Rakkaus rakentaa

Rakkaus iloa luo

Lempeys rauhaa suo

Laupeus elämää edistää

Armaus ihmistä yhdistää

Rakkaus elämän voima on.

Rakastava mieli ja suloinen kieli, ne käsi kädessä käy. Rakkaus on elämän edellytys. Tarvitsemme huolenpitoa, ilman sitä emme saata elää. Lapsena on omat tarpeensa, aikuisena omansa. Kuitenkaan ilman rakkautta emme kestä. Rakkauden puute näivettää elämän, kutistaa sen ja lopulta rakkauden puute luo ympärilleen vihaa ja kuolemaa.

Olen erittäin kiitollinen siitä, että olen saanut rakkautta osakseni. Ihmiset ovat olleet ystävällisiä. Rukoukseni on, että myös itse oppisin välittämään toisista, rakkautta ja huolenpitoa antamaan, myönteisyyttä levittämään, apua suomaan, hyvyyttä esiin tuomaan.

Raamatun vanhin osa Toora eli Laki eli Viisi Mooseksen kirjaa olivat saaneet nykyisen muotonsa noin vuoteen 400 eKr. mennessä. Sen jälkeen syntyi uuttera työskentely sen tutkimisessa. Kaksi työtapaa täydensivät toisensa. Toisaalta etsittiin jokaisen yksityiskohdan mahdollisimman tarkkaa merkitystä. Tekstiä käytiin läpi kirjain kirjaimelta. Tähän pyrkimykseen viittaavat Jeesuksen sanat juutalaisen tekstin pienimmästä kirjaimesta:

Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain,

ei pieninkään piirto,

ennen kuin taivas ja maa katoavat,

ennen kuin kaikki on tapahtunut. Matt. 5:18.

Toisaalta etsittiin koko Pyhän tekstin keskeistä ajatusta. Haluttiin ymmärtää laajempia kokonaisuuksia, kaiken kattavaa yhteenvetoa tekstistä. Kaksi linjausta nousi esiin, toisaalta pidettiin totuutta kaiken mittana, toisaalta taas rakkautta pidettiin koko tuolloisen Raamatun kokoavana teemana. Tähän keskusteluun Vapahtajamme otti osaa sanoillaan:


Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi,

koko sielustasi ja mielestäsi ja koko voimallasi.’ 

Toinen on tämä: ’Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.’

Näitä suurempaa käskyä ei ole.» Mark. 10:30-31.

Paavali seurasi Jeesuksen linjausta. Hänellekin rakkaus oli keskeisin yhteenveto koko Raamatun sanomasta. Tietomme on vajavaista. Erilaiset tämän elämän taidot ovat vajavaisia. Tekomme yksityiskohdat vaihtelevat tapaus tapaukselta. Mutta rakkaus on pysyvää, koska Jumala on rakkaus.

Pieni yksityiskohta Paavalin ihanasta rakkauden ylistyksestä: Hän sanoo, että kielillä puhuminen katoaa. Usein näkee mitä erilaisimpia tulkintoja tälle kohdalle. Paavalin näköala viittaa Kristuksen takaisin tuloon. Taivaassa jokainen ymmärtää toinen toistaan suoraan, välittömästi. Silloin ei kielilläpuhumista enää tarvita. Keskinäinen ymmärrys toimii rakkauden täyteytenä. Silloin Jumala saa kaiken kunnian. Silloin jokainen kieli pääsee jaloimpaan tehtäväänsä: Ylistää Jumalaa.

Sunnuntai 2.3.2025

Laskiaissunnuntai (Esto mihi)

Jumalan rakkauden uhritie

Toinen lukukappale eli epistola: 1. Kor. 13

Ensimmäisestä kirjeestä korinttilaisille, luvusta 13

Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä

mutta minulta puuttuisi rakkaus,

olisin vain kumiseva vaski tai helisevä symbaali.

Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja,

vaikka tuntisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon

ja vaikka minulla olisi kaikki usko,

niin että voisin siirtää vuoria,

mutta minulta puuttuisi rakkaus,

en olisi mitään.

Vaikka jakaisin kaiken omaisuuteni nälkää näkeville

ja vaikka antaisin polttaa itseni tulessa

mutta minulta puuttuisi rakkaus,

en sillä mitään voittaisi.

    Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä.

Rakkaus ei kadehdi, ei kersku, ei pöyhkeile,

ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan,

ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,

ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa.

Kaiken se kestää, kaikessa uskoo,

kaikessa toivoo, kaiken se kärsii.

    Rakkaus ei koskaan katoa.

Mutta profetoiminen vaikenee,

kielillä puhuminen lakkaa,

tieto käy turhaksi.

Tietämisemme on näet vajavaista

ja profetoimisemme on vajavaista,

mutta kun täydellinen tulee, vajavainen katoaa.

    Kun olin lapsi, minä puhuin kuin lapsi,

minulla oli lapsen mieli ja lapsen ajatukset.

Nyt, kun olen mies, olen jättänyt sen mikä kuuluu lapsuuteen.

Nyt katselemme vielä kuin kuvastimesta, kuin arvoitusta,

mutta silloin näemme kasvoista kasvoihin.

Nyt tietoni on vielä vajavaista,

mutta kerran se on täydellistä,

niin kuin Jumala minut täydellisesti tuntee.

    Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus.

Mutta suurin niistä on rakkaus.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli

207 KOMMENTIT

  1. Laskiaissunnuntain aihetta esitellään ja tekstit näytetään täällä

    https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/sunnuntai-2-3-2025/

    Paavalin kirjoittama Rakkauden ylistys eli 1. Korinttolaiskirjeen luku 13 on luettavissa täältä. Panen viitteen käännöksiin suomeksi 2020 ja 1992, ruotsiksi 2000, vienankarjalaksi 2011 ja pohjoissaameksi 2019:

