Rakkaus rajaton – väkevä – voimallinen

Kuva Iniön kirkosta siellä käydessämme 24.6.2024.

Aikoinaan Betlehemin paimenet taivaallista näkyään seuraten kävivät Jeesusta kumartamassa.

Mekin käymme Vapahtajamme eteen. Häntä kunnioitamme ja palvomme.

Amerikoissa on paimenista tehty elokuvia. Niissä näytetään lehmipojat, cowboyt, työssään.

Suomessa navetat ovat vanhastaan kuuluneet maaseutuun ja sen elämään. Lehmistä pidettiin hyvää huolta. Mitä paremmin niitä hoiti, sitä paremman tuoton sai.

Ihmiset kokivat elämän sykkeen ympärillään. Hevoset, lehmät, kanat ja muut muodostivat yhteisön, missä pidettiin huolta toinen toisestaan.

Yhteisen elämä auttoi rakastamaan toinen toistaan. Kun antaa arvoa, saa myös huolenpitoa ja hoivaa. Rakkaus on voimavara, joka kestää koettelemukset ja vastoinkäymisetkin. Yhdessä ollaan vahvempia kuin kukin tahollaan yksin yrittäessään. Yhdessä voidaan elämän haasteista huolta pitää.

Aikoinaan Signe Paakkari lypsi lehmiä. Paikalle saapui susi. Katsoi heitä muutaman kymmenen metrin päästä. Ilman erillistä kehotusta lehmät muodostivat lypsettävän lehmän ympärille ringin, sarvet piiristä ulospäin. Susi katseli aikansa ja lähti menemään. Lehmien ja lypsäjän yhteistyö merkitsi turvaa ja keskinäistä huolenpitoa. Eläinten omistaja hoiti lehmiään ja lehmät suojelivat hänen työtään.

Käsittelemäni aihe koskettaa koko luomakuntaa, yhteisöjämme ja meitä osana tätä kokonaisuutta. Kaikkea rakkauden näkökulmasta tarkastellen.

SUNNUNTAI 7.7.2024

7. sunnuntai helluntaista

Rakkauden laki

Ihmisten välisissä suhteissa keskinäinen huolenpito on tarpeen. Se kansakunta, missä toimitaan yhdessä, on vahvempi kuin hajallaan oleva yhteiskunta. Useinkin koko yhteiskunnan ongelmat aiheuttavat suurempaa vahinkoa kuin yksittäisten ihmisten väliset kärhämät.

Kahden yksilön välinen ristiriita koskettaa vain asianosaisia sekä heidän lähipiiriänsä. Valitettavasti myös jälkikasvua. Riitaisuus siirtyy lapsiin. Niinpä vie pidemmän aikaa ennen kuin vanhat haavat paranevat ja menneet voidaan unohtaa.

Sen sijaan yhteiskunnan suurista ristiriidoista kärsivät isot joukot. Moniin väestön osiin koituu tuskaa ja kärsimystä. Esimerkkinä vuoden 1971 sota Intian ja Pakistanin välillä. Sotaan sotkeutuneitten määrä oli noin 700 miljoonaa ihmistä – verrattuna: toisen maailmansodan aikana Euroopassa 450 miljoonaa. Vuoden 1971 sodan aikana noin 10 miljoona ihmistä joutui siirtymään asuinsijoiltaan – verrattuna Suomessa karjalaisten evakkojen määrään 407 000 sekä Sallan ja Kuusamon 23 000 henkeen.

Nykyhetken käsittämätön Venäjän hyökkäys Ukrainaan on myös tuottanut mielettömän määrän kärsimystä. Meille Somerolle tuli pakolaisia noin 300 ja nykyisin heitä on noin parisen sataa.

Milloinkahan toteutuu rakkauden käsky kansojen välisissä suhteissa? Milloinkahan järki voittaa? Milloin rauha koittaa? Milloin ymmärretään, että yksittäisten ihmisten onni ja rakkauden kokeminen riippuu suuren maailman kyvystä elää yhdessä. Suurten kansojen toimet vaikuttavat mitä suurimmassa määrin yksittäisten ihmisten elämään. Rauhanomaisen ratkaisun hedelmänä on onni ja rauha. Sen sijaan kansainväliset ristiriidat luovat tuhoa ja kärsimystä kaikkialla maailmassa suurille kansojen joukoille.

Rakkauden kutsu sopuun ja rauhaan on mitä ajankohtaisin koko maapallollemme.

Maailman melskeen keskellä meillä on turvanamme Ikiaikojen Jumala. Hänen väkevät kätensä voivat meitä suojella ja varjella. Hänen valtakuntansa, pyhä kristikunta, pysyy voimassa hänen omasta voimastaan. Hänen valtansahan ulottuu yli maan piirin.

    Me saamme valtakunnan, joka ei järky.

Siksi emme menetä toivoamme emmekä masennu maailman menon keskellä, vaan rohkeasti tunnustaudumme hänen seuraajikseen ja rohkeasti pidämme esillä hänen evankeliumiaan. Ylistämme häntä, Kaikkivaltiaan edessä kumarrumme ja häntä palvomme, niin kuin kedon paimenet aikoinaan Jeesuksen syntymän aikana.

