Pyhän Kolminaisuuden päivä

Pyhän Kolminaisuuden päivänä käytämme luterilaisessa messussa Athanasiuksen uskontunnustusta. Tämä uskontunnustus on yksi kolmesta vanhasta kirkon uskontunnustuksesta.

Miksi on tärkeää uskoa Kolmiyhteiseen Jumalaan?

Mikä sinulla on kirkon opissa tärkeää ja luovuttamatonta?

Mikä merkitys sinulle on uskontunnustuksilla?

Athanasiuksen uskontunnustus

Sen, joka tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa. Sitä on noudatettava kokonaisuudessaan ja väärentämättä. Joka ei niin tee, joutuu epäilemättä iankaikkiseen kadotukseen.

Yhteinen kristillinen usko on tämä: Me palvomme yhtä Jumalaa, joka on kolminainen, ja kolminaisuutta, joka on yksi Jumala, persoonia toisiinsa sekoittamatta ja jumalallista olemusta hajottamatta.

Isällä on oma persoonansa, Pojalla oma ja Pyhällä Hengellä oma, mutta Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen jumaluus on yksi, yhtäläinen on heidän kunniansa ja yhtä ikuinen heidän majesteettisuutensa.

Sellainen kuin on Isä, sellainen on myös Poika ja Pyhä Henki: Isä on luomaton, Poika on luomaton ja Pyhä Henki on luomaton.

Isä on ääretön, Poika on ääretön ja Pyhä Henki on ääretön.

Isä on ikuinen, Poika on ikuinen ja Pyhä Henki on ikuinen, eikä kuitenkaan ole kolmea ikuista, vaan yksi ikuinen, niin kuin ei myöskään ole kolmea luomatonta eikä kolmea ääretöntä, vaan yksi luomaton ja yksi ääretön.

Samoin on Isä kaikkivaltias, Poika kaikkivaltias ja Pyhä Henki kaikkivaltias, eikä kuitenkaan ole kolmea kaikkivaltiasta, vaan yksi kaikkivaltias.

Samoin Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala. Samoin Isä on Herra, Poika on Herra ja Pyhä Henki on Herra, eikä kuitenkaan ole kolmea Herraa, vaan yksi Herra.

Niin kuin kristillinen totuus vaatii meitä tunnustamaan kunkin persoonan erikseen Jumalaksi ja Herraksi, samoin yhteinen kristillinen usko kieltää meitä puhumasta kolmesta Jumalasta tai Herrasta.

Isää ei kukaan ole tehnyt, luonut eikä synnyttänyt. Poika on yksin Isästä, häntä ei ole tehty eikä luotu, vaan hän on syntynyt.

Pyhä Henki on lähtöisin Isästä ja Pojasta, häntä ei ole tehty eikä luotu eikä hän ole syntynyt, vaan hän lähtee. Isä on siis yksi, ei ole kolmea Isää, Poika on yksi, ei ole kolmea Poikaa, Pyhä Henki on yksi, ei ole kolmea Pyhää Henkeä.

Tässä kolminaisuudessa ei ole mitään aikaisempaa eikä myöhempää, ei mitään suurempaa eikä pienempää, vaan kaikki kolme persoonaa ovat yhtä ikuisia ja keskenään samanarvoisia, näin on siis palvottava niin kuin on sanottu – kolminaisuutta joka on yksi, ja ykseyttä joka on kolminaisuus.

Sen joka tahtoo pelastua, on siis ajateltava kolminaisuudesta näin.

Saavuttaaksemme iankaikkisen pelastuksen meidän on kuitenkin myös vakaasti uskottava, että meidän Herramme Jeesus Kristus on tullut ihmiseksi.

Oikea oppi on tämä: Me uskomme ja tunnustamme, että meidän Herramme Jeesus Kristus on Jumalan Poika, yhtä lailla Jumala ja ihminen:

Isän luonnosta ennen aikojen alkua syntyneenä hän on Jumala, äidin luonnosta ajassa syntyneenä hän on ihminen. Hän on täysi Jumala, ja täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ihmisruumiineen.

Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä, ihmisyydessään vähäarvoisempi kuin Isä.

Vaikka hän on Jumala ja ihminen, ei kuitenkaan ole kahta Kristusta, vaan yksi.

Yhdeksi hän ei ole tullut siten, että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi, vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden.

Yksi hän ei ole sen vuoksi, että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa, vaan siksi, että hän on yksi persoona. Sillä niin kuin järjellinen sielu ja ruumis yhdessä ovat yksi ihminen, niin Jumala ja ihminen ovat yksi Kristus.

Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista, astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.

Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua.

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

 

  1. Juha Heinilä mitä mieltä olet tästä tunnustuksen lopusta:

    ””Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista, astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.

    Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua.””

    Uskotko että pahaa tekevät joutuvat ikuiseen tuleen?

    Entä tuo ”Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua”, uskotko tämän eli siis kaiken mitä ko tunnustuksessa sanotaan?

