Pienestä joukosta se alkoi. Kaksitoista apostolia aluksi oli. Seurassa Jeesuksen he kulkivat. Siitä se kasvoi. Laajeni ja suureni.
Maan ääriin saakka pyrkii sana. Viimeisenkin ihmisen, se tahtoo tavoittaa. Valtakunta ihmeinen, Jumalan perhe, Kaikkivaltiaan omat. Yksi, pyhä, yhteinen ja apostolinen kirkko maan päällä taivasta kohti kätensä ojentaa, Kristuksen tuloa odottaa. Saapumista suuren päivän. Täyttymystä ajan. Jumalan valtakunnan saapumista – kunniassa, kirkkaudessaan. Silloin tulee ilmi, kuinka Jumalan valta kaikkea ylläpitää, on ollut kaiken takana, koko maailma on hänen kädessään kuin kaunis kukka pienen lapsen kämmenellä. Hellän rakkauden ojentamana.
Jeesus kulki oppilainen aluksi Galileassa, tuli sitten Jerusalemiin. Opetti temppelissä. Oli aikansa oppinein juutalainen. Oppilaittensa vaikutus ulottui moniin maihin.
Tässä muutama maininta heistä, maittain aakkosjärjestyksessä:
Armenian apostolit olivat Taddeus ja Bartolomeus. Vuonna 301 jKr. Armeniasta tuli valtiokirkko. Vuonna 2018 Armenian tasavallassa oli väkeä 3 018 854 ja heistä uskonnollisen yhteisön jäseniä 2 897 267 henkeä.
Egyptin ensimmäisenä piispana toimi evankelista Markus. Hänestä tuli marttyyri 25.4.68 jKr.. Tätä kunnioittaa Markun nimipäivä. Nykyinen Aleksandrian koptilainen paavi jatkaa hänen virkaansa. Nykyajan tunnetuimpia Egyptin kristittyjä oli YK:n pääsihteeri Boutros Boutros-Ghali, 14.11.1922 – 16.2.2016.
Etiopian apostoli oli Matteus. Muutaman vuosisadan sisällä maahan tuli valtiokirkko. Vuonna 2007 tehdyn väestölaskennan mukaan 62.8% asukkaista oli kristittyä ja muslimeja oli 33.9%.
Georgian apostoleja olivat Andreas ja Simon Kananeus. 300 -luvulla maasta tuli kristitty. Vuoden 2014 väestönlaskennan mukaan 83,4% kansasta oli ortodokseja, Armenian apostoliseen kirkkoon kuului 2,9% ja katoliseen kirkkoon 0,5% väestöstä.
Intian apostoli oli Tuomas. Vuonna 58 jKr. hän saapui nykyisen Keralan alueelle. Syntyi Tuomas-kirkko. Kaksi Intian osavaltiota on kristittyjä.
Kypros laskee kansankirkkonsa alkaneen Paavalin ja Barnabaan käynnistä noin vuoden 50 jKr. tienoilla.
Rooman ensimmäinen piispa oli Pietari. Nykyinen paavi jatkaa samaa virkaa.
Tässä pieni näyte, miten Jeesuksen, oppineen miehen, oppilaiden vaikutus levisi eri puolille tuolloista maailmaa.
Niinpä Efeson ensimmäiselle piispalle Timoteukselle lausuttiinkin tunnustus, missä mainitaan Timoteuksen kotiperintö ja hänen lukeneisuutensa.
Ja huomattakoon tämä: aito viisaus – Raamatun tuntemus – panee toivonsa
u s k o n
v a n h u r s k a u t e e n .
Olet myös jo lapsesta asti
tuntenut pyhät kirjoitukset,
jotka voivat antaa sinulle viisautta,
niin että pelastut uskomalla Kristukseen Jeesukseen.
SUNNUNTAI 30.6.2024
Apostolien päivä
Herran palveluksessa
Toinen lukukappale 2. Tim. 3:14–17
Toisesta kirjeestä Timoteukselle, luvusta 3
Pidä sinä kiinni siitä, minkä olet oppinut. Sinähän olet siitä varma, koska tiedät, keiltä olet sen oppinut. Olet myös jo lapsesta asti tuntenut pyhät kirjoitukset, jotka voivat antaa sinulle viisautta, niin että pelastut uskomalla Kristukseen Jeesukseen. Jokainen pyhä, Jumalan Hengestä syntynyt kirjoitus on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi Jumalan tahdon mukaiseen elämään. Näin Jumalan ihmisestä tulee täydellinen ja kaikkeen hyvään kykenevä.
