Jeesus Siirakin poika kirjoitti teoksensa alkuaan hepreaksi. Hänen pojanpoikansa käänsi sen kreikaksi. Meille teos on säilynyt kreikankielisenä Septuagintassa, maailman vanhimmassa tunnetussa raamatunkäännöksessä.
Näiden kahden Joosuan kaiman, Jeesus Siirakin ja Jeesus Nasaretilaisen välillä oli noin kaksisataa vuotta.
Jeesus Siirakin poika sanoo, että Jumalaa rakastavat saavat kaiken ravintonsa laista eli Jumalan tahdon täyttämisestä. Pari vuosisataa myöhemmin Vapahtajamme sanoi, ettei ihminen elä ainoastaan leivästä vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta.
Hepreassa monet henkiset asiat ilmaistaan hyvin aineellisin sanoin, mutta myös toisin päin, hyvin aineelliset voidaan sanoa hyvin henkisesti. Niinpä jostakin kauniista saatetaan sanoa, että hänessä tai siinä tulee esiin kauneuden idea. Jeesus Siirakin poika puolestaan sanoo, että Herraa pelkäävät pitävät sydämensä avoinna. Meidän rinnassamme sykkivä elin siis palvelee ihmisen koko mielen, tahdon ja persoonallisuuden ilmaisuna. Siihen siis keskitetään koko ihmisen antautuminen Jumalan käyttöön, Herran käsiin.
Paljon on pohdittu kysymystä, miten Jumalan rakkaus ja kaikkivoimaisuus voidaan liittää toisiinsa. Jeesus Siirakilla ne kuuluvat yhteen. Jumalan kaikkivaltius ja Jumalan armo kuuluvat yhteen. Nimeomaan Jumalan armahtavan rakkauden eli armon osoituksen perusteena on hänen täysin rajaton valtasuuruutensa. Hänen valtansa palvelee koko hänen luomakuntansa parasta, siis myös meitä ihmisiä.
SUNNUNTAI 8.10.2023
19. sunnuntai helluntaista
Rakkauden kaksoiskäsky
Sunnuntain apokryfikirjan teksti: Sir. 2:15–18
Herraa pelkäävät eivät uhmaa hänen käskyjään,
häntä rakastavat seuraavat hänen tietään.
Herraa pelkäävät pyrkivät täyttämään hänen tahtonsa,
häntä rakastavat saavat laista kaiken ravintonsa.
Herraa pelkäävät pitävät sydämensä avoinna,
he kumartavat nöyrästi häntä ja sanovat:
Me haluamme jättäytyä Herran käsiin,
emme ihmisten,
sillä niin kuin on hänen valtansa suuri,
niin on myös hänen armonsa.
Sunnuntain aihetta esitellään ja tekstit näytetään täällä
https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/sunnuntai-8-10-2023/
Temat för nittonde söndagen efter pingst samt texterna presenteras här:
https://www.kyrkoarskalendern.fi/kalendar-dag/sondag-8-10-2023/
Jos joku joskus miettii, miten valmistaudun blogeihini, niin tässä on yksi sellainen teksti, jonka luin ennen tämän blogin tekstin kirjoittamista.
https://www.academia.edu/35101057/_Book_Section_Re_Examining_Torah_in_the_Wisdom_of_Ben_Sira_Was_Hellenistic_Wisdom_Torahised_Pages_93_119_in_The_Early_Reception_of_the_Torah_Edited_by_Kristin_De_Troyer_Barbara_Schmitz_Joshua_Alfaro_and_Maximilian_H%C3%A4berlein_DCLS_39_Berlin_De_Gruyter_2020?email_work_card=title
Kuten valvautuneet lukijat varmaankin huomaavat, niin taustatyö ei tule näkyviin itse tekstissä, vaikka se onkin antanut virikkeitä tekstin ymmärtämiseen.
Tätä voisi verrata kellon koneistoon ja sen viisareihin tai numeronäyttöön. Taustalla vaikuttavaa koneistoa ei yleensä näytetä. Kelloon katsova näkee vain sen tuottaman näytön viisarit tai ajan ilmaisevat nuomerot.
Juuri noin ovat menetelleet Raamatuntekstin koodanneet, pintatekstin alla on valtaisa ’monirattainen’ salauskoneisto.
Seppo
Kiitos kommentistasi!
Kyseessä ei ole minkäänlaisesta salaisesta koodauksesta,
vaan yksinkertaisesti tekstin erittäin täsmällisestä merkityksen tutkimisesta.
Silloin kun pyritään tekstin alkuperäisen sanoman mahdollisimman tarkkaan ymmärtämiseen, on aihetta paneutua asianukaisen tekstin alkuperäiseen ympäristöön ja sinä aikana vallinneeseen kulttuuriseen tilanteeseen.
Sitten hengellisessä hartaudessa tai omissa mietiskelyissään oman elämänsä puitteissa tekstejä käytettäessä on kysymys aivan eri tason asiasta. Silloin tekstin sanomaa tarkastellaan vastaanottajan omasta näkykulmasta käsin. Eri elämäntilanteissa nämä mielteet voivat vaihdella paljonkin aina olosuhteiden tai omien mieltymysten muutosten mukana. Mutta silloin ei ole kyse tekstin alkuperäisestä ajatuksesta vaan sen käytön vaikutuksesta kulloistenkin tilanteiiden tai mielentilojen mukaan.
Usein puhumasi kätketty merkitys ei siis ole tekstin syntyyn vaikuttanut eikä siis sen alkuperäiseen sanomaan liittyvä suure, vaan vastaanottajan omien mietteiden muovaamiin rakenteihin liittyvien mielteiden järjestelmästä. Siis vaikutushistoriasta jonkin liikkeen tai piirin tai porukan sisällä.
