Kari Paukkunen pyysi bloggaamaan jostain Raamatun luvusta. Olen jo monasti blogannut luvusta 666,joten otetaanpa vaihteeksi käsittelyyn Pietarin kuuluisa kalansaalis 153 kalaa:
Raamatun gematristen ilmentymien luonteeseen kuuluu, että
milloin kehyskertomuksen pintatekstissä on avoin gematrinen luku,
ilmenee sama luku myös piilotekstissä. Erinomaisen esimerkin
tarjoaa tästä Joh. ev. 21:11, joka sisältää kertomuksen
Pietarista ja hänen ihmeellisestä 153 kalaisesta saalistaan. Sillä
lähes kaikki tähän kontekstiin liittyvät kreikkalaiset käsitteet
ja sanonnat ovat jaollisia saaliin luvulla 153, jolla on muutenkin
mielenkiintoisia ominaisuuksia:
Luku 153 on 17 ensimmäisen kokonaisluvun summa
1 + 2 + 3 + 4 +
5 + 6 + 7 + jne.+17 = 153
Se on viiden 1. numeron tulojen
summa:.
1 x 2 x 3 x 4 x 5 = 120
1 x 2 x 3 x 4 = 24
1 x 2 x
3=6
1 x 2 = 2
1 x 1 = 1, yht. 153
Se on numeroidensa
kuutioiden summa:
1³ + 5³ + 3³ = 153
edelleen 153 on
kolmionumero 17, siis: (17² + 17)/2 = 153, edellisen numeroista 1 ja
15 ovat nekin kolmionumeroita ja 153:n käänteisluku 351 on
kolmioluku 26 (hvhy): (26² + 26)/2 = 351. Eivätkä luvun 153
erikoisuudet ole edes vielä tyhjenneet. Mutta esimerkit riittänevät
vakuuttamaan, että sen valintaan kuvaamaan Pietarin kalansaalista on
täytynyt olla jokin aivan erityinen syy. Etenkin, koska
kertomuksessa olevat kaikki tärkeimmät käsitteet ovat siis sillä
jaolliset:
ihmisten kalastajat 14 x 153=2142
heittää verkko mereen = 20
x 153 =3060.
tuo verkko, = 8 x 153=1224
kalat = 8 x 153=
1224
kalojen määrä 16 x 153=2446
Merkittävä on erityisesti 8 x 153´ n tulo 1224, joka vastaa
edelleen Raamatun sanontoja Herra Jumala: o curioj o qtheoj, Jumalan
luomistyö: krisij qtheu ja Istutus h futeia.
Nämä kosmoksen ja
elämän syntyyn liittyvät sanonnat saavat erityistä painoarvoa
tosiasiasta, että luku 1224 on kaksi kertaa sellaisen ympyrän
halkaisija, jonka kehä 1925 vastaa nimeä Simwn o Petroj Simon tuo
Pietari. Kun tämä kehä saa kokonaislukuina ilmaistuna halkaisijan
612 ja säteen 3o6, tulee säteen puolikkaasta edelleen kalojen
lukumäärä 153. Tämä 153 on myös niiden vesica pisciksien
(Kalanrakkojen, kuvio syntyy kahden yhtä suuren ympyrän kehän
leikatessa toistensa keskipisteet) pituus, jotka muodostavat
Pietari-ympyrän sisään mahtuvassa kuudessa limittäisessä
ympyrässä kuusilehtisen vesica-ruusukkeen. Kun kaksi Pietari-
ympyrää piirretään sisäkkäin, muodostuu yksi suuri vesica ja 12
edellä kuvatun kaltaista pientä. Yhteensä kolmetoista vesicaa,
jotka symbolisesti vastaavat niin veneitä, kuin kaloja kuin
siemeniäkin. Kaikilla on sama soikea muoto, jota antiikin
geometriassa kutsuttiin kaikkien muotojen äidiksi ja pyhäksi
mandorlaksi eli kohduksi. Kuvio synnyttää etenkin ortodoksisessa
kirkkotaiteessa myös Jeesuksen.
