Rakkaus elämän voima

Kuvassa rakkaani Colette Roto, Jumalan lahja elämääni.

Sydän sykkii rakkautta

Antaa eloon toiveikkuutta

Sopu sulon suo

Rauhan ilon tuo

Riita repii hajottaa

Rauhan sana rakentaa

Lempeyden runsas vuo

Uutta voimaa hyvyys luo

Käsky kaunis ihana

Kaikuu elon voimana:

”Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.”

Sunnuntai 25.8.2024

14. sunnuntai helluntaista

Lähimmäinen

Ihminen on luotu elämään yhdessä toisten kanssa. Jo vauvasta saakka tarvitsemme hoitoa. Kukaan ei tule toimeen omillaan. Kaikkien on saatava tuekseen toisia. Jo syntymästään asti aina elämänsä loppuun saakka kaikki kaipaavat rakastavaa ihmistä lähelleen. Välittämistä, hyväksyntää, yhteen kuuluvuutta, keskinäistä vuorovaikutusta. Sanalla sanoen rakkautta, hellää hyvyyttä.

Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa.

Näin rakkaus toteuttaa koko lain. 

Maailma tarvitsee luotettavaa lähimmäistä itse kunkin elämään. Kysymys ei ole vain vastaanottamisesta. Rakkauden antaminen on elämän voiman anto kanssaihmisellemme. Olkaamme siis niitä jotka ovat lähimmäisiä toinen toisellemme.

Älkää olko kenellekään mitään velkaa,

paitsi että rakastatte toisianne.

Olkoon siis rakkautemme toimivaa, hyvyyttä jakavaa, toinen toistaan huomioivaa.

Muistakaamme, että Jumala on rakkaus. Siksi hänen hoitonsa ja huolenpitonsa kutsuu meitäkin rakastamaan lähimmäisiämme.

Toinen lukukappale eli epistola: Room. 13:8–10

Kirjeestä roomalaisille, luvusta 13

Älkää olko kenellekään mitään velkaa,

paitsi että rakastatte toisianne.

Joka rakastaa toista, on täyttänyt lain vaatimukset.

Käskyt ”Älä tee aviorikosta”, ”Älä tapa”, ”Älä varasta”, ”Älä himoitse”,

samoin kaikki muutkin,

voidaan koota tähän sanaan:

”Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.”

Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa.

Näin rakkaus toteuttaa koko lain. 

138 KOMMENTIT

  1. Tuntiessani ja tunnustaessani siis itseni syntiseksi Aadamin lankeemuksen tähden, miksi en sanoisi itseäni vanhurskaaksi Kristuksen vanhurskauden tähden, varsinkin kuullessani hänen rakastaneen minua ja antaneen itsensä minun edestäni? Paavali uskoi sen varsin vahvasti, siksipä hän puhuukin varsin varmasti. Hän, joka on meitä rakastanut ja antanut itsensä alttiiksi meidän tähtemme, antakoon meillekin edes jonkin verran samaa varmuutta! Amen.

    Martti Luther, Galatalaiskirjeen selitys, s. 221, SLEY, 1957.

    • Siis Lutherinko sanoja uskotte, hänenkö sanoissa on iankaikkinen elämänne????

      Verratkaa niitä JEESUKSEN sanoihin niin voitte huomata etteivät ne ole samoja vaan Luther kumoaa Jeesuksen sanat omilla oivalluksillaan.

      Ymmärrän hyvin teitä ja Lutheria, siis kun on vauvasta asti opetettu että on oikeassa uskossa niin kun tekeekin sitä mitä ymmärtää Jumalan tahdon vastaiseksi eikä pääse siitä eroon niin on kiva kun joku selittää ettei tarvitsekkaan koprttaa synnin tekemistä vaan saa jatkuvasti synnit anteeksi, se rauhoittaa mielen, ymmärrän tämän hyvin, mutta onko tämä rauha Jumalasta????

