Kuva Iniön kirkosta siellä käydessämme 24.6.2024.
Aikoinaan Betlehemin paimenet taivaallista näkyään seuraten kävivät Jeesusta kumartamassa.
Mekin käymme Vapahtajamme eteen. Häntä kunnioitamme ja palvomme.
Amerikoissa on paimenista tehty elokuvia. Niissä näytetään lehmipojat, cowboyt, työssään.
Suomessa navetat ovat vanhastaan kuuluneet maaseutuun ja sen elämään. Lehmistä pidettiin hyvää huolta. Mitä paremmin niitä hoiti, sitä paremman tuoton sai.
Ihmiset kokivat elämän sykkeen ympärillään. Hevoset, lehmät, kanat ja muut muodostivat yhteisön, missä pidettiin huolta toinen toisestaan.
Yhteisen elämä auttoi rakastamaan toinen toistaan. Kun antaa arvoa, saa myös huolenpitoa ja hoivaa. Rakkaus on voimavara, joka kestää koettelemukset ja vastoinkäymisetkin. Yhdessä ollaan vahvempia kuin kukin tahollaan yksin yrittäessään. Yhdessä voidaan elämän haasteista huolta pitää.
Aikoinaan Signe Paakkari lypsi lehmiä. Paikalle saapui susi. Katsoi heitä muutaman kymmenen metrin päästä. Ilman erillistä kehotusta lehmät muodostivat lypsettävän lehmän ympärille ringin, sarvet piiristä ulospäin. Susi katseli aikansa ja lähti menemään. Lehmien ja lypsäjän yhteistyö merkitsi turvaa ja keskinäistä huolenpitoa. Eläinten omistaja hoiti lehmiään ja lehmät suojelivat hänen työtään.
Käsittelemäni aihe koskettaa koko luomakuntaa, yhteisöjämme ja meitä osana tätä kokonaisuutta. Kaikkea rakkauden näkökulmasta tarkastellen.
SUNNUNTAI 7.7.2024
7. sunnuntai helluntaista
Rakkauden laki
Ihmisten välisissä suhteissa keskinäinen huolenpito on tarpeen. Se kansakunta, missä toimitaan yhdessä, on vahvempi kuin hajallaan oleva yhteiskunta. Useinkin koko yhteiskunnan ongelmat aiheuttavat suurempaa vahinkoa kuin yksittäisten ihmisten väliset kärhämät.
Kahden yksilön välinen ristiriita koskettaa vain asianosaisia sekä heidän lähipiiriänsä. Valitettavasti myös jälkikasvua. Riitaisuus siirtyy lapsiin. Niinpä vie pidemmän aikaa ennen kuin vanhat haavat paranevat ja menneet voidaan unohtaa.
Sen sijaan yhteiskunnan suurista ristiriidoista kärsivät isot joukot. Moniin väestön osiin koituu tuskaa ja kärsimystä. Esimerkkinä vuoden 1971 sota Intian ja Pakistanin välillä. Sotaan sotkeutuneitten määrä oli noin 700 miljoonaa ihmistä – verrattuna: toisen maailmansodan aikana Euroopassa 450 miljoonaa. Vuoden 1971 sodan aikana noin 10 miljoona ihmistä joutui siirtymään asuinsijoiltaan – verrattuna Suomessa karjalaisten evakkojen määrään 407 000 sekä Sallan ja Kuusamon 23 000 henkeen.
Nykyhetken käsittämätön Venäjän hyökkäys Ukrainaan on myös tuottanut mielettömän määrän kärsimystä. Meille Somerolle tuli pakolaisia noin 300 ja nykyisin heitä on noin parisen sataa.
Milloinkahan toteutuu rakkauden käsky kansojen välisissä suhteissa? Milloinkahan järki voittaa? Milloin rauha koittaa? Milloin ymmärretään, että yksittäisten ihmisten onni ja rakkauden kokeminen riippuu suuren maailman kyvystä elää yhdessä. Suurten kansojen toimet vaikuttavat mitä suurimmassa määrin yksittäisten ihmisten elämään. Rauhanomaisen ratkaisun hedelmänä on onni ja rauha. Sen sijaan kansainväliset ristiriidat luovat tuhoa ja kärsimystä kaikkialla maailmassa suurille kansojen joukoille.
Rakkauden kutsu sopuun ja rauhaan on mitä ajankohtaisin koko maapallollemme.
