Rakkaus elämän voima

Kuvassa rakkaani Colette Roto, Jumalan lahja elämääni.

Sydän sykkii rakkautta

Antaa eloon toiveikkuutta

Sopu sulon suo

Rauhan ilon tuo

Riita repii hajottaa

Rauhan sana rakentaa

Lempeyden runsas vuo

Uutta voimaa hyvyys luo

Käsky kaunis ihana

Kaikuu elon voimana:

”Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.”

Sunnuntai 25.8.2024

14. sunnuntai helluntaista

Lähimmäinen

Ihminen on luotu elämään yhdessä toisten kanssa. Jo vauvasta saakka tarvitsemme hoitoa. Kukaan ei tule toimeen omillaan. Kaikkien on saatava tuekseen toisia. Jo syntymästään asti aina elämänsä loppuun saakka kaikki kaipaavat rakastavaa ihmistä lähelleen. Välittämistä, hyväksyntää, yhteen kuuluvuutta, keskinäistä vuorovaikutusta. Sanalla sanoen rakkautta, hellää hyvyyttä.

Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa.

Näin rakkaus toteuttaa koko lain. 

Maailma tarvitsee luotettavaa lähimmäistä itse kunkin elämään. Kysymys ei ole vain vastaanottamisesta. Rakkauden antaminen on elämän voiman anto kanssaihmisellemme. Olkaamme siis niitä jotka ovat lähimmäisiä toinen toisellemme.

Älkää olko kenellekään mitään velkaa,

paitsi että rakastatte toisianne.

Olkoon siis rakkautemme toimivaa, hyvyyttä jakavaa, toinen toistaan huomioivaa.

Muistakaamme, että Jumala on rakkaus. Siksi hänen hoitonsa ja huolenpitonsa kutsuu meitäkin rakastamaan lähimmäisiämme.

Toinen lukukappale eli epistola: Room. 13:8–10

Kirjeestä roomalaisille, luvusta 13

Älkää olko kenellekään mitään velkaa,

paitsi että rakastatte toisianne.

Joka rakastaa toista, on täyttänyt lain vaatimukset.

Käskyt ”Älä tee aviorikosta”, ”Älä tapa”, ”Älä varasta”, ”Älä himoitse”,

samoin kaikki muutkin,

voidaan koota tähän sanaan:

”Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.”

Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa.

Näin rakkaus toteuttaa koko lain. 

138 KOMMENTIT

  1. Jos rakkaus hallitsee ja vallitsee, on se silloin muuttunut jumalaksi ihmiselle.

    Rakkauden etsiminen jumalaksi, voi kuitenkin saada monenlaisia muotoja, koska se ei suinkaan ole vain antava, kuten naisilta ja Jeesukselta usein vaaditaan rakkauden osoitukseksi.
    Kaikki se kestää, kaikki se kärsii, kaikki se anteeksi antaa. Pelastus kuolee meidän puolesta ja hurskas nainen pelastaa myös syntisen miehensä.

    Vaikka Jumala olis’ nainen, tai poika, me emme voi asettaa hänelle vaatimuksia olla jotakin, mikä meistä tuntuu kivalta, mutta johon emme itse pysty.

    Jos rakkaus jumalassa tappaa myös oman poikansa, rakkaus näyttäytyy aika oudossa valossa, rakkaushan ei ulotu poikaan tässä tapauksessa. Vaikka poika rukoilee hikipäissään, että ota minulta pois tämä malja, niin eipä kuulu auttajaksi rakkautta, eikä muutakaan pyhää puhetta.

    Ei kai Kaikkivaltias panisi ketään syytöntä kärsimään syyllisten puolesta. Oikkeus ei toimi näin, sitä sanottaisiin oikeusmurhaksi.

    • Tarja

      Muutama kohta

      1) Jumala on rakkaus. Tämä on tosi lauselma.

      Rakkaus on jumala. Tämä ei ole tosi lauselma.

      Vertaus. Haapa on puu. On totta.

      Mutta puu ei aina ole haapa, vaan se voi olla jotain muutakin. Esimerkiksi Kamerunin viidakkomaisessa metsässä yhden hehtaarin alueella saattaa kasvaa jopa 50 – 100 eri puulajia.