    https://www.raamattu.fi/raamattu/UT2020,B2000,KR92,KAR11,Biibbal/1CO.13

  2. Näin se on kuten, kirjoitit Matias että suurin niistä on rakkaus . Mitä vanhemmaksi ihminen elää sen enemmän rakkautta alkaa katsomaan armon kautta eli ansaitsematonta rakkautta minun osakseni ja lopulta rakkauden ylistys kertoo Kristuksesta aina enemmän ja enemmän . Rakkaus ei kulje kuitenkaan yksinään vaan sillä on aina totuus mukana . Ensin meille ilmoitetaan suuri rakkaus , mutta sitten saamme huomata että rakkautemme perusta on yksin Kristuksessa ja tarvitsemme anteeksiantoa aina uudestaan että saisimme olla olla osallisia rakkaudesta ja totuuden kautta tehdä meidät vapaiksi . Paljon on rakkautta yhdistetty ihmismielissä tunne- elämään , mutta raamattu kehottaa meitä rakastamaan teossa ja totuudessa eikä niinkään kielellä. Ihmeellistä onkin että emme tarvitse välttämättä sanoja anteeksiannossa tai rakkaudessa toisia kohtaan . Onkin paljon suurempaa osoittaa rakkautta niin että se näkyy tekoina , pieninä usein ja joskus isoina . Anteeksiannossa on kysymys sydämen nöyrtymisesestä ja usein sanoihimme liittyy helposti vaade toiselle , toisen syntien tunnustaminen tai oikeuden hakeminen ja olisi hyvä usein että vanha Aatami ei saisi ollenkaan puheenvuoroa , vaan vaikka halauksia ja kyyneleitä ennemmin molemminpuoleisena tietoisuutena missä on syntiemme sovitus.

  3. Voiko Jumalan rakkautta ymmärtää ellei sitä ole itse saanut??

    Siis kun Jumala rakastaa uskovaa niin kuinka tämä rakastaa lähimmäisiään, samalla rakkaudella, siis sillä jonka Jumala vuodattaa uskovaan Pyhän Hengen kautta.

    Siis vasta Jumalan rakkauden saanut erottaa inhimillisen rakkauden oikeasta Jumalan rakkaudesta.

    • Jatkan vielä sen verran että mitä Jeesus sanoo inhimillisestä rakkaudesta:

      43 Te olette kuulleet sanotuksi: ’Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi’.
      44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
      45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
      46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
      47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?
      48 Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on.”(Matt.5)

    • Ari

      Kiitos kommentistasi

      Jumala on Kolmiyhteinen Jumala. Persoonien välinen yhteys on kuvaus hänen olemuksestaan. Hän on rakkaus.

      1.Johanneksen kirje:
      4:8 — Jumala on rakkaus.
      4:16 — Jumala on rakkaus —.

      Koska HÄN on Kolmiyhteinen niin hänen Isänä luomaansa rakkautta, hänen Poikana sovintotyössään osoittamaansa rakkautta, mistä armahtavaisuus saa voimansa ja hänen Pyhänä Henkenä pyhityksessä voimaannuttamaansa rakkautta ei pidä erottaa toisistaan. Koska Jumala on yksi, niin myöskin rakkaus on yksi.

      Siksi myös Jumalan oma kansa, koko kristikunta. koko maailmassa on yksi.

      Seuraavassa tekstissä tulee esille,

      – että rakkautemme suuntautuu koko kristikuntaa kohtaan. Veli on kristitty sanan ilmaus siis maailmanlaajuisen kastettujen yhteisön nimitys.
      – että uskomme aitous tulee esille nimenomaan rakkaudessa
      – että meidän rakkautemme saa voimansa siitä, että hän on meitä rakastanut, niin kuin kuu saa valonsa auringosta, niin Kristuksen rakkaus heijastuu meistä.
      – ja että elämme ihmisiksi toinen toisemme kanssa, niin ettemme aiheuta lähimmäisellemme vahinkoa sopimattoman käytöksemme tai toimintamme kautta.

      1.Johanneksen kirje:

      3:14 Me tiedämme siirtyneemme kuolemasta elämään, sillä me rakastamme veljiä. Joka ei rakasta, pysyy kuolemassa.
      4:12 Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Jos me rakastamme toinen toistamme, niin Jumala pysyy meissä, ja hänen rakkautensa on tullut täydelliseksi meissä.
      4:19 Me rakastamme, sillä hän on ensin rakastanut meitä.
      5:2 Siitä me tiedämme, että rakastamme Jumalan lapsia, kun rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjänsä.

    • Matias Roto tuo ”kolminaisuus oppinne” harhauttaa teitä ettette ymmärrä mitä Jeesus teki ja mille Hän on esimerkkinä meille.

    • Sitten vielä Jeesus selkeästi sanoo ettei ihmisellä luonnostaan ole Jumalan rakkautta itsessään:

      Joh. 5:42
      mutta minä tunnen teidät, ettei teillä ole Jumalan rakkautta itsessänne.

    • Ari

      Tuossa jatkamassasi tekstissä laajennetaan rakkauden osoittamisen laajuutta. Siinä ei määritellä mitään korkeamman rakkauden astetta, vaan sanotaan, että jo Vanhassa testamentissa puhuttu lähimmäisen rakkauden käsky ulottuu ei vain omaan jengiin, ei vain omaan kansaan, vaan että lähimmäistemme joukkoon kuuluvat myös toiset porukat ja toiset kansat, koko maailmanlaajuinen ihmiskunta. Siis laajennus koskee lähimmäinen käsitteen ulottuvuuden laajentamista kaikkiin ihmisiin.

      Esimerkkinä tästä on Jeesuksen vertaus laupiaasta samarialaisesta. Samarialaiset ja juutalaiset nimittäin olivat eläneet toistensa vihollisina tai epäluuloisina toinen toistansa kohtaan jo noin sata vuotta aikaisemmalta ajalta, jolloin Jerusalemin ylipappi oli hyökännyt sotavoimin samarialaisia vastaan ja tuhonnut heidän pyhäkkönsä. Silti juuri samarialainen oli vertauksen aito lähimmäinen. Hän itse epäilyttävään kansaan kuuluvana auttoi omaa ryhmäänsä vihoittelevan kansan jäsentä.

    • Ari

      Kolminaisuusoppi on koko kristikunnan yhteinen oppi. Joka sitä ei tunnusta ei myöskään elä Kristuksen yhteydessä.

      Athanasioksen tunnustus

      Sen, joka tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa. Sitä on noudatettava kokonaisuudessaan ja väärentämättä. Joka ei niin tee, joutuu epäilemättä iankaikkiseen kadotukseen.

      Yhteinen kristillinen usko on tämä: Me palvomme yhtä Jumalaa, joka on kolminainen, ja kolminaisuutta, joka on yksi Jumala, persoonia toisiinsa sekoittamatta ja jumalallista olemusta hajottamatta.

      Isällä on oma persoonansa, Pojalla oma ja Pyhällä Hengellä oma,
      mutta Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen jumaluus on yksi, yhtäläinen on heidän kunniansa ja yhtä ikuinen heidän majesteettisuutensa.

      Sellainen kuin on Isä, sellainen on myös Poika ja Pyhä Henki: Isä on luomaton, Poika on luomaton ja Pyhä Henki on luomaton.