Seppo
Näytelmille kunniaa. Tällä kertaa Norjaan!
Gratulerer!
Lenge leve Norge!
Nobelprisen i litteratur 2023!
https://www.nrk.no/kultur/jon-fosse-far-nobelprisen-i-litteratur-1.16583295
Sirakin kirjaa voi tutkia enemmänkin tästä osoitteesta
https://www.raamattu.fi/raamattu/KR92/SIR.2
Sieltä pääsee myös Bibel 2000 ruotsinnokseen.
Mielenkiintoinen käännös ero -92 ja -38 käännöksien välillä:
Joh.5:
42 Minä tunnen teidät: teissä ei ole rakkautta Jumalaan.(-92)
42 mutta minä tunnen teidät, ettei teillä ole Jumalan rakkautta itsessänne.(-38)
Mitä eroa noissa sitten on, -38 käännös on ettei ihmisellä ole Jumalan rakkautta itsessään ja sen saa kun Jumala vuodattaan Pyhän Hengen uskovaan, siis Jeesuksen tulee parantaa hminen.
Mitä sitten tuo -92 käännös tarkoittaa, no minulle se tarkoittaa ettei ihminen kykene itsessään rakastamaan Jumalaa.
Ari
Kiitos kommentistasi! Sunnuntain teeman kannalta oleelliseen näkökohtaan keskityt.
Mielenkiintoisia pohdiskeluja sinulla on tuosta Johanneksen evankeliumin kohdasta.
Minulle kaikki kirkkomme suomennokset ovat täyden kympin käännöksiä
Vanhempia käännöksiä voi lukea tästä koosteesta:
https://www.finbible.fi/kooste/Johannes/Johannes5.htm
Huvikseni tutkin antamasi jakeen kolmenakymmenelle kuudelle eri kielelle tehtyinä käännöksinä osoitteesta:
https://biblehub.com/multi/john/5-42.htm
Mielestäni kaikissa niissä oli ihan hyvä käännös. Eri kielissä vain asioita ilmaistaan eri tavoin sanoja sovittellen, mutta itse asia niissä kaikissa on tasan tarkkaan sama.
Niissä kaikissa tulee ilmi se, mitä Sirakin kirjasta otetun tekstini kahdessa ensimmäisellä rivillä sanotaan: Herraa pelkäävät rakastavat häntä.
Herraa pelkäävät eivät uhmaa hänen käskyjään,
häntä rakastavat seuraavat hänen tietään.
Tätä samaa ilmausta käyttää uskonpuhdistajamme Luther käskyjen selityksen alussa kaikissa kymmenessä käskyssä.
”Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että — ”
Tätä rakkauden asemaa kaikkien käskyjen yhteenvetona valaisee kirkkomme katekismus 2000 tässä osoitteessa:
https://katekismus.fi/10kaskya/11.html
Matias Roto tuot esille seuraavan:
””Herraa pelkäävät eivät uhmaa hänen käskyjään,
häntä rakastavat seuraavat hänen tietään.
Tätä samaa ilmausta käyttää uskonpuhdistajamme Luther käskyjen selityksen alussa kaikissa kymmenessä käskyssä.
”Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että — ”
Tätä asiaa valaisee kirkkomme katekismus 2000″”(Matias Roto)
Kuinka esille tuomasi Luther toteutti itse tuota ””Herraa pelkäävät eivät uhmaa hänen käskyjään,
häntä rakastavat seuraavat hänen tietään.””?
Eikö se ”näy” hänen kirjoituksistaan ja teoistaan?
Ari
Aito huoli lähimmäisestämme eli siis rakkauden sanoma näkyy kauttaaltaan Lutherin tuotannossa. Hänellä oli riittävästi kypsyyttä myöntää meidän ihmisten heikkoudet. Siksi hän myös tajusi opettaa Jumalan sanan valtaisaa armon sanomaa siitä, että pelastuksemme on yksin armosta, yksin uskosta ja yksin Kristuksen tähden. Suuressa rakkaudessaan meitä ihmisiä kohtaan hän uskalsi myös tunnustaa sen, että täysin Jumalan armosta pelastettuinakin me tämän elämämme ajan olemme samaan aikaan sekä syntiä että vanhurskautettuja, simul iustus et peccator. Hän myös uskalsi puolustaa heikkoa ihmistä, joka aralla tunnolla valitteli puutteellisuuttaan omassa uskon elämässään. Hän osasi lohduttaa sillä armolla, jonka Vapahtajamme on puolestamme tehnyt Golgatan ristillä koko maailman syntien sovitukseksi. Hänen toisinaa kovatkin sanansa itsevanhurskaita vastaan torjuivat näiden omiin tekoihinsa luottavien toimia silloin, kun nämä panivat heikkojen harteille tarpeettomia taakkoja.
Matias Roto et sitten uskokkaan sen mukaan mitä kirjoitat blogissa vaan turhennat/mitätöit sen Lutherin opeilla.
Ari
Päin vastoin kuin kuvittelet. Minähän osoitin juuri edellä, että
LUTHER SEURAA RAAMATUN OPETUSTA
jopa käskyjen selityksen sanamuotoja myöten.
Koeta hyvä ihminen opetella sisältälukemisen taito.
Varmuuden vuoksi toistan tuon sanatarkan Raamatun opetuksen seuraamisen ilmauksen:
”Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että — ”
Vertaa tätä Raamatun sanaan Sirakin kirjassa yllä olevan lukukappaleen kahden ensimmäisen rivin alussa oleviin sanoihin:
Herraa pelkäävät—
häntä rakastavat —
Matias Roto osoittiko Luther rakkautta juutalaisia, ns ”uudestikastajia” ym kohtaan?
