Puhdas sydän

Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä, te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta. Sillä: ”kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin ruohon kukkanen; ruoho kuivuu, ja kukkanen varisee, mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti.” Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana julistettu. (1. Piet. 1:22-25) 

b2ap3_thumbnail_Sydn.jpg

Miten kovasta ja kivisestä sydämestä voi tulla puhdas sydän? 

Mitä tekomme kertoo sydämestämme?

Miten ruumiimme masentaminen esim. jouhipaidalla tai paastoamisella vaikuttaa sydämeemme?

Miten totuus saa sijaa sydämessämme?

Miten ihminen voi tulla Jumalalle otolliseksi vastaanottamaan
pelastuksen?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Kiitos Juha taas kerran hyvistä erinomaisista kysymyksistä.

    ”Miten ihminen voi tulla Jumalalle otolliseksi vastaanottamaan pelastuksen?”

    Ihmisen tahto on sekä vapaa että sidottu. Ihminen voi vapaasti kieltäytyä Jumalan kutsusta, ts. kääntää sille selkänsä, kovettaa sydämensä. Jatkaa raajarikkoista porskuttamista entiseen malliin. Sillä tavoin Jumala jättää ihmiselle vapauden. Toisaalta, jos valitsee toisen tien, ts. kääntyy Jumalan puoleen, sepä ei olekaan oma valinta vaikka siltä saattaa hetkellisesti tuntua. Se on Jumalan työtä.

    Miten ihminen sitten voi tulla otolliseksi Jumalalle vastaanottamaan pelastuksen? Toteamalla oman täydellisen avuttomuutensa ja mahdottomuutensa.

  2. Raamatun mukaan syntiinlankeemuksen seurauksena oli se, että koko ihmiskunta on niskurikansaa, jolla on jatkuvasti halu lähteä omille teilleen.Ihmisen rinnassa on kivisydän, ja vain Jumala yksin voi antaa sen tilalle elävän ja sykkivän lihasydämmen ( Hes.36: 25-27 )

    UT:n puolella Herran apostoli Paavali yhtyy samaan ajatukseen, että tarvitaan armovälineet. Jumala lähestyy meitä käyttäen sanaa ja sakramenttejä. Elikä Jumalan sanan saarna käännyttää syntisen ihmisen ” Usko tulee kuulemisesta” ( Room.10: 17)
    Pyhässä kasteessa Pyhä Henki liittää Kristuksen ruumiiseem ( 1. Kor.10:16-17 ) ja Herran ehtoollisella Hän jakaa armoaan ja anteeksiantamustaan ja osuutta Kristuksen ruumiiseen ( 1. Kor.12:12-13 )
    Kuinka me tulemme Jumalalle otollisiksi ? Emme mitenkään voi omilla ansioillamme tulla otolliseksi, vaan Jumala itse tekee meidät otolliseksi Kristuksen lunastuksen kautta, jota meille evankeliumi jatkuvasti tarjoaa.
    ” Vielä on tilaa Herramme pitopöytään”

  3. Miten ihminen sitten voi tulla otolliseksi Jumalalle vastaanottamaan pelastuksen? Toteamalla oman täydellisen avuttomuutensa ja mahdottomuutensa.

    Kari-Matti, kiitos erinomaisesta kommentista. Näin on. En tunne ketään, joka olisi olut valmiiksi Jumalan mielen mukainen. Jumala vanhurskauttaa ainoastaan syntisiä.

  4. Martti, kiitos hyvästä sisältörikkaasta kommentista.

    Minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan. Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen. Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne. (Hes. 36:25-27)

  5. Tuossa Pietarin kirjeessä on minusta mielenkiintoista se, että se tiivistää ilosanoman lauseeseen: ”Kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin ruohon kukkanen; ruoho kuivuu, ja kukkanen varisee, mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti.” Siinä asettuvat vastakkain ajallisen elämämme katoavaisuus ja Jumalan iäisyys. Synnistä ja anteeksiannosta ei sanota mitään.