    • Ari

      Koska olet kieltäytynyt ottamasta oppia Jeesusta seuraavalta konkreettiselta opetuslasten yhteisöltä eli kasteen välityksellä opetuslapseutetulta Jumalan kansalta eli pyhältä yhteiseltä ja apostoliselta kirkolta.

      Eli kun olet statiivitähtäykselläsi suunnannut tussarisi Jumalam Pojan yhteisöä vastaan, niin kaikki mikä aseestai ulos lentää on väärää.

      Jätä siis eksytyksesi, niin silloin voit ihan oikeasti löytää totuuden sanan.

    • Ari

      Jo edellä kerroin Etiopian valtionvarainministerin esimerkistä. Hän oli riittävän nöyrä ottaakseen oppia kirkon viranhaltijalta. Siksi hänestä tuli merkittävä evankeliumin julistaja Etiopiassa.

      Olen aikoinaan lukenut muinaista etiopian kieltä ge’esiä professori Jussi Aron johdolla.

      Se oli mahdollista, koska Etiopiasta tuli hyvin varhain kansankirkko koska evankeliumi kulki kahdella jalalla sinne. Etiopian ensimmäinen piispa oli opetuslapsi Matteus.

    • Ari

      Kysyt uskommeko Lutherin sanoja.

      Koska hän katolisen eli yleisen kirkon perinteestä löysi periaatteen, että Raamattu on kaiken uskon mitta, niin uskomme hänen opetuksensa olevan Jumalan sanan esillä pitoa. Näin ollen hän pitää esille totuuden sanaa.

      Kysyt hänenkö sanoissa on iankaikkinen elämänne.

      Koska Luther julistaa Kristusta niin hänen teksteissään kaikuu kirkkaana pelastuksen sanoma. Muista että usko tulee KUULEMISESTA. Tarvitaan siis ihan konkreettinen evankeliumin julistaja, jotta ihminen voi KUULLA Jumalan sanan armovakuutuksen.

      Lutherin aikana oli harhaisia hurmahenkiä, jotka kuvittelivat että ihminen oman järkensä avulla saattoivat ymmärtää uskon asioita. Nämä hurmahenget ajautuivat pois Raamatun sanasta. Heidän mielestään ihminen ilman Jumalan sanan saarnaakin saattoi löytää oikean uskon käsityksen. Nämä sitten oman mielensä viettymysten mukaisesti menivät uskonkäsityksissään harhaan. Harkitusti he hylkäsivät Jumalan sanan opetuksia.

      Luther sai voimakkaasti taistella näitä hurmahenkiä vastaan korostamalla, että vain Jumalan sanan saarnan välityksellä ihminen voi löytää armollisen Jumalan, joka Vapahtajamme ristin sovintotyön perusteella vanhurskauttaa itsessään jumalattoman syntisen. Näin Luther siis näyttää oikean uskon perustan Jeesuksen Kristuksen vanhurskauttavan työn pohjalle luottamuksensa panemisen ja todellisen toivon perustan Jumalan omasta työstä, joka meidät vie perille iankaikkiseen elämään.

    • Ari

      Kirjoitat: ”Verratkaa niitä JEESUKSEN sanoihin niin voitte huomata etteivät ne ole samoja vaan Luther kumoaa Jeesuksen sanat omilla oivalluksillaan.”

      Olen lukenut Lutheria hyvinkin paljon. Jo lapsena kuulin opetusta, jossa nimenomaan Lutherin rehellistä ja syvää Raamatun tekstin ymmärrystä pidettiin esillä. Jo nuoruudessani luin hänen tuotantoaan ja tajusin hänet erinomaiseksi Raamatun totuuden sanan julistajaksi.

