Pyhä sana – Jeesus tie – pelastukseen vie

Pienestä joukosta se alkoi. Kaksitoista apostolia aluksi oli. Seurassa Jeesuksen he kulkivat. Siitä se kasvoi. Laajeni ja suureni.

Maan ääriin saakka pyrkii sana. Viimeisenkin ihmisen, se tahtoo tavoittaa. Valtakunta ihmeinen, Jumalan perhe, Kaikkivaltiaan omat. Yksi, pyhä, yhteinen ja apostolinen kirkko maan päällä taivasta kohti kätensä ojentaa, Kristuksen tuloa odottaa. Saapumista suuren päivän. Täyttymystä ajan. Jumalan valtakunnan saapumista – kunniassa, kirkkaudessaan. Silloin tulee ilmi, kuinka Jumalan valta kaikkea ylläpitää, on ollut kaiken takana, koko maailma on hänen kädessään kuin kaunis kukka pienen lapsen kämmenellä. Hellän rakkauden ojentamana.

Jeesus kulki oppilainen aluksi Galileassa, tuli sitten Jerusalemiin. Opetti temppelissä. Oli aikansa oppinein juutalainen. Oppilaittensa vaikutus ulottui moniin maihin.

Tässä muutama maininta heistä, maittain aakkosjärjestyksessä:

Armenian apostolit olivat Taddeus ja Bartolomeus. Vuonna 301 jKr. Armeniasta tuli valtiokirkko. Vuonna 2018 Armenian tasavallassa oli väkeä 3 018 854 ja heistä uskonnollisen yhteisön jäseniä 2 897 267 henkeä.

Egyptin ensimmäisenä piispana toimi evankelista Markus. Hänestä tuli marttyyri 25.4.68 jKr.. Tätä kunnioittaa Markun nimipäivä. Nykyinen Aleksandrian koptilainen paavi jatkaa hänen virkaansa. Nykyajan tunnetuimpia Egyptin kristittyjä oli YK:n pääsihteeri Boutros Boutros-Ghali, 14.11.1922 – 16.2.2016.

Etiopian apostoli oli Matteus. Muutaman vuosisadan sisällä maahan tuli valtiokirkko. Vuonna 2007 tehdyn väestölaskennan mukaan 62.8% asukkaista oli kristittyä ja muslimeja oli 33.9%.

Georgian apostoleja olivat Andreas ja Simon Kananeus. 300 -luvulla maasta tuli kristitty.  Vuoden 2014 väestönlaskennan mukaan 83,4% kansasta oli ortodokseja, Armenian apostoliseen kirkkoon kuului 2,9% ja katoliseen kirkkoon 0,5% väestöstä.

Intian apostoli oli Tuomas. Vuonna 58 jKr. hän saapui nykyisen Keralan alueelle. Syntyi Tuomas-kirkko. Kaksi Intian osavaltiota on kristittyjä.

Kypros laskee kansankirkkonsa alkaneen Paavalin ja Barnabaan käynnistä noin vuoden 50 jKr. tienoilla.

Rooman ensimmäinen piispa oli Pietari. Nykyinen paavi jatkaa samaa virkaa.

Tässä pieni näyte, miten Jeesuksen, oppineen miehen, oppilaiden vaikutus levisi eri puolille tuolloista maailmaa.

Niinpä Efeson ensimmäiselle piispalle Timoteukselle lausuttiinkin tunnustus, missä mainitaan Timoteuksen kotiperintö ja hänen lukeneisuutensa.

Ja huomattakoon tämä: aito viisaus – Raamatun tuntemus – panee toivonsa

u s k o n

v a n h u r s k a u t e e n .

Olet myös jo lapsesta asti

tuntenut pyhät kirjoitukset,

jotka voivat antaa sinulle viisautta,

niin että pelastut uskomalla Kristukseen Jeesukseen.

