Rakkaus elämän voima

Kuvassa rakkaani Colette Roto, Jumalan lahja elämääni.

Sydän sykkii rakkautta

Antaa eloon toiveikkuutta

Sopu sulon suo

Rauhan ilon tuo

Riita repii hajottaa

Rauhan sana rakentaa

Lempeyden runsas vuo

Uutta voimaa hyvyys luo

Käsky kaunis ihana

Kaikuu elon voimana:

”Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.”

Sunnuntai 25.8.2024

14. sunnuntai helluntaista

Lähimmäinen

Ihminen on luotu elämään yhdessä toisten kanssa. Jo vauvasta saakka tarvitsemme hoitoa. Kukaan ei tule toimeen omillaan. Kaikkien on saatava tuekseen toisia. Jo syntymästään asti aina elämänsä loppuun saakka kaikki kaipaavat rakastavaa ihmistä lähelleen. Välittämistä, hyväksyntää, yhteen kuuluvuutta, keskinäistä vuorovaikutusta. Sanalla sanoen rakkautta, hellää hyvyyttä.

Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa.

Näin rakkaus toteuttaa koko lain. 

Maailma tarvitsee luotettavaa lähimmäistä itse kunkin elämään. Kysymys ei ole vain vastaanottamisesta. Rakkauden antaminen on elämän voiman anto kanssaihmisellemme. Olkaamme siis niitä jotka ovat lähimmäisiä toinen toisellemme.

Älkää olko kenellekään mitään velkaa,

paitsi että rakastatte toisianne.

Olkoon siis rakkautemme toimivaa, hyvyyttä jakavaa, toinen toistaan huomioivaa.

Muistakaamme, että Jumala on rakkaus. Siksi hänen hoitonsa ja huolenpitonsa kutsuu meitäkin rakastamaan lähimmäisiämme.

Toinen lukukappale eli epistola: Room. 13:8–10

Kirjeestä roomalaisille, luvusta 13

Älkää olko kenellekään mitään velkaa,

paitsi että rakastatte toisianne.

Joka rakastaa toista, on täyttänyt lain vaatimukset.

Käskyt ”Älä tee aviorikosta”, ”Älä tapa”, ”Älä varasta”, ”Älä himoitse”,

samoin kaikki muutkin,

voidaan koota tähän sanaan:

”Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.”

Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa.

Näin rakkaus toteuttaa koko lain. 

138 KOMMENTIT

  1. Poika tuli lihaan

    Eihän opin mukaan valituissa ole kysymys yhdestä pojasta, vaan kansasta. Onko kansa typistetty yhteen poikaan ja siepattu hänet kirkkoon ja uskoteltu ihmisille että tämä on yksin perillinen. Ja hänen kauttaan meillä on oikeus siunauksiin ja perintöön jotka kansalle oli luvattu. Ja hänen kauttaa me tulemme hallitsemaan maailmaa Israelista käsin.
    Tämä ei toimi enää, koska kansa on elossa ja palannut takaisin Israeliin, perintömaahan.

    • Esim. Jesaja 53 kertoo selvästi henkilösta eikä Israelin kansa. Se on selvä profetia Jeesuksesta, joka kantoi syntimme ristinpuulle.

    • ”Egyptistä minä kutsuin poikani”. (Hoosea 11:1) Tietysti Jumala puhuu tässä Israelin kansasta. Mutta siinä profetoidaan myös Jeesuksesta. Matteuksen mukaan siinä toteutui se, että Jeesus perheineen oli Egyptissä paossa kuningas Herodesta muutaman vuoden, kunnes palasi takaisin Israeliin Herodeksen kuoltua. Matt. 2:15.

    • Apostolien tekojen luvussa 8 Filippus puhuu Jeesuksesta Etiopian kuningattaren Kandaken hoviherralle alkaen Jesajan luvusta 53.

    • 1. Pietarin kirjeessä 2:21-25 myös Pietari Jumalan vaikutuksesta vetoaa ja selittää Jesajan lukua 53.

      Anteeksi, että nämä totuudet tulevat esille vähän pätkittäin useassa eri kommentissa.

    • Tarja

      Asetat yksittäisen ihmisen ja yhteisen elämän toistensa vastakohdiksi. Näin ei vanhassa juutalaisuudessa tehty, vaan molemmat kuuluvat yhteen sekä aatteellisessa että konkreettisessa arkielämässä.

