Pyhä sana – Jeesus tie – pelastukseen vie

Pienestä joukosta se alkoi. Kaksitoista apostolia aluksi oli. Seurassa Jeesuksen he kulkivat. Siitä se kasvoi. Laajeni ja suureni.

Maan ääriin saakka pyrkii sana. Viimeisenkin ihmisen, se tahtoo tavoittaa. Valtakunta ihmeinen, Jumalan perhe, Kaikkivaltiaan omat. Yksi, pyhä, yhteinen ja apostolinen kirkko maan päällä taivasta kohti kätensä ojentaa, Kristuksen tuloa odottaa. Saapumista suuren päivän. Täyttymystä ajan. Jumalan valtakunnan saapumista – kunniassa, kirkkaudessaan. Silloin tulee ilmi, kuinka Jumalan valta kaikkea ylläpitää, on ollut kaiken takana, koko maailma on hänen kädessään kuin kaunis kukka pienen lapsen kämmenellä. Hellän rakkauden ojentamana.

Jeesus kulki oppilainen aluksi Galileassa, tuli sitten Jerusalemiin. Opetti temppelissä. Oli aikansa oppinein juutalainen. Oppilaittensa vaikutus ulottui moniin maihin.

Tässä muutama maininta heistä, maittain aakkosjärjestyksessä:

Armenian apostolit olivat Taddeus ja Bartolomeus. Vuonna 301 jKr. Armeniasta tuli valtiokirkko. Vuonna 2018 Armenian tasavallassa oli väkeä 3 018 854 ja heistä uskonnollisen yhteisön jäseniä 2 897 267 henkeä.

Egyptin ensimmäisenä piispana toimi evankelista Markus. Hänestä tuli marttyyri 25.4.68 jKr.. Tätä kunnioittaa Markun nimipäivä. Nykyinen Aleksandrian koptilainen paavi jatkaa hänen virkaansa. Nykyajan tunnetuimpia Egyptin kristittyjä oli YK:n pääsihteeri Boutros Boutros-Ghali, 14.11.1922 – 16.2.2016.

Etiopian apostoli oli Matteus. Muutaman vuosisadan sisällä maahan tuli valtiokirkko. Vuonna 2007 tehdyn väestölaskennan mukaan 62.8% asukkaista oli kristittyä ja muslimeja oli 33.9%.

Georgian apostoleja olivat Andreas ja Simon Kananeus. 300 -luvulla maasta tuli kristitty.  Vuoden 2014 väestönlaskennan mukaan 83,4% kansasta oli ortodokseja, Armenian apostoliseen kirkkoon kuului 2,9% ja katoliseen kirkkoon 0,5% väestöstä.

Intian apostoli oli Tuomas. Vuonna 58 jKr. hän saapui nykyisen Keralan alueelle. Syntyi Tuomas-kirkko. Kaksi Intian osavaltiota on kristittyjä.

Kypros laskee kansankirkkonsa alkaneen Paavalin ja Barnabaan käynnistä noin vuoden 50 jKr. tienoilla.

Rooman ensimmäinen piispa oli Pietari. Nykyinen paavi jatkaa samaa virkaa.

Tässä pieni näyte, miten Jeesuksen, oppineen miehen, oppilaiden vaikutus levisi eri puolille tuolloista maailmaa.

Niinpä Efeson ensimmäiselle piispalle Timoteukselle lausuttiinkin tunnustus, missä mainitaan Timoteuksen kotiperintö ja hänen lukeneisuutensa.

Ja huomattakoon tämä: aito viisaus – Raamatun tuntemus – panee toivonsa

u s k o n

v a n h u r s k a u t e e n .

Olet myös jo lapsesta asti

tuntenut pyhät kirjoitukset,

jotka voivat antaa sinulle viisautta,

niin että pelastut uskomalla Kristukseen Jeesukseen.