Maailman melskeen keskellä meillä on turvanamme Ikiaikojen Jumala. Hänen väkevät kätensä voivat meitä suojella ja varjella. Hänen valtakuntansa, pyhä kristikunta, pysyy voimassa hänen omasta voimastaan. Hänen valtansahan ulottuu yli maan piirin.
Me saamme valtakunnan, joka ei järky.
Siksi emme menetä toivoamme emmekä masennu maailman menon keskellä, vaan rohkeasti tunnustaudumme hänen seuraajikseen ja rohkeasti pidämme esillä hänen evankeliumiaan. Ylistämme häntä, Kaikkivaltiaan edessä kumarrumme ja häntä palvomme, niin kuin kedon paimenet aikoinaan Jeesuksen syntymän aikana.
Olkaamme sen vuoksi kiitollisia,
kiittäkäämme Jumalaa
ja palvelkaamme häntä hänen tahtonsa mukaisesti,
kunnioituksen ja pyhän pelon tuntein.
Toinen lukukappale Hepr. 12:25–29
Kirjeestä heprealaisille, luvusta 12
Varokaa torjumasta häntä, joka puhuu! Kun isät Siinailla torjuivat hänet, joka ilmoitti tahtonsa maan päällä, he eivät päässeet rangaistuksetta. Vielä huonommin käy meidän, jos käännämme selkämme hänelle, jonka sanat tulevat taivaasta. Hänen äänensä pani silloin maan järisemään, ja nyt hän on luvannut:
– Vielä viimeisen kerran
minä panen maan järkkymään,
enkä vain sitä, vaan myös taivaan.
Sanat ”vielä viimeisen kerran” tarkoittavat sitä, että kaikki luotu järkkyy ja siirtyy sijoiltaan, jotta se, mikä ei järky, pysyisi paikallaan.
Me saamme valtakunnan, joka ei järky. Olkaamme sen vuoksi kiitollisia, kiittäkäämme Jumalaa ja palvelkaamme häntä hänen tahtonsa mukaisesti, kunnioituksen ja pyhän pelon tuntein, sillä meidän Jumalamme on tuhkaksi polttava tuli.
Herra Jumala. Anna pyhän evankeliumisi kaikua kaikille ihmisille. Kirkasta maailmalle Kristuksen ristinuhrin merkitys. Anna sanasi sattua meidän omaantuntoomme ja auta meitä tekemään sen voimalla parannus. Anna anteeksi syntimme ja lahjoita meille voima voidaksemme pitää itsemme kurissa. Auta meitä kunnioittamaan ruumistamme sinun Henkesi pyhäkkönä ja hoitamaan sitä hyvän omantunnon mukaisesti. Ole kanssamme kiusauksen hetkenä.
Jaakko Haavio, Taivaan avain, s. 251, WSOY, 1965.
Mika
Kiitos sinulle suurenmoisesta kommentistasi.
Haavion teksti sopii tähän keskusteluun erittäin hyvin.
Tarja
Jatko edellä olevaan kommenttiisi.
5) Heprean kielessä ei ole komparaatiota. Niinpä meidän kielemme vertailut hyvä, parempi, paras on asetettava toistensa vastakohdiksi. Mitä tärkeämpi jokin asia on, sitä tärkeämpi vertailukohta on valittava. Kun siis Vanha testamentti todisti että Jumala siunasi Jaakobia enemmän kuin Eesauta, niin se piti ilmaista vastakohtana. että Jumala rakasti Jaakobia mutta vihasi Eesauta.
Roomalaiskirje:
9:13 niinkuin kirjoitettu on: ”Jaakobia minä rakastin, mutta Eesauta minä vihasin”.
Kun siis Jeesus ilmaisee sen, että Jumalaa on kunnioitettava YLI KAIKEN, niin asettaa hänen vastakohdakseen ihmisen elämän kaikkein tärkeimmät ja perustavimmat asiat: oman itsensä ja lähimmät perheen jäsenensä.
Matteuksen evankeliumi:
16:24 Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: ”Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.
Luukkaan evankeliumi:
14:26 ”Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni.
Kun näitä tekstejä katsotaan heprealaisen kielenkäytön valossa, niin huomaamme Vapahtajan nostavan vanhempiensa, sisarustensa ja lastensa rakastamista sekä omasta itsestään huolehtimista tämän maailman ajan elämän tärkeimmiksi huolehtimisen, kunnioituksen ja hyvän kohtelun ansaitseviksi asioiksi. Jumalan kunnioitus kuitenkin on vieläkin tärkeämpää.