Ihmeellistä ajatellen nimenomaan
luvun 1224 ja sen 8. osan 153 merkityksiä on nyt se, että tämän
nimenomaan luomistyöhön ja Jumalan istutukseen viittaava kreikan
numero esiintyy heprean gematriassa 7 kertaa vastaten sanaa tvytxt,
jonka fem. sing. hntxt on se paikka Adamin ruumiin alapäässä,
josta jumalat (tehkäämme ihminen kuvaksemme) ottavat
luomiskertomuksessa Eevan ’siemenen.’ Ja hämmästyttävää on
sekin, että 1224/8 pituisten 12 pienen vesican a´ 153 yhteinen
pituus on 1836 eli luku, joka ’sattumalta’ on kokonaislukuna
ilmaistuna sama kuin protonin paino suhteessa elektroniin, kun
elektroni on yksi. Tulo 12 x 153 voidaan lisäksi lukea
heprealaiseksi sanonnaksi ‘ihmisen isä’ eli ab anash: sna ba!
Erittäin hätkähdyttävää on vielä se, että kun jaamme tämän
luvun 1836 Kristus-kolmion asteluvulla 37, saamme osamäärän 49,6.
Sillä luku 496 vastaa heprean samaa valtakunta Malkuth, jonka tulo
4×9×6 on edelleen 216 eli risti, voima, leijona, prkessio jne. Luvun
37 moniin syvällisiin merkityksiin ei ole tässä tilaa mennä,
mutta todettakoon lyhyesti, että esim. kaikki Jeesuksen nimitysten
variaatiot Uudessa testamentissa ovat luvulla jaolliset, esim.
Cristos 1480= 4ox37. Genesiksen 1. lauseessa on selvä 37 järjestelmä
jne.
Raamattu ei näy opettavan vain matematiikkaa ja tähtitiedettä
vaan myös biologiaa ja fysiikkaa
Mitäpä jos kalastajat vain laskivat saaliinsa ja kaloja oli tällä kertaa 153?
Jos niitä olisi ollut yksi vähemmän tai enemmän, siitäkin olisi keksitty jotain salaisia laskelmia.
Ei Raamatun teksteistä ymmärtääkseni tarvitse löytää mitään sen enempää, kuin mitä niihin on kirjoitettu.
Asia on olennainen, ei tällaiset salaperäiset laskelmat.
Toki jotain symbolisia lukuja Raamattuun sisältyy, mutta ei niistä tällaisia laskelmia kuulu lähteä tekemään.
Eri reissu oli se, jossa verkot repeilivät? Sillä reissulla oli kaloja enemmän kuin 153?
Tuo on Kari Roos aivan liian helppo selitys kun otetaan luvun 153 kaikki aritmeettiset eritysominaisuudet huomioon ja se että myös 2 muuta kolminumeroista avointa Ut.n lukua 276 ja 666 ovat nekin juuri kolmiolukuja. Luku 153 esiintyy myös merkityksellisesti Salomonin temppelissä, tuossa aurinkokunnan symbolissa ja Vesica Piscis (kalanrakko) suhteessa 256:153 , joka on neliöjuuri kolme.
Kyllä Raamattu itse kehoitta näitä laskemaan, ”…se jolla ymmärrys on laskekoon” (Jeesus)
Jolla on ymmärrys. No tuosta ei saanut taas mitään selvää.
Tarkkaan ottaen vain yhdessä kohdassa, Ilmestyskirjassa, siis näyssä, Jeesus kehottaa jpstain syystä laskemaan pedon luvun, ei kaloja, eikä varsinkaan mitään toisiinsa liittymättömiä salaisia kaavoja.
Ei Raamattu ole matematiikan, biologian tai kosmologian kirja. Eikä gnostilaisuuden.
”Jolla on ymmärrys. No tuosta ei saanut taas mitään selvää”
Siis et osannut, vaikka teologisella tietämystäsi korostit, yhdistää tuota Johanneksen Ilmestyksen luvun 13 jakeeseen 18. Se oli siitä suora lyh. sitaatti…
”Ei Raamattu ole matematiikan, biologian tai kosmologian kirja. Eikä gnostilaisuuden.”
