Rakkaus elämän voima

Kuvassa rakkaani Colette Roto, Jumalan lahja elämääni.

Sydän sykkii rakkautta

Antaa eloon toiveikkuutta

Sopu sulon suo

Rauhan ilon tuo

Riita repii hajottaa

Rauhan sana rakentaa

Lempeyden runsas vuo

Uutta voimaa hyvyys luo

Käsky kaunis ihana

Kaikuu elon voimana:

”Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.”

Sunnuntai 25.8.2024

14. sunnuntai helluntaista

Lähimmäinen

Ihminen on luotu elämään yhdessä toisten kanssa. Jo vauvasta saakka tarvitsemme hoitoa. Kukaan ei tule toimeen omillaan. Kaikkien on saatava tuekseen toisia. Jo syntymästään asti aina elämänsä loppuun saakka kaikki kaipaavat rakastavaa ihmistä lähelleen. Välittämistä, hyväksyntää, yhteen kuuluvuutta, keskinäistä vuorovaikutusta. Sanalla sanoen rakkautta, hellää hyvyyttä.

Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa.

Näin rakkaus toteuttaa koko lain. 

Maailma tarvitsee luotettavaa lähimmäistä itse kunkin elämään. Kysymys ei ole vain vastaanottamisesta. Rakkauden antaminen on elämän voiman anto kanssaihmisellemme. Olkaamme siis niitä jotka ovat lähimmäisiä toinen toisellemme.

Älkää olko kenellekään mitään velkaa,

paitsi että rakastatte toisianne.

Olkoon siis rakkautemme toimivaa, hyvyyttä jakavaa, toinen toistaan huomioivaa.

Muistakaamme, että Jumala on rakkaus. Siksi hänen hoitonsa ja huolenpitonsa kutsuu meitäkin rakastamaan lähimmäisiämme.

Toinen lukukappale eli epistola: Room. 13:8–10

Kirjeestä roomalaisille, luvusta 13

Älkää olko kenellekään mitään velkaa,

paitsi että rakastatte toisianne.

Joka rakastaa toista, on täyttänyt lain vaatimukset.

Käskyt ”Älä tee aviorikosta”, ”Älä tapa”, ”Älä varasta”, ”Älä himoitse”,

samoin kaikki muutkin,

voidaan koota tähän sanaan:

”Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.”

Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa.

Näin rakkaus toteuttaa koko lain. 

138 KOMMENTIT

    • Charlotta

      On todella rakentavaa pitää totuutta esillä niin, ettei loukkaa toisia.
      Elämäni aikana olen huomannut, että ystävällisellä totuuden esillä pitämisellä voitetaan enemmän kuin toisia vastaan kiivaillen.

    • Matias Roto siis et varmaankaan ole huomannut mitä Totuuden sana sai aikaan korkeasti oppineissa juutalaisissa, siis lopulta he antoivat Jeesuksen ristiinnaulittavaksi eli kyllä evankeliumi loukkaa niitä jotka pimeydessä vaeltavat ja rakastavat valhetta.

    • Ari

      Miksi kuvittelet tuntevasi Vapahtajamme elinajan olosuhteet Pyhällä maalla paremmin kuin asioita historiallisesti tutkineet, kun menet töräyttelemään: ”—et varmaankaan ole huomannut —.”

      On kuin jos kotomaamme historiasta tietäisit vain, että Mannerheim sai rukkaset Mustion kartanon kauniilta tytöltä ja että hänen veljensä oli maamme suurimman maatilan Jokioisten kartanon isännöitsijä, ja sitten näiden perusteella alkaisit kinaamaan, että Mannerheim oli todellinen surkimus, mutta hänen veljensä sentään oli jotain. Ja kun sitten joku sanoisi sinulle, että hän jopa aikaisemmin oli ollut maamme ensimmäinen hallitsija eli itsenäisyyden julistamisen jälkeinen valtionhoitaja ja myöhemmin presidentti, niin kinaisit väen väkisin jankuttamalla jankuttaen ja toistamiseen toistamalla, että hän oli täysi surkimus, koska sai rukkaset Mustion linnan lapselta.

      Nimittäin.

      Valitettavasti juuri tätä tasoa ovat sinun kinaamisesi Vapahtajamme elinajan olosuhteista Pyhällä maalla. Olet saanut jonkun tiedon palan evankeliumeista, mutta muutoin tapahtumien kulku on sinulta jäänyt kokonaan tiedostamatta.

