Pyritkö voittamaan synnit elämässäsi ?

Onko uskonelämäsi keskus syntien voittamisessa ?

Pyritkö enemmän keskittymään uskonelämässä siihen että voittaisit synnit mitä elämässäsi on vai  keskitytkö syntien tunnustamiseen? 

Uskon että näistä kahdesta vaihtoehdosta löytyy pitkälti kristillisyys mitä maailmalta löytyy tai Suomesta . Ja usein varmaan kaikki kristityt yrittää tulla paremmaksi ihmiseksi ja saada voittoja synnistä , jossakin elämänsä vaiheissa . 

Kun pyrimme voittamaan syntimme elämässä niin väistämättä me olemme ajatustemme ja mielemme kanssa , niin että uskonelämme keskittyy itseemme . 
Joudumme silloin usein laskemaan rimaa kun näyttää siltä että voittoja ei tule synnistä tai ainakaan tarpeeksi vaan sydän vaatii meiltä enemmän , eikä sydän tunne useinkaan lepoa ja rauhaa .Se kaunis ajatus että nämä muutamat helmasynnit on nyt hyvän kristityn mallista vailla ja kun ne saadaan voitettua niin ihan kelvollinen jopa hyvä kristitty olen . Joskus valo vaan osuu arkaan ja valossa muistuu mieleen että historia ei olekkaan niin ruusuinen eikä edes aika kultaa muistoja kun samat synnit on kulkenut mukana vuosia ja jopa vuosikymmeniä ja musta lista on vain kasvanut . Myös evankeliumi on silloin  peitossa  , koska olemme keskittyneet oman itsemme kanssa painimaan . Ja tilannetta ei paranna asia jos 
Seurakuntayhteys ei tarjoa 
Syntientunnustamiselle sijaa 
ja jos oppi ei tunnusta ihmisessä asuvaa syntiä .
Silloin ihminen on lain alla enemmän tai vähemmän . 

Mutta jos me keskitymme tunnustamaan syntimme 
siis toisin sanoen pysymään Kristuksessa niin meidän elämässä on lepoa ja rauhaa,
Koska elämämme ja syntiongelma on saanut 
vastauksen . Silloin olemme myös sillä paikalla että tiedostamme synnin olemuksesta sen kauheuden ja itsessämme sen oikein asuvan meissä ja siihen  lääke että 
vain Kristus voi meitä auttaa 
ja alamme janoamaan sitä vapautta ja silloin meillä on oikea tie kohdata syntimme .Ja myös Jumalan mieleistä halua pysyä erossa synnistä paremmin .  

Myös se miten ihmisen elämä alkaa näyttäytymään ulospäin , niin usein lain alla elävä ihminen alkaa vaatimaan samoja ponnisteluja muilta ihmisiltä kun itse harjoittaa ja ihminen kasvaa omaan vanhurkauteen , joka suoraan alkaa näkymään tekopyhyytenä ulospäin , omat synnit on peitossa silloin kun toisten synnit näyttäytyvät suurina  joskus jopa kadottavina ja oikeustaju on silloin nuhdella toista ja usein itsekkäistä motiiveista . Verraten itseään heikomman veljen edessä .

Kun syntien tunnustamiseen keskittyvä ihminen on niin monesti saanut kokea itsessään sitä synninturmelusta , että jotkut jopa kyllästyvät siihen ja alkavat kuuntelemaan niitä puhujia , jotka lupaavat parempaa ja usein myös kehuvat ja antavat ymmärtää että  ihminen voi tulla paremmaksi kun saa voimaa ja henkeä tarpeeksi Jumalalta. 
Syntien tunnustaminen vie ihmistä lapseuteen ja nöyryyteen ja oikeaan itsetietoisuuteen . Ja antaa ymmärrystä että jos tahtoo olla vahva niin pitää pystyä olemaan heikko. Mutta armossa saa kasvaa ja huomata että Kristus on tehnyt kaiken puolestani pelastuksen eteen . Silloin myös Jumalan kuva on rakastavampi ja lempeä . 

