Perisynti ja synti.
Perisynti tuli kirkon oppiin Nikeassa 325. Silloin alkukirkon ajattelijat Oricenes ja Pelagius hylkäsivät perisynnin Jumalan rakkauden dogmin vastaisena. Augustinus sen sijaan kannatti perisyntioppia ja hänwen kauttaan se on tullut vallitsevaksi käsitytkseksi. Siis voisi sanoa kirkon tavoite saada kaikki ihmiset oman valtansa alle. Ja voisi myös sanoa sen hyvin onnistuneen ensimmäiset 1580 vuotta. Ei kuitenkaan Aasiassa, Afrikassa, Pohjois- ja Etelä Amerikassa, Australiassa jne.
Synti. Maria Magnaleenan evankeliumin mukaan Jeesuksen oppi on seuraava.Pietari sanoi hänelle ” Kun nyt olet selittänyt meille kaikki asiat, kerro meille mikä on maailman synti ”. Vapahtaja sanoi ” Syntiä sellaisenaan ei ole, mutta sinä teet syntiä jos teet jotakin, mikä on haureutta, jota kutsutaan synniksi. Tästä syystä Jumala tuli teidän joukkoon, kaiken luonnollisen ytimeen palauttaaksen sen juurilleen ”.
Maria Magdakeenan evankeliumi löydettiin Saksassa. Se on todennäköisesti kirjoitettu Ranskaas Provencessa jonne Maria joutui pakenemaan Jeesukse kuoleman jälkeen ylläpitääksen oman elämänsä. Sen ovat kenties kirjoittaneet jos ei Maria itse niin hänen lapsensa Jeesuksen kanssa tai hänen tietoihinsa perustuneet omaisensa. Se on realistisin sanoma Jeesuksen elämästä Marian puolisonsa kanssa.. Kirkon opille tällä ei ole mitään merkitystä. Kirkon oppi ?
Origenes, kreikaksi ’Ωριγενης, syntyi noin 185 ja kuoli 254 j.Kr.. Hän puhuu perisynnistä jo noin sata vuotta ennen Nikean kokousta AD 325.
Pelagius syntyi noin 360 ja kuoli 435 j.Kr.. Hän oli brittiläinen munkki, joka ei ollut edes syntynyt vielä Nikean kirkolliskokouksen aikaan.
Kirkkoisä Aurelius Augustinus eli 13. marraskuuta 354 – 28. elokuuta 430, joten hänenkin vaikutuksensa ajoittuu noin sata vuotta Nikean kokouksen jälkeen.
Maria Magdalenasta on maassamme tehty erinomainen väitöskirja, jossa häntä koskeva lähdeaineisto on käsitelty alkukielellä eikä siis olla riippuvaisia epävarmoista käännöksistä. Jos heluat Reino haluat tietää mitä alkuperäiset lähteestä hänestä ihan oikeasti sanovat niin suosittelen tämän kirjan lukemista. Näin sinun ei tarvitse olla kaiken maailman sensaatiohaluisten puolitotuuksien varassa.
En ole kaiken maailman sensaatiohaluisten puolitotuuksien varassa. Olen realistisret tutkimustulosten arvostama alkaen Johanneksen evankeliumista.
Mihin realismiin perustuu sanomasi väitöskirja ? Ja mikö se on ?
Reino
Marjasen tuotanto on osa suomalaisen tiedemaailman tuolloisen huippuyksikön Helsingin yliopiston eksegetiikan laitoksen piirissä tehtyä tutkimusta, jossa suomalaisen tieteen parhaat puolet ovat tulleet esille niin selkesti että laitokselle on myönnetty huippuyksikön arvo.
Joten suosittelen vakavasti tutustumaan.
Reino Suni kannattaa lähdeaineiston kanssa olla tarkka, ettei levitä valeblogeja.
Minun kaiikki tietoni perustuvat arvostettujen tutkijoijen tuloksiin.
Reino Suni :”Minun kaiikki tietoni perustuvat arvostettujen tutkijoijen tuloksiin.”
Siis esimerkiksi siihenkö, että alussa ei ollut Jumalaa, vaan oli Higgsin bosoni, joka sai aikaan sen, että maailmankaikkeudessa havaittavalla aineella on massa, joka kyseisen teorian mukaan ei kuitenkaan ole ikuinen?
Tuula Hölttä.
Uskon perustana pitää olla rehellisyys ja realistisuus. Ei utopia.
MItä usko on? Mikä on sen suhde todellisuuteen? ”Usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan, sen näkemistä, mitä ei nähdä. – – – Mutta toivo, jonka jo näkee täyttyneen, ei enää ole toivo. Kukapa toivoo sellaista, minkä jo näkee! – – – Me julistamme, niin kuin on kirjoitettu, mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mitä ihminen ei ole voinut sydämessään aavistaa, minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat. – – – Mehän elämme uskon varassa, emme näkemisen.”
Martti osuu naulankantaan. Usko ei epäile, vaan luottaa, joka on myös uskon syvempi merkitys. Uskolle riittää Jumalan oma Todistus, Poikansa kautta tullut.
Martti Pentti ja Ismo Malinen.
Blogi on Perisynti ja synti. Ei usko. Voin kyllä kirjoittaa siihenkin alustuksen jos haluatte. Uskon vastaukseni oli Tuula Höltälle.
