Internet, twiitteineen summuineen, on kyllä väkevä väline noin tiedonkulkua ajatellen. Esimerkiksi aika paljon kuuli Pride-kulkueesta juurikin internetin ansiosta. Enkä nyt tarkoita Helsinki Pride -tapahtumia, joissa päivittelyn aiheena on lähinnä se, että presidentti Halonen osallistui sateenkaarimessuun (kerron myöhemmin miksi se oli minusta hieno asia), vaan esimerkiksi Pietarin Pride-kulkueen tapahtumia.
Siellä sattui semmoista, että olivat etukäteen hommanneet luvat tapahtuman järjestämiseen Marsovoje Pole -puistossa, ja sitten joku otti asiakseen soitella paikalliseen miliisiin että huolettaa nyt kun joku lapsi saattaa altistua tällaiselle homopropagandalle. Siitä, että paikalla oli kohtuullisesti vihamielisiä nationalisteja, ei niin kovasti siinä puhelussa (jonka tosiasialliseen tapahtumiseen saati motiivin puhtauteen en helpolla usko) oltu huolissaan. Pietarissa, kuten käsittääkseni viime maanantaista alkaen koko Venäjällä, sellainen on kiellettyä, siis lasten altistaminen homopropagandalle. Siitäpä sitten miliisi keksi pidättää koko poppoon, kun olivat jo sopivasti paikallakin. Siis aivan jokaisen. Antoivat sentään reiluina miehinä ensin niiden muutaman kymmenen aktivistin rullata auki sateenkaarilipun ja banderollit. Osa on useita päiviä putkassa, järjestäjät ainakin oikeuskäsittelyyn saakka. Siinä poliisiautoihin mennessään olivat saaneet väistellä muunmuassa kiviä ja kananmunia, joita sattumalta lensi kohti. Kaikki eivät saaneet väisteltyä. Näistä mustapaitaisista heittourheilijoista pidätettiin kahdeksan. Ei siis kaikkia, vaan kahdeksan. Kannattaa muuten joskus katsella näiden mustapaitojen ja poliisien suhdetta tilanteissa oikein tarkasti. Sijoittumisia ja sen sellaisia. Saattaa syntyä ajatuksensiemeniä siitä.
Tämä kaikki on tiedossa internetin ansiosta. Samoin kuin se, että kulkueen kieltämisen taustalla on Vitali Milonov, homopropagandalain isä, joka on jo ehtinyt twiitata luonnehtien kulkuetta saatanalliseksi. Ehtiväinen mies, tuo Vitali M. Näppärästi käyttää esimerkiksi termiä ”saatanallinen sodomiitti” oivaltavissa twiiteissään.
Georgiassa viime toukokuussa sattui sellainen välikohtaus, jossa LGBT-väen marssin kimppuun hyökkäsi tuhansia ihmisiä. Tämä oli vähän sen jälkeen, kun Georgian ortodoksikirkon patriarkka oli kutsunut homoseksuaalisuutta mm. syöväksi ja verrannut sitä huumeriippuvuuteen. Että osataan sitä muissakin Neuvostoliiton jäänteissä kuin vain Venäjällä.
Tämä homopropagandalaki, joka siis kattaa koko Venäjän tätä nykyä, on puoltanut mm. presidentti Putin, joka suuressa viisaudessaan mm. syytti homoseksuaalisuutta Venäjän väestönkasvun lakkaamisesta. Tämä on muuten se syy, jonka takia minusta oli hienoa, että presidentti Halonen osallistui sateenkaarimessuun. Harmi ettei Sauli Niinistö osallistunut. Sydämestäni toivoisin, että Putin osallistuisi. Veikkaan kuitenkin ettei niin käy.
