Vietämme helluntaita, Pyhän Hengen juhlaa.
Uskontunnustus kertoo mitä Hän tekee.
Aivan niin kuin Isä on luonut taivaan ja maan ja niin kuin Poika on ottanut ihmisyyden olemukseensa ja tehnyt pelastuksen työn ja kerran tulee taikaisin täydessä kirkkaudessaan,
aivan samoin,
Pyhä Henki tekee työtään kaikessa siinä mitä uskontunnustus kertoo:
1) Pyhä Henki tekee työtään kirkossa, kirkon välityksellä ja kirkon hyväksi.
2) Pyhä Henki antaa todellisen yhteyden joka on syvällisempää kuin inhimillinen kaveruus. Kaste, ehtoollinen ja Jumalan sana eli armovälineet ovat Pyhän Hengen käytössä jotta todellinen elämän yhteys toteutuu Jumalan kansassa.
3) Pyhä Henki antaa meille syntien anteeksiantamuksen. Jeesus on kaiken tehnyt valmiiksi ja tämän Pyhä Henki antaa lahjaksi kirkkonsa hyväksi.
4) Pyhä Henki antaa meille ruumiin ylösnousemuksen. Kuolema ei voi voittaa kirkkoa, koska meitä odottaa ylösnousemuksen toivo.
5) Pyhä Henki antaa meille iankaikkisen elämän. Jumala on ikuinen ja siksi myös kansansa elää ikuisesti. Kirkon ikuisuus on Pyhän Hengen lahja.
Helluntain täyttymys merkitsee että Pyhä Henki toimii keskuudessamme. Kirkon jokapäiväiseen elämään kuuluu Pyhän Hengen läsnäolo jokaisena hetkenä aina ikuisuuteen asti.
Matias Roto, tuot esille kokoajan ”kirkon pelastusta” siis vain ilmeisesti taivaaseen mutta et ota kantaa tähän vielä maailmassa elettävään elämään, siis onko Jumala voimaton himisten elämässä täällä maan päällä ja sitten yhtäkkiä kaikki muuttuu hyväksi?
Siis miksi saastaisuus ja laittomuus kukoistaa kirkon sisällä?
Mitä vastaisit nuorelle naiselle joka on ”kirkko.uskossa” eli tunnustava luterilainen ja käy seurakunnassa ja evakelioi kadulla ym, kun hän tulee luoksesi ja sanoo saaneensa piston sydämeensä avoliittonsa tähden, asuu yhdessä luterilaisen pojan kanssa joka ei ole tällä samalla tavalla ”tunnustava”?
(Kun vastaat niin kerron kuinka tässä todellisen elämän esimerkissä kävi)
Ari
Takerrut yksittäisten ihmisten elämäntilanteisiin. Koska sielunhoitajana en halua puhua liikaa niistä ihmiskohtaloista joita kohtaan työssäni en alkuunkaan tahdo lähteä tämän tapaisten kysymysten pohdintaan. Sen vain voin sanoa että yrityksesi leimata kansankirkkomme on aivan tuhoon tuomittu kun tehdään riittävän kattavia kyselyitä koko kansan tasolla. Niinpä yrityksesi perustella oppejasi näihin yksittäisiin tapauksiin vedoten on yhtä erikoista kuin joku väittäisi että kaikki suomalaiset lampaat ovat tummaturkkisia vain siitä syystä että hänen näkemänsä lampaat ovat olleet mustia. Raamatun sanomaa on luettava Raamatusta eikä epämääräisesti irralleen temmattujen ihmiskohtaloiden valossa. Ihmisten ongelmat kun eivät ole kiinni siitä minkälainen heidän käsityksensä on yhdestä tai toisesta asiasta, vaan siihen vaikuttavat monet tekijät.
Jos halutaan puhua näistä kysymyksistä niin se on mahdollista vain yleisemmällä tasolla. Kun niitä tutkitaan niin yleisempiä lainalaisuuksia voi löytää.
Esim. muutama vuosikymmen sitten tehdyssä tutkimuksessa missä ei vain heitetty epämääräisiä virheellisiä vastakkainasetteluja vaan tutkittiin asiaa ihan oikean menetelmän avulla eli asetettiin todella samanlaiset tapaukset vastakkain ja suhteutettiin myös kukin oikeaan ikäluokkaansa todettiin,
että jos mies oli kirkon jäsen niin avioliittojen eroprosentti oli tuolloin 16%, mutta jos mies ei ollut kirkon jäsen niin eroprosentti oli 43%, ja huomaapa tuo tarkoin, tuossa 43% ssa oli kaikkien muiden joukossa mukaan luettu myös kaikki ne helluntailaiset jotka eivät olleet kirkon jäseniä. Eli kysyn siis missä on se tilastollinen hedelmä mistä yrität puhua tässä keskustelussa.
Otetaanpa toinen tilasto vähän kauempaa, useamman vuosikymmenen takaa. Silloin muuan vankilanjohtaja totesi ottaneensa selvää jossa selvisi että hänen asiakkaistaan vain 2% oli koskaan eläessään osallistunut pyhäkouluun. Kuitenkin siihen aikaan kun hänen asiakkaansa olivat lapsia, näiden pyhäkouluun osallistumisensa olisi pitänyt olla yli puolet, koska pyhäkoulua tuohon aikaan osallistui vuosittain noin 300.000 – 500.000 lasta.
