Pyhä Kolminaisuus

Kolme ovat, jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat: ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat. (1. Joh. 5: 7-8 / Biblia)

Pyhä Kolminaisuus

Minkälainen on Kolmiyhteinen Jumala; Isä ja Poika ja Pyhä Henki?

Miten ymmärrät Jumalan kolme eri persoonaa; miksi on vain yksi Jumala?

Mitä paikkoja Raamatusta tiedät, jossa puhutaan Isästä Jumalasta tai Poika Jumalasta tai Pyhä Henki Jumalasta?

Miksi Jumalan ainoa Poika, Jeesus Kristus on meille tärkeä?

Miten Kolmiyhteinen Jumala eroaa muiden uskontojen epäjumalista?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

. . . . .

Seuraavat blogit:

Lakihenkisyys – masennus (20.11.2015)

Luther-säätiö ja minä (3.12.2015)

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Jatkuu kolminaisuudesta:

    Merkittäviä seuraamuksia kolminaisuusopista luovuttaessa

    Jos kirkot luopuvat kolminaisuusopistaan, ei edellä olevan perusteella välttämättä opillisessa mielessä kovin järisyttäviä asioita tarvitse tapahtua. Tietysti olisi hyvinkin merkittävää, jos perinteiset kirkot, jotka ovat lähes kaksi vuosituhatta opettaneet toisin, rohkenisivat tarkistaa tältä osin opetustaan. Se olisi todella rohkea ja suurta nöyryyttä merkitsevä askel. Tällä askeleella olisi kuitenkin hyvin merkittäviä seurauksia, joista ainakin seuraavat on syytä todeta.

    1) Teologinen perustelu kestävämmäksi!
    2) Kristologinen perustelu selkenee!
    3) Pelastus Jeesuksessa ei ole kiinni opillisesta käsittämisestä!
    4) Juutalainen ja kristillinen tunnustus “ainoasta Jumalasta” yhtenäistyy!

    Kuten edellä olemme todenneet, kolminaisuusoppi on syvässä ristiriidassa juutalaisen tunnustuksen (5Ms 6:4) kanssa. Kolminaisuusoppi on aito cheerem, johon on ympätty monet sinänsä oikeat Raamatun totuudet inhimillisen järjen ja logiikan avulla, muttei jumalallisen ilmestykseen perustuvana. Siksi se yli Kirjoitusten menevänä on himmentänyt Kristuksen pelastustien ja etäännyttänyt suurimman osan juutalaisesta kansasta evankeliumin kuuloetäisyyden ulkopuolelle. Kristillisen julistuksen irtiotto kolminaisuusopista merkitsisi aivan oleellisen esteen raivaamista tämän kansan voittamiseksi Messiaan Jeesuksen seuraamiseen. Erityisesti se taittaisi kärjen ortodoksijuutalaisuuden voimakkaasta otteesta tämän kansan uskonnollisessa ohjauksessa.

    5) Kommunikointi islamilaisen maailman kanssa muuttuisi oleellisesti!

    Mitä merkitsisikään tämä irtiotto kolminaisuusopista kommunikaatiossa ja ajatustenvaihdossa islamilaisen maailman kanssa! Islaminuskoinen ihminen lausuu uskontonsa perusasiat sanoilla “la ilaha ill-Allah wa Muhammadun rasulu-llah”, suomeksi: “Ei ole muuta jumalaa kuin Jumala ja Muhammed on Jumalan lähettiläs”. Islam tuntee yhden synnin, jota Jumalakaan ei anna anteeksi, shirk, rinnalleasettaminen. Juuri tähän syntiin islam katsoo kristittyjen syyllistyneen.
    Nykyisten islamilaisia mielistelevien, erityisesti pappien, tulisi ymmärtää, että juuri tämän shirkin, rinnalle asettamisen tähden jokaisen muslimin velvollisuus on tappaa heti, kun pääsevät valtaan, jokainen, joka asettaa Jeesuksen Allahin rinnalle Jumalaksi! Silloin ei kaveruus enää auta yhtikäs mitään!

    6) Islamilainen uskontunnustus voidaan myöntää oikeaksi!