SUNNUNTAI 30.6.2024

Apostolien päivä

Herran palveluksessa

Toinen lukukappale 2. Tim. 3:14–17

Toisesta kirjeestä Timoteukselle, luvusta 3

Pidä sinä kiinni siitä, minkä olet oppinut. Sinähän olet siitä varma, koska tiedät, keiltä olet sen oppinut. Olet myös jo lapsesta asti tuntenut pyhät kirjoitukset, jotka voivat antaa sinulle viisautta, niin että pelastut uskomalla Kristukseen Jeesukseen. Jokainen pyhä, Jumalan Hengestä syntynyt kirjoitus on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi Jumalan tahdon mukaiseen elämään. Näin Jumalan ihmisestä tulee täydellinen ja kaikkeen hyvään kykenevä.

100 KOMMENTIT

  1. Monen Afrikan maan tilanne on huono. Yhteiskunnat ovat epävakaita, ihmisoikeudet olemattomia, naisiin kohdistuva väkivalta ja raiskaukset tavallisia. Ei ole ihme, että silloin turvaudutaan valkoisten markkinoimaan Jumalaan, koska muuta turvaa ei ole. Uskonto on myös moraalikysymys. Suomessa kehitys on päinvastainen. Meillä on niin hyvä olla, että Jumalasta on tullut tarpeeton, Täällä uskonnosta haetaan fiilistä ja onnea. Rahaa ja tavaraa on yllin kyllin.

    • Charlotta

      Afrikan ongelmien tarkasteluun kaksi näkökohtaa.

      1) Siirtomaavaltojen tekemät suuret vauriot kun länsimaat vetivät rajalinjoja mielivaltaisesti kartan äärellä ottamatta huomioon vanhaa afrikkalaista asutusten alueita tai eri kylien välisiä sopimuksia erilaista luonnon käyttöön liittyvistä kysymyksistä.

      Esimerkiksi sanaa korruptio ei ole esiintynyt monessakaan heimokielessä ennen eurooppalaisten tuloa

      2) Länsimaisen kansainvälisen uutisjärjestelmän korostetusti asenteellinen ote omiin hyveisiin ja toisten paheisiin yksipuolistaa uutisoinnin.

      Eri maiden olosuhteet tunnetaan vain sen mukaan miten niistä uutisoidaan.

      Yhteen aikaan Suomikin tunnettin ulkomailla maana, jossa poliisi ampuu ihmisiä kadulla, kun Mikkelissä poliisi oli ampunut erään joka oli uhannut räjäyttää räjähdyspanoksen väkijoukon keskellä.

      Afrikan kehitykseen myös kaksi näkökulmaa.

      1) Vuosina 2005 – 20015 Suomen kansantalous juuttui lähes paikoilleen, koko maailman talous nousi yli 20 % ja Afrikan talous nousi noin 50 %.

      2) Vuosituhannen vaihteessa Kamerunissa oli vain vähän tietokoneitten työkäyttöä. Nykyisin tietokoneet ovat tulleet mitä moninaisimpien toimintojen merkittäväksi osaksi. Nyt tänä vuonnakin saatoin lähettää tärkeitä asiakirjoja netin välityksellä.

      Tähän liittyy myös älypuhelinten käytön yleistyminen ja siihen liittyvät yhteydenpitomahdollisuudet. Nykyisin vaimoni saattaa olla sisaruksiinsa yhteydessä puhelimen sovelluksilla lähes päivittäin keskustellen niin että puhelinten kamerat näyttävät puhelukaverin.

      Mitä tulee kristinuskon edistymiseen Afrikassa, niin se on merkittävää. Uskon eteenpäin meno on todellista. Esimerkiksi Kamerunissa nykyisin presidentin noustessa valtaan maassa oli neljännes katolisia, neljännes protestantteja, neljännes muslimeja ja neljännes perinteisen heimouskonnon edustajia. Muutama vuosi sitten kristittyjä oli jo yli 70 %, muslimeja alle 20% ja perinteisen heimouskonnon edustajia alle 10 %.

    • Charlotta

      Ajatus että muka turvaudutaan valkoisen tuomaan Jumalann, on täysin vieras afrikkalaiselle mielelle.

