Politiikka vaikuttaa arkkipiispaa valittaessa

Arkkipiispanvaalin aikana on ilmestynyt monenlaista haastattelua ja kommenttia. Yksi ehdottomasti omintakeisin (joskin poliittisesti ymmärrettävä) näkökulma on Demokraatissa. Kotimaan entisen uutispäällikön, Demokraatin nykyisen eduskuntatoimittajan Johannes Ijäksen tekemässä haastattelussa pohditaan kansanedustaja, piispa Ilkka Kantolan demarileimaa ja sen vaikutuksia vaalissa.

Kantolan ensimmäisiä puolestapuhujia arkkipiispan virkaan oli Malmin seurakunnan kirkkoherra Heikki Arikka, joka vahvasti turkulainen ja kokoomuslainen taustoiltaan.

– Arkkipiispa on täysin puoluepoliittisesti sitoutumaton henkilö. En näe arkkipiispan poliittisella menneisyydellä mitään negatiivista painolastia. 1900-luvulla meillä on ollut useampikin arkkipiispa, jotka ovat olleet poliittisesti hyvinkin meritoituneita ja tulleet eduskunnasta, Juva muun muassa, Arikka sanoo.

Juvan lisäksi ainakin Lauri Ingman on ollut jykevästi poliittinen hahmo, olihan hän muun maussa pääministeri.

Arikka kertoo myös saaneensa paljon kielteistä palautetta asetuttuaan tukemaan demaria tyyliin ”Pilaat kirkon maineen”. Arikka perustelee Demokraatissa, miksi on mennyt Kantolan taakse:

– Hänellä on ylivoimaisesti suurimmat ja parhaimmat verkostot ja laaja-alaisuus katsoa asioiden yli inhimilliseltä kannalta yhden ihmisen näkökulmasta mutta myös kirkon ja valtion suhteiden näkökulmasta. Ilkka on aivan omaa sarjaansa – muut piispat ja ehdokkaat joutuvat ikään kuin verkostoitumaan, kun taas Ilkka toisi ne verkostot kirkkoon. Siinä on aika iso ero.

Ennakkotunnelmien mukaan Kantolan verkostoille ja laaja-alaisuudelle ei kirkossa kuitenkaan anneta paljoakaan arvoa. Muunlainen politiikka/politikointi ratkaisee vaalin.

Olli Seppälä

Demokraatista löytyy myös erillinen Kantolan haastattaelu arkkpiispanvaalin kynnyksellä.

  1. Kaikki piispa Askolan ilmaisemat toiveet ovat varteenotettavia. Niihin voisi vielä lisätä ”Auttakoon pyhä kolmiyhteinen Jumala meitä pyrkimyksissämme, niin että saamme voimaa elää toiveiden mukaan.” Ellei Jumalan rakkaus, joka on Pyhän Hengen kautta vuodatettu sydämiimme, meitä auta, olemme vain kuin helisevä vaski ja kilisevä kulkunen kauniiden toiveidemme kanssa.

  2. Toivomuksia voi heitellä, mutta niillä ei ole mitään arvoa vain sanahelinänä. Rakkauden teot ja lämmin aito suhtautuminen lähimmäisiin versovat vain Hengen hedelmänä sydämen rakkaudesta Jeesukseen. Haureuden synnin suosimisesta elämässä ja kannanotoissa on piispa vakavassa vastuussa Jumalalle ja myös niistä ihmisistä, jotka hän on synnin suosimiseen rohkaissut. Aito Parannuksen teko sydämestä lähtien on kaikkein tärkein ja ihanin asia kullekin ihmiselle!

    • Annikki Salo:
      Sinä tuomitset piispan toivotukset arvottomiksi? Millä perusteella?

      Jos jotenkin sinua tulkitsen, tarkoitat, että syntisenä pitämäsi piispa ei saisi puhua välittämisen ja rakkauden sanoja. Jos näin ajattelet, kuten epäilen, ei kukaan meistä voisi puhua hyvistä, hyvään kannustavista asioista halaistua sanaa.

    • Joo, ehkä Annikille kalahti esim tuo toivomus valittaa vähemmän ja välittää enemmän !. On kovin ymmärrettävää vain väheksyä puhetta sanahelinänä jos monessa kohdassa puhe koskettaakin itseä !.

