Kirkon tulevaisuus on Raamatun oikealla ymmärtämisellä. Raamattu on meidän tavallisten ihmisten kirjoittamista käsityksistä koottu teos. Sen kokoajilla oli omnat voimakkaat halut saada kaikki ihmiset oman valtansa alle. He kielsivät kaiken muun Jeesuksesta kirjoitetun tekstin hävitettäväksi tulevilta sukupolvilta. Esim. Gnostilaisuus, jonka oppi on, että jumala ei ole ihminen, ei mies eikä nainen. Hyvä esimerkki Raamatun kokoajien tarkoitusperäisyydestä.
Raamattuun sokeasti uskoville ei tutkijoiden tuloksilla ole mitään reaali arvoa. Esim. Lontoon Jeesus seminaarin 1985 200 tutkijoiden käsityksen mukaan Johanneksen evankeliumissa on noin yhden prosentin verran uskottavaa aineistoa. Esimerkkejä löytyy vaikka huru mycket.
Raamattu siis ei ole Kolmiyhteisen Jumalan Pyhän Hengen kirjoittama ihmisten nimillä.
Kirkkohallituksen tulkinnan mukaan varmaan myöskään 06.12 ei ole Suomen itsenäisyyspäivä.
Sitä tulee kirkkohallituksen mukaan varmaan viettää kaikkien kansojen itsenäisyyspäivänä. Lipuksi tietenkin nostetaan 06.12 sateenkaarilippu. Siinä on kaikkien kansojen värit.
Vai kuinka.
Vai olisiko hyvä, ettei kukaan viettäisi syntymäpäiväänsä, vaan sovittaisiin joku päivämäärä, jolloin kaikki juhlisivat sitä, että ovat joskus syntyneet.
Tuntuisiko hieman lattealta. Kuten se kaikkien kansojen itsenäistymispäiväkin.
Alkuperäinen aihe ja asia on helppo latistaa, vesittää ja mitätöidä sillä, että se laajennetaan tuolla tavalla. Sellainen ”on se kauheaa kun jossain on kauheaa” on toki oikein ajateltu, mutta äärimmäisen pinnallista, ja kadottaa kosketuksen kauheuden inhimilliseen totuuteen.
Siksi on parempi pitää holocaustin muistopäivä ihan omanaan, jotta muistaisimme ja tajuaisimme. Konkreettinen kauhuteko, konkreettisin uhrein, tapahtumapaikoin ja -ajoin, opettaa enemmän, kuin abstrakti yleisajatus: on se kauheaa kun jossakin on joskus kauheaa.
En oikein ymmärrä, miten muidenkin vainojen uhrien muistaminen vähentää holokaustin uhreja. Myönnettäköön, että vasta Natsi-saksan tekemät etniset puhdistukset saivat ihmiset välittämään isommassa mittakaavassa muista ihmisistä, ei se silti tee muista kansanmurhista ja etnisistä puhdistuksista yhtään merkityksettömämpiä.
Vähän meni ohi aiheen, mutta jotkut kuulemma juhlivat tasapäiviä, syntymäpäivien sijaan. esim. 1000 päivän ikäisyyttä, 10 000 päivän ikäisyyttä jne. tai visihan sitä juhlia vaikka juhlaphetkiä mitattuna kahden potensseina tyyliin; Hän on nyt 1024 päivää vanha tai että, vietän 16 384 juhlaani.
Jos luet edellä esittämäni esimerkit ajatuksella, ymmärrät varmaan väitteeni mitätöimisestä lavealla yleistämisellä.
Kyse on samasta, jos suree kuollutta puolisoaan, ja esim ystävä lohduttaa, että puolet kaikista jäävät leskiksi.
Jos menee lääkäriin ja todetaan että kova juttu, sulla on syöpä, ei paljoa auta kuulla, että syöpää esiintyy kaikkialla maailmassa. Ymmärrätkö globaalin yleisen ja rajatun traagisen eron?
Kuten Suomi on ansainnut oman itsenäisyyspäivänsä, jolloin sitä muistetaan ja kunnioitetaan sen puolesta kaikkensa antaneita, niin ovat holocaustin uhrit ansainneet oman muistopäivänsä.
Se ei estä vainojen vastustamista kaikkialla.
Tämä ei ole ainoa vainojen uhrien muistopäivä. Stalinismin ja natsismin uhrien eurooppalaista muistopäivää vietetään 23. elokuuta, ja Ruandan kansanmurhan uhrien muistopäivää 7. huhtikuuta. Onko muita?
