Sumbawangan ylängöllä etelä-Tansaniassa aurinko nousee utuiseen elokuiseen aamuun. Kuuma ja kuiva vuodenaika on alkanut ja savu tuoksuu ilmassa – ympäri Rukwan lääniä poltetaan edellisen sadon maissin korsia ja heinää.
Lapset ovat saapuneet kouluun jo aamuvarhain lakaisemaan koulun pihoja ennen oppituntien alkamista. Puodit aukeavat hiljalleen, ja aamu-unisen kaupungin katujen varsilla istuskelee vanhuksia vaihtamassa tuoreimpia kuulumisiaan. Tavallinen arkipäivä on hyvällä alulla.
Paikallisen kirkon tiloissa tapahtuu kuitenkin kaikessa hiljaisuudessa jotakin tavallisesta poikkeavaa: 1. Samuelin kirja on valmistumassa paikallisella fipan kielellä ensimmäistä kertaa kielen historiassa. Juuri tällä viikolla on tekeillä konsulttitarkistus, jossa neljä fipa-kääntäjää ja Suomen Pipliaseuran käännöskonsultti tarkistavat 1. Samuelin tekstiä loppuun.
Käännöshankkeet fipan, njihan, njamwezin ja asun kielille etenevät vauhdilla
Fipan kielen käännöshanke alkoi vuoden 2022 alussa. Tähän saakka kääntäjät ovat vedostaneet osan Vanhan testamentin historiallisista kirjoista. Kuluneen puolentoista vuoden aikana heillä on ollut paljon opittavaa sekä käännösperiaatteista että tietokoneen ja käännösohjelmiston käyttämisestä. 1. Samuelin kirjan tekstin taso kuitenkin osoittaa, että työ on alkanut hienosti.
Sumbawangasta kolmen tunnin ajomatkan päässä kaakkoon sijaitsee toinen kansanryhmä, jonka kielelle käännetään Vanhaa testamenttia: njiha. Paikallisen herrnhutilaisen kirkon tiloissa työskentelevät njiha-kääntäjät ovat edenneet samassa tahdissa sukulaiskielen käännösryhmän kanssa. Nämäkin neljä kääntäjää käyvät 1. Samuelin kirjan läpi konsultin kanssa elokuun aikana.
Alkanut viikko oli erityinen toisestakin syystä: Keski-Tansanian Taboran kaupungissa pidettiin tilaisuus, jossa siunattiin käyttöön njamwezinkielisen 1. Samuelin kirjan koepainos.
Taboran suurimman herrnhutilaisen kirkon tiloihin oli kokoontunut edustajia Tansanian Pipliaseurasta sekä iso joukko paikallisia kristittyjä. Tavoitteena on saada lukijoilta palautetta käännöksestä samalla, kun käännöstyö etenee. Tiimi, johon kuuluu neljä paikallista pastoria, on työskennellyt vuoden 2020 alusta lähtien. Historialliset kirjat (Joosua–2. Aikakirja) on pian tarkistettu loppuun, ja myös Mooseksen kirjat ovat jo hyvällä mallilla. Seurakunnat toivovat, että seuraavaksi käännettäisiin Psalmit, koska psalmeja luetaan jumalanpalveluksissa säännöllisesti.
Edellä mainittujen ohella Suomen Pipliaseura tukee asun kielen käännöshanketta, joka toimii Kilimanjaron lähellä Pohjois-Tansaniassa. Hankkeen neljä kääntäjää työskentelee luterilaisen kirkon tiloissa Samen hiippakunnassa. Työ alkoi niin ikään kolme vuotta sitten, ja se on edennyt erinomaisesti.
Historialliset kirjat ja Mooseksen kirjat ovat pian valmistumassa. Tulevana syksynä tarkistetaan muun muassa Esterin kirja. Ensi vuonna kääntäjät alkavat vedostaa ensimmäisiä Vanhan testamentin runokirjoja: Psalmeja, Sananlaskuja, Saarnaajaa ja Laulujen Laulua.