    Kristittyjen tulisi selkeästi tunnustaa islamilaisen uskontunnustuksen olevan tässä suhteessa oikeassa, että “ei ole muuta jumalaa kuin Jumala”, eikä Hänen rinnalleen saa ihminen asettaa ketään muuta (Jumalalla toki on oikeus nostaa rinnalleen, oikealle puolelleen istumaan ja hallitsemaan halutessaan kenet tahansa, tämän toki islaminuskoisetkin epäilemättä myöntävät!). Niin myös kristittyjen tulisi myöntää, että tämä uskontunnustus on oikeassa myös siinä, että Muhammed lähtiessään julistamaan 600-luvulla tästä totuudesta selkeästi luopuneen kristillisen maailman keskelle, on tässä mielessä profeetallinen henkilö. Millaiset verrattomat mahdollisuudet tämä avaisikaan keskustelulle ja pohtimiselle siitä, riittääkö “alistuminen” (aslam) Jumalan, Allahin tahdolle ja omakohtainen kilvoittelu (dsihad) tämän tahdon toteuttamiseksi, vai tarvitaanko lisäksi julistusta Jumalan Karitsasta, joka on tullut ottamaan kertakaikkisesti pois maailman ja samalla myös jokaisen musliminkin synnin. Eihän varsinainen kuolema, vaikka se tapahtuisi “pyhässä sodassa” islamin asian puolesta, sinänsä vapauta ketään ihmistä synnillisestä taipumuksestaan ja pahuudestaan, vaan se seuraa häntä paratiisin porteille asti. Silloin viimeistään havahdutaan huomaamaan, että pyhän Jumalan edessä ei riitäkään edes urhoollisin teko ja islamin opin mukainen elämäntapa ja alistuminen Allahin tahtoon vapautumiseksi synnin hallintavallasta. Siihen tarvitaan uskominen Jumalan Pojan ristiin. Tämä julistus on estynyt tavoittamasta suurinta osaa muslimimaalimaa juuri kolminaisuusopin vuoksi.

    Muhammedin mukaan Jumala puhutteli häntä enkeli Jibrilin (Gabrielin) välityksellä ja lähetti hänet saarnaamaan Jumalan ykseyttä ja varoittamaan ihmisiä vääristä jumalista. Tämä Muhammedin väite enkeli Gabrielin ilmestymisestä on otettava vakavasti. Se sointuu yhteen Raamatussa kerrottujen Gabrielin ilmestysten asiayhteyksiin ja aikoihin.

    Enkeli Gabriel ilmestyi Danielille ja selitti näkyä lopun ajoista (Dan 8:16) ja saapui opettamaan häntä ymmärrykseen (9:21ss.) rukouksessa liikkeelle lähteneen Sanan sisällöstä. Tämä tapahtui nimenomaan rukouksen pääaikana, “ehtoouhrin aikana” (vrt. muslimien intensiivinen rukouselämä!). Edelleen enkeli Gabriel ilmestyi Sakariaalle ja Marialle (Lk 1:19, 26) ilmoittaen Johannes Kastajan ja Jeesuksen syntymästä.

    Muhammedin alkuaikojen julistus oli kristillisvaikutteista, lähestyvästä tuomiopäivästä varoittamista vastaten näin Gabrielin Danielille antaman sanoman sisältöä. Johanneksen sanomaa pyhän Jumalan vaatimasta mielenmuutoksesta ja elämänparannuksesta voidaan verrata islamin vaatimaan alistumiseen Allahin edessä ja “pyhään sotaan “, dsihadiin, mikä alun perin islamissa merkitsee kilvoitusta Jumalan tahdon toteuttamiseksi.

    Sen sijaan enkeli Gabrielin kolmannen ilmestymisen sanoma Marialle on jäänyt islaminuskoisilta hämärän peittoon ja ymmärtämättä juuri siitä syystä, että kristityt kolminaisuusopin tulkinnoissaan ovat nostaneet Kaikkivaltiaan rinnalle Jeesuksen Jumalana eikä Jumalan Poikana. Gabrielin viestihän nimenomaan kuului, että Pyhästä Hengestä Korkeimman voiman varjossa, läsnäolossa, Mariassa siinnyttä ja syntyvää Pyhää “pitää kutsuttaman (kleetheesetai tullaan kutsumaan) Jumalan Pojaksi” (Lk 1:32,35). Tätä enkeli Gabrielin suulla annettua Kaikkivaltiaan määräystä ja Jumalan itsensä antamaa tunnustusta Jeesuksen kastehetkellä ja kirkastusvuorella Lk 3:22; 9:35) eivät kristityt enää toiselta vuosisadalta lähtien Ignatios Antiokialaisen myötä ole sanatarkasti uskoneet eivätkä totelleet, vaan ovat “omassa viisaudessaan” ryhtyneet puhumaan Jeesuksesta Kaikkivaltiaana Jumalana ja Mariaa “jumalansynnyttäjänä”, mikä islamilaisen ja myös juutalaisuuden tulkinnan mukaan on Jumalan pilkkaa.