Olkaamme sen vuoksi kiitollisia,

kiittäkäämme Jumalaa

ja palvelkaamme häntä hänen tahtonsa mukaisesti,

kunnioituksen ja pyhän pelon tuntein.

Toinen lukukappale Hepr. 12:25–29

Kirjeestä heprealaisille, luvusta 12

Varokaa torjumasta häntä, joka puhuu! Kun isät Siinailla torjuivat hänet, joka ilmoitti tahtonsa maan päällä, he eivät päässeet rangaistuksetta. Vielä huonommin käy meidän, jos käännämme selkämme hänelle, jonka sanat tulevat taivaasta. Hänen äänensä pani silloin maan järisemään, ja nyt hän on luvannut:
      – Vielä viimeisen kerran
      minä panen maan järkkymään,
      enkä vain sitä, vaan myös taivaan.

    Sanat ”vielä viimeisen kerran” tarkoittavat sitä, että kaikki luotu järkkyy ja siirtyy sijoiltaan, jotta se, mikä ei järky, pysyisi paikallaan.
    Me saamme valtakunnan, joka ei järky. Olkaamme sen vuoksi kiitollisia, kiittäkäämme Jumalaa ja palvelkaamme häntä hänen tahtonsa mukaisesti, kunnioituksen ja pyhän pelon tuntein, sillä meidän Jumalamme on tuhkaksi polttava tuli.

128 KOMMENTIT

  1. Ehkä nyt kysyt, mitkä ne hyvät teot sitten ovat joita sinun pitää lähimmäisellesi tehdä. Siihen minä vastaan, että niillä ei ole mitään nimeä. Samoin kuin niillä hyvillä teoilla, jotka Kristus on sinulle tehnyt, ei ole mitään nimeä, samoin ei saa eikä voikaan olla mitään nimeä niilläkään hyvillä teoilla, joita sinun pitää lähimmäisellesi tehdä.

    Mutta mistä ne tunnetaan? Minä vastaan: Juuri siitä, että niillä ei ole mitään nimeä; näin ei synny mitään erottelemisia, eikä tekoja käsitellä erillisinä: toisia teet ja toisia jätät tekemättä; sinun on kokonasi antautuminen lähimmäisellesi, kaikkinesi mitä voit. Eihän Kristuskaan ole vain rukoillut ja paastonnut puolestasi; rukous ja paasto ei ole se teko minkä hän on sinulle tehnyt, vaan hän on antautunut sinulle kokonaan: rukouksineen, paastoineen ja kaikkine muine tekoineen ja kärsimisineen: hänellä ja hänessä ei ole mitään mikä ei olisi sinun ja olisi sinulle tehty. Ei siis ole sinunkaan hyvää tekoasi se, että annat almun tai rukoilet, vaan se että antaudut lähimmäisellesi kokonasi, palvellen häntä siinä missä hän sinua tarvitsee; ja sinä voit palvella häntä almuin, rukouksin, vaivannäöin, paastoin, neuvoin, lohduttamisin, opetuksin, kehotuksin, rankaisemisin, puolustelemisin, vaatettamisin, ruokkimisin ja loppujen lopuksi kärsimällä ja kuolemalla hänen puolestaan. Sanohan, missä nykyään on kristikunnassa tällaisia tekoja?

    Martti Luther, Kirkkopostilla I, s. 39─40, SLEY, 1941.

    • Mika

      Kiitos suurenmoisesta Luther sitaatista.

      Se on todella ajankohtainen meidän aikanamme, kun monien vaikutteiden sirpaleiden joukko on niin monimuotoinen, että kokoava näköala ihmisen elämässä tuppaa häviämään.

    • Millon te herkeätte tuomasta Lutherin kirjoituksia, eikö hänenkin lähimmäisiä olleet mm juutalaiset, miten hän heitä kohteli??????????

    • Ari

      Luther opiskeli hepreaa, mikä ei ollut aivan tavallista tuohon aikaan. Niinpä yhteen aikaan saksalaiset juutalaiset jopa lähettivät viestin Jerusalemin juutalaisille Lutherin myönteisestä asenteesta heitä kohtaan.

      Tuo aikakausi oli kuitenkin sellainen, että juutalaisviha oli varsin yleistä. Yksi pahimpia juutalaisvihaajia oli Hubmeier, joka järjesti niin rajun mellakan juutalaisia vastaan, että vuoden 1518 Augsburgin valtiopäivillä hän sai niin vakavan varoituksen kansannoususta, että hänen piti erota Ingolstadtin yliopiston vararehtorin virasta.

      Joten Ari

      Sinun kasteoppisi KEKSIJÄ oli niin kova juutalaisvihaaja, että hänen toimiaan piti käsitellä Saksalais-Roomalaisen keisarikunnan valtiopäivillä ja käytännössä antaa hänelle potkut virastaan.
      Tämä samainen Hubmeier pyrki talonpoikaiskapinan 1524-25 johtajaksi, mutta epäonnistui tässä. Sai kuitenkin kuolemantuomion kapinallisena 10.3.1528.

      Ensimmäisenä koko maailmanhistoriassa kirjoitti anabaptistisen kasteen teoreettisen opin vuosina 1525-27 julkaisemissa kirjoissaan.