Tässä on sokeutesi kun väität että rakkautta on vain puheet, teot voivat olla mitä tahansa, ei näin vaan teoista todella näkee kuka rakasta ja pelkää Jumalaa.
6 Myös kieli on tuli, on vääryyden maailma; kieli on se meidän jäsenistämme, joka tahraa koko ruumiin, sytyttää tuleen elämän pyörän, itse syttyen helvetistä.
7 Sillä kaiken luonnon, sekä petojen että lintujen, sekä matelijain että merieläinten luonnon, voi ihmisluonto kesyttää ja onkin kesyttänyt;
8 mutta kieltä ei kukaan ihminen voi kesyttää; se on levoton ja paha, täynnä kuolettavaa myrkkyä.
9 Kielellä me kiitämme Herraa ja Isää, ja sillä me kiroamme ihmisiä, Jumalan kaltaisiksi luotuja;
10 samasta suusta lähtee kiitos ja kirous. Näin ei saa olla, veljeni.
11 Uhkuuko lähde samasta silmästä makeaa ja karvasta vettä?
12 Eihän, veljeni, viikunapuu voi tuottaa öljymarjoja eikä viinipuu viikunoita? Eikä myöskään suolainen lähde voi antaa makeata vettä.
13 Kuka on viisas ja ymmärtäväinen teidän joukossanne? Tuokoon hän näkyviin tekonsa hyvällä vaelluksellaan viisauden sävyisyydessä.
14 Mutta jos teillä on katkera kiivaus ja riitaisuus sydämessänne, niin älkää kerskatko älkääkä valhetelko totuutta vastaan.
15 Tämä ei ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on maallista, sielullista, riivaajien viisautta.
16 Sillä missä kiivaus ja riitaisuus on, siellä on epäjärjestys ja kaikkinainen paha meno.
17 Mutta ylhäältä tuleva viisaus on ensiksikin puhdas, sitten rauhaisa, lempeä, taipuisa, täynnä laupeutta ja hyviä hedelmiä, se ei epäile, ei teeskentele.
18 Vanhurskauden hedelmä kylvetään rauhassa rauhan tekijöille.(Jaak.3)
Ari
1) Uudestikastajia vastaan taistellessaan Luther osoitti rakkauttaan lapsia kohtaan. Hän torjui sellaisen opin joka veisi lapsen kadotukseen, jos sattuisi kuolemaan ennen aikuiseksi kasvamistaan.
Kasteessahan ei ole kysymys mistään sen vähemmästä kuin ihmisen pelastumisesta synnin, kuoleman ja Perkeleen vallasta. Kaste ajaa Perkeleen ihmisestä ja tekee hänestä Jumalan lapsen. Kaste myös antaa ylösnousemuksen ja taivaaseen pääsyn iankaikkiseen elämään.
Ari
2) Olen jo lukemattomia kertoja kertonut, miten Hubmeierin eksytyksiä seuratessasi seuraat sellaista juutalaisvihaajaa, jonka toiminta juutalaisia vastaan oli niin laajaa ja julmaa, että hänet vuonna 1518 tuomittiin koko Saksalais-Roomalaisen keisarikunnan valtiopäivillä Augsburgissa. Noissa vainoissa tuhottiin Regensburgin juutalaisten synagoga. Kaupungissa asui yksi Saksan suurimpia juutalaisia yhdyskuntia tuohon aikaan.
Samalla paikalle sitten rakennettiin Marialle pyhitetty kirkko, jossa Hubmeier pääsiäisenä 1525 toimitti noin 300 ennestään lapsena kastetun uudelleen kastamisen.
Ja huomaapa tämä: VASTA TÄMÄN JÄLKEEN hän kirjoitti tapahtuneen perustelemiseksi keksimänsä perustelut lasten kastetta vastaan ja anabaptista kastetta puolustavat tekstinsä vuosina 1525-27.
Luther opiskeli aikaisemmin vain juutalaisten osaamaa hepreaa niin syvällisesti, että saksalaiset juutalaiset jopa lähettivät terveisiä Jerusalemiin asti että tässä on juutalaisista myönteisesti ajatteleva henkilö.
Sitten myöhemmin Luther kovettui kun huomasi etteivät juutalaiset olleetkaan halukkaita ottamaan vastaan pelastusta Jeesuksessa Kristuksessa. Hänen kirjansa lähtökohta kuitenkin on pelastuskysymyksen käsittely. Karkean kielenkäytön tähtäyspiste kuitenkin on huomattava, vaikkei se pienennä niiden vakavuutta.
Hitlerin aikana sitten tartuttiin noihin teoksessa mainittujen toimenpiteiden listauksiin tahallaan unohtaen niiden varsinainen sanoman tavoite pelastuksen vastaanottamisesta.
Matias Roto siis mielestäsi on oikein tappaa ihminen jos tämä on vauvakastetta vastaan?
Siis kuinka Jeesus toimi, ei Hän kastanut yhtään vauvaa tai lasta, oliko Hän harhaoppinen?
Mitä on rakkaus lähimmäiseen, eikö tehdä niinkuin haluaisi itselle tehtävän, haluaisitko sinä että sinut tapettaisiin kun olet harhaoppinen vai haluaisitko että sinulle osoitetaan rakkautta harhaoppisuudestasi huolimatta?
Ari
3) Jaakob varottaa väärien puheiden esillä pitämisestä.
Sinunkin olisi hyvä lopettaa omatekoisten oppien esittäminen muka Raamatun sanan oikeina tulkintoina.