    7) Islamin ja ortodoksijuutalaisuuden ruoska kristittyjen selkänahassa menettää tehonsa!

    Toistettakoon tässä jälleen, että totuus on Majesteetti, jota on kumarrettava, tuli se vastaan miltä suunnalta tahansa. Haluan tässä asiassa puhaltaa selkeästi pasuunaan Herralta saamani käskyn – tietenkin oman itseymmärrykseni ja käsitykseni mukaan, jonka paikkansapitävyyttä muut arvostelkoot! – mukaisesti: Itse Kaikkivaltias Jumala on ortodoksijuutalaisuuden ja islamilaisuuden näiden antikristillisistä piirteistään huolimatta asettanut ruoskaksi kristillisyydelle, että se palaisi takaisin juurilleen julistamaan sanomaa yhdestä ainoasta Jumalasta ja Hänen Pojastaan, jonka Hän on asettanut kaiken Pääksi ja tuomariksi koko ihmiskunnalle.

    Tätä terrorisoivaa ruoskaa ei voiteta muutoin kuin vain tällä tiellä! Mutta sehän merkitsee Jaakobin ahdistuksen tielle nöyrtymistä, jossa tunnustetaan omakin vilpillisyys ja petollisuus ja lähdetään kohtaamaan islamilainen ja muu maailma tunnustamalla heidät ihmisveljikseen, joilla on sama oikeus “Jumalan laitumen lampaina” (Hes 34:31; Ps 100:3) mielenmuutokseen ja perintöön kuin meillä, vaikkeivät ajattelekaan kaikessa samalla tavalla.

    Tämä tietenkin merkitsee jokaisen osapuolen luopumista oikeassa olemisestaan, tuosta väärästä fundamentalismista, jonka kautta tämän maailman ruhtinas, perkele, terrorisoi ihmisten välisiä suhteita. Tästä ja vain tästä on mahdollista jatkaa kohden luvattua rauhan valtakuntaa!

    • Luopuisiko Kaikkivaltias kirkostaan? ”Jumala on itse sanonut: — Minä en sinua jätä, en koskaan sinua hylkää.”

    • Martti Pentti, hyvä kysymys. Jumalan armo on paljon suurempi, kuin mitä me itse pystymme käsittämään. Toisaalta, meidän ei kannata kieltää Herraamme.

      Herra Jeesus Kristus sanoi: Jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa. Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa. (Matt. 10:32-33)

  2. Mielenkiintoisia juttuja…

    On varmaa ja Raamatun sanaan perustavaa, että Apostolit eivät puhuneet kolminaisuudesta mitään tai että olisivat ymmärtäneet Jumalan kolmeksi Jumalaksi. Kolminaisuusoppi on syntynyt kirkon oppia puolustamaan. Onko siis ajateltava, että kirkko opettaa kolmea Jumalaa? Ei, vaan Kirkko opettaa kuten Juutalaiset ovat aina käsittäneet, on vain yksi Jumala. Se että Juutalaiset eivät tunnusta Poikaa kertoo, että he eivät usko Pojan olevan Jumalasta lähtöisin. Eivät uskoneet Jeesuksen sanoja silloin, eivätkä usko vieläkään. Tosin monet myös uskovat. Ensimmäiset Kristukseen uskovat olivat Juutalaisia.

    Pyhä henki taas ei ole sama kuin maailman henki ja sen erityisyys (Pyhyys) perustuu siihen, että se on Jumalasta lähtöisin. Poika on Jumalasta lähtöisin ja Henki on Jumalasta ja nämä kaikki pitävät yhtä. Näin kirkko opettaa.
    Kolminaisuus on kirkon käyttämä käsitteistö, kun puhutaan Isästä, Poijasta ja Hengestä, jotka pitävät yhtä ja ovat samaa olemusta ja samaa alkuperää. Kolminaisuus pitää ymmärtää hengellisesti, muuten mennään metsään. Isä ja Poika ovat yhtä jonka Henki todistaa.