SUNNUNTAI 30.6.2024

Apostolien päivä

Herran palveluksessa

Toinen lukukappale 2. Tim. 3:14–17

Toisesta kirjeestä Timoteukselle, luvusta 3

Pidä sinä kiinni siitä, minkä olet oppinut. Sinähän olet siitä varma, koska tiedät, keiltä olet sen oppinut. Olet myös jo lapsesta asti tuntenut pyhät kirjoitukset, jotka voivat antaa sinulle viisautta, niin että pelastut uskomalla Kristukseen Jeesukseen. Jokainen pyhä, Jumalan Hengestä syntynyt kirjoitus on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi Jumalan tahdon mukaiseen elämään. Näin Jumalan ihmisestä tulee täydellinen ja kaikkeen hyvään kykenevä.

100 KOMMENTIT

  1. Apostolien päivän aihetta esitellään ja tekstit näytetään täällä:

    https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/sunnuntai-30-6-2024/

    Toisen Timoteus-kirjeen lukua kolme voi lukea Suomen Pipliaseuran sivustolta. Panen valmiiksi esille suomennokset 2020, 1992 ja 1938 sekä ruotsinnoksen Bibel 2000:

    https://www.raamattu.fi/raamattu/UT2020,B2000,KR92,KR38/2TI.3

    Panen tähän viitteen muutamien naapurimaittemme Pipliaseurojen sivustoille. Niistä löytyy useampia vaihtoehtoja noissa maissa käytössä olleisiin raamatunkäännöksiin.

    Ruotsin Pipliaseuran sivustolle pääsee tästä osoitteesta

    https://www.xn--bibelsllskapet-bib.se/

    Norjan Pipliaseuran sivustolle pääsee tästä

    https://bibel.no/

    Tanskan Pipliaseuran sivustolle osoite

    https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/2_Tim/3

    Viron Pipliaseuran sivustolle tästä

    https://piibliselts.ee/

  2. Matias

    Voihan sitä uskoa vanhurskauteen, ja tunnustaa uskovansa, mutta se ei tarkoita samaa kuin olla Vanhurskas. Oletan ja uskon, että Vanhurskauteen (oikeamielisyys) kuuluisi myös totuuden puolesta toimiminen, ei sunkaan kiroaminen.

    Jaakobista sanotaan, että hän rukoili kansan puolesta päivittäin temppelissä niin että hänen polvensa olivat kovettuneet, kuin kamelin polvet. Hänelle annettiin nimi; ’Vanhurskas kansan suoja.’ Hän siis teki jotakin kansan puolesta.

    Levinneisyydestä puheen ollen, Galilea, Armenia, Egypti, Etiopia,Georgia, Intia, Kypros, Rooma, Efeso, joita luettelit, voisitko esittää myös ruumiiden määrän, joka niissä syntyi, ja miten vastustajille kävi taivaallisissa kammareissa.

    Jos Jeesus on siunannut sikiämisessa, eli lisääntymisessä, hän ei kuitenkaan voi auttaa, jos noissa maissa ryhdytään vainoamaan kristittyjä. Jeesuksella ei ole paikkaa mihin kutsua vainottuja, kuten David ben Gurion kutsui juutalaisia, sanoen ’Tervetuloa kotiin,’ Jeesuksen kohdalla se tarkoittaa vain tuonpuoleista valtakuntaa. Kukaan ei siis tule pelastamaan, kukaan ei kutsu kotiin, ei ole valtakuntaa maan päällä, se on jo nähty. Liike on hajotettu taivaan tuuliin.

    • Tarja

      Kiitos mielenkiinnosta blogiani kohtaan. Kiitos kommenteistasi.

      1) Jumalan lahjaksi antama vanhurskaus perustuu Jumalan omaan tekoon. Siksi se on täydellinen. Kristus on puolestamme kärsinyt täyden rangaistuksen meidän synneistämme. Siksi olemme vanhurskaita hänen työsä täyteyden vuoksi.

      Tämä ei kuitenkaan merkitse sitä, että me itsessämme muuttuisimme syntiä tekemättömiksi. Sama Aatamin perintö meissä jatkaa syntistä toimintaa.

      Niinpä meidän on rehellisesti tunnustettava, että olemme samaan aikaan syntisiä ja vanhurskaita, itsessämme täynnä syntiä ja Jumalan täydellisen armahduksen ansiosta kokonaan vanhurskautettuja.

