Onko uskonelämäsi keskus syntien voittamisessa ?
Pyritkö enemmän keskittymään uskonelämässä siihen että voittaisit synnit mitä elämässäsi on vai keskitytkö syntien tunnustamiseen?
Uskon että näistä kahdesta vaihtoehdosta löytyy pitkälti kristillisyys mitä maailmalta löytyy tai Suomesta . Ja usein varmaan kaikki kristityt yrittää tulla paremmaksi ihmiseksi ja saada voittoja synnistä , jossakin elämänsä vaiheissa .
Kun pyrimme voittamaan syntimme elämässä niin väistämättä me olemme ajatustemme ja mielemme kanssa , niin että uskonelämme keskittyy itseemme .
Joudumme silloin usein laskemaan rimaa kun näyttää siltä että voittoja ei tule synnistä tai ainakaan tarpeeksi vaan sydän vaatii meiltä enemmän , eikä sydän tunne useinkaan lepoa ja rauhaa .Se kaunis ajatus että nämä muutamat helmasynnit on nyt hyvän kristityn mallista vailla ja kun ne saadaan voitettua niin ihan kelvollinen jopa hyvä kristitty olen . Joskus valo vaan osuu arkaan ja valossa muistuu mieleen että historia ei olekkaan niin ruusuinen eikä edes aika kultaa muistoja kun samat synnit on kulkenut mukana vuosia ja jopa vuosikymmeniä ja musta lista on vain kasvanut . Myös evankeliumi on silloin peitossa , koska olemme keskittyneet oman itsemme kanssa painimaan . Ja tilannetta ei paranna asia jos
Seurakuntayhteys ei tarjoa
Syntientunnustamiselle sijaa
ja jos oppi ei tunnusta ihmisessä asuvaa syntiä .
Silloin ihminen on lain alla enemmän tai vähemmän .
Mutta jos me keskitymme tunnustamaan syntimme
siis toisin sanoen pysymään Kristuksessa niin meidän elämässä on lepoa ja rauhaa,
Koska elämämme ja syntiongelma on saanut
vastauksen . Silloin olemme myös sillä paikalla että tiedostamme synnin olemuksesta sen kauheuden ja itsessämme sen oikein asuvan meissä ja siihen lääke että
vain Kristus voi meitä auttaa
ja alamme janoamaan sitä vapautta ja silloin meillä on oikea tie kohdata syntimme .Ja myös Jumalan mieleistä halua pysyä erossa synnistä paremmin .
Myös se miten ihmisen elämä alkaa näyttäytymään ulospäin , niin usein lain alla elävä ihminen alkaa vaatimaan samoja ponnisteluja muilta ihmisiltä kun itse harjoittaa ja ihminen kasvaa omaan vanhurkauteen , joka suoraan alkaa näkymään tekopyhyytenä ulospäin , omat synnit on peitossa silloin kun toisten synnit näyttäytyvät suurina joskus jopa kadottavina ja oikeustaju on silloin nuhdella toista ja usein itsekkäistä motiiveista . Verraten itseään heikomman veljen edessä .
Kun syntien tunnustamiseen keskittyvä ihminen on niin monesti saanut kokea itsessään sitä synninturmelusta , että jotkut jopa kyllästyvät siihen ja alkavat kuuntelemaan niitä puhujia , jotka lupaavat parempaa ja usein myös kehuvat ja antavat ymmärtää että ihminen voi tulla paremmaksi kun saa voimaa ja henkeä tarpeeksi Jumalalta.
Syntien tunnustaminen vie ihmistä lapseuteen ja nöyryyteen ja oikeaan itsetietoisuuteen . Ja antaa ymmärrystä että jos tahtoo olla vahva niin pitää pystyä olemaan heikko. Mutta armossa saa kasvaa ja huomata että Kristus on tehnyt kaiken puolestani pelastuksen eteen . Silloin myös Jumalan kuva on rakastavampi ja lempeä .
Jeesus kehoitti pysymään hänessä , se on hänen armossa ja anteeksiantamuksessa.
Katse Kristuksessa , joka on tie , totuus ja elämä .
Minun tulis vähetä ja hänen kasvaa . Uskon että syntien tunnustamisen tie vaikka se vie näkemään totuuden meistä itsestämme , niin samalla kirkastuu Jumalan rakkaus ja se suuri armo osaksemme , jota emme osaa ymmärtää miksi se on minua kohdannut , ilman ansioita .