Muista Jeesuksen vertaus kadonneesta lampaasta. Lauman ulkopuolelle joutunut lammas on petojen armoille joutunut, siis turmioon menossa.
Vain se, että paimen palauttaa sen takaisin YHTEISEEN laumaan pelastaa sen varmasta kuolemasta.
Muista Jeesuksen vertaus viinipuusta. Vain pysymällä yhdessä toisten oksien kanssa YHTEISESSÄ viinipuussa oksa pysyy tuoreena. Jeesus viinipuussa me kaikki elämme yhteisestä elämän vedestä joka virtaa kaikkiin oksiin samalla elävänä pitävänä oksaa elossa pitävänä vetenä. Näin YHTEISESSÄ kirkossa me saamme koko elämämme ammentaa kasteen elävänä pitävästä voimasta.
Ari
Juutalaisilla oli käännynnäisten kasteessa ehdottomana edellytyksenä, mm seuraavia näkökohtia.
1) Kääntyvällä perheellä piti olla kummit, jotka opettivat perheelle juutalaiset tavat ja juutalaisen uskon perusteet.
2) Rabbin piti antaa lupa kääntymykslle. Ketään ei hyväksytty kääntyväksi vain omasta halustaan liittyä juutalaiseen yhteisöön vielä vähemmän kuvitella kääntyvänsä juutalaisuuteen muka yhteisön ulkopuolella pysyen.
3) Koko talouden piti kääntyä samalla kertaa vauvasta vaariin ja perheen päämiehestä talon palvelusväkeen ja nurkissa maoittuneisiin kerjäläisiin. Jos yksikin aiottiin jättää kasteen ulkopuolelle, niin EI KETÄÄN saanut lupaa kasteen vastaanottamiseen. Ei voitu hyväksyä sitä, että paholaisen oma olisi jäänyt saastuttamaan perheen pyhyyttä juutalaisen yhteisön jäsenenä.
4) Kasteessa perheen katsottiin aloittavan KOKONAAN UUDEN ELÄMÄN, eli siis aloittavan nollapisteestä, tuon ajan matematiikan mukaan ”yhden päivän ikäisenä” eli siis uudestisyntyvän.
5) Kasteen lahjana sai Pyhän Hengen osallisuuden eli siis oikeuden osallistua täysivaltaisena jäsenenä juutalaiseen liturgiaan ja yhteisön jäsenenä muihinkin yhteisiin menoihin.
Huomaapa tämä ennen kuin menet puhumaan Jeesuksen ajan kastekäytännöstä omia vilkkaan mielikuvituksesi tuotteita. Eihän tuohon aikaan tulllut kenellekään edes mieleen niin outu kuvitelma kuin että lapset jätettäisiin jumalanpalvelusyhteisön ulkopuolelle. Päin vastoin. Kaikkien juhlien aikanahan lapsista pidettiin erityistä huolta ja heidän kasvatuksestaan huolehdittiin aivan erityistä korostusta painottaen. ”Teroita lapsillesi —”, oli aivan keskeinen periaate kaikella hengellisessä yhteisöllisyydessä.
Jeesushan eli juutalaisessa yhteisössä virkaansa vihittynä rabbina, saarnasi Galilean synagogissa, ja sitten myöhemmin Jerusalemin temppelissä eli siis aikansa korkeimmassa opinahjossa, siis tuon ajan akatemiassa tai yliopistossa meidän aikamme professoria vastaavassa tehtävässä.
Vapahtajamme ajasta saatiin historiaa käydä vielä puolitoista vuosituhatta ennen kuin ensi kerran maailmanhistoriassa esiintyi lapsikielteinen kasteoppi.
Matias Roto et sitten taaskaan vastaa kysymyksiini vaan käännät asiat niin että alat syyttää minua harhassa olosta.
Siis kun otat muka rakkauden teoksi Lutherin hyväksymät vainot ns ”uudestikastajia” kohtaan niin etkö silloin hyväksy niiden tappamista jotka vastustavat vauvakastetta?
Pitäisikö vielä nykyään olla niin kun vanhemmat jättävät vauvansa kastattamatta että saisivat kuolemantuomion?
Etkö ymmärrä mitä kirjoitat?
Ari
1) Väität ettei Jeesus muka tuntenut aikansa kastekäytäntöä kaatuu mahdottomuuteensa jo mikkelinpäivän evankeliumiin Matt. 18:1-10. Siinä Jeesus käyttää sellaista ilmausta lapsen kaltaiseksi tulemisesta, että se viittaa kääntymyksen kasteen kaavaan ja kasteen lupaukseen Jumalan lapseksi tulemisesta.
Olen viitannut tähän blogissani https://www.kotimaa.fi/blogit/kaste-jumalan-lapseuteen/
2) Vainot Hubmeierin kannattajia vastaan perustuivat Saksan talonpoikaiskapinan pelkoon. Hubmeier oli kapinan johtoon pyrkineenä niin paljon leimautunut kapinaan, että itse keisari oli hänestä antanut etsintäkuulutuksen. Hän sai kuolemantuomion kohta, kun hänet löydettiin. Hänen seuraajiaan pidettiin kapinallisina, joten heillekin annettiin kuolemantuomio, jottei kapina pääsisi uudelleen liekkeihin.
Älä unohda tätä yhteiskunnan suojareaktiota kaikkia mahdollisia kapinan uudelleen liekkiin sytyttäjiä vastaan. Muistathan että kapinassa kuoli noin
100 000 – 200 000 ihmistä.
Se oli yksi Saksan historian verisimpiä kapinoita kautta aikojen. Sellaisen menetyksen takia yhteiskunnan reaktiot olivat niin voimakkaita kuin mitä ne olivat.