    • Ari. Uskon Kolmiyhteiseen Jumalaan kuten uskontunnustuksessa sanotaan. Minä en ole tuomari, joten tuomitsemisen tai sen tulkinnat jätän yksin oikealle Tuomarille.

    • Minulle riittää, että uskon Kolmiyhteiseen Jumalaan, kuten uskontunnustuksessa sanotaan. Minun mielipiteellä oman pelastuksen suhteen ei ole mitään merkitystä. Kaikkivaltias Jumala tekee oikean ratkaisun aikanaan, johon tyydyn.

    • Ari, yritin selvästi kirjoittaa, että uskon tämän uskontunnustukstuksen mukaisesti Jumalaan. Samoin uskon myös Apostolisen ja Nikean uskontunnustuksen mukaisesti Jumalaan. Yhtään sanaakaan en niistä muuttaisi.

    • Edelleenkään ei ole merkitystä meidän tuomaroinnilla. Omilla ansioillamme ansaitsemme Helvetin tulet. Taivaaseen ei meidän ansioilla päästä.

      Jeesus sanoo:
      ”Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi. Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen. Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat. Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi. Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt.”
      (Joh. 3:16‭-‬21 FB38 )

  2. Opin merkitys on siinä, että sen avulla on mahdollista torjua harhaoppeja. Nimittäin jollei nuo totuudet pidä paikkaansa, niin evankeliumi ei voi toimia lupaamallaan tavalla. Jolloin tarvitaan jokin muu pelastusoppi tilalle. Ei pidä kuitenkaan ajatella, että oppi olisi jotenkin tyhjentävä selitys Jumalan olemuksesta. Se jää kuitenkin lopulta salaisuudeksi, johon ymmärryksemme ei riitä.

    Arin kysymys on turha. Pelastus kun ei olisi mahdollinen, jollei esim. Jeesus ei ole Jumala. Se taas on yhdentekevää ymmärtääkö jokainen kristitty opin merkityksen. Ei kannata kompastua lillukanvarsiin.

    • Erinomainen kommentti, kiitos Pekka. Jumalasta ja Jumalan tahdosta tiedämme sen mitä on Pyhässä Raamatussa. Kerran vasta Taivaissa ymmärrämme ja tiedämme kaiken, myös sen joka on meille vielä salattua, jota emme vielä voisi ymmärtää.

  3. Pekka toteat:””Opin merkitys on siinä, että sen avulla on mahdollista torjua harhaoppeja. ””

    Otetaan nyt sitten tämän blogin osa ””Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.””

    Selkeää, eikö harhaoppia ole jos joku väittää että myös pahaa tehneet pääsevät ikuiseen elämään?

    Entä kun ei enää olekkaan mitään pahaa siis kaikki pahan teko on poistettu?

    • Ari, voit pohtia, miksi Jeesus syntyi ihmiseksi ja sovitti koko maailman synnin.

      Täydellinen ihminen joka on elänyt kuten Jeesus, on synnitön. Tällainen hyvä ihminen pelastuu omilla teoilla, eikä tuomita kadotukseen. Tosin tällaista ihmistä ei ole olemassakaan. Toista Jeesusta ei ole.

      Me muut turvaamme Kristukseen. Hän on meidän Aurinkomme. Hän on Tie ja Totuus ja Elämä. Hän on ainut tie Isän kotiin Taivaaseen.

      Uskontunnustuksen loppuosa:

      Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista, astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.

      Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua.

  4. ”” Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.””

    Kuinkas tuon luet? Onko tuosta jokin sivutie jota pitkin pahaa tehneet pääsevät ikuiseen elämään?

    • Ari, irrotit kappaleen alkuosan pois. Jokainen ihminen maanpäällä on paha ja ansainnut omilla teoilla iankaikkiset helvetin tulet. Pelastukseen tarvitaan jotain muuta kuin omat tekomme. Jeesus!

      Kappaleen alkuosa:

      Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista, astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.

  5. ””, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita…..”” ja jatko on ””“” Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.””

    Voiko tuomiota sivuuttaa?

    • Jokainen meistä pääsee tuomittavaksi Viimeiselle tuomiolle. Turvaan yksin Kristukseen, en omiin tekoihini tai vaellukseeni. Teoillani ansaitsisin Helvetin tulet. Luotan Kristukseen, en itseeni tai muihin.


      Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista, astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.

    • Ei ole harhaoppia. Kaikki joutuvat Tuomioistuimen eteen. Ilman Kristusta jokainen meistä saisi tuomion Helvettiin. Pyhä ja täydellinen ihminen pelastuisi omilla teoilla, mutta me muut tarvitsemme Kristusta. Jeesus Kristus ei turhaa kuollut puolestamme.

      Tohtori Martti Luther sanoi: ”Olen kastettu, olen pelastuva”.

    • Ei ole harhaoppia. Isä, Poika ja Pyhä Henki.


      Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.”
      (Matt. 28:18‭-‬20 FB38)

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.