      Enemminkin asenne on tasan päinvastainen. Esimerkiksi eräs erittäin oppinut mies sanoi minulle, että kuinka muutamat eurooppalaiset voivat ola niin tyhmiä, etteivät usko taikavoimiin. (Käytän tätä vastinetta, jotta kaikenlaisten yliluonnollisten ilmiöiden afrikkalaistaustainen elämän perustodellisuuden käsitys pääsisi esiin. Hän siis moitti länsimaista maallistunutta elämänfilosofiaa typeryydeksi.)

  2. Pietarikin halusi jäädä omalle mukavuusalueelleen ilmestysvuorella. Sanoessaan Jeesukselle: tehkäämme tähän kolme majaa sinulle, Moosekselle ja Elialle. Joten ei omalta mukavuusalueelta poistuminen koskaan ole ollut vieras ajatus kristitylle.
    Omalta mukavuusalueelta lähtemiseen Jumala on kuitenkin meidät kutsunut. Lähtemään liikkeelle ja kantamaan hedelmää. Se vaatii aina jotain vaivannäköä, johon ei olisi halukas. Usko, joka tyytyy mukavaan elämään ja jättää maailman pahuuden Jumalan huoleksi ei ole hänen tahtonsa mukaista elämää. Arvostan siksi suuresti kaikkia niitä, jotka ovat lähteneet liikkeelle. Erityisesti lähetystyöhön lähteneitä. Jos haluaa ihan oikeasti elää uskoa todeksi, niin saa varautua moniin pettymyksiin ja suuriin vaikeuksiin. Aito uskonelämä ei ole mikään helppo ja mukava vaihtoehto, jonka usko toisi mukanaan. Usko on jokapäiväistä taistelua omaa itsekästä luontoa vastaan. Sen lisäksi vaivana on monet ihmisten järjestämät vaikeudet . Lisäksi vielä terveysongelmat, onnettomuudet ja ties mitä. Silti elämä uskossa Kristukseen on mielekästä ja parasta mitä voi olla.

    • Charlotta

      Monia syitä.

      Länsimaisia filmejä katsottuaan kuvittelevat että täällä kasvaa rahapuu. Rahaa saa noin vain itsestään.

      Kun eurooppalaiset ajavat isoila autoilla, mutta itse saavat vain muutaman kymmenen euron verran palkkaa.

      Saharan autiomaan eteneminen vie elämän edellytykset miljoonilta.

      Jne

    • Charlotta

      Kaikenlaista apua tarvitaan ja kaikista on myös apua, ainakin vähän.

      Mutta elämän realistisen todellisuuden nimessä on todettava ettei kaikki länsimaista lähetetty hyvää tarkoittava apu ole toiminut vieraissa olossa.

      Afrikan vaikutuksiltaan tehokkain perille menon kanava hyvänteväisyyteen ovat lähetysjärjestöt.

      Kun lähetit asuvat väestön keskuudessa vuosia, niin silloin näkevät mikä toimii ja mikä ei.

      Olen nähnyt traktoreita, joita ei valkoisen avustajan lähdettyä ole voitu käyttää, koska niiden huolto ja varaosat ynnä polttoaine maksaa enemmän kuin koko tilan tulot.

      Otanpa esimerkin perustavan tyyppimallin luokkahuoneesta siltä ajalta kun liikuin ympäriinsä Kamerunissa.

      Valtion tekemänä yli 9 miljoonaa Fcfa

      Paikallisen viranomaisen tekemänä noin 4:5 miljoonaa Fcfa

      Ja kirkkomme kansainvälistä apua välittävän toimikunnan kautta noin 2:3 miljoonaa Fcfa.

      Ja tulos oli samantasoinen tyyppimallin mukainen luokkahuone.

    • Charlotta

      Kyllä afrikkalaiset auttavat omaa maataan jos siihen on edellytyksiä.

      Esim yhten aikaan maailman parhaiten palkattu jalkapalloilija Samuel Eto’o rakensi useita kouluja ja vanhainkoteja kotimaahansa. Samaten Mbappe on jo ehtinyt antaa apua synnyinseuduilleen nuoresta iästään huolimatta.