      Oletko tietoinen, että esimerkiksi Marian voiteleman nardus voiteen pullon hinta oli tavallisen työmiehen koko vuoden palkka?

      Oletko tietoinen, että Herodes Suuri oli aikoinaan Välimeren alueen toiseksi rikkain mies keisari Augustuksen jälkeen?

      Oletko tietoinen, että Jerusalemin temppelissä yksistään Salomon pylväskäytävä oli yhtä iso kuin nykyisin matkamuistoksi raunioitunut Rooman Forum?

      Oletko tietoinen että ensin Jerikon kaupungin verovuokraaja eli publikaani Sakkeus oli roomalaisen käytännön mukaan maksanut koko kaupungin tulliverot etukäteen ja sitten saanut luvan kerätä nämä takaisin? Myöhemmin hän siirtyi Kesareaan ja siinä samalla toimi Kesarean ensimmäisenä piispana. Hänen seuraajansa piispan virassa oli Apostolien teoissa mainittu roomalainen upseeri Kornelius.

      Oletko tietoinen, että

      evankeliumeissa mainittu ”Jeesuksen veli”, siis nykykäytännön mukaan ajatellen ”kasvinkumppani”, Jaakob Vanhurskas, joka oli Joosefin aikaisemmasta avioliitosta, oli vanhempi kuin Autuas Neitsyt,

      toimi Jerusalemin ensimmäisenä piispana?

      Ja tiesitkö että hän syvän ja säännöllisen hurskautensa vuoksi, oli erittäin suosittu myös monien juutalaisten keskuudessa? Hänen maineensa levisi laajalle, koska hän säännöllisesti rukoili Jerusalemin temppelissä.

      Oletko lukenut Raamatusta, että Jeesus oli säännöllisesti opettanut samaisessa Jerusalemin temppelissä?

      Markuksen evankeliumi:

      14:49 Joka päivä minä olen ollut teidän luonanne opettaen pyhäkössä, —

      Luukkaan evankeliumi:

      19:47 Ja hän opetti joka päivä pyhäkössä. —-

      20:1 Ja tapahtui eräänä päivänä, kun hän opetti kansaa pyhäkössä ja julisti evankeliumia,—-

      21:37 Ja hän opetti päivät pyhäkössä, mutta öiksi hän lähti pois ja vietti ne vuorella, jota kutsutaan Öljymäeksi.

      22:53 Minä olen joka päivä ollut teidän kanssanne pyhäkössä, –

      JA JOTTA NÄKISIT ETTEI KIRKKOA PIDÄ JÄTTÄÄ HUOMAA, ETTÄ MYÖS YLÖSNOUSEMUKSEN JÄLKEEN OPETUSLAPSET ELIVÄT SÄÄNNÖLLISESTI JA ERITTÄIN AHKERASTI JERUSALEMIN TEMPPELISSÄ SIIS TUON AJAN KIRKOSSA

      — A L A T I —

      24:53 Ja he olivat alati pyhäkössä ja ylistivät Jumalaa.

    • ”Evankeliumi loukkaa niitä, jotka pimeydessä vaeltavat ja rakastavat valhetta.” Oletko varma, ettäm tarkoitat nyt evankeliumia, Ari Pasanen? Mistä tilanteesta tämä Luuk. 11:45 kertookaan: ”Silloin eräs lainopettajista huomautti hänelle: ’Opettaja, tuollaisella puheella sinä loukkaat myös meitä.'” Jeesus ei puhunut fariseusten kanssa aterioidessaan evankeliumista vaan laista ja sen noudattamisesta. Evankeliumia pidetään Uuden testamentin mukaan hullutuksena; se on eri asia kuin loukkaus. Hullutukselle nauretaan ja sitä vähätellään.

  1. Matias Roto tuot seuraavan ajatelmasi esille:””Silloin jos itse käyttää provosoivaa kielenkäyttöä, pitää sietää että toiset provosoituvat, ja vastaavat samaa tyylitasoa olevilla kommenteilla.

    Tässä pätee sääntö, että joka leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.