      On myös kovin paljon helpompaa vain väheksyä ja kylmästi moittia tai tuomita toisia lähimmäisiä. Rakkauden teot ja lämmin aito suhtautuminen lähimmäisiin versovat vain Hengen hedelmänä sydämen rakkaudesta Jeesukseen.

      Kiitos piispa Askolalle erittäin hyvästä puheesta ja toivomuksista vuodelle 2015 !
      http://www.helsinginhiippakunta.evl.fi/?x18111=1556462 (koko puhe)

    • Jusu, vaikutat itse olevan melkoinen katkeruuspoliisi. Ei ole katkeruutta kritisoida päättäjiämme, niin kirkon kuin valtionkin korkeinta johtoa, jatkuvasta tyhjästä puheesta ja katteettomasta, latteasta humanismista. Tätä on kuultu jo tarpeeksi. Varsinkin piispan tulisi rohkeasti perustaa puheensa Jumalan sanaan, julkisesti vedota siihen ja pysyä siinä. Muu on sanahelinää.

    • Annikki Salo:

      ”Haureuden synnin suosimisesta elämässä ja kannanotoissa on piispa vakavassa vastuussa Jumalalle ja myös niistä ihmisistä, jotka hän on synnin suosimiseen rohkaissut.”

      Jostakinhan tämä kertoo. Ainakaan oheinen juttu ei mielestäni antanut lainkaan aihetta tällaiseen lauseeseen. Pelkoa, ahdistusta, katkeruutta?

    • En ymmärrä mitä tarkoitat katkeruudella. Ei kai homoliittoihin myönteisen kannan ottanut ole automaattisesti kaiken arvostelun yläpuolella ja arvostelu on vain katkeruutta?

      Eero Huovinen piti aina ennen kunnon puheen, mutta Askola jälleen löpisee jotain ympäripyöreätä, joka ei tarkoita mitään tai voi tarkoittaa mitä tahansa. Jos ja kun hän ei osaa kirjoittaa puhetta niin löytyyhän sitä tuomiokpaitulista apuvoimia puheenkirjoittajiksi.

    • Käsitykseni mukaan piispa Askola ei tuossa yllä olevassa sitaatissa sano mitään homoseksuaalisuudesta tai homosuhteista. Hänen jokaisen kommenttinsa peilaaminen homoseksuaalisuuteen on mielestäni typerää. Ihmisessä on paljon muitakin dimensioita kuin se, mitä hän ajattelee homoista.

      Yllä olevassa sitaatissa on kahdeksan lausetta piispa Askolan puheesta. Koska en ole kuullut koko puhetta, jätän arvioimatta sitä, löpiseekö hän ympäripyöreitä vai puhuuko asiaa. Jos tekisin arvion pelkän ylläolevan katkelman pohjalta, arvioni perustuisi lähinnä ennakkoasenteeseeni eikä faktoihin.

    • @Peitsamo, mikä yllä olevassa lyhyessä katkelmassa piispa Askolan puheesta on sinusta Jumalan sanan vastaista?

    • Jusu, kaikki. Koska sitä ei avoimesti, rohkeasti, julkisesti ja johdonmukaisesti kytketä Raamatun ilmoitukseen ylösnousseesta Kristuksesta. Hurskaasti omiaan paasaava pappi on nyky-Suomessa yhtä hyödytön kuin tuo suurpääoman tukema porvari-presidentti, joka viimeksi tänään puheessaan vaati lisää leikkaamaan, leikkaamaan, vaikka köyhiltä on jo miltei kaikki leikattu. Ei saa omin päin heittäytyä viisaaksi ja alkaa ojentamaan toisia asioissa ennen kuin on itse katsonut peiliin. Se koskee, Jusu, myös sinua. Olemme kaikki syyllisiä Jumalan edessä. Tuo olennaisin ainakin tuosta piispan puheen osasta tyystin puuttui.

    • Kari Peitsamo :”Hurskaasti omiaan paasaava pappi on nyky-Suomessa yhtä hyödytön kuin tuo suurpääoman tukema porvari-presidentti, joka viimeksi tänään puheessaan vaati lisää leikkaamaan, leikkaamaan, vaikka köyhiltä on jo miltei kaikki leikattu.”