Olen poistanut Ari Pasasen kommentin.
Pyydän häntä esittämään asiansa asiallisemmin.
Matias Roto et tykkää kun kirjoitan että laiset maton alle hankalat kysymykset eli poistat ne, kyllä ne siellä maton alla ovat kuitenkin eli et pääse niitä pakoon vaan tulet kompastumaan niihin jossain vaiheessa.
siis pitåå olla ””..kun kirjoitan että lakaiset…”
Ari
Poistin kommenttisi nimenomaan sen mielettömän tyylin takia.
Ei sinun kannata polttaa päreitäsi vain sen takia, ettet satu tietämään historian todellista kulkua, vaan omien oikosulkumaisten mielikuviesi varassa alat huitomaan ilmassa olevien käsitystesi puolesta kiukuttellen kuin huonosti kasvatettu kakara.
Ari
Olen ollut teologian opiskelun ja papin tehtävien sivussa myös opettajana useampaankin otteeseen.
Huomaan että koko keskustelumme ajan sinulla on ollut suuria oppimisvaikeuksia jopa aivan alkeellisimmissakin kysymyksissä. Arveluni on että asenteellinen vastahankaisuutesi on suurin syy heikkoon oppimistulokseesi. Soisin sinun alkavan kilpailemaan itsesi kanssa voidaksesi edistyä opinnoissasi.
Ari
Palaat jälleen käsitteeseen ”maton alle lakaisu”. Onko tämä sinun tapasi hoitaa kotisi siivous, vai miksi toistat samaa jankutusta?
Minulla ei ole mitään salattavaa julistukseni suhteen. Tiedän mitä julistan.
Sama tapa oli käytössä myös apostoli Paavalilla:
2.Korinttolaiskirje:
4:2 vaan olemme hyljänneet kaikki häpeälliset salatiet, niin ettemme vaella kavaluudessa emmekä väärennä Jumalan sanaa, vaan julkituomalla totuuden me suositamme itseämme jokaisen ihmisen omalletunnolle Jumalan edessä.
Matias Roto tuot esille MINUN oppimis vaikeuksia, kuinka voit edes niin väittää kun tuon vain sen mitä RAAMATUSSA on kirjoitettu?
Sinä taasen tuot täysin ulkopuolisia tekstejä, siis kuka ei ota pyhää sanaa todesta?
Ari
Kunpa ottaisitkin Raamatun todesta, niin silloin lopettaisit virheellisten tulkintojesi puolesta kinaamisen.
Mutta nytpä kuvittelet ottavasi oppisi vain Raamatusta, muttet ota todesta ainoatakaan Raamatun sanaa, vaan kerta toisensa jälkeen luet niihin sisälle sellaisia kuvitelmia, jotka eivät kyseiseen kohtaan alkuunkaan kuulu.
Aloitetaanpa sitten vaikkapa lauseesta, että KASTE PELASTAA.
Vuoden 1938 käännös
1.Pietarin kirje:
3:21 Tämän vertauskuvan mukaan VESI nyt teidätkin PELASTAA, KASTEENA – joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta – Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,
Vuoden 1992 käännös
Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus,
Vuoden 2020 käännös
21Samoin teidätkin pelastaa nyt vesi eli kaste, ei saastaisesta elämästä luopuminen. Kasteessa te olette tehneet Jumalan kanssa sopimuksen, joka takaa teille puhtaan omantunnon. Te pelastutte Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta.
Bibel 2000
21På motsvarande sätt räddas ni nu av vattnet i dopet, som inte innebär att kroppen görs ren från smuts utan att man med gott uppsåt vänder sig till Gud. Och ni räddas genom att Jesus Kristus har uppstått,
Vasta kun suostut siihen, että tässä sanotaan, että KASTE PELASTAA, voit rehellisesti tunnustaa, että otat Raamatun sanan todesta. Muussa tapauksessa sinun on tunnustettava että kiemurtelet Raamatun sanan vastaisia väännöksiä lirutellen.
