Jokaisella kristityllä on Pyhä Henki, joka on täydellinen.
Tämän minä olen teille puhunut ollessani teidän tykönänne. Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut. Rauhan minä jätän teille: minun rauhani – sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö. (Joh. 14: 25-27 / FB38)
Pyhä Henki on Totuuden Henki, mitä se merkitsee sinulle?
Pyhä Henki on Lohdutuksen Henki, mitä se merkitsee sinulle?
Miten erotat Pyhän Hengen ja eksytyksen hengen toisistaan?
Älkää eksykö, Jumala ei salli itseänsä pilkata; sillä mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää. Joka lihaansa kylvää, se lihasta turmeluksen niittää; mutta joka Henkeen kylvää, se Hengestä iankaikkisen elämän niittää. (Gal. 6:7-8 / FB38) Mikä avuksi?
Kaikki julkaistut blogini:
Edellä monta hyvää kommenttia.
Kiitos kaikille lukijoille ja kommentoijille.
Tärkeää on kun luemme Raamattua, on antaa Pyhän Hengen avata Jumalan sanaa. Jumalan sanassa on totuus. Pyhä Henki on Totuuden Henki.
Sentähden, kun kuulin siitä uskosta, joka teillä on Herrassa Jeesuksessa, ja teidän rakkaudestanne kaikkia pyhiä kohtaan, en minäkään lakkaa kiittämästä teidän tähtenne, kun muistelen teitä rukouksissani, anoen, että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi teille viisauden ja ilmestyksen Hengen hänen tuntemisessaan ja valaisisi teidän sydämenne silmät, että tietäisitte, mikä on se toivo, johon hän on teidät kutsunut, kuinka suuri hänen perintönsä kirkkaus hänen pyhissään ja mikä hänen voimansa ylenpalttinen suuruus meitä kohtaan, jotka uskomme — sen hänen väkevyytensä voiman vaikutuksen mukaan, jonka hän vaikutti Kristuksessa, kun hän herätti hänet kuolleista ja asetti hänet oikealle puolellensa taivaissa, korkeammalle kaikkea hallitusta ja valtaa ja voimaa ja herrautta ja jokaista nimeä, mikä mainitaan, ei ainoastaan tässä maailmanajassa, vaan myös tulevassa. Ja kaikki hän on asettanut hänen jalkainsa alle ja antanut hänet kaiken pääksi seurakunnalle, joka on hänen ruumiinsa, hänen täyteytensä, joka kaikki kaikissa täyttää.
(Ef. 1:15-23 / FB38)
Juha Heinilä milloin olet luopunut kaikesta eli lähtenyt seuraamaan Jeesusta vai oletko ?
Ari, kiitos hyvästä kysymyksestä. Elämässä ei saisi olla mitään, joka estäisi Jeesuksen seuraamista. Koko elämäni aikana, on pitänyt tehdä valintoja, joka kuvaa tärkeysjärjestystä elämässäni. Elänkö itselleni vai haluanko palvella ja käyttää aikaa muiden hyväksi.
Päivittäin joudun luopumaan kaikesta siitä, joka estää olemasta Jeesuksen seuraaja.
Tärkeysjärjestys:
1. Kolmiyhteinen Jumala
2. Aviopuoliso
3. Lähiomaiseni ja muut läheiset ihmiset
4. Maallinen ja kirkon työ
5. Harrastukset ja oma hyvinvointi
Ari ja Juha. Vastatkaa vain tähän kysymykseen: saitteko te Hengen tekemällä lain vaatimat teot vai kuulemalla ja uskomalla evankeliumin?
Harri, kiitos hyvästä kysymyksestä. Minä sain Pyhän Hengen, kun Kolmiyhteinen Jumala kastoi minut pyhässä kasteessa. Kasteessa kerrotaan evankeliumi ja uskotaan evankeliumi. Kasteen sakramentti on Jumalan teko meille ihmisille, joka antaa kaiken mitä autuuteen tarvitaan.
Harri Ahdesmäki kiitos hyvästä kysymyksestä.