Jeesus hahmo on rakennettu VT:n lauseista, ja myös muualta otetuista, jotka itseasiassa eivät sovi kuvaan koska esim. VT:n kirjoitukset on kirjoitettu aikaisemmin.
Profeetata eivät vaikuttaneet Jeesusksen syntymän aikana, tai hänen jälkeensä, joten heidän lauseensa eivät sovi Jeesukseen.
Kun Jesaja sanoo; ” Lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu ” se ei ole ennustus, vaan lapsi on syntynyt hänen aikanaan, 2700-vuotta ennen Jeesuksen syntymää. Sana syntynyt ei tarkoita, että tulee syntymään tulevaisuudessa.
Kun Sakarja sanoo: ” He katsovat minuun, jonka ovat lävistäneet… ”. Sakarja tietysti tarkoittaa itseään sanalla minuun, mutta kristityille se tarkoittaa Jeesusta.
Psalmista 22 on otettu lauseet ” Jumalani , Jumalani miksi minut hylkäsit ”
ja lisäksi maininta ; ” he heittivät minun vaatteistani arpaa. ”
Ensimmäinen lause liitettiin Jeesuksen avunhuudoksi ristillä, ja samoin myös toinen lause, ja sanotaan; koska näin oli kirjoitettu.
Psalmit on kirjoitettu ennen Jeesusta, ja näissäkin lauseissa tulee ymmärretyksi se, että puhutaan tapahtuneista asioista, ei vasta Jeesuksen jälkeen häneen liitetyistä asioista.
Sattumaa se ei voi olla, että sanasta sanaan toistuu asioita, se on ollut tietoista tekemistä ja tuon pohjalta on voitu väittää, että profeetat ovat ennustaneet, vaikka näin ei ole, he puhuvat omana aikanaan tapahtuneista asioista. Ja mikä on tulevaa, ei se aina ole tulevaa, on kulunut yli kaksituatta vuotta ja siinä ajassa on tapahtunut paljon.
Jesajan lause luvussa 7, joka kuulostaa ennustukselta: ” Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ” kertoo, että jotakin tulee tapahtumaan, tämä tapahtuu kuitenkin jo seuraavassa luvussa, eli luvussa 8. lapsi syntyy jo siellä ja koska kaksi pappia oli vielä todistamassa, niin neitokin oli todistettavasti neitsyt miehelle mennessään.
Mooseksen kirjassa olevan lause, ” Kunnes tulee Shilo ” on muutettu muotoon ’Kunnes tulee hän ’ ja hän sanan on kerrottu takoittavan Jeesusta.
Ja vaikka evankeliumissa jeesus sanoo, ” pelastus on Juudasta ” on se muutettu muotoon ’Jeesus on Juudasta.’
Kun Sakarja sanoo: ” Juudan heimon johtoon nousevat sen omat miehet, he ovat KULMAKIVI , he ovat teltan vaarna, he ovat sotajousi. ”
On se evankeliumissa Jeesus, joka on kulmakivi.
Tällaisia varkauksia ja väärennöksiä.
Kun Apollonios Tyanalainen sanoi, että ” filosofi voi antaa henkensä milloin haluaa ja ottaa sen taas takasin.”
Siirtyi se Jeesukselle sanoiksi: ” minä itse annan henkeni, ei kukaan sitä minulta ota, minulla on valta antaa se ja ottaa se taas takaisin. ” Joka taas ontuu muun apostolisen syyttelyn ja kavalluksen kanssa.
Kun Sokratesta sanottiin, että hän toi viisauden alas taivaasta ja vei sen ihmisten keskuuteen, tuli teologia kateelliseksi ja sanoi, että Jeesus on tuo viisaus.
Kun sitten viisaus olikin feminiininen hahmo, ja jo aikojen alusta olemassa, oli jeesuksesta tullut tyttöpoika, eli transihminen, mutta sitä ei saa sanoa.
Tarja, haukut nyt vähän väärää puuta, sillä nuo Evankeliumin kirjoittajat ovat olleet Juutalaisia, jotka ovat tulkinneet omia Kirjoituksiaan, eli Tooraa. (Laki ja Profeetat)
Pakanat ovat siis saaneet Evankeliumin Juutalaisilta. Myöhemmin Roomassa asuneet Juutalaiset yhteisöt kääntyivät massoittain Kristuksen seuraajiksi ja heitä vainottiin ja tapettiin juuri Kristuksen tähden. Kun pakanat huomasivat näiden Kristittyjen laupeuden ja auttavaisuuden, niin he vaikuttivat lopulta siihen, että Kristillinen usko levisi yhä laajemmille alueille ja varsinkin Rooman valtakunnan alueella, joka oli laaja, koko nykyisen Euroopan kattava alue.