    Olisikohan aika tehdä kielenkäytössä siirtymä vähän siistimpään puhetapaan. Näin meillä jokaisella voisi olla parempi olo ja oli miellyttävämpää pohdiskella asioita yhdessä iloiten.””(Matias Roto)

    Siis kestätkö itse sitä leikkiä jota itse leikit eli samanlaista kielenkäyttöä kuin itse viljelet?????????

    • Ari

      Kestän erinomaisesti koska kirjoitan sitä mitä ajattelen enkä yritä muuttaa totuutta ajatusteni kanssa ristiriitaiseksi.

      Muista Raamatun sana: ”Totuus tekee teidät vapaiksi.”

    • Ari

      Poistamiset kertovat siitä, että toistat samoja lauseita blogeista toisiin ja keskusteluista toisiin ikään kuin olisit alentunut pelkäksi toistokoneeksi.

      Kuvitelmaasi etten muka kestäisi totuutta saanen vastata, etten pidä väärin opettamisiasi totuudenmukaisina oppeina enkä virheellisiä Raamatun selityksiäsi muina kuin oikosulkuina tai toisten väärin opettaneitten perinteen turhina toistoina. Tästä olen jo lukemattomia kertoja tuonut esille, mistä, milloin ja/tai keneltä nuo kummalliset kuvitelmasi ovat peräisin. Ennen noiden mainitsemieni keksintöjen syntyä ei koko kirkon historiassa kukaan milloinkaan ole esittänyt samanlaisia oppeja. Osa noista jopa olisi aikaisempina aikoina kuviteltu täysin mieltä vailla oleviksi hurahtamisiksi.

      Esimerkiksi kuvitelmasi ihmisen itse omasta elämästään päättämisestä kerron, että 1734 lain määräyksen mukaan nainen ei itse voinut päättää puolisostaan, vaan sen teki naittaja. Suomessa tähän tuli sellainen muutos 1864, jonka mukaan nainen sai 21 vuotta täytettyään solmia avioliiton lupaa kysymättä. Sitä nuoremmasta päätti naittaja. Aviomiehen edusmiesasema vaimoonsa nähden lakkautettiin vasta Säädöskokoelmassa 234/1929 annettu avioliittolaki, 13.6.1929 säädetty, joka tuli voimaan 1.1.1930 alkaen.

      Joten soisin ettet turhaan kinaisi sellaisista historian eri aikoina, erilaisten olosuhteiden alaisten ja erilaisten aatevirtausten aikoina syntyneitten kokonaan uusien oppien ja kokonaan uudella tavalla Raamattua tulkitsevien käsitysten syntytilanteista, jottet toimisi kuin veijariromaanissa tuulimyllyjä vastaan taistellut Don Quijote, koko nimeltään Neuvokas ritari don Quijote Manchalainen, jonka espanjalainen kirjailija Miguel de Cervantes (1547–1616) kirjoitti ja julkaisi kahtena niteenä vuosina 1605 ja 1615.

    • Matias Roto siis mistä löytyy Totuuden sanat, eikö vain ja ainoastaan Raamatusta, näin minä sen ymmärrän ja näin se on.

    • ”Joka ottaa nuhteet opikseen, saa sijan viisaiden joukossa. Joka torjuu moitteet, pilaa elämänsä, joka nuhteita kuulee, hankkii ymmärrystä. (Sananl. 15:31,32)” Nämäkin totuuden sanat ovat Raamatusta, Ari Pasanen.

    • Ari

      Jospa ottaisitkin oppisi yksistään Raamatusta, niin et kinaisi Jeesukseen uskovia vastaan, niin kuin nyt tapanasi pidät. Mutta nytpä lukemattomat harhaiset opettajat ovat saaneet sinut kuin ongen koukulla pyydystäen vangikseen ja niin sinua viedään kuin koukkuun kiinni jäänyttä lohea Tornionjoessa.

    • Ari

      Puhut siitä että muka otat vain Raamatusta opetuksesi.

      Edellä puhuin siitä että aikoinaan sekä Pohjoismaissa että suomensukuisten kansojen keskuudessa naisen avioliiton päätti yksistään naittaja. Oletko tullut ajatelleeksi, että myös Raamatussa on kerrottu aikakausista, jolloin tyttö saattoi mennä naimisiin vain naittajansa eli isänsä luvalla. Isä antoi tytön tämän miehelle.