  6. Martti Pentti, kiitos hyvästä kommentista. On mahtavaa, että meillä on Jumalan sana, joka ei muutu. Jumala, hänen sanansa ei koskaan muutu. Kaikki vaatimukset ja lupaukset, jotka ovat Pyhässä Raamatussa, on aina olemassa ja niiden oikea ymmärrys on aina sama. Olisi harmillista, jos me emme tietäisi mitä Jumala juuri nyt vaatii ja ovatko lupaukset juuri nyt voimassa; onneksi emme elä epävarmuudessa.

  7. Martti Luther kirjoittaa päivän mannassa syntien sovituksesta ja hyvistä töistä meille kaikille seuraavasti:

    Ei yksikään liha taida lain töiden kautta hänen edessänsä vanhurskautetuksi tulla. (Room. 3:20 / Biblia)
    Yksi ainoa maksu synnistä on tapahtunut Jeesuksen Kristuksen kautta, joka otti kantaakseen meidän syntimme. Tämä maksu tulee hyödyksemme, kun omistamme sen uskolla. Tämä on siis tiedettävä, kun on kysymys synnin sovittamisesta. Jos vain säilytät tämän Kristuksen sovituksen ja maksun puhtaana ja sekoittamattomana lisäämättä siihen inhimillisiä ponnisteluja, saat elää niin ankarasti kuin tahdot, tehdä kaikenlaisia hyviä tekoja, huolehtia kutsumuksestasi ja tehdä kaikkea, mihin Jumalan sana meitä käskee.

    Nämä teot ovat Jumalalle mieluisia silloin, kun ne vuotavat oikeasta lähteestä, siis rakkaudesta Jumalaan ja vilpittömästä tahdosta noudattaa Jumalan käskyjä. Näitä et silloin tee sovittaaksesi syntejäsi, vaan Jumalan kunniaksi ja lähimmäisen hyödyksi. Kuinka sen sijaan menettelevätkään tekopyhät! He häärivät kaikenlaisissa teoissa ankaraa elämää harjoittaen sillä nimenomaan sovittaaksensa Jumalan. Tämähän on suoranaista Kristuksen ansion kieltämistä ja sen Jumalan Pojan pilkkaamista, herjaamista ja uudestaan ristiinnaulitsemista, joka on sovittanut meidän syntimme kärsimisellään ja kuolemallaan. Tästä me emme voi kyllin häntä uskollamme ja teoillamme ylistää.
    Martti Luther: Mannaa Jumalan lapsille

  8. ”Kaikki vaatimukset ja lupaukset, jotka ovat Pyhässä Raamatussa, on aina olemassa ja niiden oikea ymmärrys on aina sama.” Jumalan ikuinen sana lienee jotain muuta ja valtavampaa kuin ihmisille osoitetut vaatimukset ja lupaukset. Luomiskertomus ja Johanneksen evankeliumin alku kertovat, miten koko maailmankaikkeus on luotu Jumalan sanalla.

  9. Jumalan ikuinen sana lienee jotain muuta ja valtavampaa kuin ihmisille osoitetut vaatimukset ja lupaukset. Luomiskertomus ja Johanneksen evankeliumin alku kertovat, miten koko maailmankaikkeus on luotu Jumalan sanalla.

    Martti Pentti, kiitos täydennyksestä, mutta emme voi unohtaa muuttumatonta lakia ja lupauksia. Jumalan laki ja evankeliumi ei koskaan muutu. Jumalan on luonut maailmankaikkeuden sanallaan. Jumalan sana on koko totuus aina ja iankaikkisesti.

  10. Evankeliumeja lukiessa näkee, että Jeesuksen ystäville ja hänen seuraajilleen valtavinta oli pelastuksen asia, syntien anteeksisaaminen.
    Eivätkö nuo vaatimukset ja lupaukset juuri tähdänneet siihen täkeimpään, jonka keskus on Kristus, Jumalan Poika?
    Pelastustien ulkopuollellekin on toki tihkunut tietoja Jumalan majesteetillisuudesta ja luomistyöstä, mutta mitä sitten, kun pääasia, Kristus, on jäänyt huomiotta? No use!

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.