Rakkaus rajaton – väkevä – voimallinen

Kuva Iniön kirkosta siellä käydessämme 24.6.2024.

Aikoinaan Betlehemin paimenet taivaallista näkyään seuraten kävivät Jeesusta kumartamassa.

Mekin käymme Vapahtajamme eteen. Häntä kunnioitamme ja palvomme.

Amerikoissa on paimenista tehty elokuvia. Niissä näytetään lehmipojat, cowboyt, työssään.

Suomessa navetat ovat vanhastaan kuuluneet maaseutuun ja sen elämään. Lehmistä pidettiin hyvää huolta. Mitä paremmin niitä hoiti, sitä paremman tuoton sai.

Ihmiset kokivat elämän sykkeen ympärillään. Hevoset, lehmät, kanat ja muut muodostivat yhteisön, missä pidettiin huolta toinen toisestaan.

Yhteisen elämä auttoi rakastamaan toinen toistaan. Kun antaa arvoa, saa myös huolenpitoa ja hoivaa. Rakkaus on voimavara, joka kestää koettelemukset ja vastoinkäymisetkin. Yhdessä ollaan vahvempia kuin kukin tahollaan yksin yrittäessään. Yhdessä voidaan elämän haasteista huolta pitää.

Aikoinaan Signe Paakkari lypsi lehmiä. Paikalle saapui susi. Katsoi heitä muutaman kymmenen metrin päästä. Ilman erillistä kehotusta lehmät muodostivat lypsettävän lehmän ympärille ringin, sarvet piiristä ulospäin. Susi katseli aikansa ja lähti menemään. Lehmien ja lypsäjän yhteistyö merkitsi turvaa ja keskinäistä huolenpitoa. Eläinten omistaja hoiti lehmiään ja lehmät suojelivat hänen työtään.

Käsittelemäni aihe koskettaa koko luomakuntaa, yhteisöjämme ja meitä osana tätä kokonaisuutta. Kaikkea rakkauden näkökulmasta tarkastellen.

SUNNUNTAI 7.7.2024

7. sunnuntai helluntaista

Rakkauden laki

Ihmisten välisissä suhteissa keskinäinen huolenpito on tarpeen. Se kansakunta, missä toimitaan yhdessä, on vahvempi kuin hajallaan oleva yhteiskunta. Useinkin koko yhteiskunnan ongelmat aiheuttavat suurempaa vahinkoa kuin yksittäisten ihmisten väliset kärhämät.

Kahden yksilön välinen ristiriita koskettaa vain asianosaisia sekä heidän lähipiiriänsä. Valitettavasti myös jälkikasvua. Riitaisuus siirtyy lapsiin. Niinpä vie pidemmän aikaa ennen kuin vanhat haavat paranevat ja menneet voidaan unohtaa.

Sen sijaan yhteiskunnan suurista ristiriidoista kärsivät isot joukot. Moniin väestön osiin koituu tuskaa ja kärsimystä. Esimerkkinä vuoden 1971 sota Intian ja Pakistanin välillä. Sotaan sotkeutuneitten määrä oli noin 700 miljoonaa ihmistä – verrattuna: toisen maailmansodan aikana Euroopassa 450 miljoonaa. Vuoden 1971 sodan aikana noin 10 miljoona ihmistä joutui siirtymään asuinsijoiltaan – verrattuna Suomessa karjalaisten evakkojen määrään 407 000 sekä Sallan ja Kuusamon 23 000 henkeen.

Nykyhetken käsittämätön Venäjän hyökkäys Ukrainaan on myös tuottanut mielettömän määrän kärsimystä. Meille Somerolle tuli pakolaisia noin 300 ja nykyisin heitä on noin parisen sataa.

Milloinkahan toteutuu rakkauden käsky kansojen välisissä suhteissa? Milloinkahan järki voittaa? Milloin rauha koittaa? Milloin ymmärretään, että yksittäisten ihmisten onni ja rakkauden kokeminen riippuu suuren maailman kyvystä elää yhdessä. Suurten kansojen toimet vaikuttavat mitä suurimmassa määrin yksittäisten ihmisten elämään. Rauhanomaisen ratkaisun hedelmänä on onni ja rauha. Sen sijaan kansainväliset ristiriidat luovat tuhoa ja kärsimystä kaikkialla maailmassa suurille kansojen joukoille.