      Esim Laaban

      A N T O I

      tyttärensä Lean ja Rebekan Jaakobille.

      1.Mooseksen kirja:

      29:19 Laaban vastasi: ”Parempi on, että annan hänet sinulle, kuin että antaisin hänet jollekin toiselle; jää luokseni”.

      Ja huomaapa, ettei Autuaasta Neitsyestä sanottu että hän oli KIHLAUTUNUT Joosefin kanssa, vaan että hänet oli KIHLATTU Joosefille.

      Matteuksen evankeliumi:

      1:18 Jeesuksen Kristuksen syntyminen oli näin. Kun hänen äitinsä Maria oli kihlattu Joosefille, huomattiin hänen ennen heidän yhteen menoaan olevan raskaana Pyhästä Hengestä.

      Luukkaan evankeliumi:

      1:27 neitsyen tykö, joka oli kihlattu Joosef nimiselle miehelle Daavidin suvusta; ja neitsyen nimi oli Maria.

      2:5 verolle pantavaksi Marian, kihlattunsa, kanssa, joka oli raskaana.

      Ja kuvitelmaasi että kaikki muka voisi tulla ymmärretyksi ilman yleistä historian olosuhteiden tuntemusta, voinen kertoa, että tuohon aikaan KIHLAUS oli jo sitovan avioliiton lupaus mutta ei vielä yhteen muuttaminen vaan ainoastaan vanhempien tai edunvalvojien keskenään tekemä juridisesti pätevä ja osapuolia sitova sopimus. Se voitiin tehdä miltei milloin tahansa lasten elämän aikana. Sääntö kuitenkin oli, että alle kolmivuotiaan tytön antaminen puolisoksi jollekin miehelle ei ollut juridisesti sitova. Se voitiin purkaa ilman oikeudellisia avioeroa koskevia seurauksia, mikäli olosuhteet olivat sopimushetken jälkeen muuttuneet, mutta niin ettei myöhemmin tapahtunutta yhteen muuttamista vielä ollut tapahtunut. Niinpä Joosef Kihlaajan piti ottaa jo juridisesti sitovasti sopimuksen mukainen kihlattunsa mukaan Betlehemissä verotusta varten toimitettuun väestönlaskentaan.

      Tässä vain kaksi esimerkkiä siitä, miten historian aikana erilaiset tapakulttuurit ovat muuttuneet ja että toisinaan Raamatun sanan ymmärtämiseksi voisi olla hyvä tietää myös jotakin tuon aikaisen kulttuurin käytännöstä. Mutta huomaapa historian tunteminen ei ole autuuden ehto, vaan ainoastaan sellaisten kohtien selitys, missä muutoin pitäisi vain ”nostaa hattua” ja mennä eteenpäin tekstiä ymmärtämättä.

    • Ari

      Toinen esimerkki siitä, miten tulkitset omiasi Raamatun tekstien äärellä.

      Olet useassa yhteydessä maininnut mielessäsi rikkoneesi sotilasvalasi. Ajattelet että sotilaan työ ei voi uskovalle kuulua.

      Mutta mitä sanookaan Vapahtajamme. Hän ylistää erään UPSEERIN uskoa kaikkein SUURIMMAKSI.

      Hänen uskostaan Jeesus sanoo:

      Matteuksen evankeliumi:

      8:10 Tämän kuultuaan Jeesus ihmetteli ja sanoi niille, jotka häntä seurasivat: ”Totisesti minä sanon teille: en ole kenelläkään Israelissa löytänyt näin suurta uskoa.

      Luukkaan evankeliumi:

      7:9 Tämän kuultuaan Jeesus ihmetteli häntä, kääntyi ja sanoi kansalle, joka häntä seurasi: ”Minä sanon teille: en ole Israelissakaan löytänyt näin suurta uskoa.”

      Joten

      Jälleen kerran olet Raamatun sanan kanssa ristiriidassa.

    • Ari

      Tai vaikka apostoli Pietari sanoo kasteen antaman lahjan koskevan myös LAPSIA, niin silti kinaat selkeää Raamatun sanaa vastaan ja yrität käsitteitä sotkien kiemurrella Jumalan sanan selkeän lupauksen lahjaa pakoon juosten kuin säikähtänyt jänis metsään loikkien.