      Sitten opiskeluaikanani professori Haikolan johtamassa seminaarissa menimme läpi Lutherin tuotantoa. Kokonaisen vuoden opettelimme täsmällisesti ymmärtämään hän aikansa saksan kielen erityispiirteitä. Lutherin vuonna 1522 tekemä Raamatun käännös saksaksi on yhä edelleen aktiivisesti käytössä, nyt vielä 502 vuotta jälkeenkin päin. Toki vuosisatojen kuluessa joidenkin yksittäisten ilmausten kohdalla uudistettuna, kun kielen käyttö on aikojen kuluessa muuttunut. Silti tämä Lutherin käännöksen edelleen eläminen kuvaa oppimestarimme suurenmoista Raamatun ymmärrystä ja hänen ratkaisevaa asemaansa saksan kirjakielen kehityksessä.

      Joten lauseesi osoittautuu täydelliseksi virheeksi. Paljastat vain omien haihattelujesi vääristelemien tulkintojesi olevan Jumalan sanan vastaisia.

    • Ari

      Tämä lauseesi kertoo tasan tarkkaan, ettet ole alkuunkaan ymmärtänyt anteeksiannon tehtävää kristityn elämässä: ”— —— ettei tarvitsekkaan koprttaa synnin tekemistä vaan saa jatkuvasti synnit anteeksi, se rauhoittaa mielen, ymmärrän tämän hyvin, mutta onko tämä rauha Jumalasta????”

      Asiaa ei suinkaan helpota se, että tästä jumalattomuuteen yllyttävää tulkintaasi olet hakenut muutosta väärästä päästä, kun olet Jumalan anteeksiantamuksen varaan perustuvan vanhurskauden sijaan hakenut apua väärästä päästä, itsesi pettämisestä kuvitellessasi päässeesi synnittömään elämään sisälle.

      Taistelu syntiä vastaan nimittäin jatkuu koko maallisen elämämme ajan. Vain anteeksiannon varassa vapaudumme syntiemme ansaitsevasta tuomiosta. Siksi tämä anteeksianto ei suinkaan yllytä jatkamaan jumalatonta elämää, vaan päin vastoin, antaa lohdutuksen joka tapauksessa meissä asuvasta syntisyydestämme anteeeksi saamisesta, Jumalan omasta teosta, Vapahtajamme ansaitsemasta anteeksi annosta ja tämän anteeksiannon vuoksi, siis juuri sen vuoksi, taistella syntiä ja Perkeleen juonia vastaan.

  2. Matias Roto toteat minulle:””Koska olet kieltäytynyt ottamasta oppia Jeesusta seuraavalta konkreettiselta opetuslasten yhteisöltä ””

    Siis kun juuri tuo mainitsemasi ”yhteisö” opettaa Jeesuksen sanan vastaisesti niin miksi ottaisin sieltä mitään???

    Sovellatko muuten tuota myös Lutheriin eli eikö hän eronnut omasta kirkostaan ja näin ei ottanut omalta vanhalta ”yhteisöltään” oppia?????????

    • Ari

      Jälleen olet väärin käsittänyt.

      Luther ei suinkaan eronnut kirkostaan, vaan hänet ainoastaan tuomittiin Roomasta käsin väärin opettavaksi. Syynä tähän taas oli se että saksalaiset ruhtinaat ottivat hänen opetuksensa perusteluksi sille, että taloudellisesti saksalaisten voimakas alue ei joutuisi maksamaan italialaisia rakennushankkeita, vaan vaan voisivat itse käyttää omat paikalliset rahansa Saksanmaalla. Samaisessa pannabullassa tuomion saivat myös eräiden kirkon aikaisemmin pyhimyksiksi julistamien opettajien muutamia opetuksia. Eivät mokomat olleet huomanneet tätä epäjohdonmukaisuuttaan.

      Kirkon ero eteläisen ja pohjoisen Euroopan välillä oli seurausta kolmesta samaan aikaan vaikuttavasta tekijästä:
      1. Pohjoisen ruhtinaat halusivat enemmän määräysvaltaa yhteiskunnassaan, siis poliittiset;
      2. Pohjoisen alueet eivät halunneet maksaa eteläisen alueen hankkeita, siis taloudelliset;
      3. ja se että pohjoisen alueet vähitellen kasvoivat opillisesti eroon toisistaan, kun pohjoisista valtioista ei Trenton kokoukseen lähetetty edustajia, jolloin päätökset muotoutuivat eteläisten edustajien muotoilemiksi julkilausumiksi, siis opilliset muotoilut.

