Peruskoulun ei tarvitse järjestää uskontoa

Oikeuskanslerin ratkaisusta keskusteltaessa on ehkä unohtunut merkittävä yksityiskohta. Laki ei vaadi kouluja järjestämään uskontoa. Ei ole vaatinut ainakaan kymmeneen vuoteen.

Uskonnon opetus on — ainakin paperilla — ollut tunnustuksetonta lukuvuodesta 2003-2004 lähtien. Tästä kertoo sekin, ettei uskonnon opettajan ei tarvitse kuulua asianomaiseen uskontokuntaan.

Tiettävästi viimeinen velvoittava määräys uskonnosta muussa koulun toimessa loppui vuonna 1999. Siihen saakka päivänavauksen tuli ”myönteisellä tavalla liittyä koulussa annettavaan uskonnolliseen ja eettiseen kasvatukseen”.

Perusopetuslaki ei määrää aloittamaan lukuvuotta jumalanpalveluksella. Opettajaa ei rangaista, jos koulussa ei ole ruokarukouksia. Rehtori voi aivan luvallisesti sanoa ”ei kiitos” seurakunnan yhteistyötarjoukselle.

Onko näillä lakipykälillä — tai siis sellaisten puuttumisella — rikottu törkeästi kristittyjen uskonnonvapautta jo kymmenen vuotta?

 

  1. Tänään mielessämme on myös kristittyjen ykseys

    KESKIVIIKKO 18.1.2023

    Kristittyjen ykseyden rukouspäivä

    Kansalliset rukouspäivät

    -Apokryfiteksti on Viis. 8:2–8, 17–18, 21

    Viisauteen minä rakastuin,

    sitä tavoittelin nuoruudestani asti,

    sen pyrin kihlaamaan morsiamekseni.

    Minä rakastuin sen kauneuteen.

    Viisaus on jaloa, ylivertaista syntyperää,

    sillä se elää Jumalan luona

    ja kaikkeuden valtias rakastaa sitä.

    Jumala on vihkinyt sen salaiseen tietoonsa,

    ja se ottaa osaa Jumalan suuriin tekoihin.

    Rikkautta arvostetaan ja tavoitellaan,

    ja mikä on suurempaa rikkautta kuin viisaus,

    joka saa kaiken aikaan?

    Jos jotain tehdään ymmärtäen ja taitavasti,

    mikä muu sen takana on kuin viisaus?

    Jos joku rakastaa oikeudenmukaisuutta,

    se vaatii vaivaa ja ponnistelua,

    hyveitä, joita juuri viisaus opettaa:

    kohtuutta ja ymmärrystä, oikeamielisyyttä ja rohkeutta –

    mitään niitä hyödyllisempää ei elämässä ole.

    Jos joku haluaa laajentaa tietämystään,

    niin viisaus tuntee menneet

    ja niistä päättelee, mitä tulevaisuus tuo.

    Se avaa mietelmien salaisuudet

    ja löytää arvoitusten ratkaisut.

    Ennalta se tietää merkit ja ihmeet,

    se tietää, mitä tuovat mukanaan

    hetket ja aikojen vaiheet.

    Tuota kaikkea minä ajattelin

    ja tulin siihen tulokseen,

    että kuolemattomuus syntyy liitosta viisauden kanssa,

    puhdas ilo sen rakkaudesta,

    loputon rikkaus sen uutterasta työstä,

    ymmärrys yhteiselosta sen kanssa

    ja hyvä maine sen sanojen kuuntelemisesta.

    Niinpä lähdin matkaan, kiersin ja etsin

    saadakseni viisauden vierelleni.

    Tiesin kuitenkin, etten saisi viisautta

    ellei Jumala sitä minulle antaisi –

    ja ymmärrystä osoitti jo sekin,

    että tiesin, keneltä tämä lahja tulee.

  2. Matias Roto tuot minulle seuraavan:

    ””Huomasitko, että psykologian emeritaprofessori Liisa Keltikangas-Järvinen. korosti nimenomaan lukemisen tärkeyttä oppimisen edellytyksenä.

    Muistatko, että olen useaan kertaan muistuttanut sinua opettelemaan sisältälukutaitoa.””(Matias Roto)

    Tässä on mainostamasi ”sisälukutaito, siis minä juuri luen sen mitä on kirjoitettu, eikö se ole sisälukutaitoa?

    Sinulla taasen on tapa lukea teksti niinkuin oppisi sen on tulkinnut, eikö tässä ole se virhe ettei sinulla ole juuri sisälukutaitoa?

    • Ari

      Looiikkasi on takaperoinen. Sekotat sisäluvun tuloksen ja siihen mitä virheellisesti väität sisälukua häiritseväksi tekijäksi. Etkö todellakaan tajua että kirkko on kautta aikojen pitänyt Jumalan sanaa tärkeimpänä opin perustana. Raamattu on aina ollut sen takeena, että kirkko pysyy apostolisessa perinnössä.

      Kirkon oppi on parin vuosituhannen vuoden sisäluvun harjoituksen tulos. Sunun tulkintasi on huomattavasti lyhyemmän ajan tutkistelun mukanaan tuomista erehdyksistä tehty kokoelma. Vikasi on siinä että kieltäytyessäsi ottamasta historian todellisuutta todesta, olet tuomittu toistamaan kaikki entisten vuosisatojen aikoina esiintyneet ja vääriksi todetut ja siksi torjutut eksyttävät oikosulut.

      Luepa yltä siihen panemani teksti Viisauden kirjasta ja tajua jo lopultakin miten tärkeää viisaus on elämän perustavissa uskonkohdissakin.

      Jos joku haluaa laajentaa tietämystään,

      niin viisaus tuntee menneet

      ja niistä päättelee, mitä tulevaisuus tuo.

