Viime vuosituhannelta juttu: Kun Ranska räjäytteli atomipommeilla atollia nuuskaksi, niin pieni ja pippurinen Suomi lakkasi protestiksi tekemästä ranskanleipää! Ehkä tämä oli vitsi, mutta totuutta sivuava.
Suomi on tasa-arvon ja suvaitsevaisuuden luvattu maa ja sen kansankirkko näkyvin soihdunkantaja. Sitten tapahtuu jotain kauheta. Osa kansasta menikin leiriin, jota ei voi suvaita eikä johtajaa voi kunnioittaa? Mitä se on? Syrjintää, rasismia tai jotain muuta, jota julkikuvan mukaan Suomessa ei pitänyt olla ollenkaan.
Kansanviisauteen kuuluu myös sanonta: Itselleen porsas kiusaa tekee, kun purtilonsa kaataa. Kun joku kieltäytyy pitämästä jotain puhetta, niin rankaisee itseään ensisijaiseti. Puheen pitäminen on kaikkein tärkeintä puhujalle itselleen, siksi siinä ikäänkuin kaataa purtilonsa. Tehdäämpä ajatuskoe: Sinut on kutsuttu puhumaan vaikkapa tuhannelle hengelle. Sinä valmistaudut hyvin, teet kymmenen konseptia ja viimein se on valmis. Kun odotat kutsua lauteille sydän hakkaa ainakin jonkin verran ja kainalot hikoavat ja kädetkin joskus ainakin vapisevat. Sen sijaan ne tuhat muuta ihmistä istuvat levollisina eivät perspiroi, että mitähän nyt on edessä.
Tämä on siis minun protestini, joka ei johda mihinkään, eikä kukaan vuodata kyyneleitä myötätunnosta minua tai muutakaan kohtaan.
””Suomi on tasa-arvon ja suvaitsevaisuuden luvattu maa ja sen kansankirkko näkyvin soihdunkantaja. ””
Kuinkas tämä oli totta vielä sata vuotta sitten?
Nyt kun kirkko on ”kuohittu” niin sen rooli on kaiken hyväksyvä suvaitsevaisuus ja myötäillä yleistä/kovaäänistä enemmistöä. Takki on käännetty niin solmuun ettei sinne taida kohta mahtua ketään, eihän kukaan ”järkevä” moista takinkääntäjää usko vai uskooko sittenkin?
Arin kanssa samaa mieltä. Kirkon julkinen takki on pian jo nurin päin ja suola alkaa olemaan mautonta. Mitä pitäisi tehdä? Kääntyminen…?
Tottakai uskoo. Miksei uskoisi? Kääntäköön ihmiset takkejaan vaikka koneellisesti, mutta eihän sanoma siitä mihinkään muutu.
Lauri kirjoittaa nyt kautta rantain, niin että kommentoijat eivät ymmärrä mistä protestista on kyse. Lauri vihjailee Jyväskylän kirkkopäivien luennoitsijoista, jotka kieltäytyvät tulemasta kun Laajasalo järjestää hovikelpoisuutta Halla-aholle ja hänen sanomalleen.
Kyllä tuo ”porsaan kuppi” kannatti kaataa, se on merkittävä kannanotto yhteiskunnallisesti merkittävässä asiassa.
Oisko noin?
Käsite ”hovikelpoisuus” on tässä yhteydessä vastenmielinen ja demokratiaa halveksiva. Kyse on vapaissa vaaleissa toiseksi suurimmaksi nousseesta eduskuntapuolueesta, jolla on oikeus tulla kuulluksi yhteiskunnallisessa keskustelussa. Näin sanon, vaikka olenkin sekä EU-politiikasta että maahanmuutosta eri mieltä kyseisen puolueen kanssa. Eduskunnassa on pari muutakin puoluetta, joiden ohjelmassa on hyvin epämiellyttäviä piirteitä, Mutta en silti voi mitenkään hyväksyä heidänkään vaientamistaan. On onnetonta jos yhteiskuntamme jatkaa muuttumistaan samanmielisten kupliksi, jotka vain haukkuvat toisiaan, sillä sen tien päässä voi olla vuosi 1918.
Ja kaikenmaailman vastuuttoman populismin paapomisen edessä saattaa olla vuosi 1934.