Tärkeä työ tarvitsee myös varoja
Myös Tansaniassa Piplian työ tukee vähemmistökielten ja kulttuurien kehittymistä ja säilymistä. Raamatunkäännöksen edetessä tavoitteena on tuottaa alkeislukutaitomateriaalia lukutaidottomille heidän omalla äidinkielellään.
Lahjoitukset mahdollistavat tärkeän raamatunkäännöstyön. Yksin Tansaniassa miljoonat vähemmistökieltenpuhujat odottavat Raamattua omalla äidinkielellään. Sadat tuhannet asun, njamwezin, fipan ja njihan puhujat katsovat toiveikkaina tulevaan. Suomen Pipliaseura on siellä heitä varten.
Lue lisää: piplia.fi
Teksti: Chris Pekka Wilde, käännöskonsultti, Suomen Pipliaseura
Tuskin jääkiekko on sen enempää epäkristillinen kuin mikään muukaan joukkuelaji. Ei sen puoleen, että tietäisin yhtään kristillistäkään lajia. Joillakin uskonnoilla on omat sanktioidut urheilujlajinsa, mutta kristinuskossa sitä ei ole esiintynyt.
ps. Nykyinen jääkiekko on minusta showpainia luistimilla. Kamppailulajit ovat asia erikseen ja jääkiekossa väkivalta onkin vahvasti viihteellistä ja provokatiivista. Katson paljon mieluummin karate- tai ringettekisoja.
Jääkiekossa tapahtuva väkivalta johtaisi kaukalon ulkopuolella käräjäoikeuteen.
No, ei kai nyt jääkiekkokaan voi olla ”epäkristillinen laji”, kun eräs nyrkkeilijäkin totesi kerran, että kristinuskossa ja Raamatussa hän pitää ja arvostaa erityisesti siitä Apostolien teoissa olevasta tunnetusta ohjeesta, että ”onnellisempaa/autuaampaa on antaa kuin ottaa.” Miten jääkiekkoilijat tähän ohjeeseen suhtautuvat, en nyt muista koskaan keltään kuulleeni. Uskoisin kuitenkin, että ainakin jonkin verran samansuuntaisesti. 🙂 🙂
Niin, jo muinaiset roomalaiset kuulemma sanoivat, että ”kansa tarvitsee leipää ja sirkushuveja.”
Tässä yhteydessä on kuitenkin hyvä muistaa, että elämä ei ole pelkkää jääkiekkoa. Se on myöskin jalkapalloa ja yleisurheilua. Jalkapallon MM-kisat kesäkuussa RIossa ja yleisurheilun EM-kisat elokuussa.
Mikä ylipäätänsä on kristillistä ja mikä ei? Usko varmasti vaikuttaa kaikkeen tekemiseen ja tekemättä jättämiseen, niin myös urheilussa.
Koripallon syntyhistoriaa en ryhdy selvittämään, mutta totean yhden mielenkiintoisen elementin. Pelaaja, joka tekee rikkeen, tulee hänen nostaa kätensä ylös. Tämä ilmentää sitä, että pitää pystyä tunnustamaan rikkeensä kaikkien edessä. Kuinka moni pelaaja tämän nykyisin tietää?
Harry Ruotsalainen: ”Tämä ilmentää sitä, että pitää pystyä tunnustamaan rikkeensä kaikkien edessä. Kuinka moni pelaaja tämän nykyisin tietää?”
Voisikohan ehkä jääkiekon ”kristillisyyttä” lisätä siten, että jäähyn saanut pelaaja laitetaan jäähyn ajaksi ns. jalkapuuhun, jollaisiin ennen vanhaan laitettiin ihmisiä kirkon porteilla? 5+20 saaneet tietysti koko loppupelin ajaksi? Eikös sellaisia kutsuttu joskus ”häpeäpuiksi” tai ”häpeäpaaluiksi”?
Todella vaikea aihepiiri. 🙂 Onkos sitten pesäpallo ”kristillinen laji”. Eikös siinä jopa ”kuolla” ja ”haavoituta”? 🙂 Ja ampuhiihto sitten? Joku kerta vielä yhteislähtökisassa kakkoseksi jäävä ampuu sen edellään menevän, kun tappio alkaa niin ”korpeamaan.”