    • Matias Roto edelleenkään et ”näe” mitä kirjoitan eli et todellakaan osaa ”sisälukea” vaan omasta mielikuvituksestasi otat sen etten minä osaa.

      Siis kun sanotaan (Pietari) tehkää parannus niin mitä se on, minulle se on Raamatullisesti että tulee tunnustaa synti ja lopettaa sen tekeminen, sinä taasen liität siihen kasteen, mistä otat tuon täysin eriasian, no tietysti ettei sinun oppeihisi sovi tuo ”tehkää parannus” vaan se pitää korvata jollain muulla ja vieläpä sisällyttää kasteeseen, ei tuo ole ”sisälukutaitoa vaan sanan vääristelyä.

    • Ari

      Toisin kuin kuvittelet muka raamatulliseksi parannuksen tekemiseksi, olen huomioinut KOKO RAAMATUN opetuksen parannuksen teosta. Olen aikoinaan tehnyt raamattututkielman parannuksen käsitteestä ja todennut että Raamatun kokonaisuudessa parannus on yhteydessä kasteeseen.

      Niin kuin vesi saa kuivuuttaan nääntyneen luonnon heräämään uuteen eloon, niin kasteen vesi saa synteihinsä kuolleen ihmisen heräämään henkiin.

      Muista että uskontunnustuskin sanoo Pyhää Henkeä elämän antajaksi, henkiin herättäjäksi, joka saa kuolleen virkoamaan elämään.

      Uskomme Pyhään Henkeen, Herraan ja eläväksi tekijään, joka lähtee Isästä ja Pojasta ja jota yhdessä Isän ja Pojan kanssa kumarretaan ja kunnioitetaan ja joka on puhunut profeettojen kautta.

      Muista mitä Hesekiel sanoi

      Hesekiel:

      36:25 Ja minä (JUMALA) vihmon teidän päällenne puhdasta vettä,
      niin että
      te puhdistutte; kaikista

      saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.

      36:26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.

      36:27 Henkeni (PYHÄN HENGEN) minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.

      Roomalaiskirje sanoo, että kastettuina meidät on liitetty Jeesuksen kuoleman tuottamaan sovitukseen ja anteeksiantoon ja me elämmme ylösnousemuksen voimasta Room. 5:2-11

      Edelleen huomaapa, miten Johanneksen evankeliumi tiivistää koko Jeesuksen toiminnan, parannussaarnan ja kaikki ihmeet ja muun varsin lyhyeen lauseeseen: Jeesus kastoi. Joh. 3

      Johanneksen evankeliumi:

      3:22 Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi.

      Ja muistama, että että kaste toimitetaan syntien anteeksisaamiSEKSI eli siis kaste on parannuksen antava armon väline.

    • Matias Roto kyllä Raamatullinen parannus on ”tuhkää ja säkkiä” eikä mitään sitä mitä todistelet.

      Mistä vauvan tulee TEHDÄ parannus ja miten ihmeessä tämä sen tekisi, ota nyt järki käyttöön ja yritä ymmärtää selkeää suomenkieltä.

    • Ari

      Mikä sinun mielestäsi on parannuksen tekemisen tarkoitus? Eikö se ole Jeesuksen opetuslapseksi tuleminen. Ja mitä sanookaan Jeesus itse kuinka se tapahtuu:

      Matteuksen evankeliumi:

      28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastaMALLA heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

      Korostan vielä tätä ettäs paremmin pystyt lukemaan

      K A S T A M A L L A .

  3. Matias Roto no kastoiko Pietari vauvoja, tuo käsky on annettu opetuslapsille ja yksikään opetuslapsi ei kastanut vauvoja, joten koeta nyt tehdä parannus (ei kasteelle meno) valheistasi ja OTA sen jälkeen kaste niin saat synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahjan, jos vain Jumala sinua kutsuu, omavoimaisesti et parannusta voi tehdä.

    • Ari

      Tuohon aikaan kaikki kasteet tehtiin koko perheelle. Jos yksikin aiottiin jättää kasteen ulkopuolelle, niin ketään ei päästetty Jumalan valtakuntaan ennen kuin koko perhe vauvasta vaariin voitiin ottaa Jumalan yhteyteen pyhän kasteen välityksellä.

      ” — kasteen —- lapsillenne —-” Ap.t. 2:38-39

    • Ari

      Tunnustuskirjat puhuu aivan oikein parannuksesta meidän kristillisessä yhteydessämme. Parannauksen teko kasteen jälkeen on kasteen armoon palaamista. Siksi ei pidä estää parannusta tekevää palaamasta takaisin kasteen armoon.

      XII Parannus

      Parannuksesta seurakuntamme opettavat, että ne, jotka ovat kasteen jälkeen langenneet, voivat saada syntien anteeksiantamuksen milloin tahansa, kun he kääntyvät, ja että kirkon tulee antaa synninpäästö niille, jotka näin palaavat tehdäkseen parannuksen.

      Parannus näet sisältää varsinaisesti seuraavat kaksi asiaa. Toinen on katumus eli synnintunnosta johtuva pelästyminen, joka ahdistaa omaatuntoa. Toinen on usko, joka syntyy evankeliumista eli synninpäästöstä ja joka luottaa siihen, että synnit annetaan anteeksi Kristuksen tähden, ja antaa omalletunnolle lohdutuksen ja vapauttaa sen pelosta.

      Tämän jälkeen tulee seurata hyvien tekojen, jotka ovat parannuksen hedelmiä.

      Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka väittävät, että kerran vanhurskautetut eivät voi menettää Pyhää Henkeä, samaten ne, jotka väittävät, että jotkut tässä elämässä saavuttavat sellaisen täydellisyyden, etteivät voi tehdä syntiä.

      Edelleen ne tuomitsevat novatianolaiset, jotka eivät tahtoneet antaa synninpäästöä kasteen jälkeen langenneille, kun nämä palasivat tehdäkseen parannuksen.