      Hubmeier siis sai potkut hommastaan KOSKA oli niin tuhoisaan juutalaisten vastaiseen kampanjaan yllyttänyt väkeä ryhtymään.

      Joten moittiessasi Lutheria toimit, kuin sellainen, joka syyttää toista rikkeestä, mutta itse tekee monin verroin valtavamman rikkeen.

      Ajan henki vaikutti Lutheriin. Hyvin iäkkäänä Luther kirjoitti teoksen, jossa hänen tähtäyspisteensä oli pelastusopillinen, mutta jonka käyttöä sitten HITLERIN porukka muutti poliittista juutalaisvastaista politiikkaansa tukevaan käyttöön.

      Ota huomioon, että Luterilainen kirkko on selkeästi sanoutunut irti tuosta Lutherin teoksesta, koska sitä oli voitu käyttää juutalaisia vastaan.

      Luterilainen kirkkomme täällä kotomaassamme on jo puolen vuosisataa käynyt erittäin syvällisiä neuvotteluja juutalaisten kanssa. Paljon myönteistä on saatu aikaan. Useita julkaisuja, joissa puhutaan keskinäisestä kunnioituksesta ja rauhanomaisten ja rakkaudellisten suhteiden toiminnasta välillämme.

      Joten Ari

      Ennen kuin annat tuomiosi olisi hyvä tarkistaa käyttämiäsi tietoja, että itse saisi monin kerroin kovempia ruoskaniskuja kuin yrität antaa toisille. Nimittäin tässä puheenvuorossasi vain huudat tietämättömyyttäsi koko maailmalle.

      Edelleen soisin sinun ottavan opiksesi rehelisestä tiedosta kaiken maailman väärän propagandan sinulle syöttämän vinoon viettelevien harhakuvien mukaan kulkemisen sijaan.

    • Matias Roto huomaa että juutalaiset oli vain yksi esimerkki Lutherin ns ”lähimmäisiä.äisen rakkaudesta”, toisena voisi mainita vieläkin teidän kirkon opeissa oleva ohje papeille kuinka kohdella nuoria jotka eivät halua opetella tiettyjä uskonne kohtia ulkoa????

      Siis täysin rakkaudetto.ia tekstejä kirjoittaneelta otatte oman elämänne iankaikkisen elämän sanat????

    • Toisaalta vuodatuksesi jostain Hubmeierista näyttää oman ymmärtämättö yytesi, siis ei toisten kiroaminen ole pahasta jos joku on kironnut enemmän?????

    • Ari

      Minulla on muutama hyllymetri Lutherin omaa tekstiä ja teoksia hänestä ja hänen tuotannostaan. Näitä on monella eri kielellä. Saksaksi mm Luthers Sämtliche Schriften kaikki sarjan 23 osaa, yhteensä 25 valtavana tiiliskiven paksuisina opuksina. Nuoruudessani hänen tuotantonsa oli yksi kaikkein voimakkaimmin uskoani ja uskonelämääni vahvistavaa ja syventävää.

      Huomaa että aina 1900 -luvulle asti hän oli koko maailman tuotteliain kirjailija. Vuosien 1502 – 1522 hänen lyhin työpäivänsä oli 12 tuntia. Hänhän aloitti filosofian opettajana yliopistossa ja vasta sen jälkeen siirtyi teologian professoriksi.

      Aivan aiheesta hän totesi, ettei voi mitään sille, että hän oli viisaampi kuin Erasmus, jota myös pidettiin hyvin oppineena.

      Suosittelen sinullekin hänen tuotantonsa lukemista. Suuri osa näissä keskusteluissamme esittämistäsi mielettömyyksistäsi voitaisiin välttää, kun ottaisit todesta Raamatun kehotuksen: ”HANKI VIISAUTTA!”

    • Ari

      Kerron vain saksalaisten viranomaisten Hubmeieriä koskevista päätöksistä niin Augsburgin valtiopäivillä kuin Keisarin antamina.

      Sinä sen sijaan näissä keskusteluissamme olet vain heitellyt sopimattomia tuomioitasi aivan oman mielikuvituksesi luomien harhojen perusteella. Yleensä pahoja huteja, kun niitä fakta -tarkistuksen valossa katsotaan.

    • Ari

      Viittaat Lutherin ajan tapaan kurittaa oppimiseen haluttomia oppilaita.

      Vaikuttaa ettet alkuunkaan ymmärrä esi kulttuurien ja eri aikakausien tapakulttuureja.
      Viittaat puoli vuosituhatta vuotta sitten ja noin 1200 km linnuntietä maamme pääkaupungista Wittenbergiin etäisyydessä oleviin tapakulttuureihin ikään kuin Luther olisi elänyt meidän aikanamme ja meidän maassamme.

      Siksi väitteesi on lievästi sanottuna hassu. Rumemmin sanoen mitä älyttömin.

    • ’Boy’ lienee vanha vähättelevä tapa puhutella tummapintaisia aikamiehiä kaikkialla, missä käytetään englantia. Televisiossa on esitetty dokumentteja mustien historiasta ns Villissä Lännessä.

