Palestiinan valtion tunnustaminen vie kansat Joosafatin laaksoon

Herran tuomion laakso kaikille pakanakansoille aikojen lopulla

1 Sillä katso, niinä päivinä ja siihen aikaan, kun minä käännän Juudan ja Jerusalemin kohtalon (hepr. kun minä palautan Juudan ja Jerusalemin),
minä kokoan kaikki pakanakansat, vien ne alas Joosafatin laaksoon ja käyn siellä oikeutta niitten kanssa kansani ja perintöosani, Israelin, tähden. Sillä he ovat hajottaneet sen pakanakansain sekaan, ovat jakaneet minun maani
3 ja heittäneet minun kansastani arpaa; ovat antaneet pojan porttoa vastaan sekä myyneet tytön viinistä, jonka ovat juoneet. (Joel 4)

Tämän tulkintani Joelin profetiasta johtoajatuksena on se, että kaikki VT:ssa Israelille annetut lupaukset myös lopulta toteutuvat.

Nimi Joosafatin laakso tarkoittaa ”Herran tuomion laaksoa” (יְהוֹשָׁפָט Jehoshafat = ”Jehovah has judged”). Sana esiintyy VT:ssa kaksi kertaa, molemmat Joelin kirjassa. Kyseistä laaksoa ei ole maantieteellisesti olemassa ja Joelin kuvaus onkin symbolinen kuva aikojen lopulla tulevasta tuomion ajasta, jolloin Herra tuomitsee kaikki kansat ennen Jeesuksen paluuta. Tuomio tulee sen mukaan, miten kansakunnat ovat kohdelleet Herran omaisuuskansaa Israelia, jae 2. Sama kansojen tuomio esiintyy myös Matteuksen evankeliumin 25. luvun jakeissa 31-46. 

Tämä tuomion aika esitetään Joelin kirjan 4. luvussa ja sitä kuvataan myös profeetta Sakarjan kirjan luvuissa 12-14.

Jakeessa kaksi kuvataan juutalaisten eksiilin aika, mikä alkoi Rooman hajottaessa juutalaiset pakanakansojen sekaan vuodesta 70 alkaen, jolloin Jerusalem hävitettiin. Juutalaisten eksiilin päättymisen jälkeen 1948 alkaen pakanakansat tulevat lopulta myös ”jakamaan Israelin maan” Palestiinan valtion tunnustamisen myötä. Tämä tulee profetian mukaan johtamaan Messiaan Jeesuksen paluuseen ja pakanakansojen tuomioon ”Joosafatin laaksossa”.

Joel esittää tuomion syynä sen, että pakanakansat ovat ”jakaneet Israelin maan ja heittäneet juutalaisesta kansasta arpaa”, jae 2b-3a. Mielenkiintoista on verrata tätä psalmin 22:18 profetiaan Jeesuksen ristiinnaulitsemiseen liittyvistä tapahtumista:

…he jakavat keskenänsä minun vaatteeni ja heittävät minun puvustani arpaa. (Ps. 22:18)

Samoin kuin Jeesus tuomittiin ja ristiinnaulittiin, tulee tapahtumaan aikojen lopulla myös Herran kansan ja perintöosan Israelin kanssa.

Mitä on teillä sanomista minulle, teilläkin, Tyyro ja Siidon ja kaikki filistealaisten alueet? Tahdotteko te kostaa minulle, mitä minä olen tehnyt, vai itse tehdä minulle jotakin? (Joel 4:4)

Profetiassa mainitaan myös nykyisen Hizbollahin alue eteläisessä Libanonissa, missä sijaitsevat Tyyron ja Siidonin kaupungit. Lisäksi mainitaan filistealaisten alue, mikä käsitti aikoinaan nykyisen Gazan alueen. Juuri nämä alueet ovat ne, joista Israelia vastaan tänään pääasiassa toimitaan mm. tykistöraketteja ampumalla Hamasin ja Hizbollahin toimesta ja joiden rajoilta Israelin kansalaiset ovat joutuneet siitä johtuen poistumaan. Huomionarvoista on sekin, että profetia samaistaa tässäkin Herran ja Israelin toisiinsa (…tahdotteko te kostaa minulle..). Tämä maantieteellinen yksityiskohta tuo profetian juuri meidän aikaamme.

