Onko uskonelämäsi keskus syntien voittamisessa ?
Pyritkö enemmän keskittymään uskonelämässä siihen että voittaisit synnit mitä elämässäsi on vai keskitytkö syntien tunnustamiseen?
Uskon että näistä kahdesta vaihtoehdosta löytyy pitkälti kristillisyys mitä maailmalta löytyy tai Suomesta . Ja usein varmaan kaikki kristityt yrittää tulla paremmaksi ihmiseksi ja saada voittoja synnistä , jossakin elämänsä vaiheissa .
Kun pyrimme voittamaan syntimme elämässä niin väistämättä me olemme ajatustemme ja mielemme kanssa , niin että uskonelämme keskittyy itseemme .
Joudumme silloin usein laskemaan rimaa kun näyttää siltä että voittoja ei tule synnistä tai ainakaan tarpeeksi vaan sydän vaatii meiltä enemmän , eikä sydän tunne useinkaan lepoa ja rauhaa .Se kaunis ajatus että nämä muutamat helmasynnit on nyt hyvän kristityn mallista vailla ja kun ne saadaan voitettua niin ihan kelvollinen jopa hyvä kristitty olen . Joskus valo vaan osuu arkaan ja valossa muistuu mieleen että historia ei olekkaan niin ruusuinen eikä edes aika kultaa muistoja kun samat synnit on kulkenut mukana vuosia ja jopa vuosikymmeniä ja musta lista on vain kasvanut . Myös evankeliumi on silloin peitossa , koska olemme keskittyneet oman itsemme kanssa painimaan . Ja tilannetta ei paranna asia jos
Seurakuntayhteys ei tarjoa
Syntientunnustamiselle sijaa
ja jos oppi ei tunnusta ihmisessä asuvaa syntiä .
Silloin ihminen on lain alla enemmän tai vähemmän .
Mutta jos me keskitymme tunnustamaan syntimme
siis toisin sanoen pysymään Kristuksessa niin meidän elämässä on lepoa ja rauhaa,
Koska elämämme ja syntiongelma on saanut
vastauksen . Silloin olemme myös sillä paikalla että tiedostamme synnin olemuksesta sen kauheuden ja itsessämme sen oikein asuvan meissä ja siihen lääke että
vain Kristus voi meitä auttaa
ja alamme janoamaan sitä vapautta ja silloin meillä on oikea tie kohdata syntimme .Ja myös Jumalan mieleistä halua pysyä erossa synnistä paremmin .
Myös se miten ihmisen elämä alkaa näyttäytymään ulospäin , niin usein lain alla elävä ihminen alkaa vaatimaan samoja ponnisteluja muilta ihmisiltä kun itse harjoittaa ja ihminen kasvaa omaan vanhurkauteen , joka suoraan alkaa näkymään tekopyhyytenä ulospäin , omat synnit on peitossa silloin kun toisten synnit näyttäytyvät suurina joskus jopa kadottavina ja oikeustaju on silloin nuhdella toista ja usein itsekkäistä motiiveista . Verraten itseään heikomman veljen edessä .
Kun syntien tunnustamiseen keskittyvä ihminen on niin monesti saanut kokea itsessään sitä synninturmelusta , että jotkut jopa kyllästyvät siihen ja alkavat kuuntelemaan niitä puhujia , jotka lupaavat parempaa ja usein myös kehuvat ja antavat ymmärtää että ihminen voi tulla paremmaksi kun saa voimaa ja henkeä tarpeeksi Jumalalta.
Syntien tunnustaminen vie ihmistä lapseuteen ja nöyryyteen ja oikeaan itsetietoisuuteen . Ja antaa ymmärrystä että jos tahtoo olla vahva niin pitää pystyä olemaan heikko. Mutta armossa saa kasvaa ja huomata että Kristus on tehnyt kaiken puolestani pelastuksen eteen . Silloin myös Jumalan kuva on rakastavampi ja lempeä .
Jeesus kehoitti pysymään hänessä , se on hänen armossa ja anteeksiantamuksessa.
Katse Kristuksessa , joka on tie , totuus ja elämä .
Minun tulis vähetä ja hänen kasvaa . Uskon että syntien tunnustamisen tie vaikka se vie näkemään totuuden meistä itsestämme , niin samalla kirkastuu Jumalan rakkaus ja se suuri armo osaksemme , jota emme osaa ymmärtää miksi se on minua kohdannut , ilman ansioita .