Matias Roto kun tuossa ottamassasi Pietarin kirjeessä puhutaan ”kaste pelastaa” niin mistä kaste pelastaa, eikö siinä ole vertauksena Noa, siis miten Noa käy esimerkkinä, mistä Noe pelastui?
Ari
Kiitos kysymästä
Nooan aikana pelastus oli koko maailmaa ja koko ihmiskuntaa kohdanneesta tuomiosta pelastuminen.
Samalla tavalla kaste antaa pelastumisen koko maailmaa ja koko ihmiskuntaa kohtaavasta tuomiosta.
Niin kuin Jumala teki liiton Nooan kanssa, niin kaste on Jumalan itsensä tekemä liitto kasteen saajan kanssa.
Niin kuin sateenkaari osoittaa Nooan liiton koko maailmankaikkeutta koskevan ikuisuuden kosketuksen, niin kasteen liitto kantaa uuden maan ja uusien taivaiden luomisen yli Jumalan kirkkauteen pääsyn. Ilm 7. luvussa perille päässeiden pelastuksen perusta on kasteen antama puhdistus. Ilmestyskirjassa valkeat vaatteet ovat kasteen saamiseen viittaava kastepuku, peseytyminen Karitsan veressä eli siis Jeesuksen ristinkuolemaan yhdistäminen. Tähän liittyen Pietari viittaa Jeesuksen ylösnousemiseen. Kaste siis ojentaa meille Jeeseuksen täyden pelastuksen: mekin nousemme ruumiin ylösnousemukseen ja iankaikkiseen elämään.
Panenpa tähän vielä kirkkoisä Augustinuksen yhteenvedon edellä sanomastani, vapaasti kertoen tähän yhteyteen soveltaen.
Luonnollinen syntymä antaa meille ajallisen elämän. Kaste synnyttää meidät iankaikkiseen elämään. Niinpä kasteen antama uusi syntymä niin niin paljon enemmän kuin luonnollinen syntymä, kuin iankaikkisuus on enemmän kuin ajallisuus.
Tarja Parkkila
Kiitos kommentista. Olen ymmärtänyt, että puolustat juutalaisia. Siksi hieman ihmettelen, onko hebrean teksti mielestäsi alusta alkaen pelkkää tarinan kerrontaa. Täten sekin olisi vain kuvitelma, että israelilaiset kulkivat Mooseksen johdolla Punaisen meren yli keskeltä. Voi olla, että yhä harvempi siihen nykyään uskoo, kun usko elävään Jumalaan katosi israelilaisiltakin pian meren ylityksen jälkeen ja kansa alkoi oman himonsa ja saatanan viettelemänä vaatia Aaronia tekemään heille jumala kullasta.
Entä tuo tietoisuus? Se on selvä, että me kaikki kuolemme joskus. Niin kuoli rikas mies ja Lasaruskin Luukkaan mukaan. Omaisen arkun äärellä ei ole helppo olla. Oman kokemukseni mukaan uskossa jo tässä elämässä Jumala vie meidät tavalla jos toisellakin kuoleman ahdistuksen äärelle, kun hän haluaa meidät kuolemasta pelastaa iankaikkisesti.
Kosti Vasumäki
”Kiitos kommentista. Olen ymmärtänyt, että puolustat juutalaisia. Siksi hieman ihmettelen, onko hebrean teksti mielestäsi alusta alkaen pelkkää tarinan kerrontaa.”
Todellakin puolustan, oikeudessa on aina myös puolustaja, ja teistä ei siihen ole, eikö Jeesus luvannut lähettää puolustajan joka on Pyhä henki. Ei pyhä henki voi olla sellainen, joka alati syyttää toisia, useimmiten vielä ilman syytä.
Onko Mooses totta?
Mooses on lapsesta saakka ollut minun sankarini, koska hän teki sankaritekoja, onko tarina totta vai ei, en minä sitä tiedä, se on niin sanotusti Raamatun historiaa ja uskomiseen liittyviä asioita. Arkelogisissa tutkimuksissa on kuitenkin löytynyt viittauksia siihen suuntaan, että Egyptissä on ainakin oltu. Miten sieltä on tultu pois, se on toinen juttu,
Suuremmassa kuvassa on erikoista se, että kansa aina palaa takaisin, Israel ei saa ikäänkuin kadota, joku merkitys sillä siis täytyy olla.