      – Esimerkiksi heprean opettajani totesi että hyvin abstraktit käsitteet sisältyvät hyvin konkreettisiin imauksiin,
      ja päin vastoin kaikkein konkreettisimmatkin ilmaukset voidaan ilmasta voidaan ilmaista mitä abstraktisimmin. Kun jokin tai joku on hyvin kaunis, niin voidaan sanoa, että kauneuden idea toteutuu siinä tai hänessä mitä parhaiten.

      – Olen todennut, että yksilö ja yhteisö kuuluvat yhteen. Niinpä Herran siunauksessa alkukielen: ”Herra siunatkoon sinua”, tarkoittaa KOKO kansaa yhtenä kansana, jola on yksi sielu ja yksi mieli. Saman periaatteen mukaan Vanhan testamentin koko kansaa tarkoittava vertaus viinipuusta esiintyy Jeesuksen suussa samaan aikaan yksilöllisenä ja koko kansaa tarkoittavana.

      – toisaalta yksilöllisenö ”Minä olen viinipuu” ja

      – samaan aikaan yhteisöllisenä ”te olette oksatt”.

      – Vertauksissa ei ole ainuttakaan puhtaasti yksilöllistä esimerkkikertomusta, vaan kaikki kuvaukset ikään kuin yhdestä ihmisestä ovat sisällöllisesti KOKONAISTEN väestöryhmien esikuvia tai niiden tyyppiedustajia.

      – Niinpä Siis vanhassa juutalaisessa ajattelussa tässä ei ole mitään ristiriitaa, vaan yksilö ja yhteisön elämä nivoutuvat yksi-yhteen -periaatteen mukaisesti yhteen.

      JOTEN

      Kiistely yksilön tai yhteisön välisestä periaatteellisesta erosta ei ole mielekäs. Sen sijaan voidaan miettiä mikä vastine meidän olosuhteissamme loisi lukijoissa tai kuulijoissamme juuri kulloisessakin tilanteessa paremmin miellettävän vastaanoton.

      Joten Jouni Salkon lopputoivotus Somerolla toimittamassaan messussa

      ”Älkää riidelkö tiellä!”

      on hyvä toivotus myös näin blogien kirjoittelun asenteessa toinen toiselleen viestiitäess.

    • Jeesus ei syntynytkään oikeasti vuonna 0, vaan muutamia vuosia ennen ajanlaskun alkua, ehkä kuutta vuotta aikaisemmin.

    • Jeesuksen syntymän ajoitus on tehty aikoinaan epätarkasti. Raamatussa ei mainita mitään vuosilukua – päivämäärästä puhumattakaan. Tarkimmat ajoituksen viitteet liittyvät mainintoihin historian henkilöistä kuten Herodeksesta. Astrologiaakin on tutkittu tässä yhteydessä ja ns syntymätähdelle on löydetty joitakin mahdollisia selityksiä. Jeesuksen syntymän juhlinta joulukuussa perustuu vanhan keskitalven juhlan ’kristillistämiseen’.

  2. Niin kukapa sen tietää, kun aikaa alettiin laskemaan vasta 500-luvulla. Aikaisemmin ajanlaslun alku oli alkanut Rooman valtakunnan perustamisesta, josta jätettiin pois yli 700-vuotta, ja päätettiin kristuksen syntymän tapahtuneen silloin ja aloitettiin uusi ajanlasku. Taisi olla kirkkovallan aikaa, kun näin saivat aikoja muutella.

    • Juutalainen kalenteri alkaa ’maailman luomisesta’, joka on laskettu Vanhan testamentin mukaan tapahtuneeksi noin 5785 vuotta sitten.

  3. ”Jeesuksella oli ainakin serkkuja tai veljiä ja siis sukulaisia, joilla oli omia lapsia, ja Jumalan Poikana hän elää ikuisesti.”

    Ei mitään merkitystä, suku on kuollut pois, mutta kansa elää, sukupolvesta toiseen ovat eläneet ja elävät edelleen, eli pitkään. Jos tuntee historiaa, piinaamisesta ja muusta vainoasta ja halveksunnasta, niin kyllä ne muutkin jakeet sopivat kuvaan peremmin kuin jeesuksen kuvaan. Mutta en usko, että sillä kärsimystiellä on sovitettu pakanoiden syntejä, miksi ihmeessä, sehän olisi pahantekijöille edullista ja uhreille ei mitään.