Syntien tunnustaminen on Pyhän Hengen työn seurausta ja siksi tähän tulee liittyä seurakunnan yhteys , että emme tee siitäkin suoritusta ilman Jumalan sanan vaikutusta .
Kristus on voittanut Golgatalla synnin perkeleen ja kuoleman ja tähän voittoon saamme laskea turvamme joka päivä , kun tunnustamme syntimme niin Jumala on uskollinen ja vanhurskas meitä kohtaan .
Paavali sanoi ennen kuolemaansa että vaikka olemme uskottomat niin Jumala ei salli itseään kieltää ja myöhemmin – jos me tunnustamme syntimme niin hän on uskollinen ja vanhurskas meitä kohtaan . Älä katso taakse vaan katso Kristukseen , sillä hänellä on tie ollut kaikkina aikoina , etsiydy sinne missä Jumalan sanaa saarnataan ja opetetaan raamatun mukaan ja jaetaan armonvälineitä sanan mukaan .Rukoile johdatusta älä etsi virheitä luopumuksesta vaan sanasta turvaa omalle itselle ,meitä ei ole laitettu ensisijaisesti tarkkailemaan ja puolustamaan Jumalan sanaa vaan Jumalan sana tahtoo puolustaa meitä .
Ymmärrätkö todella mitä kirjoitat, juurihan Jeesuksen sanat ovat ne joihin turvaan eli olen kuuliainen niille.
Tuntuu kuin Jeesuksen sanat valuvat sinusta kuin vesi hanhen selästä, et tartu niihin ollenkaan vaan kumoat omilla opeillasi ne.
Mikä on joka tulee tuomitsemaan meidät kaikki viimein, Jeesuksen sanat, olemmeko niille kuuliaiset:
Joh. 12:48
Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.
Alkaen ”tehkää parannus!”
Mitä tulee mieleen Jeesuksen kylväjävertauksesta, minulle tulee sen ensimmäiset sanat kun Jumalan sanaa kylvetään niin saatana tulee ja ottaa sanan heti pois, kuinka, juuri siten että saatana saa valheellaan ihmisen torjumaan Jeesuksen sanat sillä että tämä jo tietää asian oikean laidan ja varsinkin Jeesuksen sanat ”tehkää parannus” sillä että saatana syöttää valheen että ihminen on jo oikeassa uskossa eikä enää tarvitse Jeesusta parantajakseen.
Pasanen,
Sinä et hyväksy mitään kristillistä seurakuntaa omaksesi?
Kari Paukkunen teenkö siis mielestäsi väärin kun en ota Lutherilta kirjaintakaan kun olen lukenut hänen kirjoituksista mm ns ”uudestikastajia” kohtaan juutalaisia kohtaan tai niitä nuoria kohtaan jotka eivät halua opetella ulkoa tiettyjä asioita?
Pidätkö noita hyvänä vaiko huonona hedelmänä, minä en voi käsittää kuinka uskova voi tuomita ketään kun kerran Jeesus kieltää, niinpä pidän noita selkeästi huonona hedelmänä joten Jeesuksen sanan mukaan en etsi tällaiselta opettajalta mitään, en voi löytää häneltä mitään hyvää.
Sinä et hyväksy mitään kristillistä seurakuntaa omaksesi?
Kari Paukkunen teinkö väärin?
Eihän kyse ole siitä mitä minä hyväksyn vaan mitä Jeesus sanoo.
Ari Pasanen,
En minä ole sinua syyttämässä. Kysyn, hyväksytkö jonkin kristillisen seurakunnan omaksi seurakunnaksesi? Raamatussa kerrotaan siitä, että seurakuntia alettiin perustamaan Helluntain jälkeen. Hyväksytkö jonkun omaksesi?
Sanot: ”Eihän kyse ole siitä mitä minä hyväksyn vaan mitä Jeesus sanoo.” (Ari Pasanen)
Menikö mielestäsi kaikki väärin jo silloin kuin ensimmäinen seurakunta perustettiin?
