Jeesus sanoo: ”Mikä ihmisestä lähtee ulos, se saastuttaa ihmisen. Sillä sisästä, ihmisten sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, haureudet, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahneus, häijyys, petollisuus, irstaus, pahansuonti, jumalanpilkka, ylpeys, mielettömyys. Kaikki tämä paha lähtee sisästä ulos ja saastuttaa ihmisen.” (Mark. 7: 20-23)
Miten perisynti vaikuttaa meissä?
Miksi pieni lapsi on (tai ei ole) synnitön syntyessään?
Mikä on pahin synti, jonka tiedät?
Kuinka pystymme olemaan tekemättä syntiä omaa ruumistamme vastaan (vert. 1. Kor. 6: 18)?
Jeesuksen opetuksen mukaan meidän sydämessä on pahuutta; miksi emme pääse tästä pahuudesta kokonaan eroon, vaikka muuttaisimme elämäntapojamme; mikä avuksi?
Kaikki julkaistut blogini:
– – –
O F F – T O P I C
– – –
Tämä keskustelu on ollut opettavaista kaikille uskoville, ehkä muillekkin. Täällä maanpäällä meitä kristittyjä syytetään kaikesta mahdollisesta niin omista jutuista kuin kaikista muistakin.
Jeesus Kristus on sovittanut syntisten synnit. Jumalan rakkaus meitä syntisiä kohtaan on niin suuri, että se pakostakin heijastuu meistä lähimmäisillemme ja takaisin Jumalaan.
Haastan meitä jokaista pohtia itseään, että vaeltaako lihan vai hengen mukaan
Juha Heinilä, vaikea nähdä kuinka toinen vaeltaa kun ei arjessa ole kanssa käymisessä, täällä kirjoittetlu ei anna oikeastaan mitään kuvaa siitä.
Jeesuskin Sanoi fariseuksille ja kirjanoppineille kovia Sanoja kun he väittivät Jumalaa isäkseen. Näille uskonnollisille juutalaisille oli kova hyökkäys omaa uskoa vastaan, eivät he ymmärtäneet Jeesuksen Sanoja, kuten esimerkiksi juuri isiltä peritty usko eli kun isät eivät olleetkuulleet profeettoja jatappoivat heidät, eivät siis kääntyneet parannukseen profeettojen sanan mukaan, niin Jeesus selkeästi Sanoo näidenkin uskon olevan samalla lailla harhassa kuin isien.
Sama on tänä päivänä kun voimme lukea historiasta kuinka uskonnot ovat toimineet aivan koskien kaikkia uskontoja, jos nähdään väkivaltaa ja vainoja niin sellaiset uskonnot eivätvoi olla Jumalasta, eivätvaan voi, se on Jeesuksen Sanojen mukaan varmaa, Jeesus selkeästi Sanoo ettei sieltä pidä etsiä mitään hyvää, ei mitään koska sieltä ei löytää. näin ajattelen lapsenkaltaisesti.
Matt.13
13 Sentähden minä puhun heille vertauksilla, että he näkevin silmin eivät näe ja kuulevin korvin eivät kuule, eivätkä ymmärrä.
14 Ja heissä käy toteen Esaiaan ennustus, joka sanoo: ’Kuulemalla kuulkaa, älkääkä ymmärtäkö, ja näkemällä nähkää, älkääkä käsittäkö.
15 Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.’
Luuk.6
43 Sillä ei ole hyvää puuta, joka tekee huonon hedelmän, eikä taas huonoa puuta, joka tekee hyvän hedelmän;
44 sillä jokainen puu tunnetaan hedelmästään. Eihän viikunoita koota orjantappuroista, eikä viinirypäleitä korjata orjanruusupensaasta.
45 Hyvä ihminen tuo sydämensä hyvän runsaudesta esiin hyvää, ja paha tuo pahastansa esiin pahaa; sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu.
46 Miksi te huudatte minulle: ’Herra, Herra!’ ettekä tee, mitä minä sanon?
Vaikka tämä on Sanottu juutalaisista niin aivan hyvin tuo käy suomalaisiin tänä päivänä.
”Vainottuina tuolloin hajannuttiin ensin koko Vähä-Aasiaan, joka tästäkin syystä tuli evankelioitua kahdessa vuodessa!” Mitähän kirkkohistorioitsijat tuohon sanoisivat? Oliko väestön enemmistö kuullut Kristuksesta sanaakaan, vaikka seurakuntia syntyikin alueen eri puolille?
Jeremia:
31:29″ Niinä päivinä ei enää sanota: ’Isät söivät raakoja rypäleitä, lasten hampaat heltyivät’;
31:30 vaan jokaisen on kuoltava oman syntivelkansa tähden. Jokaiselta ihmiseltä, joka syö raakoja rypäleitä, heltyvät hänen omat hampaansa”.
Tässä Raamatun kohdassa on mielestäni vastaus, edellä käytyyn keskusteluun, jossa Ari , että Reijo tuovat esille Lutherin ja hänen jälkeisten luterilaisten ” raakojen rypäleitten” syömisen. Tarkoituksena saada meidän tämän päivän kirkkomme jäsenten hampaat heltymään .
Kuitenkaan emme voi enää jälkeenpäin muuttaa, sitä mitä on tapahtunut 1500 luvulla ja sen jälkeen. Koko Kristikunnan historia on korutonta luettavaa, sen meille myöskin Raamattu todistaa, mitä syntiinlankeemus ja siitä tuleva perisynti vaikuttaa jokaisessa ihmisessä.
Sentähden:” jokaisen on kuoltava oman syntivelkansa tähden. Jokaisella ihmisellä, joka syö raakoja hedelmiä” ( Jerm.31:30 )
Vähä-Aasiaa ei varmaankaa käännytetty kristinuskoon kahdessa vuodessa. Suuremmissa satamakaupungeissa oli kristillinen pieni väestö, mutta maaseutu eli pakanuudessa, kuten väestön enemmistökin. Ei edes kaksisataa vuotta tainnut riitää. Anteeksipyytämisestä puheen ollen, eivät uudestikatajat itse ole tainneet esittää vastaavaa esim. Münsterin tapahtumista.
Sinänsä anteeksipyytäminen on aina kaunis ele, ja sen tarkoitus on rakentaa rauhaa eri tavalla ajattelevien suuntausten välille. Niin meidän kaikkien pitäisi tehdä omassakin elämässämme.
Kiitos kaikille kommentoijille tasapuolisesti. Ihmistuntemus on ainakin minulla lisääntynyt. Miksi meidän on vaikea käyttäytyä hyvin ja huomioida keskustelukumppanit? Onko kristittynä eläminen liian vaikeaa?
– – –
O F F – T O P I C
– – –
”Tätä jatkui kaksi vuotta, niin että kaikki Aasian maakunnan asukkaat, sekä juutalaiset että kreikkalaiset, saivat kuulla Herran sanan.” Aasian maakunta oli vain läntinen osa Vähää-Aasiaa. Esimerkiksi Galatia niemimaan keskiosassa ei tainnut kuulua siihen.
”Ja sitä kesti kaksi vuotta.” Mitä jatkui kaksi vuotta? Tyrannoksen koulu taisi olla tuon ajan tehokkaimpia tiedotusvälineitä, kun sen kautta evankeliumikin levisi parissa vuodessa yleiseen tietoon.