Tämä profetian vaihe mahdollisesti alkoi Hamasin hyökättyä Israeliin 7. lokakuuta 2023. Hamasin provosoivan hyökkäyksen seurauksena koko maailma tulee jatkossa vaatimaan Palestiinan valtion tunnustamista, koska tämän ajatellaan johtavan rauhaan. Se taas tulee johtamaan Israelin maan ja Jerusalemin kaupungin jakamiseen kahteen osaan. Siitä profeetan mukaan syttyy Jumalan viha hyökkääjiä vastaan. Tosiasiassa rauha tuleekin mm. profeetta Sakarjan mukaan vasta Kristuksen palatessa takaisin Jerusalemiin ahdistuksen ajan lopulla, vrt. Sak. 14.

Herran tuomion laakson tapahtumia kuvataan 4. luvun lopussa:

12 Kansat lähtevät liikkeelle, rientävät Josafatinlaaksoon. Sinne minä asetan istuimeni ja siellä minä tuomitsen kaikki kansat.
13 Lähettäkää sirppi, elo on jo kypsää. Tulkaa polkemaan viinikuurnaa, se on jo täynnä, altaissa viini kuohuu yli reunojen. Suuri on kansojen pahuus. 
14 Väkeä tungeksii tuomion laaksossa, sillä lähellä on Herran päivä.
15 Aurinko ja kuu pimenevät, tähtien loiste sammuu. 
16 Herra ärjyy Siionista, antaa äänensä kaikua Jerusalemista. Silloin taivas ja maa vapisevat. Mutta Herra on kansansa turva, Israelin vuorilinna. (Joel 4)

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli

49 KOMMENTIT

  1. Pekka P. Se, miten tarkasti Israel pyrkii noudattamaan sodankäynnin sääntöjä, on kyllä makuasia. Sota on aina rumaa ja väkivaltaista.

    Pidän kuitenkin Israelin operaatioiden tuomitsemista maailmalla suurena tekopyhyytenä. Vastassa on mitään sääntöjä seuraamaton terroristijärjestö, joka syyllistyi käsittämättömiin raakuuksiin, ei sääli omiaan eikä piittaa heistä muuten kuin propagandamielessä.

    Tapasin tänä keväänä islaminuskoisen taksikuskin, joka totesi suoraan, että juutalaiset ovat häijyjä, ovelia ja ahneita. Koraani (=itse Jumala siis) kuulemma sanoo juutalaisten olevan pahoja. Monille kristityille ”Israelin ystäville” arabit ovat näkymättömissä, Israelin rajat määritelty Raamatussa (!) Taksikuskiakin tuntui kiinnostavan vain se, että saadaan takaisin al-Quds ja koko alue Välimereen asti. Mihin juutalaiset asettuisivat, hänellä ei ollut mitään vastausta.

  2. Israel ilmoittaa alueen asukkaille ennen sotatoimien aloitusta, jotta ehtivät poistua siltä alueelta. Tästä hyötyy tietysti myös Hamas. Mikään muu maa ei ole tämänkaltaiseen varotoimeen ryhtynyt vastaavissa tilanteissa. Hamas ilmoittaa omat taistelijamenetyksensä siviileinä, joten muihin sotiin vertailukelpoisia siviiliuhrilukuja ei ole. Hamasin riveissä voi taistella kuka tahansa. Myös lapset. Todella vaikea tietää kuka on kuka.

    • Pekka P. Siviiliväestön varoittamista on sotahistorian mukaan harrastettu aina silloin tällöin. Tosin yleensä hyökkääjän kannattaa olla varoittamatta, koska mitä enemmän ihmisiä kuluttaa saarroksissa olevien kanssa elintarpeita, sitä nopeammin puolustajat heikentyvät.

      Israelin intressissä on nyt varoittaa, koska silloin voidaan osoittaa julkisuudessa Israelin pyrkivän siviiliuhrien välttämiseen. Hamasin intressissä taas on, että siviilejä kuolee mahdollisimman paljon, koska se nostattaa Israelin-vastaista mielialaa. Eivät siviilit saa suojaa tunneleista eivätkä terroristit jaa ruokiaan.