    • Matias

      Onko tässä nyt käymässä lopulta niin, että Afrikka kristillistyy ja Eurooppa islamisoituu? Olen seurannnut ajoittain lähinnä Saksan tilannetta ja huolestuttavalta tuo tilanne näyttää monelta osin menemättä yksityiskohtiin. Joistakin Euroopan kristillisistä kirkoista näyttää nousevan puheenvuoroja, että ” Jeesus sanoo olevansa totuus, mutta hän ei sano, että minä olen ainoa totuus:”

    • Kosti

      Kiitos puheenvuorostasi

      On todella huolestuttavaa, jos ehdoton totuus vaihtuu suhteelliseen totuuteen. Silloin unohtuu se, että koko elämämme on yksistään Jumalan ylläpidon varassa, Jumalan työ vaihtuu ihmismielen käänteiden tasolle.

    • Jeesus sanoo olevansa Totuus. Se on jotain syvällisempää kuin totuudet, joita voimme arvioida ja vertailla.

  3. Pyhä sanaa kun ei enää oteta todesta, niin uskosta, eikä uskonelämästä jää mitään todellista ja vaikuttavaa jäljelle.
    Se on lapsenkin on helppo havaita. Vaikkapa rippikouluun saapuessaan. Jo papin tervehdys voi kertoa sen, ettei lapsi ole oikeasti tervetullut, vaan hän on vain riesa. Jos työtekijältä puuttuu rakkaus rippikoulutyöhön ja nuoriin, niin ei nuori voi kokea tuloaan seurakunnan toimintaan hyvänä asiana.

    Tämä tilanne on kirkon omien säädösten tähden yleinen. Seurakunnan kun on rippikoulut hoidettava, vaikka sopivia henkilöitä ei tehtävään ole. Monen heistä ei pitäisi olla missään tekemisissä nuorisotyön kanssa. Silti työ on tehtävä, vaikka se vie jaksamisen äärirajoille asti.

    • Pekka toteat:””Pyhä sanaa kun ei enää oteta todesta, niin uskosta, eikä uskonelämästä jää mitään todellista ja vaikuttavaa jäljelle.””

      Täähän se on todellisuus kirkossa, kun lapsesta asti OPETETAAN uskoa kirkon opin mukaisesti, siis niin ettei PYHÄÄ SANAA oteta todesta vaan tuodaan ihmis/sielun vihollisen oppia niin harhassa ollaan eikä tätä ”laivaa” käännetä helposti vaikka jokainen maalaisjärjellä varustettu näkee ettei kirkon jäsenet tuota sitä hedelmää jota Jeesus ruumiin tulisi tuottaa, keskinäistä rakkautta.

    • Ari

      Käsityksesi kirkosta ovat todella mieletöntä herjaa.

      Kirkkolaki määrittelee kirkkomme opin, onneksi et sinä, vaikka kuinka yrittäisit korottaa itsesi toisten päällepäsmäriksi.

      14.4.2023/652

      Kirkkolaki

      2 §

      Kirkon tunnustus ja tehtävä

      Kirkko tunnustaa sitä Raamattuun perustuvaa kristillistä uskoa, joka on lausuttu kolmessa vanhan kirkon uskontunnustuksessa sekä luterilaisissa tunnustuskirjoissa. Kirkon tunnustus ilmaistaan lähemmin kirkkojärjestyksessä.

      Tunnustuksensa mukaisesti kirkko julistaa Jumalan sanaa ja jakaa sakramentteja sekä toimii muutenkin kristillisen sanoman levittämiseksi ja lähimmäisenrakkauden toteuttamiseksi.

    • Matias Roto puhutaan hedelmästä joka KIRKON JÄSENET tuottavat, ei siis mistään epämääräisestä asiasta, siis nyt käynnissä oleva sota saman kirkon jäsenien krsken, suomen sisällissota, etkö yhtään ajattele ettei Jeesuksen seuraajat voi olla mukana noissa, ei siis todellakaan ole sitä keskinäistä rakkautta josta Jeesuksen sanojen mukaan Hänen seuraajansa tunnistetaan, vai onko mielestäsi?