3) Historian kuluessa eri aikakausina vallitsee erilaisia käyttäytymismalleja kaikissa yhteisöissä. Monessa maassa kuolemanrangaistus on poistettu. Suomessa kuolemanrangaistus poistettiin rauhan ajan rangaistusjärjestelmästä vuonna 1949 annetulla lailla (728/1949) ja kokonaan vuonna 1972 annetulla lailla (343/1972).
Joten soisin sinulle edes pienessä määrin historian kulun ymmärrystä, ettet edes mielikuvituksessasi mene leimaamaan toisia asettaen historian eri aikakausien normistoja virheellisellä tavalla vastakkain.
Ari
Sinä puhut lapsikasteen hylkääjien AJALLISESTA tuomiosta. Etkö huomaa pyhän kasteen IKUISUUSNÄKÖALAA.
Kaste pelastaa. 1. Piet. 3:21
Kaste antaa uudestisyntymän. Tiit. 3:5
Ilman kastetta ei voi pelastua. Joh. 3:3, 5
Kaste liittää Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen tuottamaan pelastukseen. Room. 6.2-11.
Kaste antaa Pyhän Hengen lahjan. Ap.t. 2:38-39
Kaste vie taivaaseen. Ilm. 7: 9-17
Jne
Mielestäni sinun pitäisi huolestua tästä iäisyysnäköalasta, kun puhumme kasteen merkityksestä. Missä on sinun rakkautesi osoitus silloin, kun pitäisi auttaa lapsia saamaan taivaan onnen.
Matias Roto kirjoitat tuolla:”” Uudestikastajia vastaan taistellessaan Luther osoitti rakkauttaan lapsia kohtaan””.
Siis kun Luther hyväksyi ns ”uudestikastajien” vainot niin silloin sinäkin hyväksyt, etkö vain?
Voitko kerrankin ottaa vastuun siitä mitä kirjoitat niinkuin olet sen kirjoittanut?
Mitä tarkoittaa Jeesuksen sanat:
1 ”Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;
2 sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan.(Matt.7)
Siis jos kristitty joka kuulee Jeesuksen sanat, tuomitsisi jonkun kuolemaan, niin kuinka tämän käy, hänetkin tuomitaan.
Ari
Historian tajusi ei nyt näytä alkuunkaan toimivan.
Ensinnäkin talonpoikaiskapinan tilanne oli todella tuon aikaisiin oloihin suhteuttaen hirvittävä julmuuden aikakausi.
Siinä vuosina 1524-25 kuoli ENEMMÄN ihmisiä kuin meillä sotiemme aikana 1939- 1945. Jos isämme eivät olisi panneet hanttiin, niin emme mekään tässä keskustelisi vapaina ilmaisemaan omia ajatuksiamme.
Joten koeta hyvä ihminen ymmärtää tuon tilanteen mukaiset olosuhteet.
2) Toiseksi kunakin aikana on omat ihanteensa ja olosuhteensa.
On historian vääristelyä asettaa eri aikakauden ideaalit jonkun toisen ajan realiteetteja vastaan. Sellaista harrastat kerta toisensa jälkeen, kun vaikuttaa siltä ettet ole lukenut historian läksyjäsi, tai jos olet lukenut, niin et ole ymmärtänyt, että kunakin aikakautena vallitsevat aivat erilaiset ihanteet.
Jokainen ihminen toimii oman aikansa ihanteiden mukaan tai jos hän ei tee niiden mukaan, niin hän joka tapauksessa rikkoo OMAN AIKANSA normistoa vastaan.
Matias Roto ei tässä ole kyse mistään ”historian tajusta” vaan aivan selkeästä evankeliumin mukaisesta elämästä ja siitä mitä se on jonka myöten voidaan nähdä myös ne teot jotka eivät ole evankeliumin mukaisia.
Siis onko se rakkaus jota Jeesus eli ja jota Hänen seuraajansa elävät muuttunut aikojen saatossa, ei ole.
Johtaako Pyhä Henki ihmisiä eri tavalla vuosien saatossa, ei johda vaan on yksi ainoa Tie ja se on Jeesus, Pyhä Henki johdattaa Jeesuksen sanan mukaan eikä tässä ole kyse historiasta yhtään.
Ari
Jos kyse ei ole historiasta, niin ottaisitko sinä MIEKAN, kun Jeesus kerran niin sanoo:
Luukkaan evankeliumi:
22:36 Niin hän sanoi heille: ”Mutta nyt, jolla on kukkaro, ottakoon sen mukaansa; niin myös laukun. Ja jolla ei ole, myyköön vaippansa ja ostakoon miekan.
Jumalan tahto ei toteudu siten, että poimii sieltä täältä mitä sattuu irrrallisia jakeita, vaan siten että noudattaa elää kokonaisvaltaisesti hänen sanansa mukaan. Tähän kokonaisvaltaiseen tarkasteluun kuuluu oleellisena osana kunkin ajan reaalisten olosuhteiden huomioon ottaminen.
Onko sinulla puvussasi Raamatu opetuksesta muistuttavat TUPSUT, jollaiset Jeesuksen puvussa oli?
Matteuksen evankeliumi:
9:20 Ja katso, nainen, joka oli sairastanut verenjuoksua kaksitoista vuotta, tuli takaapäin ja kosketti hänen vaippansa tupsua.
14:36 Ja he pyysivät häneltä, että vain saisivat koskea hänen vaippansa tupsuun; ja kaikki, jotka koskivat, paranivat.
Matias Roto missä kohden Jeesus sanoo/käskee että vaatteissa tulee olla tupsut, ei missään.
