Vuosituhannen vaihteessa Yaundessa, Kamerunin pääkaupungissa, kastettiin noin 90 % lapsista, kun koko maassa kristittyjä nykyisin on vähän yli 70 %. Kristinusko merkitsee edistystä ja tulevaisuuteen suuntautuneisuutta.
Sunnuntai 12.01.2020
1. sunnuntai loppiaisesta
Kasteen lahja
1. lukukappale: Jes. 61:1–3
Jumala antaa ilon ja riemun. Hän lohduttaa kansaansa. Kyynelten sijaan annetaan Jumalan rakkauden tuomaa hyvyyttä. Jumala toimii kansansa hyväksi ja pitää huolta meistä. Murheisen mielen sijaan tulee ylistys. Toivo täyttää sydämet.
Pyhän Hengen voitelu
Kasteen sunnuntain ensimmäinen lukukappale puhuuu Pyhän Hengen lahjasta. Vanhassa testamentissa Pyhän Hengen voitelua käytettiin pappien virkaan vihkimisessä, kuninkaan virkaan asettamisessa ja profeettojen tehtäviinsä valtuuttamisissa. Myös erilaisten esineitten käyttöön oton yhteydessä käytettiin öljyä niiden siunaamisessa.
Alkukirkossa kasteoppilaaksi pyrkivät voideltiin öljyllä. Näin nämä opetukseen tulevat suljettiin Pyhän Hengen voimaan niin, etteivät mitkään kiusaukset tulisi ylivoimaisiksi kääntymykseen valmistautuville.
Kasteen jälkeen annettiin vielä konfirmaatio, sekin öljyllä voidellen. Heille annettiin Pyhän Hengen voitelu.
Öljyllä voitelu siis merkitsi Jumalan Hengen, Pyhän Hengen, osallisuuteen pääsyä ja hänen varassaan elämistä hänen suuren voimansa ja vaikutuksensa todellisuuteen tulemista. Näin kristityt lähetetiin omaa kutsumustaan toteuttamaan.
Herran henki on minun ylläni,
sillä hän on voidellut minut.
Hän on lähettänyt minut
Pyhän Hengen kaste
Jo luomisessa Pyhä Henki toimi vesipisaroiden välityksellä, kun hän liikkui vetten päällä. Näin elämä luotiin autioon maailmaan. Niin kuin kivinen ja hiekkainen autiomaa herää vihreyteen sateen sattuessa ja muuttuu valtaisaksi kukkamereksi, niin Pyhän Hengen voimasta koko luomakunnan elämä syntyi, kun Pyhä Henki liikkui vetten mukana aution ja tyhjän maan ylitse.
Profeetta Hesekiel liittyy tähän, kun hän puhuu Pyhän Hengen tekemästä uudesta luomisesta, Jumalan kansan uudistumisesta, syntien anteeksi antamisesta ja kansansa kääntymyksestä ja Pyhän Hengen lahjan saamisesta.
Minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte, minä puhdistan teidät kaikesta saastastanne ja epäjumalienne kaikesta iljettävyydestä.
Minä annan teille uuden sydämen ja teidän sisimpäänne uuden hengen. Minä otan teidän rinnastanne kivisydämen pois ja annan tilalle elävän sydämen.
Minä annan Henkeni teidän sisimpäänne ja ohjaan teidät seuraamaan säädöksiäni, ottamaan varteen minun käskyni ja elämään niiden mukaan. Hes. 36:25-27
Pyhä Henki meidän yllämme
Kun Jeesus kastetiin niin Pyhä Henki laskeutui hänen ylleen ikään kuin kyyhkysen muodossa. Näin kolmiyhteinen Jumala tuli kirkastettuksi: Isä ylhäällä taivaassa, Poika alhaalla Jordanin veden äärellä ja Pyhä Henki kolminaisuuden kolmas persoona laskeutuu kasteen toimituksen yhteydessä kastetun ylle. Taivaasta kuuluu Isän rakkautta täynnä oleva sana hänen suoresta mielisuosiostaan.