      Muutama esimerkki

      Maailmanlaajuisesti

      Kun Zwingli ja Luther pitivät oppineuvotteluja vuonna 1529, niin kaikki osallistuneet osallistuivat yhteiseen messuun ja kaikki pitivät itseään katolisen kirkon jäseninä.
      Myöhemmin Zwinglin kannattajista tuli reformoituja kirkkoja ja Lutherin seuraajista tuli luterilaisia kirkkoja.

      Armaassa kotomaassamme

      Kun Ruotsissa oli valtiopäivillä päätetty ottaa luterilainen oppi valtion uskonnoksi, niin päätös tästä tuli Sipooseen vasta kahdeksan vuotta päätöksen jälkeen.

      Aikaisemmin Sipoon kirkossa oli pappi pitänyt katolista messua latinaksi, osia ruotsiksi ja saarnannut kansan kielellä ruotsiksi. Näin siis nykyisessä Sipoon vanhassa kirkossa.

      Tuossa kirjeessä oli samalle papille annettu valtakirja, jossa todettiin, että hänet oli valtuutettu luterilaiseksi papiksi. Tuo kirje oli AINOA muutos, joka tapahtui, sama kirkko, sama pappi, sama liturgia ja samanlaiset saarnat jatkuivat kuten ennenkin.

      Kun tullaan käytännön tasolle, niin muutos oli näin suuri: Valtiopäivät olivat tehneet päätöksen ja kirjeitse lähetetty valtakirja saapui vastaanottajalle kahdeksan vuotta myöhemmin. Mikään muu ei käytännön tasolla muuttunut.

      Koeta nyt Ari hyvä ymmärtää arkisia realiteetteja armaan kansankirkkomme elämästä. Koeta panna paljon esillä pitämäsi kehotus rakkauteen myös omaan käyttöösi ja ihan oikeasti eikä vain sanoina hokien ”rakkaus”, ”rakkaus”, ilman pienintäkään muutosta omassa käyttäytymisessäsi. Lopeta JUMALAN KANSAA eli kirkkoa vastaan sotimisesi ja pane rakkaus käytäntöön Jeesukseen uskovaa kansaa kohtaan. Jätä siis valheelliset vääristymäsi ja ryhdy totuuden oppilaaksi, jotta saisit oppia tuntemaan totuuden, joka voi sinut vapauttaa aivan turhista sohlailuistasi ja alati jatkuvasta tappelustasi Jeesuksen omia vastaan.

    • Ari, Raamattu ja me emme hyväksy mitään ja yhtään syntiä. Raamattu siis ei anna lupaa synnin tekemiseen. Kyllä me myös taistelemme syntiä vastaan Jeesuksen armon varassa ja voimasta. Paavali: ”Kilvoittele hyvä uskon kilvoitus.” (1. Tim. 6:12)

    • Mika

      Kiitos selvästä vastauksesta Arin väitteisiin.

      Arin vääristä syytöksistä saa sen käsityksen, ettei hän ole ymmärtänyt ottaa tosissaan sitä, että Katekismuksemme ensimmäinen pääkappale esittää Kymmenen käskyä. Myöskään toisen pääkappaleen asiat näyttävät olevan hämäriä, koska Jumalan rajaton armo ei esiinny hänen teksteissään.

      https://katekismus.fi/10kaskya/10kaskya.html

    • ”Sovellatko muuten tuota myös Lutheriin? Eikö hän eronnut omasta kirkostaan ja näin ei ottanut omalta vanhalta ’yhteisöltään’ oppia?” Luther oli teologian tohtori, siis ottanut kirkoltaan korkeimman mahdollisen opin. Hän ei eronnut kirkosta vaan kirkko erotti hänet. Syynä oli voimakas kritiikki kirkon silloisia väärinkäytöksiä kohtaan.