Syntien tunnustaminen on Pyhän Hengen työn seurausta ja siksi tähän tulee liittyä seurakunnan yhteys , että emme tee siitäkin suoritusta ilman Jumalan sanan vaikutusta .
Kristus on voittanut Golgatalla synnin perkeleen ja kuoleman ja tähän voittoon saamme laskea turvamme joka päivä , kun tunnustamme syntimme niin Jumala on uskollinen ja vanhurskas meitä kohtaan .
Sami ei meillä ole valtaa ja tietoa mihin kukin joutuu , et kai ajattele että kaikki ordodoksi kirkkoon kuuluvat pääsevät taivaaseen. .Ajattelen että kirkonopin jo tietää siitä millainen syntikäsitys on koska se määrittelee uskon ja Kristus keskeisyyden ja Kristuksen sovitustyön merkityksen .
Sydämestä lähtee pahat ajatukset ja se Sami tarkoittaa sinun teologian mukaan että saatana on saanut vallattua ihmisen mielen ikäänkuin ihminen harjoittaisi pahan kanssa veljeilyä . Mutta raamatun mukaan liha ja henki sotivat toisiaan vastaan ei taistelu synny ulkopuolisen pahan vaikutuksesta .
Et vastannut kysymykseen ; pelastuuko keskonen ilman Kristusta ?
Ilmeisesti, et osaa ajatella teologiaa kovin pitkälle. Joten keskoskysymys jäi vaille.
Sinun kysymykseen on helppo vastata, ei kukaan pelastu ilman Kristusta. Vähän hassu kysymys.
Liha on hyvin monimerkityksinen sana Raamatussa, ensisijaisesti se ei kuvaa ihmistä Jumala kuvana, vaan pahan laajaa akselia. Ihminen ei ole liha.
No ei kysymys ole mitä mieltä minä olen vaan raamatun sana osoittaa että olemme kuolleessa tilassa ilman Kristusta . Keskos- asia ja siihen antamista teologista vastausta koskee pelastusta ja siihen ei ole uskallusta vastata että keskoset menee suoraan helvettiin . Ajattelen että Jumalallisia totuuksia on jotka eivät aina tule tietoon meille ihmisille .
Ja ajattelen että minulla ei ole vastausta tuohon ja en halua vastata miltä minusta tuntuu, koska teologisiin asioihin ei pidä vastata meidän tunteiden mukaan .
Sami, koen että sinä myös kierrät tätä kysymystä kun olen pari kertaa kysynyt sitä !
Nyt sinulla on paikka osoittaa teologinen tietämys tässä asiassa jos sinulla on sitä , eli
Joutuuko keskonen helvettiin ?
Jos ei niin millä perusteella hän pelastuu ?
Saako näihin selvät raamatulliset vastaukset ?
Arvostan sinun teologista tietämystä todella paljon jos pystyt raamatun sanalla perustellen vastaamaan ja olet tietysti myös arjessa vastaamaan keskenmenon saaneiden äitien edessä että helvettiin meni sun tyttö tai poika . Tai sitten vedät jonkun teologisen Kristus yhteyden ohi kasteen . Mielenkiinnolla odotan vastausta ja toivon että focusoidut kysymyksen äärellä ja tietysti muutkin saavat kertoa näkemyksen asiaan .tv nimimerkki tietämätön
Tähän keskosten asiaan ei ole inhimillistä vastausta, kuolema kuitenkin koskee kaikkia, koska synnin palkka on kuolema. Kuolema on jokaisen tänne syntyneen osa. Kristus on myös koko maailman syntien sovitus, eli myös vastasyntyneiden ja niiden pienokaisten, jotka ovat lapsivuoteeseen menehtyneet.
Kiitos Sami tuosta youtube linkistä, se oli valaiseva, varsinkin tuo loppuosa, kuten ilmaisit. Tuo valaisi idän Kirkon ajattelua, joltain osin, vaikka sitä jonkin verran tunnenkin. Idän ja lännen Kirkkojen erot ovat paljolti myös kulttuurisia, tosin myös käsitteet teologiassa tulkitaan eritavoin, toivotaan, että Idän ja Lännen Kirkot menevät samaan Taivaaseen. Subjektiivisen ja objektiivinen pelastuskäsitys tunnetaan kummankin kirkon teologiassa.