Otapa oppia näistä tilastoista ja huomaa että syytöksesi ovat vähintäänkin väritettyjä jolleivat vielä pahemmin vääristyneitä.
Matias Roto, otetaampa nyt sitten ”tilastot” käyttöön ja ”todistetaan” niillä jotain ”omaan pussiin” eli kuinka monta prosenttia aviorikoksista, murhista, raiskauksista, jne teki kirkkoon kuuluva noin sata vuotta sitten suomessa suomen kansalaisista?
Kuinka paljon noita rikoksia tehtäisiin maassamme, ellei se olisi ollut kristitty jo satojen vuosien ajan? Tähän ei tietenkään ole vastausta. Maista, joissa kristillinen kirkko on nuori, voidaan kertoa, miten ihmisten elämä on monella tavalla kohentunut kirkon kasvamisen myötä. Täydellinen pyhien ja synnittömien yhteisö odottaa vasta iäisyydessä.
Tässä Martin puheenvuorossa tulee esille se mikä vaikutus kirkolla on ollut yhteiskuntaan. Ilman kirkon toimintaa Arin mainitsemia ongelmia olisi ollut vieläkin enemmän.
Ari
Juuri tuota ”omaan pussiin” todistelua olet koko ajan harrastanut, kun olet yrittänyt suomalaisten käyttäytymiseen liittyvillä ”todisteilla” puolustella omaa raamatuntulkintaasi.
Raamatunvastaiset opetukset eivät muutu raamatullisiksi vain sillä että joukossamme on sellaisia jotka eivät noudata hyviin tapoihin kuuluvia ohjeita vaan toimivat hyvien tapojen vastaisesti.
Raamatun opetus totuutena pysyy voimassa vain siksi että Jumala itse vastaa sanastaan. Samaten Jumala itse vastaan evankeliumin esilläpidosta kirkon julistuksessa. Pyhä Henki on kirkon Henki ja Hänen työnsä meidän keskellämme on kirkko.
Vain avoin ja rehellinen raamatuntutkistelu voi lisätä raamatuntuntemusta. Kannattaa siis paneutua Jumalan sanaan eikä raamatunvastaisesti mennä kaikenlaisten haihattelujaan esittelevien mielipiteiden mukaan.
Missään nimessä ei pidä mennä väittämään omia virhetulkintojaan Pyhän Hengen antamaksi opetukseksi. Pyhä Henki on Totuuden Henki. Hän ei milloinkaan tuo esiin Raamatun sanan vastaisia väitteitä.
Matisa Roto:”Missään nimessä ei pidä mennä väittämään omia virhetulkintojaan Pyhän Hengen antamaksi opetukseksi. Pyhä Henki on Totuuden Henki. Hän ei milloinkaan tuo esiin Raamatun sanan vastaisia väitteitä.”
Siis KUN sanon että Jeesus tekee vapaaksi niin onko se sanottu Pyhässä Hengessä vai ei?
Joh. 8:36
Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.
Mitä vapaa tarkoittaa, ei ole enää synnin ORJA, siis ei ole enää mitään mikä saisi lankeamaan ilman että ITSE vapaasti niin päättäisi.
Ari
Tähän väitteeseesi ettei uskova muka lankeaisi olen jo aikaisemminkin vastannut. Tämän kerran vielä vastaan ja katson aiheelliseksi lopettaa tämän keskustelun tähän puheenvuoroon, koska jatkuvasti toistat täsmälleen samoja väitteitä vaikka toisinaan toki eri sanoin, mutta kuitenkin koko ajan saman toistoa.
Kysymys on vanhurskauttamisopista. Me olemme vapaita synnistä siksi että saamme syntimme anteeksi, mutta emme siksi etteikö synti edelleen asuisi meissä.
Kaiken vanhurskauden ja vapauden perusta on
a n t e e k s i a n t o
mutta ei suinkaan se että olisimme ilman syntiä irrotettuna omasta syntisestä luonnostamme. Kuvitella omaa elämäänsä ilman ettemmekö muka koko ajan tekisi syntiä niin ajatuksin, sanoin kuin teoinkin on silmiensä sulkemista elämän todellisuudelta.
Otetaanpa tähän Raamatun todistusta tästä asiasta.
Suuri apostoli Paavali kertoo olevansa edelleen synnin vallassa vaikka hän jo Jumalan armahduksen takia onkin täysin vapaa synnistä siinä mielessä että hän on saanut syntinsä anteeksi.
Roomalaiskirje:
7:16 Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
7:19 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
7:20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
Otetaanpa vielä Timoteuskirjeen toteamus.
1.Timoteuksen kirje:
1:15 Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin.
Ja lopuksi Johanneksen kirjeestä ehdoton Jumalan sanan todistus siitä olemmeko me vielä Jumalan vanhurskauttaminakin syntisiä:
1.Johanneksen kirje:
1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.
Koska keskustelussamme toistuvat jo ennestään käsitellyt näkökohdat, niin meidän välinen keskustelumme tässä juttuketjussa päättyy tähän.
Jumala sinua Ari siunatkoon !
Jumalan siunausta myös kaikille lukijoillemme !