Kun tämä huomataan, niin silloin Jumalalle annetaan täysi kunnioitus yli kaiken ja hänen kunnioituksestaan käsi annetaan täysi kunnioitus ja hyvä hoito lähimmille perheen jäsenille ja näin myös omasta itsestään huolehtiminen saa parhaimman motivaation ja kannusteen.
En ole lukenut VT:n puolelta, enkä muualtakaan juutalaisuudesta, että pitäisi vihata vanhempia ja lapsia, isää ja äitiä, siskoja ja veljiä, ja se muka tarkoittaisi päinvastaista. Suku on erittäin tärkeä, kuten myös lapset, ja äiti myös.
Veljet eivät uskoneet Jeesukseen ja äiti yritti noutaa poikansa pois näistä purukoista, kuten monet vanhemmat meidänkin aikana, kun eivät hyväksy lapsensa joutumista epämääräisten joukkojen sekaan ja sitä kautta elämänsä turmelemiseen.
Ja huonostihan siinä kävi Jeesuksellekin ja varsinkin koko kansalle tuhansiksi vuosiksi.
Oveluus ja heprean kieleen vetoaminen ei tässä nyt auta, kyllä siinä selvästi puhutaan vihaamisesta kelpoisuuden edellytyksenä, mutta sen ymmärtää myös sitä kautta, että opetuslasten piti jättää perheensä, ei saanut edes haudata omaisia. Kuolleiden piti haudata ?
Toisessa kohdassa kyllä sanotaan, että jos sanoo veljeään hulluksi, on ansainnut helvetin tulen. Mutta tässä hän ilmeisesti tarkoitti uskonveljiä.
Tarja
Et ole lukenut tuosta komparaatiosta jos et ole lukenut heprean kieltä. Kielessä ei ole vertailumuotoja vaan niiden teko vaatii vastakkainasettelun kahden hyvän välillä. Mitä tärkeämpi asia sitä merkittävämpi se mihin verrataan.
6) Kuvaamastasi tekstistä tulee mieleeni se missä Jeesuksen perheväki tuli tapaamaan Jeesusta. Ihmiset sanoivat näiden tulleen. Myös tuolloin Jeesus teki vertailun kahden todella hyvän välillä.
Hän vertasi kuulijoitaan eli siis Jumalanpalvelukseen tullutta väkeä omaan perheeseensä. Kyseessä siis ei ollut oman perheen väheksyminen vaan päin vastoin kuulijoittensa korottaminen Jeesuksen läheisesti rakastamaksi Jumalan perheväeksi. Niin kuin Autuas Neitsyt ja Jeesuksen rakkaat kasvinkumppanit jo Jumalan ihmiseksi tulon ajasta asti olivat saaneet elää Jumalan rakkauden läheisyydessä, niin myös sanan kuulija saivat elää todeksi Jumalan rakkauden. Usko tulee kuulemisesta. Jeesus siis korotti seurakunnan arvoa. Jumalanpalvelus on Jumalan perheväen kokoontuminen yhteiseen Jumalan läsnäolon suoman rakkauden yhteydessä.
Tarja
7) Heprean kielessä veli ja sisar -sanojen käyttö on ollut huomattavasti laajempi kuin suomen kielessä. Ennen kaikkea niiden perusajatus on yhteisessä porukassa eläminen. Siitä sitten laajeneminen: oman perheen sisaret ja veljet, oman kaveripiirin kaverit, oman ammattiryhmän kollegat, oman suvun jäsenet, oman heimon jäsenet oman kansan jäsenet, jne jollakin tavalla yhteen kuuluvien joukko. Kollektiivisessa yhteiskunnassa näitä erilaisia yhteenkuulumisen kytköksiä oli lukematon määrä.
Aikoinaan Aimo T. Nikolainen teki näistä käsitteistä moniakin kirjoja. Niissä hän rajasi tämän käsiteryhmän sanoja vain lähimmäinen -käsitteeseen, mm väitöskirjansa. Hän toimi aikoinaan UT:n eksegetiikan professorina ja sitten Helsingin piispana.
Uskon veli tai sisar ottaa esille näistä kymmenien jollei satojen eri yhteenkuulumisien näkökulmista vain yhden ainoan.