    • Ismo, kiitos monista hyvistä kommenteista, joita on ilo lukea.

      Olin illalla Raamattupiirissä ja käsittelimme Apt. 21 lukua.
      Jakeessa 11 on Näin sanoo Pyhä Henki . Pyhä Henki puhuu, opettaa, tuntee, tietää kaiken, koska Hän on Jumala. Ilman uskoa Kolmiyhteiseen Jumalaan, Isään ja Poikaan ja Pyhään Henkeen, emme voi ymmärtää totuutta.

  3. Jumala Herra Jeesus Kristus joutui maailman vihattavaksi, samoin me, jotka uskomme Kolmiyhteiseen Jumalaan, Isään ja Poikaan ja Pyhään Henkeen.

    Jos maailma teitä vihaa, niin tietäkää, että se on vihannut minua ennen kuin teitä. Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa. Muistakaa se sana, jonka minä teille sanoin: ’Ei ole palvelija herraansa suurempi’. Jos he ovat minua vainonneet, niin he teitäkin vainoavat; jos he ovat ottaneet vaarin minun sanastani, niin he ottavat vaarin teidänkin sanastanne. Mutta kaiken tämän he tekevät teille minun nimeni tähden, koska he eivät tunne häntä, joka on minut lähettänyt. Jos minä en olisi tullut ja puhunut heille, ei heillä olisi syntiä; mutta nyt heillä ei ole, millä syntiänsä puolustaisivat. Joka vihaa minua, se vihaa myös minun Isääni. Jos minä en olisi tehnyt heidän keskuudessaan niitä tekoja, joita ei kukaan muu ole tehnyt, ei heillä olisi syntiä; mutta nyt he ovat nähneet ja ovat vihanneet sekä minua että minun Isääni. Mutta se sana oli käyvä toteen, joka on kirjoitettuna heidän laissaan: ’He ovat vihanneet minua syyttä’. Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta. Ja te myös todistatte, sillä te olette alusta asti olleet minun kanssani.” (Joh. 15:18-27)

    • Ei kuitenkaan pidä tulkita kaikkia vastoinkäymisiään ’maailman vihaksi’ ja todisteeksi oman uskon puhtaudesta. Nehän voivat olla myös harhapoluilta oikeaan ohjaavaa Isän kuritusta.

    • Jumala Herra Jeesus Kristus sai aikansa fariseukset ja kirjanoppineet niskaansa, samoin käy tänäpänä Jeesuksen seuraajille. Toki on niin, että monesti me eksymme ja silloin Jumala nuhtelee, ei maailma. Tämän ajan hengen mukaan vaeltaessa voi olla maailman vihalta vapaana.

    • ”Jumala Herra Jeesus Kristus sai aikansa fariseukset ja kirjanoppineet niskaansa, samoin käy tänäpänä Jeesuksen seuraajille.” Keitä ovat aikamme fariseukset ja kirjanoppineet? Jeesuksen ajan juutalaisten kirja, jota opiskeltiin, oli ’laki ja profeetat’ eli meidän Vanha testamenttimme. Fariseukset olivat puolestaan lain noudattamista ja kirjoitusten arvovaltaa korostava uskonnollinen liike. Ensimmäinen ihmisryhmä, joita minä nyt pitäisin fariseuksiin ja kirjanoppineisiin verrattavana olisi raamatullinen fundamentalismi. Ovatko he ensimmäisinä vihaamassa Jeesuksen seuraajia?

    • Kiitos Martti Pentti, hyvä kommentti. Riippuu varmaan niistä fundamenteista. Jos yksi fundamentti olisi Herra Jeesus Kristus on Jumala, niin en usko, että he vihaisivat Jeesusta ja Hänen seuraajiaan.

    • Tiedät hyvin, mitä fundamentalismilla tarkoitetaan. Jeesus näyttää joskus jäävän piiloon pilkuntarkan raamatullisuuden taakse.

    • Meistä jokainen on jollainlailla fundamentalisti tai sitten me olemme tuuliviirejä jotka tuulten mukana menee ties mihinkä. Mitkä ovat itse kunkin fundamentteja, joista haluaa pitää kiinni? Tai miksi jotkut Kristuksen kirkon ydinasiat ovat meidän fundamentteja tai eivät ole? Nämä fundamentit tai niiden puute ohjaavat meidän ajatteluamme halusimme tai emme. Raamatullisuutta on monen laista. Mielestäni, Jumala Herra Jeesus Kristus on koko Raamatun avain. Raamattu on Jeesuksen Kristuksen kirja ja Hänestä kerrotaan koko Raamatussa. Raamattua voi lukea oikein tai väärin. Uskoisin, että tarkoitat tätä, ehkä?