    • On selvää, että sota on vastoin Herramme tahtoa, mutta sekin on selvää, että sodan julmuuden keskellä, jos missä, tarvitaan kristittyjä, jotka ovat valmiita auttamaan lähimmäisiään oman henkensäkin vaarantaen. Sodasta päättävät maalliset hallitsijat, ei kirkko. Hyökkääjän aseet siunaava kirkkokunta toimii vastoin Jumalan tahtoa.

    • Ari

      On helppoa nähdä, että sinun raamattunäkemyksesi ei alkuunkaan ole Pyhän kansan raamattunäkemys, mitä Jeesuskin seurasi. Muista että ilmestysvuorellakin Mooses ja Elia edustivat Vanhan testamentin kahta vanhinta osaa Lakia eli Tooraa ja Profeettoja eli Nevi’im.

      Ota todesta, että Jeesuksen Raamattu oli meidän Vanha testamenttimme. Jos et näitä ota todesta, niin harkitusti kieltäydyt olemasta Jeesuksen seuraaja. Sen sijaan olet omassa puskassasi piilossa oleskeleva korpifilosofi, jolta vain puuttuu perinteiselle korpifilosofille tyypillinen leikinlaskun taito.

    • Martti

      Hyvin sanoitat sotankäynnin ongelmat

      Sotainvalidien Veljesliiton Kanta-Hämeen piiri veljespappina voinen todeta, ettei Pasanenkaan voisi heitellä näitä huutelujaan lähimmäisiään vastaan, jos meidän kunniakansalaisemme eivät henkeään vaarantaen olisi puolustaneet meille armasta isänmaatamme.

    • Ari

      Paljon sinulta jäisi tuomion sanoja pois, jos ottaisit todesta Raamatun sanan. Raamatussahan todetaan. Että KÄÄNTYMYS. on Jumalan työ.

      4.Mooseksen kirja :

      6:26 Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi ja antakoon sinulle rauhan.

  4. Pasanen, 28.06.2024 18:39 Klo 18:39

    Aseista pitäisi kieltäytyä ja jäädä hyökkääjän vallan alle?

    Sitäkö on Pasanen sinun opettama Jumalan rakkaus? Suomi olisi jäänyt ateistisen, kommunistisen Neuvostoliiton vallan alle, jos sinun oppiasi olisi toteutettu.

    Ukrainan kristittyjen pitäisi myös kieltäytyä aseista, jotta sinun oppisi tulisi täytäntöön? Maata, lapsia ja naisia ei saisi Kristuksen nimeen puolustaa, vaan antaa tapettavaksi hyökkääjän imperialistisen vallan himon vuoksi?

    Oppisi ei tartu minuun. Isäni ja appeni taistelivat perheidensä ja maansa edestä. Minulla ja rouvallani on elämä ja iankaikkinen elämä heidän taistelunsa vuoksi. Jumala säästi Suomen.

    Johanneksen evankeliumi:
15:13 Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä.

    • Minun elämä on Jumalan käsissä, itse en voi itseäni tai läheisiäni pelastaa uhkaisipa minua tai heitä mikä tahansa, ainoastaan tekemällä Jumalan tahdon voin olla varma että elämäni on Jumalan käsissä.

      Siis jos joku uhkaa minun henkeä niin jos puolustan itseäni niin kaikki riippuu siitä olenko vahvempi kuin uhkaaja, tai jos lähden karkuun niin olenko nopeampi, mutta kun teen Jumalan tahdon eli rakastan lähimmäistä eli myös vihollista niin silloin Jumala on vastuussa miten käy ja uskon että se miyä tapahtuu on minulle parasta.

      Viittaus siihen että 
””15:13 Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä.”” ei todellakaan koske sotimista, se on niin suurta rakkautta jota Jeesus toteutti, Hän ei puolustanut itseään tai ketään väkivallalla vaan antoi iysensä uhrikso kaikkien ihmisten puolesta ja siinä on esimerkki meille uskoville.