  2. Ari

    Olet täysin harhaisten kuvitelmien vallassa, kun kuvittelet meidän palvovan Lutheria. Hän oli yhtä vajavainen ihminen kuin kaikki muutkin, omine vikoineen ja henkilökohtaisine vahvuuksineen.

    Hän vain oli rehellisempi kuin sinä, koska hän myönsi syntisyytensä ja vajavuutensa, toisin kuin sinä joka omien harhojesi vallassa kuvittelet olevasi täydellinen.

    Tämän harhasi vallassa sinä petät eksytät itseäsi etkä pysy totuudessa. Kaiken lisäksi sinä väität Jumalaa valehtelijaksi.

    1.Johanneksen kirje:

    1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.

    1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme HÄNET (JUMALAN) valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

    Luther tiesi mitä opetti. Siksi hänen tuotantonsa on niin antoisaa.

    Sinun tekstiesi pohjalta päätellen, sinä sen sijaan olet näköjään jo pari vuosikymmentä laiminlyönyt järkevän opiskelun ja sen sijaan mennyt harhaisten opettajiesi viettelemänä Jumalan sanan totuuden ja historian todellisuuden vastaisiin virhekäsityksiisi.

    • Matias Roto toteat minulle seuraavasti:

      ””Hän vain oli rehellisempi kuin sinä, koska hän myönsi syntisyytensä ja vajavuutensa, toisin kuin sinä joka omien harhojesi vallassa kuvittelet olevasi täydellinen.””

      Siis mitä Jumala antaa lapsilleen että heillä olisi elämä ja toivo, jättääkö Hän lapsensa vajavaisiksi?

      Minä uskon että minulla on kaikki mitä jumalisuuteen tarvitaan, kyllä rakastava Isä antaa minulle kaiken itä tarvitsen, niin voiman voittaa kaikki kiusaukset kuin rakkauden rakastaa Jumalaa ylikaiken ja lähimmäistä niinkuin itseä.

    • Matias Roto tuo että mainitset että Luther olisi tiennyt mitä opetti on kyllä todella harhaa, kaikesta voi nähdä että hän oli hengellisesti sokea, hedelmä sen kertoo todella selkeästi, hän opetti väkivaltaa ja sitä ei Jeesus tehnyt eikä näin ollen Jeesuksen seuraajatkaan tee.

    • Oletko, Ari Pasanen, lukenut edes Lutherin Vähää katekismusta? Väitteesi hänen opetuksestaan perustuu nähtävästi vain Luther-kriitikoiden räikeimpiin hyökkäyksiin.

    • Martti Pentti seuraava on lainaus mainitsemastasi vähä katekismuksesta:

      …..” Nuorten keskuudessa pidä kuitenkin aina kiinni yhdestä ja samasta muodosta ja esitystavasta. Opeta heille ensimmäiseksi yllä mainitut kappaleet, nimittäin kymmenen käskyä, uskontunnustus, Isä meidän -rukous jne., sana sanalta tekstin mukaisesti siten, että he kykenevät toista maan ne ja oppivat ne ulkoa.

      Mutta niille, jotka eivät halua oppia, on sanottava, että he kieltävät Kristuksen ja ovat kaikkea muuta kuin kristittyjä. Heitä ei myöskään saa päästää ehtoolliselle, ei todistamaan yhdenkään lapsen kastetta eikä nauttimaan vähääkään kristityn vapautta, vaan heidät on jätettävä kerta kaikkiaan paavin ja hänen virkakuntansa, vieläpä itse Perkeleen käsiin. Heidän vanhempiensa ja isäntiensä on kieltäydyttävä antamasta heille ruokaa ja juomaa sekä ilmoitettava heille, että ruhtinas haluaa ajaa tuollaiset raakalaiset maasta pois.”… (https://www.tunnustuskirjat.fi/vahakatekismus.html)

    • Martti Pentti siis huomaa että tuo on vielä tänä päivänä luterilaisen kirkon oppia, ei sitä ole poistettu eikä kielletty!!!!!!!!

    • Ari

      Oletpa nolon huono oppilas. Vaikka näytin sinulle sen raamatunkohdan, jossa käsityksesi luokitellaan väitteeksi siitä, että Jumala on valehtelija, niin yhä edelleen jatkat jumalattomuuttasi.

      Et myöskään osaa käyttää tervettä järkeä historian merkityksestä ihmisten elämään.
      Puolen vuosituhannen aikaerosta, yli tuhannen kilometrin maantieteellisestä erosta ja germaanisen ja suomalaisen kielellisistä ja kulttuurieroista huolimatta et ymmärrä tapakulttuurien eroja Lutherin ajan ja meidän suomalaisen yhteiskunnan tapakulttuuriin.

      Jos todellakin olet näin heikosti historiaa ymmärtävä, niin miksi et sitten kulje aasilla ratsastaen matkojasi täällä rakkaassa kotomaassamme.

      Missä ovat sinun puvussasi olevat vaipan tupsut, kuten Vapahtajallamme oli.

      Jne.

      Miksi haluat tehdä itsesi naurettavaksi?

      Ei omaa tyhmyyttään itselleen tekemiään kärsimyksiä saa lukea uskonsa takia vastaanottamiksi kärsimyksiksi.