  4. ”Ei kuitenkaan pidä tulkita kaikkia vastoinkäymisiään ‘maailman vihaksi’ ja todisteeksi oman uskon puhtaudesta.”

    Hyvä huomio Martti Pentiltä!

    Aito lahkohengen tuntomerkki: Minä olen oikeassa, muut ovat väärässä! Siksi muut ovat harhapoluilla, en minä!

    Tämä lahkohenki ei kuuntele sivusta raamatullisia perusteluja! Me olemme oikeassa, toiset väärässä. Siksi meitä vainotaan! Nyyh!

    • Reino, kerrankin olen kanssasi samaa mieltä. Ihmettelen suuresti oppiasi, vaikka koko Kristuksen kirkko on Kolminaisuuden kannalla, niin sinä opetat jotain aivan muuta.

      Kristuksen kirkon kolme uskontunnustusta on hyvä mittari meille itselle. Jos huomaamme uskomme olevan aivan jotain muuta, niin korjausliike on tarpeen meissä itsessämme, ei uskontunnustuksissa.

  5. Juha Heinilä: ”Jos kristillinen kirkko luopuisi Kolminaisuudesta, niin se luopuisi Kaikkivaltiaasta Jumalasta.”

    Kaikkea sitä, Juha, kuulee! Hukkaan menivät raamatulliset perustelut. Olisit ensin edes tutkinut Raamatusta Berean kristittyjen tavoin, onko asia niin!

    Pyhä Henki on myös nuhteen Henki, eikä vain huutele aamenta joka väliin, teimmepä tai sanoimmepa, mitä tahansa! Kyllä me kaikki myös varoitusta tarvitsemme!

    Kannattaa joskus kuunnella vanhempia kristittyjä! Minä en tosin ole vielä vanha, vasta kahdeksankymppiä tuli viime kesänä täyteen. Mutta väitän silti, että olen pitkään elänyt ja kilvoittelun päämäärä ja voittopalkinto, vanhurskauden seppele, häämöttää jo edessä (2Tim 4:1-8)!

    Lienen ollut karismaattinen ja Pyhällä Hengellä täytetty jo ennen syntymääsi! Kristityn iällä ei kuitenkaan ole vakuusarvoa sinänsä: Mikä meidän uskon tilanne on tällä hetkellä, se ratkaisee!

    Terveiset vaan, vanhempi veljesi Herrassa (joka uskoo pelastuvansa yksin Jeesuksen kautta, ei jonkin Kolminaisuuden tai Kirkon kautta!

  6. Suurin ongelma ”maailmassa” on Jumalan lasten ongelma, sillä Raamatusta löytyy selkeästi opetus, että juuri Jumalan lapset saavat kuritusta Isältä, muut eivät saa kuritusta ja kasvatusta, vaan Jumala antaa heidän olla. Omiansa Hän kurittaa, ei niitä, jotka eivät Jumalan tahdosta perusta. Kaikissa kansosissa ja kielissä on Jumalan lapsia.

    Ongelma on myös siinä, että Jumala itse on asettanut Abrahamin siemenen maailmaan, tarkoitan Kristusta, jonka kautta Hän on myös synnyttänyt seurakunnan, sen uskon mukaan joka on saanut alkunsa Pojasta.

    Islam on hyvin todennäköisesti alkuisin alkuseurakunnan ajoilta ja eriytynyt, siitä Kirkosta, jonka historia on kulkenut toista tietä Juutalaisten mukana ja pakanat ovat saaneet uskon paljolti Juutalaisten kautta ja Paavalin julistama Kristuksen oppi on hyvin selkeä ja se kiteytyy synnin, vanhurskauden ja tuomion julkituomiseen, sen Hengen mukaan, jonka Jeesus on lähettänyt maailmaan puolustamaan niitä, jotka ottavat Hänet vastaan.

    Kyse on edelleen Evankeliumista, Armosta ja Totuudesta, jota Jeesus julisti kaikkialla ja jota Apostolit jatkoivat ja joka jatkuu edelleen. Uskomalla Evankeliumin muslimi löytää rauhan sielulleen, samoin Juutalainen, kuten myös kaikki kansat kaikkialla aina.