    • Ari

      Olet ainakin johdonmukainen omassa kannassasi. Mutta oletko tietoinen, että yleissääntönä oikeus aseistakieltäytymiseen esiintyy vain sellaisissa maissa, missä on KANSANKIRKKO. Sen sijaan pienten ryhmien hengellisesti ja sen mukana henkisesti ja kulttuurisesti hajottamissa maissa aseisiin tarttuminen on pakollista kaikille niille, jotka siihen kutsutaan.
      (Toki useissa maissa ei kutsuta kaikkia, vaan kutsunnat rajataan tavalla tai toisella.
      Vuoden 1972 tutkimuksen jälkeen nykyisin yhä useammassa maassa on vain palkka-armeija.)

      Tämä tuli esille Kalevi Toiviaisen aiheesta tekemässä tutkimuksessa:

      Aseistakieltäytyminen ekumeenisessa keskustelussa. Kirkon tutkimuslaitoksen julkaisuja 4. Helsinki: Kirjapaja, 1972. ISBN 951-621-023-6.

  5. Yksi perustavaa laatua oleva virhe on kuvitella, että oksat tuottavat hedelmää. Puu ne tuottaa. Samoin on sen hedelmän kassa, jota kirkon kansa tuottaa. Emme Ari kirkkokansana ole tuottamassa hedelmää vaan kantamassa sitä hedelmää, jonka Vapahtajamme on tuottanut.

    Kyllä Jeesus kysyi vartijaltaan : ”miksi lyöt minua” Joh18:23. Josta voimme päätellä, ettei meidän tule hyväksyä meihin kohdistuvaa epäasiallista käytöstä missään muodossa. Muutoinhan annamme pahuudelle luvan ja oikeuden jatkaa ja tehdä vielä enemmän pahaa. Kyllä väärät teot on aina tuomittava hyvin selkeästi.

    • Pekka

      Kiitos hyvästä kommentistasi.

      Hyvin tuot esille miten suuri ja ratkaiseva ero on
      yhteisen kristikunnan Vapahtaja -keskeisen
      ja
      Arin edustaman yksinäisyyttä korostavan ihmis-keskeisen
      uskonkäsitysten välillä.

    • Pekka minä kun näen omenan puussa niin tiedän että se on omenapuu, samoin kun näen kirsikan niin tiedän että se on kirsikkapuu, eikö näin ollen hedelmästä tunnista mikä puu on kyseessä? Helppoa niin että lapsikin ymmärtää.

    • Omenapuiden kohdalla tuo onkin lapsellisen helppoa. Miksi sinun on niin mahdotonta nähdä kristillisten kirkkokuntien hyviä hedelmiä, Ari Pasanen, vaikka olet sellainen itsekin.

    • Ari

      Oppisi on aivan liiaksi omaan napaasi tuijottamista.

      Luther on sanonut, että synnin olemukseen kuuluu ”incurvatus in se”, ”itseensä käpertyminen”

      Jotta ymmärtäisit meidän ihmisten koko maailman laajuisesti kuuluvan yhteen Aatamin jälkeläisinä, niin meidän kohtalomme on sidoksissa koko ihmiskunnan yhteiseen elämään. .

      Otetaanpa vertauksen tätä kirjoitettaessani ukkosen takia keskeytetystä tämän illan jalkapallo-ottelusta Saksa – Tanska yksi tapaus, jotta ymmärrät, että koko joukkueen pitää toimia yhdessä. Vaikka itse tekisit kuinka hienon tuloksen, mutta jos se ei liity oikeaan kokonaisuuteen, niin sitä ei mitenkään lasketa sinun hyväksesi. Mitään muka ”hyvää tekoasi” ei lasketa hyväksi teoksi, jos se koko ihmiskunnan kokonaisuuden kannalta liittyy väärään yhteyteen.

      Yksi Saksan joukkueen pelaaja nimittäin potkaisi pallon Tanskan maaliin, niin että se meni maaliin sisälle, mutta koska eräs toinen Saksan joukkueen pelaaja oli estänyt erästä tanskalaista pelaajaa pääsemään väliin, niin aivan sääntöjen mukaisesti toimien tuomari ei hyväksynyt maaliin sisälle mennyttä jalkapalloa pelissä tehdyksi maaliksi. Tauon alkaessa pelin tilanne oli yhä 0 – 0.