    • Ari

      Jos esität kannanoton Lutherista, niin olisi suotavaa,

      että ottaisit selvää hänen tuotannostaan,

      edes muutaman keskeisen teoksen hänen itsensä kirjoittamista omasta tekstistään.

      Esimerkiksi saksaksi kirjoitettu Luthers Sämtliche Schriften -kokoelma sisältää monia hänen teoksistaan. Se on vähän yli 120 hyllysenttiä vaativa, eikä siinä edes ole koko Lutherin tuotantoa.

      Kun itse lukisit hänen teoksiaan, niin et olisi hölöhölöä vääntävien vääristelijöitten armoilla.

      Suomennoksista mainitsen vain hänen Ensimmäisen Mooseksen kirjan selityksensä suomennos.

      Se vie noin viidennes metriä tilaa hyllystä.

      Esimerkiksi sen viides osa, luvut 41-50, sisältää 575 sivua.

      ISBn 978-952-5400-44-4.

      Tai

      Koska olet aikoinaan kovasti kinannut saksankielen osaamiseesi luottaen,

      niin panenpa esimerkin lähes rannattomasta saksankielisistä hänen teologiaansa käsittelevistä tutkimuksistaan kirjan, joka tätä kirjoittaessani pöydälläni juuri tällä hetkellä sattui olemaan:

      Juhani Forsberg.

      Das Abrahambild in der Theologie Luthers.

      Pater fidei sanctisimus.

      Stuttgart 1984.

      ISBN 3-515-04316-0

    • ”Kun juuri tuo mainitsemasi ’yhteisö’ opettaa Jeesuksen sanan vastaisesti, miksi ottaisin sieltä mitään?” Et ole esittänyt yhtäkään esimerkkiä Jeesuksen sanan vastaisesta opetuksesta, Ari Pasanen. Olet ainoastaan tarttunut historian tapahtumiin, joissa kirkon jäsenet ovat toimineet opetusta vastaan. Esivallan – poliisin ja armeijan – oikeudesta käyttää voimakeinoja voidaan tietysti keskustella, mutta silloinkin on hyvä tutkia Raamattua. Room. 13:1-10 käsittelee kristityn suhdetta esivaltaan: ”Ei sen, joka tekee oikein, tarvitse pelätä viranomaisia, vaan sen, joka tekee väärin. Jos siis tahdot elää pelkäämättä esivaltaa, tee oikein! Silloin saat siltä kiitosta. Se on Jumalan palvelija ja toimii sinun parhaaksesi. Mutta jos teet väärin, pelkää! Esivalta ei kanna miekkaa turhaan. Se on Jumalan palvelija ja panee täytäntöön väärintekijälle kuuluvan rangaistuksen.”

    • Ari

      Kirjoitat kirkostamme: ” — tuo mainitsemasi ”yhteisö” opettaa Jeesuksen sanan vastaisesti —”.

      Oletko niin yksinkertainen, että kuvittelet noin pöhkön vääristelysi menevän läpi yhdellekään vähääkään älyä omaavalle.

      Etkö tosiaankaan ymmärrä. että RAAMATTU ON KIRKON KIRJA. Raamatun tutkimusta on harrastettu jo yli kolme vuosituhatta.

      Jo Mooses oli saanut aikansa parhaan kasvatuksen Egyptin hovissa, jonka yhteydessä hän eli kokonaisen sukupolven ajan, noin 40 vuotta . Sitten Jumalan piti kasvattaa häntä vielä toisen sukupolven yli erämaassa asuen, noin 40 vuotta. Vasta sitten hän oli riittävän kypsä johtamaan kansaansa Egyptin orjuudesta vapautta kohti, luvattua maata kohti.

      Vasta riittävän oppineisuuden ja kokemuksen tuoman viisauden SAATUAAN hän saattoi ottaa vastaan JUMALAN ILMOITUKSEN.