    Kun Jumala antaa syntejä anteeksi, niin Hän tekee sen Kristuksessa ja Henki todistaa samaa. Ei ole mitään erotusta, vaan kaikki ovat yhtä.

    • Kiitos Ismo. Näin on.

      Jumalan Herran Jeesuksen Kristuksen kirje itseään rikkaana pitävälle Laodikean seurakunnalle:

      Laodikean seurakunnan enkelille kirjoita: ‘Näin sanoo Amen, se uskollinen ja totinen todistaja, Jumalan luomakunnan alku: Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava! Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos. Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston. Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit. Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus. (Ilm. 3:14-19)

  7. Kristittyinä me lausumme ja tunnustamme kolmiyhteisen Jumalan nimen, ja opetamme yksin Häneen turvautumaan. Miksi niin teemme ? Sen tähden, että Jumala itse on palvellut meitä kaikissa persoonoissaan.

    Hän on luonut meidät, Hän on lunastanut meidät ja Hän pyhittää meidät. Kaikissa näissä tehtävissä on liikkeellä yksi Jumala persoonista etualalla, muut toiset osallistuvat Hänen tehtäväänsä.
    Jeesus sanoi:” Minä ja Isä olemme yhtä, Minä olen lähtenyt Isästä
    (Joh.16:28 )
    Mistä tiedämme onko Jumala kolmiyhteinen ? Sen me tiedämme, että Jumalan sana sen opettaa meille. Se ei selviä oman kokemuksemme, eikä järkemme avulla. Apostoli Johannes kirjoittaa:
    “Jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, on Jumalasta; ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki.” (1 Joh. 4:2,3); “Hän on antikristus, joka kieltää Isän ja Pojan.” (1 Joh. 2:22); “Sillä monta villitsijää on lähtenyt maailmaan, jotka eivät tunnusta Jeesusta Kristukseksi, joka oli lihaan tuleva; tämä tämmöinen on villitsijä ja antikristus.”

    Jos emme tunnusta kolminaisuusoppia olemme harhaoppisia, jos emme opeta Kristusta ja Hänen ristintyötään yhteydessä kolmiyhteiseen Jumalan pelastussunnitelmaan. Sillä kaikki mitä Raamatussa on kirjoitettu meidän pelastuksetamme, on sidottu kiinteästi kolmiyhteinen Jumalamme työhön ja toimintaan.

  8. Juha Heinilä: ”Ihmettelen suuresti oppiasi, vaikka koko Kristuksen kirkko on Kolminaisuuden kannalla, niin sinä opetat jotain aivan muuta.”

    Ihmettele pois! En ole puhunut omaa oppiani, vaan perustellut sanomaani Raamatun sanalla! Nämä perustelut eivät näytä Sinulle kelpaavan. Sinulla näyttää oleva mainitsemasi ”Kristuksen kirkko” Jumalan kuvana, samoin kuin tunnustuskirjat, joita uskot enemmän kuin Jumalan sanaa!

    Muinoin jo Elia varoitti: Miksi onnutte molemmille puolille? Jos Herra (Jahve) on Jumala, palvelkaa häntä, jos Baal (kolminaisuuksineen) on Jumala, palvelkaa häntä!

    Jeesus ei ole Jahve. Hän on Herra, mikä tarkoittaa, että Hänelle on Isä antanut kaiken vallan, jonka Hän tulee palauttamaan Hänelle takaisin, kun Hänen jalkojensa alle on kaikki alistettu! Hän on ihmiseksi, lihaan tullut Sana, Jumalan Poika, Kristus, ei Jumala! Jeesus ei salli edes, että Häntä kutsutaan hyväksi. Vain yksin Jumala on hyvä! ”Isä on minua suurempi!”

    Sanoit: ”Minä sanon Jeesukselle, kuten pyhä apostoli Tuomas sanoi: Minun Herrani ja Jumalani!”

    Tässäkään kohdassa ei Tuomas tarkoittanut, että Jeesus on Jumala, sitä Jeesus ei olisi sallinut. Jeesus oli aikaisemmin (Joh 14: 5-13) Tuomaksen kysymyksestä virinneessä keskustelussa opettanut, että Hänen kauttansa ja Hänessä näkyy myös Isä, sillä Hän tekee Isänsä tekoja, ei omiaan.