Ikävä kyllä on näitä kaikkia. Siis oman todistuksena perusteella. Biologia todentuu mm näin:
JHVH teki ihmis/adamin 22 heprean kirjaimen kautta. Nyt ihmisessä on juuri 22 autosomista kromosomiparia + sukukromosomit x ja y. Ihmisen kromosomiluku on siis 46 mikä on myös lausutun ADAM-sanan lukuarvo!(1+4+1+40) Kun autosomisia kromosomeja on 2 x 22 eli 44 niin hämmästyttävästi myös nimessä ADAM osio DAM eli v e r i saa juuri lukuarvoin 44! Ja kun miehen ja naisen yhteisten kromosomiluku on 45 ja ADM:n lukuarvo on 45, ovat Genesiksen 1. ihmisen lukuarvot 44 45 ja 46 eli täsmälleen sama kuin nykytieteemme ilmaisema eri kromosomimäärien luokittelu 44 45 46!!!
Raamatun Genesis (synty) kertomuksissa jumala-elohjim mainitaan edelleen juuri 22 kertaa ja nelikirjain jhvh 10 kertaa! Näin tulee 10 kertaa esiin myös kolmikirjain HVH, mikä on nimen J HVH loppuosa. Nelikirjain ja kolmikirjain olivat olennaisia myös DNA:n rakenteelle ja toiminnalle, missä juuri 4 emästä mahdollisti 64 erilaisen kolmikirjain yhdistelmän ohjaamaa valkuaisainetta. Kolmikirjain HVH saa numeraalit 565, mikä liittyy kolmikirjain DNA:n emäksien geometrisesti kuvailtuun molekyylirakenteeseen. melkoisia ‘yhteensattumia’, jos nyt niitä ovat etenkin kun ‘herra’ eli J HVH on juuri nelikirjain jossa elämää luova osa HVH (565 dna’n rakenne!) on juuri kolmikirjain!
Sinun kirjoittamasi mukaisesti heprealaiset, gnostikko-matemaatikot tekstiä kääntäessään järjestelivät sanat matemaattisesti, ja näin tekstit määräytyivät lukujen mukaan. Eli eivät ole yhteensattumia, vaan näiden kääntäjien kikkailemia, hakemalla haettuja lukuja?
Ehkä on vain niin, että kaikenlaiset ilmiöt noudattavat luontevasti joitakin matemaattisia lainalaisuuksia. Fibonaccin luvut ja kultaisen leikkauksen suhde toistuvat eri yhteyksissä. Raamattu on uskontomme pyhänä kirjana kinnostanut toki myös matemaatikkoja ja siinä ilmenevä matematiikka on näin löydetty. Kun etsii, löytää. Se ei kuitenkaan tarkoita välttämättä, että Raamattu oli tietoisesti rakennettu sisältämään matemaattisiin koodeihin kätkettyjä viestejä. Eikä se tarkoittane sitäkään, että se olisi jumalallisen ihmeen kautta tässä mielessä erityinen. Voi olla, että vaikkapa englantilaisista Mother Goose -lastenloruista löytyisi gematrista tutkittavaa.
Raamatulla on matemaattinen rakenne, sen ovat näyttäneet heprealaiset yliopistomatemaatikot ja tekstit ovat muutekin täynnä erilasin metodein vuosisatojen kuluessa konstruoituja kryptisiä sanoja ja sanontoja. Kyseessä ei ole mikään kikkailu eikä niitä tehtäessä ole hakemalla haettu mitään.
Dekoodauksissa eli koodien avaamisissa voi syyllistyä hakemalla hakemiseen, jos ei rajaa hakuja tiiviiseen kontekstiin. Eli jos esim. heprean vuotta tarkoittava sana shana שנה antaa lukuarvon 355 ei ole vaikea ihan ’hakematta’ oivaltaa sanan tarkoittavan heprealaista kuuvuotta, jossa oli juurikin 355 päivää,
Pentti, heprealaisilla on sanonta: Jumala geometrisoi ja ’Jumala loi kaiken painon, mitan ja luvun mukaan, ja näin Raamattu sisältääkin toki luonnosta nousevia matemaattisia lainalaisuuksia, muta se on ihan eri asia kuin se, että tietyt gematriset konstruktiot ja selvät salakielet ovat liian yksityiskohtaisia kuvatakseen vain näitä ilmiöitä.