      Jotta et omaa oppimattomuuttasi ja oppineisuuden vähättelysi harhaan viettelemänä halveksuisi todellista viisautta, panen tähän raamatunkohdan tästä Mooseksen saamasta viisaudesta kertomaan.

      Apostolien teot:

      7:22 Ja Mooses kasvatettiin kaikkeen egyptiläisten viisauteen, ja hän oli voimallinen sanoissa ja teoissa.

      Alkuseurakunnan aikana KIRKON VIRKAAN VAADITTAVAN pääsyehtoihin kuului riittävä VIISAUS.

      Apostolien teot:

      6:3 Valitkaa sentähden, veljet, keskuudestanne seitsemän miestä, joista on hyvä todistus ja jotka ovat Henkeä ja viisautta täynnä, niin me asetamme heidät tähän toimeen.

      6:10 mutta he eivät kyenneet pitämään puoliaan sitä viisautta ja henkeä vastaan, jolla hän puhui.

      Ja jotten harhaisen hengen viettelemänä muka kuvittelisi vähäisen oppineisuuden olevan Jumalan mielen mukaista, panen tähän raamatunkohdan, joka kertoo, että VIISAUS ON PYHÄN HENGEN LAHJA.

      Joten viisauden vähättelysi on Jumalan Hengen mielen vastaista.

      1.Korinttolaiskirje:

      12:8 Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;

      Ja jotta huomaisit, että viisaus on JUMALAN TYÖk panen vielä muutaman kohdan lisää

      Efesolaiskirjeen sisällöstä:

      JUMALAN ARMO on viisauden lähde:

      1:8 Tätä armoa hän on ylenpalttisesti antanut meille kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi,

      Viisauden antaa Pyhä Henki kirkon jäsenille, ”TEILLE”:

      1:17 anoen, että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi teille viisauden ja ilmestyksen Hengen hänen tuntemisessaan

      Jumalan VIISAUDEN voimasta kirkon välityksellä evankeliumi ulottuu maasta taivaaseen asti. Taivaan vallatkin kuuntelevat maan päällä kirkossa julistettua evankeliumia. Jokainen messuhan on tapahtuma, missä maa ja taivas, täällä maan päällä elävä kirkko ja jo taivaaseen päässyt kirkon osa yhdistyvät. Taisteleva ja voittaneitten kirkko kuuluvat yhteen, ovat yksi kirkko, jonka jäsenistä osa on vielä täällä maan päällä ja osa on jo päässyt perille.

      3:10 että Jumalan moninainen viisaus seurakunnan kautta nyt tulisi taivaallisten hallitusten ja valtojen tietoon

  3. Teidän jokainen hiuskarvannekin on laskettu. Älkää siis pelätkö. Olettehan te arvokkaampia kuin kaikki varpuset. Luuk. 12:7

    Hädän ja ahdistuksen aikana sisäinen kuuloaistimme terävöityy. Pahat sanat, masentavat uutiset tai ikävät kokemukset koetaan silloin ylivoimaisina. Raskaat pilvet ovat kuin jähmettyneet elämän ylle. Aika tuntuu pysähtyneen, mikään ei liiku, mikään ei lohduta.

    Onneksi myös Jumalan läsnäolon lupaukset korostuvat synkkinä päivinä. Korvat herkistyvät lohdutuksen sanoille. Jumalan yksinkertaiset ja jo usein aiemminkin kuullut lupaukset saavat yllättäen todellisen merkityksen. Yksikin sanan lupaus voi kantaa meidät läpi synkän yön. Siksi, että se lupaus on totta. Lupailijoita ja lohduttelijoita maailmassa riittää. Mutta Jumala pitää minkä lupaa. Et voi luottaa häneen saamatta suojaa. Tämä on varmasti totta.

    Juha Vähäsarja, Joka päivä Jumalan kämmenellä, s. 191-192, SLEY-Kirjat, 2005.

