Pastori Kai Sadinmaa vetosi Horisontti-ohjelmassa 23.8.2020:
”Ehdotamme, että me, koko Suomen ev.-lut. kirkon seurakuntien jäsenet ja työntekijät lakkaamme pitämästä piispoja hengellisinä paimeninamme, kunnes he tekevät parannuksen. Parannuksenteon näkyvä muoto olisi yksimielinen päätös samaa sukupuolta olevien parien vihkimisestä todellisessa Jumalan kaiken kattavan rakkauden hengessä. Aito katumus edellyttäisi myös julkista anteeksipyyntöä tasa-arvoisen avioliiton hyväksymisen jarruttamisesta.”
Kirkkojärjestyksen mukaan piispa on hiippakuntansa pappien ylin kaitsija. Tämä kaitsijuus ei erottele hengellistä paimenuutta. Piispalliseen kaitsentaan kuuluu nimenomaan se mitä pappi sanoo ja miten pappi sen sanoo. Hengellisestä paimenuudesta irtisanoutuminen merkitsee samalla irtisanoutumista seuraavasta piispan tehtävästä (KJ 18)
”Piispan tehtävänä on valvoa, että kirkon tehtävään kuuluvia toimia hoidetaan seurakunnissa uskollisesti kirkon tunnustuksen, kirkkolain, kirkkojärjestyksen ja kirkon vaalijärjestyksen sekä niihin perustuvien määräysten ja ohjeiden mukaan;”
Kirkkomme tunnustus on eksplikoitu LJTLJ 1 mukaan:
’Suomen evankelis-luterilainen kirkko tunnustaa sitä kristillistä uskoa, joka perustuu Jumalan pyhään sanaan, Vanhan ja Uuden testamentin profeetallisiin ja apostolisiin kirjoihin, ja joka on ilmaistu kolmessa vanhan kirkon uskontunnustuksessa sekä muuttamattomassa Augsburgin tunnustuksessa ja muissa luterilaisen kirkon Yksimielisyyden kirjaan otetuissa tunnustuskirjoissa. Kirkko pitää korkeimpana ohjeenaan sitä tunnustuskirjojen periaatetta, että kaikkea oppia kirkossa on tutkittava ja arvioitava Jumalan pyhän sanan mukaan.
Vedotessaan ev.lut seurakuntien jäseniä pitämästä piispoja hengellisinä paimenina elleivät nämä toteuta tiettyjä pastori Sadinmaan (plus kaksi muuta) ehtoja, kehotetaan samalla seurakuntien jäseniä olemaan piittaamatta mitä piispamme sanovat kirkkomme tunnustuksesta.
Jos Sadinmaa ja kumpp. asettaisivat ehdoksi naispappeuden poistamisen, niin historia toistaisi itseään.
Odotan mielenkiinnolla piispojen kommentteja tähän vetoomukseen Suomen evl. kirkolle.
Keskusteluja ja ns. ”globaalia kirkkoa” seuraten on pakko todeta, että parempi sopu on vallinnut niissä kirkkokunnissa, jotka eivät ole lähteneet ollenkaan muuttamaan Jeesuksen avioliitto-opetusta.