Perisynti, ihmisen perimmäinen synti, on jumalattomuus. Se tarkoittaa pyrkimystä pärjätä itse ilman minkään korkeamman apua. Usko on näin perisyynin vastavoima. Ei siis ole väärin pohtia uskon olemusta, kun keskustellaan perisynnistä.
Martti Pentti.
Kuten totesin perisynti ajatus on ihmisten tekemä Nikean korkolliskokouksessa. . Sillä ei ole mitään tekemistä Jeesuksen sanoman kanssa. Sinä voit luonnollisesti olla perisynti ajatuksen kannalla.
Mm. Maria Magdaleenan evankeliumi.
”Sillä ei ole mitään tekemistä Jeesuksen sanoman kanssa.” Jeesuksen sanomaa tuskin voi määritellä niin täsmällisesti, että tämän kaltaisesta asiasta pystyy perustellusti lausumaan: ’sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa’.
Martti Pentti toteat:””Jeesuksen sanomaa tuskin voi määritellä niin täsmällisesti, että tämän kaltaisesta asiasta pystyy perustellusti lausumaan: ‘sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa’.””
Kuinkas on sitten kun JUMALA ILMOITTAA evankeliumin ihmiselle niin jääkö siinä mitään epäselvää Jeesuksen sanomasta?
En tarkoittanut, että Jeesuksen sanoma olisi eäselvä; pikemminkin, että se on kaikenkattava. Se peittää alleen eri tulkinnat synnin olemuksestakin.
Jeesuksen sanoma synnistä on aivan yksiselitteinen. Maria Magdaleenan evankeliumi. Haureus on ymmärrettävä lähimmäisen rakkauden merkityksen ymmärtämättömyydeksi. Totean tässä vielä, että sen lähtökohta voi hyvinkin realaistisesti olla Jeesuksen puolison käsialaa.
Eräs peruslähtökohta 20 kirjoitetun evankeliumin , Jeesuksen sanoman, ymmärtämiseksi on tutustua teokseen, ” The Complete Gospels ”, Robert J. Miller, editor. Sen 460 sivua on todella hyvä lähtökohta.
’Lähimmäisenrakkauden merkityksen ymmärtämättömyyden’ voi aivan hyvin ymmärtää perisynniksi, josta vapautuu, kun lähimmäisenrakkauden merkitys kirkastuu.
Martti Pentti 05.10.2018 07:42
En tarkoittanut, että Jeesuksen sanoma olisi eäselvä; pikemminkin, että se on kaikenkattava. Se peittää alleen eri tulkinnat synnin olemuksestakin.
Siis Totuudella on samanaikaisesti ”kyllä ja ei”?
Ei tpidä paikkaansa, ihminen ei vaan luonnostaan kuule Jeesuksen (Totuuden) ääntä ja näin saa Jeesuksen sanomankin ”kaikenkattavaksi”.
Evankeliumin yksi perus ajatus on kun ihminen saa OMAT syntinsä anteeksi armosta ja samalla saa kokea Jumalan kaiken armahtavan rakkauden niin tämän ymmärtäessä ja saadessaan Jumalalta rakkauden nöyrtyy tällä rakkaudella rakastamaan lähimmäisiä.
”Siis Totuudella on samanaikaisesti ’kyllä ja ei’?” Pikemminkin ’sekä että’.
”Evankeliumin yksi perusajatus on, kun ihminen saa OMAT syntinsä anteeksi armosta.” Ihminen ei ainoastaan saa yksittäisiä syntejänsä anteeksi vaan syntisyytensä, taipumuksensa pysytellä Jumalasta erossa.
Martti Pentti nyt voinet käyttää opettajan tietojasi ja selittää mitä eroa on käsitteillä :””“Siis Totuudella on samanaikaisesti ‘kyllä ja ei’?” Pikemminkin ‘sekä että’.””
Siis otetaan esimerkiksi aviorikos ja joku sanoo sitä kadottavaksi synniksi eli kyllä ja toinen sanoo ettei se ole eli ei, tuossa on ”kyllä” ja ”ei” jotka eivät voi olla samaan aikaan oikein, entä tämä sinun ”sekä että”, ovatko siis molemmat oikeassa?
Ei Totuus tarkoita syntien luetteloimista ja luokittelua. Se tarkoittaa niiden sovittamista ristillä.
Martti Pentti:””Ihminen ei ainoastaan saa yksittäisiä syntejänsä anteeksi vaan syntisyytensä, taipumuksensa pysytellä Jumalasta erossa.””
Siis milloin tämä tapahtuu, silloinko kun kääntyy ja tekee parannuksen vai milloin?
Siis jos ajattelet tuolla syntisyydellä Jumalasta erossa olemista niin se on oikein eli ennen ihminen on lihallinen ja erossa Jumalasta ja kun uudestisyntyy Pyhästä Hengestä syntyy Jumalan lapseksi.
”Milloin tämä tapahtuu, silloinko kun kääntyy ja tekee parannuksen vai milloin?” Ei tämä tarkoita niinkään tapahtumaa kuin jatkuvaa tilaa. Elämme koko ajan armon varassa.
Perisyntinimitys voitaisiin tietysti poistaa ja tilalle keksiä jokin paremmin asiaa kuvaava nimitys. Mikähän se voisi olla?
Pekka mitä on mielestäsi perisynti? Keneltä se on peritty?
Keneltä periaate on peritty? Keneltä perikato?
Perisynti ei takoita perittyä syntiä vaan perimmäistä tai perussyntiä; sitä, josta ajatusten, sanojen ja tekojen synnit aiheutuvat.