      Myös ne hylätään, jotka eivät opeta, että syntien anteeksiantamus saadaan uskon kautta, vaan velvoittavat meidät ansaitsemaan armon omilla hyvitysteoillamme.

    • Matias Roto miksi yhtään vauva kastetta ei ole Raamatussa, niin miksi, koska ei yhtään vauvaa kastettu, eikö olekkin selkeää?

      Jeesuksen kaste on selkeä esimerkki, Hän itse meni kasteelle, ei Häntä vauvana kastettu tai saati toisen ihmisen päätöksellä.

      Luuletko todella tekeväsi Jeesuksen opetuslapsia kun kastat vauvoja? Voiko toine ihminen päättä tuleeko toisesta Jeesuksen opetuslapsi eli lähteekö tämä seuraamaan Jeesusta, ei voi.

    • Ari

      Uskon Jeesuksen omiin sanoihin, että opetuslapseksi tehdään kastamalla.

      Juuri tastä syystä torjun sinun EPÄUSKOSI Jeesuksen lupausten kieltämiseksi ja Jumalan sanan vastaiseksi

    • Ari

      Hassu kinaamisesi historian totuutta vastaan ettei vauvoja muka kastettu Jeesuksen ja apostolien aikana kuvastaa vain 1525-27 Hubmeierin keksimiä kapinallisia ajatuksia, muttei niillä ole mitään muuta perustetta historiallisen kirkon todellisen elämän kanssa.

      Vanhan kirkon käsikirja nimenomaan antaa ohjeeksi, että väkeä kastettaessa ensiksi kastetaan lapset ja vasta sen jälkeen aikuiset.

      Edellä jo viittasin juutalaisten tiukkaan määräykseen, ettei yhtäkään perheen jäsentä, ei kerrassaan ketään saanut kastaa elleivät kaikki perheen jäsenet saisi kastetta samalla kertaa. Rabbilta oli kielletty niin jumalattoman kasteen salliminen. Muista että Jeesuskin oli juutalainen rabbi, jonka vihkimyksen saattoi saada vasta 30 vuotiaana ja jota ilman ei ollut lupa saarnata synagogassa.

    • Ari

      Ihmettelen sisälukutaitoasi.

      Väität ettei yksikään opetuslapsi kastanut vauvoja.

      Yritä hyvä ihminen opetella sisältälukua

      Panen eteesi sen kohdan missä alkutekstin ilmaus ”synnytyksen tulos” eli ”äskensyntynyt” eli ”vastasyntynyt lapsi” eli ”pienokainen” eli siis ” äidin kohdusta maailmaan tullut”

      kreikaksi teknon, lapsi sana verbistä tikto, synnyttää -sanasta esiintyy.

      Jotta se paremmin painuisi mieleesi niin panen sen kolmesti:

      ” — kasteen —- lapsillenne —-” Ap.t. 2:38-39

      ” — kaste —- lapsillenne —-” Ap.t. 2:38-39

      ” — kaste —- lapsillenne —-” Ap.t. 2:38-39

  4. Tuot esille:””Edellä jo viittasin juutalaisten tiukkaan määräykseen, ettei yhtäkään perheen jäsentä, ei kerrassaan ketään saanut kastaa elleivät kaikki perheen jäsenet saisi kastetta samalla kertaa. Rabbilta oli kielletty niin jumalattoman kasteen salliminen””

    Kuinka on mahdollista Paavalin kirjoitus 1.Kor.7

    13 samoin älköön vaimokaan, jos hänellä on mies, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, hyljätkö miestänsä.
    14 Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty vaimonsa kautta, ja vaimo, joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen, kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä.
    15 Mutta jos se, joka ei usko, eroaa, niin erotkoon; veli ja sisar eivät ole semmoisissa tapauksissa orjuutetut; sillä rauhaan on Jumala teidät kutsunut.
    16 Sillä mistä tiedät, vaimo, voitko pelastaa miehesi? Tai mistä tiedät, mies, voitko pelastaa vaimosi?

    Tuossahan on uskova ja ei uskova naimisissa ja lapsiakin on, ei kastetta mainita ja kuinka kaikki olisi kastettu kun toinen on ei uskova?

    • Ari

      Rooman valtakunnan eri osissa ihmisten sosiologiset elämänolosuhteet vaihtelivat hyvinkin paljon. Näin ollen oli mahdollista pakanallisen ympäristön keskellä elettäessä että joku joutui naimisiin sellaisen kanssa joka ei kuulunut pyhään kanssaan. Tämä oli erittäinkin mahdollista sellaisten keskuudessa, jotka olivat kulttuurinsa puolesta kreikkalaisia, jotka eivät samalla tavoin olleet juutalaisen tapakulttuurin piirissä eläviä.

      On myös huomioitava, että tuohon aikaan vanhemmat päättivät lastensa avioliiton solmimisesta. Viime vuosisadalla syntynyt ajatus puolisoiden omasta valinnasta ei noissa tilanteissa ollut käytössä.

      Suomessakin vielä 1930 -luvulle asti puhuttiin vanhemmista naittajina eli avioliiton solmimisesta päättävinä.

      Näissä kreikkalaisten, italialaisten tai muiden, galatialaisten jne joukossa myös olosuhteet olivat sellaisia että seka-avioliittoja saattoi syntyä, koska avioliittoja järjestivät muut kuin juutalaista perinnettä noudattavat. Näin myös korinttolaisten keskuudessa tällaiset olivat mahdollisia.

    • Matias Roto eikö sinua jo kyllästytä keksiä selityksiä selityksien perään, tässäkin joudut selittämään kumoon oman niin ehdottoman oppisi, juttusi ovat niin tuuleen kirjoitettuja ettei niistä saa otetta eikä kyllä löydä Totuutta.