Itse olen ja elän Kristuksessa, ilman ponnisteluja ja olen lahjaksi saanut Kristuksessa kaiken Jumalan Lupausten kautta, kaiken mitä Jumalisuuteen on tarvitaan. Tarkoitan lähinnä sitä, mistä Pietari meille kaikille kirjoittaa:
”Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.
Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydellään,
joiden kautta hän on lahjoittanut meille kalliit ja mitä suurimmat lupaukset, että te niiden kautta tulisitte jumalallisesta luonnosta osallisiksi ja pelastuisitte siitä turmeluksesta, joka maailmassa himojen tähden vallitsee, niin pyrkikää juuri sentähden kaikella ahkeruudella osoittamaan uskossanne avuja, avuissa ymmärtäväisyyttä, ymmärtäväisyydessä itsenne hillitsemistä, itsenne hillitsemisessä kärsivällisyyttä, kärsivällisyydessä jumalisuutta, jumalisuudessa veljellistä rakkautta, veljellisessä rakkaudessa yhteistä rakkautta.” 2.Piet.1:2-7
Ismo, kyllä sinä ponnistelet, kun kilvoittelet. Jumala kun ei pelasta ihmistä koneellisesti, automaattisesti, ilman ihmisen omaa tahtoa.
Sami edelleen odotan vastaustasi
Sami, koen että sinä myös kierrät tätä kysymystä kun olen pari kertaa kysynyt sitä !
Nyt sinulla on paikka osoittaa teologinen tietämys tässä asiassa jos sinulla on sitä , eli
Joutuuko keskonen helvettiin ?
Jos ei niin millä perusteella hän pelastuu ?
Saako näihin selvät raamatulliset vastaukset ?
Kuuntelin sen linkin mukaan ja kerron mitä ajatuksia se minussa herätti;
Tuli mieleen Rooman keisariajan hallintavalta mieleen joskus 60 luvulla , jolloin Paavali mestattiin ja myös Pietari ristiinnaulitiin alaspäin , josta ordodoksit ovat tehneet itselleen , kirkkonsa ristin, Pietarin ristin .
Ajatus tuli että Ordodoksien traditiosta on jäänyt Paavalin opetukset pois tai vähemmälle ja tradition polku on Pietarin jalanjäljet ja ymmärrettävää mille kalliolle kirkko rakennetaan .
Tähän päätelmään vastaan sillä tavalla kun ordoksit perustelevat vaikkapa pelastusoppia tai syntikäsitystä ja yleensäkin oppia niin olen huomannut että usein Paavalin kirjoitukset jäävät pois kokonaan tai ovat hyvin vähäisessä osassa. Kun taas luterilainen ei pysty kolmea lausetta puhumaan näistä asioista kun se jo siteeraa Paavalin opetuksia . Näin ollen ajattelen että tradiotiossa on aina tärkeintä se alku .
YouTube esitys oli minun ajattelun mukaan huonosti perusteltua kun argumentit eivät nousseet Jumalan sanasta vaan enemmän idän uskon perinteestä ja inhimmillisen ajattelun pohjalta . Serafim arpoi prosentteja ihmisen osuudesta joka kertoo teologisen ajattelun opista . Myös suhde uskon ja tekojen suhteesta , jota myös luterilaisuudessa joskus väännellään ja käännellään ja vapaissa suunnissa sitä jopa halutaan tarkata . Nämä ajattelut ovat minusta täysin vieraita Paavalin opetuksien mukaan kun hänen teologiansa ei erottele uskoa ja tekoa kuten kristikunnassa usein pyritään tekemään . Se Paavalin sanat että usko ilman tekoja on toteamus , perustelu muttei vaatimuksena sanottu . Paavali on edelleen se valittu ase ja laukee aina uudestaan kun Kristuksen rakkaus saa koskettaa ihmisen sydäntä . Ordodoksisesta teologiasta puuttuu ajatus Kristus minussa jo nyt , näin ajattelen . Kun olemme kuolinvuoteella ja oli siellä helluntailainen , ordokoksi , katolilainen tai luterilainen niin niissä hetkissä on vain Kristus joka pelastaa ja iloitkaa siitä . En voi koskaan jättää Paavalin opetuksia jotka hän on saanut suoraan Jeesukselta Kristukselta , kaiken ymmärryksen ja kaiken viisauden on tämä tuonut meille ja hänen opetukset ohjaavat meitä Kristuksen luo ja kaikki raamatun tekstit myös sitä tekevät , kuitenkin oppia syntisyydestä , pelastuksesta jne on sanoitettu selvästi ja nämä Paavalin kirjeet ( erityisesti gal ja room) on myös uskonpuhdistuksessa ollut keskiössä .