Kari Paukkunen oiot mutkia suriksi kun oletat että kirkko olisi jotenkin jatkumoa alkuseurakunnille, ei ole ja sen näkee jo selkeästi rooman kirkon historiasta, ei kukaan ihminen voi päättä toisen puolesta että tämän on pakko olla kristitty eli rooman valtakunnan pakko usko on saatanan oman kirko juttu. vai hyväksyisitkoö että jos suomeen tulisi esim helluntai srk joka saisi eduskuntaan niin suuren enemmistöb että säätäisi lain että kaikkien suomalaisten tulee kuulua helluntaisrk.hon? tällainenhan tapahtui kun suomessa ”pakkokäännytettiin” luterilaisuuteen.
”Kari Paukkunen oiot mutkia suoriksi kun oletat että kirkko olisi jotenkin jatkumoa alkuseurakunnille, ei ole ”
Miten kaikki lopun ajan alussa jatkui Pyhän Hengen vuodatuksen jälkeen sinun mielestäsi Ari Pasanen ?
Onko Ari niin että oot lukenut jotain ns uudestikastajien tekstejä , jotka ei monikaan ole totta ja konteksti puuttuu ? Ei kai kristillisyys ole sitä että etsitään ihmisiä eri kirkkokunnista ja kerrotaan mitä syntiä löydetään heidän elämästään . Olet Ari todella julma ja annat tuomioita kuolleiden ihmisten kirjoituksista joista et tiedä totuutta ja missä yhteydessä ne on sanottu . Ja haluat sulkea silmät vaikka luterilaisuuden hedelmistä . Ja tekee ristiriitaiseksi se että siteeraat luterilaisia tunnustuskirjoja argumentoiden tekstillä ja sitten vedät alas toisessa kohdin. Tuntuu että sinun hyvyys on että et tarvitse mitään seurakuntaa? Mitä armo sinulle Ari merkitsee sinulle tai suhteessa muita ihmisiä kohtaan.?
Timo Gunnerus toteat:”” Olet Ari todella julma ja annat tuomioita kuolleiden ihmisten kirjoituksista joista et tiedä totuutta ””
Kuinka olen ”tuominnut”, mitä on tuomitseminen?
Sitten kysyt mitä on armo minulle toisia ihmisiä kohtaan, no se on etten voi tuomita ketään koska itse elän armon alla, siis jos tuomitsisin niin joutuisin lain alle ja minut tuomittaisiin sen mukaan.
Pasanen, kyselet:
”Kuinka olen ”tuominnut”, mitä on tuomitseminen?”
Edellä kirjoitat:
”Tuntuu kuin Jeesuksen sanat valuvat sinusta kuin vesi hanhen selästä, et tartu niihin ollenkaan vaan kumoat omilla opeillasi ne.
Mikä on joka tulee tuomitsemaan meidät kaikki viimein, Jeesuksen sanat, olemmeko niille kuuliaiset:
Joh. 12:48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.
Alkaen ”tehkää parannus!”
”saatana syöttää valheen että ihminen on jo oikeassa uskossa eikä enää tarvitse Jeesusta parantajakseen.” (Ari Pasanen toistan Ari Pasanen)
Saatanan valheessa ovat kaikki muut kuin sinä?
Mikä on sinun seurakuntasi? Millä oikeudella sanot, että minä en tarvitse Jeesusta parantajakseni?
Kari Paukkunen miksikö eivät luterilaiset tarvitse Jeesusta parantajakseen, koska he uskovat saaneensa jo vauvana kasteessa Pyhän Hengen, siksi siis eivät terveet tarvitse parantajaa vai mitä parannettavaa enää olisi kun kerran on jo saanut Pyhän Hengen????
Minä tarvitsen Jeesusta joka päivä loppuun saakka.
Kari Paukkunen oletko saanut Pyhän Hengen vauvakasteessasi?
Siis mietippä nyt kuinka Pyhä Henki vaikutti vaikkapa Pietariin ja Paavaliin, oliko siinä eroa kun he saivat Pthän Hengen?
Jos uskot saaneesi Pthän Hengen jo kasteessasi niin kuinka vielä Jeesus sinut parantaisi kun sinut paatunut sydän on jo parannrttu ja uskot ymmärtäväsi Raamatun sanan ja kuulecasi Jeesuksen äänen?