Rakkauden kutsu sopuun ja rauhaan on mitä ajankohtaisin koko maapallollemme.

Maailman melskeen keskellä meillä on turvanamme Ikiaikojen Jumala. Hänen väkevät kätensä voivat meitä suojella ja varjella. Hänen valtakuntansa, pyhä kristikunta, pysyy voimassa hänen omasta voimastaan. Hänen valtansahan ulottuu yli maan piirin.

    Me saamme valtakunnan, joka ei järky.

Siksi emme menetä toivoamme emmekä masennu maailman menon keskellä, vaan rohkeasti tunnustaudumme hänen seuraajikseen ja rohkeasti pidämme esillä hänen evankeliumiaan. Ylistämme häntä, Kaikkivaltiaan edessä kumarrumme ja häntä palvomme, niin kuin kedon paimenet aikoinaan Jeesuksen syntymän aikana.

Olkaamme sen vuoksi kiitollisia,

kiittäkäämme Jumalaa

ja palvelkaamme häntä hänen tahtonsa mukaisesti,

kunnioituksen ja pyhän pelon tuntein.

Toinen lukukappale Hepr. 12:25–29

Kirjeestä heprealaisille, luvusta 12

Varokaa torjumasta häntä, joka puhuu! Kun isät Siinailla torjuivat hänet, joka ilmoitti tahtonsa maan päällä, he eivät päässeet rangaistuksetta. Vielä huonommin käy meidän, jos käännämme selkämme hänelle, jonka sanat tulevat taivaasta. Hänen äänensä pani silloin maan järisemään, ja nyt hän on luvannut:
      – Vielä viimeisen kerran
      minä panen maan järkkymään,
      enkä vain sitä, vaan myös taivaan.

    Sanat ”vielä viimeisen kerran” tarkoittavat sitä, että kaikki luotu järkkyy ja siirtyy sijoiltaan, jotta se, mikä ei järky, pysyisi paikallaan.
    Me saamme valtakunnan, joka ei järky. Olkaamme sen vuoksi kiitollisia, kiittäkäämme Jumalaa ja palvelkaamme häntä hänen tahtonsa mukaisesti, kunnioituksen ja pyhän pelon tuntein, sillä meidän Jumalamme on tuhkaksi polttava tuli.

128 KOMMENTIT

  1. Matias
    Huomaa että lakihenkisyys on

    – älyttömyyttä

    – lihallisuutta

    – tekee tyhjäksi kristillisen uskon

    Lain tekojen varaan luottamuksensa paneminen on Kristukseen uskomisen vastakohta.”

    Siinä se tuli, selkokielellä.

    Paavali
    Roomalaisille 3:2 Lain tehtävä on opettaa tuntemaan, mitä synti on.

    31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaa me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.

  2. Tässä vaan ihmettelee mitä Jeesuksen seuraaminen luterilaisille tarkoittaa, siis kuinka Jeesuksen opetuslapset elivät kun seurasivat Häntä, tekivätkö mitä halusivat vai mitä Jeesus sanoi????

    Jeesus sanoi varjelleensa opetuslapsia pahalta eli näillä oli mahdollista elää Jeesuksen sanojen mukaan ja niin heistä 11 tekikin. Eikö tuossa ole oikea esimerkki Jeesuksen seuraamisesta?

    • Ari

      Miksi asetat moisen vaihtoehdon? Opetuslapsethan seurasivat Jeesusta eli siis he pysyivät konkreettisesti Jeesusta seuraavan porukan jäseninä. He siis olivat kirkon jäseniä.

      Muista että nykyisin opetuslasten joukkoon kuuluu noin kolmannes maailman väestöstä. Ota todesta Jeesuksen sana, että opetuslapseksi tehdään kokonaisina kansoina pyhän kasteen välityksellä. Myös vauvat kuuluvat kansojen jäsenien joukkoon.

      Matteuksen evankeliumi:

      28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

    • ”Tekivätkö mitä halusivat vai mitä Jeesus sanoi?” Kenties he halusivatkin tehdä mitä Jeesus sanoi. Jeesuksen seuraaminen ei ole vastentahtoista tottelemista. Kristitty rakastaa Herraansa ja haluaa siksi tehdä Hänen tahtonsa mukaan. Tässä ei tietenkään aina onnistu. Niinpä on jatkuvasti tehtävä parannusta ja pyydettävä anteeksi sanojaan, tekojaan ja laiminlyöntejään.