  4. Kävin postissa hakemassa paketin. Se tuli Perussanoma Oy:ltä.
    Pitkän odotuksen jälkeen se viimein tuli, ja ilo täytti mieleni.
    Siinä oli kirja

    ANTTI LAATO

    VANHAN TESTAMENTIN SELITYSRAAMATTU IV

    PROFEETTAKIRJAT I

    JESAJAN KIRJA

    JEREMIAN KIRJA

    ISBN 978-951-888-787-7

    Åbo Academin sivulla on kirjoittajasta seuraava luonnehdinta

    Antti Laato
    Professori
    Teologia

    Humanististen tieteiden, psykologian ja teologian tiedekunta

    Kiitos Antti kirjan valmistumisesta!

    Kirjoitin saman tien teoksen omaan kotikirjastooni päiväyksellä 24.8.2024.

    • ”Minulle on käsittämätöntä, että kun rakastaa Totuutta, tuodaan jonkun ihmisen sanoja ja/oppia esille. Eivätkö Jeesuksen sanat riitä?” Mitkä Jeesuksen sanat? Hänen sanojaan on talletettu evankeliumeihin, mutta niissä on myös maininta siitä, että Hän teki ja opetti paljon enemmän: ”Jos kaikki vietäisiin kohta kohdalta kirjaan, luulen, etteivät koko maailmaan mahtuisi ne kirjat, jotka pitäisi kirjoittaa.” Olen saanut sen käsityksen, että sinä, Ari Pasanen olet valikoinut Jeesuksen sanoista vain muutamia omaa ajatteluasi tukevia lauseita etkä ole perehtynyt edes kaikkeen, mikä on talletettu evankeliumeihin. Sen sijaan nämä ’jotkut ihmiset’ ovat tutkineet huolellisesti evankeliumeiden kokonaisuuden ja tietävät sinua tarkemmin, mitä Jeesus on sanonut, kenelle ja missä yhteydessä.

    • Ari

      Jeesus opetti nimenomaan Vanhan testamentin sanoman pohjalta. Juutalaisena rabbina hän seurasi sen ajan käytäntöä että koko Laki eli Toora eli siis Viisi Mooseksen kirjaa luettiin vuoden aikana alusta loppuun asti KOKONAAN.

      Profeettojen kirjoista eli Nevi’im oli vuoden eri päiville sovittu omat tekstinsä, kuten meillä edelleen pari vuosituhatta myöhemminkin vielä on tapana meidänkin liturgioissamme tekstien lukemisessa.

      Kirjoituksia eli Ketuvimia luettiin muutamien liturgioitten aikana paikkakunnasta riippuen.

      Mainita voi, että juutalaisten keskuudessa useamman kerran mainittu Jumalan Pyhyyden erityinen ilmestys, helluntain liekki-ilmiön kaltainen tapahtuma, on kaikissa juutalaisten kertomuksissa tapahtunut tämän kolmannen tekstin eli Kirjoitusten eli Ketuvimin lukemisen aikana liturgiaa laulaen toimitettaessa. Näin ollut johdonmukaista on ajatella, että näin myös tuossa helluntain tapahtumassa, kun Pyhä Henki laskeutui opetuslasten ylle antaen kieli-ihmeen avulla evankeliumin tulla saarnatuksi kaikille paikalla olleitten omalla kielellä.

      Useampia kertoja Jeesus viittaa Lakiin ja Profeettoihin. Hän siis saarnasi nimenomaan Raamatun sanaa julistaen. Myös tavatessaan kollegoita Jerusalemin temppelin ’professoreita’ mitä erilaisimmissa tilanteissa keskustelujen lähtökohtana oli yleensä aina joku Vanhan testamentin kohta.

      Esimerkiksi siinä vesperissä , missä kaksi oppinutta Jeesus ja Nikodemus keskustelivat voimme kertomuksen sisällön perusteella todeta keskustelun lähtökohtana olleen luomiskertomuksen alku, Raamatun ensi jakeet.