Jeesus kehoitti pysymään hänessä , se on hänen armossa ja anteeksiantamuksessa. 
Katse Kristuksessa , joka on tie , totuus  ja elämä . 
Minun tulis vähetä ja hänen kasvaa . Uskon että syntien tunnustamisen tie vaikka se vie  näkemään totuuden meistä itsestämme , niin samalla kirkastuu Jumalan rakkaus ja se suuri armo osaksemme , jota emme osaa ymmärtää miksi se on minua kohdannut , ilman ansioita . 

Syntien tunnustaminen on Pyhän Hengen työn seurausta ja siksi tähän tulee liittyä seurakunnan yhteys , että emme tee siitäkin suoritusta ilman Jumalan sanan vaikutusta . 
Kristus on voittanut Golgatalla synnin perkeleen ja kuoleman ja tähän voittoon saamme laskea turvamme joka päivä , kun tunnustamme syntimme niin Jumala on uskollinen ja vanhurskas  meitä kohtaan .  

142 KOMMENTIT

    • Pekka enkö ole jo aiemmin tuonut tätä asiaa selkeästi esille?

      Te etsitte orjantappuroista viinirypäleitä ja luulette/uskotte niitä löytäneenne.

  1. Niin tämä keskosasia on vaikea teologisesti kaikille kirkkokunnille tietyllä tavalla . Tuo Arin nostama ”kautta” pyhitys korintolaiskirjeen kohdasta olis lähinnä ja loogisin selvitys asiaan . Ei luterilaisuudessa kukaan pappi ole valmis sanomaan lopullista sanaa eikä varsinkaan kadotustuomiota . Joo Lutherin ohjeet saarnaajille on hyviä ja siinä on varjelusta että vältettäs harhaan menemistä . Ja usko on tarkoitettu kaikille omistettavaksi . 2000vuoden historian aikana teologitkin ovat tehneet mutkia matkaan monimutkaistamalla pitkillä selityksillä . Paavali on viisas ja oppinut mies mutta halusi julistaa ymmärrettävästi Kristuksesta

    • Timo Gummerus mietippä sitä kun JEESUS sanoo miksi Hän puhuu vertauksilla:

      10 Niin hänen opetuslapsensa tulivat ja sanoivat hänelle: ”Minkätähden sinä puhut heille vertauksilla?”
      11 Hän vastasi ja sanoi: ”Sentähden, että teidän on annettu tuntea taivasten valtakunnan salaisuudet, mutta heidän ei ole annettu.
      12 Sillä sille, jolla on, annetaan, ja hänellä on oleva yltäkyllin; mutta siltä, jolla ei ole, otetaan pois sekin, mikä hänellä on.
      13 Sentähden minä puhun heille vertauksilla, että he näkevin silmin eivät näe ja kuulevin korvin eivät kuule, eivätkä ymmärrä.
      14 Ja heissä käy toteen Esaiaan ennustus, joka sanoo: ’Kuulemalla kuulkaa, älkääkä ymmärtäkö, ja näkemällä nähkää, älkääkä käsittäkö.
      15 Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.’
      16 Mutta autuaat ovat teidän silmänne, koska ne näkevät, ja teidän korvanne, koska ne kuulevat.(Matt.13)

      Ymmärrätkö siis vertauksen puun hedelmistä, voitko koota viinirypäleitä orjantappuroista, jos et ymmärrä niin onko sydämesi paatunut ja tarvitset Jeesusta parantamaan sen.

  2. Arille kysymys ?
    Kun kirjoitit :
    Pyhän Hengen johtamana ottanut kasteen??
    Mistä tiedät että Pyhä Henki johti sinut toisen kerran kasteelle ?
    Kuka sanoi että ensimmäinen kaste oli mitätön ?
    Oliko kaste sinulle Kristuksen kuolemaan kastamista vai oliko vai sanottiinko sinulle että se on sinun kuuliaisuuden askel ?

    • Timo kirjoitat;” Ei luterilaisuudessa kukaan pappi ole valmis sanomaan lopullista sanaa eikä varsinkaan kadotustuomiota”

      Näitä luterilaisia pappeja ja teologeja toki on. He seuraavat loogisesti luterilaista perisyntioppia. Nämä ovat mielestäni rehellisiä ja uskollisia omalle opilleen.