Olen Kamerunissa todennut että myös afrikkalaisessa ajattelussa toimii samantapainen yhteisöllisen elämän kytkösten nimittäminen.
Esim. Kamerunin kirkossamme oli yhteen aikaan kirkon rahastonhoitaja, joka oli suomalaisittain katsoen valtavan kaukainen sukulainen, mutta koska vaimoni on sukupolvien järjestyksessä yhtä polvea korkeammalle kuuluva kuin hän, niin hän nimittää vaimoani tädikseen.
Kaikkia iältään vanhempia ihmisiä nimitetään isäksi tai äidiksi. Jopa kerran ollessani kamerunilaisten seurassa odottelemassa vuoroani yhdessä paikassa puhelin paikalla olleiden kanssa. Yksi valkoihoinen meni ohi sivulleen katsomatta näitä toisia huomaamatta ja tervehtimättä. Silloin nämä toiset sanoivat että minun veljeni ei näköjään huomaa tervehtiä meitä.
Kun olen naimisissa kamerunilaisen kanssa, niin Yaoundén miljoonakaupungin kaduilla väki saattoi tulla välillä kysymään, kuinka heidän lankomiehellänsä menee.
Jne.
Joten tämä helpottaa ymmärtämään muinaisen juutalaisen ajattelutavan kollektiivista yhteiskunnan perusrakennetta.
Koraanissa sanotaan vähän samaan tyyliin
Katumuksen suura 9:22
”Uskovaiset, älkää ottako isiänne ja veljiänne ystävksi, jos he rakastavat epäuskoa enemmän kuin uskoa. Joka teistä ottaa heidä ystävikseen, tekee väärin. Sano: Jos isänne, poikanne, veljenne, vaimonne ja sukunne, hankkimanne omaisuus, kaupankäynti, jonka pelkäätte kärsivän ja teille mieluiset asinpaikkanne ovat rakkaampia teille kuin Jumala, Hänen lähettiläänsä ja kamppailu Hänen tiellään, niin odottakaa vain, kunnes Jumala ratkaisee asian! Jumala ei rakasta syntisiä ”
Ei ole mikään ihme, jos Koraanin jakeet muistuttavat Vanhan ja Uuden testamentin vastaavia. Onhan Islan juutalaisuuden ja kristillisyyden pohjalle muodostunut ja niiden kaltainen ns kirjan uskonto.
Tarja
Kiitos viittauksestasi Koraaniin.
Tästä Koraanin käännöksen palasta voi huomata samantapaisia ajatuksen kulkuja kuin mitä meidän Pyhässä kirjassammekin on, vaikka tarkalla analyysillä voisi myös nostaa esiin painopisteen ja tarkastelukulman siirtymiä.
Martti
Kiitos kommentistasi
Koraanin sanomasta noin 90 % löytyy tavalla tai toisella syyrialaisessa kristillisyydessä. Tämä tekee ymmärrettäväksi vanhojen syyrialaisten kirkon isien ajatuksen, että muslimit ovat harhaan menneitä veljiä.
Verratailukohdaksi otan gorillan ja ihmisen. Meillä molemmilla on yli 90 % yhteisiä geenejä. Silti me näytämme samaan aikaan hyvin samanlaisilta mutta samaan aikaan jotakin on erilaista.
Pidin kerran luentosarjan islamin ja kristinuskon välisistä suhteista. Vapauttaakseni kuulijoitani lukkoon lyödyistä ennakkoasenteista sanoin heille, että monista nykyajan ilmiöistä päätellen se, mikä näyttää erilaiselta, onkin peräisin yhteisistä juurista ja se, mikä näyttää samanlaiselta, onkin peräisin eri juurista.
Paikoitellen menin valmisteluissani arabian takana oleviin kreikkalaisten isien lauseisiin ja selostin miten se oli arabialaisessa perinteessä tai Arabian suuren trubaduurin runoudessa muotoutunut nykyiseen muotoonsa. (Taitoni ei riitä tämän eron tekoon, mikä on arabialaista perinteen tekemää muutosta ja mikä Muhammedin sanoituksen tuotetta.)
Pentti Martti
Mitä Vanhan testamenti sanoja nuo muistuttavat ?
Eikö Mooseksessa ole ainoastaan kielto, että ei saa lähteä ystävän tai sukulaisen mukaan, jos hän haluaa mennä palvomaan muita jumalia.