  4. Martti Pentti
    maailmanluomisesta.

    Itse ajattelen, että maailman luominen tuli näkyväksi, kun se sai kirjallisen muodon, eli sana tuli luomisen kertojaksi, onhan maailma ollut kymmeneiä tuhansia vuosia olemassa, mutta ihmiset pitivät kaikkea itsestään selvänä ja vasta luomistapahtuman kirjallisen esityksen kuullessaan he oppivat jotakin uutta siitä, että on olemassa joku, tai jotain kaiken takana. Mistä juutalainen ajalasku sitten alkaa, sitä en osaa sanoa, ehkä jostain heidän historiaan liittyvästä, tai heidän oman maailmansa luomisesta. Juutalaisuuden synnystä.

    • Mooseksen kirjastahan näitä vuosia ’maailman luomisesta’ voi laskea: ”Ja Aadam eli Seetin syntymän jälkeen kahdeksansataa vuotta, ja hänelle syntyi poikia ja tyttäriä. Ja Seet eli Enoksen syntymän jälkeen kahdeksansataa seitsemän vuotta, ja hänelle syntyi poikia ja tyttäriä. Ja Enos eli Keenanin syntymän jälkeen kahdeksansataa viisitoista vuotta, ja hänelle syntyi poikia ja tyttäriä. Ja Keenan eli Mahalalelin syntymän jälkeen kahdeksansataa neljäkymmentä vuotta, ja hänelle syntyi poikia ja tyttäriä. Ja Mahalalel eli Jeredin syntymän jälkeen kahdeksansataa kolmekymmentä vuotta, ja hänelle syntyi poikia ja tyttäriä. Ja Jered eli Hanokin syntymän jälkeen kahdeksansataa vuotta, ja hänelle syntyi poikia ja tyttäriä. Ja Metusalah eli Lemekin syntymän jälkeen seitsemänsataa kahdeksankymmentä kaksi vuotta, ja hänelle syntyi poikia ja tyttäriä. Ja Lemek eli Nooan syntymän jälkeen viisisataa yhdeksänkymmentä viisi vuotta, ja hänelle syntyi poikia ja tyttäriä.”

    • Tarja

      Kirjoitus on tullut mukaan vasta myöhemmin. Ensimmäiset selkeästi kirjoitukseksi muodostuneet muistin avuksi tehdyt merkinnät muuttuivat sumerilaisten keskuudessa noin 3100 vuotta ennen Kristuksen syntymää. Minun sumerin opettajiani ovat olleet Ilmari Kärki ja Armas Salonen.

      Heprean kielinen kirjoitus on kehittynyt vasta vähitellen nykymuotoonsa.

    • Tarja

      Kalenteri on myös kehittynyt vasta vähitellen.
      Esimerkiksi taivaankappaleitten liikkeitä opittiin ennakoimaan vasta noin 2100 eKr. Vasta sen jälkeen oli mahdollista kehittää jonkinlaisia ajankulun arvioita taivaankappaleitten liikkeiden mukaan.

      Vanhan testamentin sisällä on piirteitä monestakin erilaisesta ympäröivien kansojen kalentereista aina sen mukaan missä Pyhä kansa milloinkin sattui liikkumaan tai minkä kanssa se oli tekemisissä.

      Kuukausien nimet ovat peräisin pakkosiirtolaisuuden kaudelta. Muiden aikojen nimet ovat eri ajoilta.

      Uuden kuun juhla oli ensimmäisiä kuun kiertoon liittyviä juhlia. Sen neljännes loi viikkorytmin ja tähän liittyi sapatin vietto, yhden päivän pyhittäminen erityiseksi Jumalalle omistetuksi päiväksi.

