Mitä me siis tähän sanomme? Jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan? Hän, joka ei säästänyt omaa Poikaansakaan, vaan antoi hänet alttiiksi kaikkien meidän edestämme, kuinka hän ei lahjoittaisi meille kaikkea muutakin hänen kanssansa? Kuka voi syyttää Jumalan valittuja? Jumala on se, joka vanhurskauttaa. Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme. Kuka voi meidät erottaa Kristuksen rakkaudesta? Tuskako, vai ahdistus, vai vaino, vai nälkä, vai alastomuus, vai vaara, vai miekka? Niinkuin kirjoitettu on: ”Sinun tähtesi meitä surmataan kaiken päivää; meitä pidetään teuraslampaina.” Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut. Sillä minä olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevaiset, ei voimat, ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme. (Room. 8:31-39)
Miten suhtaudut Raamatussa oleviin lupauksiin?
Jeesus sanoo: ”Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa”? (Joh. 14:2); Miksi kannattaa luottaa Jeesuksen lupaukseen?
Paavalin julistamaan evankeliumiin sisältyy myöskin se, että Jumala on tuomitseva kaikki ihmiset Paavalin julistaman evankeliumin mukaan (vert. Room. 2:1-16 ja Apt. 17:30-32); Miten ymmärrät tuomion ja toisaalta mitä puhdas ja oikea evankeliumi on?
Miksi on väärin rypeä epäukossa ja yrittää kaikella lailla omilla teoilla ansaita pelastuksen?
Miten ymmärrämme syntien anteeksiantamuksen; kertakaikkinen ja täydellinen vai elinikäinen kehitys?
Tämän minä olen kirjoittanut teille, jotka uskotte Jumalan Pojan nimeen, tietääksenne, että teillä on iankaikkinen elämä. (1. Joh. 5:13); Mitä tarkoittaa, että elämme jo nyt iankaikkista elämää?
Kaikki julkaistut blogini:
Jorma, kiitos hyvistä kommenteista. Syntien anteeksiantamukseen voimme luottaa!
Ismo, kiitos erinomaisista kommenteista. Usko on Jumalan lahja. Jumala vanhurskauttaa jumalattoman.
Eikö vain ole luterilaisilla, katolisilla, ortodokseilla, vapailla suunnilla ym. kaikilla omat oppinsa mainitsemistani asioista? Enkä nyt tarkoittanut mitään ”uusia ilmoituksia” enkä ristiriitoja, vaan ihan vain Hengen kuuntelemista tässä ajassa. Hän elää eikä ole kiinni missään opinkappaleissa, Kristuksessa kylläkin.
Kari, kiitos hyvästä kommentista. Totta, eri suuntauksilla on eri painotuksia. Itse pitäydyn kirkkoisäni Martti Lutherin opissa, koska se on Pyhässä Raamatussa.
”Itse pitäydyn kirkkoisäni Martti Lutherin opissa, koska se on Pyhässä Raamatussa.” Vaikka Luterilaisuus onkin raamatullista, ei sitä sentään Raamatusta löydä. Se ei myöskään ole ainoa oikea tapa tulkita Raamattua.
Ei luterilaisesta kirkosta voida sanoa, että vain se on Kristuksen kirkko, ei vaan on osa siitä. Sen sijaan on olemasssa yksi ainoa Kristuksen kirkko, uskovain joukko, johon kuuluu ihmisiä kansoista ja kielistä, eri puolilta maailmaa .
Jotka tunnustavat: ”Uskon yhden Pyhän katoolisen ja apostoolisen kirkon”. Tästä kirkosta Luther aikanaan sanoi: ” Kirkko on pois näkyvistä, ja pyhät ovat kätkettyjä”. Mutta kuitenkin tämä näkymätön Pyhä, katoolinen ja apostoolinen kirkko tunkeutuu esiin nähtävänä, ja kuultavana sanan ja sakramenttien käytön kautta.
Martti > ”Kukaan ei synny uudesti, ellei tahdo.” Kysyikö joku meidän tahtoamme, kun synnyimme ensimmäisen kerran?
V: Tässä teet saman virheen kuin Nikodemus. Hän yritti muuntaa Jeesuksen sanat uudestisyntymisestä lapsen syntymään kirjaimellisesti, vaikka Nikodemus hyvin tiesi, ettei Jeesus puhunut lapsen syntymästä, koska juutalaisten keskuudessa verrattiin pakanuudesta juutalaiseen uskoon kääntyneitä vastasyntyneisiin lapsiin. Ja jokainen tietää, että pakanuudesta kääntyminen juutalaisuuteen ei tapahdu asianomaisen itsensä tietämättä. Sitä ihminen ei tiedä, miten Pyhä Henki on häntä johdatellut tilanteeseen, jossa hänelle avautuu mahdollisuus ottaa kantaa Jeesukseen.