      Jumalan rakkauden työstä seuraa, että meidän kaikkista puutteinemme huolimattakin on aihetta pyrkiä armahtamaan toinen toistamme ja osoittamaan ystävällisyyttä ja rakkautta lähimmäisiämme kohtaan

    • Tarja

      2) Jaakob Vanhurskas oli Joosefin poika tämän aikaisemmasta avioliitosta. Hän oli vanhempi kuin Neitsyt Maria. Pietarin lähettyä pois Jerusalemista hänestä tuli seurakunnan johtaja. Hän oli Jerusalemin ensimmäinen piispa. Samaa virkaa jatkaa nykyisin Jerusalemin patriarkka.

      Tarja.
      Hyvin kuvaat hänen ahkeraa rukoiluaan Jerusalemin temppelissä. Niinpä häntä pidettiin erittäin hurskaana miehenä. Häntä todellakin arvostettiin kaikissa juutalaisten piireissä.

      On muistettava, että juutalaisuudessa oli tuohon aikaan noin 15 erilaista ryhmittymää. Näistä Josefus mainitsee kolme. Vähitellen osa näistä kehittyi radikaalisemmiksi. Juuri ennen juutalaissotaa osa jopa alkoi taistella toinen toistaan vastaan. Tuona aikana joku noista kiihkoilijoista surmasi rauhaa rakastavan Jaakob Vanhurskaan. Tuota pidettiin järkyttävänä uutisena. Löytyypä jopa kirjoitus, missä sanotaan juutalaissodan 66-73 jKr. olleen Jumalan rangaistus tuosta hirmuteosta. (Kuvaa ensi sijassa kirjoittajansa suuttumusta teon tekijää kohtaan.)

    • Tarja

      3) En ymmärrä mitä tarkoitat syntyneillä ruumiilla. Rooman imperiumi oli lähes kaiken aikaa sodassa naapureittensa kanssa milloin milläkin rintamalla. Samaten Rooman rajoilta kauas itään ulottunut Parttia.

      Kuvaavaa on että blogini tekstin kanssa samassa luvussa kerrottu yhden ”Maailman seitsemästä ihmeenä” pidetystä rakennuksista Artemiin temppelin hävittivät gootit vuonna 263 jKr. (Huomapa miten kauas goottien toiminta ulottui tuohon aikaan.) Myöhemmin tuon rakennuksen kiviä käytettiin tisiin rakennuksiin, mm Konstantinopoliin pystytetyn upean kirkon Hagia Sofian rakentamiseen.

    • Tarja

      4) Kristittyjä on vainottu kaikkina aikoina milloin missäkin päin maailmaa. Eniten marttyyrikuolemia on ollut viime vuosisadalla.

      Jeesus on jo opetuksissaan maininnut tämän mahdollisuuden olemassaolosta. Hänen lähipiirissään kaikki muut apostoli kärsivät marttyyrikuoleman paitsi Johannes, joka kuoli luonnollisen kuolema. Johannes oli Jaakob vanhurskaan sisaren Salomen poika kalastaja Sebedeuksen kanssa.

  3. Martti Pentti

    Eikö henkiopille sovi paremmin sanonta ’taivaan tuuliin’, kuin kaikkeen maailmaan, joka tarkoittaa materiaa ?

    Jos luit kokoneen minun kommenttini, sen pääasiallinen tarkoitus oli sanoa, että vainojen osuessa kohdalla, (niitä tuntuu jo olevan,) ei Jeesus voi teitä pelastaa, eikä kukaan teistä, jotka olette Jeesuksessa Krituksessa voi siellä auttaa.

    Vain tuonpuoleinen on pelastuksena, mutta minä en usko, että ihmisellä on tietoisuus tuonpuoleisessa, että nyt ollaan jossakin ihanassa paikassa, joka on luvattu. Henki katoaa taivaalle, eikä se ajattele mitään, eikä tune mitään. Ei henki jää maan alle, vaikka se olisi kuinka planeetallinen valtakunta.