      Makkabealaisaikana hellenistiset hallitsijat yrittivät pakottaa hellenistisen kulttuurin mukaisia juhlia juutalaisille. Siitä syntyi kapina joka päätyi Juutalaisten oman valtion syntyyn. Roomalaiset puolestaan toivat oman kalenterinsa omaan käyttöönsä. Niinpä evankeliumissa mainittu Tiberiuksen 15. hallintovuosi voi meidän gregiriaaniseen kalenteriimme sopeutettuna olla mikä tahansa vuosina 27 – 29 jKr., koska siinä voi tulla heittoja vanhojen juutalaisten tavan mukaan pääteltyjen, syyrialaisen kalenterin mukaisen kalenterin kautta roomalaiseen juliaaniseen kalenteriin.

      On otettava huomioon, että noihin aikoihin Jerusalemin temppelin ylipappi määräsi juutalaisten juhlakalenterin yhdeksi vuodeksi kerrallaan. Jerusalemin temppelin hävityksen vuonna 70 jKr. jälkeen kalenterin määräminen vähitellen siirtyi juutalaisten paaville, heistä ensimmäinen oli Hillel I. Tämä kalenteri sitten vietiin tiedoksi eri puolille maailmaa aina sen mukaan miten onnistuttiin tieto perille saamaan. Vasta 300 -luvun puolivälin jälkeen juutalaisten paavi Hillel II teki laskelmia, joilla kauempanakin olevat saattoivat viettää pääsiäistä edes joten kuten sopivaan aikaan vuodesta. Tämä puolestaan teki juutalaisen paavin viran tarpeettomaksi ja virka lakkautettiin 500 -luvulla. Vähitellen näistä laskelmista kehittyi sitten vuosisatojen aikana kokonainen taivaankappaleista laskettavissa oleva juutalaisten kalenteri, viimeinen tarkennus tehtiin vasta 1900 -luvun alkupuolella.

    • Martti

      Kiitos sinulle useammastakin hyvästä kommentistasi sekä kalenterin laskennasta maailman luomisesta että konkreettisesta laskennan menetelmän esittelystä.

  5. Matias Roto tuot edelleenkin tätä omaa ajatteluasi:””Tai vaikka apostoli Pietari sanoo kasteen antaman lahjan koskevan myös LAPSIA, niin silti kinaat selkeää Raamatun sanaa vastaan ja yrität käsitteitä sotkien kiemurrella Jumalan sanan selkeän lupauksen lahjaa pakoon juosten kuin säikähtänyt jänis metsään loikkien.

    Ap.t. 2:38-39

    ” — kaste —- lapsillenne —-”””(Matias Roto)

    Siis kun lukee Pietarin sanat niinkuin ne on kirjoitettu niin se on:

    38 Niin Pietari sanoi heille: 38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
    39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”
    39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”(Ap.t.2)

    Siis mikä on lupaus ja kenelle se on, koeta nyt yrittää ymmärtää että lupaus on:

    ””38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.””

    Jos Jumala kutsuisi sinua niin tuon lupauksen mukaan kun tekisit niin saisit Pyhän Hengen lahjan, eikö vain?

    • Ari

      Jälleen vääristelet tuota Pietarin saarnaa. Pietarihan seuraa Hesekielin protetiaa, missä todetaan että

      – Jumala itse tekee parannuksen

      – Välineenään hän käyttää veden vihmontaa

      – Tuon veden ansiosta kansa kääntyy epäjumalien palvelusta elävän Jumalan palvelijaksi

      – Kansa saa mielen muutoksen

      – Kansa saa Pyhän Hengen

      Ja huomaapa tämä: KAIKKI TÄMÄ ANNETAAN VEDEN VIHMONNAN VÄLITYKSELLÄ

      JA KINAAMISESI IKÄRASISMIN VASTAISESTI HESEKIEL PUHUU KOKO KANSAN KASTAMISESTA.

      Vauvatkin kuuluvat koko kansaan.

      Hesekiel:

      36:25 Ja MINÄ (siis Jumala itse) VIHMON teidän (siis koko kansa) päällenne puhdasta VETTÄ, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.

      36:26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.

      36:27 Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.

      Niinpä saan kiitollisena todeta, että Pietarin sanan mukaisesti jo vauvana kasteeni välityksellä olen saanut Pyhän Hengen lahjan. Jumalan ei antamaansa lahjaa kadu, vaan joka päivä hän hoitaa, kantaa ja elämässä eteenpäin vie.

      Joten Ari hyvä. Ota lusikka kauniiseen käteen ja opi ymmärtämään JUMALAN SANAA.