  3. No en ole törmännyt oman kirkon piirissä .
    Ordoksisen kastekäsityksen mukaan lapsi kasteessa uudestisyntyy ja kohtuun kuollut lapsi on teidän teologiassa hyvin hataralla tulkinnalla raamatun sanan pohjalta . Onko ordodoksiopin mukaan paljon erilaisia tapoja uudestisyntyä vai onko sitä edes määritelty ?
    Joskus tuntuu siltä että ei olis ordodokseillekaan pahaksi uskonpuhdistuksen jälkeiset kirjaukset opin selvyydestä kun tuntuu olevan filosofis- mystistä pohdiskelua . Ja paljon raamatun ulkopuolista ajattelua , vaikka Serafimin prosentti osuudet 4-20% ihmisen osuus ja sitten lopuksi alkaa perumaan puheita että ei ainakaan minua vakuuta puhe ei tyyli eikä argumentaatiot. Puhe seurakunnalle ja yleisölle pitää olla selvää ja myös systemaattista.

  4. Timo Gummerus toteat minulle:””Mistä tiedät että Pyhä Henki johti sinut toisen kerran kasteelle ?””

    Olin oppinut luottamaan sihhen mitä Raamattu sanoo eli kun jokin kohta puhutteli niin kun rukoilin sen johdosta Jumalan ohjausta niin sain varmuuden.

    Kun tulin uskoon niin tietty etsin kirkosta apua ja soitin jopa seurakuntaan ja kysyin löytyisikö sieltä mun ikästä miestä ”opastamaan” ja sain sieltä, elin siis täydellisesti luterilaisessa seurakunnassa ja kyselin todella paljon ja eskustelin ”oppineitten” kanssa, toimin todella aktiivisesto seurakunnassa, mikään tai kukaan ulkopuolinen ei saanut minua epäilemään vauvana saamaani kastetta vaan täydellisesti ajatus tuli sydämeeni Pyhän Hengen nostamana Raamatusta Pietarin sanojen kautta.

  5. Oikeastaan kyse lopulta siitä, miten ”perisyntiä” tulkitaan vai kielletäänkö se kokonaan, kuten ”Pelagiolaiset” tekivät Kirkon alkupäivinä. Monet Kirkkokunnat kieltävät perisynnin myös tänäpäivänä ja heidän oppinsa myös ponnistavat tältä pohjalta.

    Käsite ”perisynti” on synnin olemuksellinen muoto, joka löytyy Raamatusta monin paikoin, mutta parhaiten se löytyy ihmisestä itsestään, kun Jumalan Laki sen paljastaa.

    Kun Raamattua luetaan ja tulkitaan pelkän ”tekosynnin” näkökulmasta, niin jäädään helposti inhimillisiin pohdiskeluihin, miten ihmisen tulee olla, että hän pelastuu… Tätähän opetuslapsetkin kyselivät: ”Kuinka kukaan voi pelastua?” Johon Jeesus vastasi: ”Ihmisille se on mahdotonta, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista”.

    Kun Paavali kirjoittaa, että hänet on myyty synnin alaisuuteen, niin hän kuvaa itseään ”orjaksi” joka ei voi vapautua orjuuden ikeestä, ellei joku ulkopuolinen taho lunasta, eli maksa häntä vapaaksi.

    ”Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
    Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen. Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
    Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu. Room.7:14-17

    Paavali ei huvin vuoksi käytä tuossa hyvin vahvaa kuvaa synnistä, joka on hänen sisimmässään oleva tahto, joka sotii Jumalan tahtoa vastaan. (Tälle syntiselle tahdolle löytyy Raamatun Kreikan kielestä myös sana, joka ei ole tekoa kuvaava, vaan tahtoa kuvaava) Tästä Paavali puhuu, kun kuvaa syntiä, joka asuu hänessä. (olemuksellinen synti)

    Itse olen kokenut ja saanut Armoa Armon päälle ja hyvin vakavasti ja nöyrällä mielellä väitän, että ilman perisynti käsitettä, on lähes mahdotonta ymmärtää, mitä Jumalan Armo työ Kristuksessa on. Olen myös tullut siihen johtopäätökseen, ellei syntinen ihminen kuole lain alle, niin hän ei myöskään voi elää Kristuksessa, sillä hän elää vielä omissa töissään lain alla.

