Kotimaa uutisoi juuri Kansanedustaja Päivi Räsäsen saamista syytteistä. Näiden syytteiden takana on Päivin päästämä pieni ”sammakko”.
On täysin naurettavaa että tällä loukkaantuneella kansanryhmällä on täysi ”koskemattomuus” eikä heitä saa millään tavalla moittia. Samaan aikaan nämä henkilöt haukkuvat ihan tavallisia heteroita minkä kerkeävät.
Minusta tuntuu, että yhteiskunta on menossa kohti moraalista rappiota, jossa ei ole enää tilaa perinteisille arvoille. Ei hyvä. Luulen myös, että tilanne kärjistyy siihen, että naiset rupeavat myymään itseän entistä useammin ja pienemmällä kynnyksellä.
Jos katsomme tilannetta nyt, huomaamme että moni nainen tienaa jo merkittäväsit rahaa kehollaan. Myös escort toiminta katsotan nykymaailmassa hyväksyttävänä
Päivin mielipide on kärjistetty, mutta niin on myös muidenkin puolueiden
Tapani Ruokanen: Juristi nakertaa oikeusvaltiota. (Lainaus: seurakuntalainen.fi)
Vapunaattona valtakunnansyyttäjä Raija Toiviaisen kannanotto ärsytti niin, että vanhana pääkirjoittajana en enää jaksanut vastustaa kiusausta, vaan naputtelin twiitin, kirjoittaa Tapani Ruokanen kolumnissaan.
”Puolustan sanan- ja uskonnonvapautta varsinkin, jos olen eri mieltä lausujan kanssa. Raamatun siteeraaminen kuuluu sekä uskonnonvapauteen, että sananvapauteen. Päivi Räsäsen syytteet vievät oikeuslaitosta kohti keskiaikaa. Sivistymätöntä moukkamaisuutta, häpeällistä ja tolkutonta.”
Puhelin alkoi piippailla, jo vappuna kertyi toista tuhatta tykkäystä. Kaikki twiittaajat tuskin olivat samaa mieltä kanssani tai Räsäsen puolella. Ei. Syynä lienee se, että arvostamme sanan- ja uskonnonvapautta emmekä halua joutua mielipiteitten takia oikeuden eteen. Tulee muistoja Neuvostoliitosta ja kommunistivainoista, miten uskovia ja toisinajattelijoita kohdeltiin. Ja kohdellaan yhä.
Putkisilmäinen ei näe isoa kuvaa, mihin joudutaan tiellä väärään suuntaan. Risto Volanen muistutti, että tämä vie kohti keskiaikaa sekä Venäjän ja Saksan 1930-lukua. Jukka Perttula toteaa kuinka koko asian ajattelu alkaa puistattamaan ja kysyy: milloin ja ketkä antoivat yhteiskunnastamme tulla tällaisen? Tämä on valitettavan tuttua: julistetaan isosti, mikä on oikein ja mikä väärin. Sen jälkeen aletaan kivittää eri tavalla uskovia. Se sopii keskusteluun, mutta ei vallankäyttöön. Miksi? Koska siellä kivet ovat oikeita.
Valtakunnansyyttäjä näyttää, kuinka sanan- ja uskonnonvapaus murennetaan. Se tapahtuu juuri näin, pienin askelin. Tätä menetelmää käytetään trollauksessa ja hybridisodankäynnissä: syötetään hyvässä tarkoituksessa ratkaisuja – esimerkiksi vähemmistön suojelun nimissä ja vihapuhetta vastaan – ja muokataan samalla tilaa ajatuspoliisille, joka alkaa lopulta sensuroida puheita ja kirjoituksia. Ensin tulee sakkoa, seuraavaksi vankeutta, lopulta kivitys, kuten Raamatun aikana.
Tähän vallankäyttöön pitää puuttua heti ennen kuin se pesiytyy hyväksytyksi. Jos Toiviaiselle ei panna stoppia, tämäkin teksti on vähän ajan kuluttua rikos, koska se arvostelee korkeaa oikeusviranomaista. Elämäntyöni on arvostella viranomaisia ja muita vallankäyttäjiä, sillä demokratiassa sananvapauden tehtävänä on nostaa esiin epäkohtia, jotta ne voidaan korjata. Kyse on oikeusvaltion ”pyhästä” asiasta, jota ei saa turmella.