Siis kerron kuinka uudestisynnyin eli huusin Jumalan puoleen ja Hän vastasi näyttämällä minun omia syntejä joita en edes tiennyt ja jotka tunnustin, niinpä janosin Jumalan puoleen ja ostin Raamatun ja aloin lukea ja sieltä nousi erinäisiä asioita ja lopulta vuosien kuluttua sieltä nousi kasteelle meno ja niinpä menin, tämä tapahtui täydellisesti luterilaisessa ympäristössä eli en saanut mitään ulkopuolista opetusta ihmisiltä, ainoastaan Pyhä henki sen toi, siis menin kasteelle ja sain Pyhän Hengen ja näin uudestisynnyin.
Hätä- Apu- Kiitos
Pasanen, ” huusin Jumalan puoleen ja Hän vastasi näyttämällä minun omia syntejä joita en edes tiennyt ja jotka tunnustin, niinpä janosin Jumalan puoleen” = Herätyksen tila, (Hätä)
Pasanen, ” Raamatun ja aloin lukea ja sieltä nousi erinäisiä asioita”, (Apu)
Tämä kaikki edellä oleva on Pyhän Hengen työtä. Lopulta Ihminen kiittää Jumalaa saamastaan avusta. Pasanen, ”uudestisynnyin”. Siis hätä-apu-kiitos.
Joku toinen päätyy siihen, että ei mene uudestaan kasteelle, vaan ymmärtää, että Jumala on halunnut jo lapsena Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kastetun omistaa itselleen, mutta poika on lähtenyt Isän kodista maailmalle, ja unohtanut, mitä Isän lapsena on aina omistanut (hengellinen kuolema).
Jumalan lupauksiin uskova ja kastettu ei joudu häpeään. Kristus on antanut sanansa ja lupaa viedä perille asti.
Kari Paukkunen missä kohden ”kaikesta luopuminen” tapahtuu kun PALATAAN eli uskotaan lapsikasteeseen?
Kyllä se taitaa olla niin että sielunvihollinen pitää lapsistaan kiinni loppuun asti eli kun Jumala kutsuu ja ihminen saa jopa todellisen avun niin kuitenkin palataan siihen vanhaan voimattomaan uskoon eli ei luovutakkaan kaikesta.
Ari, Pyhä Henki on voimakas, vaikka minä olen heikko. Kaikki hyvä tulee yksin Jumalalta!
”Evankeliumi on Jumalan voima”, joka siitä elää, sen usko ei ole voimaton. ”Abraham uskoi Jumalaan (ei omaan voimaansa), ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi”.
Kari, kiitos hyvistä kommenteista!
Juuri näin. Heikkokin usko on voimakas, kunhan uskon kohde on Kolmiyhteinen Jumala.
Tässä vaan huomaa ettette ota kanta milloin ”kaikesta luopuminen” tapahtuu, luopuuko vauva vanhemmistaan ja kaikesta vai tapahtuuko se sittenkin joskus myöhemmin?
Ari, ei todellakaan tarvitse lapsen luopua vanhemmistaan. Et ilmeisesti ole lukenut näitä kommentteja. Meidän pitäisi luopua kaikesta sellaisesta, joka on Jeeeuksen seuraamisen esteenä. Lähimmäistä huolehtimen kuuluu Jeesuksen seuraamiseen. Uskovaisilla on paljon lähimmäisiä.
Juha Heinilä minulle vaan tulee tunne että ”tiedät” paremmin kuin Jeesus, siis voit itse valita mitä pidät ja mistä luovut kun taasen Jeesus Sanoo että kaikesta tulee luopua?
Ari, Pyhä Henki auttaa ymmärtämään koko totuuden. Jeesus opetti kaikesta oikein, mutta sinä et vain ymmärrä hänen opetustaan. Aloita vaikka laittamalla kaikki asiat ylös jota Jeesus opetti. Sen jälkeen voisit merkata, mikä opetuksesta käsittelee lakia ja mikä on evankeliumia. Ehkä sitten avautuu tämä luopuminen.
Juha Heinilä minulle Pyhä Henki kirkastaa Jeesuksen Sanat, siis tiedän mistä olen oppini saanut.
Minulle Raamattu on ainoa mistä luen oppia en ota mistään muualta.