      Mielenkiintoista kun Jeesus sanoo jotain niin sulla on pokkaa etsiä jotain joka kumoaa Jeesuksen sanat, mihin perustuu iankaikkinen elämäsi, ei ainakaan Jeesuksen sanoille?

    • Ari

      Vastaukseni kuvaavat tuon ajan olosuhteiden mukaista tekstien ymmärrystä.

      Tämä on aivan eri tason näkökulma, kuin sinun epähistoriallinen tarkastelutapasi, jossa et ota huomioon kunkin tapahtuman historiallista ympäristöä, vaan tarkastelet kaikkia kertomuksia tasapaksujen oletusten mukaisesti ikään kuin ne olisivat vain yhden nykyaikaisen kaupungin saman korttelin juttuja. Näin sinulta jäävät näkemättä kunkin tekstin omalaatuinen ja toisista teksteistä erottuva tilanteen sanelema värityksen erityispiirteet.

      Verrataanpa vaikka Nasaretia Kapernaumiin. Toinen vuoren rinteessä, toinen Galilean järven rannalla. Tai Jerusalemia Kesareaan. Jerusalem Siionin vuoren laella oleva kaupunki, Kesarea puolestaan Välimeren rannalla oleva kaupunki. Galatiassa asui nykyisten kelttiläisten sukulaiskansoja, mutta Korinttossa kreikkalaisia.

      Tuolloinen Aasia oli sama kuin kreikkalaisen asutuksen itäpuoli kun taas Ateena oli länsipuoli, Ageian meren itäpuolta kutsuttiin Aasiaksi ja länsipuolta Euroopaksi. Nykyisten Euroopan ja Aasian kanssa noilla ei ole mitään yhteyttä alueellisessa mielessä, mutta sanoina ne ovat peräisin kreikkalaisten alueen itä ja länsipuolen nimityksistä.

      Vertaapa tähän nimitys Etelä-Suomi oli vielä keskiaikana Aurajoen eteläpuoli ja Pohjois-Suomi on Aurajoen pohjoispuoli. Koko Suomi oli suunnilleen sama kuin nykyinen Varsinais-Suomi.

      Yritän vain sanoa, etteivät Raamatun kirjat ole mitään historiallisesta tilanteestaan irrallaan olevaa yhtenäistä tekstiä, vaan pitkän historian aikana syntyneitä kuvauksia iankaikkisen Jumalan suurista teoista vuosituhansien aikoina erilaisten kulttuuristen ja poliittisten sekä kansatieteellisten vaihdosten keskellä. Olosuhteet ovat muuttuneet, mutta Jumalan työ on pysynyt samana.

      Mietipä historian mittasuhteista, esimerkiksi Aabrahamin käymä Sodoman alueen sodasta 1. Moos. 14 luvussa noin vuonna 1690 eKr vaikkapa Ilmestyskirjan syntyyn viitisen vuotta ennen vuotta sata jKr. Eroa noiden välillä on vähän vajaa 1800 vuotta. Kun sitten meidän ajastamme mennään noin 1800 vuotta taaksepäin niin tullaan 200 -luvun alkupuolelle.

      Noihin aikoihin Uuden testamentin kirjoja oli vielä varsin harvassa seurakunnassa, kun kopiointi piti tehdä käsin eikä kaikilla ollut varaa teettää kopioita kirjureilla. Silloin vielä aukoton todistajien ketju oli luotettavan opetuksen takeena. Siksi piispan virka oli tuon ajan paras tae puhtaan apostolisen opin säilymisestä.

      Silloin jo kaikki Uuden testamentin tekstit oli kirjoitettu, mutta niitä ei vielä ollut saatavilla. Niinpä tuon ajan tärkein raamattu oli kreikankielinen Vanhan testamentin käännös Septuaginta. Septuagintassa meidän kitkkommr apokryfikirjatkin ovat kuuluneet täysin tasavertaisina Vanhan testamentin kokoelmaan.

    • Ari

      Jokainen kirjoitettu teksti on ilmausta oman tilanteensa mukaisesta ajattelusta. Siinä mielessä kaikki, mitä kirjoitamme kertoo juuri tuon tilanteen ja sen olosuhteiden mukaisesta elämästä silloinkin kun Raamatun sana juuri tuollaisena tuo esille ikiaikojen JUMALAN suurten tekojen kuvauksen. Sama Jumala toimii kaikkina aikoina ja kaikissa olosuhteissa.

      Se ettei kukaan kirjoita tyhjiössä eli kulloisenkin ajan ja tilanteen ulkopuolella, tulee esille myös nykykirjallisuudessa ja sen esittelyssä. Otanpa esimerkin ranskalaista nykykirjallisuutta esittelevän teoksen ”Tarinoiden paluu” esipuheesta ”Lukijoille” sivulta 10.

      Siinä sanotaan:

      ”Kokoelmamme taustalla on siten tietoisuus siitä, että kirjailijat eivät kirjoita tyhjiössä, vaan ovat osa oman aikansa yhteiskuntaa ja kulttuuria.”

      Päivi Kosonen, Hanna Meretoja & Päivi Mäkirinta ( Toim. )

      Tarinoiden paluu

      Esseitä ranskalaisesta nykykirjallisuudesta

      Avain 2008

      ISBN 978-952-5524-53-6

      Tallinna Raamatutrükikoda, 2008

  5. Matias Roto edelleen tuon esille lausahdustasi:

    ””:””Edellä jo viittasin juutalaisten tiukkaan määräykseen, ettei yhtäkään perheen jäsentä, ei kerrassaan ketään saanut kastaa elleivät kaikki perheen jäsenet saisi kastetta samalla kertaa. Rabbilta oli kielletty niin jumalattoman kasteen salliminen””””

    Tuossa olet niin jyrkkä ettei siinä voi olla mitään poikkeusta, entäpä kun Paavali oli rabbi eli miksi hän ei mitenkään maininnut kastetta jos kaste olisi pitänyt suorittaa kaikilla eikä yhtään kastaa jos ei kaikkia kasteta?