Jeesus sanoo että tulee rakastaa Jumalaa ylikaiken ja lähimmäistä niinkuin itseään, onko tämä muuttunut aikojen saatossa, ei ole, rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa.
Koeta nyt ymmärtää että Jeesuksen sanat eivät ole muuttuneet siitä kun Hän vaelsi ja opetti maan päällä, ne on samat täydellisesti ja niiden hedelmä on samaa.
Ari
Jeesus oli lakia noudattava juutalainen. Hänen tupsujensa sanoma siis tulee esille seuraavissa kohdissa:
4.Mooseksen kirja:
15:38 ”Puhu israelilaisille ja sano heille, että heidän on sukupolvesta sukupolveen tehtävä itsellensä tupsut viittojensa kulmiin ja sidottava kulmien tupsuihin punasininen lanka.
15:39 Ne tupsut olkoon teillä, että te, kun ne näette, muistaisitte kaikki Herran käskyt ja ne täyttäisitte ettekä seuraisi sydämenne ettekä silmienne himoja, jotka houkuttelevat teitä haureuteen;
5.Mooseksen kirja:
22:12 Tee itsellesi tupsut viittasi neljään kulmaan, johon verhoudut.
Matias Roto ohitat rakkauden täydellisesti eli et osaa tuoda evankeliumia esille.
Ari
Miksi vikoilet.
Luepa ylhäällä oleva teksti ja kiinnitä huomiota sen lauseeseen, missä puhutaan Jumalan kaikkivaltiuden olevan takeena HÄNEN rakkaudestaan meitä kohtaan.
Evankeliumin voima on siinä että JUMALA rakastaa meitä.
Matias Roto kuinka ihmeessä saat Lutherin hyväksymät vainot rakkaudellisiksi, tässä on se ettet ymmärrä mitä todellinen Jumalan rakkaus vaikuttaa uskovissa.
Ari
Vielä suuremmalla syyllä kysyn, miten saatat olla Hubmeierin oppilas kaikesta mitä hän teki ja opetti omana aikanaan.
Matias Roto en ole yhtään kirjaintakaan ottanut Hubmeierin opeista, koeta jo ymmärtää että vain ja ainoastaan Pyhä Henki on opettanut Raamatusta.
Tuot tuota väitettäsi yhä uudelleen ja uudelleen vaikket pysty näyttämään yhtään sanaa jolla toisin tuota mainitsemaasi oppia, en kertaakaan ole maininnut häntä omien kommenttieni selitykseksi.
Matias Roto siirrät yhä uudelleen ja uudelleen puhetta pois siitä miksi tuot Lutherin vainoja rakkaudellisina?
Ei minun teot tai kirjoitukset muuta tuota osaltasi, olet itse vastuussa siitä mistä otat oppisi.
Ari
On melkoista historian vääristelyä väittää ettet ole saanut oppejaan Hubmeierin tekosksista, vaikka koko kasteoppisi on peräisin hänen kirjoistaan.
Väitteesi on yhtä mieletön kuin sanoisit ettet ole koskaan ollut autossa vaikka asut Suomessa.
Niin valtavan määrän erikoisia tulkintoja esiintyy maailmassa tavalla, joka selittyy vain siitä, että ihmiset tietämättään lukevat aivan muusta näkökulmista puhuvista jakeista, kuin ne tukisivat heidän oppejaan.
Aatehistorian ja teologisten ajatusten virta on selkeästi tutkittu eikä ole mitään epäselvää noiden ”isyystuttkimusten ” jälkeen keneltä ne ovat peräisin.
Ari
Luther sanoi, että kristityn on osoitettava rakkauden tekoja omassa työssään eli siis kutsumuksessaan.
Siinä yhteydessä hän lausui myös, että pyöveli osoittaa lähimmäisen rakkautensa siten, että hän teroittaa mestauskirveensä oikein hyvin.
Huomaa, että hän puhui oman aikansa yhteiskunnan olojen mukaisesti.
Matias Roto siis saat väittää mitä haluat, mutta minä itse kyllä tiedän mistä olen kasteelleni menon saanut, sen toi Pyhä Henki Pietarin sanoista Apostolien teoista: ”tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen….”
Voin olla rauhassa omien sanojeni kanssa, ei minua kukaan niistä syytä, siis ei kukaan muu kuin syyttäjä ja hänen apulaisensa jotka valhetta puhuvat.
Ari
Juuri tuon mainitsemasi lauseen alkuperäisen ajatuksen
että parannus tehdään ottaMALLA vastaan kaste,
muuttaminen kahdeksi toisistaan erillään olevaksi tapahtumaksi
paljastaa napanuoran sinun ja oppi-isääsi välillä.
Tätä ajatuksen muuttumista tuntomerkkinä voi verrata shibbolet -ääntämisen tapauksessa, mihin porukkaan joku kuului. Ero on niin selvä, ettei sitä voi kätkeä.
Tuomarien kirja:
12:6 niin he sanoivat hänelle: ”Sano ’shibbolet'”. Jos hän sanoi ”sibbolet”, kun ei osannut ääntää oikein, ottivat he hänet kiinni ja tappoivat Jordanin kahlauspaikoilla. Niin kaatui silloin Efraimista neljäkymmentäkaksi tuhatta.
Matias Roto kukaan ei ota kastetta ilman omaa päätöstä, siis kun kastetaan joku ilman että kastettava siitä mitään tietää ja ymmärtää on se aivan eriasia.
Sinulla on selkeä hengellinen lukihäiriö koska Jumala salaa sinulta evankeliumin.
Voitko muka kastaa tuolla kadulla kulkevaa ihmistä ilman että hän siihen itse suostuu, koetappa.
