokaa kedon kukkia… Puhun puille pääni päällä, nuo ei kerro kellenkänä… ohoh taisi luiskahtaa päivittelyksi. Yritin vain päivittää sitä mitä juuri nyt ikkunastani näkyy. Tuulen heiluttamat runsaat koivujen oksistot heijastavat aamuauringossa sekä kesän vihreää että syksyn keltaista. Koivut, nuo joka-aikaiset luomukellot, kertovat minulle, että kesä ja syksy leikkivät juuri nyt samaa leikkiä. Ollako vai eikö olla, kesä vai syksy. Vielä eilen vihreä vaikutti olevan voitolla, tänään tasan, huomenna voitolla ehkä syksyn värit. Ellei sitten myrskytuuli riepottele kerralla kaikkia lehtiä irti värejä valitsematta. Teillä ja aitovierillä lehtileikki jatkuu aikansa, kunnes ensi lumi kattaa maiseman uudella värillä (jos kattaa).
Luonnon päivitys heijastaa minulle analogisesti ihmiselämän päivittymistä. Syksy ja vanhuus.
Toisin kuin ihmisellä luonnolla on varaa tuhlata vanhuuteenkin. Sitä olen ihmetellyt ja ihaillut taas tänä syksynä. Miten kokonaisvaltaisesti luonto asettuukaan ihmiselle vertaistueksi myös vanhuuden ja poislähdön kuvioissa. Vaikka ruoho kuivuu ja kukkanen lakastuu, vaikka tuuli käy yli, tänään ei muuta kuin kukoistusta täysillä. Äiti maa senkun kohentelee hameenhelmojaan ja ylpeilee muotojensa moninaisuudella. Luonto tuhlaa pihtaamatta viimeiseen saakka, päivittää kukoistusta opiksi ihmiselle.
Luonto koskettaa ihmiseloa monelta kantilta, kuvina, sanoina, musiikkina, hiljaisuutena, koskettaa aikana kuin aikana. Minä vain jäin erityisesti haikailemaan noita lopun hetkiä. Siinä missä ihminen päivittelee, ettei enää kannata tätä tai tuota, kun elinpäiviä on vain ripaus jäljellä, minulla tai muilla, siinä luonto päivittää täysillä viimeiseen asti. Miten siitä osaisi ottaa oppia? Ottaa oppia itsensä ja lähimmäistensä kunnialliseen kohteluun syysjuhlaa myöten.
Kunhan en rupea turhasta päivittelemään, että patja on liian ohut tai ruoka huonoa… Päivityksestä on jo sanallisesti lyhyt matka päivittelyyn. Aamu-uutisissa oli päivitys: siitä tietää kuka on todellinen pakolainen. Miten minulla tämä päivä ojentuu, päivitellessä vai päivittäessä? Siitä tuntee ihmisen.
Luonto on uskovalle Jumalan luoma. Raamattu kuvailee, miten Luoja muistutti ihmistä luomisteoistaan tiukan paikan tullen. Jumala sulki Jobin suun kyselemällä: ”Missä sinä olit silloin kun minä laskin maan perustukset?” Job huokaa: ”Minä panen käden suulleni ja vaikenen.” Mikä näytelmä. Kuin analogisena kuvajaisena tälle Väinämöinen lauloi Joukahaisen suohon kuvailemalla tälle luomisen syntyjä syviä. ”Lauloi vanha Väinämöinen: järvet läikkyi, maa järisi, vuoret vaskiset vapisi…” Taide eri muodoissaan päivittää elämää.
Tiedän että tuuli riepottelee lopulta viimeisetkin lehdet ja koivut ikkunani takana jäävät seisomaan alastomina ja tyhjän näköisinä. Mutta tiedän myös, millainen sisäinen lataus niillä on yhä edelleen. On silmut jotka lepäävät ja odottavat uuden kevään päivitystä. On lintuja oksille talvellakin, on kuu kumottamaan latvaan, on ihmisen katse oksiston läpi taivaan sineen. Eivät puut tyhjiä ole paljainakaan. Vertaistuki ihmiselle – mitä silmuja minussa päivitystä odottamassa…
Ps. edellä pitää olla papin panta eikä papin pata.