    • Tarja

      2) Rakkauden osoittamista voi esiintyä monilla tavoin.

      Äidin rakkaus on hyvä esimerkki hellän ja huolehtivan äidin hellästä hoidosta pientä lastansa kohtaan. (Valitettavasti tämäkään ei aina toteudu kaikkialla. Mutta puhuttaessa äidin rakkaudesta rakkauden esimerkkinä näihin tapauksiin ei puututa.)

      Isän rakkaus esiintyy toisella tavoin. (Esimerkiksi minun isäni kantoi minua hartioillaan lukemattomia kertoja milloin missäkin satuimme liikkumaan.) Kun tämä toteutuu asianmukaisesti, niin se kasvaa hedelmää myöhemminkin elämässä. (Esimerkiksi lukioaikana isäni oli niitä ihmisiä joita aivan erityisen paljon arvostin elämässäni.)

      Naapurin rakkaus voi ilmetä milloin minkäkinlaisena apuna. (Esimerkiksi nykyinen naapurini on useasti vaihtanut lamppuja meillä, kun vaimoni on liian lyhyt ja minua huimaa tuolille kiivetessäni jne.)

      Näin erilaiset rakkauden muodot täydentävät rakkauden käsitettä aina tilanteen mukaan olosuhteisiin sopeutuen. Toistensa hyväksi palvelu on rakkauden tuntomerkki. Rakkauden mittari ei ole meidän oma tekemisemme muoto ja määrä, vaan sen arviointi, miten se auttaa toista ihmistä.

    • Tarja

      Eilen vietimme Somerolla seurakuntakeskuksessa Sotainvalidien Veljesliiton 84 vuotisjuhlaa. Sen järjestivät Sotainvalidien Kanta-Hämeen Perinneyhdistys ry ja Sotainvalidien Veljesliiton Kanta-Hämeen piiri ry yhteistyössä. Ohjelmassa oli paitsi korkeatasoista musiikkia myös Hämeen sanomien toimittajan Tuulia Viitasen juhlapuhe sekä Panssariprikaatin komentajan eversti Juhana Skyttän tervehdys ja vieläpä Tasavallan presidentin myöntämän ansiomerkin jako yhdelle piirimme työssä pitkään ja uskollisesti työskennelleelle jäsenelle.

      Pohdiskeluusi miten ristinkuolemassa uhrattu poika voisi olla isälle rakas lähimmäinen, kun antoi tämän kuolemaan voimme ajatella Suomen tilannetta vuonna 1939, kun Neuvostoliitto hyökkäsi maatamme vastaan.

      On varmaa että niin mummot ja vaarit ja isät kuin äidit, niin puolisot kuin tyttö- tai poikakaverit ja vieläpä muut nuoruuden ystävät rakastivat niitä poikia, jotka rintamalle joutuivat sotilaiksi ja niitä tyttöjä, jotka astuivat palvelemaan lottina. Kaikki näistä isänmaatamme puolustamaan omissa tehtävissään. Kuitenkin tilanteen vakavuus sai nämä ihmiset antamaan oman rakkaansa, kun isänmaan tarve niin edellytti.

      Annettu tehtävä ei ollut helppo. Vajaat satatuhatta kaatunutta ja noin parisataa tuhatta haavoittunutta maksoi maamme vapauden puolesta taistelu. Mutta tuloksena oli maamme säilyminen itsenäisenä. Toisen maailmansodan aikana sotaan sekaantuneista valtioista vain kolmen pääkaupunkia ei missään vaiheessa sotaa miehitetty. Nämä ovat Lontoo, Moskova ja Helsinki.

      Siis keskusteluamme ajatellen

      Annetun tehtävän ratkaisee mitä missäkin tilanteessa tarvitaan.

      Jeesuksen ristin kuolema oli se hinta mitä tarvittiin ihmiskunnan pelastamiseksi synnin, kuoleman ja Perkeleen vallasta.