      Isä on ääretön, Poika on ääretön ja Pyhä Henki on ääretön.

      Isä on ikuinen, Poika on ikuinen ja Pyhä Henki on ikuinen, eikä kuitenkaan ole kolmea ikuista, vaan yksi ikuinen, niin kuin ei myöskään ole kolmea luomatonta eikä kolmea ääretöntä, vaan yksi luomaton ja yksi ääretön.

      Samoin on Isä kaikkivaltias, Poika kaikkivaltias ja Pyhä Henki kaikkivaltias, eikä kuitenkaan ole kolmea kaikkivaltiasta, vaan yksi kaikkivaltias.

      Samoin Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala. Samoin Isä on Herra, Poika on Herra ja Pyhä Henki on Herra, eikä kuitenkaan ole kolmea Herraa, vaan yksi Herra.

      Niin kuin kristillinen totuus vaatii meitä tunnustamaan kunkin persoonan erikseen Jumalaksi ja Herraksi, samoin yhteinen kristillinen usko kieltää meitä puhumasta kolmesta Jumalasta tai Herrasta.

      Isää ei kukaan ole tehnyt, luonut eikä synnyttänyt. Poika on yksin Isästä, häntä ei ole tehty eikä luotu, vaan hän on syntynyt.

      Pyhä Henki on lähtöisin Isästä ja Pojasta, häntä ei ole tehty eikä luotu eikä hän ole syntynyt, vaan hän lähtee. Isä on siis yksi, ei ole kolmea Isää, Poika on yksi, ei ole kolmea Poikaa, Pyhä Henki on yksi, ei ole kolmea Pyhää Henkeä.

      Tässä kolminaisuudessa ei ole mitään aikaisempaa eikä myöhempää, ei mitään suurempaa eikä pienempää, vaan kaikki kolme persoonaa ovat yhtä ikuisia ja keskenään samanarvoisia, näin on siis palvottava niin kuin on sanottu – kolminaisuutta joka on yksi, ja ykseyttä joka on kolminaisuus.

      Sen joka tahtoo pelastua, on siis ajateltava kolminaisuudesta näin.

      Saavuttaaksemme iankaikkisen pelastuksen meidän on kuitenkin myös vakaasti uskottava, että meidän Herramme Jeesus Kristus on tullut ihmiseksi.

      Oikea oppi on tämä: Me uskomme ja tunnustamme, että meidän Herramme Jeesus Kristus on Jumalan Poika, Yhtä lailla Jumala ja ihminen:

      Isän luonnosta ennen aikojen alkua syntyneenä hän on Jumala, äidin luonnosta ajassa syntyneenä hän on ihminen. Hän on täysi Jumala, ja täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ihmisruumiineen.

      Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä, ihmisyydessään vähäarvoisempi kuin Isä.

      Vaikka hän on Jumala ja ihminen, ei kuitenkaan ole kahta Kristusta, vaan yksi.

      Yhdeksi hän ei ole tullut siten, että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi, vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden.

      Yksi hän ei ole sen vuoksi, että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa, vaan siksi, että hän on yksi persoona. Sillä niin kuin järjellinen sielu ja ruumis yhdessä ovat yksi ihminen, niin Jumala ja ihminen ovat yksi Kristus.

      Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista,

      astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.

      Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua.

    • Ari

      Sanoillasi: ”—Jeesus —- Hän on esimerkkinä meille.” sinä julistaudut olevasi lähempänä islamia kuin kristinuskoa. Voidaanpa jopa sanoa, että sinä julistaudut olevasi vain jonkin moraalijärjestelmän oppilas, ollen jopa kauempana aidosta kristinuskosta kuin muslimit, koska heille sentään JEESUS ON SUURI PROFEETTA.

    • Ari

      Sanot aivan Raamatun mukaisesti ettei meillä ihmisillä ole rakkautta itsestämme.

      Olet kuitenkin aikaisemmin kieltäytynyt hyväksymästä TÄTÄ todellisuutta kuvaavaa oppia PERISYNNISTÄ eli siis olet tapellut tätä oppia vastaan, jota nyt tarjoat meille: ”— ettei ihmisellä luonnostaan ole Jumalan rakkautta itsessään.”

      Etkö siis huomaa olevasi itsesi kanssa ristiriidassa, vai oletko jo tältä osin tehnyt parannuksen eli olet lopultakin omaksunut TODUUDEN tältä osin.

    • Matias Roto toteat minulle yllä:

      ””…..Etkö siis huomaa olevasi itsesi kanssa ristiriidassa, vai oletko jo tältä osin tehnyt parannuksen eli olet lopultakin omaksunut TODUUDEN tältä osin.”””

      Siis kun totean ettei ihmisellä ole luonnostaan Jumalan rakkautta itsessään niin se on totta kun kerran Jeesus niin sanoo, sitten onkin se että kun Jeesus parantaa ihmisen niin kun ihminen saa Pyhän Hengen niin silloin Paavalin sanoin:

      Room. 5:5
      mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.

      Summa summarum kummankohan meistä tulisi tehdä se parannus?????

    • Ari

      Jokapäiväinen parannus on tehtävä joka päivä. Joka päivä on pyydettävä Jeesuksen sovintotyöhön luottaen Jumalan armahdusta synneistämme ja Pyhän Hengen johdatusta jokaiseen päiväämme.

      Pyhän Hengen lahjan olen saanut jo sota-aikana silloin, kun minut pyhässä kasteessa liitettiin Kolmiyhteiseen Jumalaan: Isän ja Pojan ja PYHÄN HENGEN nimeen.

      Sinunkin olisi aihetta palata takaisin omasta luopuneisuudestasi yhteisen kristikunnan eli kirkon yhteyteen. Sillä Pyhä Henki toimii erityisesti juuri kirkon välityksellä, kuten uskontunnustuksessa sanomme:

      Minä uskon —- ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen KIRKON —- ”

    • Ari

      Nyt hetken kuluttua alkaa Someron kaupunginvaltuuston kokous. En siis vastaa vähään aikaan.

      Joten aivan yleisesti annan sinulle vihjeen

      – Palaa jo takaisin sen kirkon yhteyteen, johon sinut liitettiin jo lapsena pyhässä kasteessa.

      – Hanki viisautta, niin että voisit ymmärtää mistä kristinuskossa on kysymys.