Kristittykin voi lankeaa syntiin, mutta siinä on ero hän ei elä synnissä, vaan hän elää syntien poispanemisessa. Jeesus ei turhaan opettanut meille Isä meidän rukousta;jos meissä ole syntiä emmekä tunnusta sitä,että se asuu lihassamme, eikö se tarkoittaa sitä, että ihminen on joko paatunut ja menettänyt uskon tai sitten elää niin puhtaasti että elää ilmaan mitään virhettä.
Me emme pelastu sen tähden, että olisimme onnistuneet perkaamaan synnit kokonaan pois elämästämme. Pelastuksemme ei riipu siitä, olemmeko tulleet valmiiksi syntien poispanemisessa, sillä valmista siinä ei tule tämän elämän aikana. Pelastuksemme onkin yksin ja kokonaan Kristuksen valmiin työn varassa, jonka uskossa otamme vastaan. Me pelastumme siksi, että Jeesus on jo kaiken täyttänyt, hän on kaiken valmiiksi tehnyt. Jokaista hän tänäänkin kutsuu: ”Tulkaa, sillä kaikki on jo valmiina” (Luuk. 14:17).
”Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi”. Uskokaa vain Jumalan tekoihin (evankeliumiin), älkääkä luottako mihinkään omiin tekoihin, luopukaa kaikesta omasta.
Kun Jumala herättää ihmisen, niin ihminen alkaa löytää itsestään syntejä, joista tekee parannusta.
Myöhemmin Pyhän Hengen työ syvenee ja ihminen huomaa, että kaikki oma parannuksen tekeminen jää vajaaksi. Lain saarnaajat kehottavat rukoilemaan enemmän tai antavat muita ohjeita.
Uskossa kasvanut hätääntyy huomatessaan, että löytää omasta sydämestä ”heikkoa uskoa” ja velttoutta, josta muita myös osaa syyttää. Missä on hengen palo?
Jumala kasvattaa lastaan ja näyttää, että Kristuksen työn pitää kasvaa uskovan sydämessä ja omat työt näyttävät voimattomilta.
Ohje löytyy edelleen Kristuksen sanasta. ”Tee parannus omasta voimastasi ja usko evankeliumi”, Evankeliumi on Jumalan voima uskon alussa ja lopulta viimeisellä veräjällä. Kristus on yksin ”polkenut viinikuurnan”, kukaan ei häntä auttanut. Hän yksin on synnin, kuoleman ja pahan vallan voittaja. Hän antaa ”voimattomalle voimaa ja väsyneelle väkeä”.
Älä etsi uskon voimaa omasta sydämestäsi. Tee parannus ja usko Jumalan voimaan, evankeliumiin.
Martti ja Kari, kiitos hyvistä kommenteista.
Siunauttua Herran päivää ja hyvää messua!
Lähetyshiippakunta
2. sunnuntaina pääsiäisestä 26.4.2020 messu klo 11.00
Liturgia ja saarna: Sakari Korpinen
Kuunneltavissa suorana lähetyksenä osoitteessa:
https://www.lhpk.fi/nettimessu/
Kuvallinen lähetys:
https://youtu.be/neTaqJA4jIo
.
2. sunnuntai pääsiäisestä Misericordia Domini
Tämän sunnuntai nimi, Misericordia Domini, tulee päivän psalmin antifonista eli alkusäkeestä: ”Hän rakastaa vanhurskautta ja oikeutta; maa on täynnänsä Herran armoa.” Sitä on laulettu varhaiskirkon ajoista lähtien ennen paimenpsalmia 23. Maa on täynnänsä Herran armoa, voitaisiin kääntää myös: Maa on täynnänsä Herran rakastavaa sääliä, myötätuntoa ja sydämestä lähtevää armoa.
Pääsiäisaika jatkuu Helluntaihin asti ja tämäkin sunnuntai julistaa Golgatan ristintyön ihmettä. Jumalan rakkaus Jeesuksen sovitustyöstä leviää kaikkialle maailmaan. Jeesus täytti kaiken jokaisen ihmisen puolesta ja hänen sovitustyönsä merkit ovat nähtävillä hänen käsiensä ja jalkojensa naulanrei’issä, kylkihaavassa, orjantappurakruunun jäljissä, ruhjeissa ja ruoskaniskujen jäljissä. Hän on hyvä paimen, joka antoi henkensä laumansa puolesta ja ylösnousseena näyttää haavojaan omilleen.
