Jeesus sanoo: ”Mikä ihmisestä lähtee ulos, se saastuttaa ihmisen. Sillä sisästä, ihmisten sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, haureudet, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahneus, häijyys, petollisuus, irstaus, pahansuonti, jumalanpilkka, ylpeys, mielettömyys. Kaikki tämä paha lähtee sisästä ulos ja saastuttaa ihmisen.” (Mark. 7: 20-23)
Miten perisynti vaikuttaa meissä?
Miksi pieni lapsi on (tai ei ole) synnitön syntyessään?
Mikä on pahin synti, jonka tiedät?
Kuinka pystymme olemaan tekemättä syntiä omaa ruumistamme vastaan (vert. 1. Kor. 6: 18)?
Jeesuksen opetuksen mukaan meidän sydämessä on pahuutta; miksi emme pääse tästä pahuudesta kokonaan eroon, vaikka muuttaisimme elämäntapojamme; mikä avuksi?
Kaikki julkaistut blogini:
Ari, olen ihmeissään teidän helluntailaisten kanssa. Jotenkin tuntuu, että teillä on aika ihmiskeskeinen seurakunta. Meistä jokaisen kannattaa tutkia itseä. On käsittämätöntä kun osoitellaan toisia sormella ja mustamaalataan.
Jorma, kiitos hyvistä kommenteista. Jotenkin tuntuu, että kommunikointi helluntailaisten kanssa on vaikeaa. Olisiko heillä jokin muu henki kuin Pyhä Henki?
Reijo, tuntuu siltä, kun tulet keskusteluun mukaan, niin aletaan keskustelemaan ihan muusta kuin pitäisi. Olet aika ylimielinen kun tulet opettamaan keskustelemaan asiasta, kun itse viet se ihan muualle. On aivan turhaa kertoa, että Luther ja Melanchthon olisi osallistunut uudestikastajien vainoihin, jos missään heidän kirjassaan, kirjeissään tai puheissaan ei sitä voi lukea. Molemmilta herroilta löytyy paljon kirjallista materiaalia, joissa olisi maininta, jos tällaista olisivat tehneet. Yleensä monet kirjoittavat vain luulojaan, koska heiltä puuttuu tietämys.
Martti Pentti kiitos kommenteista. Helluntailaisilla kaste on ihmisen teko ja luterilaisilla Jumalan teko.
Kiitos Jari kommentista. Piispa Matti Väisänen on kirjoittanut kolme hyvää kastekirjaa, joihin kannattaa tutustua.
Aimo T. Nikolaisen ’Avaa Uusi testamenttisi’ -sarjan teos lausuu tästä jakeesta näin: ”Useissa muissa UT:n sanoissa sanotaan, että kaste puhdistaa synneistä, mutta jatko kuuluu yllättävästi: ’kaste on rukous, jossa Jumalalta pyydetään hyvää omaatuntoa’. RKK:n käännös ’jossa Jumala takaa ihmiselle hyvän omantunnon’ on tuskin oikea. Kysymys on rukouksesta, joka samalla on velvottava lupaus. Mahdollisesti tässä on viittaus tiettyyn rukoukseen kastekaavassa.” Raamatunkäännöksemme on näköjään tästä komitean käännösehdotuksestakin poikkeava. Mielenkiintoista, mutta ei muuta perusajatusta kasteesta pelastuksen välineenä.
– – –
O F F – T O P I C
– – –
– – –
O F F – T O P I C
– – –
Reijo, minä en perusta käsityksiäni Lutherista ja Melanchthonista muusta kuin heidän teoksistaan. Muiden lausumat ovat muiden lausumia vaikka ne olisi kuka sanonut.
Sinusta ja Arista on minulle muodostunut sellainen käsitys, että te tykkäätte mustamaalata luterilaisia ja muita ei helluntailaisia. Olenko käsittänyt sinun ja Arin väärin?
Jeesus sanoo: ”Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut – että tekin niin rakastatte toisianne. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus.” (Joh. 13:34-35)
– – –
O F F – T O P I C
– – –