16 Kun Jeesus oli kastettu, hän nousi heti vedestä. Samassa taivaat aukenivat, ja Jeesus näki Jumalan Hengen laskeutuvan kyyhkysen tavoin ja asettuvan hänen päälleen. 17 Ja taivaista kuului ääni: »Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt.» Matt. 3:16-17
Samoin käy jokaisen ihmisen kasteessa. Pyhä Henki laskeutuu ihmisen ylle ja julistaa, että kasteessa ihminen on otettu Jumalan lapseksi, hän suuren rakkautensa ja mielisuosionsa yhteyteen.
Jesajan kirjan profetia
Herran henki on minun ylläni,
sillä hän on voidellut minut.
Hän on lähettänyt minut
ilmoittamaan köyhille hyvän sanoman,
parantamaan ne, joiden mieli on murtunut,
julistamaan vangituille vapautusta
ja kahlituille kahleitten kirpoamista,
julistamaan Herran riemuvuotta,
päivää, jona Jumalamme antaa palkan.
Hän on lähettänyt minut
lohduttamaan kaikkia murheellisia,
antamaan Siionin sureville
kyynelten sijaan ilon öljyä,
hiuksille tuhkan sijaan juhlapäähineen,
murheisen hengen sijaan ylistyksen viitan.
Heitä kutsutaan Vanhurskauden tammiksi,
Herran tarhaksi, jonka hän itse on istuttanut
osoittaakseen kirkkautensa.
Kasteen sunnuntain aihetta esittelee ja tekstit näytää seuraavan viitteen antama teksti:
http://notes.evl.fi/Evkirja.nsf/keFI?OpenPage&dindex=20200112
Dopsöndagens tema och texterna presenteras här
http://notes.evl.fi/Evkirja.nsf/keSV?OpenPage&dagindex=20200112
Matias Roto väitätkö todella että jokainen vauva kastettu saa Pyhän Hengen?
Kasteessa Jumala Isä ottaa medät lapsikseen, Poika pukee meidät vanhurskaudellaan ja Pyhä Henki uudestisynnyttää ja uudistaa asumasijakseen. Gal. 3:26-27 Tiitus 3 5, Joh. 3:3-5 ja Matiaksen mainitsemat tekstit.
Marko Sjöblom voiko Pyhän Hengen menettää?
Ari
Kysymyksesi on väärin asetettu. Jumala on uskollinen. Hän ei meitä jätä. Tältä puolelta katsoen kysymys on epäuskon ilmausta.
Ongelma on meidän ihmisten lankeemuksessa. Jos ihminen kääntyy pois Jumalasta, niin silloin pitää tehdä parannus. Parannus on kasteen armoon palaamista. Se ei ole ihmisen omaa elämänsä parantelua, koska sellainen olisi omiin tekoihinsa luottamista ja omavanhurskauden rakentamista, Vaan se on Jumalan antaman pelastuksen uskomista, josta kaikki omat puuhastelut on pois suljettu.
Matias Roto siis kääntyykö ihminen OMASTA tahdosta pois Jumalasta?
Ari
Syntiinlankeemuksen tähden ihminen on langennut pois. Kenelläkään ei ole voimia eikä edes halua elää Jumalan yhteydessä ennen kuin Pyhä Henki hänet herättää sanan ja sakramenttien kautta.
Kun siis ihminen juoksee Jumalaa karkuun täyttä vauhtia niin juuri silloin hän tekee oman tahtonsa mukaan. Näin ollen pois kääntyminen on ihmisen omaa työtä, mutta pelastus on yksistään Jumalan armoa alusta loppuun ilman pienintäkään ihmisen omaa ansiota.
Mutta sitten kun Jumala on armossaan uudidtanut ihmisen Jumalan lapseuteen niin silloin ihminen alkaa toteuttamaan Jumalan antamaa kutsumusta. Mutta huomaa että synnittömyys tulee vasta taivaassa konkreettsisesti esille. Siihen asti olemme vanhurskaita yksistään Jumalan armosta.