Ari
Etkö huomaa mistä kasteessa on kysymys.
Sinun oppisi keskipisteenä on ”MINÄ ITSE”.
Minun oppini keskipisteenä on ”JUMALA ITSE”.
Otetaanpa lähtökohdaksi vaikkapa maailman luominen. Pyhä Henki liikkui vesipilven mukana. Autiomaan kuiva ja kuollut aavikko sai vettä. Silloin elämä luotiin. Oliko ihminen siinä itse päättämässä? Eipä ollut. Vaan silloin koko elävä luonto, ihminen siinä mukana, luotiin. Pyhä Henki teki tämän omasta suvereenista voimastaan. Jumala itse toimi. Tuloksena oli elävä ihminen, Jumalan kuva.
Nyt Johanneksen evankeliumissa Nikodemus keskustelussa Joh.3 luvussa Jeesus sanoo, ensin jakeessa kolme, että ihmisen pitää syntyä ALUSTA, kreikaksi ”anothen”, eli siis kokea uudelleen luomisen todellisuuteen siirtyminen eli siis saatava Pyhän Hengen kosketus veden pisaroitten välityksellä. Silloin ihmisen sydämen kuiva ja kuollut autiomaa muuttuu eläväksi, ihmisen olemus Jumalan kuvana uusiutuu. Ihminen palaa elävän Jumala -yhteyden mukaiseen elämään. Sitten jakeessa viisi kerrotaan täsmällisemmin, että tämä tapahtuu VEDESTÄ JA HENGESTÄ, eli siis viitataan luomiskertomuksen kuvaukseen siitä, että Pyhä Henki liikkuu veden mukana ja tekee tämän valtavan uudelleen luomisen niin, että ihminen Pyhän Hengen antaman uutta luovan veden kosketuksen välityksellä palautuu luomisen varsinaiseen sisältöön.
Jakeessa Joh. 3:6 TORJUTAAN ihmisen OMA osuus tähän uudelleen luomiseen, LIHA ei sitä tee. Ihmisen omin ponnistuksin ei päästä tuohon JUMALAN aikaansaamaan uudelleen luomisen tilaan palaamiseen, vaan se on yksistään Pyhän Hengen työ veden pisaroitten välityksellä.
Johanneksen evankeliumi:
”3:6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.”
Myöhemmin käännöksissä tuo Joh. 3:3,5 kohta on Tiituksen kirjeen 3:5 kohdan mukaan käännetty ”uudesti syntymäksi”. Tuossa Tiit. 3:5 sanotaan että KASTEEN VESI on Jumalan käytössä ja tämän veden pesulla JUMALA ITSE antaa uudestisyntymän ja Pyhän Hengen uudistuksen.
Huomaapa tästä, että kasteessa oleva Jumalan työ on HÄNEN ITSENSÄ tekemä eikä siinä ole pienimmässäkään määrin kysymys ihmisen omasta osuudesta.
Tiituksen kirje:
3:5 pelasti HÄN (Jumala) meidät, EI vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, VAAN laupeutensa mukaan uudestisyntymisen PESON ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,
Ari
Sanot: ”Sinulla on selkeä hengellinen lukihäiriö koska Jumala salaa sinulta evankeliumin.”
Toimit kuin erään nyt jo edesmenneen ystäväni aikoinaan pieni poika isänsä miettiessä yhtä teknistä ongelmaa sanoi tälle:
”Isä, kun kasvat isoksi ja alat ymmärtää tekniikkaa, niin —”.
Ari
Puhut lukihäiriöstä tavalla joka halventaa keskuudessamme elävien lukihäiriöisten kunniaa.
Jotta voisit tehdä parannuksen halventavasta käytöstäsi, suosittelen sinua lukemaan asiaa käsittelevän artikkelin esimerkiksi täältä
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Lukemisen_erityisvaikeus
Matias Roto nyt olet oikeassa, pyydän anteeksi lukihäiriöisiltä, he ovat nöyriä ja rehellisiä ja pyrkivät oppimaan totuutta eivätkä rakasta valhetta.
Ihmisen oma osuus, mitä se on?
Kun ajatellaan Jeesusta kun Hän vaelsi maan päällä niin miksi niin korkeasti koulutetut fariseukset ja kirjanoppineet eivät ymmärtäneet Hänen puheitaan eli eivät nöyrtyneet tekemään parannusta (tunnustamaan syntejään)?
Siis Jeesus ei saanut näitä kääntymään joten en minäkään saa tämän päivän ”kirjanoppineita”, mutta toivon ja rukoilen että Jumala kutsuisi kaikkia ja ehkäpä joku vastaisi kutsuun nöyrtyen parannukseen.
Nyt lopetan Matias Roton blogien kommentoinnin, olen valmis auttamaan jokaista kun he apua tarvitsevat.
Ari
Miksi tartut vain negatiivisiin näkökohtiin?
Mihin sinulta on unohtunut se, missä kerrotaan pappien tulleen uskoviksi.
Apostolien teot:
6:7 Ja Jumalan sana menestyi, ja opetuslasten luku lisääntyi suuresti Jerusalemissa. Ja lukuisa joukko pappeja tuli uskolle kuuliaisiksi.
Ari
Sanot: Siis Jeesus ei saanut näitä kääntymään joten en minäkään saa tämän päivän ”kirjanoppineita”.
Mihin sinulta unohtuu se, että VALTAVAN SUURI JOUKKO VÄKEÄ seurasi Jeesusta?.
Matteuksen evankeliumi:
4:25 Ja häntä seurasi suuri kansan paljous Galileasta ja Dekapolista ja Jerusalemista ja Juudeasta ja Jordanin tuolta puolen.