    Itse asiassa muuta Jumalan ilmestystä, teofaniaa ei ihmisille annetakaan: Vain Jeesuksen kautta ja Jeesuksessa opimme tuntemaan Isän! Meille on annettu vain Jeesus-tie nähdä ja uskoa Isään!

    Niinpä, Juha. Totean tässä, että olen oman tehtäväni, minä Jumalani ja Herrani on minun suorittamisekseni henkilökohtaisesti antanut, tehnyt! Siksi lopetan omalta osaltani kommentointini tähän! Tulet kyllä aikanaan näkemään, olenko puhunut omiani, vai onko viestini: Näin sanoo Herra! Oma käsitykseni on jälkimmäinen!

    Lopuksi tahdon vielä huomauttaa: Tuomas ei kelpaa kristityn esikuvaksi! Jeesus huomautti Tuomakselle (Joh 20), ettei hän olisi epäuskoinen, vaan uskovaimen, joka ei usko vain, kun näkee, vaan uskoo näkemättä, kuultuaan Sanan! Jeesus sanoi selvästi Tuomaalle myös, että vain sellaiset ovat autuaita, jotka uskovat näkemättä!

    Onnellista on, jos meillä olisi aina arka tunto Jumalan sanan edessä!

    • Reino, näköjään sinä tiedät mitä minä tai pyhä Tuomas ajatteli tai tarkoitti. Kyllä pyhä Tuomas on hyvä esimerkki meille kristityille, kuten muutkin apostolit. Ehkäpä kuitenkin on niin, että niin sinun tai minunkin uskoni kalpeaa apostolien uskon rinnalla. Meistä jokainen kaipaa välillä herättelyjä, kuten Tuomas, jonka jälkeen voimme sanoa Jeesukselle:

      Minun Herrani ja Jumalani!

      Meidän taivastie sisältää niin kunnioittavia kuin paheksuttavia hetkiä. Meistä kukaan ei ole täydellinen ja virheitä teemme paljon. Voimme luottaa siihen, että Jumala Herra Jeesus Kristus kuoli meidän syntisten puolesta ja kärsi rangaistuksen meidän rikkomuksistamme, jotta saisimme elää. Jeesus nousi kuolleista ja astui Taivaisiin. Jeesus valmistaa meille huonetta Isän kotiin Taivaan Jerusalemiin. Vasta Taivaissa olemme synnittömiä ja täydellisiä.

  9. Juha,

    Pidän välttämättömänä lisätä vielä yhden kommentin, vaikka edellä ilmoitin lopettavani kommentoinnin!

    ”Reino, näköjään sinä tiedät mitä minä tai pyhä Tuomas ajatteli tai tarkoitti.”

    Minä en toki tiedä mitään, mutta oletko kuullut sellaisista Pyhän Hengen lahjoista kun profetoiminen ja viisauden ja tiedon sanat.

    Ne minulla julistustoiminnassani ovat toimineet vuosikymmenien ajan. Jotakin olen myös oppinut matkan varrella näiden lahjojen vajavaisesta toiminnasta. Tästä huolimatta olen joutunut viemään saamani Sanan kymmenille, joskus jopa hyvinkin vaikutusvaltaisille ihmisille ja monet niistä viesteistä ovat osoittautuneet suuttumuksen ja raivostumisen vastareaktioista huolimatta paikkansapitäviksi.

    Koiran virkahan tämä on, mutta aikoinaan opettajakorkeakoulussa eräs vanha pedagogi opetti käytännön läheisesti: ”Pitäkää sen verran opettajan arvostanne kiinni, etteivät koirat kintuille kuse!

    No, myönnettävä on, että on noita rakkeja joskus tullut potkittua lihankin vallassa etäämmäksi! Mutta Herralta saamastani virasta en silti ole eroon päässyt. Uskon, että hengellinen ihminen kyllä tällaisenkin käytöksen käsittää.

    Itse olen joutunut kyllä joka ”potkut” jälkeen päin pyytämään anteeksi ja sopimaan. Totean vain, että kaita tie on todella ahtaanpuoleinen meillekin, jotka joudumme mielestämme ”oikeassa olevina” sillä konttaamaan!

    Mitä taas Tuomakseen tulee, onhan kirjoitettu, että profeetallinen sana ei ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä. Jeesusta tarvitaan siinäkin avaamaan Kirjoitukset. Sanan tuntevana tiedät, mihin viittaan ja niiden jatkon!

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.