Eikö kristillisyydessä pidetä VT vain tarinoina, jotka sitten toteutuivat Jeesuksessa. En ole samoilla linjoilla, ne kuuluvat juutalaisen kanssa historiaan ja kulttuuriin, sekä uskontoon. ja ovat kunnioitettavia myös siitä syytä, että ovat vanhoja, ikäänkuin viestejä menneisyydestä, sen tavoista ja tottumuksista. Me saamme niitä lukea.
Tarja
Raamattuun sisältyy hyvin lukuisia ja hyvin erilaisia tyylilajeja. Kun ajatellaan, että esim. Jordanin laakson sota, 1 Mos, 14 käytiin noin vuona 1690 eKr. ja eräät apokryfikirjojen tekstit lähellä Jeesuksen aikaa, niin voi ymmärtää miten paljon olosuhteet ovat tuona aikana muuttuneet. Tai kun ajatellaan miten Ugaritista löydetyt muinaiset pohjoiskanaanilaiset laulut sisältävät samantapaista ainesta kuin meille Raamatun Psalmeissa säilyneet Elävän Jumalan kunniaksi eteläkanaanilaisella heprealla lauletut virret tai Sananlaskujen eräät kohdat osoittavat samantapaista opetusta kuin muinaiset egyptiläisen hieroglyfiteksti, niin ymmärtää muinaisen Idän historian syvyyden.
On myös muistettava, että noin puolet koko Vanhasta testamentista on alkuaan runimitassa kerrotua.
On myös muistettava että käsitys siitä mikä on todellista ja mikä ei ole todellista, on vaihtunut vuosituansien kuluessa. Niinpä jos me yritämme meidän nykyaikaisen ajattelumallimme mukaan arvioimaan muinaisten runoilijoiden todellisuustajua, niin todennäköisesti erehdymme omien ennakoluulojemme vankeina. olessamme.
Tämän takia on syytä pysyä hyvin nöyränä.muinaisten tekstien äärellä ja pitää sekä korvamme että mielemme avoimina Pyhien isien kirjoitusten edessä. Kun näin temme, niin huomaamme, että myös nuo toisen ajan ihmisest ovat olleet samanlaisia ajattelevia, tuntevia ja kokevia ihmisiä kuen mekin – ja mikä tärkeintä – sama Jumala joka elää ja vaikuttaa nykyaikanakin on sama Jumala joka toimi Aaprahamin, iisakin ja Jaakopin kuin Mooseksenkin aikan. Yhä edelleen HÄN toimii voimallisena keskuudessamme ja saa aikaan suuria tekoja.
Raamatun suuri sanoma on siinä että hän joka muinoin vaikuti Pyhän kansan keskuudessa elää ja vaikuttaa meidänkin aikanammi kaikkialla maailmassamme, missä ikinä Vapahtajamme nimeen kokoonnutaan.
Mitä on juutalaisten puolustaminen? Heidän joukossaan on monenlaisia kuten missä tahansa kansassa tai kulttuurissa. Juutalaisuuden ei pitäisi olla mikään syytöksen tai puolustamisen peruste. Sitä oikeutta kannattaa puolustaa, ettei kenenkään juutalaisuutta pidetä sinänsä torjuttavana asiana. Eihän venäläisyyttä, ukrainalaisuutta, palestinalaisuutta, saamelaisuutta tai suomalaisuuttakaan saisi pitää. Tulisiko pitää erikseen ihailtavanakaan?
Vanhasta Testamentista, niin kuin Uudestakin, voi ottaa mitä tahansa ”tarinoita” ja tulkita niitä miten tahansa aina oman agendan mukaan. Sillä tavalla eri käännöksetkin ovat syntyneet. Siksi on niin paljon eri lahkoja ja näyttää siltä, että uusia tulee kuin sieniä (säteilyä yhä sisältäviä) sateella. Luterilaisuus on hyvin pieni lahko, joka ei voi olla yksin oikeassa. Raamatussa on myös ristiriitaisuuksia (en ala etsimään). Kuolemaan voi suhtautua niin, että ihan sama, mitä sen jälkeen on tai on olematta, sillä kukaan ei tiedä, vaikka luulee tietävänsä.