  4. Jumalan armosta minä olen se, mikä olen. 1. Kor. 15:10.

    Hurskaimman miehen ja suurimman syntisen välillä ei ole mitään muuta eroa kuin se, minkä Jumalan armo saa aikaan. Suuri teeskentelijä on sen tähden se, joka itseensä luottaen luulee olevansa vanhurskas ja halveksii toisia. Oikeamielisellä, kääntyneellä kristityllä on niin paljon tekemistä Jumalan ylistämisessä, uskon harjoituksessa ja hänen lihassaan vielä jäljellä olevien himojen masentamisessa, (Tiitus 2:11-12) ettei hänellä ole aikaa eikä halua lähimmäisensä tuomitsemiseen ja halveksimiseen. Ja jos hän vihdoin katsoo häneen ja hänen parantumattomaan mieleensä, tapahtuu se itkevin silmin ja kirvelevin sydämin ja huokauksin: Jumala kuitenkin kääntäköön sinut ja armahtakoon sinua, niin kuin hän on armahtanut minua.

    Christian Scriver (1629-1693), Armoa armosta, s. 171-172, Sley, 1966. Sulku on allekirjoittaneen lisäys.

  5. Matias Roto tuot pman kirkkosi tunnustuksen esille ja siinä on kohta:

    ””…Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen….””

    Siis kuinka tuon sovitat omaan kaste/armo oppiisi, et muuten millään.

    • Ari

      Ne jotka Kristukseen on kasteessa yhdistetty ja jotka tässä uskossa pysyvät, SAAVAT ANTEEKSI KAIKKI SYNTINSÄ. Näin heidän rangaistuksensa on jo sovitettu eikä heitä enää tuomita, mutta ne jotka ulkopuolella ovat joutuvat vastuuseen teoistaan. Nämä eivät voi kestää koska jokainen ihminen tässä maailmassa on synnin vallassa, eivätkä omassa voimassaan voi kestää.

    • Matias Roto siis tuot jotain omaa sillä eihän tuomassasi tunnustuksessa edes vihja tuoho mitä selität vaan selkeästi ””…Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen….””

      Huomaa tuossa sana KAIKKIEN”, ei tuossa ole mitään poikkeuksia, eihän????

    • Ari

      Opettele lukemaan Raamattua kokonaisuutena, niin silloin opit myös näkemään, mitä tarkoitin tuolla edellä lausumallani sanalla:

      Roomalaiskirje:

      8:1 Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.

      Joten suosittelen, ettet sulkeudu oman suljetun koppisi umpioon kuvittelemaan yksipuolisia oikosulkujasi,

      vaan avoimesti ja rohkeasti otat käytännön tasolla todesta tuo, minkä jo edellä panin esille eli siis ihan konkreettisesti elää sovussa ja rauhassa eli siis rakkaudessa ”veljien” kanssa eli siis kirkkomme paikallisen seurakunnan yhteydessä eläen eli siis palaa irralleen revittyjen risujen kasasta elävän Kristus -puun oksaksi yhteisessä kirkossamme rakkautta osoittavana eli siis hedelmää tuottavana oksana.

    • Matias Roto siis puhe on vain ja ainoastaan tuosta tuomastasi tunnustuksesta ja MITÄ SIINÄ ON KIRJOITETTU, eikö siinä selkeästi sanota myös:

      ””Sen, joka tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa. Sitä on noudatettava kokonaisuudessaan ja väärentämättä. Joka ei niin tee, joutuu epäilemättä iankaikkiseen kadotukseen.

      Yhteinen kristillinen usko on tämä: ””
      ………………………..
      ””Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua.””

    • Ari

      Nimenomaan tuo uskontunnustus on kristikunnan yhteistä uskoa tunnustava tunnustus.

      Sen sijaan sinun tapasi tulkita tekstiä takertuu oikosulkumaiseen kuvitelmaan, missä sisään tullessasi ovella saat kutsun ”käy istumaan” ja istut talon ulkokynnykselle. Etkö todellakaan ymmärrä, että tuo käy istumaan -kutsu toivottaa sinut tervetulleeksi sisemmälle taloon ja asettumaan tuvan tai salin tai kahvipöydän tai muun olotilan miellyttävään ympäristöön yhdessä talon väen kanssa aikaasi viettämään.

      Eihän jokaikisessä yhteydessä tarvitse kerta toisensa jälkeen jumpsuttaa uudelleen ja uudelleen samoja sanoja, jotta joku Till Eulenspiegel eli Till Pöllöpeili ei Tahvo Pöllöpeili pelleilläkseen tai joku tyhmempi hölmöyttäänkin sen tajuaisi.

    • Matias Roto siis väitätkö jotenkin etten ymmärrä mitä tuossa lukee, siis pelkässä uskontunnustuksessa???

      Mikä laittaa sinut nyt väittämään ettei tuossa sanota että kaikki tullaan tuomitsemaan tekojensa mukaan, siis tuo on juuri sitä mitä Raamatussa sanotaan, siis tuo on oikein tuossa tunnustuksessa mutta sinä olet jostain ihmeestä kaivanut jotain lisää ohi tuon tunnustuksen, mistä????????

    • `Matias Roto kuinka kirjotteluasi voisi ottaa vakavasti kun tuot todisteeksi jonkun tunnustuksen ja sillä todistelet omaa oppiasi ja sanot että jos ei niin usko niin kaltoin käy ja sitten sanotkin ettei ko tunnustus olekkaan niin kuin se on kirjoitettu, kui tuota voi ottaa todesta tuollaista vääntelyä???????

    • Poistin Arin räyskyttelevän kommentin. Puhumme rakkaudesta. Siihen ei kuulu rakkikoiran rooli.

      Olen jo edellä osoittanut mihin kokonaisuuteen kuuluvat uskontunnustuksen sanat.

      Se joka kuvittelee pelastuvansa tekojensa ANSIOSTA, on langennut pois Kristuksen armosta.

      KR 1938
      Gal. 5:4 Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.

      KR 1938
      Gal. 2:21 En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.

      Biblia 1776
      Gal. 5:4 Te olette Kristuksen kadottaneet, jotka lain töillä tahdotte vanhurskaiksi tulla, ja olette armosta luopuneet.

      Ruotsi 1917
      Gal. 5:4 I haven kommit bort ifrån Kristus, I som viljen bliva rättfärdiga i kraft av lagen; I haven fallit ur nåden.

  6. Matias Roto tuot seuraavan:””Se joka kuvittelee pelastuvansa tekojensa ANSIOSTA, on langennut pois Kristuksen armosta.””

    Kuka on täällä väittänyt että pelastuisi tekojensa ansiosta, ei mielestäni kukaan????