Raamattu kuvaa Jeesuksen sovitustyötä kauniilla tavalla: ”Ja jos häneltä kysytään: ”Mitä ovat nuo haavat sinun rinnassasi?” vastaa hän: ”Ne lyötiin minun ystäväini huoneessa”. Heräjä, miekka, minun paimentani vastaan ja minun lähintä miestäni vastaan, sanoo Herra Sebaot. Lyö paimenta, ja joutukoot lampaat hajallensa; mutta minä käännän jälleen käteni pienimpiä kohden.” (Sak 13:6-7)
Päivän evankeliumitekstissä Pietari saa keskustella Jeesuksen kanssa. Keskustelun ydinajatus on siinä, että Paimenten paimen varustaa seurakuntansa alipaimenia työhön. Merkittävä yksityiskohta Pietarin kannalta on se, että hän, joka kolmesti kielsi Jeesuksen, saa kolmesti tunnustaa rakastavansa häntä. Juuri edellä Pietari on saanut toisen kalansaaliinsa Jeesuksen läsnäolossa. Nyt käytävässä vuoropuhelussa Jeesus kysyy kahdella ensimmäisellä kysymyksellä Pietarilta rakkautta sanalla agapas (αγαπας) – Rakastatko pyyteettömästi ja puhtaasti, kuten Jumala rakastaa. Näihin kahteen kysymykseen Pietari vastaa kenties täynnä itsevarmuutta: ”Rakastan, Herra; sinä tiedät, että olet minulle rakas”. Kolmannessa kysymyksessä Jeesus kysyy kuitenkin rakkaudesta sanalla fileis (φιλεις), mikä tarkoittaa alempaa rakkaudenmuotoa, inhimillistä veljesrakkautta. Pietari vastaa tähän: ”Herra, sinä tiedät kaikki; sinä tiedät, että olet minulle rakas”. Näin Jeesus osoittaa Pietarille ja kaikille omille, että ihmisen kyky rakastaa Jumalaa on heikko. Hän haluaa, että Pietari tunnustaa tämänkin heikkoutensa Jeesukselle. Siitä huolimatta Pietari kelpaa seurakunnan paimeneksi ruokkimaan seurakuntaa Sanalla ja sakramenteilla.
Päivän psalmi Antifoni: Ps. 33:5–6 Psalmi: Ps. 23 Hallelujasäe: Joh. 10:14
1. lukukappale: Jer. 23:1–4
2. lukukappale: 1. Piet. 5:1–4
Evankeliumi: Joh. 21:15–19
http://www.luterilainen.net
.
”Jokaisella kristityllä on Pyhä Henki, joka on täydellinen.” Juha Heinilä
Pitäisi ensin määritellä, kuka on kristitty. Jos sillä tarkoitetaan kaikkia kastettuja kirkon jäseniä, se ei tietenkään pidä paikkaansa. Jeesuksen ja Lutherinkin mukaan lustetta on nisun joukossa loppuun asti. Teeskentilijöillä ei ole Pyhää Henkeä, vaan valheen henki.
Harri, kiitos hyvistä kommenteista.
Kaikki kastetut Jeesuksen opetuslapset ovat Kristittyjä.
”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.”
(Matt. 28:19-20 FB38)
Harri, kiitos hyvistä kommenteista.
Näin on. Toisin on Totuuden Henki, joka ei valehtele eikä petä.
Jos Juha tarkoitat opetuslapsilla niitä kastettuja kirkon jäseniä, jotka ovat pitäneet uskon Kristukseen, olet oikeassa. Epäuskoiset kastetut kirkon jäsenet menevät kadotukseen. Lopuksi luste erotetaan nisusta ja sidotaan kimppuihin poltettavaksi.
”Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.”
Harri, näin on. Enemmän olen kuitenkin huolissani omasta vaelluksestani kuin muiden.
Ainoastaan Jumala tietää päiviemme määrään. Toivottavasti voimme sanoa samaa lähtömme hetkellä, kuin mitä pyhä Paavali sanoi.