      Kun Jeesus, Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa, toimitti KOKO MAAILMAN SOVITUKSEN RISTIN KUOLEMALLA ja ylösnousemuksellaan sinetöi tämän sovitustyön ratkaisevan voiton, niin voimme todeta että Vapahtajamme työ koko maailman sovituksessa oli Jumalan valtakunnan ratkaiseva voitto kaikista mitä synti, kuolema ja Perkele olivat ihmiskuntaa hävittävällä hyökkäyksellään saaneet aikaan.

  2. Kun Herra on minun kanssani, en minä mitään pelkää. Ps. 118:6.

    Daavidilla ei ollut muuta turvaa, johon hän olisi luottanut, kuin tämä sana ja usko, että Herra oli hänen kanssaan, vaikkei hän häntä nähnyt. Hän seisoo vahvana, sillä hän tyytyy siihen, että Herra on hänen kanssaan, ja hän tietää voittavansa ja pysyvänsä pystyssä, vaikka koko maailma olisi häntä vastaan.

    Martti Luther, Hengellinen Aarreaitta, s. 228, Aurinko Kustannus ja Arkki-kirjat, 2016.

  3. Jumalan kolminaisuutta ymmärtämättömältä ihmiseltä ovat Tarja Parkkilan kysymysten kaltaiset mielestäni aivan oikeutettuja. Tekeehän poikansa surmauttava isä todella väärin. Kun on kysymys yhden Jumalan kolmesta persoonasta, asia muuttuu: Jumala itse uhrautuu ihmisten puolesta.

    • Martti Pentti vai sinäkö ”ymmärrät” kolminaisuuden?

      Tuot esille kirkon oppia et sitä mikä on Raamatussa.

    • Ari

      Väitteelläsi teet väärän vastakkainasettelun. Asetat kirkon opin ja Raamatun sanoman toistensa vastakohdiksi. Tällainen asioiden sotkeminen ei ole mielekästä. Kirkon opin perustahan on nimenomaan Raamatussa kerrottu Jumalan sana. Jospa sinäkin omien kuvitelmiesi varaan rakentamistasi opeista siirtyisit kirkon vuosituhansien aikana hioutuneeseen Jumalan sanan perustalle rakentuvan opin puoleen niin oppisit ymmärtämään TOTUUDEN.

    • Martti

      Kiitos hyvästä kommentistasi, missä muutamalla valikoidulla sanalla tuot selkeästi esille sen, miten kukin näkökulma on arvioitava omassa yhteydessään, toisaalla inhimillisen elämän toinen toisestaan välittäminen ja toisaalla Jumalan työ koko maailman pelastamiseksi Jumalan Pojan sovintotyön tekemisellä.

    • ”Martti Pentti, sinäkö ’ymmärrät’ kolminaisuuden?” Kukapa sellaisen salaisuuden täysin ymmärtäisi? Olen oppinut ortodoksiveljiltäni ristimään itseni heidän tavallaan. Peukalo ja kaksi sormea liitetään yhteen kuvaamaan Isää, Poikaa ja Henkeä. Kaksi sormea painetaan kämmeneen muistuttamaan Jeesuksen kahdesta luonnosta, jumalallisesta ja inhimillisestä. Tämä riittää minulle ’ymmärrykseksi’.

    • ”Tuot esille kirkon oppia, et sitä mikä on Raamatussa.” Puuttuuko Raamatustasi Toinen kirje korinttolaisille, Ari Pasanen? Se päättyy toivotukseen: ”Tulkoon teidän kaikkien osaksi Herran Jeesuksen Kristuksen armo, Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen yhteys!”

    • Martti

      1) Kiitos itäisen perinteen ristinmerkin sanoman esille nostamisesta.
      – Jumala on Kolmiyhteinen
      – Jeesus on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa

      Itse lisään merkkiin vielä merkin osoittamien paikkojen sanoman
      – Otsaa koskettaessani rukoilen siunausta ajatuksilleni, kaikelle sille ”mitä sahanpuruissa liikkuu”.
      – Rintaa koskettaessani rukoilen siunausta sydämelleni, kaikelle tuntemiselleni, tahtomiselleni, siis koko persoonallisuudelleni.
      – Olkapäitä koskettaessani rukoilen siunausta kaikille kätteni teoille, mitä elämässäni teen ja mitä saan aikaan.