Ari ja Matias. Lainaus Lutherilta: ”…on tärkeätä tietää ja opettaa, että jos pyhät ihmiset, joissa tosin on perisynti, jotka sitä tuntevat ja sitä vastaan parannusta tehden taistelevat, jos he kuitenkin lankeavat julkiseen syntiin… aviorikokseen, murhaan ja jumalanpilkkaan, he sillä kertaa ovat vailla uskoa ja Pyhää Henkeä. Sillä Pyhä Henki ei anna synnin hallita ja päästä voitolle…. Henki pitää sen kurissa ja estää sitä toteuttamasta tshtoaan. Jos se (=synti) onnistuu toteuttamaan tahtonsa, silloin ovat Henki ja usko poissa… ” Schmalkaldenin opinkohdat 3. Paavilaisten väärä parannus, artiklan loppukappale. Tunnustuskirjat 1990, s. 273
Siis: kastettu voi menettää uskon ja Pyhän Hengen, jos luopuu armonvälineiden käytöstä ja laiminlyö rukouksen.
Marko Sjöblom siis aviorikoksen tehneellä ei ole enää ”Henkeä eikä uskoa”?
Voiko saada takaisin?
4 Sillä mahdotonta on niitä, jotka kerran ovat valistetut ja taivaallista lahjaa maistaneet ja Pyhästä Hengestä osallisiksi tulleet
5 ja maistaneet Jumalan hyvää sanaa ja tulevan maailmanajan voimia,
6 ja sitten ovat luopuneet-taas uudistaa parannukseen, he kun jälleen itsellensä ristiinnaulitsevat Jumalan Pojan ja häntä julki häpäisevät.(Hepr.6)
Marko
Kiitos kommentistasi
Ari
Parannuksen tekemisestä kirkkomme tunnustus sanoo:
XII Parannus
Parannuksesta seurakuntamme opettavat, että ne, jotka ovat kasteen jälkeen langenneet, voivat saada syntien anteeksiantamuksen milloin tahansa, kun he kääntyvät, ja että kirkon tulee antaa synninpäästö niille, jotka näin palaavat tehdäkseen parannuksen. Parannus näet sisältää varsinaisesti seuraavat kaksi asiaa. Toinen on katumus eli synnintunnosta johtuva pelästyminen, joka ahdistaa omaatuntoa. Toinen on usko, joka syntyy evankeliumista eli synninpäästöstä ja joka luottaa siihen, että synnit annetaan anteeksi Kristuksen tähden, ja antaa omalletunnolle lohdutuksen ja vapauttaa sen pelosta. Tämän jälkeen tulee seurata hyvien tekojen, jotka ovat parannuksen hedelmiä.
Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka väittävät, että kerran vanhurskautetut eivät voi menettää Pyhää Henkeä, samaten ne, jotka väittävät, että jotkut tässä elämässä saavuttavat sellaisen täydellisyyden, etteivät voi tehdä syntiä.
Edelleen ne tuomitsevat novatianolaiset, jotka eivät tahtoneet antaa synninpäästöä kasteen jälkeen langenneille, kun nämä palasivat tehdäkseen parannuksen.
Myös ne hylätään, jotka eivät opeta, että syntien anteeksiantamus saadaan uskon kautta, vaan velvoittavat meidät ansaitsemaan armon omilla hyvitysteoillamme.”
Matias Roto aivan sama ketä tuomitsette ja mistä, siis minä toin selkeää Raamatun Sanaa esille, voitte vääntää omaa oppianne kuinka kieroon tahansa ei se muuta Raamatun Sanaa.
Ari
Kysymys on myös siitä, mitä Filippos kysyi Etiopian hoviherralta: ”Ymmärrätkös myös mitä luet?”
Valitettavasti olen huomannut liian usein sellaista tulkintaa sinun teksteissäsi, että olet kyllä viitannut Raamatun sanaan, mutta sen tulkinnassa on kokonaistilanne tullut väärinymmärretyksi. Yksittäisen palaset (= raamatunlauseet) ovat oikeita, mutta ne on pantu väärään yhteyteen, jolloin sanoma on mielestäni vääristynyt.
Siksi suosittelen sinulle, että paneudut yhteisen kristikunnan vanhaan perinteeseen huolellisesti ja otat opiksesi sen mitä parin vuosituhannen aikana edeltäjämme ovat Jumalan sanan pohjalta löytäneet.