Minusta on absurdia käydä teologia oppikeskuteluita ilman Jumalan ilmoitettua sanaa . Tämä luterilaisen ja ordoksiopin eroavaisuutta pohdin ja aluksi haluan huomauttaa että en ota kantaa kenenkään pelastumiseen henkilökohtaisella tasolla vaan oppiin . Ja sitä pelastusosuudesta ihmisen ja Jumalan välillä , jota Serafim pohti ja ilmeisesti päätyi 20% osuuteen ihmisen osuudeksi , eli armon osuus kun ei kuitenkaan voinut olla 80% , niin hän jatkoi taulukkoa yli todellisuuden . Ongelma ja erilaisuus on jos me ei tunnusteta ihmisen syntisyyttä kuten sen raamattu monissa kohdissa ilmoittaa ja oikein todistuksen tavoin room3 ja emme ihmisinä ole siis vain syntisiä vaan myös rakastamme lihamme ja luonnollisen mielemme kautta syntiä eri muodoissa ja olemme Jumalan vihollisia ja Jumala vuodattaa rakkautensa meidän sydämeen kasteen kautta ja saamme Pyhän Hengen ja silloin Kristus asuu meissä , mutta myös meidän syntinen luontomme , sydämestä lähtee edelleen pahoja ajatuksia . Keskittyminen siihen että parannamme elämää focusoiden syntien voittamiseen niin laki virkoaa ja usein menemme vain syvemmälle . Kun taas jos meillä on tietoisuus että Kristus on voittanut kaikki meidän syntimme ja myös kaikkien muiden ihmisten niin siitä voitosta meidän tulisi elää syntientunnustamisen ja armon tiellä ja kaikki apostolien opetukset kätkeä sydämeen ja oppia Kristus ruumiissa rakkautta totuuteen ja vapauteen Kristuksessa . Se oli tämän blogin aihe ja myös tarkoitus . Toki voi kirjoittaa mitä mieleen tulee asian tiimoilta .
Timo Gummerus toteat:””Minusta on absurdia käydä teologia oppikeskuteluita ilman Jumalan ilmoitettua sanaa . ””
Mitä sitten Raamattu sanoo syntien voittamisesta:
1. Kor. 10:13
Teitä ei ole kohdannut muu kuin inhimillinen kiusaus; ja Jumala on uskollinen, hän ei salli teitä kiusattavan yli voimienne, vaan salliessaan kiusauksen hän valmistaa myös pääsyn siitä, niin että voitte sen kestää
Kyllä sana antaa juuri lohdutuksen ja saadaan kääntää katseemme ja sydän Kristukseen syntien tunnustamisen ja rukouksen kautta .
Mihin muualle voimme mennä apua hakemaan . Ja olen sitä mieltä ettei kuitenkaan kannata siihen jäädä tutkailemaan ja miettimään tai edes sotimaan kiusauksia vastaan lihan käsivarsin vaan kiittää Jumalaa siitä että kiitos rakas Jeesus että olet tämänkin synnin ja kiusauksen puolesta kuollut . Sitähän me isä meidän rukouksessa pyydämme että ”äläkä saata meitä kiusaukseen vaan päästä meidät pahasta ”…
Tässä vaan tulee mieleen että kun olet ”saanut” mielestäsi Pyhän Hengen jo kasteessasi niin silloinhan olet jo vauvasta asti erottanut hyvän pahasta eli kuullut Jeesuksen äänen, erotat siis harhaopit ja kykenet sivuuttamaan kaiken valheen.
Sitä vaan ihmettelee että kuinka kirkossa on asiat muuttuneet jopa päinvastaisiksi vaikka Raamatun sana ei ole muuttunut, eivätkö aiemmat luterilaiset olekkaan erottaneet hyvää pahasta ja toteuttaneet pahan tahtoa???