    • Martti

      Kiitos hyvästä kommentistasi.

      Mainiosti kerrot kristityn halusta hyvän tekoon.

      Jatkuvan parannuksen tekemisen osuu erittäin hyvin tähän keskusteluun.

  3. Ari ei tunne Jumalan suurta rakkautta. Se ei ole mikään ihme. Jumalan rakkaus kun on niin suuri, ettei sille löydy tästä maailmasta mitään vertailukohtaa. Se on täysin meidän kykyämme käsittää paljon paljon suurempi ja vielä suurempi. Ari tuntee vain tuomitsevan ja ankaran Jumalan. Ari ei tajua ollenkaan Jumalan valtavan rakkauden todellista olemusta. Jos hän edes hiukan olisi päässyt tätä asiaa käsittämään, niin ei hän toimisi niin kuin toimii. Hänen väärä jumalankuvansa vaatii ja jopa pakottaa hänet hyökkäämään Jumalaa vastaan. Ei hän oikeasti meitä pyri kritisoimaan vaan tuota Jumalan suurta rakkautta, joka on hänelle täysin tuntematon. Jollei Ari opi tuntemaan Jumalan rakkautta Kristuksessa, niin ei hän opi, vaikka saisi täällä oppia kaikkien pyhien opetukset.

    • Pekka siis Jumalan SUURTA RAKKAUTTA ON ETTÄ HÄN ANTOI AINOKAISEN POIKANSA MINUNKIN SYNTIEN SOVITUKSEKSI. Siis kun Jumala kutsui minua ja näytti minun yhden synnin ja kun sen tunnustin niin Hän hyvyydellään veti puoleensa ja antoi toivon. Siis kun en ennen kuullut ja ymmärtänyt Jumalan tahtoa niin Hän alkoi johdattaa sanansa kautta ja samalla Hän puhdisti minua siitä saastaisesta elämästä jossa ennen elin rikkoen Häntä ja lähimmäisiäni vastaan, siis kun Jumalan rakkaus minussa tekee työtä niin en voi enää elää sitä saastaista elämää jota pimeydessä elin. Vanhurskas elää uskosta Jumalaan eliettärakastava Isä antaa kaiken mitä tarvitsen rakastaa Jumalaa ja lähimmäistä.

    • Ari

      Tässä annat hyvän todistuksen Jumalan hyvyydestä sinua kohtaan.

      Toisaalla kuitenkin olet halventanut hänen rakkauttaan KOKO MAAILMAA KOHTAAN. Miksi olet rajoittanut hänen sovintotyötään KOKO MAAILMAN SYNTIEN ANTEEKSIANNOSTA.

      Johanneksen evankeliumi:

      1:29 Seuraavana päivänä hän näki Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi: ”Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!

      Tästä sovintotyöstä sitten seuraa, että KAIKILLE LUODUILLE on saarnattava hänen pelastustyöstään tekemällä ihmisiä uskoviksi kastamalla heidät

      Markuksen evankeliumi:

      16:15 Ja hän sanoi heille: ”Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.

      16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

    • Matias Roto kuka uskoo, siis kaste tulee vasta kun Jumala kutsuuja ihminen tekee parannuksen, olette keksineet o an kastee ja uskotte siihen ette Jeesuksen sanaan.

    • Ari

      Olet myös korostanut omien tekojen kuuluvan pelastuksen ehtoihin.

      Olet kuin jos ostaisit lipun Helsingistä Tukholmaan menevään lauttaan, mutta sitten kuvittelisit että sinun pitää itse uida tuon lautan vieressä. Sitten tämän kuvitelmasi takia moitit kaikkia niitä matkustajia, jotka kaikessa rauhassa nukkuvat lautan hyteissä ja ainoastaan nauttivat maukkaiden herkkupöytien annista.

      Olet kerran lapsena saanut Jumalan lapseuden, kun sinut kastettiin Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Tämän armoliiton olet kuitenkin rikkonut ja siksi joutunut tuhon tielle.

      Edellistä lauttavertausta jatkaakseni. Kun teimme kaupunkien ja kuntien tarkastuslautakuntien opintoseminaareja Turun ja Maarianhaminan välisellä edestakaisella reitillä, niin en itse ostanut lippuja, vaan seminaarin järjestäjät olivat kaiken hankkineet. Silti saatoin nauttia laivan tarjoamista herkullisista aterioista ja jatkuvasta kahvitarjoilusta seminaarisalin äärellä. Mutta olisinko päässyt nauttimaan lauttojen annista, jos olisin tehnyt niin typerästi että olisin hypännyt pois laivasta Turunmaan saariston tai Itämeren vesiin hukkuakseni aaltojen alle.