      Joten Ari

      Opettele sinäkin kunnolla rukoilemaan eli opettelemalla tekemään niin annat täydellisen uskontunnustuksen ja pyydät siunausta KOKO elämääsi.

      2) Kiitos selkeän raamatunkohdan osoittamisesta.

      2. Kor. 13:13 on todella sisältörikas.

      Joten keskusteluumme liittyen.
      Arille sopii opetella Raamatun seuraamisen opettelu.
      Joten Ari opettele seuraamaan tätä 2. Kor. 13:13 jakeen opetusta

      – Opi elämään armosta eikä omien tekojen tekemisistäsi

      – Opettele ottamaan vastaan Jumalan rakkautta, jotta myös oppisit rakastamaan toisia ilman pienintäkään erotusta.

      – Opettele elämään PYHÄN HENGEN luomassa ja ylläpitämässä YHTEYDESSÄ eli siis HÄNEN ylläpitämässään yhteisössä eli kirkon jäsenyydessä.

      Kiitos Martti tämän opettavaisen raamatunkohdan osoittamisesta.

    • Ari

      Olen jo aikaisemminkin kertonut, että se jolla on parhaat suhteet omassa avioliitossaan omaan puolisoonsa, vanhempiinsa ja lapsiinsa, sillä on myös parhaat suhteet sukuunsa sekä myös naapureihinsa ja jopa koko yhteiskuntaan ja jopa koko maailmaan saakka. Mutta se joka on riidellyt lähiomaistensa kanssa riitelee myös sukulaistensa ja naapuriensa kanssa sekä suhtautuu myös koko yhteiskuntaan jopa koko maailmaan riitaisemmin.

      Tämä on tutkittua tietoa.

      Niinpä meidän omalta osaltamme viime aikoina olemme pitäneet yhteyttä omasta perheestämme ja lähisuvustamme alkaen omaan seurakuntaamme, kaupunkiimme ja Kanta-Hämeen piirin tasolle ja jopa Kameruniin asti Afrikassa. Esimerkiksi: Jo viime viikolla sekä Colette että minä olemme antaneet suostumuksemme ensi vuoden kaupunginvaltuuston vaalien ehdokkaiksi.

      Siis tällaista hiljaista eläkeläisen elämää olemme tässä elelleet.

    • Pasanen,

      Saman kysymyksen kysyt vuodesta toiseen eri blogeilla.

      Martti Pentti antoi oivallisen vinkin meille kaikille.

      Ari Pasanen,

      Joko nyt ymmärrät?

  4. ”Lähimmäinen” on sanan mukaisesti sellainen, joka on käden ulottuvilla.

    Kristityllä on paljon palveltavaa ihan kotipiirissä. Monelle on lähimäisyys on vaikeaa, helpompaa on kohdata vieraita ihmisiä kauppakeskuksessa… Olemme ihmisinä monintavoin rikkinäisiä ja raadollisia ja monet häpeän ja epäonnistumisen tunteet eristävät meitä ja saatamme erakoitua… Tämä on surullista ja maailmassa liian yleistä. Riidat ja vihanpidot saavat katkeruuden juurtumaan sydämeen…

    Kristinuskon julistama Armo ja Jumalan Rakkaus Kristuksessa taas on laupias ja se puhdistaa ihmisen, poistaa ihmisarkuuden ja pelon, jolloin rakkaus ja laupeus pääsee kasvamaan ja lisääntymään lähimmäisten parissa.

    ”Hän on ilmoittanut sinulle, ihminen, mikä hyvä on; ja mitä muuta Herra sinulta vaatii, kuin että teet sitä, mikä oikein on, rakastat laupeutta ja vaellat nöyrästi Jumalasi edessä?” Miika 6:8

  5. Rantanen Mika 20.08.2024 08:40 Klo 08:40 minulle.
    ”Sinä olet usein täällä puhunut ilkeästi ja rienaavasti Jeesuksesta.”