    • Martti

      Kiitos kommentistasi

      Ihmettelysi onko Ari edes lukenut Lutherin Vähää Katekismusta, on hänen nykyisten tekstiensä laadun valossa aivan aiheellinen. Hänen tiedollinen tasonsa on nimittäin niin alhainen, että leirikoulussa minun pitäisi jättää hänet laiskanläksyä lukemaan samaan aikaan, kun kurssinsa tentin läpäisseet pääsisivät uimaan, pingistä pelaamaan tai muuta vapaa-ajan viettoa harrastamaan.

    • Ari

      Moitit Lutheria sanoen hänen opettaneen väkivaltaa.

      Yritätkö leijua ilmassa jalat ylöspäin liihottaen kun kuvittelet että maailmassamme muka voisi elää sodista kuulematta. Esimerkiksi USA:n suosituimmaksi presidentiksi kutsuttu Obama aloitti presidenttikautensa niin, että USA oli mukana kahdessa sodassa. Hänen siirtyessä virastaan syrjään USA kävi seitsemää sotaa.

      Onko sinun isäsi osallistunut Suomen talvisotaan tai jatkosotaan? Minä itse synnyin sodan aikana isäni ollessa rintamalla. Mikäli vanhemmat sukupolvet eivät olisi taistelleet Suomen puolesta, emme mekään tässä keskustelisi vaan todennäköisesti meitä olisi ollutkaan saatikka että olisimme säilyneet elossa jos olisimme sattuneet syntymään. Todennäköisyys siihen, että Siperian pakkaset olisivat meidät ehtineet tappaa, meidät ja vanhempamme, kuten Stalinin politiikka oli aatteensa vuoksi maamme itärajan ylittäneitä kohtaan, jos vankileireiltä selvisivät, sekä virolaisia ja muita miehitettyjä maita kohtaan. Kuljetettiin Siperiaan ala-arvoisiin olosuhteisiin. Vain harvat sieltä selvisivät.

      Yhden selviytyneen tunsin, leskeksi jääneen erittäin arvostetun venäläisen insinöörin leskeksi jääneen Siperiaan siirretyn. Lapsettomuutensa takia hän halusi palata siskonsa luo Suomeen. Sai luvan ja kertaheitolla laskennallisen eläkkeen koko loppuiäkseen. Suomeen palattuaan hän oli erittäin aktiivinen seurakunnassamme. Pidin kirkkoherrana hänen 90 vuotispäivillään 1970 -luvulla onnittelupuheen sekä suomeksi että venäjäksi.

  3. Matias Roto kuvittelet vain näyttäneesi jotain kun vääristelet Raamatun sanaa, siis millainen Jumala kuvasi on, onko Hän rakastava Isä, jos mielestäsi on niin miksi Hän ei anna sitä kaikkea mitä tarvitsisit elää Hänen tahdossaan???

    1 Simeon Pietari, Jeesuksen Kristuksen palvelija ja apostoli, niille, jotka ovat saaneet yhtä kalliin uskon kuin mekin meidän Jumalamme ja Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen vanhurskaudessa.
    2 Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.
    3 Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydellään,
    4 joiden kautta hän on lahjoittanut meille kalliit ja mitä suurimmat lupaukset, että te niiden kautta tulisitte jumalallisesta luonnosta osallisiksi ja pelastuisitte siitä turmeluksesta, joka maailmassa himojen tähden vallitsee,
    5 niin pyrkikää juuri sentähden kaikella ahkeruudella osoittamaan uskossanne avuja, avuissa ymmärtäväisyyttä,
    6 ymmärtäväisyydessä itsenne hillitsemistä, itsenne hillitsemisessä kärsivällisyyttä, kärsivällisyydessä jumalisuutta,
    7 jumalisuudessa veljellistä rakkautta, veljellisessä rakkaudessa yhteistä rakkautta.
    8 Sillä jos teillä on nämä ja ne yhä enenevät, niin ne eivät salli teidän olla toimettomia eikä hedelmättömiä meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tuntemisessa.
    9 Jolla sitävastoin ei niitä ole, se on sokea, likinäköinen, on unhottanut puhdistuneensa entisistä synneistänsä.
    10 Pyrkikää sentähden, veljet, sitä enemmän tekemään kutsumisenne ja valitsemisenne lujaksi; sillä jos sen teette, ette koskaan lankea;
    11 sillä näin teille runsain määrin tarjotaan pääsy meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen iankaikkiseen valtakuntaan. (2. Pietarin kirje 1)

    • Ari

      Jälleen kerran syytöksesi on täysi HUTI.

      Tuosta luvusta tekemäsi johtopäätökset omastas muka täydellisyydestäsi ovat myös TÄYSI HUTI..

      Et taida tajuta, että Luther ylistää 1. Pietarin kirjettä erinomaiseksi Raamatun kirjaksi. Hän ylistää siinä esiintyvää yksin uskosta, yksin armosta ja yksin Kristuksesta -oppia. Väitteesi luvun ei-luterilaisuudesta on HUTI, isku tyhjään ilmaan.

      Olen useampaan kertaan mennet epistolatekstit läpi saarnoissani.
      Nykyisessä kirkkokäsikirjassa luvusta on otettu useampikin hyvin antoisa epistolateksti.