      Tee parannus kurittomuudestasi ja ota oppia kirkon viisailta opettajilta.

      VIISAILTA OPPIMISEEN KEHOTTAA JUMALAN SANA:

      1.Tessalonikalaiskirje:

      5:12 Mutta me pyydämme teitä, veljet, antamaan tunnustuksenne niille, jotka tekevät työtä teidän keskuudessanne ja ovat teidän johtajanne Herrassa ja neuvovat teitä,

      Olen lukenut koko luvun noin kymmeneen kertaan tšekiksi sekä yli kymmenellä kielellä, armaan kotomaamme ja naapurien kielillä. Joten tiedän mitä JUMALAN SANA tuossa 1. Tess. 5:12 jakeessa sanoo.

      Muistanethan että eilen 21.8.2024 oli kulunut 56 vuotta Neuvostoliiton mielettömästä hyökkäyksestä Tšekkoslovakiaan 21.8.1968.

    • Ari

      Edellä kerroin juutalaisten jättisuuren helluntaujuhlan juhlapuhujan puheen liittymisestä Vanhaan testamenttiin, tarkemmin sanoen Hesekielin tekstiin.

      Tässä kerron Luukkaan teologiasta. Jos olisit jo vähääkään ollut hereillä olleen peruskoulun oppilaan tasolla, niin muistaisit, että Luukkaan teologian mukaan parannus otetaan vastaan kasteen välityksellä. En lähde tätä toistamaan, koska jo aikaisemmin olen sen perusteellisesti näyttänyt selvin esimerkein.

    • Matias Roto todistelee Hesekielillä Pietarin sanoja toisiksi mitä niissä lukee selkeästi, miksi?

      Otapa nyt oma todistelusi todesta ja mieti toimiiko se niinkuin tuot esille eli kun kerran tuot esille että Jumala vaikuttaa että vaelletaan Hänen käskyjen mukaan….. niin toteutuuko tämä vauvakastettujen keskellä, jos ei niin miksi ei?

    • Ari

      Nimenomaan kasteessa tapahtuu Jumalan omaksi ottaminen. Kun ihminen otetaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen Jumalan omaksi, niin JUURI TUOSSA ihminen on iankaikkisen ja kaikkivaltiaan ja rakastavan Jumalan nimessä tehdyssä toimituksessa Jumalan valtuutuksella otettu Jumalan yhteyteen.

      Älä hyvä ihminen ala aliarvioimaan JUMALAN mahdollisuuksia kuvittelemalla että sinun itsesi pitäisi vielä lisätä jotain omaasikin HÄNEN TYÖNSÄ TÄYTTEEKSI.

      Tuolla pienen lapsen MINÄ ITSE -asenteellasi toimit kuin, jos joku meistä viime viikolla Tukholmasta käyneistä olisi keskellä Itämerta ajatellut, että keskellä lauttamatkaa olisi pitänyt itsekin pulahtaa meren aalloilla uimassa muutama kymmenen meripenikulmaa, jotta olisi voinut päästä Turusta Tukholmaan tai Tukholmasta Turkuun.

      Joten koeta hyvä ihminen ymmärtää etteivät meidän ihmisten mahdollisuuksien mittasuhteet alkuunkaan ole verrattavissa KAIKKIVALTIAAN JUMALAN täydelliseen voimaan ja kykyyn pelastaa meitä sen takia että meidät pyhän kasteen välityksellä on otettu hänen suojelukseensa matkalle taivaan iankaikkisen elämän ikionnea kohti käymään, iankaikkisen Jumalan eteen.

    • Ari

      Sinulta puuttuu Etiopian valtionvarainministerin nöyryys, kun jääräpäisesti kieltäydyt ottamasta vastaan viisaiden opetusta Raamatusta ja sen tähden et tajua todellista tilaasi: Kuinka voisi ymmärtää jos kukaan ei opasta.