      Ap.t. 2:38-39

      ” — kaste —- lapsillenne —-”

  2. Matias

    Viitaten edelliseen sivuun.

    Sinä taidat olle sitä mieltä, että toden puhuminen pitää julistaa pannaan, koska se voi loukata valheenpuhujia. Haluatko, että menen pois totuutta julistamasta, niin lasten valtakunta pysyy vain samanmielisten ja samanhenkisten leikkikenttänä.
    Mutta miksi sitten kiittelet kiinnostuksesta blogiasi kohtaan. Olet sen tehnyt monta kertaa.

    En edes vaivaudu kommetoimaan selostusta Jeesuksen vihamielisten puheiden tarkoituksista, koska jos ne olisi tajuttu sellaisiksi ja ajallisiksi (aikaansa koskeviksi) niitä ei olisi toistettu vuosituhansa, ja saatu aikaan kaikkea sitä mitä on tapahtunut,.

    ” Pahenpi sille kenen kautta se tulee ” eli, juuri seuraajat ovat antisemitismin lähde ja jatkumo, Ei ole pakko toistaa vihamielisia ilmaisuja, kun raamatussa kerrotaan kaikkien profeetteojen, enustelijoiden, ja epäjumalien alttarien hävityksestä maasta, koska niistä ei ole ollut kansalle mitään hyötyä. Profeettoja ei ole ollut enää vuosituhansiin.

    Ihme kyllä, sen jälkeen kun kerroin että Faris on edelleenkin arabialaisen miehen nimi, niin Fasiseusten solvaaminen on kadonnut kokonaan.

    Saathan sinä olla sitä mieltä että suuren suuret teologian ja hieronnan ammattilaiset saavat seurailla minua ja heitellä omiaan, milloin noidaksi haukkuen, tai muuta vastaavaa, koska olen nainen, mutta ei minun ole pakko hyväksyä sitä hiljaa. Olivatpa sinun kaunopuheiset ja sulosointuiset puheesi veljistäsi kuinka runollisia tahansa, ei sillä ole minulle mitään merkitystä. minun uskoni ei tule kuulemisesta.

    • Tarja, sinä siis ihailet Raamatun fariseuksia, jotka halveksivat kaikkia niitä, jotka eivät olleet samanlaisia kuin he itse.

    • Tarja

      1)

      En suinkaan estä totuuden puhumista. Päin vastoin. On aina pyrittävä puhumaan aitoa totuutta.
      Huomautukseni koski sitä että pyrkisimme puhumaan niin ettemme loukkaa puhetyylillämme toinen toistamme emmekä ketään lukijaamme.

      2)

      Kiitän sinua aktiivisuudesta ja kiinnostuksestasi blogejani kohtaan. Luettavaksihan blogini ovat kirjoitetut. Samaten olen tarkoituksellisesti varustanut ne luvalla kommentoida, että voimme saada aikaan ajatusten vaihtoa.

      3)

      Jotta jotakin tekstiä voidaan oikein käyttää historian myöhempinä kausina, on hyvä ymmärtää mihin niillä on alkuperäisessä yhteydessä käytetty.

      Laaksosen väitöskirjaa satuin opponoimaan Åbo Academin tutkijaseminaarissa siinä vaiheessa, kun koko tekstin ensimmäinen luonnos oli valmistunut. Jari Pekan teos on siitä eteenpäin edistynyt hyvinkin merkittävästi ja lopullisessa muodossaan se on erittäin antoisa.

      4)

      Jokainen teksti on altis sellaiseen, että myöhempi aika käyttää sitä aivan eri tarkoituksiin, kuin mitä sen alkuperäinen sanoma on tarkoittanut. Valitettavasti näin on käynyt myös Vapahtajamme ansiokkaille teksteille useamman kerran maailmanhistorian kuluessa, kun hänen lauseitaan on irrotettu yhteyksistään parannuksen tekoon kehottavasta luonteestaan aivan toisenlaisten yhteiskunnallisten voimien pyörteissä vihapuheitten lietsontaan ja aikansa etevimmän juutalaisen rakkauden omaa kansaansa kohtaan vääntäen juutalaisvihan palvelukseen.