      Samoin lapsena saamasi kaste on JUMALAN TEKO, joka ei tippaakaan edellytä sinun silloista omaa ymmärrystäsi tai edellytyksiäsi. Kuitenkin se on lahjoittanut sinulle aivan ilmaiseksi, täysin lahjana annettuna Jumalan lapseuden ja taivaan kansalaisen kaikki edut, syntien anteeksiannon ja lupauksen ruumiin ylösnousemisesta ja iankaikkisesta elämästä. Toiset ovat sen puolestasi huolehtineet.

      Mutta jos sitten sinä oman luopumuksesi tähden olet kirkosta erollasi hypännyt pois pelastuksen laivasta, niin itseäsi saat syyttää siitä, että sinä uppoat turmion aaltoihin.

      Tee siis parannus paatumuksestasi ja palaa kasteen armoliittoon Jeesuksen armahduksen varassa elämään. Vertaustani jatkaen. Anna merkki laivan miehistölle, että olet pudonnut laivasta, että voivat sinut nostaa takaisin laivaan. Laivalippusi on edelleen voimassa, eli Jumalan täysi armahdus pyhän kasteen armoliitossa on edelleen voimassa, kunhan palaat SAMALLE LAIVALLE, josta putosit eli lapsena saamasi kasteen armoliiton yhteyteen takaisin. Eli siis jätä epätoivoinen oma räpiköintisi syysmyrskyn möyrivistä ja upottavista aalloista ja palaa takaisin kirkon yhteyteen, pelastuksen paatin turvalliseen yhteisöön.

    • Ari

      Vain Jumalan sanan vääristelijät uskovat että olisi olemassa parannus ennen kuin on saanut PARANNUKSEN LAHJAKSI ANTAVAN KASTEEN.

      Sen sijaan Raamatun todesta ja oikein lukevat myöntävä kasteen antavan

      – parannuksen eli syntien anteeksiannon

      – vapautuksen kuoleman vallasta

      – sekä vapauttavan ihmisen Saatanan vallasta ja siirtävän hänet Jumalan lapseksi.

      Panen tähän aikansa oppineimpiin kuuluneen Raamatun tutkimuksen professorin Lutherin selityksen Vähässä katekismuksessa. Sen hän sanoo Vähässä katekismuksessa seuraavasti:

      Toiseksi

      Mitä kaste antaa ja hyödyttää? Vastaus:

      Kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon, vapauttaa kuoleman ja Perkeleen vallasta sekä antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat.

      Mitkä ovat nämä Jumalan sanat ja lupaukset? Vastaus:

      Ne jotka Herramme Jeesus Kristus lausuu Markuksen viimeisessä luvussa: ”Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.”

      Joten hylkää sinäkin ilmassa leijuvat perusteettomat kuvitelmasi ja omaksu Raamatun opetuksen mukainen selitys Markuksen evankeliumin kertomaan lähetyskäskyyn.

      Jätä epäraamatullinen PELASTUSTA RAJOITTAVA NÄKÖKULMASI että muka KOKO MAAILMANKAIKKEUTTA KOSKETTAVA JUMALAN TYÖ PYHÄN KASTEEN LAHJANA, pitäisi muuttaa pienen porukan mielikuvituksessa tapahtuneitten muutosten varassa heilutettavaksi erottavaksi ja ihmisiä eri porukoihin eli siis LAHKOIHIN JAKAVAKSI kirveellä halkojen halkaisun kaltaiseen hajoittavaan käyttöön.

    • Valitettavasti luulen Ari Pasasen uneksivan kuulumisesta mieluummin pieneen, valikoituun ’oikeiden pyhien’ katraaseen kuin lukemattomien armahdettujen joukkoon. Kenties hänestä on sitä parempi ja pyhempi, mitä pienempi. Toivon olevani väärässä!

  4. Martti Pentti en minä uneksi vaan tuon Totuutta esille.

    Mietippä itse kuinka paljon todella Jeesusta seurasi kun Hänet vietiin ristiinnaulittavaksi, oliko se suuri joukko vaiko pieni, mieti sitä?