      Reilu ratkaisu olisi kansainvälinen operaatio Hamasia vastaan vielä elossa olevien panttivankien vapauttamiseksi, terroristien tuominen oikeuden eteen ja kummankin osapuolen sotarikosten tutkiminen sekä tuomitseminen. Tätä viimeistä eivät halua Hamas eikä Israel, joten teurastus jatkuu…

  3. Ennustukset täyttyvät ajallaan.

    ”Viikunapuu puhkeaa kukkaan (ja kaikki puut)”. – ”Totisesti tämä sukupolvi ei katoa ennen kuin kaikki tapahtuu. ”

    Kauan on ajassa kuljettu Raamatun profetioiden toteutuessa kuten on kirjoitettu. Synnytystuskat /poltot tihenevät mitä lähempänä synnytys on. Maanpiiriä kouristaa, mannerlaatat rakoilevat, myrskyt, kuivuus, jano ja nälänhätä ahdistavat puhumattakaan mielettömistä sodista. ”Metsän eläimet ja taivaan linnut, myöskin kalat merestä katoavat.” Ihmisen Pojan toinen tulemus odottaa säädetyn ajan täyttymystä.

    Yö on jo pitkälle kulunut. Ihmiskuntaa koetellaan yhä enenevästi. Pakanoiden luku tulee täyteen ennen kuin valittu kansa huutaa: ”Siunattu olkoon Hän, joka saapuu Herran nimeen.”

    Tarkasta aikataulusta vastaa Isä. Vapahtajamme, ylösnoussut Herra Jeesus kehotti tarkkailemaan aikain merkkejä.

    Kiitos blogista ja näkökulmasta kaikkien kansojen tuomioon!

  4. Joosafatin laakson heprealaisesta nimestä vielä sen verran, että jakeissa 2 ja 12 on sanaleikki perustuen nimen Jehoshaphat hepreankieliseen merkitykseen. Nimi voi merkitä hepreassa joko ”Herra kokoaa”, kuten jakeessa 2 tai ”Herra tuomitsee”, kuten jakeessa 12.

    2 minä kokoan kaikki pakanakansat, vien ne alas Joosafatin laaksoon ja käyn siellä oikeutta niitten kanssa kansani ja perintöosani, Israelin, tähden.

    12 Lähtekööt liikkeelle, hyökätkööt kansakunnat Joosafatin laaksoon; sillä siellä hän istuu tuomitsemassa kaikkia pakanakansoja, joka taholta tulleita.

  5. Joelin kirjan lopussa on kuvaus Israelin maan ja juutalaisen kansan palauttamisesta täydellisesti takaisin Herran yhteyteen messiaanisessa valtakunnassa nykyisen pakanaseurakunnan ajan jälkeen. Tämä aika seuraa nykyistä synnytystuskien aikaa, minkä näemme mahdollisesti juuri nyt toteutuvan Israelissa. Tästä messiaanisesta ajasta kaikki VT:n profeetat todistavat.

    17 Ja te tulette tietämään, että minä olen Herra, teidän Jumalanne, joka asun Siionissa, pyhällä vuorellani. Ja Jerusalem on oleva pyhä, ja vieraat eivät enää kulje sen läpi.
    18 Sinä päivänä vuoret tiukkuvat rypälemehua, ja kukkulat vuotavat maitoa; kaikissa Juudan puronotkoissa virtaa vettä, ja Herran huoneesta juoksee lähde, ja se kastelee Akasialaakson.
    19 Egypti tulee autioksi, ja Edom tulee autioksi erämaaksi väkivallan tähden, jota ne ovat tehneet Juudan lapsille, kun ovat vuodattaneet viatonta verta heidän maassansa.
    20 Mutta Juuda on oleva asuttu iankaikkisesti ja Jerusalem polvesta polveen.
    21 Ja minä julistan heidät puhtaiksi verivelasta, josta en ole heitä puhtaiksi julistanut. Ja Herra on asuva Siionissa.