      Kritisoimasi porvari-presidentti hyväksyi 30.12. lain, joka mahdollistaa vasemmiston johtamille työeläkeyhtiöille ”maltillisen velkavivun hyödyntämisen asuntosijoittamisessa” koskien vuokra-asuntojen rakentamista. Työeläkeyhtiöiden sijoitusjohtajat ovat asiasta mielissään :”Tämä tekee vuokra-asuntosijoittamisesta entistä kiinnostavampaa, alhaisen korkotason vallitessa. Lain sallima enintään 50 prosentin vieraan pääoman osuus tarkoittaa sitä, että tämä parantaa oman pääoman tuottoa, jonka voimme eläkevaroille saavuttaa.”

      Mutta ketkä mahtavat asua vuokra-asunnoissa ja maksaa vuokrissaan paitsi lainat ja työeläkeyhtiöiden ”omien pääomien tuotot” myös mm. kohonneet kiinteistöverot ja energiamaksujen korotukset? Ne rikkaat porvaritko?

    • Tuula Hölttä. En ymmärtänyt viestistäsi muuta, kuin että kasinotaloudesta oli tässäkin kyse. Ja sikäli se osuu maaliin, että kun arvomaailmana on enää hennon humanismin verhon takaa irvistävät rujot rahatalouden kasvot, jäävät ainoiksi argumentaation vaihtoehdoiksi pinnalliset fraasit ja korulauseet, niin piispalla kuin presidentilläkin.

    • @Peitsamo

      Ei ole mitenkään itsestään selvää, että yhteiskunnan pitäisi toimia siten, että ihmisiltä kerätään rahaa ja sitten ne annetaan erilaisina tukina heille, joilla on vähiten palkkatuloja ja varallisuutta. Voisimme elää myös yhteiskunnassa, jossa jokainen elää vain sen mukaisesti, millaisen elintason pystyy omilla voimavaroillaan itselleen järjestämään.

      Edellisellä en kuitenkaan tarkoita sitä, että vanhukset tai esimerkiksi vammaisuuden takia työelämän ulkopuolelle jäävät tulisi jättää heitteille. Puhun pelkästään työikäisten ja työkykyisten ihmisten hyysäämisestä yhteiskunnan tuilla.

      En myöskään väitä, että tällainen ”jokainen on oman onnensa seppä” -yhteiskunta olisi parempi kuin se Suomi, jossa nyt elämme. Totesin vain, että tulonsiirrot ovat sosialistisen ideologian tuotos eikä mikään pienituloisille automaattisesti kuulua asia.

    • Jusu, toki näinkin. Yritin vain sanoa, että on Niinistöltä aika raukkamaista koko ajan patistella puheissaan köyhiä ihmisiä ”talkoisiin” romahtamaisillaan olevan pörssitalouden pelastamiseksi samaan aikaan kun hänen omat kaverinsa edelleen vuosittain kotiuttavat omiin taskuihinsa isot hillot systeemistä ulos.

    • Kari Peitsamo:
      Niinistö ei ole raukkamainen eikä hän patistele kohtelemaan kaltoin köyhimpiä. Päin vastoin. Eikä Niinistö ole kavereistaan tilivelvollinen.

      Niinistö ei kovinkaan liity Irja Askolan puheeseen. Muuten kuin, että molemmat ovat auktoriteettejä ja vallankäyttäjiä.

    • Tuire Kajasvirta. Totta. Arvopohja on kuitenkin perimmiltään sama, ainakin puheiden perusteella, humanistinen.

  3. ”Ihmisessä on paljon muitakin dimensioita”

    Totta! Tämän vuoksi Herra Jeesus ei luottanut turmeltuneen ihmisen omiin tuotoksiin! Hän ei uskonut edes itseänsä heille, ”sillä Hän tiesi, mitä (dimensioita) ihmisessä on”!

    Paavali piti näitä ihmisen omia dimensioita ”roskan” (alkutekstin mukaan ”sonnan”, siis paskapotan sisällön arvoisina tuotoksina)! Siksi hänelle kuuluikin kehotus: ”Mitä viivyttelet, anna kastaa itsesi, ja pestä pois syntisi”!
    Ei Paavali niin tyhmä ollut, mitä monet nykyajan teologit luulevat, että vesikastetoimitus sinänsä pesisi synnit pois! Paha riippui Paavalinkin persuuksissa niin lujasti kiinni, että parasta oli suostua elinikäiseen kilvoitteluun ja antaa Hänen, joka ainoastaan pystyy sen tekemään, Jumalan itsensä Kristuksessa, pesemään eli kuolettamaan vanhan Aatamin turmelus itsestänsä pois!