Juutalaisuus on ensimmäinen monoteismi ja sen haluttiin pysyvän sellaisena: ”Älä pidä muita jumalia.”
”Vaikka veljesi, oman äitisi poika, sinun oma poikasi tai tyttäresi, vaimosi, jota rakastat, tai paras ystäväsi salaa houkuttelisi sinua palvelemaan vieraita jumalia, joita sinä ja sinun esi-isäsi ette ole entuudestaan tunteneet, niiden kansojen jumalia, jotka asuvat teidän ympärillänne maan äärestä toiseen, lähellä tai kaukana, älä suostu hänen ehdotukseensa äläkä kuuntele häntä. Älä sääli häntä, älä osoita hänelle armoa äläkä salaa hänen rikostaan, vaan surmaa hänet. Heitä itse ensimmäinen kivi, ja sinun perässäsi tulkoot kaikki muut.” Näin lukee 5. Moos. 13:7-10.
Tarja
Kiitos kommentistasi
Kiitos huomioistasi
Martti
Kiitos kommentistasi
Kiitos asiasta kertovasta raamatunkohdasta
Matias Roto toteat:””Joten tämä helpottaa ymmärtämään muinaisen juutalaisen ajattelutavan kollektiivista yhteiskunnan perusrakennetta.””
Oliko Jeesus tuon kollektiivisen yhteiskunnan kannalla eli kuinka Hän suhtaui ja kuinka Hän kutsui ihmisiä seuraamaan itseään?
Siis kyllä Jeesus itse teki matkaa yksin, kyllä Hänen opetuslapsensa olivat luopuneet perheistään ja lähteneet seuraamaan Jeesusta, mot.
Ari
Juutalaisessa yhteisössä perhe oli koko elämän keskeinen toimintaympäristö. Sitä varten vanhemmat sopivat lastensa avioliitot yleensä jo näiden ollessa lapsia. Alle kolmivuotiaana solmittua avioliittoa ei pidetty juridisesti täysin velvoittavana. Jos huomattiin ongelmia, niin sellaisen saattoi purkaa ilman suurempia seurauksia. Mutta yli kolmivuotiaasta lapsesta tehty sopimus oli juridisesti sitova avioliitto.
Neitsyt Maria joka oli viettänyt lapsuutensa Jerusalemin temppelissä temppelikankaiden tekemisen opissa. Noin 12 vuotiaana hänet kihlattiin eli siis tehtiin juridinen sopimus hänen avioliitostaan Joosefin kanssa. Joosefilla oli lapsia edellisestä avioliitostaan. Uudessa testamentissa näitä nimitetään Jeesuksen veljiksi. Näistä myöhemmin Jerusalemin ensimmäisenä piispana toiminut Jaakob Vanhuskas oli jopa vanhempi kuin Maria. Näiden joukossa oli myös Sebedeukselle naitettu Salome. Uudessa testamentissa mainituista Jeesuksen sisarista yksi. Salomen lapsista tunnemme opetuslapset Jaakobin ja Johanneksen. Johannekselle Jeesus ristillä antoi äitinsä huolehtimisen tämän vanhuudessa.
Alkuajan Kristuksen yhteisöstä tiedämme naimattomia olleen ainoastaan Jeesuksen ja Paavalin.
Maria toivoi lupaa elää naimattomana, mutta sitä ei sallittu. Sen sijaan hänelle annettiin lupa pysyä neitsyenä koko ikänsä. Näinmuodoin Joosefista tuli hänen suojelijansa, joka antoi hänelle aseman yhteiskunnassa ja liitti hänet Daavidin sukuun. Mutta samalla hän myös pysyi ikuisena neisyenä.
Joten huomaan sinut heikosti informoiduksi opetuslasten avioliittoa koskevissa kysymyksissä.
Uskon yhteydessä me olemme maailmankaikkeuden Herran perheessä.
Matias Roto taas tuot omiasi kokokommentin ja jätät asiaan xastaamatta eli kyllä Jeesus kutsui ja kutsuu yksilöitä seuraamaan itseään.
Ari
Kinaat mielettömistä näkökulmista.
1) Luonnollinenkin syntymä toki tapahtuu yksilö kerrallaan tai sitten kaksoset, kolmoset, neloset tai vitoset kerrallaan, mutta
EIHÄN VAUVAA SYNNYTETÄ YKSIKSEEN ELÄMÄÄN ILMAN HOITOA.
