Tänään tuntuu siltä, että ei voi olla kirjoittamatta. Mieleeni tuli jostain pikakirjoitus. Siinä pikaisesti tallennetaan sanoja ja käsitteitä jonkinlaisella koukkuirjoituksella. Itse en sitä osaa, mutta jossain olen nähnyt kirjan sivuilta. Sitten ryhdyin miettimään voisiko puhekkin olla pikapuhetta. Sehän on vanha vitsi, että vitsiporukassa sanottiin vain numero ja sitten naurettiin eritasoisesti. Asiaan vihkiytymätön vieras päätti hauskuttaa ja sanoi numeron. Jäätävä hiljaisuus tuli huoneeseen. Henkilö hämmentyi, joten joku jäsenistä laukaisi tilanteen sanomalla: Täällä ei kerrota tuhmia vitsejä!
Olen muutaman kerran kuullut kerrottavan Shalom-sanan sisällön. Sehän on laaja asiarypäs, joka siihen sisältyy. Jos aloittaisi saarnansa: Shalom! Mikä olisi seuraava sana ja montako sanaa pikasaarnaan tarvitaan? Seuraava sana on itseoikeutetusti: Kristus, vai olisiko se oikea sanapari Kristuksen oppi?
Sen tiedän, että viimeinen sana olisi automaattisesti: Aamen! Aamen tarkoittaa Katekismuksen vanhemman version mukaan: Tämä on varmasti totta!
Tästä syntyy oikeastaan kaksi saarnarunkoa: Shalom, Kristus, Aamen! Shalom sisältää kaiken mitä maanpäälliseen hyvinvointiin tarvitsemme. Kristus sisältää kaiken pelastukseen liittyvän ja siihen päälle on hyvä sanoa: Täömä on varmasti totta!
Jos otamme tarkasteluun kolmen sanan sijasta neljän sanan version, niin olemme hyvin puhdasoppisia, kun sanomme olevamme Kristuksen opin kannalla. Joskus kuitenkin hämmentää se, että kaksi Kristuksen opin samuraita voi hakata miekkojaan yhteen ja olla kiivaita omansa puolesta. Mitäs tämä sitten tarkoittaa?
Otetaan avuksi kokemus Viipurin torilta. Pikapankki lähestyi turistia ja tarjosi pankkipalvelua. Siinähän säästi ainakin sata askelta, kun ei tarvinnut mennä oikeaan kivitalopankkiin, kun pankki tuli luokse. Rahat vaihtoivat omistajaa, mutta sitten tapahtui jotain outoa. seteleistä alkoi irrota lippusia siitä numeroiden kohdata. 300 rubelia muuttuikin kolmeksi rubeliksi, joten kauppa jäi 270 rubelia alijäämäiseksi.
Olisiko kristikunnassa käynyt niin, että Kristuksen oppi on kuin keitetyllä perunalla liimattu lipuke jonkin muun sanan päälle. Sieltä löytyy esimerkiski Lutherin oppi, avot luterilaisella kuuluu olla lutherinoppi. Sieltä voi kuoriutua calvinismi, pelagiolaisuus, lestadiolaisuus, herännäisyys tai joku sellainen. Jos oppi on kirjoitettu vaikapa Tunnustuskirjaan, niin miten puolustan siitä muita vastaan? Yksinkertaista! Turvaudutaan pikapuheeseen ja sanotaan, että poikkeamat tästä ovat demonisia.
Rahan kurssi olikin väärin laskettu. Tappio olikin 297 rubelia. Koska alimmainen luku ilikin vain 3 rubel.
Kirjoitin aikoinaan lehtihartauden jossa oli vain muutama sana. Jotta lukijat pystyivät tajuamaan että koko sanoma oli noissa muutamassa sanassa piti sen verran kertoa johdantoa, että ihmiset löysivät aaltopituuden. Sen jälkeen tuo yhden mietelmän sisältänyt saarna ladonnallisesti oikein asetettuna.
Kun Pyhä Henki luo yhteyden, sen voi tuntea aihan ilman sanja. Muutama sana avaa avoimen kanavan ihmisten välille, jos annamme Pyhän Hengen toimia rajoittamattomasti.
”Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut.”
Joh.15:3
Jeesus puhuu (Joh.15) seuraajilleen rakkaudesta ja yhteydestä, Isän, Pojan ja seuraajiensa välillä (seurakunta)