    Tuossa tuleekin yksi merkittävä huomio, usko ei ole perhekunnittainen vaan henkilökohtainen, maininta voiko vaimo tai mies pelastaa toisen, ei voi eli turha on puhua koko perhekunnan kasteista.

    • Ari

      Juutalainen kääntymyksen kaste sisälsi seuraavat kohdat

      1) Perheen piti saada opetusta juutalsuudesta.

      2) Rabbin piti antaa lupa kasteen toimittamiseen

      3) Koko perhe kastettiin, koska ei voitu hyväsyä sellaista tilannetta että kasteessa Pyhän Hengen saaneen perheen elämää häiritsisi joku joka edelleen on pakanallisen eli saastaisen hengen vallassa.

      4) Kaste antoi Pyhän Hengen eli osallisuuden pyhän kansan pyhiin toimituksiin yhteisessä liturgiassa.

      5) Kasteessa perhe aloitti kokonaan uuden elämän. Aikana jolloin ei ollut nollia sanottiin että kasteesta perhe aloitti ”yhden päivän ikäisenä” eli siis meidän tapamme sanoa ”nollapisteestä” uudelleen koko elämänsä. Kaste siis oli uuden elämän syntymä. Kaste siis antoi uudestisyntymän.

      6) Kummien tehtävänä oli huolehtia opetuksesta ennen kastetta ja kasteen jälkeen. Opetus siis annettiin perheen aikuisille ja kasteen sai koko perhe.

      Kristikunta otti tämän käytännön sellaisenaan. Uutta oli vain Jeesuksen kastekäskyn sanamuoto: ”Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.” Tämän mukana kaikki tuli uudeksi. Kastehan liittää ihmisen Jumalan yhteyteen. Jeesuksen käsky kertoo, kuka on se Jumala jonka yhteyteen kastettu on liitetty. Jumala itse on kasteen varsinainen toimittaja. Ihminenhän on vain suu ja käsi kasteen toimituksessa.

  6. Matias Roto tuot minulle:””Vastaukseni kuvaavat tuon ajan olosuhteiden mukaista tekstien ymmärrystä.

    Tämä on aivan eri tason näkökulma, kuin sinun epähistoriallinen tarkastelutapasi””

    Siis kuinka esim Jeesuksen sanat ”älkää vannoko” on aikaan tai kulttuuriin sidottu tai ”rakasta lähimmäistä niinkuin itseäsi” tai ”tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi”?

    Jeesus itse sanoo:”” Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa”(Matt. 24:35)

    Eikö seuraavassa ole selkeä varoitus siitä mitä tapahtuu kun ei ota vastaan Jeesuksen sanoja?

    Joh. 12:48
    Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

    Turha siinä on enää ikeä Lutherin tai muun opettajan perään jos on tuomiolla, ei Lutherin ”armo tai kaste lupaukset” auta siinä.

    • Ari

      Näkökulmasi on historian näkemykseltään yhtä tyhmä kuin sen suomalaisen ministerin lausahdus eräälle autokoulunopettajalle, joka tuli pyytämään apua maaseudun autokoulunopetukselle, jotta ihmiset pääsisivät kulkemaan.

      Ministeri lausui tuohon vakaana käsityksenään: ”Mutta nehän voi käyttää julkisia.”
      Asun vain 115 Helsingin kalliosta, mutta kun vein meidän nuoria julkisiin, niin Karkkuun menoa varten ajoin omalla autolla 2*36 km ja kun Turkuun menoa varten vein bussille, niin matkaa yhteen suuntaan tuli noin 40 km. Joten tuo ajattelematon ministeri olisi voinut tulla itse kävelemään nuo matkat, jos olisimme turvautuneet vain julkisiin.

      Aivan yhtä lailla päättömiä ovat sinun epähistorialliset kuvitelmasi. Puhut asian vierestä vain siksi, että kuvittelet jonkun raamatunkohdan tilanteen täysin mielikuvitusmaailmasi pilvenhattaralle ilman konkreettista kosketuskohtaa kirkon elämää alati muuttuvassa maailmassa.

    • Ari

      Otetaanpa nyt tuo jo mielettömyyksiin asti jauhamasi yhteyksistään irrottamastasi valantekoa käsittelevästä kohdasta.

      Jeesus oli aikansa oppinein mies. Siksi hän puheissaan liikkui aikansa etevimpien kirjanoppineitten välisissä pohdiskeluissa.

      Juutalaiset kirjanoppineet olivat pohtineet sitä, että vala on pidettävä, mutta sitten olivat pohtineet, missä tapauksessa vala oli vala ja missä tapauksessa vain pelkkää leikkipuhetta. Vertaa lasten leikeissään käyttämiä ilmauksia tyyliin: ”Minä vannon kautta kiven ja kannon —”

      Niinpä keskustelussa tuli pohdiskeluja, onko vala rikottavissa, jos vannoo temppelin kullan kautta tai muuta vastaavaa. Taustalle tuli siis halu vapauttaa vannoja tekemästään lupauksesta. Jos kyseessä ei ollutkaan lain mukainen vala niin silloin sen saattoi rikkoa ilman mitään tunnontuskia, mutta jos se olisi vala niin joutuisi valansa rikkojaksi.

      Tuossa tilanteessa Jeesus osoitti, että nuo keplottelut ja juridiset kikkailut eivät vapauttaneet valan velvoitteesta. Kun kerran joku on vannonut jotain, niin se on vala. Erilaiset juridiset vippaskonstit eivät oikeuttaneet rikkomaan antamaansa valaa.

      Tähän yhteyteen kuuluvat Jeesuksen sanat, että jos nyt todellakin haluat saivarrella valan sitovuudesta, onko se vala vaiko ei, niin silloin on ehdottomasti parasta, ettet laisinkaan vanno valaa.