Pasanen,
Tässä muutamia Elävän Jumalan, Hänen, joka oli, ja joka on sekä joka tuleva on, sanoja, jotka on minulle annettu. Niitä ei Jumalan vastustaja (etkä sinä) voi minulta riistää. Minä en katso Jeesuksen sanoja ylen. Sinä saat pysyä omassa harhassasi, koska väität minun kieltävän Kristuksen sanan.
6:68 Simon Pietari vastasi hänelle: ”Herra, kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat;
Johanneksen evankeliumi: 6:37 Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.
1.Korinttolaiskirje: 1:9 Jumala on uskollinen, hän, jonka kautta te olette kutsutut hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, yhteyteen.
Roomalaiskirje: 11:29 Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu.
Ilmestyskirja. 3:10 Koska sinä olet ottanut minun kärsivällisyyteni sanasta vaarin, niin minä myös otan sinusta vaarin ja pelastan sinut koetuksen hetkestä, joka on tuleva yli koko maanpiirin koettelemaan niitä, jotka maan päällä asuvat.
Kari Paukkunen pääsevätkö kaikki taivaaseen jotka huutavat Herra Herra Jeesukselle?
Tai copy pastaavat Raamatun lauseita omaan elämäänsä?
3:18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen. 3:36 Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä.” 5:24 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään.
Voi lukea ja uskoa suoraan Raamatusta. Sana ei myöskään muutu copy pastattuna.
Ari miten sinä käsität että esim Paavali sai Pyhän Hengen kun vetoat siihen että kasteessa ei saada Pyhää henkeä ! Kerro nyt sanan mukaan ja se tietysti tukee monia muita raamatun kohtia . Saiko Saulus Tarsolaisena Paavali Pyhän Hengen damaskosken tiellä kun kohtasi Jeesuksen – ei
Saiko Pyhän Hengen kun sai näkönsä takaisin kun Ananias rukoili että sais näkönsä takaisin – ei , Paavali kastettiin – sai . Ei raamattu ole pelkästään informaatiota vaan se on annettu meille elämäksi että me voisimme oppia tuntemaan Kristusta . Haukkumasi luterilaiset on niin huonoja kristittyjä että heidän elämänsä turva Kristuksen sovitustyö ristillä missä voitettiin synti perkele ja kuolema ja tähän voittoon me uskomme sanan mukaan jossa meille lahjoitetaan voitto ja saamme uskoa odottaen ylösnuosemusta . Luterilaisuudessa kirkkovuoden tekstit on tarkoitettu yhdeksi meille oppia tuntemaan raamattua muun seurakunnan opetuksien lisäksi .Ja koko messu on iso kokonaisuus joka raamatun opetuksien kanssa sointuu ja yhtyy yhteen. Tämän sunnuntain evankeliumitekstissä puhutaan sadanpäämiehen uskosta , jota ei ollut suurempaa Herramme maan päällä tavannut . Mieti Ari lukien mitä se teksti kertoo suuresta uskosta vaikka sisältöä ; nöyryydestä , kuuliaisuudesta ja elämän vaelluksesta !
Juuri se parjaamasi Luther on sanonut ehtoolliselle menosta nöyriä sanoja ; että hänen ehtoolliselle menon suhteen kelvollisuus on niin ja näin . Jos ihminen sanoo olevansa uskollinen ja Jeesuksen seuraaja niin hän valehtelee , sillä me tarvitsemme anteeksiantamusta ja kyllä meillä pitäisi olla tieto missä me voimme kohdata Kristuksen – tietysti siellä missä hän on luvannut olla . Ari kerro missä kaikissa sinä voit kohdata Kristuksen täällä . Oikea oppinen kristitty ajattelee uskon olevansa raamatun lauseita toisteleva , mutta ihminen ei voi koskaan ymmärtää vaikka kasteen merkitystä jos hän katsoo itseensä ja ihmisen kykyihin eikä tajua kasteen olevan lahjaa tai ajattelee että hänellä on kuuliaisuus juhlan aiheena kun kastetaan toisen kerran ja hyvä toivomus että tulisi paremmaksi ihmiseksi . Sellainen usko Jumalan yhteyteen on ansiollisuutta ja ihminen ottaa kunniaa , se ei ole Kristus- keskeistä ( helppo todistaa ).
Opetuslapset kysyivät kenen luo menisimme ? Missä on elämä Ari minne mennä ?