    Siis kun saa armosta kaikki ennen tehdyt synnit anteeksi ja saa Pyhän Hengen ja ymmärtää Jumalan tahdon (siis vasta silloin) niin kun on Jumalan voima elää niin silloin ei enää voi elää saastaisessa elämässä niin kuin ennen eli vaan tulee elää pyhityksessä eli tekojen tulee muuttua Jeesuksen sanojen mukaisiksi.

    • Ari

      Miksi päästät teko-opin pysyvän sisällä kuin peikon hännän oven rakoon jääden, kun kuvittelet kääntymyksen poistavan perisynnin turmeluksen meidän olemuksestamme. Ja kuvittelet että sitten alkaa muka tehdä niin täydellisiä tekoja että niitä sitten muka voi esitellä taivaassa tuomiolla pelastuksen perustana.
      Siinä et viisaasti tee.
      Muista että jopa Pyhä Paavali sanoi olevansa syntisistä suurin ( Preesens muodossa eli siis jo aikoja sitten kristinuskoon kääntyneenä!!!!!!!)
      Tarvitsemme jokapäiväistä parannusta aina kuolemaamme saakka. Vasta taivaassa vapaudumme perisyntisestä olemuksestamme, kun saamme kirkastuneen ruumiin taivaan kirkkaudessa.

  7. Matias Roto en ymmärrä kuinka voit tuoda omaa armo-oppiasi kun kirkon suhtautuminen on muuttunut niin moneen asiaan historiassa eli ajatellaampa vaikka aviorikosta, siitä on ollut rangaistuksena jopa kuolema ja nyt voi aviorikkoja olla kaikkein korkeimmassa kirkon virassa, siis miten tuo olisi mahdollista jos sinun armo-oppisi olisi ollut aina voimassa kirkossa???? Nyt on turha väittää ettei kirkko mitään päätä vaan yhteiskunta, eihän yhteiskunta ollut irrallaan kirkosta aiemmin vaan kyllä ns ”kristilliset” arvot määrittelivät myös maallisia lakeja eikä kirkko ole irtisanoutunut niistä.

    • Ari

      Edelleen moittiessasi sinun ongelmasi loistaa läpi täydessä selvyydessään. Koska edelleenkin elät teko-opin vallassa, niin silloin myös katsot oikeudeksesi TUOMITA toisia ihmisiä. Sellaiseen meillä ei kuitenkaan ole varaa kenelläkään. Sillä kaikki me perisyntimme tähden OLEMME (PREESENS) itsessämme syntisiä, ja vanhurskaita olemme (preesens) yksistään Kristuksen armon takia yksistään uskon luottamuksessa ei omien tekojemme takia.

      Muista tämä sääntö että

      itsessämme syntisiä, mutta Kristuksen tähden vanhurskaita,

      omien tekojemme takia tuomion ansaitsevia, mutta ilman tekoja uskon tähden anteeksi saaneina,

      omien ansioidemme takia emme kelpaa, mutta armosta olemme pelastettuja.

      Muista että Paavalikin puhuttelee Korintton seurakuntalaisia pyhinä, ja kuitenkin puuttuu moniin todella vakaviin syntisiin tapauksiin seurakuntalaisten keskuudessa.

      Ota siis todesta toivomme perusta: Kristuksen täytetty työ ja sen takia armosta autuaaksi pääseminen.

      Roomalaiskirje:

      4:5 mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;

    • Matias Roto näytä yksikin Jeesuksen sana jossa Hän sanoisi ettei tarvitse elää Jumalan tahdossa?

      Jeesus sanoo selkeästi:

      Joh. 8:11
      Hän vastasi: ”Herra, ei kukaan”. Niin Jeesus sanoi hänelle: ”En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee”.

    • Ari

      Jälleen vääristelet kirkon oppia. Eihän kukaan sano, etteikö pitäisi tehdä Jumalan tahtoa. Olet ottanut tämän harhaluulosi omasta päästäsi tai lahkolaisten vääristelyistä.

      Vaikuttaa kuin viis veisaisit sille TODELLISUUDELLE että katekismuksemme ensimmäinen pääkappale ovat KYMMENEN KÄSKYÄ.

      Joten puheenvuorosi hourii ilmassa leijuvia vapaan mielikuvituksesi haihatteluja.

      Sitten on myös toinen näkökohta.

      Mehän opetamme, että JUMALAN SANA ON SEKÄ LAKIA ETTÄ EVANKELIUMIA.

      Tätäkään et ole oikein käsittänyt, koska edellä kertomasi ohi maalinsa menevää vääristelyä opistamme menet laukomaan.

      Laki osoittaa meille syntimme ja osoittaa että meidän on saatava syntimme anteeksi.

      Evankeliumi puolestaan kertoo, että Jeesus on meille syntisille armollinen ja antaa syntimme anteeksi.

      Tämä todellisuus antaa meille selkeän ohjeen, että meidän on taisteltava syntiä ja vääryyttä vastaan, mutta oltava myös rehellisiä ja todettava että emme täytä tätä lakia vaan kaiken tämän keskellä kuitenkin lankeamme.

      Samalla tämä todellisuus kertoo meille, että meillä on toivo ja tulevaisuus. Me emme jää syntien ansaitseman tuomion alaisiksi, koska JEESUS on meille armollinen ja antaa meille kaiken aikaa ja rajattoman runsaan anteeksiannon oman ristin kuolemansa täytetyn sovintotyön ansaitsemasta armosta. Kaste on meidät tähän liittänyt ja otamme sen vastaan turvallisessa uskon luottamuksessa siihen, että Jumala sen hoitaa.

    • Matias Roto mitä tarkoittaa:

      Matt. 22:29
      Jeesus vastasi ja sanoi heille: ”Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.

      Mitä on tämä Jumalan voima? Siis siitä tietää että olet eksynyt kun et tunne kirjoituksiakaan saati Jumalan voimaa.

    • Ari

      Kävin Turussa, joten vasta nyt illalla on ihan kunnolla aikaa pohtia, mitä olet mennyt sanomaan näissä keskusteluissamme.

      Vastailen kysymykseesi sellaiseen tahtiin kuin saan aikaiseksi. Lisäksi vastaan siihen niin kuin hyvin Raamattunsa tutkinut vastaa käytännön näkökulmasta.

      1) Jeesus oli aikansa oppinein juutalainen rabbi eli siis julistajaksi vihitty sananpalvelija. Niinpä hänen vertauksiinsa sisältyy syvällisiä pohdiskeluja tuon ajan ajankohtaisiin kysymyksiin ja niihin vastausten antamisia ikivanhan juutalaisen perinteen valossa.