Mietippä nyt esim Lutheria joka antoi ns ”Raamtulliset” perusteet ns ”uudestikastajien” vainoille, onko tämä todella Raamatun mukaista eli olisiko Jumalan tahto että minut tapettaisiin sen tähden että olen Pyhän Hengen johtamana ottanut kasteen??
Alkuseurakunnasta lähtien on lapset kastettu Kristuksen kuolemaan että heillä olisi ylösnousemus . Ei kristillinen usko kyllä ketään vainoa eikä tapa , vaan kehoittaa myös vihollisia rakastamaan . Lutherista on paljon kirjoitettu ja paljon myös sellaista mikä ei pidä paikkaansa . Oppiasioissa voi ehdoton mutta ei se tarkoita vainoamista . Jos nyt ajatelellaan Suomeen tullutta luterilaisuutta kun Mikael Argicola oli Lutherin oppilaana niin ei sen hedelmä ollut jahdata ketään eri uskoisia . Vaan me saatiin sen seurauksena Suomen kieli ja raamattu ja kieli ennenkaikkea että voidaan lukea Jumalan sanaa ja siksi täytyi myös oppilaitos kehittyä ja kielenopetus on siinä keskiössä .
Luterilainen maailmanliitto on juuri pyytänyt anteeksi näitä cainoja ja Lutherin osallisuutta, ehkäpä heillä oli tieto asiasta.
Hedelmistä puu tunnetaan, väärältä opettajalta ei pidä ottaa kirjaintakaan sanoo Jeesus.
Timo, kysyt; ” Joutuuko keskonen helvettiin ?
Jos ei niin millä perusteella hän pelastuu ?
Saako näihin selvät raamatulliset vastaukset”
Ortodoksit vastaavat tähän kysymykseen suurin piirtein seuraavasti; Kukaan ei peri Aadamin ja Eevan lankeemusta, koska he tekivät sen synnin ei Timo, tai keskosena kuollut. Keskosena kuollut on siis synnitön, viaton ja pelastuu Jeesuksen suorittaman sovituksen tähden. Yksinkertaista.
Luterilainen vastaus on taas seuraava. Keskonen teki syntiä Aadamissa ja Eevassa ja perii heidän synnit. Hän on periturmeluksen alainen joka on kadottava synti. Kasteessa saadaa tämä perisynti, turmelus anteeksi, mutta koska keskonen ei ole saanut kastetta, syntejä ei ole anteeksi saatu. Seuraus on kadotus. Voit tarkistas tämän näkemyksen helposti Pieperin kristillisestä dogmatiikasta, muistaakseni sieltä löytyy.
Näiden kahden erilaisen näkemyksen taustalla on mm. Roomalaiskirjeen 5 luku ja muutamia muita Raamatun kohtia.
Luterilaisuudessa ei ole pyhimyksiä joita nostetaan jalustalle eikä Luther itse olis halunnut kirkon nimessä olevan hänen nimeään . Oppi-isäksi hän kelpaa hyvin ja niitä teoksia voi tutkia onko ne raamatun opin mukaisia . Ja hedelmistä puu tunnetaan . Mutta jos ihmiseltä vaaditaan virheettömyyttä niin eihän me voida ketään kuunnella . Historia ei tunne että Luther olisi fyysisesti vainonnut ketään ja naurettava ajatus että katolilainen munkki olis ruoskan kanssa käynyt taloissa heilumassa . Sanan säilää varmaan lenti monestakin suunnasta . Luterilainen maailmanliitto on iso liitto johon kuuluu paljon luterilaisia kirkkoja , mutta ei ne , jotka pitäytyvät raamatun sanaan eli on ehkä tälläinen maallistuneempi järjestö . Raamattu sanoo että monessa kohdin me hairahdumme ja myös puheessa ja onkin eri asia opettaa harhaoppia . Asiat ei minun mielestä ole aina yksinkertaisia , koska pelastumme yksin armosta yksin Kristuksen työn tähden ja emme voi alkaa erottelemaan ihmisiä täällä ajassa vaan raamatussa on kertomus viimeisellä tuomiolla olevista kuinka Herra erottelee vuohet ja lampaat . Tänne aikaan Jeesuksen neuvo yksinkertaisuudessa on että ”pysykää minussa ja minä pysyn teissä” ja tämä on juuri hänen ristintyössä pysymistä , Jumalan sanan ja ehtoollisyhteydessä pysymistä . Messussa tulee kaikki asiat mitä kristitty tarvii , koska se on sitä että Kristus palvelee meitä ja voimme sen jälkeen palvella muita .