Viisautta on Jumalan sanassa ja Jumala on pitänyt vanhurskautta yllä kaikkina aikoina eli sinun tulkintasi on että ihmiskunta ollut pimennossa vuosisatoja ja sitten uudestikastajat löysivät oikean opin on ihan bluffia . Ja on härskiä väittää että niin alkuseurakunta kuin koko kristillinen seurakunta on ollut väärässä , kaste asiassa .
”Kristus- keskeistä ”
Aamen! Pyhä Henki kirkastaa Jeesusta Kristusta, hänen sanojaan ja hänen seurakunnalle antamia lahjoja. (Olen kuullut, että jossain muualla saatetaan korostaa ja nostaa esille omia töitä pelastuksen perustana.)
Alkuseurakunnassa kastettiin pienet lapset ja jaettiin heille myös ehtoollista ja se käytäntö oli välillä pois 1000vuotta luterilaisilla ja on otettu taas käytäntöön ja sitä sovelletaan eri kirkoissa eri lailla . Kaste ja ehtoollinen kuluu kiinteästi yhteen . Luterilaisuus ei etsi ihmeitä koska eletään ihmeiden keskellä ja niitä myös tapahtuu , yks iso ihme oli Jeesuksen maanpäällä olon aikana kun hän muutti veden viiniksi ja nyt ehtoollisessa hän muuttaa sanansa kautta viinin vereksi ja leivän hänen ruumiiksi . Paljon löytyy kaikkiin näihin esikuvallisuutta vanhasta testamentista ja kaikki kietoutuu yhteen ja monet asiat huipentuvat messussa ja itse asiassa on hämmästyttävää kuinka paljon tekstit liittyvät Jumalanpalveluselämään . Johanneksen evankeliumin 6 luku kertoo , kuinka isoon ihmeen kautta (2kalaa ja 5 leipää) Jeesus johdattaa puheensa kysymyksien kautta ehtoollisen merkitykseen. Silloinkaan ihmiset eivät halunneet ottaa vastaan puhetta että syödään hänen ruumiinsa ja juodaan hänen verensä .
Jos olisin taiteilija ja minulle annettaisiin tehdä alttaritaulu ja saisin valita kuvan niin tekisin kuvan jossa paksu esirippu olisi revennyt kahtia ja esiripun välissä olis Jeesus ja hänen lävistetyt kädet ojentuisi kohti alttaria ja hänen takanaan loistaisi taivaallinen kirkkaus . Tämä kuva tulee hebr kirjeen 10 luvusta , jossa Kristuksen ruumis on esiripun tilalla ja menemme hänen ruumiinsa kautta kaikkein pyhimpään.
Kari Paukkunen tuot seuraavan:”” Pyhä Henki kirkastaa Jeesusta Kristusta, hänen sanojaan ja hänen seurakunnalle antamia lahjoja. (Olen kuullut, että jossain muualla saatetaan korostaa ja nostaa esille omia töitä pelastuksen perustana.)””
Minä en korosta omia tekoja pelastuksen perustana, siis olin kuollut synnin takia ja Jumala herätti henkensä kautta eloon, se mitä tämä tarkoittaa on että kun saa JUMALAN VOIMAN niin ei enää olekkaan kykenemätön elämään Jeesuksen sanojen mukaan, ei se että on kuuliainen Jeesukselle ole se pelastuksen perusta vaan se rakkaus, rakkaus joka vaikuttaa teoissa, rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa näin sanoo Raamattu.
Ketään ei voi pakottaa rakastamaan eikä ketään voi opettaa rakastamaan, Jumala vuodattaa rakkautensa uskovien sydämeen Pyhän Hengen kautta.
No miten Ari kun olet sitä mieltä että kasteessa ei uudestisyntyminen taoahdu ja otit esille Paavalin niin kerro missä hän sanan mukaan uudestisyntyi? Täytyy toki olla väitteille pohjaa.
Sen haluan Ari sanoa että älä puolustele itseäsi , sillä voin sanoa että ei meillä kenelläkään ole mitään puolusteltavaa ja siksi tarvitsemme Kristusta kaikki vaikka ei sitä edes tietäisi tai tunnustaisi . Tämä kertoo sen että olemme syntisiä ja vailla valoa ja kirkkautta omassa itsessämme . Siksi juuri tarvitsemme sitä seurakuntayhteyttä että meillä olisi Jumala joka puolustaa , koska yksinäisen uskovan / yksinäisen puun myrsky voi kaataa ja varmaan tiedostat missä ajassa elämme .