Pesäpallon yksi kristillinen piirre on siinä, että pesistuomarit usein armahtavat ja pelastavat kuolemalta – erityisesti vastustajan etenijöitä, katsomostahan kyllä ihan selvästi näki, että kuoli se.
”Kummolan kirkollinen tausta on Turun helluntaiseurakunnassa, josta hän erosi 18-vuotiaana. Viisikymppisenä hän harkitsi liittymistä luterilaiseen kirkkoon, mutta perääntyi, koska liittyminen olisi edellyttänyt rippikoulun käymistä.”
Voi voi sinnuukii Kummola. Yhden lapsemme aviopuoliso ei ollut käynyt rippikoulua vakaumuksensa vuoksi, mutta halusi ennen avioitumistaan liittyä kirkkoon ja kävi rippikoulun ennen avioitumistaan. Usko kylläkin ainakin omalla kohdallani aiheuttaa sen, että myös säälimättömät jääkiekkomatsit tuntuvat epäinhimillisltä, kun pelaajanuoret taistelevat matseissa kuin ”omasta elämästään”, mutta kaipa sekin on tässä rekyylittömässä kilpailuyhteiskunnassa hyväksyttävä,
Niinpä, runsaasti rahaa ja väkivalktaa, nehän ne ovat kuuluneet kritiilsyydenkin historiaan.
Ateistisessa järjestelmässä on taas se ero, että on väkivaltaa ja köyhyyttä. 😉
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Black_Book_of_Communism
Et kai tuo Mattila kuvittele ettei kristityissä maissa ole rutiköyhiä!? Vain ne Euroopan maat ova varakaita, joissa pääsivät Valistus, tiede, työväenliike ja naisiasialiike -joita kaikia kirkko vastusti- murskaaman uskonnon ja kirkon ylivallan. Ne maat joista nämä tekijät puuttuivat ja puuttuvat ovat rutiköyhiä edelleen vaikka ovat kirkkoja ja messuja ja rukousta tulvillaan.
Mattila ei tajua myöskään sitä, että ne sosialistiset maat, joihin hän viitta, olivat enne sosialismiaan juuri kristilisä ja samalla rutiköyhiä, miksi vallankumoukset puhkesivat. Sosialismi ei vain ei kyennyt korjaaman köyhyyttä,jonka sai kristityiltä perinnökseen.
Valistusta niin kovasti aina kehutaan. Miten giljotiini sopii tähän? Sehän suorastaan avaa uuden näkökulman ihanteeseen.
Mauno Mattila:: ”Ateistisessa järjestelmässä on taas se ero, että on väkivaltaa ja köyhyyttä. ;-)”
Kova jääkiekkojoukkue sillä ”suurella ja mahtavalla” kuitenkin oli 70 – 80 luvuilla. Mutta eihän sitä nyt kukaan kylläkään koskaan ”kristilliseksi” kutsunut, vaikka peli hipoi joskus aivan täydellisyyttä. 🙂 Rahamiehiä taisi kuitenkin lopulta Larionovista, Fetisovista ja muista tulla. Tämä tosin siellä ns. ”kapitalismin luvatussa maassa.” 🙂 Kovia heppuja kuitenkin, kuten Suomenkin pelaajat nykyisin, olivat sitten ”kristittyjä”, ”kristillisiä” tai mitä hyvänsä. 🙂
Mika Turunen, giljotiini oli kuolemantuomioissa humaani edistysaskel nopeudessaan ja kivuttomuudessaan, kuolemantuomiothan olivat voimasa kaikissa kristityissä maissa tuolloin, voi verrata sitä noitien elävältäpolttoon hitaasti palavin avuttomin puin,jolloin eräältäkin ’noidalta’ oli tuskankouristuksissa katkennut selkäranka.
Ei kait valistuskaan kyennyt heti kaikkea muuttamaan,kun takana oli 1700 vuotta kirkon ja valtion väkivaltaa,julmuutta ja ahneutta. Ei varsinkan kun valistuksella oli koko ajan myös konservatiiviset va stustajansa kuten ovat edelleen. Jos fundikset saisivat vallan tuskin kestäisi kauankaan kun meillä olisi ruoskinnat,kidutukset ja kuolemantuomiot takaisin oikeuslaitoksessamme.. .