    • ”Toteutuuko tämä vauvakastettujen keskellä – jos ei, miksi ei?” Jumalan tahdon toteuttaminen onnistuu toisinaan ihan kelvollisesti, toisinaan vain jotenkuten. Usein siinä epäonnistutaan. Sellaistahan tämä viheliäisten ihmisten elämä on. Paraskin yrittäminen voi viedä vikaan. Joskus taas tulee tehdyksi hyvää ihan huomaamattaan. Kaikessa Jumalan tahdon täydellisesti täyttävää on turha etsia. Siihen voi itse pyrkiä, mutta silloin saa huomata tavoitteen saavuttamattomaksi. Se riittääå, että tekee parhaansa voimiensa ja taitojensa mukaan. Pelastusta ei niin ansaita, se lahjoitetaan armosta.

  6. Minä siteerasin kommentissani Chr. BLUMHARDTia vuodelta 1948 kirjasta VOITTAVA RAKKAUS. Se ei siis ollut oma mielipiteeni. Tässä oma: ”lihaan” tarkoittaa ihmiseksi. Siitä kertoo selkeästi mm. Joh. 1:(1-3): ”Alussa oli Sana ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Hän oli aluksi Jumalan tykönä. Kaikki on saanut syntynsä Hänen kauttaan, ja ilman Häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on…………(14): Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme Hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä, ja Hän oli täynnä armoa ja totuutta.” Eikä tämäkään ole minun mielipiteeni, vaan Pyhään Raamattuun perustuva totuus.

    • Siis mistä tämä on peräisin, Luther ei ainakaan Raamatusta sitä ole löytänyt????

      Miksi Jeesus sanoo ”mene äläkä enää syntiä tee ettei sinulle pahemmin kävisi”, sitten on Jeesuksen sanoja että meidäntulee antaa lähimäisillemme anteeksi että Jumalakin antaa meille, sitten vielä ettemme saa tuomita ketään jne…, älkää uskoko kaikkia harha opettajia vaan uskokaa Jeesuksen sanat, älkää katsoko ylen Jeesusta!!!!!

    • KR 1933/-38
      Saarn. 7:21 Sillä ei ole maan päällä ihmistä niin vanhurskasta, että hän tekisi vain hyvää eikä tekisi syntiä.

      Rinnakkaisviitteet (KR 1933/-38)
      1Kun. 8:46 Jos he tekevät syntiä sinua vastaan – sillä ei ole ihmistä, joka ei syntiä tee – ja sinä vihastut heihin ja annat heidät vihollisen valtaan, niin että heidän vangitsijansa vievät heidät vangeiksi vihollismaahan, kaukaiseen tai läheiseen, 2Aikak. 6:36 Jos he tekevät syntiä sinua vastaan – sillä ei ole ihmistä, joka ei syntiä tee – ja sinä vihastut heihin ja annat heidät vihollisen valtaan, niin että heidän vangitsijansa vievät heidät vangeiksi kaukaiseen tai läheiseen maahan,
      Sananl. 20:9 Kuka voi sanoa: ”Olen puhdistanut sydämeni, olen puhdas synnistäni”?
      1Joh. 1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.

    • Ari

      Muista että Luther aikansa pätevimpänä Raamatun profesorina tunsi Raamattunsa. Hän myös ymmärsi mitä se tarkoittaa.

      Älä typeryyksissäsi rupea suuruudenhulluksi, kun heikolla koko Raamatun osaamisellasi ja vielä heikommalla tekstin ymmärtämiselläsi menet häntä arvostelemaan kuin joku peruskoulun ala-asteen oppilas kinaisi vierailemaan tullutta aiheesta tutkimuksen tehnyttä asiantuntijaa vastaan..

      Oletko sinä tutkinut Raamattua kuten Luther. Vuosina 1502 – 1522 hänen lyhin työpäivänsä oli kaksitoista tuntia Hän aloitti yliopistouransa filosofian opetuksella, mutta siirtyi sitten

      R A A M A T U N

      selitysopin professoriksi.

      Milloin sinä teet eksegetiikan eli Raanatun tutkimuksen yliopistollisen arvosanasi?

      Muista ettei jonkun yksittäisen jakeen tuntemisen perusteella voi pitää itseään Raamatun sisällön tuntijana.

      Näissä keskusteluissamme jaetuntemuksesi on rajoittunut muutaman kymmeneen. Ja valitettavasti useat niistäkin olet väärin käsittänyt. Heikko KOKO Raamatun tuntemuksesi on tehnyt sinusta helpon saaliin harhaopettajie syöttien nielemiseen.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25