    Askolan kutsu näihin vanhan Aatamin ja Eevan ”talkoisiin” sivistämään omin voimin itseänsä on kokonansa ”Jumalan sanan vastaista?” Se on sitä lain saarnaa, vanhan ihmisen sivistämistä ja parantelemista, joka ei johda muuhun kuin hurskasteluun ja tekopyhyyteen! Siinä suorastaan valehdellaan ihmisille, että ilman uutta syntymistä voisi saavuttaa taivaskelpoisuuden ja itse yrittämällä selviytyisi parantamaan itsensä!

    Ei uskoisi, että piispan asemaan kiivennyt henkilö ja teologi tällaista peräänkuuluttaa!

  4. Jusu Vihervaara kirjoittaa: ”Käsitykseni mukaan piispa Askola ei tuossa yllä olevassa sitaatissa sano mitään homoseksuaalisuudesta tai homosuhteista.”

    Ei sanokaan, mutta yritinkin sanoa, että kaikki hänen saamansa sympatia johtuu vain ja ainoastaan hänen kannastaan homosuhteisiin. Toki yllätyin, että hän ei todellakaan sano näistä suhteista mitään.

    ”Ihmisessä on paljon muitakin dimensioita kuin se, mitä hän ajattelee homoista.”

    Varmasti on, mutta Askola ei ole kertonut niistä mitään. Piispan luulisi joskus ottavan kantaa esimerkiksi kristittyjen vainoihin eri puolilla maailmaa mutta Askola ei koskaan ota.

    ”Yllä olevassa sitaatissa on kahdeksan lausetta piispa Askolan puheesta. Koska en ole kuullut koko puhetta, jätän arvioimatta sitä, löpiseekö hän ympäripyöreitä vai puhuuko asiaa.”

    Käy kapitulin sivulta katsomassa, Suunnilleen koko puhe on siinä kahdeksassa lauseessa eli ympäripyöreää löpinää.

    • Juhani Ketomäki:
      Kokeilehan, laita Irja Askolan puheen jokaisen toiveen kohdalle huutomerkki tai vaihda toive imperatiivin muotoon.

      Minun mielestäni ollaan kaukana ympäripyöreästä löpinästä. Jokainen meistä voi yrittää muuttaa nämä toiveet teoiksi.

      Puhe oli hyvä ja sympaattinen siitä riippumatta, mitä puhujan muista mielipiteistä tiedetään.

  5. Ei tarvita piispoja, pappeja, eikä uskoa, että voi tehdä hyvää toiselle ihmiselle. Hyvä teko voi pelastaa jonkun toisen ihmisen päivän tai koko hänen elämänsä. Kun on tehnyt päivän aikana hyvän teon, voi oman leivänkannikkansa syödä iloiten. Ja ihan sama, mitä ”syntiä” tässä kukin on tehnyt.

  6. Teen Tuire Kajasvirran kehotuksen mukaan vaikkapa parin kohdalla:

    Valita vähemmän.

    Jos kokee vääryyttä, siitä ei saa enää valittaa kuten ennen?

    Arvostele vähemmän!

    Tarkoittaako tämä sitä, että ei saa arvostella jos on eri mieltä. Ei saa arvostella Askolaa vai yleisemmin?

    Kadehdi vähemmän!

    Jos pitää tulonjakoa epäoikeudenmukaisena niin onko se kadehtimista? Jos pitää Askolan palkkaa työmäärään ja pätevyyteen nähden liian isona niin onko se kadehtimista?

    Askolan puheen olisi ilman mainintaa Jumalasta voinut pitää missä tahansa ja Jumalan mainiten vaikka moskeijassa.

    Mikä siinä Askolassa niin herättää sympatiaa?

    • Juhani Ketomäki:” Teen Tuire Kajasvirran kehotuksen mukaan vaikkapa parin kohdalla”
      -No et sitten tehnyt, osuiko liian kohdalle kun jätit Askolan puheen sanapareista kokonaan toisen puolen pois ja siten vääristelit puheen viestiä !.

      Esim näissä mainitsemissasi kolmessa puheen kohdassa meille ja myös sinullekin haasteena vuodelle 2015 esitettiin:

      Pitäisikö meidän valittaa vähemmän ja välittää enemmän ?
      Pitäisikö meidän arvostella vähemmän ja armahtaa enemmän ?
      Pitäisikö meidän kadehtia vähemmän ja jakaa omastasi enemmän ?.