      Näin ollen myös Pyhän Hengen liikkuminen vetten yllä valon ja elämän luomisen lähtökohtana synnytti keskustelun uuden elämän luomisen eli syntiinlankeemuksessa synnin alle langenneen ihmisen siirtymisestä uuteen elämään. Keskustelussa tämä liittyy ALUN tapahtumaan, missä PYHÄ HENKI VEDEN PÄÄLLÄ LIIKKUEN luo uudelleen ihmisen Jumalan lapsena elämään. Näin ollen kasteen veden mukana liikkuen Pyhä Henki antaa ihmiselle uuden elämän. Näin tämäkin kohta puhuu KASTEEN antamasta uudestisyntymästä, ”vedestä ja Hengestä”.
      (Pyhällä maalla yö alkoi klo 18 auringonlaskun aikaan ja silloin liturginen iltahartaus eli vesperi toimitettiin.)

      Joten ollaksemme rehellisiä Vapahtajamme elämäntilanteelle, jotta pääsemme seuraamaan Jeesuksen jalanjälkiä, meidän on pidettävä KOKO VANHAA TESTAMENTTIA Pyhänä kirjana.

      Ja jotta olisimme Vapahtajamme esimerkin seuraajia, meidän on säännöllisesti käytävä liturgisessa jumalanpalveluksessa.

      Muista että Jeesus oli TAPAKRISTITTY. Samoin Paavali.

      Luukkaan evankeliumi:

      4:16 Ja hän saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni TAPANSA mukaan sapatinpäivänä synagogaan ja nousi lukemaan.

      Apostolien teot:

      17:2 Ja TAPANSA mukaan Paavali meni sisälle heidän luoksensa ja keskusteli kolmena sapattina heidän kanssansa, lähtien kirjoituksista,

      Jos siis haluat olla Jeesuksen seuraaja, ala säännöllisesti osallistua liturgiseen jumalanpalvelukseen eli messuun.

    • Ari

      Kummallisen ristiriidan puheissasi tuo esille ajatuksesi että ottaisit oppia vain Jeesukselta. Sinä siis et olisi voinut käydä autokoulua, kun sinun pitäisi vain ratsastaa aasilla.

      Sinä et siis voisi lukea kirjaksi sidottua Raamattua, vaan ainoastaan rullalle käärittyjä yksittäisten Raamatun kirjojen tekstejä, ja huomaapa tämä: näitäkin sinun pitäisi lukea liturgisesti laulaen ja nimenomaan niille varatussa kohdassa yhteisen synagogan eli ekklesian eli seurakunnan eli kirkon liturgian aikana.

      Ota hyvä ihminen huomioon, että ihminen on PYHÄN KOLMINAISUUDEN, Isän luoma ja ylläpitämä, Pojan lunastama ja Pyhän Hengen kasteessa pyhittämä eli siis Jumalan yhteyteen liittämä.

      Näin yrittäessäsi siivilöidä Pyhästä Raamatusta vain muutaman Jeesuksen sanaksi merkityn lauseen, sinä vääristelet Jumalan sanaa yrittäessäsi pilkkoa Jumalan puheen vain MURTO-OSAAN hänen KOKO ILMOITUKSESTAAN.

      Juuri tämän väärin viritetyn menetelmäsi takia suuri osa puheenvuoroistasi on todellisen JUMALAN SANAN ilmoituksen vääristelyä.

  5. Painoin vahingossa ilmianna asiaton kommentti painiketta. Kyseessä on Ari Pasasen kysymys lukijoille. Samalla poistui muiden kommentit Pasaselle. Pasasen kysymys ei ollut asiaton. Pahoittelen virhettäni, ja toivon, että keskustelu jatkuu edelleen pian… Ylläpito palauttaa nopeasti?

    • Kari

      Jäinkin yhdessä vaiheessa kaipaamaan tuota ketjua, mutta sitten ajattelin tapahtuneen jonkun painamana ”Ilmianna asiaton kommentti”.

      Vahinkoja voi tulla kenelle tahansa

      Tässä päivänä muutamana sanoin erään lipsahduksen päästettyäni, että tulipa tehtyä ’baidenit’

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25