Charlotta
Pyhä yhteinen ja apostolinen kirkko on kaikkialla missä evankeliumi puhtaasti saarnataan ja sakramentit Raamatun mukaan jaetaan. Me luerilaiset olemme tässä maailmanlaajuisessa Jumalan perheessä vain pieni osa. Meidän tunnustuskuntamme siirimmat jäsenkirkot ovat Etiopian ja Tansanian luterilaiset kirkot.
Suurin sisarkirkkomme ovat katoliset. He ovat yli puolet kaikista maailman kristityistä.
Charlotta
Kamerunissa huomasin että meillä luterilaisilla yhteisen tunnustuksen takia ja katolisilla selkeän hallintovallan luoman rakenteellisen lujuuden takia oli helpompaa tedä työtä eri heimojen keskudessa kuin sellaisilla tunnustuskunnulla, joissa eri heimokielile kääntyminen olisi voinut johtaa kunkin perinteisen kansakunnan erityiskorostusten takia mitä erilaisimpiin omiin kuppikuntiinsa.
Niinä esimerkikisi Sleyn aloittaessa työnsä kirkossamme oli alle satatuhatta jäsentä.
Kun menin maahan 2001 niin kirkossa oli alle sata papia, vuonna 2004 sadan raja ylittyi. Vuonna 2006 pääsimme 156 pappiin ja lähtiessäni 2007 kirkossa oli 177 pappia.
Nykyisin kirkossa on yli kolmesataa tuhatta jäsentä.
Saan viikottain uutisia Kamerunin kirkosta. Työ edistyy jättivauhtia.
Matias Roto mielenkiitoisesti käännät asian eli kyllä Nooan aikaan tapahtui se että kahdeksaa ihmistä lukuunottamatta kaikki muut hukkuivat, miksi, heidän jumalattomuutensa takia eli heidän tekojensa takia. Miksi Nooa säilyi hengissä, koskahän teki mitä Jumala käski, siis kyllä tuo on varoittava esimerkki meillekin että meidän tekomme kadottaa meidät ellemme tee parannusta ja ota kastetta ja saa Pyhää Henkeä jonka voimassa voi elää Jumalan käskyjen mukaan.
Jeesus sanoo selkeästi ellei tee parannusta niin hukkuu.
Mitä parannus sitten on? Muita sanoja ovat kääntymys, mielenmuutos ja uskoontulo. Kuka siihen pystyy? Voiko ihminen itse onnistua parannuksenteossa? Voiko sen tehdä kerralla loppuelämäkseen? Näistä asioista olemme ennenkin olleet kovin erimielisiä.
Ari
Ajatteletko tosiaan että sinun jumalasi on sinun juoksupoikasi, jonka pitää totella SINUN tahtoasi.
Kuinka toisenlainen onkaan Ainoa Oikea JUMALA. Hän itse tekee ratkaisun ja päättää meidän pelastuksestamme. Vain hänen armossaan on meillä pe lastus.
Roomalaiskirje:
9:11 ja ennenkuin kaksoset olivat syntyneetkään ja ennenkuin olivat tehneet mitään, hyvää tai pahaa, niin – että Jumalan valinnan mukainen aivoitus pysyisi, ei tekojen tähden, vaan kutsujan tähden
Etkö todellakaan tajua, että hyvät työt tehdään lähimmäistemme auttamiseksi, mutta ei pelastusta ansaitaksemme.
Roomalaiskirje:
4:5 mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;
Martti
Kiitos viisaasta puheenvuorostasi.
Ari
Luin tänään Seitsemää veljestä esperantoksi.
Huomasin siinä lauseen, jonka aiheuttamaa ajatusta soisin sinun pitäisi ruveta harkitsemaan, koska olen rivien välistä lukenut syksyn ankeuteen verrattavaa ikävää jostain paremmasta, jota peittämään olet kehittänyt teoriasi muka täydellisyydestäsi.
”AAPO. Domo sen mastrino, kiu pasxas sur la vojeto al la provizejo …. jne ”
”AAPO. Talo ilman aitan polulla astelevata emäntää on niinkuin pilvinen päivä, ja sen perheenpöydän päässä asuu ikävyys kuin riutuva syksyn ilta. Mutta hyvä emäntä on talon kirkas aurinko, joka valaisee ja lämmittää – jne.”