Kysymykseni onkin: onko ainoastaan Raamatulla matemaattinen rakenne? Onko Raamatun rakenne edes ainutlaatuisen matemaattinen? Onko Raamatun teksteistä löytynyt ’viestejä’ vain siksi, että niitä on kiinnostuttu etsimään juuri Raamatusta? Pietarin kalansaaliin lukumäärä voi hyvinkin olla gematrisesti rakenneltu, mutta se on voitu lainata aikansa filosofeilta sen gematrisuutta sen kummemmin tietämättä ja miettimättä.
Kysyitkö tosissasi? Maailmassa on miljoonia kirjoja…No Vedantakirjoissa on osin matemaattisia kevytrakenteita, mutta samassa laajuudessa ja syvyydessä kuin esim. Ivan Panin ja Yizack Gingsburg ovat Raamatun matematiikkaan törmänneet, niin uskallnapa ennustaa ettei vastaava löydetä.
Tietenkin nimenomaan luku 153 on voitu löytää muualta ja on todennäköisesti otettukin ns. Archimeden Vesica Pisciksesta (nimenomaan KALAN rakosta), josa Vesivan korkeus on256 ja leveys 153. (Vesicaa käyttää Jeesuksen ympärillä erityisesti ortodoksinen ikonitaide)https://www.google.com/search?q=Archimedes+153&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=_cEBPyxXp5x2NM%252C7VWpVgLpgkjFoM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kSjb0bbgKhjqzFG_kwYsnVVB3JdGQ&sa=X&ved=2ahUKEwiqpLOl7ZzxAhUImIsKHSNdD2sQ9QF6BAgXEAE#imgrc=_cEBPyxXp5x2NM
Toinen asia on sitten se, että luvun 153 avulla Archimedeen tunteneet gnostikot ovat selkeästi rakentaneet kertomuksen sanontoja, joissa on 153 tekijänä, siitä oma vietinsä:
153 on siis tekijänä kalansaaliskertomuksen mm sanonnoissa:
kalat = 8 x 153= 1224
tuo verkko, = 8 x 153=1224
kalojen määrä =16 x153=2446
ihmisten kalastajat = 14 x153=2142
heittää verkko mereen = 20 x153 =3060.
MERKITTÄVÄSI Jeesusta kutsuttiin juuri kalaksi: sanasta icthys tulee intiaaleista Iesous Christhos Hyios Theo Soter. Ja hän on ko kertomuksessa henkilö, joka saa ’ihmeen’ 153 kalaisesta saaliista aikaan. Hän myös sanoi: Minä teen teistä ihmisten kalastajia. Luku 153 vastaa muodossa 351 myös sanaa anash ihminen.
153:ssa oleva osio 53 vastaa mm. sekä käsitettä ’kulmakivi’ että sanaparia ’isä ja poika’. 15 edustaa Jahvea, Jeesuksen ’isää’.
Sanonan Tuo Pietari la on 1925
Kun piirrät 2×153 eli 306 (612/2) halkaisijaisia ympyröitä 1925 -kehäisen ympyrän sisään 6 kpl niin, että niiden kehät leikkaavat toistensa keskipisteet, muodostuu kuvioon 6-’lehtinen’ vesica-ruusuke, kuin 6 pientä kalaa. Näiden ’kalojen’ pituus tai korkeus, kuinka päin vain haluaa kuviota katsoa, on 153 .
Ihmeellistä ajatellen nimenomaan luvun 1224 ja sen 8. osan 153
merkityksiä on nyt se, että tämän nimen omaan luomistyöhön ja Jumalan
istutukseen kreikaksi viittaava numero esiintyy heprean gematriassa 7
kertaa vastaten sanaa (tachtiot), joka on se paikka Adamin ruumiin alapäässä,
josta jumalat (tehkäämme ihminen kuvaksemme) ottavat luomiskertomuksessa Eevan ’siemenen.’