      -Eli esim. jos kokee vääryyttä niin siitä voi valittaa mutta puheessa toivottiin että kukin siirtäisi tuota omaa valittamista enemmän toisten välittämisen suuntaan. Eli esim sinun kohdalla kun aina ja joka kommenteissasi valitat jotain, niin joskus vaikka kirjoittaisit kommentin jossa välittäisit sekä kannustaisit jotakuta. ¨

      Samoin joskus hillitsisit jatkuvaa toisten arvostelemista ja jättäisit jotain ilkeitä kommentteja väliin. Ja sen sijaan että kadehtisit jonkun palkkaa, niin jakaisit itse enemmän omasta palkastasi. Nämä niinkuin selvennyksenä kun et selvästikään ymmärtänyt puheen sisältöä.

      Tärkeätä on myös huomata että tämä lyhyt puhe kutsui helsinkiläisiä talkoisiin tuomaan toivoa ja tuottamaan turvallisuutta, jotta kaupungissa olisi vähemmän yksinäisyyttä ja enemmän ystävyyttä. Jos Ketomäen mielestä puhe on huono niin kirjoitapa itse parempi kahdeksan kohdan lyhyt kaikelle kansalle tarkoitettu uudenvuodenpuhe !.

      Ohessa linkki tähän piispa Askolan hyvään uudenvuoden puheeseen jossa varmasti riittää haastetta itsekullekin että pystyisi edes osan toteuttamaan vuoden 2015 aikana:
      http://www.helsinginhiippakunta.evl.fi/?x18111=1556462

    • Mielenkiintoista taas huomata, kuinka tulkitsemme samoja sanoja eri tavalla kukin oman mielenmaisemamme mukaan.

      Minä luen Irja Askolan puhetta sanapareina. En niinkuin Juhani Ketomäki irroittaa ne erilleen.

      Minun mielenmaisemani mukaan Irja Askolan sanoma oli syvällinen ja hyvä elämisen ja käyttäytymisen ohje.

      Otan vaikka saman esimerkin kuin Juhani Ketomäki: Valita vähemmän, välitä enemmän!
      Itselläni on vuosi 2014 ollut hirveä; kuolemaa, surua, uupumusta. Mitä enemmän valitan, sitä surkeampi on olla. Mitä enemmän välitän muista ja suuntaan ajatukseni ulos itsestä, sitä helpompi on olla.
      Samalla tavalla purkaen puhetta siinä on ainakin minulle vain hyvää sanottavaa.

    • En itse viitsi pitää tyhjää rallatusta eri ihmisten puheista tai heidän työnsä vaativuudesta ja palkan suuruudesta. Jos joku henkilö on surkea pitämään puheita ja koen itse olevani parempi ja jos jollakulla on kadehdittava työtehtävä ja kokisin hoitavani sen paremmin, olisi kai loogista, että pyrkisin itse tähän tehtävään. Tämän jälkeen voisin hoitaa sen mieleiselläni tavalla eikä tarvitsisi rutista vierestä.

  7. Kari Peitsamo, mitä sinulle merkitsee ”Pörssitalous”?

    Minunkin vähiä eläkesäästöjäni on pörssissä. Onko se saastaista, sopiiko talouden sortua ja minun menettää rahani?
    Vanha SKDL:nen kahvilakaverini inhoaa myös pörssiosakkeita. Mikä niissä hannaa?
    Pörssiyhtiöt myös työllistävät ja vievät kamaa ulkomaille ja tuovat sisään rahaa. Kaikki se hyödyttää
    Kari Peitsamon opintojakin. Miksi puhut pahaa siitä?
    Minusta menestyvä yritys hyödyttää koko maata, minua ja sinua!

    • Pörssitalous on meidät saattanut tähän kurimukseen, josta ulospääsyä ei ole. Nyt Niinistö komentaa köyhät maksajiksi. Hävetköön!

    • Niinisstöllä ei ole mitään syytä hävetä sinun edessäsi.

      Minusta kirkolliselle foorumille ei kuulu poliitikkojen ja auktoriteettien rienaaminen.

toimitus Kotimaa
toimitus Kotimaa
Blogissa katsellaan ohitsekiitävää maailmaa yksityiskohtien ja yleistyksien kautta. Erityisesti kirkon ja uskontojen asiat ovat luupin alla. Yhteiskuntaa unohtamatta.