Evankeliumi on itsessään kuin hapate, joka laajenee pakottamatta omasta voimastaan, Kirkko on aina myös levinnyt hyväntekijöiden ja köyhän kansan auttajiensa kautta ja on valheellista historiaa kuvitella, että Kirkko on levinnyt väkivalloin valtaapitävien hallitsijoiden toimesta, kuten usein saa kuulla. Historia on tapahtunutta todellisuutta, eikä kuviteltua todellisuutta.
Myöhäisemmät uskonsodatkin ovat olleet pitkälti Kirkon puolustus sotia muslimien valloitusretkiä vastaan.
ismo malinen
Markus on roomalainen nimi, Luukas on kreikkalainen ja Apostolos on kreikkalaisen miehen nimi vielä tänäkin päivänä, ja varsinaiset kirkkoisät ja kaanonin kokoajat ja hyväksyjät olivat kuka mistäkin, kuitenkin katolisen kirkon piispoja, pitkin Väimeren rantoja.
Voin minä sinulle luettolonkin esittää, jos haluat. Ja kaikki ne kirjoittivat juutalaisuutta vastaan, tosin myös muita vastaan.
”Nikean kirkolliskokous eli Ensimmäinen ekumeeninen kirkolliskokous eli yleinen, koko ”yhdeksi, pyhäksi, yhteiseksi ja apostoliseksi” tunnustetun kirkon piispojen kirkolliskokous pidettiin vuonna 325 Nikeassa Bitynian pääkaupungissa, nykyisen Turkin alueella. Tämä oli historiallisesti ensimmäinen yritys saavuttaa yksimielisyys kaikkia kristittyjä edustavassa kirkossa. ”
https://fi.wikipedia.org/wiki/Nikean_ensimm%C3%A4inen_kirkolliskokous
Niinpä niin Tarja, Kirkon nykyisin tuntema Uudentestamentin kaanon on kirjoitusten kokoelma, jonka ensimmäiset Kristityt keräsivät niistä kirjeistä, jotka kulkivat seurakunnissa. esim. Paavali kirjeet ovat n.v 50 jne. Juutalaiset olivat levinneet laajoille alueille Välimeren alueella, jo ennen kun Jerusalem tuhoutui n.70. Ja Juudean itsehallinto lakkautettiin.
Uuden testamentin tekstien mukaan ensimmäiset Kristityt pitivät itseään Juutalaisina, jotka uskoivat Jeesuksen olevan Jumalan lähettämä Messias.
Kristillinen seurakunta käytti alkuaikoina vanhoja Juutalaisia kirjoituksia (Vanha testamentti) kokoontumisissaan ja vähitellen myös Apostolien (silminnäkijöiden) kirjeet alkoivat muodostua tärkeiksi opetusten kannalta, vanhimmat Kristilliset kirjeet ovatkin juuri Juutalaisen Paavalin, joka oli kotoisin ja syntyisin Tarsoksesta ja oli näin myös Rooman kansalainen ja näin hän oli myös Hellenistisen kulttuurin omaksunut Juutalaisen hajaannuksen myötä. Maailma ei ollut tuolloin kovin yksiselitteinen uskontojen suhteen ja esim. Juutalaiset olivat lahkoutuneet moneen kuppikuntaan, kuten Kristitytkin nykyisin.
On siis selvää, että ilman Juutalaisia Apostoleita, jotka olivat siis omin silmin nähneet Jeesuksen, ei olisi myöskään Kristittyjä maailmassa, maailma on saanut Evankeliumin Juutalaiselta kansalta ja ennenkaikkea Juutalaiselta Jeesukselta.
Kristinusko on siis läpeensä Juutalaisista alkuisin ja ensimmäisillä Kristityillä oli vain Vanhan testamentin kirjoitukset, joita myös Apostolit lainaavat kaikissa kirjeissään lukemattomia kertoja.
Ne Juutalaiset, jotka eivät ottaneet Jeesusta vastaan, jatkoivat toki elämäänsä vanhoja tapoja ja uskonnon harjoituksiaan noudattaen ja edelleen ovat Jumalan valittu kansa. He odottavat vieläkin Messiaan saapumista, kuten tekevät myös Kristityt.
Malinen, kristitty aloietaan lauseen sisällä pienellä kirjaimella, siis esim. me kristityt.