Tulipa mieleeni, että sinun olisi aika laskeuta alas hengellisestä saapasnahkatornistasi, avautua elämän realiteetteihin, alkaa kuuntelemaan toisia, niin ehkä aidon kuuntelun opittuasi sattuisit löytää itsellesi puhekaverin, josta voisi tulla Kiven kuvaaman hyvän emännän realisaatio.
Teet Ari evankeliumista lain. Yhtä tiukan kuin se josta Jeesus sanoi.” te sälytätte ihmisten selkään taakkoja joita itse ette tahdo sormellakaan liikuttaa. Evankeliumi sen sijaan on ilosanoma siitä, että Jeesus on tullut ja ottanut kaikki taakkamme kantaakseen, jotta olisimme täysin vapaat lain kirouksesta. Jumalan armo kuuluu vain niille, jotka eivät kykene mitään tekemään oman pelastuksensa eteen. Opetat uskontoa joka ei tätä täydellistä armoa tunne. Se on jotakin ihan muuta kuin kristillinen oppi. Ei pelkkä uskovien kaste pelasta, eikä parannus. Vain jumalan armo Jeesuksessa on ainoa ja täydellinen pelastuksen tie. Vain tämän armon vastaanottanut saa sen ilon ja rauhan, jonka Pyhä Henki sisimpään antaa siitä, että saa olla Jumalalle yhä rakas kuin Hänen oma poikansa. Silloin vasta koko sydämestään voi rukoilla: tapahtukoon sinun tahosi ja tulkoon sinun valtakuntasi. Sillä silloin uskoo Jumalan tahdon ilmenevän armahdetulle niin suurena rakkautena, ettei sitä voi järki käsittää. Ari yrität omalla järjelläsi käsittää Jumalan suuria salaisuuksia. Siihen et et kuitenkaan kykene.
Pekka
Kiitos syvällisestä puheenvuorostasi
Pekka sinähän julistat laittomuutta, ei väliä mitä ihminen tekee kun kasteessa saatu armo antaa kaikki synnit anteeksi????
Minulle evankeliumi on Jumalan voima uskovalle, siis Jumala antaa voiman voittaa kaikki kiusaukset ja Jumala vuodattaa rakkautensa Pyhän Hengen kautta uskoviin jolloin onkin rakkaus rakastaa Jumalaa ylikaiken ja lähimmäistä niinkuin itseään.
Ari
Älä syytä Pyhää Henkeä omista harhoistasi.
Väität rakastavasi toisia ihmisiä.
En kuitenkaan ole huomannut sinun toimineen minkään kristillisen yhteisön hyväksi palvelemassa. Olen ainoastaan lukenut sinun rakkaudettomia tuomioitasi kristikansaa soimatessasi.
Edelleen kysyn, missä ilmenee sinun rakkautesi Jeesusta kohtaan, kun et halua olla hänen ruumiinsa jäsen.
Matias Roto kuka on sanonut että teoilla ansaitaan pelastus, minä julistan Jumalan voimaa eli kun on saanut Pyhän Hengen niin ensinnäkin ymmärtää eli kuulee Jeesuksen äänen/sanat, toisksi on voima elää niiden mukaan.
Jeesus rukoili ristiinnaulitsijoidensa puolesta että Jumala antaisi heille anteeksi sillä he eivät tiedä mitä tekevät, siis luonnollinen ihminen ei ymmärrä Jumalan tahtoa eikä voi sitä tehdä.
Ari
Muista että uskontunnustus sanoo, että Pyhä Henki tekee työnsä kirkossa ja kirkon välityksellä.
Ota huomioon että HÄN on kirkon Henki.
Ilmestyskirja
2:7 Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo. Sen, joka voittaa, minä annan syödä elämän puusta, joka on Jumalan paratiisissa.’
2:11 Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo. Sitä, joka voittaa, ei toinen kuolema vahingoita.’
2:17 Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo. Sille, joka voittaa, minä annan salattua mannaa ja annan hänelle valkoisen kiven ja siihen kiveen kirjoitetun uuden nimen, jota ei tiedä kukaan muu kuin sen saaja.’
2:29 Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo.'”
3:6 Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo.’
3:13 Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo.’
3:22 Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo.'”