    Olenhan minä sanonut, että Jeesus puhuu ilkeasti ja rienaavasti omasta kansastaan,, demonisoi ja nimittelee, syyttää ja solvaa. Mutta ei se ole Jumalan pilkkaa, se on tosiasia, Raamatusta sen voi lukea, jos osaa lukea. Samaa solvausta esittää myös sinun suuresti ihailemasi Luther.

    Sinä voit lopettaa minun vainoamisen, ja valhettelut, siitä on tullut sinulle jo pakkomille. Teen kohta valituksen kirkkohallitukselle, että yksi pappi vainoaa netissä.

    • Tarja

      Kirjoitat: ”Jeesus puhuu ilkeasti ja rienaavasti omasta kansastaan,, demonisoi ja nimittelee, syyttää ja solvaa.”

      Tässä olet vetänyt yksittäiset Jeesuksen sanat irti yhteyksistään. Olet lukenut muutamia Jeesuksen puheissa esiintyneitä vetoomuksia parannuksen tekemiseen ja niihin sisältyneitä varoituksia mitä seuraa, jos parannusta ei tule, irti tästä sanoman yhteydestä. Näin paatuneeseen epäuskoon liittynyt tuomion sana, että epäuskonsa tähden nämä parannuksen tekemättömät joutuvat tuomion alaisiksi.

      Tästä Jari-Pekka Laaksonen sanoo väitöskirjassaan Jesus und das Land, Åbo 2002, seuraavaa:

      ”Wir haben festgestellt, dass Jesus dem UNBUSSFERTIGEN Teil Israels in strenger Form das künftigen Gericht verkündet hat.” ( s. 231)

      Korostin tässä tuota asian kannalta ratkaisevaa sanaa, joka kertoo tuomion sanojen kohdistuneen niihin, jotka olivat haluttomia tekemään elämässään parannusta, pahuuttaan katumaan haluttomia.

      ”Olemme havainneet, että Jeesus julisti ankaran tulevan tuomion Israelin KATUMATTOMALLE osalle.”

      Edelleen väikkärissä kerrotaan että yksittäiselle israelilaiselle on mahdollisuutta välttää tuleva tuomio vain kääntymällä parannukseen.

      Jumalan vihan tuomio katumattomuutta vastaan laajenee Temppelin ja jopa koko Jerusalemin hävityksen ennustukseen.

      Vanhan testamentin profeetallisten ennustusten mukaisesti näihin tuhon ennustuksiin liittyi myös odotus tulevaisuudessa tapahtuvaan uudistuneeseen maahan ja sen keskuksena olevaan uuteen Siionin temppeliin, kun Jumalan siunaus tulee koko maan ylle.

      Joten Tarja hyvä

      Jeesuksen julistuksessa ei ollut hänen oman kansansa herjaamista, ei demonisointia, ei riitelyä, ei solvaamista eikä minkäänlaista väärää nimittelyä kehottaessaan parannusta tekemättömiä välttämään tulevaa tuomiota.

      Jeesushan seuraa Vanhan testamentin profeettojen linjaa julistuksella, missä kansaa kehotetaan uskolliseen Herran Jumalan palvelukseen ja toinen toisestaan huolehtimiseen samalla, kun varotettiin Jumalan tuomiosta syntiä ja vääryyttä vastaan.

    • Tarja

      Ensinnäkin

      Olisi hyvä jos voisit lukea keskustelutoverisi tiedot vähän huolellisemmin.

      Huomaapa että paljon lukenut, paljon tietävä ja hyvin oppinut keskustelutoverimme on teologian maisteri ja ammatiltaan hieroja.

      Toiseksi

      Pappien esimies on piispa ja pappien viranhoitoa valvoo tuomiokapituli, ei Kirkkohallitus.

      Kolmanneksi

      Silloin jos itse käyttää provosoivaa kielenkäyttöä, pitää sietää että toiset provosoituvat, ja vastaavat samaa tyylitasoa olevilla kommenteilla.

      Tässä pätee sääntö, että joka leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.

      Olisikohan aika tehdä kielenkäytössä siirtymä vähän siistimpään puhetapaan. Näin meillä jokaisella voisi olla parempi olo ja oli miellyttävämpää pohdiskella asioita yhdessä iloiten.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25