    • Ismolta erittäin hyvä vastaus ja näin myös ajattelen , mitä olemme perineet se on synnin palkka kuolema . Ja ajattelen kun tietää opin syntikäsitteen niin tietää sen kirkonopista paljon, ja näkyy uskonelämässä. Tietoisuus omasta mahdottomuudesta on lopulta mielestäni avain rauhaan .vapauteen, iloon, kun Kristus on kaikki tehnyt. Ja voi jopa sanoa että hyvä jos särymme välillä , sillä emme voi olla vahvoja ettei pystytä olemaan heikkoja .särkynyttä ruokoa hän ei muserra.

  6. Timo Gummerus toteat:””Ari no mikä sinun uskonopin sisältö , että minkä tunnustuksen sinä tunnustat ? ””

    Ei minulla varsinaista ”oppia” ole vaan Jumalan ilmoittama Raamatun sana, se riittää, en tuo mitään ihmisten opetuksia vaan puhtaasti Raamatun sanaa.

    Tunnustan Jeesuksen Herraksi ja Jumalan Isäksi.

    Siis kun on törmännyt teidän kirkon tunnustuksiin niin ne on aikalailla muuttuneet aikojen saatossa vaikka ne ovat vieläkin kirkon tunnustuskirjoja, kuten esim se että Jeesus tulee tuomitsemaan tekojen mukaan kaikki niin nyt sitten joku onkin keksinyt ettei näin ole mutta unohtanut pyyhkiä aiemmista tunnustuksista pois tuon em, ihmettelen teidän lukutaitoa ja ymmärrystä.