Putinin lisäksi esimerkiksi sisarkirkkomme pää, piispa Aarre Kuukauppi, on puoltanut lakia. Toivoisin, että Leif Nummela, joka on Inkerin kirkon pappi, kertoisi hyvän näkemyksensä lain merkityksestä kristityille myös omalle piispalleen. Kuukauppi kirjoitti Uusi Tie -lehden kannanotossaan mm. seuraavat asiat:
”uskollisia profeettoja ja pappeja on vaiennettu, uskottomat ja epäjumalanpalvelijat taas saavat vapaasti julistaa ja pauhata.”
”Sen tähden täällä säädetään laki, joka kieltää homoseksuaalisen propagandan tyrkyttämisen lapsille. Mutta kiitos Herralle, että evankeliumia voi levittää aivan vapaasti.”
Nämä sijaitsivat tekstissä kohtuullisen lähekkäin. Ehkä Kuukauppi itse ei hoksannut ilmiselvää tragikomiikkaa, joka tuohon asiapariin sisältyy.
Venäjällä laajaa kannatusta nauttiva homopropagandalaki on jo Pietarissa johtanut mm. siihen, että julkisesti halaavat tytöt pidätetään. Jos samaa sukupuolta olevat ihmiset kulkevat käsi kädessä, he voivat saada siitä n. 150€ sakkoa. homoseksuaaleja ajetaan maan alle. Inkerin kirkossa pitäisi ymmärtää paremmin. Ehkä Leif Nummela olisi oikea mies kertomaan sen siellä.Sen, miten sitä lakia sovelletaan.
Kyllä, tämä on vetoomus Leif Nummelalle:
Kristityn tehtävä on vastustaa sellaisia maallisia lakeja, jotka ovat ristiriidassa Jumalan tahdon kanssa. Uskon, Leif Nummela, että sinunkin käsityksesi mukaan ei ole Jumalan tahto, että maallinen laki rankaisee homoseksuaalisuudesta. Vetoan sinuun, että keskustelisit oman kaitsijasi, Aarre Kuukaupin, kanssa tästä asiasta. Kuten varmasti viisaana ihmisenä ymmärrät, kyse on enemmästäkin kuin tästä laista. Kyse on mielipideilmastosta, joka pitää sisällään henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Mikäli kristillinen kirkko tukee sellaista lakia, se syyllistyy sen koko ilmapiirin tukemiseen. Se rakentaa osaltaan väkivaltaa ja samalla tappaa hengellisessä mielessä ihmisiä. Leif Nummela, voi olla, että sinä, joka ymmärrät kristityn velvollisuudet suhteessa maalliseen lakiin, voit osaltasi pappina vaikuttaa asiaan. Kristityn ja Kirkon velvollisuus on tarjota vainotuille suojaa, ei torjuntaa.
Huttusen Juhani kirjoitti jokin aika sitten hyvän kirjoituksen homojen ihmisoikeuksista Israelissa ja Palestiinassa. Siinä oli aika groteski loppu, jossa kuvattiin sitä, kuinka palestiinalaiset kiduttivat vangitsemaansa homoseksuaalia raakalaismaisesti. Sen hengessä tähän loppuun suomennettu uutinen itänaapuristamme, maasta, jossa homoseksuaalisuuden julkinen kannattaminenkin voi johtaa rikosoikeudellisiin seuraamuksiin. Se ei ole täysin irrallinen siitä ilmapiiristä, joka johti mm. puhutun homopropagandalain läpimenoon kohtuullisen selvin lukemin.