      Ensimmäinen Pietarin kirje (1. Piet.)

      1:3–9. 3. sunnuntai pääsiäisestä (jubilate) .2. vsk. 2. lukukappale
      1:7–12. 1. adventtisunnuntai 2. vsk. 2. lukukappale
      1:13–17 2. adventtisunnuntai 1. vsk. 2. lukukappale
      1:18–23 2. pääsiäispäivä 3. vsk. 2. lukukappale
      1:22–25 uudenvuodenaatto lukukappale

      Ongelmasi on perusteissaan väärä käsitys ihmisen itsekeskeisestä harhakuvitelma omasta muutoksesta. Unohdat meidän olevan itsessämme syntisiä Aatamin lankeemuksen takia. Tämän vääristymän takia luet tekstiin sellaista mitä siinä ei ole.

      Tästä syystä et myöskään voi ottaa Kristuksen armoa täydestä todesta, vaan vastoin tervettä oppia lisäät vanhurskautukseen myös ihmisen omia tekoja. Teet siis Kristuksen sovintotyön mitättömäksi tällä takertumisellasi ihmisen tekoihin vanhurskauttamisen saamiseksi.

      JOTEN HERÄÄPÄ UNESTASI ja luovu omista mielikuvituksellisista tulkinnoistasi.

  4. Matias Roto tuot esille että minulla olisi väärä ihmis käsitys, minulle Aatamin lankeemus tarkoitta ihmisen eroa Jumalan läsnäolosta ja siitä että ihminen kuuli Jumalaa, luonnollinen eli lihallinen ihminen en ei kuule ha ymmärrä Jeesuksen sanoja.

    Kun ihminen syntyy Jumalan hengestä nii hän alkaa kuulemaan Jeesuksen äänen ja ymmärtää Jeesuksen sanat.

    • Ari

      Varsinainen UUDESTISYNTYMISTÄ tarkoittava sana palingenesia alkukielessä kreikassa on vain Tiit. 3:5 missä sanotaan, että

      1) pelastus on yksinään Jumalan teko ILMAN IHMISEN MYÖTÄVAIKUTTAMISTA

      2) KASTE ANTAA UUDESTISYNTYMISEN

      3) SAMA KASTE ANTAA PYHÄN HENGEN UUDISTUKSEN

      Tiit. 3:5 vuoden 1938 käännös

      pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,

      Vuoden 1992 käännös

      hän pelasti meidät, ei meidän hurskaiden tekojemme tähden, vaan pelkästä armosta. Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi, niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät.

      Vuoden 2024 käännös

      ja hän pelasti meidät. Hän ei tehnyt sitä siksi, että tekomme olisivat olleet oikeamielisiä, vaan silkasta armosta. Jumala pesi meidät. Hän loi meidät uudestaan, ja Pyhä Henki uudisti meidät

      Bibel 2000

      räddade han oss – inte därför att vi gjort några rättfärdiga gärningar utan därför att han är barmhärtig – och han gjorde det med det bad som återföder och förnyar genom den heliga anden.

      Kaikkialla muualla suomennoksissa käytetty uudestisyntyminen sana on vain otettu tästä kohdasta, koska niissä rinnakkaisissa kohdissa JOKA KERTA on puhe KASTEESTA.

      Joten HUBMEIERIN VUOSINA 1525-1527 KEKSIMÄ kasteoppi on Raamatun opetuksen vastainen. Tämän juutalaisvihaajan ja tuhoisan kapinan johtajaksi pyrkineen opetuksia seuraat epäraamatullisella kasteopillasi.

    • Matias Roto vai on kaste mielestäsi täysin Jumalan teko, selitä sitten miksi Jeesus ei kaatanut kaikkia, eikä myöskään lapsia ollenkaan? Miksi vanhemmat päättävät kastetaanko vauvat vai ei?

      On monta eri kohtaa Raamatussa jotka todistavat ihmisten menneen itse kasteelle niinkuin myös Jeesus itse.

    • Ari

      Sotket ihmisen teot ja Jumalan teot. Meidän pelastuksemme on yksistään Jumalan teko.

      Roomalaiskirje:

      4:5 mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;

      Sen sijaan on sinun vallassasi menetkö kirkkoon vai etkö mene. Mutta se, että taivas ja maa yhdistyvät messussa ei ole ihmisen teko, vaan sen puolen hoitaa Jumala yksinään. Hän tulee messuun. Hän antaa kastetuille armonsa ja ehtoollisessa Jumala itse, Jumalan Poika Jeesus Kristus, antaa ruumiinsa ja verensä reaalisesti Herran pyhän ehtoollisen leivässä ja viinissä. TÄTÄ EI IHMINEN TEE, VAAN JUMALA YKSIN.

      Samaten yhteiskunnassamme vanhemmat päättävät tuodaanko lapsi kasteelle. Mutta JUMALA YKSIN UUDESTISYNNYTTÄÄ LAPSEN tuon kasteen välityksellä.

