Pyhä Kolminaisuus – Athanasiuksen uskontunnustus

On vain yksi Jumala. Hänellä on kolme persoonaa: Isä, Poika ja Pyhä Henki.

Athanasiuksen uskontunnustus.

Sen, joka tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa. Sitä on noudatettava kokonaisuudessaan ja väärentämättä. Joka ei niin tee, joutuu epäilemättä iankaikkiseen kadotukseen.

Yhteinen kristillinen usko on tämä: Me palvomme yhtä Jumalaa, joka on kolminainen, ja kolminaisuutta, joka on yksi Jumala, persoonia toisiinsa sekoittamatta ja jumalallista olemusta hajottamatta.

Isällä on oma persoonansa, Pojalla oma ja Pyhällä Hengellä oma, mutta Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen jumaluus on yksi, yhtäläinen on heidän kunniansa ja yhtä ikuinen heidän majesteettisuutensa.

Sellainen kuin on Isä, sellainen on myös Poika ja Pyhä Henki: Isä on luomaton, Poika on luomaton ja Pyhä Henki on luomaton.

Isä on ääretön, Poika on ääretön ja Pyhä Henki on ääretön.

Isä on ikuinen, Poika on ikuinen ja Pyhä Henki on ikuinen, eikä kuitenkaan ole kolmea ikuista, vaan yksi ikuinen, niin kuin ei myöskään ole kolmea luomatonta eikä kolmea ääretöntä, vaan yksi luomaton ja yksi ääretön.

Samoin on Isä kaikkivaltias, Poika kaikkivaltias ja Pyhä Henki kaikkivaltias, eikä kuitenkaan ole kolmea kaikkivaltiasta, vaan yksi kaikkivaltias.

Samoin Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala. Samoin Isä on Herra, Poika on Herra ja Pyhä Henki on Herra, eikä kuitenkaan ole kolmea Herraa, vaan yksi Herra.

Niin kuin kristillinen totuus vaatii meitä tunnustamaan kunkin persoonan erikseen Jumalaksi ja Herraksi, samoin yhteinen kristillinen usko kieltää meitä puhumasta kolmesta Jumalasta tai Herrasta.

Isää ei kukaan ole tehnyt, luonut eikä synnyttänyt. Poika on yksin Isästä, häntä ei ole tehty eikä luotu, vaan hän on syntynyt.

Pyhä Henki on lähtöisin Isästä ja Pojasta, häntä ei ole tehty eikä luotu eikä hän ole syntynyt, vaan hän lähtee. Isä on siis yksi, ei ole kolmea Isää, Poika on yksi, ei ole kolmea Poikaa, Pyhä Henki on yksi, ei ole kolmea Pyhää Henkeä.

Tässä kolminaisuudessa ei ole mitään aikaisempaa eikä myöhempää, ei mitään suurempaa eikä pienempää, vaan kaikki kolme persoonaa ovat yhtä ikuisia ja keskenään samanarvoisia, näin on siis palvottava niin kuin on sanottu – kolminaisuutta joka on yksi, ja ykseyttä joka on kolminaisuus.

Sen joka tahtoo pelastua, on siis ajateltava kolminaisuudesta näin.

Saavuttaaksemme iankaikkisen pelastuksen meidän on kuitenkin myös vakaasti uskottava, että meidän Herramme Jeesus Kristus on tullut ihmiseksi.

Oikea oppi on tämä: Me uskomme ja tunnustamme, että meidän Herramme Jeesus Kristus on Jumalan Poika, yhtä lailla Jumala ja ihminen:

Isän luonnosta ennen aikojen alkua syntyneenä hän on Jumala, äidin luonnosta ajassa syntyneenä hän on ihminen. Hän on täysi Jumala, ja täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ihmisruumiineen.

Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä, ihmisyydessään vähäarvoisempi kuin Isä.

Vaikka hän on Jumala ja ihminen, ei kuitenkaan ole kahta Kristusta, vaan yksi.