    • En tiedä Ari mistä muutoksesta kirjoitat . Tunnustukset on joita ei yleensä muuteta mutta ihmiset tulkisee niitä eri aikoina erilailla , vaikkapa luterilaisuuden piirissä on paljon ns luterilaisia ja sama tunnustus mutta käytäntö on eri asia. .Sellainenopetus seurakuntaelämässå joka on oikeaa niin se kantaa hedelmää monellakin tavalla ja näkyvällä , yksi ehkä isoimpia on että lapset seuraavat sitä samaa uskoa kuin vanhemmilla on . Ja oikean opin tuntee siitä myös yhteydestä , yksi usko yksi kaste ja koetaan perheyhteyttä . Ulkopuolella oleviin suhtaudutaan ystävällisyydellä jne . Tietysti oikea oppi perustuu Jumalan sanaan . Harhaopettajia seuraavat ihmiset hetken ja se vain rikkoo ja erottaa . Vaikka näitä virtauksia mitä jenkeistä tullut , nauruherätys rikkoi mm vapaakirkkoa kovin . Ja jos Srk ei ole tietoinen Jumalan sanasta niin on herkempi kaikelle .
      Et siis usko että Jumalalla on kolme persoonaa? Se on kuva myös ihmissuhteelle avioliittoon , kun puolisot ovat riippuvaisia toisistaan mutta silti yksilöitä .Ovat siis yhtä ja silti kaksi persoonaa . Niin on Poika ja PyhäHenki ja Isä ja kaikki ovat persoonia erillisiä mutta ne on silti yksi samaan aikaan . Rakkauden huipentuma joka on näin Jumalisuudessa . Jos sinulla on vaimo niin te olette yksikkö pariskunta ja samaan aikaan te olette erillisiä . Siinä on myös Jumalallisen rakkauden salaisuus että ihminen tarvitsee olla riippuvainen toisesta avioliitossa mutta myös vapaa yksilönä . En tiedä selitinkö vaikeasti .
      Perisynti raamatusta nousee esille selvästi että olemme kaikki syntisiä ja siitä syntiinlankeemuksesta seurasi / perimme ”palkan ” ja se on kuolema , sillä ilman syntiinlankeemusta me ei kuoltas ., se on perintö synnistä . Raamattu osoittaa myös että vain yksi on synnitön Jeesus Kristus . Elämä osoittaa jo pienissä lapsissa synnin . Syntiä emme osaa ajatella Jumalan pyhyyden edessä , koska emme täysin ymmärrä kumpaakaa niin laajasti kuin se todellisuus on . Jumalan pyhyyden edessä ei kestä lihasta syntynyt , ei voinut Mooseskaan katsella Herran kasvoja. Jumalallinen on Jumalasta ja lihasta syntynyt on liha . Jos lihasta syntynyt olis sitä hyvää ja pyhää mitä Jumalan eteen meneminen velvoittaa niin sitten vaan lihanjalostus käyntiin mutta ei tule kuin surkeata lihanpyhitys oppia . Jos olisimme hyviä pohjimiltaan niin siinä olis hyvä alku Jumalalle rakentaa parempaa ihmistä . mutta ei raamattu selvästi osoittaa että ihmisessä se on minun lihassani asu mitään hyvää . Siksi Jumala uudestisyntymä. Kautta tulee asumaan Pyhän Hengen kautta ihmiseen uutena luomuksena asumaan ja tämä joka Jumalan hengestä syntynyt niin ei tee syntiä . Meissä on siis kaksi josta Paavali paljon puhuu – liha himoitsee hengeä vastaan . Jos ihminen olis hyvä pohjimiltaan ja Jumalalle kelpaava niin silloin nämä kaksi olisivat hyvässä yhteishengessä ja syntiä ei olis . Etkö huomaa itsessäsi syntiä Ari ? Sanotko niitä ulkoapäin tulevien vaikutteiden aikaansaannoksia ? En ymmärrä miksi perisynti , ihmisen syntisyys kiistetään vaikka se on niin monessa kohdin selvästi raamatussa . Aadamista 10 sukupolvea Lemekiin Nooan isään ne sen ajan ihmiset olivat yli 100vuotta niin syntisiä että kaiken aikaa ajatukset olivat pahoja ja lopulta 8 pelastui mutta ei nekään synnittömiä olleet . Tämä asia vaikuttaa meidän uskonelämään merkittävästi ja suhteeseen Jumalaan . Silloin pitäsi olla rehellinen kun kuolema koittaa että voitas sanoa Jumalalle että pyydän armoa osalle minusta kun minun tietty osa on hyvää ja se ei tarvitse sinua . Mutta kun olen ollut kuolinvuoteiden vieressä kuolevien luona niin ei siellä ole ollut kuin yksin Kristus vain Kristus ja silloin me uskallamme täältä lähteä kun peruste on 100% Kristuksen työssä . Ja lopulta näin käy eri kirkkojen ja seurakuntalaisten kanssa kun se hetki koittaa niin silloin ei puhuta kuuliaisuuden askelista eikä jumalistumisopista , ei ansioista vaan yksin armosta ja tämä on hyvä tiedostaa jo täällä ajassa ja elää kristityn vapautta täällä Ja kyllä meidät on kutsuttu Srk yhteyteen ja hebr 10 sanoo ettei me jätettäisiin Srk kokouksia ja samassa luvussa on Kristuksen kuolinhetkellä revennyt esirippu ja sen tilalla nyt Kristuksen ruumis – Srk , jonka kautta saamme mennä taivaan kotiin!

    • En minä ala hedelmiä erottelemaan kun en tunne sinua ja en muutenkaan . Kuunvaihteessa olis menovinkki miestenpäivät Jyväskylän lähellä Vapaakirkon leirikeskuksessa Kiponiemessä .Lhpk sivuilla tietoa siitä . Siellä on juttuseuraa ja voi vapaasti keskutella epäillä ja miettiä ja kysellä. Vois kyytikin järjestyä . On hyvä Ari käydä eri paikoissa ja rukoilla että sais Srk yhteyden , on helpompi tehdä matkaa toisten kanssa ja saa jakaa kuormia ja murheita , olemme lopulta samassa veneessä ja tahdomme kerran päästä lopulliseen kotiin. .

    • Timo Gummarus kiitos kun tunnut ”kantavan huolta” minun hengellisestä elämästä.

      Et ole tainnut vieläkään ymmärtää etten ota kijaintakaan Lutherin opetuksista enkä näin myös hänen seuraajien, minulle on selvää että hän oli väärä opettaja kun sen todistaa niin moni hänen kirjoituksensa.

      Eb etsi viinirypäleitä orjantappuroista Jeesuksen sanojen mukaan en voisi sieltä niitä koota. Siis en etsi iankaikkisen elämän sanoja luterilaisuudesta.