      Jos suomalaisten ryssäviha on peräisin ison vihan ajalta, niin roomalaisten antisemitismi on peräisin puunilaissotien ajalta. Kansan altistuminen suurelle vaaralle miltei sortumispisteeseen asti on jättänyt sukupolvesta toiseen menevän varjostuman lähes alitajuisuuden rajoilla olevana siirtymänä.

      Tuollaisen vaikutuksesta monet menneisyyden tekstit siirretään aivan toisenlaisiin yhteysiin.

    • Tarja

      Jatkoa

      5)

      Profeettojen virka liittyi muinaisessa Orientissa kuninkaiden hoveihin. Nämä olivat eräänlaisia hallitsijoiden neuvonantajia erilaisten ratkaisujen valmisteluissa. Näin myös Israelissa ja Juudassa aina Saulin ajoista Babyloniin siirtymään asti.

      Sen sijaan profetia eli Jumalan nimessä kansalle Jumalan tahtoa julistavana toimintana on jatkunut ja jatkuu jokaisessa sananjulistuksessa. Kreikan pro – fitein, edestä puhua, — ; profetoida; latinan pre -dico edestä puhua — ; saarnata.

      Paavali puhuu profetoinnista armolahjana. Olen tavannut ihmisiä, joilla on profetian lahja.

      6)

      Arabialaisten Faris -nimi on sama kuin suomalaisen Raamatun Peres nimi.

      Esim joitakin raamatunkohtia tähän pannakseni

      1.Mooseksen kirja:

      38:29 Mutta kun hän sitten taas veti kätensä takaisin, katso, silloin tuli hänen veljensä ulos; ja kätilövaimo sanoi: ”Minkä repeämän oletkaan reväissyt itsellesi!” Ja hän sai nimen Peres.

      46:12 Juudan pojat olivat Eer, Oonan, Seela, Peres ja Serah; mutta Eer ja Oonan kuolivat Kanaanin maassa. Pereksen pojat olivat Hesron ja Haamul.

      4.Mooseksen kirja:

      26:20 Ja Juudan jälkeläisiä, sukujensa mukaan, olivat: Seelasta seelalaisten suku, Pereksestä perekseläisten suku, Serahista serahilaisten suku.

      26:21 Ja Pereksen jälkeläisiä olivat: Hesronista hesronilaisten suku, Haamulista haamulilaisten suku.

      Ruut:

      4:12 Ja tulkoon niistä jälkeläisistä, jotka Herra antaa sinulle tästä nuoresta naisesta, sinulle suku, Pereksen suvun kaltainen, hänen, jonka Taamar synnytti Juudalle.”

      4:18 Tämä on Pereksen sukuluettelo: Perekselle syntyi Hesron.

      jne

    • Tarja

      7)

      Kirjoitat: ”—- milloin noidaksi haukkuen, tai muuta vastaavaa, koska olen nainen, —. ”

      En muista kenenkään moittineen sinua noidaksi. En myöskään muista kenenkään moittineen sinua siitä, että olet nainen.

  3. Sinun pyhässä kirkkaudessasi sinua iäti ylistää enkelten joukko. Kerubit ja serafit veisaavat sinulle alati kiitosta. Autuaat pyhät heittäytyvät kasvoilleen sinun valtaistuimesi eteen, oi Kristus. Täytä meidän sydämemme Pyhällä Hengelläsi niin, että me toivossa iloitsisimme ja toisimme sinulle, joka olet meidät verelläsi Jumalalle lunastanut, joka päivä kiitosuhrimme (kiitoksemme) vilpittömin sydämin ja puhtain omintunnoin.

    Jaakko Haavio, Taivaan avain, s. 43-44, WSOY, 1965. Sulku on allekirjoittaneen lisäys.

  4. Teologi Rantanen
    ”Tarja, sinä siis ihailet Raamatun fariseuksia, jotka halveksivat kaikkia niitä, jotka eivät olleet samanlaisia kuin he itse.”

    Kyllä, koska he noudattivat lakia, ja halusivat muidenkin tekevän niin, olivat siis opettajia. Onhan Laki Jumalan sanaa.
    Halveksiminen on halveksiva sana, sen on kehittänyt sellainen, joka kumoaa lain ja hylkäsi perinnäissännöt. Siis vastavoima. antiteesi, lain vihollinen ja samalla Jumalan vihollinen.