Seppo, huomaatko tarpeesi selitellä? Historian kuluessa on tapahtunut ties mitä julmuuksia eikä niistä voi syyttää muita kuin ihmistä. Ideologiat, aatteet ja uskonnot ovat tälle vain savuverhona. Jos tarpeeksi kaivellaan niin siellä takana on yksilö, joka niitä kaasukammioita tai giljotiineja kaipaa päästäkseen eroon lähimmäisistään.
Siksi onkin tarpeetonta selitellä, että ei se valistus ollut sitä tai tätä vaan humaania kaulojen katkomista. Näin sivuutetaan helposti se, että ihmisessä on pahuus saanut sellaisia muotoja, jotka ilman mielikuvitusta olisivat mahdottomia.
Näin kristityn näkökulmasta se taas avaa silmät sille, että rehellisyys on mahdotonta ilman armoa. Muuten oman hengen riistäminen olisi ainoa vaihtoehto, kun omia pahuuksia ei kestäisi katsoa silmästä silmään. Siksi otaksunkin monien julmurien päättäneen päivänsä, kun vallankäyttö on syystä tai toisesta loppunut ja julmuudet nostettu näkyville.
Sama näkyy jääkiekossa. Kovat taklaukset, joissa toisen joukkueen pelaajat näkevät tähtiä ja saavat aivotärähdyksen, johtaa selitysten ryöppyyn. ”Tämähän on vain peliä.” Samalla pelin vaarallisimpia elementtejä ei haluta muuttaa vaan rakennetaan vain turvakaukaloita, niin että kukaan ei saisi uran lopettavia vammoja tai jopa kuolisi. Mieleen vain ei ole tainnut tulla se, että jos kyse on vain pelistä niin silloin sääntöjä voisi muuttaa turvallisemmiksi. Ongelmia ei mitä ilmeisimmin haluta nähdä vaan ne lakaistaan maton alle. Ongelma on ihan sama kuin giljotiinin kohdalla.
Mika Turunen, historia on monimutkainen lukemattomia yhtäaikaiskorrelaatioita ja causoja ja ilmiöitä ja valtavasti muuttujia sisältävä prosessi, jota ei älyllisesti rehellinen kykene esimerkiksi jonkin käsitteen (vaikka giljotiini) kohdalla ahtamaan yhden aksiooman varsinkaan uskonvaraisin premissein ahdetuksi dogmaattiseksi lauseeksi.
Siksi kaikki historiankuvaus syy-yhteys analyyseineen (triviaalinen tosiasioiden lisäksi) on rehelliselle tulkintaa.
Triviaaliksi tosiasiaksi tässä jää se, että Valistus aikaansai ne ihmisoikeudet ja kansalaisvapaudet turvaavat l a i t joista sinäkin Turunen saat nauttia. Näitä lakeja eivät sinulle laatineet papit ja prelaatit eivätkä lahkojohtajat .
Tällä ei ole sinänsä mitään tekemistä ihmisen pahuuden tai hyvyyden kanssa. Ihminen liene sismmältään sama kuin on ollut aina, mutta valistusmiehet saivat aikaan lainsäädännön, joka estää ihmistä täysin vapaasti toteuttamasta mielihalujaan, esim. rakentamasta noirariovioita enää toreille.
Nämä lait säädettiin suojaamaan itse asiassa ihmistä itseltään ja niiden laatijat tunnistivat tavallan paremmin ihmisen olemuksen kuin siihen asti oli tehty.Valitusmiehet antoivat inkvisittoreillekin rajat.
Ranskan vallankumous ei muuten ollut sama kuin Valistus, se oli sotatila ja sotatilassa vallitsivat sotalait.
Valtusta tulee arvioida sen lopputuleman valossa, siinä mikä nyt näkyy länsimiasena demokratioina ja kansalaisoikeusin varustettuina oikeuvaltioina. Jollaisai teokratiat tuskin koskaan olivat olleet tai tulisivat olemaan.