Vauva tarvitsee hoitoa.
Vauva tarvitsee YHTEISÖÄ joka siitä pitää huolta.
2) Raamattu puhuu yhteisestä uskosta
Roomalaiskirje:
1:12 se on, että me yhdessä ollessamme virkistyisimme yhteisestä uskostamme, teidän ja minun.
Juudaan kirje:
1:3 Rakkaani! Kun minulla on ollut harras halu kirjoittaa teille yhteisestä pelastuksestamme, tuli minulle pakko kirjoittaa ja kehoittaa teitä kilvoittelemaan sen uskon puolesta, joka kerta kaikkiaan on pyhille annettu.
Sen sijaan tuloksena hakusanoille yksilöllinen usko, henkilökohtainen usko, persoonallinen usko jne individualistista uskonkäsitystä tulos on AINA
Hakuehdolla löytyi 0 jaetta.
https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=yksil%F6llinen+usko&kaannos=fi-38&kirjat=kr
3) Jeesuksen vertauksissa yksilökeskeinen uskon elämä on tuhon omaksi joutumista.
Kadonnut lammas laumasta olisi ollut tuhon oma jollei paimen olisi hakenut sitä LAUMAAN.
Viinipuusta irralleen joutunut oksa ei tuota hedelmiä, vaan se poltetaan. Vanhassa testamentissa viinipuu on KOKO KANSAN vertauskuva. Jeesuksen vertaus LIITTYI TÄHÄN koko kansaa tarkoittavaan ajatukseen, kun hän puhui viinipuu vertauksen itsestään. HÄN on koko kansa eli VIINIPUU kokonaan. Oksat kuuluvat viinipuuhun. Yhteisenä kirkkona olemme KRISTUS YHTEYDESSÄ olemalla Jumalan kansan jäseniä eli siis kirkon jäseniä.
Johanneksen evankeliumi:
15:5 Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.
Efesolaiskirje käyttää ruumis vertausta. Kirkko on Kristuksen ruumis. Eli siis olemme Kristuksen jäseniä olemalla kirkon jäseniä.
Efesolaiskirje:
1:22 Ja kaikki hän on asettanut hänen jalkainsa alle ja antanut hänet kaiken pääksi seurakunnalle,
1:23 joka on hänen ruumiinsa, hänen täyteytensä, joka kaikki kaikissa täyttää.
5:30 sillä me olemme hänen ruumiinsa jäseniä.
Ari
Puuttuuko sinulta sisälukutaito vain miksi kinaat mielettömiä.
Edellä väitit, että opetuslapset jättivät perheensä Jeesusta seuratakseen.
Vastasin tähän että tiedämme VAIN KAKSI NAIMATONTA
Jeesuksen ja Paavalin.
Miksi nyt menet hölöttämään typeryyksiä, etten muka vastannut kommenttiisi.
Edellä kerroin myös Jeesuksen kasvinkumppaneista. Tässä täydennyksenä kerron koko Joosefin lapsilauman aikaisemmasta avioliitostaan. Ensimmäisestä avioliitostaan hänellä oli neljä poikaa, Jaakob, Joosef, Juuda ja Simeon ja kolme tytärtä, Ester, Martta ja Salome, josta tuli Sebedeuksen vaimo ja apostolien Jaakobin ja Johanneksen äiti
Matias Roto siis kuinka sovitat tuon Jeesuksen menemiseen kasteelle, yksin ilman perhettä, ja sitten kuinka opetuslapset jättivät kaiken ja läksivät seuraamaan Jeesusta?
Paavali ei saanut hoivaa ku kääntyi vaan Pyhä Henki opetti häntä, samoin kun tänä päivänä ihminen kääntyy eli tekee parannuksen niin Pyhä Henki alkaa kirkastamaan Jeesusta.
Kui ka on olemassa yksi ryhmä jonka ei tarvitse luopua kaikesta ja lähteä seuraamaan Jeesusta (vauvakastetut) kun esim muslimien tulee luopua kaikesta vanhasta ja jopa perheestä, siis miksi Jeesuksen sanat eivät olisi kaikille samat?
Matias Roto tuot Raamatun ulkopuolisia asioita esille kuin ne olisivat totta, kuten Joosefin aiemmat lapset ja Marian ikuisen neitsyyden. Sitten vielä väität etten minä osaa lukea????