    • ”Vainojen osuessa kohdalle (niitä tuntuu jo olevan) ei Jeesus voi teitä pelastaa.” Kirkkohistoria tuntee kristittyjen vainot eri ajoilta ja paikoista. Niiden yhteydessä lienee yleensä vahvistunut usko siihen, että Jeesus pelastaa. Se ei ole ollut pelkästään uskoa tuonpuoleiseen iäiseen elämään, vaan myös käsitys siitä, että marttyyrien vuodattama veri on perustana seurakunnan kasvulle maan päällä.

    • Tarja

      5) Kristittyinä uskomme ruumiin ylösnousemukseen. Kun ajan täyttymys koittaa niin Kristuksen tullessa takain kunniassaan, niin silloin meidät herätettän kuolleista ja saamme kirkastuneessa ruumiissa nousta iankaikkiseen elämään.

      Kuolintapamme tai hautaustapamme ei vaikuta Jumalan antaman lupauksen täyttymykseen. Hän toteuttaa sanansa kaikista tämän maailman ajan erilaista olosuhteista riippumattomalla voimallaan.

  4. Siis verenvuodattaminen on auttanut seurakunnan kasvuun.

    Mitä iloa siitä kasvusta on marttyyreille, tai seurakuntalaisille? Esm. sinulle, onko turvallisempaa olla suuressa joukossa, kuin olla pieni?

    Siitähän meillä juuri oli puhetta, että te ette voi auttaa ketään edes suurella joukolla, koska teidät on vallannut kaikenkattava armollisuus ja toinen puoli voi nauraa sille ja pitää teitä lapsellisina ja helppona saaliina, varsinkin jos kysymys on terroristeista. En muuttaisis teidän valtakuntaan, puolustukseen tarvitaan miehiä, ei henkivaltoja. Ja maallisesti meillä on pelastajia, he ovat sotilaita.

    • ’Meitä’ ei ole kutsuttu auttamaan itseämme vaan lähimmäisiämme, toisin sanoen apua tarvitsevia kaikkialla. Siinä on nähdäkseni onnistuttu aika hyvin.

    • Vaikuttaa kuitenkin siltä, että mm. Daavidilla oli tietoisuus nimenomaan tuonpuoleisesta, vaikka hän oli vielä tämänpuoleisessa kuten 1Aik21:16 antaa ymmärtää yhtenä esimerkkinä todetessaan; ”kun Daavid nosti silmänsä ja näki Herran enkelin seisovan maan ja taivaan välillä, kädessänsä paljastettu miekka ojennettuna Jerusalemin yli, lankesivat Daavid ja vanhimmat, säkkeihin verhottuina, kasvoillensa.” Muutama jae myöhemmin 21:27; ja ”Herra käski enkelin pistää miekkansa tuppeen.” Edelleen: 21:30; ”Eikä Daavid rohjennut mennä Jumalan eteen etsimään häntä, sillä hän oli peljästynyt Herran enkelin miekkaa.”

    • Trja

      6) Lähimmäisen auttamisnen on aina paikallaan silloin kun apua tarvitaan. Me ihmiset tarvitsemme toinen toistamme. Vähäisimmälläkin keskuudessamme elävälle kuuluu oma arvonsa. Hänkin on Jumalan kuva. Pitäkäämme siis huolta heikoimmastakin yhteiskuntamme jäsenestä.

      Jopa susien keskuudessa havaitaan samaa. Kun sudet ympäröivät ison saaliin, niin heikoinkin susi on ketjussa mukana, vaikka varsinaisen pyydystämisen hoitavat vahvimmat yksilöt Siksi lauma jättää pyydystetyistä saaliista ruokaa myös lauman heikoimmallekin yksilölle.