      Ota huomioon että sellaisen korostetun yksilökeskeisen uskon käsityksen, missä ihmisen oma uskon ratkaisu pantiin kaiken uskon perustavaksi mitaksi, keksi vasta amerikalainen Charles Grandison Finney, 29.8.1792 – 16.8.1875.
      Hän oli juristi, koki uskoon tulon vuonna 1821. Hän opiskeli teologiaa, sai luvan saarnata presbyteerikirkossa vuonna 1824.

      Hän joutui kuitenkin ristiriitoihin toisten kanssa, koska hän hylkäsi kalvinistisen opin Jumalan ennaltamääräämisestä toiset taivaaseen toiset helvettiin ja alkoi julistamaan ihmisen omaa vapaata valintaa väittäen myös synnin tekemisen olevan vapaavaltaista.

      Hänen välirikkonsa johti sitten siihen, että Finneylle rakennettiin saarnapaikaksi itsenäisen Broadway Tabernaclen vuonna 1834.

      Hänen vaikutuksensa sitten on levinnyt eri puolille nimenomaan reformoidusta opista vaikutteita saaneissa piireissä sekä heistä irtautuneissa lahkoissa.

      Meille luterilaisille tämä ei ole ollut ongelma, koska meidän opetukseemme liittyy se, että ensiksi tulevat Jumalan sanan saarna ja pyhien sakramenttien osallisuus ja näin me saamme uskon ja Hengen. Jumalan ennen maailman luomista tekemä armopäätös toteutuu näin ollen pelastusvälineitten välityksellä. Pyhä Henki toimii Pyhän Kristikunnan keskellä uskoa, toivoa ja rakkautta rajattoman avarasti omilleen jakaen.

    • Ari

      Puhut omenista ja niiden hedelmistä, mutta itse näissä keskusteluissa olet kantanut suusi hedelmänä vain toisten ihmisten kritisointia ja näistä pahan puhumiseen. Olet syytellyt milloin mistäkin. Vaikutelmaksi on tullut, että katsot oikeudeksesi lausua tuomioita joka suuntaan ympärillesi. Valitettavasti näiden tuomioiden peruste ei ole huolellinen harkinta, vaan oma kiukuttelusi ihmisiä kohtaan.

      Vaikutelmaksi on siis jäänyt, ette ole ottanut todesta JEESUKSEN SANAA:

      Matteuksen evankeliumi:

      7:1 ”Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;

  6. Arin opin mukaan armon voi saada vain se, joka täyttää tietyt kolme mittaa. Ne on parannus, uskovien kaste ja Pyhän Hengen vastaanottaminen.
    Jeesuksen täydellisen sovitustyön lisäksi vaaditaan Arin ajattelussa enemmän. Eli hänen oppinsa mukaan Jeesus ei ole täydellisesti sovittanut meitä. Jeesuksen keskenjäänyt tehtävä pitää jokaisen hoitaa omalta kohdaltaan, ennen kuin voi tulla Jumalan lapseksi.
    Jumalan lapset ei voi enää tehdä syntiä. Joten jos joku sitä on tehnyt, niin hän ei voi olla Jumalan lapsi.

    Voithan Ari tehdä korjauksia, jos jossakin kohdin olen erehtynyt.
    Olethan moneen kertaan näistä asioista meille kirjoittanut, joten kyllä ne tuollaisilta vaikuttaa.

    • Pekka

      Kiitos selkeästä Arin opin esittelystä.

      Arin ongelma teko-opista esiintyi jo galatalaisilla, kun vaativat ihmisten omia lain tekoja. Heille Tällaisista Paavali lausui, etä moisia opettavat tekevät tyhjäksi Kristuksen työn.

      Galatalaiskirje:

      2:21 En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.

      Olen jo aikaisemmin eri yhteyksissä tuonut esille, miten Arin kasteopin keksi vasta vuosina 15;25-1527 Hubmeier, joka sai kuolemantuomion kapinallisena 10.3.1528. Talonpoikaiskapinan aikana tapettiin noin 100000- 200000 ihmistä.