Tosin luther itse kehoitti väkivaltisesti kukistamamaan talonpoikaiskapinan 1525
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Talonpoikaissota
Niin minä kyllä pitäydyn luterilaiseen tunnustukseen , mutta tästä asiasta en opeta enkä sano mitään raamatun valossa enkä myöskään kenenkään muun ihmisen kuoleman jälkeen .
Room 5 luku selvästi kertoo että synti on tullut kaikkien osaksi ja siitä on seurauksena ja merkkinä kuolema . Se ordoksien oppi keskosen pelastuksesta ei perustu raamatun sanaan ja se on myös ristiriidassa teidän kastekäsityksen kanssa . Kysymys on vaikea ja tiedän sen mutta emme voi myöskään levittää Kristuksen sovitustyötä irrallaan kenelle vain ilman raamatun opetusta asiasta mielestäni . Synti on tullut yhden ihmisen kautta maailmaan ja myös kaikki ihmiset ovat tästä osallisia . Kahdesta syntisestä ihmisestä ei synny synnitöntä . Se mikä on syntynyt lihasta on liha ja mikä on syntynyt hengestä on henki . Ehkä lupaukseen vetoaminen vanhempien kautta olis jonkun tason argumentti mutta jos otamme kaikki raamatun kohdat ihmisen syntisyydestä niin olis vaikea todistaa toisin raamatun teksteillä . Oli adamista 10 sukupolvea Lemekiin Nooan isään ja Jumala sanoi että katui tehneensä ihmisen kun ihmisten ajatukset on kaiken aikaa pahat .
Kirje roomalaisille 5
Varmuus pelastuksesta
Kun nyt Jumala on tehnyt meidät, jotka uskomme, vanhurskaiksi, meillä on Herramme Jeesuksen Kristuksen ansiosta rauha Jumalan kanssa. Kristus on avannut meille pääsyn tähän armoon, jossa nyt lujasti pysymme. Me riemuitsemme siitä toivosta, että pääsemme Jumalan kirkkauteen. Me riemuitsemme jopa ahdingosta, sillä tiedämme, että ahdinko saa aikaan kestävyyttä, kestävyys auttaa selviytymään koetuksesta ja koetuksesta selviytyminen antaa toivoa. Eikä toivo ole turha, sillä Jumala on vuodattanut rakkautensa meidän sydämiimme antamalla meille Pyhän Hengen.
Meistä ei ollut itseämme auttamaan, mutta Kristus kuoli jumalattomien puolesta, kun aika koitti. Tuskin kukaan haluaa kuolla edes nuhteettoman ihmisen puolesta; hyvän ihmisen puolesta joku ehkä on valmis antamaan henkensä. Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus kuoli meidän puolestamme, kun vielä olimme syntisiä. Kun hän nyt on vuodattamalla verensä tehnyt meidät vanhurskaiksi, hän vielä paljon varmemmin pelastaa meidät tulevalta vihalta. Jos kerran Jumalan Pojan kuolema sovitti meidät Jumalan kanssa, kun olimme hänen vihollisiaan, paljon varmemmin on Jumalan Pojan elämä pelastava meidät nyt, kun sovinto on tehty. Eikä siinä vielä kaikki. Me saamme myös riemuita Jumalastamme, kun nyt olemme vastaanottaneet Herramme Jeesuksen Kristuksen valmistaman sovituksen.
Aadam ja Kristus
Yhden ainoan ihmisen teko toi maailmaan synnin ja synnin mukana kuoleman. Näin on kuolema saavuttanut kaikki ihmiset, koska kaikki ovat tehneet syntiä. Olihan synti maailmassa ennen lain antamistakin, mutta missä lakia ei ole, siellä ei synneistä pidetä kirjaa. Kuolema kuitenkin hallitsi Aadamista Moosekseen asti kaikkia, myös niitä, jotka eivät Aadamin tavoin syyllistyneet rikkomukseen.