      Tämä hänen oppineisuutensa vaikutti siihen, että myös hänen oppilaansa pääsivät vaikuttamaan eri puolilla maailmaa uutta luovaan evankeliumin julistamiseen ja kasteen välityksellä Jumalan valtakuntaan sisälle auttamaan valtaisan määrän. Esimerkkejä

      Pietari alkuaan Galileasta lähtenyt vaikutti myöhemmin Syyrian Antiokiassa toimien siellä ensimmäisenä piispana eli nykyisten viiden Antiokian patriarkan viran ensimmäisenä viranhaltijana. Sitten kun Imperiumin pääkaupungissa Roomassa tarvittiin riittävän vahvaa ja kokenutta johtajaa, hän siirtyi Rooman ensimmäiseksi piispaksi eli nykyisen paavin viran ensimmäiseksi viranhaltijaksi.

      Sakkeus ensimmäisen kerran Jerikon verovuokraajan virassa tapaamamme asettui myöhemmin Kesareaan toimien siellä Kesarean ensimmäisenä piispana, toisena toimi Apostolien tekojen kuvaama roomalainen upseeri Kornelius. Kesareasta tuli myöhemmin kristillisen oppineisuuden tyyssija, mm kuuluisa oppinut Origenes toimi siellä. Tällä oli yksi aikansa laajimpia kirjastoja ja itse hän oli erittäin etevä tutkija. Raamatun käsikirjoitusten tutkimisen historiassa tätä ei voi edelleenkään sivuuttaa, vaikka hän vaikuttikin noin pari vuosisataa Jeesuksen syntymän jälkeen.

      Evankelista Markuksesta tuli Egyptin Aleksandrian ensimmäinen piispa nykyisen koptilaisen kirkon Aleksandrian paavin viran ensimmäinen haltija.

      Matteus meni lähetystyöhön Etiopiaan ja hänestä tuli Etiopian ensimmäinen piispa. Maa kääntyi hyvin aikaisin kristinuskoon.
      Etiopiassa muutoin on tällä hetkellä maailman suurin luterilainen kirkkokin: Mekane Jesus -kirkko.

      Etiopian evankelinen kirkko Mekane Yesus
      eli
      Ye Ethiopia Wongelawit Bete Kristian Mekane Yesus,
      eli
      englanniksi Ethiopian Evangelical Church Mekane Yesus, EECMY.
      Luterilaisen maailmanliiton tilaston mukaan yli 10 miljoonaa jäsentä, se on maailman suurin luterilainen kirkko.

      Tuomas meni itään päin. Vuonna 58 jKr. hän saapui nykyisen Intiassa olevan osavaltion Keralan alueelle. Intian tuomaskirkko on suora jatkumo hänen työlleen.

      Bartolomeus ja Taddeus menivät Armeniaan. Vuonna 301 maa kääntyi koko maana kristinuskoon.

      Apostolit Andreas ja Simon Kananeus menivät Gregoriaan, missä nykyinen kansankirkko on peräisin heidän ajoistaan asti.

      Jne

      Joten vain se että oli riittävän pätevä opettaja teki mahdolliseksi, että oppilaitten vaikutus ulottui näin laajalle alueelle.

      Matteuksen evankeliumi:

      10:1 Ja hän kutsui tykönsä ne kaksitoista opetuslastaan ja antoi heille vallan ajaa ulos saastaisia henkiä ja parantaa kaikkinaisia tauteja ja kaikkinaista raihnautta.

      10:2 Ja nämä ovat niiden kahdentoista apostolin nimet: ensimmäinen oli Simon, jota kutsuttiin Pietariksi, ja Andreas, hänen veljensä, sitten Jaakob, Sebedeuksen poika, ja Johannes, hänen veljensä,

      10:3 Filippus ja Bartolomeus, Tuomas ja Matteus, publikaani, Jaakob, Alfeuksen poika, ja Lebbeus, lisänimeltä Taddeus,

      10:4 Simon Kananeus ja Juudas Iskariot, sama, joka hänet kavalsi.

    • Ari

      Jatkoa vastauksiisi

      2) Jeesus moittii kuulijoitaan siitä, etteivät nämä tunne Raamatun sanaa riittävän hyvin.
      Valitettavasti olen huomannut tämän ongelman sinun tavassasi käyttää Raamattu. Panet kyllä esille Raamatun tekstejä, mutta sitten muutat niiden sanoman päälaelleen muutamalla lisäsanalla, jotka puhuvat jostain aivan muusta kuin siitä mistä viittaamasi Raamatun kohta puhuu.

      Näin on käynyt myös kysymyksessäsi. Jeesuksen kehotus tutkia enemmän tuolloisen Raamatun eli meidän Vanhan testamentin sanomasta Jumalan voimallisia tekoja, muutatkin käsittämättömäksi mokaksesi. Minet nimittäin laukomaan täysin typeryyttäsi ilmaisevaa sanoillasi: ”—et tunne kirjoituksiakaan —”

      Aloitin Raamatun lukemisen jo ennen kuin sinä edes olit vielä syntynytkään. Joten aivan turhaa sinun on kuvitella pystyväsi haastaa minua vähäisellä lukeneisuudellasi. Lukioaikanani pidin koulun aamuhartauksia silloin tällöin, kun uskonnon opettajamme muutoin piti useimmat aamuhartautemme. Pidin todistuspuheenvuoroja myös eri puolella lounaista Suomea kristillisillä teinipäivillä. Kerran oppilaana ollessani sijaistin uskonnon opettajaa, kun tällä oli muuan meno muualle. Seitsemäsluokkalainen yhteiskoulun oppilas toisille oppilaille. (Vastaa nykyistä lukion 2. luokkaa.)
      Asevelvollisuusaikanani pidin osaston iltahartaudet kaikissa muissa vaiheissa paitsi RUK:ssa missä oli valmiita pappeja hartauksia pitämään.
      Opiskeluaikanani jatkoin kristillisten teinipäivien apuohjaajana lukemattomia kertoja. Kävin puhumassa kaikissa tuon ajan yliopistokaupungeissa lähetystyöstä sikäläisille opiskelijoille.

      Joten tässä jotakin siitä ajasta, kun et vielä ollut käynyt koulua päivääkään.

      Sitten jotain sellaista mistä sinun pitäisi ymmärtää että liikumme aivan eri sarjassa Raamatun tutkimisessa ja sen sanoman ymmärtämisessä.