Nimittäin sellainen joka ei halua tajuta menneiden sukupolvien opetuksia, on vääjäämättömästi tuomittu toistamaan menneiden polvien kaikki erehdykset niissä kysymyksissä joihin vähäisen maalllisen elämämme aikana ehtii paneutumaan.
Monet rippikoululaiset ilmaisevat rohkeasti olevansa ateisteja. Silti he käyvät rippikoulun ja heitä pidetään oikeina kristittyinä. Ovathan he kastettuja. Tässä on joku ristiriita, jota en käsitä.
Matias Roto tuot esile seuraavan lainauksen jostain:””Parannuksesta seurakuntamme opettavat, että ne, jotka ovat kasteen jälkeen langenneet, voivat saada syntien anteeksiantamuksen milloin tahansa, kun he kääntyvät, ja että kirkon tulee antaa synninpäästö niille, jotka näin palaavat tehdäkseen parannuksen.””
Onko siis mitään syntiä jota ei anneta anteeksi?
Ari
Miksi sinulla on niin kova sydän, että edes ajatuksissasi kuvittelet, että pitäisi rajoittaa itsessään syntisen ihmiskunnan vapauttavaa elävän Jumalan rajatonta rakkautta meitä kohtaan, kun Hän suuressa armossaan antaa meille kaikki syntimme anteeksi ilman pienintäkään vikoilun henkeä.
Matias Roto sekotat nyt uskomattoman parannuksen teon Jumalan kutsuessa ja kirkon synnin päästön, siis kun ihminen tulee synnintuntoon Jumalan kutsuessa niin silloin on mahdollista saada kaikkein suurimmatkin synnit anteeksi, armosta.
Nyt kuitenkin puhut kirkon antamasta synnin päästöstä jossa ns ”uskova” tulee papin luo ja tunnustaa syntinsä ja saisi kerta toisensa jälkeen ne anteeksi, siis olipa ne kuinka suuret tahansa, tämä on valhetta.
Hepr. 10:26
Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:
29 kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä!
30 Sillä me tunnemme hänet, joka on sanonut: ”Minun on kosto, minä olen maksava”; ja vielä: ”Herra on tuomitseva kansansa”.
31 Hirmuista on langeta elävän Jumalan käsiin.
Ari
Huomaa, että tuossa lainaamassasi raamatunkohdassa puhutaan niistä jotka EIVÄT ota vastaan sitä armon veren tuomaa syntien anteeksiantamusta josta kirkon opetus parannuksesta puhuu. Puhut siis asian vierestä eli sellaisesta joka ei hyväksy sitä syntien anteeksiantoa josta parannuksessa on kysymys.
Puhut siis asian vierestä. Näennäisen raamatullisuutesi osoittautuu siis epäraamatulliseksi tuomitsemisen hengen valtaamaksi vääristymäksi. Muista että pelastumme vain armosta, vain uskosta, vain Kristuksen antaman armon varassa.
Matias Roto ketä ovat niitä jotka ovat ”päässeet totuuden tuntoon”, niitä joilla on Pyhä Henki, siis eivät ole enää ”sokeita”ja paatuneita sydämiltään.
Mitä on armonhengen pilkkaaminen, juuri sitä että kun ennen eli saataisuudessa sokeana ja tietämättömänä Jumalan tahdosta niin kun on siitä päässyt tuntemaan Totuuden ja saanut Jumalan hengen niin jos vielä palaa siihen saastaiseen elämään missä ennen eli.
Ari
Viittaamassasi tekstissä ei puhuta tekojen tai ihmisen kelvollisuuden hengestä, vaan Pyhästä Hengestä, joka on tekstin ilmaisun mukaisesti armon Henki.
Mitä on Jumalan armo. Hänen armonsa julistaa vanhurskaaksi uskosta, joka on kaikkien ihmisen tekojen vastakohta. Armon Henki toimii siten että itsessään jumalaton ihminen saa ilman tekoja eli siis puhtasti uskosta eli vastoin kaikkia tekoja, panna toivonsa Jumalan armoon.