Siis synti koskee myös niitä jotka eivät syyllistyneet Aadamin rikkomuksiin
Ja kuolema on kaikille syntisille varattu jo syntymän jälkeen .
Timo, asia ei nyt ole ihan noin yksinkertainen. Kreikan kielessä käännösvaihtoehtoja on useita. Ja toiseksi Hesekielen kirja kumoaa näkemyksesi heti alkuun luku 18. Kolmanneksi emme löydä kirkon opetuksesta 1500 tulkinta mallia.
Sitten kirjoitat; ”Se ordoksien oppi keskosen pelastuksesta ei perustu raamatun sanaan ja se on myös ristiriidassa teidän kastekäsityksen kanssa .”
Olet varmaan väärin informoitu ortodoksisesta kasteesta.
Itse en siis ota kantaa mikä on lasten kohtalo jos he kuolevat ennen syntymää tai sen jälkeen kun evankeliumissa ei siihen ole selkeää kirjoitusta.
Paavali kuitenkin sanoo seuraavan kun on kyse avioparista jossa vain toinen on uskossa:
1. Kor. 7:14
Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty vaimonsa kautta, ja vaimo, joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen, kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä.
Timo Gummerus toteat:””Oppi-isäksi hän kelpaa hyvin ja niitä teoksia voi tutkia onko ne raamatun opin mukaisia . Ja hedelmistä puu tunnetaan ””
Entäpä seuraava Lutherin antama ohje papeille joka löytyy VIELÄKIN luterilaisesta tunnustuskirjasta:
””…Ensiksi. Saarnaajan on ennen kaikkea varottava ja vältettävä monenlaisia, toisistaan poikkeavia sanamuotoja kymmenestä käskystä, Isä meidän -rukouksesta, uskontunnustuksesta, sakramenteista jne. Hänen on valittava yksi ainoa muoto, pysyttävä siinä ja käytettävä sitä vuodesta toiseen. Nuoria ja yksinkertaisia ihmisiä on nimittäin opetettava yhdenlaisin, määrätyin sanamuodoin, muutoin he menevät kovin helposti sekaisin. Jos tänään opetetaan niin ja vuoden kuluttua parantelun halusta näin, koko työ ja vaiva valuu hukkaan. Tämän ovat hyvin oivaltaneet myös rakkaat isät, jotka kaikki ovat käyttäneet Isä meidän -rukouksesta, uskontunnustuksesta ja kymmenestä käskystä aina samaa muotoa. Siksi on meidänkin opetettava nuorille ja yksinkertaisille ihmisille nämä lauseet siten, ettemme siirrä tavuakaan paikaltansa. Emme saa yhtenä vuonna pitää hyvänä tai suositella yhtä muotoa ja toisena vuonna toista. Valitse sen vuoksi mielesi mukainen muoto ja pysy siinä aina. Tietosi saat osoittaa silloin, kun saarnaat oppineille ja ymmärtäväisille. Silloin voit muodostella nämä lauseet niin monenkirjaviksi kuin osaat ja sorvailla niitä niin mestarillisesti kuin kykenet. Nuorten keskuudessa pidä kuitenkin aina kiinni yhdestä ja samasta muodosta ja esitystavasta. Opeta heille ensimmäiseksi yllä mainitut kappaleet, nimittäin kymmenen käskyä, uskontunnustus, Isä meidän -rukous jne., sana sanalta tekstin mukaisesti siten, että he kykenevät toista maan ne ja oppivat ne ulkoa.
Mutta niille, jotka eivät halua oppia, on sanottava, että he kieltävät Kristuksen ja ovat kaikkea muuta kuin kristittyjä. Heitä ei myöskään saa päästää ehtoolliselle, ei todistamaan yhdenkään lapsen kastetta eikä nauttimaan vähääkään kristityn vapautta, vaan heidät on jätettävä kerta kaikkiaan paavin ja hänen virkakuntansa, vieläpä itse Perkeleen käsiin. Heidän vanhempiensa ja isäntiensä on kieltäydyttävä antamasta heille ruokaa ja juomaa sekä ilmoitettava heille, että ruhtinas haluaa ajaa tuollaiset raakalaiset maasta pois….””(https://tunnustuskirjat.fi/vahakatekismus.html)