Ihmisen tekemisessä elohimit siis sanoivat ; ”Tehkäämme ihminen kuin verenkuvamme kaltaisuudessa…” Tässä tekemisessä ei käytetty kylkiluuta, jota muinaisheprean sana tsela ei tarkoittanut, se tarkoitti ’toista puolta’. Androgyynistä adamista otettiin ’ toinen puoli’ eli feminiininen tekijä, joka otettiin tachtennasta eli kirjaimellisesti ’syvästä kiilamaisesta kuilusta’. Operaation jälkeinen heprean lause kuuluu : jisgor basar ha tachtennaa: eli ”sulkivat alapään lihan.”
Tämän alapään eli v u l v a n lukuarvo oli siis 1224 eli 8 x153 j a 153 edusti kalaa, jonka symboli oli myös kalanrakko eli vesica-piscis, joka oli vulvan geometrinen symboli.
Jos ketä kiinnosta niin tämä kuvagalleria saattaa avartaa:
https://www.google.com/search?q=Jesus+Vesica+Piscis&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwizje-I8ZzxAhWptYsKHbb8B9MQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1026&bih=494
Minua kiinnostaa Seppo, uskotko Jumalan olevan näiden lukujen takana? Olet paljon blogeilla kritisoinut VT:n Jumalaa kammottavana murhaajana. Onko kammottava lasten tappaja kuitenkin jollain tavalla yli-inhimillisen viisas, joka ilmoittaa ihmiskunnalle suunnatun sanoman numeroiden yhteen niveltymien kautta sen, minkä hän suvereenisti tekee?
Onko UT:n Jumala mielestäsi eri Jumala kuin VT:n?
Mukava saada palstalla joskus asiallisia kysymyksiä ja kerron kantani mielelläni. Raamatun syvin matemaattinen rakenne saattaa olla toki Kosmisen Mielen heijastumaa. Ihmisen äly moiseen on tuskin kyennyt. Muta supertietokoneilla olisi rakenne saatu aikaiseksi. Mutta keillä sellaisia olisi ollut ja ketkä sitä olisivat käyttäneet. Vastaus saattaa piillä tässä:
”Mutta sinä Daniel, lukitse nämä sanat ja sinetöi tämä kirja lopun aikaan asti. Monet matkustelevat ees ja taas ja tieto (DAT!) kasvaa.”
Kun verbimuoto jatsi tarkoittaa kierreskelemistä, kuljeskelemista, voidaan se tässä aivan hyvin lukea surffailuksi. Tämä tekee kohdan sangen merkittäväksi etenkin, kun tähän pintatekstin vihjeeseen tekstien kätkemisestä liittyy vielä Drosninin antama Els 29-salakirjoitussana machseb, joka tullen muinaishebrean ajatusta merkitsevästä sanasta saa nykyhepreassa uskomattoman merkityksen – tietokone !
Tässä tule mieleen heprealaine perimätieto, että enkeli Raziel oli jo Adamille paratiisissa piirtänyt Jumalan Shamirilla safiirikivikirjaan tiedot maan ja maailmakaikkeuden salaisuksista. Raziel saattoi olla nykykielellä ns. alien.
Vt.n ja Ut:n Jumala näyttää olleen ainakin Jeesukselle ja gnostikoille eri. Vt.n jhvh oli työssään epäonnistunut julma demiurgi kun taas demiurgin yläpuolelle oli Nimetön Korkein.
Jeesus näyttää kutsunenkin Jhvh:ta perkeleeksi eikä mainitse Ut.ssa Jahvea isäkseen kertaakaan eikä mainitse suoraan edes Jahven nimeä.
Kysyn tosissani. Kuvat ovat minun alaani ja tiedän, että lapsetkin sommittelevat piirroksiaan samojen matemaattisten mallien mukaan, joita suuret mestaritkin käyttävät. Heillä ei kuitenkaan tästä aavistustakaan. Se vain näyttää hyvältä niin.
Tietenkin kuvataiteilijat ja säveltäjät ovat tehneet kompositioita tiettyjen harmonian lakien mukaan aivan vaistomaisestikin, mutta ei tämä Raamatun numeraalisuus ja etenkin gematrinen mm. tieteellinen sisältö tietenkään tuohon tyhjene.