    Nöyrille Jumala antaa armon, ylpeitä vastaan on Hän, oletteko kumpia, siis esittelette kastetodistustanne ylpeinä että se takaisi iankaikkisen elämän, ei väliä mitä teette tai kuinka lähimmäisenne kärsivät, olette jostain syystä niin arvokkaita että Jumalan on pakko teidät pelastaa?????

    • ”Tämän jälkeen näin suuren kansanjoukon, niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan. Siinä oli ihmisiä kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliä. He seisoivat valtaistuimen ja Karitsan edessä yllään valkeat vaatteet ja kädessään palmunoksa.” Ilmestyskirjan 7:9 kertoo sen, mihin seurakunnan tarina tulee päättymään. Ristille hylätty Kristus oli käännekohta, josta seurasi ylösnousemus, taivaaseenastuminen ja Pyhän Hengen vuodatus. Jo ensimmäisenä helluntaina kerrotaan tuhansista seurakuntaan kasteen kautta liitetyistä.

  5. Ari

    Kinaat turhaan ”nöyryydelläsi” ylpeillen. tervettä Jumalan sanan ymmärtämistä vastustaessasi ja keinotekoisia lahkolaisten opetuksia perusteettomasti propagoidessasi.

    Tälläisesta Pyhä sana varoittaa:

    kolossalaiskirje:

    2:23 Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.

  6. Aluksi kun rupesin saarnaamaan vuosikertoja peräjälkeen, minua tökki tuo yhdistelmä: ”Rakkauden laki”. Rakkaus on Jumalasta: se on lämmin ja sielua hoitava, mutta laki kalskahtaa kylmältä ja ihmisten tekemältä. Matias kirjoittaa, että rakkaus on rajaton. Tässä kohtaa tulee mieleen karjalaisten kieli. Laki on meillä sama kuin katto. Eli sen mukaan rakkaus riittäisi kattoon asti. Se taas tuo mieleen usein koetun, että rukous ei mene taivaaseen vaan jumittuu kattoon, koska vastausta ei kuulu.
    Rakkaus pitää ansaita, paitsi Jumalan ja äidin rakkaus. Siis vanhan kansan äitien rakkaus. Ihanteellisessa rakkaudessa rakkauden osoittaja saa vastarakkautta. Uskonnollisesti ajatellen Pyhän Hengen tehtävä on avata silmät käsittämään Jumalan rakkauden suuruuden. Yleensä ihmisessä tapahtuu suuri muutosprosessi, kun nuo silmät avautuvat. Pieni ihminen alkaa hapuilla: ”Anna mulle uusi mieli, uudet korvat, uusi kieli!”. Sitten alkaa rakkauden opiskelu. Minun kohdalla (87v) ollaan vasta alkutekijöissä. Sielujen vihollinen inhoaa rakkautta. Se yrittää tuhota puolisoiden rakkauden, lasten ja vanhempien välisen rakkauden ja ystävien välisen rakkauden. Jos Paha saa lannistettua rakkauden opiskelun, se on saanut pikkusormen ja vie koko käden, tai koko sydämen. ”Sitä vastustakaamme uskossa”. Rakkaus on laasti, tai runko, joka pitää kasassa koko ihmisen, hänen älynsä, tunteensa ja tahtonsa. Rakkaus vie yli kuoleman virran. Mooses jäi Nebon vuorelle (laki); Joosua(Jeesus) vei kansan yli Jordanin Luvattuun maahan(armo ja rakkaus). Tämä uskovaisten lammaskatras seuraa Jeesusta ja Isä Jumala avaa portiat iankaikkiseen elämään. Kiitos olkoon Jumalan rakkauden, joka kutsuu ja auttaa meidät syntiset ”armon valtakunnasta” ”kunnian valtakuntaan” (Luther).

  7. Sääli kun rakkaudesta puhuu ja vieläpä opettaa sellaiset jotka eivät ole saaneet Jumalan rakkautta joka vuodatetaan niihin jotka saavat Pyhän Hengen.

    Siis tämä rakkaus muuttaa ihmisen, ennen oli synnin orja ja Jumalan vihollinen eläen pimeydessä, kun siis on Jumalan rakkaus sydämessä onkin kaikki mitä jumaliseen elämään tarvitaan.

    • Ari

      Aivan konkreettisesti rakkauden osoitus ei ole keino ansaita Jumalan armoa, vaan se osoitetaan siksi että lähimmäinen siitä saisi apua elämäänsä.