      Toivon ketjussa keskustelussa nostamasi seli seli puolustelu oman tekemäsi valan voimassaolon kieltosi kuuluu täysin samaan sarjaan noiden Jeesuksen kristisoimien valan velvoistuksia kiertelevien ja kaartelevien lupausten rikkomista omilla verukkeillaan perustelevien valanrikkomisten puolustajien kanssa.

      Jeesuksen opetus tuossa tilanteessa oli se, että kun totitilanteessa puhuessasi sanat kyllä, niin se on kyllä ja kun sanot ei niin se on ei.

      Joten Ari

      Et mitenkään pääse kiertelemään tekemääsi valaa kuvittelemalla, että ajattelutapasi muutos oikeuttaisi sinua sanomaan Jumalalle päin naamaa, ettet missään nimessä pidä hänen nimessään valassa antamaasi lupausta.

    • Kari Paukkunen mistä otat tuon ”kehun” Matias Roton historiallisille kuvauksille?

      Lueppa nyt tuo edellinen kommentti, ensiksi Jeesuksen oppineisuus, mitä voimme siitä tietää varmasti, no ainakin että Hän oli inhimillisesti oppia saamaton, tämä siis Raamatusta.

      Toiseksi tuo valan kieltäminen Jeesuksen sanoissa tapahtui vuorisaarnan sisällä eli Jeesus opetti kansaa eikä väitellyt/keskustellut fariseuksien kanssa.

      Jokaisella on henkilökohtaisesti vastuu ketä kuuntelee ja keltä ottaa oppia, mutta meillä on onneksi Raamattu josta voimme tarkistaa mikä on totta ja mikä huuhaata.

    • Ari

      Olet kuin se entinen äijä, joka aina moitti uutta vaimoaan huonosta ruuasta, vaikka tämä teki niin hyvää ruokaa kuin pystyi. Kerran ruoka paloi pohjaan oikein pahasti ja vaimo pyysi anteeksi vahinkoa. Kun äijä kuitenkin maistoi ruokaa, niin hän ilahtui ja sanoi: ” Viimeinkin oikein ihanan hyvää ruokaa, ihan niin kuin entinen vaimonikin AINA teki.”

      Niin paljon kommentissasi puhut asian vierestä.

      Kaikista korjauksista huolimatta toistat aivan tokuttomaan nalkuttamiseen asti samoja virheitä, vaikka sinulle on näistä jo huomautettu lukemattomia kertoja.

      1) Ensinnäkin väität Jeesusta oppimattomaksi.

      Olen jo 1980 -luvulla ollut samassa seminaarissa juutalaisen Jeesuksen ajan tutkijan kanssa, alansa huippuja. Hän on selkeästi tuonut esille sen, että Jeesus oli aikansa oppinein mies. Tämä siis puhtaasti historian tutkimuksen tuloksena tehty lauselma.

      Edelleen luet Jeesusta käsitteleviä raamatunkohtia täysin mielivaltasesti sivuuttaen niiden sanoman aivan kokonaan. (Yritätkö vanhurskauttaa omaa kouluajan laiskuuttasi, vai mistä moinen tarve nälviä Jeesuksen oppineisuutta.)

      Jeesuksesta sanotaan, että jo lapsena hän varttui viisaudessa.

      Luukkaan evankeliumi:

      2:52 Ja Jeesus varttui viisaudessa ja iässä ja armossa Jumalan ja ihmisten edessä.

      Tämä tiedossa kasvaminen selittyy historiallisesti luotettavan perimätiedon avulla. Hänen äitinsä Maria oli jo kolmivuotiaata alkaen opiskellut kankaankudontaa aikansa korkeimmassa oppilaitoksessa Jerusalemin temppelissä. Näin aina siihen asti, että hänet piti naittaa. Enkelin ilmestyksenkin aikana hän oli juuri tekemässä kangastyötä temppeliä varten.

      Sinunkin edellä viittaamasi tutkimus koululaitoksemme tilasta, viittaa selviin tuloksiin, että oppineitten lapset ovat jo muutaman vuoden perästä monta vuotta oppimattomien vanhempien lasten edellä. Jo kouluun tullessaan he osasivat lukea paremmin kuin verrokkinsa kolmannella luokalla. Siinä missä heikot eivä vielä edes osaa lukea, oppineimpien lapset lukivat jo pitkiä romaaneja vaivattomasti.

      Aivan samasta syystä Jeesus sai jo äidinmaidossaan erinomaiset lähtökohdat hyvään opin hankkimiseen.

      Tämä puolestaan näkyi Jeesuksen ollessa 12 vuotias. Silloin Jeesus keskusteli tasavertaisesti aikansa oppineimpien temppelin opettajien kanssa.

      Luukkaan evankeliumi:

      2:46 Ja kolmen päivän kuluttua he löysivät hänet pyhäköstä, jossa hän istui opettajain keskellä kuunnellen heitä ja kysellen heiltä.

      2:47 Ja kaikki, jotka häntä kuulivat, ihmettelivät hänen ymmärrystänsä ja vastauksiansa.

      Samaten julkisen toimintansa aikana kotikaupungissaan hänen valtavaa oppineisuuttaan hämmästeltiin.

      Matteuksen evankeliumi:

      13:54 Ja hän tuli kotikaupunkiinsa ja opetti heitä heidän synagoogassaan, niin että he hämmästyivät ja sanoivat: ”Mistä hänellä on tämä viisaus ja nämä voimalliset teot?

      Yksi niistä kohdista jota olet useamman kerran rääkännyt kertoo siitä, mitä kansa ajatteli hänen taidostaan kirjoitusten tuntemisessa.