      Kun Kumlingen kirkkoherrana tulin autolauttaan, niin lauttaan meno on minun oman autoni kuljetus, mutta se että autolautta lähtee laiturista ja vie perille ei tippaakaan, ei vähimmässäkään määrin ratkea siitä alanko lauttamatkan aikana uimaan Kihdin vesillä, vaan AINOASTAAN LAUTASTA. Toisin kuin mekanistisella filosofiallasi kuvittelet, niin pelkästään auton siirtäminen paikasta toiseen ei pätkänkään vertaa edesauttanut siirtymistäni Kumlingesta Suomen mantereelle.

      Kaikki teko-oppisi rumat vääristymät sekoittavat Jumalan yksipuolisen teon ja Jumalan ihmiselle tehtäväksi antaman tekemisen keskenään.

      Minä puolestani autolautan minua kuljettaessa kuljin tasan tarkkaan samaa vauhtia meren aalloilla nukuinpa, keskustelinpa toisten saaristolaisten tai lautan ohjaamossa miehistön kanssa vai luinko jotain kirjaa.

      Samalla tavalla meidän pelastuksemme perusta ja toteutus on tasan tarkkaan vain ja ainoastaan JUMALAN OMA TYÖ eikä pätkänkään vertaa meidän omaa ansiotamme.

    • Ari

      Koska olet tukkinut korvasi historian opiskelusta, niin et näytä ymmärtävän vähäisimpiä alkeitakaan Jeesuksen ajan sosiaalisesta elämästä. Vain tämä selittää sellaisen mielettömyyden, missä väität ettei lapsia kastettu samalla kun muukin perhe.

      Ota huomioon, että tuohon aikaan isovanhempien mukana samassa talossa asui myös useamman heidän poikansa perhe kaikkine lapsineen. Näin yhden talon väki saattoi olla muutamasta kymmenestä yli sataan henkeen. KAIKKI TÄMÄ OLI YKSI PERHEKUNTA.

      Meille on säilynyt juutalaisia rabbeja koskeva ohje, missä kiellettiin kastamasta perheestä ainoatakaan jäsentä ellei KAIKKIA PERHEEN JÄSENIÄ kastettu samalla kertaa. Näihin laskettiin todella kaikki vauvasta vaariin isäntäväestä palveluskuntaan ja nurkissa eläviin kerjäläisiin saakka. Sama periaate jatkui myös Jeesukseen uskovien keskuudessa.

      Olen huomannut että olet yksilökeskeisen ihmiskuvan vallassa. Vaikuttaa kuin kuvittelisit sen muka olleen vallassa kautta aikojen.

      Eihän se ole vallassa nykyaikanakaan kuin vain osassa ihmiskuntaa. Monissa kulttuureissa eletään yhä edelleen täysin yhteisön määräämissä olosuhteissa.

      Muista että yksilökeskeinen eli individualistinen ihmiskäsitys tuli meille rakkaseen Suomeenkin vasta 1880 -luvulla suomenruotsalaiseen kirjallisuuteen ja vasta sen jälkeen suomenkieliseen kirjalisuuteen.

      JOTEN KUVITELMASI LASTEN JÄTTÄMISESTÄ KASTEEN ULKOPUOLELLA ON HUTI.

      Se on yhtä mieletön kuin jos sanoisit, että matkustaaksesi Oulusta Helsinkiin sinä vuokraat aasin, jolla ratsastat näiden kaupunkien välisen matkan.

  5. Eikö se ole palvontaa, kun kysymyksessä ei ole Kristuksen kirkko, vaan Lutherin kirkko, Evankelis-Luterilainen kirkko.

    Luther on hyvin alkeellinen sanaseppo, joka johtunee siitä, että kirjallisuutta ei harrastettu kovin yleisesti vielä tuona aikana, lukutaito oli kansan parissa olematonta, ja ihmisille kelpasi se mitä oli tarjolla. Kun joku kirjoittii jotakin, se oli ihmeellistä osaamista, jota katsottiin kunnioittavasti ja kuunneltiin haltioituneina.

    Kauheinta tietysti ovat Lutherin juutalaisvastaiset kirjoitukset, joita Hitler noudatti käytännössä kirjaimellisesti. Lutherin syntymäpäivää kunnoitettiin Kristalliyön tapahtumilla, kun natsit polttivat synagogia ja tuhosivat juutalaisten liikkeitä ja koteja, kuten Luther oli kehoittanut.

    Tämä varmaan poistetaan, mutta totuus ei pala tulessakaan. Se kannattaa muistaa.

    • Tarja

      1)

      Natsien vainot olivat todella kauheita. Saksalaiset ovat tehneet selvän pesäeron menneisyyteensä.

      Valitettavasti antisemitismiä esiintyy yhä edelleen.

      2) Lutherin vaikutuksen aikana kirjapainotaito oli vasta ottamassa ensi askeleitaan. Niinpä painettua tekstiä tehokkaampia vaikutuskeinoja olivat laulut ja ihmisten välitön yhteydenotto toinen toiseensa.

      Lutherin teokset saivat olosuhteisiin nähden laajan levikin. Monet muut tuon ajan teokset ovat jääneet unohduksiin.
      Suomessa esimerkiksi Agricola julkaisi omilla rahoillaan Uuden testamentin. Sitä painettiin 300 kappaletta. Se pantiin kansiin vasta sitä mukaa kuin sitä saatiin myydyksi. Viimeiset myytiin vasta 1700 -luvulla eli siis noin pari vuosisataa myöhemmin.