  6. Oikeuksista ja kohtuudesta puhuminen on aivan eri asia, kuin maailman tapahtumien seuraaminen. Kyse Markon esittämässä kysymyksessä on siitä, voiko Israel hyväksyä itselleen vihamielisen valtion perustamisen ja rauhan vaatimuksena on vielä Juutalaisten pyhimmän paikan luovuttaminen. Raja kulkisi jopa pääkaupungin esikaupunkialueella. Israel jäisi hyvin turvattomaan asemaan. Olisiko se mahdollista, että neuvottelut voisivat edes alkaa. Mielestäni tarvittaisiin ensin luottamusta siihen että rauha on mahdollinen. Juuri 7.10 osoitti ettei rauhan mahdollisuuteen pidä uskoa. Juuri tuo usko antoi Hamasille mahdollisuuden polttaa mm. vauvoja ja pikkulapsia elävinä.
    Nyt rauhan mahdollisuudet ovat vain sen varassa voiko maailman maat yhdessä pakottaa Israelin suostumaan siihen, että Palestiinan valtio perustetaan ja he itse joutuvat täysin turvattomaan asemaan. Itse ainakin valitsisin näistä tuon ensin mainitun. Katsotaan miten käy. Sittenpä tuon näkee. Vauhdilla asiat kehittyy.

    Palestiinan valtion perustaminen on vallalla olevasta näkökulmasta oikeuden ja kohtuuden mukaista, mutta kukaan ei tiedä miten ja mihin se olisi mielekästä perustaa. Onhan sitä heille jo pari kertaa luvattu ja silloin olisi ollut mahdollisuus siihen, mutta siitä on jyrkästi kieltäydytty.

    Araffat sai aikanaan siitä hyvästä rauhanpalkinnon. Juuri kun rauha piti solmia ja valtio perustaa, niin hän kieltäytyi siitä.

    Mielenkiintoista oli eilen katsoa uutisia joissa kerrottiin vihan lisääntymisestä politiikassa. Sitä on ilmassa meillä ja muualla. Mielestäni sekin on ajan merkki.

    • Pekka P. Ongelma tässä on myös se, että palestiinalaiset ovat vuodesta 1948 alkaen jääneet isompien jalkoihin. Eivät arabit alun perin halunneet mitään palestiinalaisvaltiota vaan jakaa keskenään koko alueen. Miten juutalaisille olisi käynyt, olisi vaihdellut hiukan siitä riippuen, kenen alaisuuteen olisivat joutuneet. On selvää, että kahden valtion malli edellyttää vihanpidosta luopumista ja sille ei ole loppua näkyvissä. Toisaalta Israelilla on ydinase, mikä on aika hyvä henkivakuutus juutalaisvaltiolle.

  7. Palestiinan valtion perustaminen edellyttäisi kai Hamasin ja muiden vastaavien järjestöjen lakkauttamista. Ne eivät voi johtaa kansainvälisesti tunnustettua valtiota.Tuhoamalla niitä tuskin saa pois päiväjärjestyksestä vaikka Netanjahu sitä yrittääkin.

    Voisimmeko ajatella niin, että kansa ei ole yhtä kuin johtajansa? Ei ole minkään kokonaisen kansan syy, jos johtajat tekevät pahoja tekoja.

  8. On tietysti selvää, että koko tilanne pitäisi saada kuntoon. Molemmat osapuolet on traumatisoituneet ja trauma osoittaa vain pahenemisen merkkejä. Yksi syy on Palestiinan valtion tunnustaminen ja ICJ: n toiminta. Kumpikin on osa Israelin painostamista rauhaan. Hamas painostaa Israelia jatkuvasti sodan jatkamiseen. Mikään maa ei suostuisi siihen, että sen tavallisia ihmisiä pidetään panttivankina ja tehdään ohjushyökkäyksiä. On aika vaikea nähdä siitä hyötyä tässä tilanteessa, että Israelia aletaan boikotoimaan. ICJ: syytteen tavoite on juuri se, että Israelia aletaan painostamaan yhä enemmän. Sen ICJ on itse ilmaissut selkeästi. Maailman asenne on selkeästi Juutalaisvastainen ja se asenne juuri on antisemitismiä. Turha väittää, että Palestiinan valtion tunnustaminen olisi vain oikeustoimi. Kyllä se vaikuttaa kansalaisten asenteisiin.