Yhdeksi hän ei ole tullut siten, että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi, vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden.

Yksi hän ei ole sen vuoksi, että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa, vaan siksi, että hän on yksi persoona. Sillä niin kuin järjellinen sielu ja ruumis yhdessä ovat yksi ihminen, niin Jumala ja ihminen ovat yksi Kristus.

Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista, astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.

Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua.

Isä meidän, joka olet taivaissa. Pyhitetty olkoon sinun nimesi. Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa. Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme. Ja anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet. Äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta. Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen.

31 KOMMENTIT

  1. ”Sen, joka tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa. Sitä on noudatettava kokonaisuudessaan ja väärentämättä. Joka ei niin tee, joutuu epäilemättä iankaikkiseen kadotukseen.” Tämä kuulostaa kovalta. On kuitenkin hyvä muistaa, että kristillinen usko ’kokonaisuudessaan ja väärentämättä’ ei ole muuta kuin turvautumista ihmisiä rakastavan Jumalan rajattomaan armoon, jonka Hän on Pojassaan meille lahjoittanut.

    • Laki on ohje oikeaan elämään. Se ei ole lyömäase, vaikka monet sitä haluavat sellaisena käyttää. Laki osoittaa minut niin syntiseksi, ettei minulla ole varaa puuttua toisten synteihin.

  2. Athanasiuksen tunnustuksen tapauksessa se oikea usko, jota on noudatettava kokonaisuudessaan ja väärentämättä, on kyllä nimenomaan se Jumalausko, jonka asianomainen Athanasiuksen tunnustus määrittelee.

    Vaikka kaikki eivät ole teologeja tai dogmatiikan spesialisteja, kenelläkään kristityllä ei klassisen kristinuskon mukaan ole lupa ehdoin tahdoin kieltää sellaista, mikä tähän uskoon kuuluu. Tässä kohden on valtava ero vanhan kristikunnan ja meidän aikamme kaikkia syleilevän uskonnollisuuden välillä. Heikki Räisänen vaati aikanaan Athanasiumia hylättäväksi, koska siinä velvoitetaan kristityt oman autuutensa menettämisen uhalla pitäytymään yhteisessä (nikealais-konstantinopolilais-kalkhedonilaisessa) kristillisessä uskossa.

    • Athanasiumin käyttö Kolminaisuudenpäivän messussa on kyllä LHPK:n liturginen erityiskorostus suomalaista kristillisyyttä ajatellen. En tunne sen käyttöhistoriaa tarkemmin, mutta muistelen sitä käytetyn lähinnä varhaiskeskiajalla joissakin läntisen kristikunnan osissa, siis paikallisesti. Itse sisältöön yhdyn ilolla, vaikka omassa seurakunnassani ei edes Nikean-Konstantinopolin tunnustusta ole vielä saatu säännölliseen messukäyttöön.

    • Kiitos hyvistä kommenteistasi, Marko. Hyvä uskontunnustus ja sopii hyvin Kolminaisuuden päivän messuun.

  3. Ja kaikki jotka kehuvat tätä uskontunnustusta uskovat myös:

    ””istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.””

    ” Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua.”, siis kannattaa olla tekemättä pahaa, eikö vaan?

  4. Juha,

    Monin tavoin, kuten omin sanoin voi Raamatun tunnustuksen ilmaista. Itse olen löytänyt sen täsmällisimmin sanoitettuna, (Biblia 1776) Apt. 8:37, Mutta Filippos sanoi: ”Jos sinä uskot kaikesta sydämestäsi, se tapahtukoon. Hän vastasi ja sanoi: ”Uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika.”

    Tämän puuttuminen on oleellisen puuttumista. Vaikka oma halu tulla uskoon tulee esille muuallakin, kuin Biblia 1776 teksitissä, niin sen pois jättäminen tässä kaikkein ratkaisevimmassa asiassa on paha teko.

    • Hyvä kommentti, kiitos Reijo. Ajattele pitkälti samoin. Tosin Pyhä Kolminaisuus on kaiken alullepanija. Kun aika on kypsä, toteutuu Jumalan tahto.

      Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa, niinkuin hän ennen maailman perustamista oli hänessä valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään, rakkaudessa, edeltäpäin määräten meidät lapseuteen, hänen yhteyteensä Jeesuksen Kristuksen kautta, hänen oman tahtonsa mielisuosion mukaan, sen armonsa kirkkauden kiitokseksi, minkä hän on lahjoittanut meille siinä rakastetussa, jossa meillä on lunastus hänen verensä kautta, rikkomusten anteeksisaaminen, hänen armonsa rikkauden mukaan.

      Tätä armoa hän on ylenpalttisesti antanut meille kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi, tehden meille tiettäväksi sen tahtonsa salaisuuden, että hän, päätöksensä mukaan, jonka hän oli nähnyt hyväksi itsessään tehdä — siitä armotaloudesta, minkä hän aikojen täyttyessä aikoi toteuttaa, — oli yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaikki, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä.

      Hänessä me myös olemme saaneet perintöosan, ollen siihen edeltämäärätyt hänen aivoituksensa mukaan, hänen, joka vaikuttaa kaikki oman tahtonsa päättämän mukaan, että me olisimme hänen kirkkautensa kiitokseksi, me, jotka jo edeltä olimme panneet toivomme Kristukseen.

      Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti, sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi — hänen kirkkautensa kiitokseksi.

      (Ef. 1: 3-14 / FB38)

    • Juha,

      Myönteisyys on valttia!

      Itse en kuitenkaan ollut myönteinen tuon jakeen poistamiselle ja sitten sen olemassaolon väheksymiselle, koska se todella korvaa kaikki uskontunnustukset eikä ruoki väittelyitä kasteen voima kontra uskoontulon voima.

    • Reijo. Minulla ei ole mitään tarvetta poistaa mitään jaetta pyhästä Raamatusta. Kolmiyhteinen Jumala on kaikkivaltias. Hänelle kuuluu kaikki kunnia ja ylistys. Tätä ei mikään ohita.

      ‭Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi. Ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi.

      (5.Moos. 6: 4-5 / FB38)

    • Reijo

      Tuo viittaamasi jae puuttuu vanhimmista käsikirjoituksista. Kun nykyisin pyrimme varmistamaan käännösten pohjaksi mahdollisimman alkuperäisen tekstin, niin se on jäänyt pois myös käännöksistä.

      Se on peräisin yhteisen kirkon kastekaavasta. Yhä edelleen kastetoimituksissamme luemme uskontunnustuksen. Paikalla oleva seurakunta tunnustaa, että kasteessa kasteen saaja otetaan pyhän yhteisen kirkon yhteisen uskon yhteyteen.

    • Matias,

      Vanhaa ja uutta harhaa on ollut aina. Tämä puuttuva jae on Raamatun ydin, eli uskoontulo. Kun Westcott/Hort ”uudistivat” kreikankielisen Uuden Testamentin sitä ovat eniten hyödyntäneet Vartiotorni ja RKK. Myös nyt KK92 ja UT2020 ovat ikääänkuin enenevästi lyömässä kättä em. ”sponsoreiden” kanssa.

    • Kiitos hyvistä kommenteistasi, Reijo. On totta, että Biblia on paras suomalainen käännös. Toki on niin, että silloin ei tunnettu vielä kaikista vanhimpia Uuden Testamentin käsikirjoituksia.

      Kolminaisuus tulee Bibliassa erinomaisesti esille. Mitä ajattelet jakeista 7-8 jotka ovat myöhemmissä käännöksissä muutettu?