      Siis montako kertaa päivässä sanot vaimollesi, että rakastat häntä?

      Siis kerrotko lapsillesi että he ovat sinulle rakkaita?

      Kerrotko naapurillesi, että hän on hyvä naapuri?

      Oletko iloinen sukulaistesi käydessä luonasi?

      Iloitsetko jokaisesta sinun kanssasi YHTEISEEN jumalanpalvelukseen tulleesta?

      Tuetko lähetystyötä rahallisesti tai sitä tukevaa työtä tehden?

      Iloitsetko tavatessasi eri puolilta maailmaa tulevia kristittyjä?

      VAI

      Onko sinun rakkautesi yksinäisessä kolossasi mielikuvituksessasi leijuvan fantasian luoma myönteinen asenne toisiin ihmisiin?

  8. Matias Roto miten Jeesus osoitti rakkautta? Kuvastaako pelkät sanat rakkautta vai näkyykö rakkaus teoissa?

    Minulle rakkaus lähimmäisiin tarkoittaa tehdä heille kuin haluaisin itselle tehtävän. Ei ole mitään mikä estäisi minua rakastamasta lähimmäistä vaikka hän uhkaisi minun henkeä.

    Haluaisitko että sinua rakastettaisiin niin paljon että tekisitpä mitä tahansa niin sinulle annettaisiin anteeksi eikä tehtäisi sinulle pahaa, minä haluan.

    • ”Ei ole mitään mikä estäisi minua rakastamasta lähimmäistä vaikka hän uhkaisi minun henkeä.” Eikö ole? Miten on laiskuutesi laita? Miten on taitamattomuutesi laita? Oletko määrätietoisesti hakenut tapoja toteuttaa lähimmäisenrakkauttasi? Ei rakkaus ole toimetonta odottamista, että avun tarpeessa oleva lähimmäinen tulee – vaikka ase kädessä – luoksesi.

    • Ari

      Rakkaudesta puhuttaessa teorian tasolla voidaan ottaa esimerkiksi Stalin, joka väitti olevansa suuri humanisti, ihmisystävä, mutta käytännössä surmautti oman maamsa ihmiä Maon jälkeen eniten maailmassa.

      Minä en ole sinun sanojesi ilmauksena muuta rakkautta kuin sinua itseäsi kohtaan. Muutoin olen huomannut vain Kristukseen uskovia vastaan suunnattuja tuomion sanoja väittäessäsi näiden olevan ilman uskoa.

      Mista Raamatun sana, että sanoistasi sinut tuomitaan.

      Vertaapa eilen iltaista meidän kotonamme: minä, vaimoni, vaimoni veli vaimoineen, vaimoni sisar, sekä molemmat meidän jälkimäisen sarjan tyttäremme sulhasineen, yhteensä yhdeksän henkeä viettämässä iltaa yhdessä ja huvimajassamme grillaamassa makkaraa ja muuta pikkupurtavaa niin paljon että siitä muodostui ilta-ateriamme.

      Miten sinä pidät yhteytä toisiin ihmisiin omassa suvussasi ja lähipiirissäsi?

      Siis heijastuuko rakkautesi todelliseen ihmisten väliseen kanssakäymiseen vai onko siitä puhumisesi vain tyhjää sanahelinää?

    • Nyt sanoitat jotain olennaista, Ari Pasanen. Yksittäisen kristityn yritykset ilmentää Jumalan rakkautta jäävät usein säälittäviksi. Senpä vuoksi kristitty on kutsuttu toimimaan seurakunnan yhteydessä, sen diakonian ja lähetystyön eri muodoissa.

    • Ari

      Tässä kommentissasi puhut asiaa. Kristus olkoon meidän Vapahtajamme ja myös elämämme esikuvana.

      Soisin sinun tajuavan, että juuri tätähän Kristukseen uskovat tekevät kautta koko maailman. Näin tarpeeton toisten uskon halventaminen jäisi syrjään ja syvä kiitos siitä, mitä KRISTUS meille kaikille on tehnyt nousisi esiin kaikkialla missä liikummekin.

      Käypä siis rohkeasti Kristuksen yhteisön yhteyteen, tämän tekstisi myönteinen sanoma pääsisi hedelmöittämään yhteisen rakkauden kokemista niin meidän lähelämme kuin kautta koko maailmanlaajuisen kristikunnan.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25