”Keskustelustasi” tulee mieleen fariseukset ja kirjanoppineet jotka väittelivät Jeesuksen kanssa, eivät he ymmärtäneet Jeesuksen sanoja ja kuten et sinäkään y..ärrä Raamatun sanaa.
Ari
1)
Ota huomioon, että Johannes Kastaja ja Jeesus olivat SUKULAISIA. He olivat jopa niin läheisiä, että Maria meni Elisabetin luo kolmeksi kuukaudeksi auttamaan Elisabetia tämän raskauden loppuvaiheilla.
He siis olivat kumpikin saman suvun jäseniä. Eihän sukulaisten tarvitse olla joka päivä toistensa seurassa pysyäkseen sukulaisina, vaan sukulaisuus tulee esille olipa tapaamisia usein tai harvoin. Ainakin minulla on niin paljon sukulaisia, ettei aika riitä kuin harvoin tapaamisiin, mutta silti aina kun tapaamme, niin saamme kokea, että sukulaisuus on elämää ilahduttava voimavara. Kun tulin Kamerunista lähetystyöstä kotimaahan niin asetuin taloon, jonka pihalla olen vauvana ryöminyt. Ympärilläni on niin paljon sukulaisia että vierailleni seutuja esitellessäni saatan sanoa mitä sukua missäkin talossa asuvat ovat. Ensimmäisen sarjan tyttärelleni sanoin kerran, että jos menemme sata vuotta taaksepäin, niin sukulaisia on vähemmän, jos menemme pari vuosisataa taaksepäin niin heitä on monta ja jos kolme vuosisataa taaksepäin, niin puoli pitäjää on meille sukua.
Kumpikin näistä sukulaisista toimi samalla tavalla. KASTE ANTOI PARANNUKSEN eli siis syntien anteeksiannon.
Johanneksen evankeliumi:
3:22 Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi.
3:23 Mutta Johanneskin kastoi Ainonissa lähellä Salimia, koska siellä oli paljon vettä; ja ihmiset tulivat ja antoivat kastaa itsensä.
Ja huomaapa tämä että toisissa evankeliumeissa kerrottu Jeesuksen julistus ”tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi” kerrotaan Johanneksen evankeliumissa sen avulla mikä tämän parannuksen ojentaa vastaanottajalleen eli siis parannus ja uskoon tulo ANNETAAN ihmiselle KASTEEN VÄLITYKSELLÄ.
Ari
2) Paavalin kääntymyksen varsinainen kääntymyksen kohta oli se kun Ananias kastoi hänet Jeesuksen seuraajaksi.
Vasta kastekaavaan kuuluvan kätten päälle panemisen aikana suomukset putosivat hänen silmiltään.
Jeesuksen kohtaamisen ilmestyksessä vaikutus oli se että Saul suostui vastaanottamaan parannuksen pyhän kasteen välityksellä.
Tätä kasteen antamaa kääntymystä sitten seurasi kutsumus pakanain apostoliksi.
Ari
3) Miksi teet kaikesta luopumisen IHMISEN TEKEMÄKSI TEOKSI.
Huomaa että lakihenkisyys on
– älyttömyyttä
– lihallisuutta
– tekee tyhjäksi kristillisen uskon
Lain tekojen varaan luottamuksensa paneminen on Kristukseen uskomisen vastakohta.
Galatalaiskirje:
3:1 Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
3:2 Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
3:3 Niinkö älyttömiä olette? Te alotitte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?
3:4 Niin paljonko olette turhaan kärsineet? – jos se on turhaa ollut.
3:5 Joka siis antaa teille Hengen ja tekee voimallisia tekoja teidän keskuudessanne, saako hän sen aikaan lain tekojen vai uskossa kuulemisen kautta,
3:6 samalla tavalla kuin ”Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi”?
3:7 Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia.
Ari
4) Kysyt miksi käytän Raamatun ulkopuolista tietoa.
Siksi että tajuaisit itsekin, miten pahasti Raamatun olosuhteiden vastaisia sinun puheenvuoroihisi sisältyvät asiavirheet ovat.
Kun koko ajan yrität syöttää sellaisia selityksiä, jotka ovat yhtä lailla asian vierestä kuin jos nykyaikana joku väittäisi, että ihmiset ottavat autonsa mukaan lomamatkalleen, että voisivat työntää sitä matkansa tekemisen aikaisena ostoskassinaan.
