Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä, te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta. Sillä: ”kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin ruohon kukkanen; ruoho kuivuu, ja kukkanen varisee, mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti.” Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana julistettu. (1. Piet. 1:22-25)
Miten kovasta ja kivisestä sydämestä voi tulla puhdas sydän?
Mitä tekomme kertoo sydämestämme?
Miten ruumiimme masentaminen esim. jouhipaidalla tai paastoamisella vaikuttaa sydämeemme?
Miten totuus saa sijaa sydämessämme?
Miten ihminen voi tulla Jumalalle otolliseksi vastaanottamaan
pelastuksen?
Kaikki julkaistut blogini:
Kiitos Juha taas kerran hyvistä erinomaisista kysymyksistä.
”Miten ihminen voi tulla Jumalalle otolliseksi vastaanottamaan pelastuksen?”
Ihmisen tahto on sekä vapaa että sidottu. Ihminen voi vapaasti kieltäytyä Jumalan kutsusta, ts. kääntää sille selkänsä, kovettaa sydämensä. Jatkaa raajarikkoista porskuttamista entiseen malliin. Sillä tavoin Jumala jättää ihmiselle vapauden. Toisaalta, jos valitsee toisen tien, ts. kääntyy Jumalan puoleen, sepä ei olekaan oma valinta vaikka siltä saattaa hetkellisesti tuntua. Se on Jumalan työtä.
Miten ihminen sitten voi tulla otolliseksi Jumalalle vastaanottamaan pelastuksen? Toteamalla oman täydellisen avuttomuutensa ja mahdottomuutensa.
Raamatun mukaan syntiinlankeemuksen seurauksena oli se, että koko ihmiskunta on niskurikansaa, jolla on jatkuvasti halu lähteä omille teilleen.Ihmisen rinnassa on kivisydän, ja vain Jumala yksin voi antaa sen tilalle elävän ja sykkivän lihasydämmen ( Hes.36: 25-27 )
UT:n puolella Herran apostoli Paavali yhtyy samaan ajatukseen, että tarvitaan armovälineet. Jumala lähestyy meitä käyttäen sanaa ja sakramenttejä. Elikä Jumalan sanan saarna käännyttää syntisen ihmisen ” Usko tulee kuulemisesta” ( Room.10: 17)
Pyhässä kasteessa Pyhä Henki liittää Kristuksen ruumiiseem ( 1. Kor.10:16-17 ) ja Herran ehtoollisella Hän jakaa armoaan ja anteeksiantamustaan ja osuutta Kristuksen ruumiiseen ( 1. Kor.12:12-13 )
Kuinka me tulemme Jumalalle otollisiksi ? Emme mitenkään voi omilla ansioillamme tulla otolliseksi, vaan Jumala itse tekee meidät otolliseksi Kristuksen lunastuksen kautta, jota meille evankeliumi jatkuvasti tarjoaa.
” Vielä on tilaa Herramme pitopöytään”
Kari-Matti, kiitos erinomaisesta kommentista. Näin on. En tunne ketään, joka olisi olut valmiiksi Jumalan mielen mukainen. Jumala vanhurskauttaa ainoastaan syntisiä.
Martti, kiitos hyvästä sisältörikkaasta kommentista.
Tuossa Pietarin kirjeessä on minusta mielenkiintoista se, että se tiivistää ilosanoman lauseeseen: ”Kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin ruohon kukkanen; ruoho kuivuu, ja kukkanen varisee, mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti.” Siinä asettuvat vastakkain ajallisen elämämme katoavaisuus ja Jumalan iäisyys. Synnistä ja anteeksiannosta ei sanota mitään.
Martti Pentti, kiitos hyvästä kommentista. On mahtavaa, että meillä on Jumalan sana, joka ei muutu. Jumala, hänen sanansa ei koskaan muutu. Kaikki vaatimukset ja lupaukset, jotka ovat Pyhässä Raamatussa, on aina olemassa ja niiden oikea ymmärrys on aina sama. Olisi harmillista, jos me emme tietäisi mitä Jumala juuri nyt vaatii ja ovatko lupaukset juuri nyt voimassa; onneksi emme elä epävarmuudessa.
Martti Luther kirjoittaa päivän mannassa syntien sovituksesta ja hyvistä töistä meille kaikille seuraavasti:
”Kaikki vaatimukset ja lupaukset, jotka ovat Pyhässä Raamatussa, on aina olemassa ja niiden oikea ymmärrys on aina sama.” Jumalan ikuinen sana lienee jotain muuta ja valtavampaa kuin ihmisille osoitetut vaatimukset ja lupaukset. Luomiskertomus ja Johanneksen evankeliumin alku kertovat, miten koko maailmankaikkeus on luotu Jumalan sanalla.
Martti Pentti, kiitos täydennyksestä, mutta emme voi unohtaa muuttumatonta lakia ja lupauksia. Jumalan laki ja evankeliumi ei koskaan muutu. Jumalan on luonut maailmankaikkeuden sanallaan. Jumalan sana on koko totuus aina ja iankaikkisesti.
Evankeliumeja lukiessa näkee, että Jeesuksen ystäville ja hänen seuraajilleen valtavinta oli pelastuksen asia, syntien anteeksisaaminen.
Eivätkö nuo vaatimukset ja lupaukset juuri tähdänneet siihen täkeimpään, jonka keskus on Kristus, Jumalan Poika?
Pelastustien ulkopuollellekin on toki tihkunut tietoja Jumalan majesteetillisuudesta ja luomistyöstä, mutta mitä sitten, kun pääasia, Kristus, on jäänyt huomiotta? No use!