Timo Gummerus ainakin Paavali oli aikuinen siitä kai olemme samaa mieltä?
En omasta mielestäni tuonut Paavalin Pyhän Hengen saamista ajankohdan takia vaan kuinka se vaikutti, siis ennen niin kiihtoa jopa murhaa täynnä olevasta tulikin kaikkea väkivaltaa kaihtava evankeliumin julistaja.
Ari , kristillinen kaste on Jumalan lahja ja se toimitetaan Jumalan rakkaudesta hänen armotekona että ihminen kastetaan Kristuksen kuolemaan että hänellä olis kerran ylösnousemus yhdessä Kristuksen kanssa . Kristillinen kaste ei ole vauva kaste vaan kaikki kastetaan jotka tahtovat ottaa hänet vastaan , aina ja koko ajan kristikunnassa kastetaan eri- ikäisiä , ikä ei ole lahjan saajan este . Se olisi hullu ajatus jos ristiäisiin joku toisi vaikka vauvalusikan ja äiti sanoisi että ei se halua sitä rakkauden lahjaa ottaa vastaan eikä se edes ymmärrä sitä . Kastekäskyn selvyys on kastamalla ja opettamalla ja aivan jokaisen Kristus haluaa ottaa omaksensa jo heti pienenä . Kristillisyys kun levisi niin levisi äkkiä myös perhekuntakasteet ( Paavalikin kastoi muutamia perhekuntia ) ja sen jälkeen alettiin kastamaan pieniä lapsia kristittyihin perheisiin ja tämä oli niin päivänselvä asia , koska lapset haluttiin tietysti siihen liittoon liittää jo pienenä . Uudesta liitosta ei ole annettu määräystä kuten vanhanliitosta että ympärileikkaus piti suorittaa 8 päivän ikäisenä . Kaste asiasta puhuttu kristikunnassa paljon viimevuosisadan aikana kun on tullut erilaisia kastekäsityksiä . Ajattelen että syntikäsitys on suurin asia tässä johon kasteasiakin liittyy . Paavalilainen teologia avaa kaiken kristillisyydessä ristiinnaulitun Kristuksen kuvan edessä , oli sitten kysymys kasteesta , ehtoollisesta , sovituksesta , lunastuksesta , pyhityksestä ja se kuva kertoo ennen kaikkea suuresta rakkaudesta , kärsimyksestä jne . Kaikki kristillisyys on Kristus keskeistä jos Kristus saa olla keskiössä ja saa myös kunnian ja kiitoksen kaikesta ihmisen elämässä .
Oletko miettinyt kuinka kristillisyys levisi, ensin kun alkuseurakuntaa vainottiin niin se levisi juuri kun uskovat pakenivat näitä vainoja.
Entäpä kuinka vainotuista tulikin vainoojia vai tuliko sittenkään, siis miksi kristillisyydestä tulikin pakkousko eli rooman valtakunnan uskontona pakko ja kuinka sitä levitettiin väkivalloin sodilla, ristiretket, voitko mitenkään liittää tätä Jeesukseen ja Hänen sanoihinsa?
Siis ymmärrän ettei ketään voi järjellä saada ymmärtämään evankeliumia, eihän Jeesuskaan saanut fariseuksia ja kirjanoppineita tekemään parannusta, siis kyllä ihmisen itsensä tulee kohdata Jumalan kutsu ja sitten vasta on mahdollista tehdä parannus ja ottaa kaste ja näin saada synnit anteeksi ja Pyhän Hengen.
Jokaisen ihmisen tulee nöyrtyä Jeesuksen edessä, joko eläessään tai vasta viimeisellä tuomiolla kun jokainen ihminen tuomitaan tekojensa mukaan.
Kristinuskon leviämisen perusta on tietysti Jeesuksen sanoissa ja hänen sovitustyönsä lepää hänen asettamien armonvälineiden ympärillä . Seurakunta on johon itse Kristus on asettunut pääksi ja sen keskiö on Jumalanpalveluselämä jonka ympärille koko seurakunnan elämä rakentuu sisälle ja ulospäin . Sitä Kristus hallitsee rakkaudella . Kristinusko ei levinnyt villinä ihmisten liikkuessa eri paikkoihin .