Jos lapsesi piirtää kuvaansa yksityiskohtaisesti esim. tieteellisen täsmällisen kuvan vetyatomista, on hänen täytynyt nähdä kuva jossain tai saada tieto sen rakenteesta jostain/joltain. Siihen ei vain ’hyvältä näyttäminen’ riitä.
’Kuva vetyatomista’ on tietääkseni matemaattinen malli, jonka ’täsmällisyys’ on eräänlainen tiedeyhteisöön sopima sepite.
Pentin trollaava Eulenspiegel vaan edelleen vauhdissa. Jos lapsi piirtää samalaisen kuvan vetyatomista kuin sen rakennetta kuvaileva tiede eli että kuvassa näkyy yksi protoni ja yksi elektroni, ja lapsi vielä kirjoittaa alle sanan vety niin tuskin lapsi on tehnyt kuviota tällaiseksi sattumalta ja vain siksi että näyttää kivalta vaan hän on nähnyt kuvan jossain tai se hänelle on jotenkin kuvailtu .
Tiedätkö, millainen on ’vetyatomin kuva’? Sehän on ympyrä, jonka keskellä kaksi täplää. Siitähän esittävä kuvaaminen useimmilla meistä on alkanut. Nimeksi näille kasvoille ei tietenkään ole annettu ’vety’ vaan ’äiti’. Tarkoitukseni on osoittaa, että siitä huolimatta, että Raamatusta ’löytyy’ numeraalisia salasanomia, se ei todista, että niitä olisi sinne tarkoituksella kätketty. Luvusta 153 voisi myös sanoa, että evankeliumin kirjoittaja ’on nähnyt sen jossakin’ ja siksi se on päätynyt Raamattuun.
Se lapsi on esimerkissäni kirjoittanut kuvan alle vety eikä äiti aivan kuten raamattugematriassa luvun 355 (kuuvuoden pituus) yhteyteen on kirjoittunut sana vuosi eikä esim. saatana. Lapsi on siis nähnyt kuvan joka oikeasti kuvaa vetyatomia aivan samoin kun raamattugematrian käyttäjä on nähnyt tai hänelle on kerrottu aito totuus vaikkapa protonin painosuhteesta elektroniin eli 1836:1 eli siis (12×153):1
Ja minähän nimenomaan sanoin että luku 153 on voitu nähdä Archimeden suhdeluvussa 256:153,mutta se käyttö Raamatussa ei ole vain tässä vaan koko kalansaaliskertomuksen perikoopin, kuten näytetty, kaikki muut 153 ilmentymät kertovat asialla olevan paljon syvemmän merkityksen. Muta lopetan koska et halua pysyä asiassa asiaperustein van alat leikkiä Eulenspiegeliä ja Pispalan palopäällikköä.
Lapset piirustavat ’vetyatomeja’ ennen kuin osaavat kirjoittaa. Eivät välttämättä osaa nimetä kuviaan suullisestikaan.
Kirjoitin: ” Jos lapsesi piirtää kuvaansa yksityiskohtaisesti…” jne.
Eli annoin ehdollistetun o l e t e t u n esimerkin, joka siis alkoi lauseella JOS. Pentti ei joko ymmärrä tai ei trollausvimmassaan halua ymmärtää, mitä ’j o s’ lauseessa merkitsee. Enkä määritellyt lapsen ikää.
Vetyatomia ei sitä paitsi kuvata ympyränä jossa on kaksi pistetä keskellä, vaan ympyränä jossa on yksi piste (protoni) ja yksi piste (elektroni) sen kehällä.
Veden toiseksi yleisimmässä isotoopissa on myös neutroni. – Se ajatukseni ei näköjään ole mennyt perille, että ’tieteellisiä faktoja’ voi löytää sieltä, missä niitä ei ole. Raamattu on kiinnostanut vuosisatoja monenlaisia ajattelijoita. Niinpä sen rikkaasta aineistosta on ’löytynyt’ yllättäviäkin asioita, kun on tarpeeksi tiheällä kammalla etsitty.
Po vedyn isotoopissa.