    • Laki vaatii täydellisen pyhää elämää ajatuksia myöten. Siihen eivät edes fariseukset pystyneet. Tietysti he varmaankin pystyivät ehkä välttämään ns. julkisyntejä. Jumalan armoa fariseuksetkin tarvitsevat pelastuakseen.

  5. ”Mitä Jumalan rakkaus sitten on? Jumalan rakkaus on sitä, että Hän on lähettänyt Poikansa lihaan, jumalattomien luo, mukanaan varma lupaus: Hän on maailman valkeus, Hän on maassa rauha, Hän on se, jonka kautta Jumalan tahto tapahtuu, niin yksityisissä ihmisissä kuin suuressa kokonaisuudessakin. Tämä Jumalan rakkaus on niin suuri ja avara kuin kansojen maailmakin on suuri ja avara. Ja myös niin korkea ja syvä kuin maailman kurjuus on korkea ja syvä ja kuolema mahtava, maan syvyyksiin asti.” (Lainaus Blumhardt, suom. S.Sirenius v. 1948)

    • Varmaan Luukka mitä Jumalan rakkaus joka on vuodatettu uskoviin Pyhän Hengen kautta, saa aikaan uskovissa? Siis sama rakkaus jota Jeesus toteutti.

    • Ari

      Jeesuksen rakkaus on täydellinen. Meidän ihmisten rakkaus on aina vajavaista. Tässä on se ero. Ero on yhtä suuri kuin auringon ja kuun valon ero, jopa suurempi, koska Jeesus on JUMALA JA IHMINEN YHDESSÄ PERSOONASSA.

      1.Johanneksen kirje:

      4:19 Me rakastamme, sillä hän on ensin rakastanut meitä.

  6. Valma Luukka

    Sinun jumalasi taitaa olla Mooabin kuningas joka tappoi /uhrasi oman poikansa Israelin rajalla, saadakseen sotaonnea jumalaltaan, ja kumma kyllä tässäkin tapauksessa viha kohdistui Israeliin. Niinkuin teidänkin murhatapauksessa. Siitä ei suinkaan syytetä teidän syntejä, eikä roomalaisia, vaan juutalaisia, Israelia. Se on selväti vääryys, ainakin tolkun maalaisjärjellä ajatellen.

    Ihmisuhreja käytettiin yleensä paholaisen lepyttelyyn, koska uskottiin häneltä saatavan onnea ja menestystä, uhraamalla sille ihmisiä ja eikö lupaus ikuisesta elämästä olekin hieno palkinto uhrista saatuna

    • Tarja

      1) Mooabin kuninkaan uhri oli epäjumalanpalvelusta. Se oli pahan taistelu hyvää vastaan.

      Jeesuksen ristin kuolema on JUMALAN TYÖ langenneitten ihmisten pelastamiseksi. Se siis oli hyvä työ, jonka ansiosta koko maailman sai sovituksen.

    • Tarja

      2) Paholainen oli vietellyt ihmiskunnan lankeemukseen jo paratiisissa.

      Jeesuksen sovintouhria EI ANNETTU paholaiselle, vaan se oli VOITTO PAHOLAISEN VALLASTA.

    • Tarja. Huomasin kommenttisi minulle. Minun Jumalani on Taivaallinen Isä, Taivaallinen Vanhin, jonka lapsi olen. Olen myös Jeesuksen sisar uskon kautta. Ja taivaan perillinen Marian sisarena. Minun ajallinen isäni oli rauahan mies, joka ei koskaan kantanut mitään asetta. Hän teki puukolla ihania käsitöitä mm. pienoiskuunarit äidille ja kaikille lapsilleen(7) puhdetöinä Helsingissä. Taivaallinen veljeni oli Rauhanruhtinas ja sanoi Pietarille: ”Joka miekkaan tarttuu se miekkaan hukkuu.” Me puolustimme isänmaatamme (3 veljeä sotavetraaneja, nyt jo rauhan maassa) Taivaallinen Isä on elämän antaja ja sen puolustaja; ei ota vastaan ihmisuhreja(poikkeuksena tapetut lapset). Vanhan Liiton puolella pantiin synnit viattoman lampaan päälle ja lähetettiin erämaahan. Jumala sallii puolustussodan niin Israelille kuin Suomellekin. Mutta kristinusko on rauhan, ei sodan uskonto.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25