Ari
5) Kieltäessäsi Marian ikuisen neitsyyden sijoitat itsesi yhteisen kristikunnan alkuperäisen perinteen ulkopuolelle. Kaikki historialliset kirkot tunnustautuvat siihen.
Jopa sinun kasteoppisi keksijä Hubmeier opetti Jeesuksen olevan ikuinen neitsyt, mutta sinä joka muutoin olet niellyt hänen harhansa ongenkoukun, juuri tässä kohtaa missä hän lausuu totuuden, menet vielä pidemmälle harhaoppisuudessasi.
Olemme usean osallistujan kesken keskustelleet tästä aiheesta aikaisemmin erittäin perusteellisesti tässä blogissani
https://www.kotimaa.fi/blogit/jumalan-aiti-maria-on-ikuinen-neitsyt/
Ari
6) Ihmettelet miksi väitän ettet osaa lukea sisältä.
Edellä kirjoitin koska heti vastauksen saatuasi väitit etten muka vastannut.
Edelleen monet tällä sivustolla ovat huomauttaneet, että mollatessasi fariseusten ja kirjanoppineitten lukeneisuutta syytät heitä väärästä asiasta eli siis ANNAT VÄÄRÄN SYYTÖKSEN.
Sinulle on useasti huomautettu, että
Jeesus ei suinkaan moittinut heidän lukeneisuuttaan,
vaan sitä että he vastustivat Jeesusta ja tämän takia myös Jumalaa.
Jeesus siis moitti näiden mielen nurinkurisuutta Jumalan evankeliumia kohtaan.
Koska tällä mielettömällä asiavirheellä olet yrittänyt tehdä typeryydestä ihmisen elämän ihanteen, niin siksi on kerta toisensa jälkeen huomautettava sinulle, ettet näköjään osaa lukea sisältä.
Kuinka monta kertaa sinulle pitää toistaa, ettei typeryydellä voiteta Jumalan edessä kelpoisuutta, vaan uskomalla Jumalan armoon.
Muista vertaus tyhmistä neitsyistä. Vain viisaat pääsivät sisälle häihin, mutta tyhmät jäivät oven ulkopuolelle.
Matias Roto tuot Joh.3:23 etkä huo.aa ketä Johannes kastoi, katsoiko koko perheitä vai niitä jotka antoivat kastaa itsensä mutta ei vauvoista puhuta mitään.
Ari
7) Koska juutalaisuudessa oli ITSESTÄÄNSELVYYS, että kastettaessa KOKO PERHE piti kastaa samalla kertaa vauvasta vaariin,
NIIN JUURI SIKSI
Johanneksen ja Jeesuksen kasteista kerrottaessa EI TARVINNUT mainita kastettavien ikää.
Asiasta vaikeneminen siis kertoo että ikään katsomatta kaikki kastettiin samalla kertaa.
Martti Pentti
Juuri tuota kohtaa tarkoitin, mutta en muistanut, että kehotettiin tappamaan. Mutta sehän selvittää, että kääntyminen ei ole kovin suosittua ollut kautta historian, kun se on ollut noin kiellettyä.
En usko sen olevan enää voimassa oleva kehoitus. Onhan jokaisella vapaus valita, seuraukset ovat sitten sen mukaiset, mutta seuraukset eivät saa olla ihmisen tekemiä.
Siinä ei kuitenkaan kehoiteta vihaamaan
Tarja
Aivan oikein huomaat, että eri aikakausina vallitsee erilaisia tapoja ja käytäntöjä. Olosuhteet muuttuvat ja siksi myös mielekkäät toimintamuodot muuttuvat.
Toki meidänkin aikanamme erilaisissa kulttuureissa on erilaisia normeja hyvän käytöksen mallina. Olen lukenut tai kuullut tapauksista, missä eri kunniakäsitysten mallit menevät ristiin meidän aikamme suomalaisista arvoista. Esim. perheenjäsenen aviorikos tai kristityksi kääntyminen on katsottu suuremmaksi häpeäksi kuin tämän rikkoneen tappaminen rangaistuksena. Tai vielä 1960 luvulla Nepalissa miehen taposta sai 4 vuotta kuritushuonetta, mutta miehen käännyttämisestä kristinuskoon 6 vuotta ja lehmän tappamisesta 12 vuotta vankeutta.