Perisynti ja synti.
Perisynti tuli kirkon oppiin Nikeassa 325. Silloin alkukirkon ajattelijat Oricenes ja Pelagius hylkäsivät perisynnin Jumalan rakkauden dogmin vastaisena. Augustinus sen sijaan kannatti perisyntioppia ja hänwen kauttaan se on tullut vallitsevaksi käsitytkseksi. Siis voisi sanoa kirkon tavoite saada kaikki ihmiset oman valtansa alle. Ja voisi myös sanoa sen hyvin onnistuneen ensimmäiset 1580 vuotta. Ei kuitenkaan Aasiassa, Afrikassa, Pohjois- ja Etelä Amerikassa, Australiassa jne.
Synti. Maria Magnaleenan evankeliumin mukaan Jeesuksen oppi on seuraava.Pietari sanoi hänelle ” Kun nyt olet selittänyt meille kaikki asiat, kerro meille mikä on maailman synti ”. Vapahtaja sanoi ” Syntiä sellaisenaan ei ole, mutta sinä teet syntiä jos teet jotakin, mikä on haureutta, jota kutsutaan synniksi. Tästä syystä Jumala tuli teidän joukkoon, kaiken luonnollisen ytimeen palauttaaksen sen juurilleen ”.
Maria Magdakeenan evankeliumi löydettiin Saksassa. Se on todennäköisesti kirjoitettu Ranskaas Provencessa jonne Maria joutui pakenemaan Jeesukse kuoleman jälkeen ylläpitääksen oman elämänsä. Sen ovat kenties kirjoittaneet jos ei Maria itse niin hänen lapsensa Jeesuksen kanssa tai hänen tietoihinsa perustuneet omaisensa. Se on realistisin sanoma Jeesuksen elämästä Marian puolisonsa kanssa.. Kirkon opille tällä ei ole mitään merkitystä. Kirkon oppi ?
Martti Pentti oliko Jeesuksella kun Hän syntyi ihmiseksi tämä perisynti?
Ei.
Nimitys merkitsee vain sitä,että ihminen on syntinen.Elipä millaista elämää tahansa. Ja saa lahjaksi vanhurskauden. Sen Vapahtajamme on meille sovitustyöllään hankkinut.
Suomen kielen mukaan perisynti on perimä. Myös kirkon opin mukaan. Perisynti käsitys sai todennäköisesti alkunsa kirkon opin Jumalan synnyttämästä ensimmäisestä ihmisestä Aatamista muutama tuhat vuotta sitten, joka vahvistettiin Nikean kirkolliskokouksessa 325.
Jeesuksen sanoma, syntiä ei sellaisenaan ole. Jeesuksen puolison Maria Magdaleenan evankeliumi. Kirjoittaja on hyvin todennäköisesti Maria tai joku hänen ympäristöstään. Jeesuksen rehellinen sanoma. Me synnymme lähimmäisen rakkaus olemuksessamme , ei perisynti.
”Suomen kielen mukaan perisynti on perimä.” Etuliite peri- viittaa perintöön vain sanassa perikunta. Tarkoittaako se siinäkään perinnöllisyyttä samassa mielessä kuin perinnöllisessä ominaisuudessa, taipumuksessa tai sairaudessa. Eikö se pikemminkin viittaa siihen, että perikunnalla on oikeus periä – vaatia itselleen – vainajan omaisuutta.
”Me synnymme lähimmäisen rakkaus olemuksessamme , ei perisynti.” Ihminen on jo syntyessään monien taipumusten yhdistelmä. Syntinenkin voi rakastaa lähimmäistään. Hyväntekijäkin voi olla ahne ja ylpeä.
Jeesuksen m ukaan ihmiselle annetaan lähimmäisen rakkaus mentalitetti syntyessään. Ihminen itse päättää omasta elämästään. Korkein , Jumala, ei ole maailmassamme. Hä on n rakkaus, joka ei vallitse maailmassamme.
”Jeesuksen mukaan…” Reino Sunin mukaan, apokryfisen evankeliumin mukaan, Magdalan Marian lähipiiriin kenties kuuluneen kirjoittajan mukaan, Marian itsensä mukaan, … Viimein päädymme Jeesuksen sanoihin. Jos päädymme.
Kristinuskon tulkinta synnistä on aika yksiselitteinen, sanat miten sitä kuvataan muissa kielissä (esim.engl- original sin) antavat sille alkuperäisen tai alkusynnin merkityksen, jonka tähden ihminen on luonnoltaan syntinen. Tämä olemus on kaikilla Adamin jälkeläisillä. Paavali puhuu myös synnistä yksikkönä, eikä ainoastaan teko synnistä, vaan synnistä joka asuu ihmisessä.
Perisynti kielletään filosofiassa ja kaikissa humanistisissa suuntauksissa, samoin monissa vapaissa kristillisissä suunnissa, jollei peräti kaikissa. Perisynti käsite avaa myös Armo käsitteen, joka on Raamatussa merkittävä, sillä Jumala Pelastaa Kristuksen kautta jumalattoman ihmisen Armosta.