Suomennoksen seurakunta sana on alkukielen kirkkoa tarkoittava sana.
Joten jos sinä uskot Raamattua, niin ota se myös oppisi ohjeeksi ja jätä lahkolaisten vääristelyt, jotka Jumalan sanan vastaisesti irrottavat Pyhän Hengen hänen rak,astamastaan Kirkosta, joka on Kristuksen ruumis.
Ari
Kun et tähän mennessä ole ottanut todesta, et edes korvaasi lotkauttanut, Pyhän Raamatun opetusta, jota olen sinulle jakanut, niin ota edes opiksesi tässä keskustelussa mukana olevien elämää paljon ja runsaan monipuolisesti kokeneitten ja syvään viisauteen kypsyneitten Martin ja Pekan opetuksista, että pääsisit edes uskon opin aakkosten alkuun. Nykyisellään yksin autiomaassasi harhaillesasi jopa opin alkeet ovat sinulta hämärtyneet. Sellainen oppi missä äskensyntynyt vauva ei muka enää tarvitsisi toisten hoitoa ja opastusta, on hirvittävää uskon hoidon laiminlyöntiä. Ota todesta se, että tarvitsemme hengellistä opastusta ja tukea koko elämämme ajan. Onhan totta se, että koko elämämme on oppimista. Jos joku ei edisty, niin hän taantuu.
Matias Roto minulle riittää se mitä Jeesus sanoo, näytä missä kohden tuon Jeesuksen sanojen vastaista???
Ari
Koko järjestelmäsi on väärin omien yksityisten kuvitelmiesi varassa roikuva.
Esimerkki lukuisista kohdista, joista olemme paljonkin keskustelleet.
Kieltäessäsi kasteen yhdistävän meidät Jeesuksen pelastukseen.
Tämän takia sotket myös Nooa kertomuksen Jumalan omasta hyvyydestään tekemästä armoliitosta ihmisen omien tekojen rautakahleisiin kytkemiseksi.
Ari
Rabbina Jeesus on lukenut koko Raamatun, Jumalana Jumalan sanaa, siis koko Vanhan testamentin Lain eli Tooran eli Mooseksen kirjat sekä Nevi’imin eli Profeettojen kirja sekä ainakin osan Ketvimia eli Kirjoituksia. (Muista että Kirjoitusten kokoelma lyötiin synagogajuutalaisuudessa lukkoon vasta Jamniassa vuosina 100 – 130 jKr.)
Joten ollessasi kiinnostunut JEESUKSEN sanoista sinun on luettava läpi KOKO Pyhä Raamattu.
Jos et näin tee niin et seuraa Jeesuksen sanoja.
Ari
Päästäksesi yhteyteen toisten Kristukseen uskovien kanssa voit mennä vaikka
Pudasjärvelle Suviseuroihin tänä viikonloppuna
https://www.suviseurat.fi/
Tai
Oulaisiin Evankeliumijuhlille
https://www.evankeliumijuhla.fi/paajuhla/
Ja/tai
seuraavana viikonloppuna Vaasaan Herättäjäjuhlille
https://www.herattajajuhlat.fi/vaasa-2024/ohjelma.html
Ja/tai
Kesäseurat Eurajoen Luvialla 19.–21.7.2024
https://lsry.fi/kesaseurat-eurajoen-luvialla-19-21-7-2024/
Kaikkein helpoin ja luontevin tapa on alkaa säännöllisesti käymään lähimmän kirkon messuissa.
Muista että jo Jeesus oli TAPAKRISTITTY. Hän osallistui säännöllisesti tapansa mukaisesti paikallisiin liturgisiin menoihi missä sitten sattuikaan rakennushommiensa takia liikkumaankaan. Samaten Paavali.
Markuksen evankeliumi:
10:1 Ja hän nousi sieltä ja tuli Juudean alueelle, kulkien Jordanin toista puolta. Ja taas kokoontui paljon kansaa hänen luoksensa, ja tapansa mukaan hän taas opetti heitä.
Luukkaan evankeliumi:
4:16 Ja hän saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaan.
Apostolien teot:
17:2 Ja tapansa mukaan Paavali meni sisälle heidän luoksensa ja keskusteli kolmena sapattina heidän kanssansa, lähtien kirjoituksista,