Matias Roto ajatteleppa nyt sitten kahta vauvaa toinen kasvatetaan luterilaisittain ja toinen muslimiksi.
Nämä molemmat kasvavat siihen uskoon joka heidän vanhemmillaan oli, molemmat päätyvät tappamaan oman uskon puolustamikseksi.
Onko nyt näin että luterilainen pääsee taivaaseen ja muslimi ei vaikka ovat tehneet molemmat samoin, tappaneet tois uskoisia? Molemmille on OPETETTU oikea tapa elää uskoa todeksi.
Entäpä puu joka tuottaa hedelmää, voiko se muuttaa hedelmäänsä ajan saatossa eli omena puusta kasvaakin appelsiineja?
Siis kun ajatellaan Jeesusta puuna ja sen heldelmää Sanan mukaisena, siis kun kylvetään Sanaa niin se kasvaa Jeesus puusta aina samaa hedelmää eikö vain? Eihän Sanasta voi kasvaa erilaista hedelmää, eihän?
Ari
Kolme kohtaa vastaukseksi
1) Kyllä tapakultuuri on merkittävä.
On erittäin tärkeää opettaa oikein ja on erättäin tärkeää, että kokonaisten kansojen tapakulttuuri vallataan kristinuskolle. Ihmiset kasvavat sen mukaan, mitä heille lapsena opetetaan. Kukaan ei voi tehdä parannusta ellei hänelle ole opetettu, mitä parannuksen tekeminen on.
Jeesus oli nimenomaan tapakristitty. Hän men tapansa mukaan säännöllisesti synagogaan.
Niinpä pyydän sinuakin osallistumaan pyhäään messuun, että pääset vapaaksi sellaisista korpifilosofin ajatuksista, joiden mukaan useinkin olet kirjoittanut sellaisia kommentteja eri uyhteyksissä, missä noiden blogien kirjoittajat ovat pahentaneet mielensä, koska kirjoittelet asian vierestä näykkien näiden kirjoittajien artikkelien sisältöä.
2) Vain usko Kristukseen pelastaa.
Jumala on ilmoittanut itsensä kolmiyhteisenä Jumalana ja siksi vain kristillisessä opissa pitäytyvä pelastuu.
Athanasiuksen tunnustus alkaa sanoin
Tässä vielä tuo alku latinaksi, jotta huomaat, että tuossa ilmauksessa ”yhteisessä uskossa” takoittaa sitä että on pysyttävä kirkon yhteydessä, koska kukaan ei voi olla jäsen maailmanlaajuisessa krikossa olematta jäsen yksittäisessä seurakunnassa. Sana katolinen takoittaa nimenomaan koko maailman yhteistä kristikuntaa. Panen myös kohta kohdalta englantilaisen käännöksen mukaan.
Tämän mukaisesti vastauksena kysymykseesi voin todeta, että vain se joka esimerkissäsi on kastettu kristityksi, pelastuu.
3) Kolmanneksi puhut tappamisesta tavalla jossa sekotat eri tilanteet.
3:1. Et tee eroa yksittäisen ihmisen omakohtaisen tappamisen ja yhteiskunnan puoluustamisen välillä
Yksittäisen ihmisen ei pidä tappaa ketään. Hänelle kuuluu viides käsky: ”Älä tapa!”
Joskus yhteiskunnan on kansalaisiaan puolustaakseen turvauduttava väkivaltaan, jotta voitaisiin vältää vielä suurempien väkivaltaisuuksien tapahtumnen.
Kirkolla on jo vanhastaan ollut tarkat määritelmät oikeutetusta sodasta.
3:2 Sinä et myöskään tee eroa lain ja evankeliumin välillä
Jumalan sana lakina kieltää tekemästä väkivaltaa. Se joka tapaa on tuomion alainen.
Jumalan sana evankeliumina kertoo että vääryyden tehnyt voi uskon kautta saada syntinsä anteeksi Vapahtajamme Jeesuksen kristuksen tähden. Tässä ei ole yhtään erotusta. Huomaa että kääntymys ei ole ihmisen teko, jolla synnit pyyhitään pois vaan kääntymys on Jumalan teko, jossa itsessään syntisen ihmisen kaikki synnit annetaan anteeksi, kun Kristus itse on tehnyt sovintotyönsä tämän anteeksiannon tekemiseksi.