      Vuoteen 1993 mennessä olin tutkinut Raamattua jo yli 70 kielellä.
      Vuosituhannen paikkeilla oli päässyt jo yli sadan kielen, joilla olin Pyhää Kirjaamme tutkinut. Tässä eräänä menneenä vuotena tutkin Sotainvalidien kirkkopyhän saarnatekstin sisältämää lukua 150 eri kielellä lukemalla ja/tai äänikirjana kuunnellen.

      En mene vaatimaan että sinun tarvitsisi edes yrittää vastaavaa.
      Tarkoitukseni on vain saada järkeä päähäsi, ettet mene yllä mainitun laisia typeryyksiä laukomaan kenestäkään
      keskustelukaveristasi tällä sivustolla.

      Joten koeta Ari hyvä ottaa lusikka kauniiseen käteen äläkä mene hölmöilemään kommenteissasi.

      Vaan tee niin kuin Raamattu kehottaa:

      Hanki viisautta!

      Sananlaskut:

      4:5 Hanki viisautta, hanki ymmärrystä, älä sitä unhota, älä väisty pois minun suuni sanoista.

      4:7 Viisauden alku on: hanki viisautta, ja kaikella muulla hankkimallasi hanki ymmärrystä.

    • Ari

      3) Viittaamasi raamatunkohta puhuu Jumalan voimasta. Jumala on kaikkivaltias.

      Keskusteluissamme olet kerta toisensa jälkeen tuonut esille epäuskosi JUMALAN KYKYYN TOIMIA SANANSA MUKAAN. Tämän olet tehnyt monella tapaa. Yksi näistä on se, että olet kuvitellut HÄNEN voimansa rajoittuvan vain yksilöihin. Olet kokonaan sivuuttanut sen mitä hän alati tekee maailmanlaajuisen kirkkonsa välityksellä. Jo noin kolmannes maailman väestöstä on päässyt hänen armostaan osalliseksi pyhän kasteen välityksellä. Kasteessa ajetaan perkeleet ulos kastettavasta ja ihminen otetaan Jumalan omaksi, Jumalan lapseksi.

      Jatkaakseni tämän yhteisöllisen Jumalan voiman osoituksen esittelyä kerron, miten se ilmeni Kamerunissa sinä aikana kun Sley teki siellä lähetystyötä vuosina 1990 – 2007.

      – Kamerunin kirkko kasvoi kahden maakunnan alueellisista seurakunnista niin paljon, että meidän lähtiessämme seurakuntiamme oli jo yhdeksässä maakunnassa. Maahan mennessäni eteläisessä hiippakunnassa oli 12 seurakuntaa. Lähtiessämme yksistään Doualan rovastikunnassa oli 20 seurakuntaa.
      Sain evankeliointimatkoillani tehdä paljon yhteistyötä kirkon entisen presidentin Songsaren kanssa. Kun hän aloitti tässä tehtävässään niin hänen oli suuri työ löytää sellaisia saarnaajia seurakuntiin, että nämä osaisivat lukea. Kun lähdimme maasta, niin tilanne oli täysin muuttunut. Vuonna 2004 pääsimme yli 100 papin rajan. Kirkolla oli jo 104 koulutettua pappia. Vuonna 2006 pappien lukumäärä oli 156. Pois lähtiessämme olimme päässeet 177 papin lukemiin. Joukossa oli jo useita teologian tohtoreitakin.
      Vuosituhannenvaihteen paikkeilla kirkon jäsenmäärä oli noin 150 000. Nykyisin se on jo noussut yli 300 000 jäsenen kokoon.

      Tässä vain pieni osa siitä, miten Jumala itse hoitaa työnsä edistymisen. Hän itse pitää huolen kirkostaan. Häneen evankeliuminsa menee eteenpäin. Me ihmiset saamme vain iloita hänen työnsä voimasta. Hän pitää huolta lapsistaan. Hänen käsivartensa meitä suojelevat ja varjelevat.

      Joten Ari hyvä

      Opettele näkemään JUMALAN VOIMA koko hänen kansansa keskuudessa, niin että pääset omista kiivastuksistasi a perisynnin yllyttämistä loukkaavista sanoistasi ja alituisesta kapinastasi Jumalan sanaa vastaan sitä nurin niskoin vääntämisestäsi sen aitoon ymmärrykseen ja evankeliumin vapauttavasta voimasta iloitsemaan.

  8. Ari , kysyit:
    Voiko Jumalan rakkautta ymmärtää ellei sitä ole itse saanut??
    Jumala on rakastanut ja antanut oman poikansa lahjaksi kaikille ja hän on kuollut kaikkien ihmisten syntien puolesta . Puhtaan evankeliumin kautta saamme omistaa tämän rakkauden uskossa.
    Korinttin seurakuntalaiset eivät tienneet mitä olivat kasteessa saaneet ja Paavali sanoo heille että ; ettekö tiedä että Jumalan henki asuu teissä. Ihminen haluaa ansioitua ja näkee vain vaatimuksia joka paikassa . Pitää uskonelämässäkin suorittaa ja etsiä raamatusta kohtia joita Jumala haluaisi minun tekevän . Seurakunnassakin saattaa kaikua vaatimus ; anna elämäsi Jeesukselle .

    Mitä ihmisellä on mitä Kristus ei ole antanut jo ?

    Evankeliumi on rakkautta syntiselle ihmiselle ja tämän kun Pyhä Henki saa kirkastaa , että hän kaiken antanut ja tehnyt kaiken pelastuksemme eteen , niin meillä ei ole muuta kuin syntejä tuoda hänelle . Ja hän ottaa ne mielellään vastaan , koska tahtoo yhä uudestaan ja uudestaan pestä meidän sovintoverellä . Jumala tahtoo että eläisimme vapaudessa ja rauhassa omantuntomme ja mielemme kanssa tietäen että kaikki on jo valmiina . Meidän osamme on olla Kristuksen ruumiin jäseniä ja tunnustaa syntejämme ja käyttää rippiä . Puhdas omatunto ja rauha Kristuksen kanssa on meidän kalliit matkakumppanit täällä ajassa . Ja hän rakentaa niin seurakuntaa kuin seurakuntalaisia kun tahdomme pysyä raamatun sanassa , siinä vapaudessa minkä evankeliumi meille antaa . Näin uskallamme kohdata elämän vaikeudet ja vastoinkäymiset ja uskallamme kuolla tässä ansaitsemattomassa rakkaudessa . Rauha on yli ymmärryksemme ja se on meille luvattu Kristuksessa , sen turvin voimme olla turvallisella mielellä koska hän on voittanut synnin , perkeleen ja kuoleman ja tämä voitto on meille rakkaudella annettu lahjana ja saadaan aina turvata Kristuksen sovitustyöhön , katse itsestämme ja maailmasta pois kohden ristiinnaulittua vapahtajaa .