Martti Pylkkänen > ”Sillä Moosekselle hän sanoo;Minä ole armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan ketä armahdan. Niin se ei siis ole sen vallassa joka tahtoo, eikä sen joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen” ( Room. 9: 15-16 ) Joidenkin mielestä Jumala on epäreilu, kun hän armahtaa kenet tahtoo. Ratkaisevaa ei siis ole se mitä ihminen tahtoo ja ehtii, vaan se että Jumala armahtaa.
V: Aiemmin olen selostanut mitä tuo luku tarkoittaa ja miten se on sopusoinnussa kaikkien niiden Raamatun tekstien kanssa, jossa ihmiselle annetaan valinnan mahdollisuus. 1) Jumala tahtoo armahtaa kaikki, mutta ei voi, koska ihminen panee vastaan. 2) Pelastuksessa ratkaisevaa ei ole todellakaan se, mikä on ihmisen rooli vaikka ihmisellä se onkin, vaan se mitä Jumala tekee. Eli, ratkaisevaa on se, että Jumala lähtee etsimään, hän on valmistanut mahdollisuuden Golgatalla ja vaikka hän ihmiseltä pyytää lupaa, niin kun tämäkin on ihmisen puolelta vajaata, niin siksi tämänkin päälle tarvitaan lukea ristintyö. Mutta silti Jumala ei voi armahtaa, ellei ihminen tätä halua.
Martti > Mitä meidän tulee tehdä, että tekomme olisivat Jumalan tekoja ?
( Joh.6: 28-29 9 ) Uskokaa häneen jonka Jumala on lähettänyt. Se on Jumalan teko.
V: Kysyjät halusivat tehdä Kaikkivaltiaan tekoja ja kysyivät, että mitä heidän on tehtävä jotta he voisivat tehdä noita suuria tekoja. Jeesus ei suinkaan sanonut, että älkää tehkö mitään sillä Jumala tekee kaiken, vaan, hän sanoi, että uskokaan hänen. Kun Jumala tarjoaa uskoa, niin toiset valitsevat uskoa ja toiset eivät. Joka valitsee uskoa, niin se on Jumalan tekoa siinä mielessä, että hän on johtanut ihmisen tuolle paikalle, jolloin hän voi vapaasti valita uskoa, jos tahtoo.
Martti > Ensin on armo, vasta sen jälkeen ” uskomme nilkuttaa perässä”
V: Näin ei Raamattu opeta. Ennen kuin ihminen voi saada syntinsä anteeksi, hänen täytyy uskoa tuohon anteeksiantajaan. ”Onhan kirjoitettu: ”Jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu.” Mutta kuinka he voivat huutaa avukseen sitä, johon eivät usko” Room.10:13,14? Sillä, ”Ilman uskoa ei kuitenkaan kukaan ole Jumalan mielen mukainen. Sen, joka astuu Jumalan eteen, täytyy uskoa, että Jumala on olemassa ja että hän kerran palkitsee ne, jotka etsivät häntä” Hepr.11:6. Siis usko on ensin ja sitten tulee armahdus.
Martti > Ette te valineet minua, vaan minä valitsin teidät” ( Joh.15:16 a )
Eikä myöskään sanota: Kun te tahdoitte niin sitten vasta minä valitsin teidät.
V: Jumala tekee ensin aloitteen. Jumala lähti ensiksi etsimään ihmistä syntiinlankeemuksen jälkeen. Tätä teksti tarkoittaa. Jumala on valinnut jokaisen ihmisen pelastumaan, ja siksi hän ensin lähtee jokaista puhuttelemaan, mutta hän ei pelasta väkisin, vaan kysyy ihmisen lupaa.
ismo > ”Sillä niinkuin sade ja lumi, joka taivaasta tulee, ei sinne palaja, vaan kostuttaa maan, tekee sen hedelmälliseksi ja kasvavaksi, antaa kylväjälle siemenen ja syöjälle leivän, niin on myös minun sanani, joka minun suustani lähtee: ei se minun tyköni tyhjänä palaja, vaan tekee sen, mikä minulle otollista on, ja saa menestymään sen, mitä varten minä sen lähetin.” Jes.55:10-11
V: Jumalan sana ei koskaan jää tyhjäksi. Joko se saa laitettua ihmisen sille paikalle, että tämä tekee hyvän valinnan tai sitten jos valinta jää tekemättä, niin sana paaduttaa. Hepr.4:7.
Otetaanpa tuosta Jes.55 luvusta myös jakeet 6,7. ”Etsikää Herraa, kun hänet vielä voi löytää, huutakaa häntä avuksi, kun hän on lähellä! Hylätköön jumalaton tiensä ja väärintekijä juonensa, kääntyköön takaisin Herran luo, sillä hän armahtaa, turvautukoon Jumalaan, sillä hänen anteeksiantonsa on runsas.”