      Huomaapa sanat miten kansa ihmetteli hänen oppineisuuttaan eli siis huomasivat hänet poikkeuksellisen, suorastaan ihmeellisen taitavaksi kirjoitusten tuntijaksi.

      Johanneksen evankeliumi:

      7:15 Niin juutalaiset

      I H M E T T E L I V Ä T

      ja sanoivat: ”Kuinka tämä

      O S A A

      KIRJOITUKSIA,

      vaikkei ole oppia saanut?”

      ( Tuo viimeinen rivi kuvaa sitä, ettei kansa ollut aikaisemmin ollut tietoinen Jeesuksen oppineisuudesta.)

      Huomaapa tuo sanan ”ihmetellä” sanomasta: Todella korkealle arvostaa, ylentää joku suuren taitonsa takia.

      Matteuksen evankeliumi:

      8:10 Tämän kuultuaan Jeesus ihmetteli ja sanoi niille, jotka häntä seurasivat: ”Totisesti minä sanon teille: en ole kenelläkään Israelissa löytänyt näin suurta uskoa.

      8:27 Ja ihmiset ihmettelivät ja sanoivat: ”Millainen tämä on, kun sekä tuulet että meri häntä tottelevat?”

      9:33 Ja kun riivaaja oli ajettu ulos, niin mykkä puhui, ja kansa ihmetteli sanoen: ”Tällaista ei ole Israelissa ikinä nähty.”

      15:31 niin että kansa ihmetteli nähdessään mykkäin puhuvan, raajarikkojen olevan terveitä, rampojen kävelevän ja sokeain näkevän; ja he ylistivät Israelin Jumalaa.

      Tässä vain muutama kohta kuvaamaan tyyliäsi vääntää Raamatun sanoma nurin niskoin sinua nenästä vetäneitten porukoiden vääristelyjä seuratessasi. Etkö todellakaan tajua, miten nuo ryhmät haluavat sinun pysyvän oppimattomana, jotta voisivat pitää sinut porukoissaan omien seli seli esittelyjensä seuraajana.

    • Ari

      Se mikä on toimiva ratkaisu nykyaikaisen yhteiskunnan erilaisten odotusten ja paineiden keskellä eli siis henkilökohtainen vapaus valita ja toimia ja ajatella eri näkökulmien mukaisesti

      ei toimi uskon elämän synnyssä ja vaalimisessa.

      Usko tulee yhteisen kirkon sanan julistuksen ja sakramenttien välityksellä.

      Omaan napaansa tuijottaminen vie uskon tiellä harhaan ja johtaa kuolemaan, kuin Jeesuksen vertauksen laumasta pois poikenneen lampaan erillään ollessaan, puun elämää antavan nesteen yhteydestä pois karsittu oksa tai sodan kauheudessa muun vartalon yhteydestä irti reväisty jäsen ihmisen ruumiista.

      Panin henkilökohtaista uskoa kuvaavia sanoja Raamatun hakukoneeseen jättäen kaikki sijamuodot auki niin että se teki jokaisen taivutusmuodon mahdolliseksi

      ”henkilökoht” Hakuehdolla löytyi 0 jaetta.

      ”omakoht” Hakuehdolla löytyi 0 jaetta.

      ”yksilöll” Hakuehdolla löytyi 0 jaetta.

      ”yksilök” Hakuehdolla löytyi 0 jaetta.

      ”persoonall” Hakuehdolla löytyi 0 jaetta.

      Sen sijaan yhteinen usko löytyy Raamatusta

      Roomalaiskirje:

      1:12 se on, että me yhdessä ollessamme virkistyisimme yhteisestä uskostamme, teidän ja minun.

      1.Korinttolaiskirje:

      12:7 Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.

      Galatalaiskirje:

      2:9 ja kun olivat tulleet tuntemaan sen armon, mikä oli minulle annettu, niin Jaakob ja Keefas ja Johannes, joita pidettiin pylväinä, antoivat minulle ja Barnabaalle yhteisen työn merkiksi kättä, mennäksemme, me pakanain keskuuteen ja he ympärileikattujen.

      Tiituksen kirje:

      1:4 Tiitukselle, oikealle pojalleni yhteisen uskomme perusteella. Armo ja rauha Isältä Jumalalta ja meidän Vapahtajaltamme Kristukselta Jeesukselta!

      Filemonin kirje:

      1:6 ja rukoukseni on, että sinun uskosi, se usko, joka on meille yhteinen, olisi väkevä kaiken hyvän tuntemisessa, mikä meillä Kristuksessa on.

      Juudaan kirje:

      1:3 Rakkaani! Kun minulla on ollut harras halu kirjoittaa teille yhteisestä pelastuksestamme tuli minulle pakko kirjoittaa ja kehoittaa teitä kilvoittelemaan sen uskon puolesta, joka kerta kaikkiaan on pyhille annettu.

      Tässä vain pieni, aivan vähäinen murto-osa Raamatun yhteisöllistä eli kollektiivisesta ajattelusta, missä usko on yhteinen usko yhteen Herraan.

    • Ari

      Kuvitelmasi Vuorisaarnan oppineisuuden tasosta osoittaa ainoastaan sen, ettet ole tietoinen Jeesuksen opetusten oppineesta syvyydestä.

      Otetaanpa yksi ainoa jae tuosta kokoelmasta

      Matteuksen evankeliumi:

      5:5 Autuaita ovat hiljaiset, sillä he saavat maan periä.

      Åbo Academin eräs opiskelija teki tuosta jakeesta monisatasivuisen väitöskirjan, missä hän meni tuon lauseen takana olevan aineiston läpi. Siinä hän saattoi viitata valtavaan määrään Vanhan testamentin aineistoa apokryfiset teokset mukaan lukien. Kohta kohdalta hän meni läpi nuo taustalla olleet kohdat ja niiden vaikutuksen Jeesuksen opetukseen.