      Jotenkin epäjohdonmukaista on, että itseään pasifistina pitävä Ari seuraa tällaisen väkimäärän kuolemaan johtaneen liikkeen johtoon pyrkineen miehen keksimää kasteoppia.

  7. Ari kuvittelee ettei Jumalan omaksi tulla kirkon yhteydessä. Hän ei tajua, että alkukirkko oli erittäin hyvin järjestäytynyt. Samalla tavalla kuin synagogissa oli oma järjestyksensä: synagogan esimies, rabbi ja synagogapalvelijat, niin myös kirkossa oli piispat, papit ja diakonit eli siis alkukirkon tiukka hallintomalli seurasi suorana jatkumona synagogan hallintoa.

    Vasta 1500 -luvulla tuli uudentyyppisiä hallintomalleja. Reformoidun kirkon perustava hahmo Zwingli hallitsi omaa Sveitsissä sijaitsevaa paikallista seurakuntaansa käyttäen kaupunginraatia sen hallintoelimenä. Näitä raadin jäseniä sitten alettiin kuvittelemaan Raamatun puhumiksi ”vanhemmiksi”. Eivät mokomat huomanneet että tuo nimitys oli rabbi -sanan käännös ja sellaisena kristikunnan papistoa tarkoittava sana.

    Englannissa syntyi 1500 -luvun kuluessa muutamia valtakunnan hallintoon kyllästyneitä liikkeitä. Näiden keskuudesta voin mainita Henry Barrowin / Barrowen, noin  1550 – 6.4.1593, joka kielsi piispuuden aseman kirkon hallinnossa ja sen sijaan alkoi puhumaan kunkin paikallisen seurakunnan itsenäisyydestä, yhteisestä piispallisesta hallinnosta riippumattomana.

    Hänen vallankumoukselliset pyrkimyksensä huomattiin. Hänet hirtettiin 6.4.1593.

    Sitä ennen hän ehti kirjoittaa aiheesta useamman tekstin. Näistä mainitsen yhden:

    A True Description of the Visible Congregation of the Saints, &c. (1589)

    Tässä ei osattu ymmärtää kirkon käytännölliseen yhteyteen kuuluva yhteistä hallintoa osana kirkon järjestäytyneenä elämänä.

    Tuon jälkeen hajaannuksen villiytyminen on levinnyt vieläkin kauemmaksi alkukirkon yhtenäisyyttä korostavasta hallinnosta synnyttäen mitä erilaisimpia ryhmittymiä mitä erilaisimmin opillisin korostuksin.

    Arin edustama hajaannuksen muoto on mitä radikaalein tämän opillisen linjan karikatyyri:

    Kuvitelma että muka voisi olla pyhän yhteisen/katolisen/maailmanlaajuisen kirkon eli järjestäytyneen JUMALAN KANSAN JÄSEN

    Y K S I N Ä Ä N .

    Historian kuluessa ja erilaisten kulttuurien keskuudessa kirkon järjestys voidaan hoitaa monin tavoin.

    Mutta on erittäin merkittävää, että kirkko on huolella järjestäytynyt. Se on seurausta siitä, että Jumala on järjestyksen Jumala.

    1.Korinttolaiskirje:

    14:33 sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala. Niinkuin kaikissa pyhien seurakunnissa,

    14:40 Mutta kaikki tapahtukoon säädyllisesti ja järjestyksessä.

    2.Korinttolaiskirje:

    12:20 Sillä minä pelkään, että tullessani ehkä en tapaa teitä semmoisina, kuin tahdon, ja että te tapaatte minut semmoisena, kuin te ette tahdo. Minä pelkään, että teidän keskuudessanne ehkä on riitaa, kateutta, vihaa, juonia, panetteluja, juoruja, pöyhkeilyä, epäjärjestyksiä;

    Kolossalaiskirje:

    2:5 Sillä jos ruumiillisesti olenkin poissa, olen kuitenkin teidän kanssanne hengessä ja iloitsen nähdessäni järjestyksen, joka teidän keskuudessanne vallitsee, ja teidän lujan uskonne Kristukseen.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25