Kristuksen lähetys ja kastekäsky oli kutsu mennä tekemään opetuslapsia ja Jeesus asetti myös ehtoollisen ja lähetti apostolit perustamaan seurakuntia ja niille asetettiin paimenet ja koko Jumalanpalveluselämä sai muodon ja perustuksen apostolien ja profeettojen opetuksien kautta . Oli ilmoitus että Jeesus on kuollut syntiemme puolesta ja oli todistajia – ylösnousemuksen todistajien todistus joka luettiin seurakunnille johon Paavali lisäsi itsensä koska oli kohdannut Jeesuksen ja myös lisäsi oman henkilökohtaisen todistuksen . Mutta evankeliumi ei ole pelkästään informaatiota vaan sanoissa on myös henki ja elämä . Jos vaikka menet luterilaiseen messuun niin jokainen osa siinä on raamatullista ja suurin osa alkuseurakunnallista alkuperää ei siis mitään reformaation aikana tullutta . Siitä on ihan tutkimuksia . Siis puhun sisällöstä en lauluista tai muusta kultuurivivahteista.
Paavali kertoo kolossalaisille kun olivat ottaneet omaan Jumalanpalvelukseen enkelipalvontaa yms että se on itsevalittua Jumalanpalvelusta . Voimme hyvällä mielellä uskoa että kun haluamme noudattaa apostolien opetuksia ja Kristuksen meille asettamien armonvälineiden käyttöä ja saarnata sitä Jumalan sanaa opettaen niin Kristus on siellä ja ihmiset saa kokea häneen yhteyttä ja turvaa ja rakkaudellisen ilmapiirin . Se mitä vetoat Ari usein Roomaan , niin en tiedä mistä olet lukenut historiaa ja miltä kantilta historiaa haluat nähdä? Noin 60 luvulla Rooman valtakunta oli suurvalta joka kattoi varmaan suurimman osan sivistynyttä maailmaa ja sen pääkaupunki oli Rooma . Silloin samaanaikaan Paavali mestattiin ja Pietari ristiinnaulittiin , alaspäin hänen toiveesta . Oli Keisarien valtakaudet ja keisari Nero aloitti systemaattiset vainot kristittyjä kohtaan joita kesti yli 200vuotta ja ensimmäinen kirkkolliskokous jossa määriteltiin kristinusko ja tunnustus oli Nikean kokous 325 vuonna . Tämä on ollut historian alku , kerro mitä vuosikymmentä haluat kommentoida tämän jälkeen että vois taustoista kattoa historiaa . On myös sotia vaikka Islamilaisuutta vastaan . On vain kirjoituksia joissa pyritään uhriutumaan oman uskonsa oikeaksi todistamiseksi , aina on kristittyjä vainottu ja syntiä toisia kohtaan . Nyt ajattelen että olet Ari lukenut jotain tekstejä joiden kautta haluat jotain uskoa puolustaa ja toisen osoittaa vääräksi . En tiedä onko järkeä etsiä kun meillä on Jumalan selvä sana emmekä voi historiaa muuttaa ja se ei lopulta ratkaise meidän elämässä yhtään mitään . Mielekkäämpää olisi haastaa vaikka eri kirkkokuntien käytäntöjä ja oppia kuin katsoa peräpeiliin . Vastauksia parhaiten tietysti antaa seurakunta itse jossa se kaikki olis myös koettavalla tavalla läsnä
Ari Pasanen ei tunnusta mitään kristillistä seurakuntaa omakseen?
On sanottu että mikään seurakunta ei ole maanpäällä täydellinen eikä sitten ainakaan kun minä tai sinä sinne menet.
On päivän selvää jos on pieniä lapsia niin silloin on hyvä löytää seurakunta kun ei se vaan riitä se oman perheen hartaudet ja rukoukset , mutta kyllä myös vanhemille sana varoittaa että emme jättäisi seurakunnan kokouksia . Se on vain turvaksi ja siunaukseksi itselle ja läheisille . Uskon että useissa paikoissa Suomessa on 50km etäisyydellä eri vaihtoehtoja käydä seurakunnassa . Ja uskovien yhteys on tärkeää että voi jakaa elämän iloja ja suruja