8:18 Mutta kun Jeesus näki paljon kansaa ympärillään, käski hän lähteä toiselle rannalle.
12:23 Ja kaikki kansa hämmästyi ja sanoi: ”Eiköhän tämä ole Daavidin poika?”
13:2 Ja hänen tykönsä kokoontui paljon kansaa, jonka tähden hän astui venheeseen ja istuutui, ja kaikki kansa seisoi rannalla.
14:14 Ja astuessaan maihin Jeesus näki paljon kansaa, ja hänen kävi heitä sääliksi, ja hän paransi heidän sairaansa.
15:30 Ja hänen tykönsä tuli paljon kansaa, ja he toivat mukanaan rampoja, raajarikkoja, sokeita, mykkiä ja paljon muita, ja laskivat heidät hänen jalkojensa juureen; ja hän paransi heidät,
19:2 Ja suuri kansan paljous seurasi häntä, ja hän paransi heitä siellä.
21:9 Ja kansanjoukot, jotka kulkivat hänen edellään ja jotka seurasivat, huusivat sanoen: ”Hoosianna Daavidin pojalle! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen. Hoosianna korkeuksissa!”
Tässä vain pienenä esimerkkinä ainoastaan yhden evankeliumin todistus.
Ja miten voit välttää kokonaisobjektin Matteuksen evankeliumin välittämästä lähetyskäskystä. Tehtävänä on KOKONAISTEN KANSOJEN OPETUSLAPSEUTTAMINEN KASTEEN VÄLITYKSELLÄ.
Ari
Älä vähättele viisauden merkitystä evankeliumin julistuksessa.
Apostolien teoissa kerrotaan, miten viisaus on oleellinen osa Jumalan kansan palvelukseen valmistautumisessa. Ei pidä lähettää tehtävään heikosti osaavia ja velttouttaan valmistautumattomia edustajia. Sellaiset vain sotkevat käsitteitä ja estävät työn edistymistä.
Apostolien teot:
6:3 Valitkaa sentähden, veljet, keskuudestanne seitsemän miestä, joista on hyvä todistus ja jotka ovat Henkeä ja viisautta täynnä, niin me asetamme heidät tähän toimeen.
6:10 mutta he eivät kyenneet pitämään puoliaan sitä viisautta ja henkeä vastaan, jolla hän puhui.
7:10 ja pelasti hänet kaikista hänen ahdistuksistansa. Ja hän antoi hänelle armon ja viisauden faraon, Egyptin kuninkaan, edessä; ja tämä pani hänet Egyptin ja kaiken huoneensa haltijaksi.
7:22 Ja Mooses kasvatettiin kaikkeen egyptiläisten viisauteen, ja hän oli voimallinen sanoissa ja teoissa.
Ari
Puhut korkeasti oppineista kirjanoppineista.
Ota huomioon että heistä oppinein oli Vapahtajamme Jeesus itse.
Opetuksessaan hän seurasi hyvinkin paljon edellisen sukupolven oppineista Rabbi Hilleliä. Esimerkiksi rakkauden kaksoiskäsky esiintyy jo tämän opetuksessa.
Joissakin kysymyksissä Jeesus seurasi Shammain opetusta. Esimerkiksi avioerokysymyksessä. Avioerossa yleensä vaimo joutui heikompaan asemaan. Tämä menetti toimeentulonsa ja joutui taloudelliseen asemaan. Jeesus piti tässä kysymyksessä heikomman puolta. Mies älköön väistäkö elatusvelvollisuuttaan ottamaansa vaimoa kohtaan millään verukkuulla, ei edes avioeron avulla.
Muissakin juutalaisten ajankohtaisissa kysymyksissä Jeesuksen oppineet kannanotot puolistivat oikeudenmukaisuutta. Juridisilla vippaskonsteilla ei saanut tehdä tyhjäksi voimassa olevaa lainsäädäntöä eikä Jumalan ilmoitusta Pyhässä kirjassa.
Muista myös missä piireissä Johannes Kastaja liikkui. Hänen isänsä oli Jerusalemin temppelin pappi. Papin pojista tuli myös pappeja. Niinpä ei ollut sattumaa, että pappeja tuli Johanneksen luokse, jotta hän kastaisi nämä.
Johanneksen sanat hänen luokseen tulleille kastettaville olivat konkreettisia ohjeita kunkin heidän oman ammattikuntansa olosuhteet huomioon ottavia. Verovirkailijoille eli publikaaneille hän puihui heidän tavallaan. Sotilaille näiden omalla tavalla jne.
Jokainen sai kastepuheiden aikana juuri heihin kohdistuneen sanan.
Mutta huomaapa tämä: Johannes kastoi kaikki hänen luokseen tulleet syntiset
parannUKSEN KASTEELLA
eli siis sellaisella kasteella, joka ojensi Jumalan antaman parannuksen näille kastetuille. Parannus siis välitettiin kasteen avulla. Tämä jatkuu yhä edelleen meidänkin aikanamme synnin, kuoleman ja Perkeleen vallassa oleville annetaan parannus pyhän kasteen välityksellä. Synnit annetaan anteeksi meidän kasteemme perusteella. Tämä on toistettu myös Nikean tunnustuksessa:
Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi.
Ilmestyskirjan taivasnäyssä luvussa seitsemän lukematon määrä pelastettuja on Jumalan valtaistuimen edessä. Heillä on yllään kastepuku, valkea asu.
Kaste myös vapauttaa meidät Perkeleen vallasta. Meidät riistetään tämän vallasta ja siirretään Jumalan lapsena meidän Herramme perheväkeen, pyhän kirkon yhteyteen.