      Tämä on se, joka vedellä ja verellä tulee, Jeesus Kristus, ei ainoastansa vedellä, vaan vedellä ja verellä. Ja Henki todistaa, että Henki on totuus.
      (1. Joh. 5: 6 / Bibllia)

      Sillä kolme ovat, jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat: Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat.
      (1. Joh. 5: 7-8 / Bibllia)

      Jos me ihmisten todistuksen otamme, niin on Jumalan todistus suurempi; sillä tämä on Jumalan todistus, jonka hän Pojastansa todisti.
      (1. Joh. 5:9 / Bibllia)

      Joka uskoo Jumalan Pojan päälle, hänellä on todistus itsessänsä: joka ei usko Jumalaa, hän tekee hänen valehteliaksi; sillä ei hän uskonut sitä todistusta, jonka Jumala on Pojastansa todistanut. Ja tämä on se todistus, että Jumala on meille ijankaikkisen elämän antanut, ja se elämä on hänen Pojassansa. Jolla Jumalan Poika on, hänellä on elämä; jolla ei Jumalan Poika ole, ei hänellä ole elämää.
      (1. Joh. 5: 10-12 / Bibllia)

  5. Miikka Ruokanen nostaa kirjassa ” Miten uskoa, kun ei voi usko esiin sen miten Luther tutkimuksessa on syrjäytetty Pyhän Hengen työ.

    Miikan oivallus tuosta asiasta selittää mielestäni paljon siitä miten kirkon toiminta on muuttunut sisäänpäin suuntautuneeksi. Kirkossa ollaan kovasti huolissaan kirkon tulevaisuudesta, mutta hyvin vähän niistä seurakuntalaisista, joille kirkon elämä on jäänyt täysin vieraaksi. Kirkossa jatketaan samoja jo aikoja sitten tehottomiksi käyneitä toimintoja. Joista jokainen kirkon työntekijä tietää, mikä on tilanne. Silti jatketaan, niin kuin oltaisiin tekemässä jotain hyvin merkityksellistä toimintaa. Kesän rippikouluja hehkutetaan Kirkon lippulaivana ja muut kansat ihmettelevät miten saamme nuoret mukaan. Rippikouluvaiheen jälkeen ei nuoria kirkon toiminnassa juurikaan ole. Toimintaa isoskoulutuksen lisäksi on vain harvassa paikassa. Se isoskoulutuskin on sitä samaa rippikoulutyötä, eikä varsinaista nuorisotyötä, joka pyrkisi nuoria saamaan kirkon toimintaan.

    Työntekijöiden aika kuluu muutenkin tietokoneen ääressä tapahtumien rakentamisessa ja purkamisessa. Ihmisten kohtamiset jää siksi hyvin vähiin.

    • Kiitos Pekka! En ole lukenut tätä Miika Ruokasen kirjaa. Varmaan mielenkiintoinen ja tärkeä. En halua ottaa kantaa evl-kirkon ongelmiin.

    • Kiitos linkistä!

      Kuuntelimme juuri äsken rouvan kanssa. Voimakas ja selkeä opetus Jumalan kolminaisuudesta. Puhdas opetus myös siitä, mitä kaikkea saamme omistaa kasteessa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

    • Mitä tämä tämmöinen asiattomien kommenttien poistaminen on?

      Ei Juhan eikä Martin palautetuissa kommenteissa esiinny mitään asiattomuuksia. Eikö tätä (näitä?) ”poistajia”/häiritsijöitä nykytekniikan aikana saada kiinni?

      Mitä hyötyä kenellekään on poistaa tällaisia kommentteja? Silkkaa ilkeyttä vain ihan huvikseen? Joko motiivi pitäisi löytää, mitä ihmettä?

    • Kari, mielestäni ”ilmoita asiaton kommentti” -painikkeen käyttö on kiusantekoa. Kun tarpeeksi monta kertaa on jokin kommentti ilmoitettu asiattomaksi, niin se menee karanteeniin. Joskus aiemmin blogistilla oli mahdollisuus vapauttaa kommentti karanteenista, mutta nyt oikeus on pelkästään ylläpidolla. Omalta blogilta jokainen blogisti voi poistaa asiattomat kommentit ja sen pitäisi riittää. Mielestäni ”ilmoita asiaton kommentti” -voisi poistaa ja blogistit huolehtisivat itse omista blogeistaan.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.