  5. Vasumäki Kosti

    Kommentisi ei mielestäni osunut maaliin, koska minä tarkoitin tietoisuuttaa siellä toisella puolella, eli oletko vielä kuoleman jälkeen tietoisessa tilassa, niin, että voit kokea jotain, kuten taivaan, tai helvetin, ja jos olet niin, eikö se ole kauhistuttava ajatus, kun arkku on naulattu kiinni, ja lapioitu kaksi metriä multaa päälle. Tämänpuoleisessa ja vain tämänpauoleisessa voidaan tietysti kirjoittaa tarinoita enkeleistä ja paholaisistakin, eihän Daavid tuossa vaiheessa ollut kuollut.

    Martti Pentti
    Eivätkö muissa maissa olevat kristityt ole teidän lähimmäisiä niin, että heitä pitäisi auttaa jos vainotaan. Pitääkö siihen erikseen kutsua ja kuka kutsuu?

    • Tarja

      7) Puhut taivaasta ja helvetistä

      Helvetti on Jumalan työväline pahan lopettamiseksi. Saatana kaikkine seuralaisineen heitetään sinne niin, että paha täydellisesti ja lopullisesti menettää valtansa Jumalan tekojen tärvelemiseen eli siis pahan tekemiseen.

      Taivas on Jumalan varaama uudistunut Paratiisi, minne hän kokoaa omansa ikuiseen onneen. Silloin Jumala saa ylistyksen ja ihmisest riemuitsevat täyttymyksen toteutumisesta.

      Taivaan perilliseksi meitä kutsutaan, Jumalan lapsiksi, Jumalan perheyhteisön eli siis kirkon jäseniksi Jumalan sanan ja sakramenttien välityksellä omistamaan pääsy ruumiin ylösnousemukseen ja iankaikkiseen elämään.

  6. Uskovalle kuolema ei ole kauhistuttava ajatus. Jeesuksen seurassa kun on saanut elää monien vuosikymmenien läpi ja niissä havainnut että aina on saanut Jeesukselta avun. Miksi se apu sitten loppuisi kuolemassa ? En näe avun loppumiseen mitään syytä. Päin vastoin. ”Silloin kun nahkani on yltäni riisuttu saan nähdä Jumalan”. Mikään ei ole sen riemullisempi ajatus maan päällä.

    En tule tässä asiassa pettymään. Jos mitään ei ole ja kaikki päättyy kuolemaan, niin ok. En joudu pettymään, koska silloin kuolemaan loppuu kaikki pettymyksetkin. Voin Jumalan armosta suhtautua kuolemaan kuin vanhaan ystävään, joka tulee minua tapaamaan, kun aikani loppuu. Luonnollisena ja tervetulleena vieraana. Sillä sen jälkeen saan elää aina Jumalan rakkauden keskipisteessä. Jo nyt saan olla tietoinen Jumalan käsittämättömän suureta rakkaudesta.

    • Pekka

      Kiitos kypsän persoonallisuuden hedelmänä kehittyneestä syvästä elämän viisaudesta.

      Vuosikymmenien aikana olen saanut iloita terveestä uskon asenteestasi ja sen mukanaan tuomasta miellyttävästä suhtautumisestasi ympärilläsi oleviin ihmisiin.

  7. Pekka Pesonen

    Et varmasti tule pettymään kuoleman jälkeen, koska sinä et tunne enää mitään tunteita, et koe kokemuksia, et siis ole tetoisessa ilassa.

    Jeesus lupasi, että hänen seuraajat eivät koskaan tule näkemään kuolemaa. Kuitenkin sinäkin myönnät, että kuolet.

    Mitä lause siis tarkoittaa ? Varmaan sitä, että tietenkään kukaan ei näe omaa kuolemaansa, ei voi katsella itsensä ulkopuolelta miten se tapahtuu.

    • Tarja

      8) Jeesuksen sana viittaa ajallisen kuoleman jälkeiseen uuteen elämään Jumalan kirkkaudessa.

      Vanha kirkko nimitti marttyyrien kuolinpäivää heidän uudestisyntymisensä päiväksi. Silloin uskon ihminen siirtyi tämän maailman elämästä iankaikkiseen elämään taivaan kirkkauteen.

      Vanha suomalainen hengellinen laulu kertoo uskon elämän ikuisuudesta, että se alkaa täällä jo maitten päällä ja jatkuu iäti taivaassa.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25