Taitaa Osmo Kauppiselle olla aika vaikea sulattaa tätä lähetyshiippakuntaa ja siihen kuuluvia sekä herätysliikeväkeä. Sellainen vaikutelma on jäänyt kun on seurannut näitä keskusteluja.
Kari. Olet ihan oikeassa nuorukainen.
Mistäs sinä Karin iän tiedät?
Mielipiteistä
No oletpa ylimielinen.
Kimmo. Mielipuolenako minua pidät?
Pohjolalla näyttää olevan risti rinnallaan kuin åpiispalla ikään.
LHPK:n papeilla näyttää olevan siis samanlainen pukeutumiskoodisto kuin esim. Inkerin kirkon papeilla. Hekin käyttävät hopeista ristiä papinasun kanssa (ei siis kultaista ristiä erotuksena piispoista). Tietääkseni myös muissa luterilaisissa kirkoissa (esim. USA:ssa) on tällainen risti tunnuksena papin virasta (teologisena referenssinä kasteristi).
Sellainen on tunnetusti kuulunut myös Suomen ev.lut. kirkon papinasuun ainakin naisilla (ns. Vuokko Nurmesniemen asu, jollaista myös vaimoni on käyttänyt). Risti papinasussa ei siis ole vain piispuuden merkki luterilaisessa kontekstissa.
Jouni on oikeassa. Juuri näin.
Minä käytän kyllä kultaista krusifiksia. Onko sekin jo kielletty?
Ylläpito on poistanut keskusteluketjusta useita kommentteja. Asiallisuutta, please!
Osmo Kauppinen. Mitä vikaa vastaväittäjässä siis itse asiassa on? Mitä ymmärrät hyvin?
Minusta on hassua että kukaan ei ole arvioinut itse väitöstä.
Onks joku ollut kuuntelemassa? Taitavat olla kutsutilaisuuksia. Puhumattakaan niistä ”karonkoista”.
Väitöstilaisuus on päättynyt. Juhana Pohjola on LHPK:n pappi. Papin asu ei ole tuotesuojattu. Toistan kysymykseni: Mitä vikaa vastaväittäjässä siis itse asiassa on? Mitä ymmärrät hyvin?
Eipä niin. Mm. katolilainen laulaja Sinead O’Connor on pitänyt sokeripalapaitaa. Itsekin olen ajatellut violettia paitaa sokeripalalla.
Osmo Kauppinen: ”Se pöllä kirkko ei ole hakenut tuotesuojaa. Vaan papinpaitaa saa käyttää kuka tahtoo. Vaikka Uuno Turhapuro.”
Ei mikään huono idea. Kyllähän Uunokin varmaan niitä papin hommia hoitaisi siinä kuin moni muukin. Tohtoriksi väittelemään taitaa sentään olla vähän liian laiska, vaikka hyvän ”supliikin” omaakin. 🙂 🙂
Osmo Kauppinen: ”Akateemisissa väitöksissä harhaoppi saa toki olla harhaoppi. Mutta jos joku esittää sellaista muka papiksi pukeutuneena, tulisi puuttua asiaan.”
Miten muutoin määrittelet ”harhaopin”? Moni kirkon pappismies ei nykyisin usko esim. luomiseen tai siihen, että Raamattu olisi kirjoitettu Jumalan pyhän hengen ohjauksessa. Ovatko nämä mahdollisesti mielestäsi harhaoppisia? Vai onko kirkossa se ”harhaoppisuus” pelkkä työnantaja – työntekijä kysymys, vai liittyykö siihen mahdollisesti myöskin jotain Jumalan palvontaan liittyvää?
Ps. Jeesus opetuksissaan ilmaisi uskovansa, että Jumala on luonut elämän ja kaikkeuden ja että silloin valmiina ollut Raamattu oli kirjoitettu pyhän hengen ohjauksessa.
Täällä on aivan luokatonta kommentointia. Kärjessä Osmo Kauppinen. Vanhat tutut komppaajat. Kukaan ei pysty kieltämään Pohjolan pappeutta paitsi siltä osin, ettei hän ole evl.fi:n pappi, ei, vaikka kuinka hampaita kiristelisi. Ja tuo piispan ja muiden nuoruudesta piikittely! Typerää.
Jokinen: ”Täällä on aivan luokatonta kommentointia.”
No eipä sinun kommenttisi sitä ainakaan parantanut.