Yhteenvetona tekstisi käsittelytavasta voin todeta seuraavaa.
Tekstissäsi saa sen vaikutelman että kuvittelet, että uskon hedelmät pitää panna uskon edellytykseksi. Tapasi on verrattavissa sellaiseen, että puutarhan luumupuun pitää ensiksi tuottaa hyviä luumuja jotta se voisi saada maasta ravintoa, ylhäältä sateen tuomaa vettä ja taivaan lämpöä elääkseen luumun elämää. Puutarhaa ylläpitävä tietää, että ensiksi tarvitaan noita elämän edellytyksiä vasta näiden hedelmänä sitten luumupuu tuottaa hedelmiä.
Matias Roto toteat:””Yksittäisen ihmisen ei pidä tappaa ketään””, siis täysin Jeesuksen Sanan mukaista.
Entä kuinka ”yhteiskunta” suorittaa tappamisen kun yksikään kristitty ei tapa? Eikö ainoa tapa ole että jumalattomat tappavat?
Pitääkö kristityn puolustaa isänmaataan väkivallalla eli tappamallakin?
Ari
Jos meitä edeltänyt sukupolvi ei olisi aseellisesti puolustanut isänmaatamme, niin etpä sinäkään olisi tässä keskustelemassa ja alati toistamassa samoja ajatuksia olipa täällä julkaistujen keskustelujen aiheet sitten mistä tahansa.
Matias Roto etvastannut kysymykseeni, minäpä vastaan omalta kohdaltani, en voisi millään puolustaa Isänmaatani aseilla koska se on taivaassa, joten maalliset valtiot saavathallita täällä maan päällä ihan omillaan, minä eikä yksikään todellinen Jeesuksen seuraaja tapa ketään.
Ari
Joten sellaisessa tapauksessa, että sinulla on ase käytettävissäsi ja näet jonkun kaikessa rauhassa ampuvan ympäriltäsi ihmisiä, joilla ei ole mitään mahdollisuutta puolustautua tuota tapajaa vastaan.
Sinä siis tapatat mieluummin kaikki muut ihmiset kuin tuon yhden joka on noita toisia tappamassa. Toimimattomuudellasi siis tapat mieluummin useamman ihmisen kuin tuon yhden, vaikka sinulla olisi ollut mahdollisuus pelastaa nuo toiset ihmiset.
Otapa opiskesi naapurimaamme Viro.
Onnettoman tilanteen takia se ei voinut puolustautua, vaan sen oli antauduttava ilman vastarintaa.
Lopputulos useamman vuoden perästä oli se että suhteessa väkimäärään virolaisia kuoli sodan aikana ja sen jälkeisinä vuosina yhteensä enemmän kuin suomalaisia, jotka panivat hanttiin maahantunkeutujaa vastaan.
Virolaisia pakko-otettiin sekä venäläisten että saksalaisten asevoimiin lainkaan kysymättä heidän henkilökohtaista vakaumustaan, heitä kuljetettiin Siperiaan sellaisiin työolosuhteisiin että suuri määrä heistä kuoli olosuhteiden puutteellisen varustuksen takia jne.
Kirkkomme tunnustus sanoo:
XVI Yhteiskunnallinen elämä
Yhteiskunnallisen elämän asioista seurakuntamme opettavat, että yhteiskunnan lailliset järjestykset ovat Jumalan hyviä tekoja ja että kristityillä on lupa toimia esivallan viroissa, käyttää tuomiovaltaa, ratkaista oikeusasioita keisarillisen tai muun voimassa olevan lain mukaan, tuomita lain vaatimiin rangaistuksiin, käydä oikeutettuja sotia, olla asepalveluksessa, tehdä laillisia sopimukisia, omistaa yksityistä omaisuutta, vannoa vala esivallan sitä vaatiessa sekä solmia avioliitto.
Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka kieltävät kristittyjä osallistumasta näihin yhteiskunnallisiin tehtäviin.