  9. Raamatusta nousee meille hyvin selkeästi, että luonnollinen ihminen on synnin orja
    tai vanki, joka ei voi vapauttaa itseään kahleista, niinkuin sairas ei voi parantua omalla tahdollaan, niin on myös ihminen ilman paranjaa.

    Perisyntiä voisi ajatella langenneen ihmisen kohdalla, tilanteeksi, jossa ihminen on toisen synnin tähden syntymästään asti vankilassa. Hän tietää ja tuntee tuon synnin myös omassa olemuksessaan, ja hän on saanut elinikäisen tuomion, eikä voi millään sovittaa tapahtunutta vääryyttä.

    Nyt on tapahtunut, että yhtenä päivänä maailman historiassa Jeesus Kristus on Lähetetty Taivaasta ja on avannut vankilan oven ja ilmoittaa, että lunnaat on maksettu, vanki on Vapautettu.

    Kysymys kuuluu; Onko tämä Armahdus tullut ihmisen aloitteesta, vai onko Armo ja vapautus päätös ilmoitettu ja tullut yksin Jumalan tahdon mukaan?

    Maailmassa on nyt niin, että Ovi (Kristus ) on avattu ja jossa Jumala on sovittanut ja lunastanut ihmiskunnan oman päätöksensä mukaan Kristuksen kautta.

    Kun ihminen kastetaan, hän kulkee tuon Oven (Kristus) kautta uuteen ja toisenlaiseen maailmaan ja näin hän saa elää Jumalan Pojan uskon kautta ilman tuomiota, joka aikaisemmin varjosti hänen elämäänsä kaikilta osin.

    Onko ihminen muuttunut Vapaaksi itsensä tähden, vai Armahtajansa tähden? Usko tulee Evankeliumin kautta.

    Onko mahdollista, että ihminen ei poistu vankilasta, vaikka Ovi on auki? On.
    On mahdollista, että ihminen ei usko Jumalan ilmoitusta ja hän jää näin tuomion alle, joka on kerran tuleva kaikille, jotka eivät usko Evankeliumia.

    Jumalan tahto on, että me uskomme sen, jonka Jumala on Lähettänyt. Se on Jumalan tahdon tekemistä, että me uskomme Häneen, jonka on maailmaan Lähettänyt meitä Pelastamaan. Omat tekemiset eivät tuo tähän mitään lisää, päinvastoin jos yritämme maksaa lahjasta, Jumala näkee sen ylpeytenä ja joudumme kovaan tuleen, että oppisimme nöyryyttä.

    ”Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi. Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.” Joh.3:17.18

    ”Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä; joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut Pojastansa. Ja tämä on se todistus: Jumala on antanut meille iankaikkisen elämän, ja tämä elämä on hänen Pojassansa.”1.Joh.5:10-11

    • Ismo Malinen tuot omaasi seuraavassa:””Kun ihminen kastetaan, hän kulkee tuon Oven (Kristus) kautta uuteen ja toisenlaiseen maailmaan ””

      Missään kohden Raamattua ei tuota sanota vaan Jumalan tahto on että kaikki tulisivat parannukseen niin kuin Jeesus julisti ja käski seuraajiaan julistamaan.

      2. Piet. 3:9
      Ei Herra viivytä lupauksensa täyttämistä, niinkuin muutamat pitävät sitä viivyttelemisenä, vaan hän on pitkämielinen teitä kohtaan, sillä hän ei tahdo, että kukaan hukkuu, vaan että kaikki tulevat parannukseen.

      Uskon Raamatun sanaa ja siellä on nuo Pietarin sanat, muu on jostain muusta lähteestä, ei ole muuta Tietä kuin Jeesus ja Hänen sanansa alkaen ”tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi!””

    • Ismo

      Kiitos oikein hyvästä tekstistäsi.
      Pelastuksen todellisuus on juuri näin kuin kerrot. Jumala tekee kaiken meidän pelastamiseksemme. Kaikki on hänen hyvyyttään, armoaan ja tekoaan. Kaikki alusta loppuun saakka.

    • Ari

      Valitettavasti jälleen tulee esille, ettet ymmärrä mitään. Yrität pienentää Jumalan kunniaa siirtämällä pelastuksen painopisteen Jumalan tekemisistä ihmisen omaksi ansioksi ja teoksi.

      Panenpa vertauksen että jos mahdollista jo viimeinkin saisit silmäsi auki, ettei ihminen itsessään pysty itseään pelastamaan, vaan kaikki on alusta loppuun asti vain ja ainoastaan Jumalan työtä.

      Vuonna 2007 lähdin perheineni keskeltä Afrikkaa Kamerunista lauantaina 23.6. noin klo 16 lähetysasemalta lentokenttää kohti. Lentokone lähti illalla ja aamun sarastaessa olimme saapuneet Välimeren ylle. Suomeen Vantaan asunnolleni saavuimme Helsinki-Vantaan lehtokentältä sunnuntaina 24.6. noin klo 14. Teimme siis matkaa noin kahta tuntia vaille vuorokauden.

      Vertaapa tähän sitä että olisimme neljä ja kuusivuotiaitten tytärtemme kanssa yrittäneet kävellä tuon saman matkan ja kaiken lisäksi itse selvitä hengissä Saharan autiomaan kuivuuden ja uida Välimeren yli Afrikasta Eurooppaan.

      Juuri näin suuri ero on kristinuskon armon evankeliumin luottamuksella JUMALAN TEKOON ja sinun omaan napaan tuijottavan ihmisen omaan tekemiseen perustuvan elämän paranteluoppisi välillä.

    • Ari

      Puhut paljon parannuksen tekemisestä, mutta tapasi kuvata, mitä sillä tarkoitat, antaa tulokseksi, että sinun itsesi pitäisi kääntyä oman elämänsä parantelun ohjelmastasi panemaan luottamuksesi yksistään siihen, että

      JUMALA itse kääntää elämämme tilanteen hänen ulkopuolellaan olemisesta hänen puolelleen käääntymiseksi. Nythän sinä valitettavasti tappelet kirkkoa eli Jumalan kansaa vastaan. Jumala siis kutssuu sinua itseäsi tekemään parannuksen niin että liityt kirkkoon ja alat toimia myönteisessä hengessä kirkon hyväksi.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25