Jotain siis pitää ihmisen tehdä ja vasta sitten saa armon. Ei niin kuin Martti esitti, että ensin armo ja sitten muu. Ottamasi jakeet 10,11 eivät siis ole ristiriidassa saman luvun jakeiden 6,7 kanssa.
ismo > Jos sanoo, että sairas voi valita olevansa terve jos vain haluaa niin mihin Jeesusta tarvitaan?
V: Tällaistako minä olen esittänyt? Olenko todella sanonut, että ihminen voi valita olla terve? Olen koko ajan sanonut Raamatun tekstein, että ihminen voi valita sanoa Jeesukselle kyllä, kun Jeesus tekee ensin tarjouksen. Ja ihminen voi valita sanoa Jeesukselle että tahdon tulla terveeksi, kun Jeesus sitä häneltä kysyy. Jeesus sitten tekee terveesi, kun on kyse synninsairaudesta.
ismo > ”Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen, että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen 2Tess.2
V: Ja laitetaan vielä jae 10, ” sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua”.
Näissä jakeissa käy selvästi esille ihmisen vastuu. Ne jotka eivät ota vastaan rakkautta totuuteen ja siihen tahdo uskoa, kun sitä heillä tarjotaan, eivät pelastu. Huom! Tämän tekstin kirjoittaa sama Paavali, joka kirjoittaa, ettemme pelastu omilla töillämme vaan armosta. Ja kun Paavali ei ole ristiriidassa itsensä kanssa, niin kun hän saarnaa tekojen kautta pelastumista vastaan, niin hän ei tarkoita ihmisen ratkaisua Kristukseen tai ratkaisua totuuden vastaanottamista, kun taivas näitä tarjoaa, vaan kaikkea muuta toimintaa jonka avulla ihminen yrittää pelastua. Paavalin teologiassa armo ei poista ihmisen mahdollisuutta tehdä valintaa, kun Jumala sitä hänelle tarjoaa. Paavalin näkemyksen mukaan, jos velkoja kysyy velalliselta lupaa antaa velka anteeksi, niin kyse on edelleen puhtaasta armosta. Älkää laittako Paavalia ristiriitaan itsensä kanssa. Teillä on täysin eri käsitys armosta kuin Paavalilla.
Kari > Meillä on elävä Pyhä Henki, joka voi valaista vanhoja asioita edelleen uusilla tavoilla. Kaikki ei ole välttämättä juuri niin kuin Luther tai joku muu on määritellyt tai edes Paavali.
V: Pyhä Henki ja Paavali eivät ole milloinkaan ristiriidassa keskenään. Koska, Paavalin opetuksen ovat Pyhästä Hengestä lähteneet. Pyhä Henki joka on koko Raamatun innoittaja, ei koskaan ole ristiriidassa Raamatun kanssa.
”Nikodemos kysyi: ’Miten joku voisi vanhana syntyä? Miten joku voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä toisen kerran?'” Nikodemoksen erehdys oli käsittää uudestisyntyminen uudelleensyntymiseksi. Tämä ei muuta sitä, että Jumalan lapseksi tulemisesta käytetään sanaa, joka ei sisällä ajatusta omasta tahdosta tai valinnasta.
Kari Roos kysyi.
Käytänteet, ovat vähän eri asia kuin oppi. Oppihan kohdistuu ehtoollsen merkitykseen, mitä siinä nautitaan ja miksi.
En ymmärrä, miten ne voitaisiin poistaa? Ei Raamatusta sitäkään tarvitse poistaa, että tie Jumalan yhteyteen käy hänen poikansa Kristuksen kautta. Opillinen asia sekin on -ja sisältää aika tärkeän rajanvedon, josta tullaan Suomessa keskustelemaan paljon 20 vuoden päästä.
Raamatu mukaan ihminen on ainoastaan sidottu.kurja,sairas ja kuollut synteihin ja rikoksiin ( Ef:2: 1 ) Kun Mooses antoi kansalle Jumalan käskyt kansa sanoi: ” Kaiken mitä Herra on puhunut, me teemme” ( 2.Moos.19:15 )
Siinä oli kansan lupaus ja kuinka huonosti kävi . Missä oli ratkaisuvalta ja vapaa tahto ?
Kainille Jumala sanoi, että synnin himo on oleva Kainiin ja että Kainin tulee hallita se ( 1:Moos.4:7 ) Tämä käskysana osoitti, että Kainin olevan velvollinen hallitsemaan synnin himoa. mutta kuinka kävi ?
Hän tappoi veljensä Aabelin ( 1: Moos. 4: 8 )
Missä oli vapaa tahto ? Kainin tahto vei syntiin. Raamattu sen osoittaa, ettei ihmisellä ole vapaata tahtoa. Joka tämän kieltää ja väittä muuta ei ymmärrä laiista ja evankeliumista mitään, vaan sekoitta ne keskenään.
Silloin myöskin Raaamttu pysyy suljettuna kirjana.