Sillä minut jo uhrataan, ja minun lähtöni aika on jo tullut. Minä olen hyvän kilvoituksen kilvoitellut, juoksun päättänyt, uskon säilyttänyt. Tästedes on minulle talletettuna vanhurskauden seppele, jonka Herra, vanhurskas tuomari, on antava minulle sinä päivänä, eikä ainoastaan minulle, vaan myös kaikille, jotka hänen ilmestymistään rakastavat. (2. Tim. 4: 6-8)
Juha. Yksi kysymyksistäsi oli ”Pyhä Henki on Totuuden Henki, mitä se merkitsee sinulle?” Tähän on vastattu jo useasta eri suunnasta, mutta sekaan mahtunee myös se kokemus, joka Mooseksella kerrotaan olleen.
4. Mooseksen kirjan luku 11 on otsikoitu KR-käännöksessä ”Kansa valittaa ruoan puutetta”. Ja tämän tilanteen tuoksinassa Mooses alkoi tuntea omien voimiensa hupenevan: ”Minä en jaksa yksinäni johtaa tätä kansaa; taakka on minulle liian raskas.”(14) Miten Jumalan totuuteen johtava henki tuli Mooseksen avuksi?
Raamattu kertoo: ”Herra sanoi Moosekselle: ’Kokoa Israelin vanhimmista seitsemänkymmentä miestä, joiden tiedät olevan arvossa pidettyjä kansan johtajia, ja tuo heidät minun luokseni pyhäkköteltan luo.’”
Ja sitten Mooses sai lupauksen: ”Minä laskeudun sinne puhumaan kanssasi ja siirrän sinusta heihin sitä henkeä, jonka olet saanut. Näin he voivat auttaa sinua huolehtimaan kansasta, eikä sinun enää tarvitse yksin kantaa koko taakkaa.”
On mielenkiintoista havaita Jumalan antaman voiman vaikutus sen saajissa: ”Sitten hän siirsi Mooseksen saamaa henkeä näihin seitsemäänkymmeneen vanhimpaan, ja kun henki laskeutui heihin, he joutuivat profeetalliseen hurmokseen.” Erikoisuutena Raamattu kertoo, että jopa ne kaksi, jotka eivät olleet menneet sovittuun kokoontumispaikkaan, eivät jääneet ilman: ”Henki laskeutui myös heihin, vaikka he eivät olleet menneet teltalle, ja he joutuivat hurmoksiin leirissä.”(poiminnat samasta luvusta)
No mitä ”Totuuden Henki, mitä se merkitsee minulle”?
Oma vastaukseni liittyy siihen, mitä Jeesus lupasi taivaaseen palatessaan: ”Mutta te saatte voiman, kun Pyhä Henki tulee teihin, ja te olette minun todistajani Jerusalemissa, koko Juudeassa ja Samariassa ja maan ääriin saakka.”(Apt1:8) Tuossa työssä haluan olla mukana vajavaisena ja syntisinä ihmisenä, mutta tuon ylhäältä tulevan voiman siivittämänä.
Rauli, kiitos omakohtaisesta kommentista.
Tänään Herran päivänä hiljennymme Jumalan sanan äärelle. Suosittelen katsomaan jotakin Kristuksen kirkon jumalanpalvelusta. Tänään luterilaisessa kirkossa on menossa kohta, jossa Pietari vastasi kolme kertaa rakastavan Jeesusta.
Yllä on linkki Lähetyshiippakunnan messuun. Suosittelen! Toivottavasti tekniikka pelaa.
Antoisa messu.
Mitä vastaisit, kun Jeesus kysyy sinulta; olenko minä sinulle rakas?
Niin Jeesus luopui KAIKESTA meidän tähtemme, että meillä olisi KAIKKI Hänessä. Hän rakasti meitä ensin.
Totta. Hyvä kommentti. Kiitos Samuel.
Samuel. ”Niin Jeesus luopui KAIKESTA meidän tähtemme, että meillä olisi KAIKKI Hänessä.”
Mitä tarkoitat tässä kaikella, mitä meillä on Hänessä? Jotain Room 8:32 mukaan? Ja 1 Kor 1:30 mukaan?
Kiitos kaikille kommentoijille ja lukijoille, tasapuolisesti.
Me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut; ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti. Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti. Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan.
(1. Kor. 2:12-15 / FB38)