      Kun tarkastellaan tuon yhden ainoan jakeen taustalla olleiden vaikutteiden määrää, niin ainoastaan tavattoman oppinut henkilö on pystynyt tiivistämään niin valtavan aineiston niin yksinkertaiseksi ja selkeäksi yhden jakeen pituiseksi lauseeksi.

      Ari

      Koska olet lukenut saksaa lukiossa, niin voinet ehkä lukea tuon saksaksi kirjoitetun kirjan

      Laaksonen, Jari

      Jesus und Das Land. Das Gelobte Land in der Verkündigung Jesu, väitöskirja 2002.

  7. Matias Roto tuot seuraavan ajatelmasi tuossa edellä:

    ””Se mikä on toimiva ratkaisu nykyaikaisen yhteiskunnan erilaisten odotusten ja paineiden keskellä eli siis henkilökohtainen vapaus valita ja toimia ja ajatella eri näkökulmien mukaisesti

    ei toimi uskon elämän synnyssä ja vaalimisessa.

    Usko tulee yhteisen kirkon sanan julistuksen ja sakramenttien välityksellä.””(Matias Roto)

    JOS tuo mainitsemasi ”yhteisen kirkon sanan julistuksen ja sakramenttien välityksellä”” pitäisi paikkaansa niin silloin Jumalan sana kasvaisi sitä hedelmää jota sen tulisi tuottaa, mutta näkyykö ja onko näkynyt suomessa, ei ole.

    Sitten näetkö sinä tuon ettei ole näkynyt, et näe, miksi, koska paatuneella sydämellä sitä ei voi nähdä.

    Ajatteleppa nyt juutalaisia, mikä oli heidän tilanne kun Jeesus tuli maanpäälle, he olivat toisen vallan alla ja elivät erossa Jumalasta, näkivätkö he tämän eli varsinkin fariseukset ja kirjanoppineet, eivät, miksi, koska heillä oli paatunut sydän.

    Matt. 13:15
    Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.’

    • Ari

      Väitteesi perustuu yhteyksistään irti revittyyn raamatunlauseeseen. Lause nimittäin kuuluu kylväjävertauksen ja sen selityksen yhteyteen.

      Kylväjävertauksen sanoma on siinä, että vaikka osa siemenistä meneekin hukkaan, niistä ei tule hedelmää, niin lopulta kuitenkin vaiva saa palkkansa. Siemen löytää maaperänsä ja sato on yltäkylläisen runsas.

      Parhaimmillaan jopa satakertainen.

      Tässä on koko vertauksen kärki.

      Älä siis väheksy sanan ja sakramenttien jaon kylvöä, vaan nosta silmäsi katsomaan Jumalaa ja hänen evankeliuminsa voimaa, niin Jumalan sanan voimallinen työkin voi valjeta elämäsi voimaksi.

      Edelleen huomaapa, että jo sitaattiasi seuraavassa jakeessa kerrotaan siitä hyvästä osasta joka on varattu Jeesuksen opetuslapsille:

      16 Mutta autuaat ovat teidän silmännne, sillä he näkevät, ja teidän korvanne, sillä he kuulevat. 17 Sillä totisesti sanon minä teille:—- (vuoden 1776 käännös)

      Ja kuten jo monesti olen sinulle huomauttanut, niin Jeesuksen opetuslapsiksi meidät liitetään pyhän kasteen välityksellä.

      Matteuksen evankeliumi:

      28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni

      k a s t a m a l l a

      heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

    • Matias Roto selitäppä nyt mitä tällä tarkoitat:””Kylväjävertauksen sanoma on siinä, että vaikka osa siemenistä meneekin hukkaan. Niistä ei tule hedelmää, niin lopulta kuitenkin vaiva saa palkkansa. Siemen löytää maaperänsä ja sato on yltäkylläisen runsas.””

      Mihin kylvetään ja mikä tuottaa hedelmää?

      Kuinka liität selityksesi ihmisiin?

    • Ari

      Vastauksena kysymyksiisi

      Kylvän välineet ovat Jumalan sana ja sakramentit. Niiden välityksellä Pyhä Henki kutsuu, herättää ja ylläpitää koko kirkkoaan nyt täällä ajassa ja johtaa meidät iankaikkiseen elämään.

      Kaikkina aikoina, jokaisena ajankohtana ja kautta koko maailman kutsun kohteena ovat kaikki kansat kokonaisina kansoina kaikkialta maailmassa.

      Matteuksen evankeliumi:

      28:19 Menkää siis ja tehkää

      kaikki

      k a n s a t

      minun opetuslapsikseni kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

      28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää.

      Ja katso, minä olen teidän kanssanne

      j o k a

      p ä i v ä

      maailman loppuun asti.”

  8. Kolmantena sunnuntaina loppiaisesta 22.1.2023

    meidän rakkaassa Someron seurakunnassamme

    klo 10 messun yhteydessä

    toimitetaan uusien työntekijöiden ja luottamushenkilöiden siunaaminen tehtävään.

    Armaan kirkkomme toisissa seurakunnissa tehtäviin siunaamisten ajankohta on aihetta katsoa oman seurakuntansa kirkollisista uutisista.

    Saamamme uutisen mukaan samana päivänä 22.1.2023 Ruotsissa Strängnäsin hiippakunnassa vihitään kaksi henkilöä papiksi. Vihkimisen toimittaa Johan Dalman, josta tuli piispa 6.9.2015.

    Toinen vihittävistä on laajempaa kuuluisuutta saanut Birgitta Ed, nykyisen naapurimaamme pääministerin Ulf Kristerssonin puoliso.

    Uutinen Kotimaa lehtemme sivustolla toisaalla.

    Tässä luettelo puoli vuosituhatta vuotta vanhan Strängnäsin hiippakunnan piispoista

    https://www.svenskakyrkan.se/strangnasstift/defaultaspxid668000