  7. Et voi Ari vetää alas luterilaisuutta , koska olet Suomalainen . Pohjimiltaan kysymys ei ole Lutherista vaan Jumalan Hengen vaikutuksesta ja yksin Hänestä kun Hän avasi totuutta uskonpuhdistuksen aikaan . Yhtä hyvin voimme puhua Paavalin teologiasta jonka Jumala on hänelle antanut puhuttavaksi. On absudia vetää luterilaisuus Suomessa tyhjäksi koska se kieli ja kirjaimet millä kirjoitat on myös luterilaisuuden vaikutusta , raamatun käännös , koululaitos , pyhäkoulu, rippikoulu , yhteuskunnan oikeusjärjestelmä . Katolinen kirkkokin myöntää olevan hyviä vaikutuksia uskonpuhdistuksessa . On sanottu että Suomessa on luterilaisin helluntaiseurakunta ja sen voi todeta kun seuraa millaista se on vaikka Jenkeissä . Se että luterilainen nimi on kirkolla jota Luther ei olisi edes halunnut ja se ei sovi luterilaisuuteen että ihminen nostetaan pyhimyksen asemaan kun kaikki opettajien tehtävä on osoittaa yksin Kristus . Ja luterilaisuus on kenties ainoa jossa ei ole synergismiä vaan yksin Kristus meni Golgatalle kärsimään ja sovittamaan kaikkien ihmisten synnit , kun hän lähti Getsemanesta kohti ristinkuolemaa hän sanoi että hänen sielunsa on syvästi murheellinen aina hamaan ristinkuolemaan asti . Jumala kuoli ristillä minun ja sinun puolesta , pyhyys on kätketty suureen rakkauteen ja armoon vastaanotettavaksi .Ristin kuolema on voitto jonka Jumala pojassa tarjoaa suuressa armossa ja rakkaudessa. Tähän kätkeytyy Paavalin kirjeiden opetukset mm jotka Jumala Lutherille kirkasti , mutta edelleen Luther oli yksi opettaja joka näytti tietä Kristuksen luo.
    On helppo sanoa että vain raamattu on ylin ohje ja hyvä niin , mutta jos usko ei perustaudu ja jäsenny johonkin seurakunnalliseen kehykseen , onko se raamatullista kristillisyyttä koska silloin ei ole Kristuksen ruumiin jäsenyyttä vaan ihminen tekee itse oman opin ja lokeroituu omaan viisauteensa . Raamatullisen opin ja uskon ydin on yhteys ja ykseys eikä yksinyrittäminen. Srk on muuten paitsi sinua ja lahjojasi ja sinä seurakunnan lahjoja, veljiä ja sisaria , perhettä .Voisin sanoa että kaikista tulee luterilaisenkin uskon tunnustavia kuolinvuoteella kun kuolemaa tulee ja silloin on vaan yksin Kristus ,näin on käynyt ja jos on aikaa todellisuus kohdata siinä ,myös ehtoollisen raamatullinen merkitys joskus avautuu vasta kuolinvuoteella .

    • Timo Gummerus mietippä mitä JEESUS sanoo mitä tulee tapahtumaan:

      Matt. 11:12
      Mutta Johannes Kastajan päivistä tähän asti hyökätään taivasten valtakuntaa vastaan, ja hyökkääjät tempaavat sen itselleen.

      Siis minulle tuo tarkoittaa että saatana perustaa oman ”taivasten valtakunnan” eli kirkon jota hän itse hallitsee, minulle se on selvää mistä tämän voi todella nähdä, kuinka näiden kirkkojen jäsenet elävät ja kuinka niitä ohjataan, tästä on hyvä esimerkki nyt tuolla naapurissa oleva kirkko on mukana sodassa saman kirkon toista maata vastaan, se ei voi millään olla Jumalasta ja Pyhä Henki ei voi toimia siellä.

      Samoin kun suomessa oli liki kaikki luterilasia niin silloin alkoi sisällissota, se on selkeä hedelmä ettei ko kirkko voi olla oikea Jeesuksen seurakunta.

Timo Gummerus
Timo Gummerus
Armahdettu syntinen , luterilainen