Seppo rakkaani, kuten olen aiemminkin sanonut, on täysin turhaa ottaa täyttä kunniaa maailmassa vallitsevasta etiikasta, moraalista ja ihmisoikeuksista millekään ihmisryhmälle sinänsä. Ihmiset toteuttavat hyvyyttä ja pahuutta milloin milläkin perusteella. Uskonto soveltuu molempiin.
Kun kristinusko oli uusi, se toi yhtäläisen ihmisarvon, mikä oli vallitsevassa kulttuurissa radikaali ajatus. Tuolloin tasa-arvosta puhuminen ja sen hyväksi työskenteleminen oli hengenvaarallista.
Gandhi teki arvokasta työtä ja sai kärsiä sen vuoksi, kuten monet muutkin.
Kenenkään tekemää työtä ihmisoikeuksien hyväksi ei voi väheksyä, ei ateistienkaan. Silloin kun kirkko alkoi käyttää valtaansa väärin ja teki Jumalan ja Jeesuksen nimessä hirvittäviä vääryyksiä, tarvittiin nimenomaan järjen ääntä. Maanläheistä etiikkaa.
Silti, jos etiikkaa ylläpidetään pelkästään järkiperusteilla, tulee eteen jälleen tilanteita, valintoja ja ratkaisuja, joissa pelkkä järki johtaa ihmisten eriarvoistamiseen. Koska, itse asiassa järkevästi ajateltuna, ei ole mitään perustetta eikä järkeä pitää ihmisiä ”tasa-arvoisina”. On ihmisiä jotka ovat yhteiskunnalle ja ihmiskunnan tulevaisuudelle tärkeämpiä ja arvokkaampia, ja sitten on ihmisiä, jotka ovat ennemmin haitaksi ajatuksineen ja elämäntapoineen.
Ja tämä on sitten johtanut ateismipohjaisiin hirmutöihin ja ihmiskunnan jalostamiseen.
Tällöin tarvitaan, taas, jokin korkeampi, absoluuttinen peruste ihmisarvolle. Kristinuskossa se on se, että kaikista on maksettu sama hinta. Kuulostaa se miten oudolta tahansa, tämä on kristillinen peruste ihmisten samanarvoisuudelle, ajatuksista ja teoista huolimatta.
Tämä saa myös menemään äärimmäisyyksiin evankelioinnissa ja ihmisten auttamisessa, oman hengen uhalla.
Sitten kirkko ja seurakunnat voivat jälleen sortua lakihenkiseen julmuuteen, ja vedota Jumalaan ja raamatuntulkintoihinsa, ja taas tarvitaan tervettä järkeä taivaallisten merkkien sijaan 🙂
Toisten kruunaamisen ja toisten syyttelyn sijaan voi miettiä filosofisesti kysymystä: miksi ihminen on niin arvokas ja miksi tällaisilla asioilla on merkitystä. Ei ole pakko uskoa korkeampaan voimaan, mutta mielestäni jonkinlainen muuttumaton, ihmisestä riippumaton peruste ihmisoikeuksille ja ihmisarvolle on oltava, jotta ihmistä oikeasti voitaisiin kohdella ”ihmisarvoisella tavalla” ja pitää ihmisoikeudet kunniassa.
Suurin osa ihmiskunnan historiasta osoittaa että kaikille kuuluvat ihmisoikeudet ovat suurimman osan aikaa historiassa olleet tuntematon käsite.
Sari sen sanoikin niin viisaasti ettei siihen ole minulla lisäämistä.
Taitaa pitää paikkansa väittämä, että sosiaalisen median keskustelussa ei tarvitse mennä edes kymmenenteen kommenttiin asti niin ollaan jo reippaasti erilaisilla sivupoluilla. Olisiko pitkänmatkan juoksu kristillinen laji: juoskaa kestävinä edessänne olevassa kilvoituksessa..? Kalevalassa hiihdetään hirveä, niin onko hiihto pakanallinen laji? Entä moottoriurheilu? Ihan tosi hei, hyvät ihmiset!