      3) Ei pidä sekoittaa joidenkin ihmisten opetusten esillä pitoa ja Jumalan palvontaa toisiinsa. Niinpä useat pyhimysten muistelemiset eivät ole kulloinkin esillä olevan pyhimyksen palvontaa vaan sen muistamista että tämä oli KRISTUKSELLE USKOLLINEN. Näin tuon pyhimyksen muisto rohkaisi jälkipolviakin rohkeaan Kristuksen tunnustukseen. Samalla tavalla Lutherin suuri viisaus ja syvälliset opetukset ovat olleet suurenmoisia Kristus -uskon rohkaisuna ja ihmisen hengellisen käsityskyvyn tukena.

    • Luther oli tuskin ’alkeellinen sanaseppo’. Hän joutui luomaan sen kirjakielen, jota tarvitsi. Ennen häntä kirjoitettiin pääasiassa latinaksi.

  6. ”Kristuksen tunnustamiseen.”

    Tarkoittanee Jesusta Kristusta, jos nyt joskus sattuisi niin armollisesti käymään, että kuuluisa vanhurskaus astuisi esiin, ja näkisi myös Jeesuksen Kristuksen rikokset, kuten kunnianloukkaukset, panettelut ja muut pahat puheet, ja kiroamiset, ja demonisoinnit, sekä uhkaus hävittää temppeli. Väärän huoneenhaltijan ihailu, sukulaisten ja oman elämän vihaamiseen tähtäävä opetus, kaikesta luopuminen, sekä varaastamisen hyväksyminen, ja aikomus tappaa kaikki joka eivät huolineet häntä kuninkaaksi paikkaan, joka ei ole tästä maailmasta.
    Niin on ihan hyvä, että teillä on tunnustaminen vahvasti hallussa.

    • Tarja

      1) En ole löytänyt Vapahtajamme julistuksesta kunnianloukkausta enkä panettelua enkä muuta pahaa puhetta.

      2) Heprealaisessa ajattelussa siunaukset ja kiroukset kulkivat yhteisessä uomassa. Siunauksen toivotus oli se mikä oli Jeesuksen sanoman varsinainen ydin. Tähän yhteyteen kuului myös se, että jos joku hylkäsi siunauksen todellisuuden niin silloin putosi kiroukseen. Tämän todellisuuden kertominen korosti siunauksen merkitystä, voimaa ja tärkeyttä.

      3) Jeesus toimi juutalaisena rabbina. Näin hänen luettavakseen ja saarnattavakseen tuli myös sellaisia Vanhan testamentin kohtia, joissa puhuttiin temppelin hävityksestä. Näissä hänen aikansa Raamatun teksteissä oli puhetta ensimmäisen temppelin hävityksestä.

      Jeesus itse opetti uudessa temppelissä, joka oli rakennettu Babylonian pakkosiirtolaisuuden jälkeen ja johon aikojen kuluessa oli rakennettu paljonkin lisää erilaisia toimintoja varten. Vapahtajamme aikana esimerkiksi Herodes Suuren rakentaman Salomonin pylväskäytävän laajuus oli isompi kuin Rooman Forum.

      Kun Jeesus sitten totesi oppilailleen, että valitettavasti tämäkin tullaan hävittämään, niin se ei ollut pahan toivottamista Jumalan asunnolle kansansa keskuudessa eikä omalle työpaikalleen, vaan aidon huolen täyttämää puhetta siitä, miten hänen seuraajansa pystyisivät selviytymään tuosta koko kansaa kohtaavasta onnettomuudesta. Näiden valmistavien neuvojen ansiosta monet hänen seuraajistaan menivät juutalaissodan puhjettua Rooman joukkoja pakoon Pellaan.

    • Tarja

      4) Vertauksessa missä väärää huoneenhaltijaa käytetään kertomuksen juonessa mukana ei suinkaan painopiste ollut tämän moraalisessa käytöksessä. Raflaavan vertauksen ideana oli kertoa, että nopeita toimia vaativissa tilanteissa on toimittava nopeasti. Tartu hetkeen -ajatus oli sen tähtäimessä.

      Tämän yleistyksenä voidaan sama sanoma ilmaista niin, että silloin kun huomaa oman elämänsä menneen väärään suuntaan on aihetta tehdä suunnan korjaus, käännyttävä uuteen suuntaan. Jos huomaa elämässä tavoitelleensa vahingollisia pyrkimyksiä on tehtävä parannus, luovuttava niistä ja suunnattava rakentaviin pyrkimyksiin. Suhteessa elämänsä kokonaisvaltaiseen perusteeseen, jos huomaa olevansa Jumalan valtakunnan ulkopuolella on välittömästi käännyttävä Jumalan valtakuntaan sisälle pääsyä. Siis – ennestään kastamattoman pyrittävä kasteopetukseen kasteelle päästäkseen ja jo aikoinaan kasteen lapsena saatuaan uudelleen palaamalla kasteen armoon ja Jumalan kansan elävään jäsenyyteen.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25