Kuulusteluissa pidätetty tunnusti tekonsa. Kertomansa mukaan hän oli yhdessä uhrin ja kahden ystävän kanssa istunut pihan leikkikentän penkillä ja juonut olutta. Keskustelun aikana kävi ilmi, että heidän 23-vuotias toverinsa on homoseksuaali, mikä sai seurueen muut jäsenet raivon valtaan. Tästä syystä pidätetty yhdessä 21-vuotiaan, myös aiemmin rikoksesta tuomitun kanssa alkoi hakata seksuaalivähemmistöön kuuluvaa, kaatoivat hänet maahan ja potkivat häntä aiheuttaen hänelle useita kylkiluun murtumia. Sen jälkeen he riisuivat uhrin alasti ja alkoivat työntää hänen peräaukkoonsa olutpulloja. Kaksi pulloa meni sisään kokonaan, mutta kolmas vain osaksi. Siihen mennessä uhri oli jo menettänyt tajuntansa. Hänen kiduttajansa laittoivat ruumiin alle pahvin ja sytyttivät sen palamaan, minkä jälkeen he päättivät lähteä kotiin. Tiellä he tajusivat, että jos heidän toverinsa tulee tajuihinsa, hän ilmoittaa poliisille. Siksi he kääntyivät takaisin ja päättivät surmata uhrin. Yksi kavereista otti kivilohkareen, joka painoi noin 20 kiloa, ja iski sillä kahdeksan kertaa uhria päähän.
Pauli, kiitos kirjoituksesta. Lukiessa blogiasi tuli mieleen Jeesus ja hänen Vuorisaarnansa. Minkälainen vuorisaarnan Jeesus pitäisi tänäpänä? Moniko meistä hyväksyisi Jeesuksen opetuksen ja moniko huutaisi Jeesuksen ristille?
Mielenkiintoista vedota vuorisaarnaan, eikö siellä ole selkeä vertaus raatelevista susista, heidän hedelmistään tunnetaan heidät??
Kuinka moni ottaa näiltä susilta kauniit lupaukset pelastuksesta ja opit ”oikeasta” tiestä, mutta on sokea näiden hedelmille???
Kuinka kukaan voi seurata oppi-isänään vainoojaa????
Jos Aarre Kuukauppi rohkenee avustustenkin ehtyessä muistuttaa synnin edelleenkin olevan syntiä, ei häntä ja Inkerin kirkkoa silti tarvitse syyttää Venäjän vähemmistötilanteen surkeudesta.
Varmastikaan täällä ei ole montaakaan kommentoijaa joka toivoo tai edes hyväksyy väkivallan seksuaalivähemmistön edustajia kohtaan.
Tästäkin huolimatta, jokainen joka julkisesti paheksuu homoja tai pitää samaa sukupuolta olevien parisuhteita ei-toivottavina, omalta osaltaan osallistuu vähemmistövastaisen ilmapiirin ylläpitoon.
Jokainen vähemmistöjä vastaan osoitettu julkinen paheksunta tai vähemmistövastainen mielipide on osoitus siitä, että vähemmistöjä on luvallista vastustaa ja on täten omiaan lisäämään vähemmistöihin kohdistuvaa syrjinnän ja väkivallan riskiä.
Jokaisella on oikeus valita mielipiteensä, mutta aikuisuuteen kuuluu myös se, että kannetaan vastuu omasta toiminnastaan.
Jorma Ojala.
Kuukauppi perustelee Uusi Tie -lehden jutussaan, miksi Venäjällä tarvitaan laki. joka ”kieltää homoseksuaalisen propagandan tyrkyttämisen lapsille”. Hän siis asettuu tukemaan lakia, joka on tarkoituksellisesti kirjoitettu niin epämääräiseksi, että se venyy moneen käyttöön ja soveltuu valtakoneiston repressiivisten toimien viikunanlehdeksi. Näin Kuukauppi ja hänen johtamansa Inkerin kirkko ottavat vastuuta vastaavanlaisista toimista kuin takavuosikymmeninä kohdistui Inkerin kirkkoon.
Putin siis vahvisti lain allekirjoituksellaan. Oikeusvaltion lainsäädännön keskeinen ominaispiirre on laeissa käytettävien käsitteiden täsmällisyys, ymmärrettävyys. Kyseisessä laissa kielletään perinteisistä seksuaalisuhteista poikkeavien suhteiden propagointi. Epäselväksi jää, mitä säännös tarkoittaa. Mielivaltaiselle tulkinnalle jää tilaa – kuten on tarkoituskin.