En puhunut vedyn isotoopista. Pentti laajentaa keskustelun maalitoppien väliä aina tarpeensa mukaan ja ohittaa/muuttaa usein kontekstin. Alan ymmärtää, miksi niin moni ei enää keskustele hänen kanssaan lainkaan.
Kirjoitit Seppo aiemmin (14.6.):
”Kyllä fiksuimmat teologit ovat nämä aritmeettiset asiat havainneet ja ne on vähintään heille kerrottu. Mutta eivät häveliäästi viitsi puhua niistä. Kuten eräs korkea teologi tunnusti minulle: ’Kyllä me tiedämme, että Raamatussa on numerologiaa, mutta me emme tutki sitä!'”
Rohkenisitko kertoa, kuka tämä korkea teologi oli, tai edes mikä hänen oppialansa ja -arvonsa oli? Ja voisitko mainita jonkin keskeisen teoksen, joka tarkastelee VT:ta ja UT:ta numerologian kautta? Yliopistollisen, mikäli sellaisia on.
Blogisi ja kommenttisi ovat usein kiinnostavia ja teräviä, vaikka toisinaan olenkin laskuistasi aivan ulalla. ?
Kiitos mielenkiinnosta Anssi. Hän on tunnettu teologian tohtori, mutta ei varmaan tykkäisi että mainitsen nimensä tämmöisen asianyhteydessä.
Raamattuun liittyvää monenmoista numeraalisuutta näyttäviä esseitä on netti pullollaan, suomenkielistä akateemista kirjallisuutta ei ole, koska aihe puuttuu teologisen tiedekunnan paradigmasta.
Kannattaa hommata juutalaisen kabbalan asiantuntijoiden kirjoja, suosittelen rabbi Aryeh Kaplania, Yizach Gingsburgia ja Gerschom Scholemia.
Ut:n kohdalla Ivan Panin on ikivihreä. Minun kirjassani Jälleensyntymä ja Raamattu sivutaan myös teemaa.
Kiitos vinkeistä Seppo. Raamatun numerologiset tulkinnat tuntuvat herättävän minussa enemmän kysymyksiä kuin tarjoavan vastauksia, mutta aina on kiehtovaa kuulla, mitä ihmiset kokevat Raamatusta löytävänsä. Sinun edustamasi ”Erich von Däniken meets Kabbala”-tyyppinen teoria on kyllä kieltämättä aika hurjan ja värikkään kuuloinen. ?
Dänikeniä (jonka olen tavannut Saksassa Berliinissä) edelsivät jo monet muut, kuten roviolla poltettu Giordano da Bruno, ja antiikin runoilija Lucretius sekä etenkin Robert Charoux (Verratene Geheimnisse. saksaksi)
Genesis 6:2-4 sisältää salakirjoituksen joka muodosta sanonnan madim shem eli Marsin tulipatsas.
Milloin Raamatun sisältämä tieteellinen fakta sitä todellakin on eikä vain sattumalta samanäköinen, riippuu tietenkin esiintymästä ja sen sekä etä- että lähikontekstista.
Lähikonteksti on esim nimi ADAM ja nimen osio DAM joka merkitsee VERI ja sen lukuarvo on 44. Nyt tieteellinen IHMISEN eli siis ADAMIN naiselle ja miehelle yhteinen autonomisten kromosominen määrä on juuri 44 ja nuo kromosomit otetaan ihmisen siis damin juurikin luuytimen veri- eli dam-solusta…Aivan liian tiivis konteksti ja tarkka osuma ollakseen vain sattumaa.
Tämäkin Sepon kommentti on mielenkiintoinen. Uskon Raamatun Jumalan olevan älylle käsittämätön auktoriteetti, joka käsittämättömällä tavalla tietää kaiken, ylläpitää kaiken, ja on kaiken tietysti nähnyt alusta loppuun asti. Jumala on ilmoittanut Raamatussa historian alusta loppuun asti. Se on luettavissa, mutta myös monin tavoin revittävissä sekä ”tiedemiesten” että eri lahkojen käsissä, koska ihmisen ymmärrys on rajallinen.
Jesaja:
9:5 Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.