Ne tuomitsevat myös ne, jotka opettavat, ettei kristillinen täydellisyys ole jumalanpelkoa ja uskoa, vaan yhteiskunnallisten velvollisuuksien hylkäämistä; evankeliumihan opettaa iankaikkista sydämen vanhurskautta. Se ei kumoa valtiota eikä perhettä, vaan vaatii nimenomaan, että ne on säilytettävä jumalallisina järjestyksinä ja että rakkautta tulee harjoittaa näiden järjestysten puitteissa. Sen tähden kristittyjen tulee välttämättä totella esivaltaansa ja sen lakeja, mikäli ne eivät käske tekemään syntiä, sillä siinä tapauksessa heidän tulee (Ap.t. 5:29) totella enemmän Jumalaa kuin ihmisiä (Apt. 5).
Matias Roto mielenkiintoinen esille tuomasi asetelma, minä ja ase ja tappaja. Kenen käsissä on voiko tuo tappaja tappaa yhtään ihmistä, JUMALAN, yhtään ihmistä ei tapeta ilman Hänen sallimistaan.
Kuuluuko armo myös tälle tappajalle, siis voisiko hän saada syntinsä anteeksi (tappamiset)?
Mieti voitko pelastaa yhtään ihmistä omilla teoillasi?
Eikö muuten esille tuomasi ””Kirkkomme tunnustus sanoo: XVI Yhteiskunnallinen elämä”” ole silkkaa lakia eli täysin ihmisten pakottamista rangaistusten uhalla toimimaan ihmisten käskyjen mukaan, eikä sillä ole mitään tekemistä lähimmäisen rakkauden tai armon kanssa.
Ari
Toisin kuin kuvittelet, niin vastasin. Totesin miten meitä vanhempi sukupolvi teki viisaasti kun puolusti maatamme. Jos sitä ei olisi tehty, niin suomalaisia olisi tapattu enemmän kuin vastarintaan asettumalla.
Suomen tilanteeessa aseistakieltäytyminen olisi merkinnyt passiivisesti useamman ihmisen tappamista kuin vastarinnan tekeminen,
ja aktiivisesti se olisi merkinnyt että olipa henkilökohtainen vakaumuksesi mikä tahansa niin sinut olisi pakkovärvätty Neuvostoliiton asepalvelukseen tai sinut olisi tapettu siihen paikkaan ja mikä merkittävintä, vaikka maassa muodollisesti oli uskonnonvapaus, niin käytännössä vapautesi oli hyvin rajoitettua ja silloinkin olisi ollut ainakin jossain muodossa pakko osallistua ateistiseen propagandan vastaanottamiseen.
Matias Roto siis olisiko pitänyt pelätä ihmisiä jotka kyllä voivat ruumiin tappaa (jos Jumala sallii)?
Miksi puolustaisin itseäni losla elämäni on täysin Jumalan kädessä, Hän päättää mitä minulle käy, siihen luotan ja uskon. Minulle on parasta elää Hänen Sanansa mukaan.
Matt. 10:28
Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin.
Matias Roto tuot esille kovin usein etten erota lakia ja evankeliumia, olisikohan kuitenkin niin ettetsinä osaa selittää niitäollenkaan.
Siis kaiken perusta on rakkaus, se on lain loppu, kun elää rakkaudesta käsin niin ei tarvita lakia ohjaamaan ihmistä vaan on sydämen halu elää Jumalan tahdossa.
Mikä on sitten se rakkaus joka antaa sydämen halun, se on Jumalan rakkaus joka on vuodatettu uskoviin Pyhän Hengen kautta.
Ilman rakkautta ihminen on helisesevä vaski tai kilisevä kulkunen, siis sanoillaei ole merkitystä ilman rakkautta.
Kun armo käsitetään vain omia syntejä koskeviksi niin unohdetaan kokonaan miten lähimmäisetkärsivät ja kuinka omallaelämällä satutetaan lähimmäisiä, siis kaikkia jopa vihollisia.
Ari
Tässä sinulle vähän enemmän lain ja evanklliumin erottamisesta
http://tunnustuskirjat.fi/yo/t5.html