Minä en kyllä sanoisi että kaikki mielipiteenilmaisu, jossa annetaan ymmärtää jonkin olevan ”ei-toivottavaa” vaikuttaisi edes välillisesti väkivaltaisuuksiin ko. ihmisryhmää kohtaan. Ihmisillä on oikeus pitää erilaisia asioita ”ei-toivottavina”, kuten vaikka tiettyjä konservatiivisia mielipiteitä. Tai vaikka uskovaisuutta.
Ateisteilla on lupa arvostella uskonnollisuutta ja sen aiheuttamia ongelmia, mutta uskovaisten leimaaminen pahoiksi tai vaarallisiksi on eri asia.
Kyllä homouteenkin täytyy olla lupa suhtautua vähintään kriittisesti tai skeptisesti. Jokaiselle täytyy antaa vapaus elää omalla tavallaan, mutta maailmaan täytyy mahtua eri näkemyksiä. Moniakin eri seksuaalisuuden muotoja pidetään nykyisin vielä jotenkin outoina. Esim. avoimet liitot ovat lisääntyneet, ja moni pitää niitä ”ei-toivottavina.”
Samoin kuin monia elämäntapoja, ajattelumalleja, uskontoja ja uskomuksia ym.
Eri näkemykset eivät sinänsä aiheuta väkivaltaa. Eikä voi vaatia lähtemään sille tielle että kaikki pitää sallia, kaikki on ihan ok.
Tai sitten on hyväksyttävä sekin, että kaikenlainen arvostelu konservatiiveja ja heidän näkemyksiään kohtaan edistää kristittyjen vainoja ja heihin kohdistuvaa väkivaltaa.
On katsos olemassa muitakin valtavirrasta erottuvia ihmisryhmiä ja muitakin vähemmistöjä kuin homot.
Kansalaisoikeuksien osalta Venäjä on lasketellut alamäkeä Jeltsinin jälkeisen ajan. Venäjän koulutettu ”suvaitsevaisto” tekee johtopäätökset ja etsii itselleen uuden kotimaan. Ja sitä myötä Venäjä taantuu pikku hiljaa joka suhteessa.
Pentti Alin:
Samalaista pohdintaa täälläkin ja samanlaiset johtopäätelmät. Yleensä kai jokaisen kohdalla on niin, että elämänkokemus auttaa jäsentämään havaitsemiaan erilaisia asioita, niiden keskinäisiä suhteita ja merkityksiä sekä muodostamaan maailmasta ja elämästä loogisen kokonaisuuden. Suurin osa näistä junttakonservatiiveista on mielestäni ”raamattu-uskovaisia”, joille raamatusta on on tullut Jumala. Heistäkin uskoakseni monien asenteet muuttuvat elämänkokemuksen karttuessa. Viimeistään siinä vaiheessa kun oma lapsi tulee kertomaan homoudestaan. Tiukimpien junttakonservatiivien osalta tämän toivoisin todella tapahtuvan heille, jotta heidän silmänsä avautuisivat näkemään elämässä muutakin kuin ”raamattujumalan”. Muuten, Kari Latvus on tässä kirjoittanut osuvasti ”raamattu-uskovaisuudesta”:
http://latvus.wordpress.com/2010/04/12/raamattuun-uskominen-on-epajumalanpalvelusta/
Muistutan että Aarre Kuukauppi ei ainoastaan ilmaissut käsitystään homosuhteiden synnillisyydestä, vaan antoi täyden tukensa Venäjän silloin säätämisvaiheessa olleille laeille, jotka paitsi kaventavat seksuaalivähemmistöjen kansalaisoikeuksia, kuten lauantaina kokoontumisvapautta, myös jatkossa esim. estävät lasten adoptoimisen ylipäätään maihin, joissa om voimassa samansukupuolosten laillinen parisuhdeinstituutio. Duman perheasiain komitean pj. Elena Mizulina on lisäksi ilmoittanut, että selvitetään voivatko samansukupuoliset jatkossa kasvattaa omia lapsiaan mikäli elävät avoimesti suhteessa samaa sukupuolta olevaan.