Jumalalla on data, kuten Seppo edellä kommentissaan todistaa. Kristus kertoo, että ihmiseltä ei putoa edes hiuskarva Jumalan sitä tietämättä. Hän on ihmeellinen neuvonantaja, joka kertoo tulevansa takaisin kun Jumalan määräämä aika täyttyy. Löytyykö tämä sinun tutkimastasi datasta? Kristitty uskoo ilman dataa. Kristitty toteaa: Niinkuin on kirjoitettu, niin myös tapahtuu, numeerista dataa ei tarvita.
Se minua Seppo vielä ihmetyttää, että haluat mielummin tunnustaa ”kosmisen mielen” kuin Jumalan? Eikö Raamatusta löydy dataa Jumalasta, joka on luonut kaiken? Lukeeko siellä numeroilla ilmaistuna ”kosminen mieli” vai Jumala, luoja, Jahve, Jehova, JHVH?
Kari, minulle maailmankaikkeuden synnyttänyt Voima tai
voimat on n i m e t ö n (jota kutsuin kosmiseksi mieleksi) kuten oli gnostikoilekin. Jhvh oli vain heprealaisten aurinkoa alunperin tarkoittanut heimojumala ja työssään epäonnistunut demiurgi.
Raamatun tieteellisten numeroinkin ilmaistujen faktojen takana ovat minusta olleet nefilimit eli alienit, eli ns. ’enkelit’ .
Miten vastaat muihin esittämiini kysymyksiin?
Nimetön voima on ilmoittanut kaiken?
Kari, en sanonut että nimetön voima on ollut ilmoittaja vaan enkeli Razielin kaltaiset tod. näk. vieraan sivilisaation edustajat, joiden tietämys maailmankaikkeudesta on ollut paljon meitä edellä.
Kosminen Mieli ilmoitta kyllä itsensä sitten ns. yleisessä ilmoituksessa eli siinä mitä hienorakenteita näemme ympärillämme luonnossa.
Raamattua kannattaa lukea jumalauskon kehittymisen kertomuksena. Jumala ymmärretään ensin perheen ja heimon jumalaksi, sitten kansan ja valtakunnan jumalaksi. Viimein rakentuu koko ihmis- ja luomakuntaa koskeva yksijumalainen uskonto. Jeesus ilmoittaa Jumalan olevan ihmisiä rakastava Isä. ”Jhvh on vain heimojumala” on mielipide, joka jättää tämän kehityksen huomioimatta.
Pentti, ei suinkaan jätä huomiotta, koska jhvh:n yläpuolella on Ajin Suph.
Onko? Minusta näyttää, että sekoitat ihmisten eri kehitysvaiheessa olevat jumalakuvat ajatukseen jumalolentojen hierarkiaan.
Minä en Pentti sekoita asiassa mitään. Olen monissa yhteyksissä todennut että jhvh on kehityksen tulos ukkosjumalasta ja aurinkojumalasta heimojumalaksi ja sitten Herraksi. Tämän kehityksen rinnalla on ollut kehittyneempi kabbalistinen jumalakäsitys, jossa on korkein jumaluus joka on nimetön : ”ei mikään nimi'”
Aivan niin. On erilaisia käsityksiä Jumalasta, niillä varmaan myös eri kehityslinjojakin. Se ei merkitse, että olisi eri jumalia: ylijumalia ja demiurgeja.
”Aivan niin. On erilaisia käsityksiä Jumalasta, niillä varmaan myös eri kehityslinjojakin. Se ei merkitse, että olisi eri jumalia: ylijumalia ja demiurgeja.”
Eipä tietetenkään koska emme edes tiedä onko ylipäätään mitään jumalia tai Jumalaa….
Mutta R a a m a t u s s a on esim. Korkein selvästi eri Jumala kuin Jahve ja jumalia on muutenkin monia:
” Kun Korkein jakoi kansat perinnöiksi, kun hän erotteli ihmisten lapset, silloin hän määräsi kansojen rajat israelilaisten luvun mukaan.
Sillä H e r r a n kansa on hänen osuutensa, Jaakob on hänen perintöosansa.
’Korkein on siis jakomies ja Herra (jhvh) on yhden jako-osuuden saaja…