Aina on ihmisiä, joilla on ärsyttävä tapa ojentaa ja ohjeistaa toisia sille tielle, mitä itse kulkevat. Tyhmääkö? Ehkä, mutta se on sananvapautta. Kun käytetään oikeusvaltaa, yhteiskunnan mahtia, esivallan miekkaa, on oltava varovainen. Tuomari ei saa politikoida, valtiomahdit eivät saa sekoittua, omia mielipiteitä on hillittävä. Valtakunnansyyttäjä käyttää nyt oikeuslaitosta poliittisesti.
Kirjoittaa ja sanoa voi tunteenomaisesti, mutta vallankäytön pitää perustua lakiin, järkeen ja harkintaan. Se on kadoksissa. ”Mikä ei ole oikeus ja kohtuus, ei saata olla lakikaan” – syyttäjä muistanee, mistä tämä on? Googlatkaapa!
Kun Muhammed-pilakuvat olivat pöydälläni, piti ratkaista, julkaisenko ne. Päätin olla julkaisematta. Jotkut julkaisivat sananvapauden nimissä, Suomen Kuvalehti ei. Syynä ei ollut islamistien pelko eikä edes se, ettemme hyväksy vihapuhetta. Syynä oli se, ettei lehdessämme ollut tapana pilkata toisen ihmisen uskoa ja vakaumusta.
Tapani Ruokanen
”Sivistymätöntä moukkamaisuutta, häpeällistä ja tolkutonta.”
Juuri niinhän räsäskät käyttäytyvät seksuaalivähemmistöjä kohtaan.
”Tämä on valitettavan tuttua: julistetaan isosti, mikä on oikein ja mikä väärin”
Juuri niin. Tyypillistä räsäsköille.
”Sen jälkeen aletaan kivittää eri tavalla uskovia.”
Juuri niin räsäskät toimivat esittäessään perättömiä ja ilkeämielisiä väitteitä seksuaalivähemmistöistä.
”sillä demokratiassa sananvapauden tehtävänä on nostaa esiin epäkohtia, jotta ne voidaan korjata.”
Aivan. Kuten seksuaalivähemmistöjen tasa-arvoinen ja yhdenmukainen kohtelu tämän maan kansalaisina räsäsköistä riippumatta.
”Kyse on oikeusvaltion ”pyhästä” asiasta, jota ei saa turmella.”
Niin on.
”Syynä oli se, ettei lehdessämme ollut tapana pilkata toisen ihmisen uskoa ja vakaumusta.”
Räsäskät ottavat kuitenkin itselleen oikeuden halventaa monien ihmisten seksuaali-identiteetin ja sen ohessa myös uskon ja vakaumuksen?
”Aina on ihmisiä, joilla on ärsyttävä tapa ojentaa ja ohjeistaa toisia sille tielle, mitä itse kulkevat.”
Niin on. Ensimmäisenä mieleen tulevat änkyräuskovaiset räsäskät.
Kimmokaan ei voi osoittaa yhtään ilkeää ja perätöntä väitettä heistä.
Hyvä on Ruokasen kirjoitus. On erikoista kun seuraa keskustelua aiheesta. Ihmiset jotka ovat mielestään suvaitsevaisia, ovat todellisuudessa sitä vain niitä kohtaan jotka ajattelevat samoin kuin itse. Homo- ja transmyönteiset ”suvakit” ovat pahimpia muiden pilkkaajia ja tunteissaan asioiden kärjistäjiä. Missä on se suvaitsevaisuus Kimmo ja muut?
”Homo- ja transmyönteiset ’suvakit’ ovat pahimpia muiden pilkkaajia.” Vika nähdään useimmiten ’niissä toisissa’. Onhan se ymmärrettävää, mutta eihän sitä tulisi hyväksyä – ainakaan itsessään.
Kannisto: ”Missä on se suvaitsevaisuus Kimmo ja muut?”
Samaa voisi kysyä Päivi Räsäseltä.
Niin, mitenkäs tuossa Tapani Ruokasen kolumnissa todetaan? ”Aletaan kivittää eri tavalla uskovia. Se sopii keskusteluun, mutta ei vallankäyttöön. Miksi? Koska siellä kivet ovat oikeita.”
Back to USSR.
Jospa sinäkin jättäisit kivet viskomatta, Kosti Vasumäki.
Olemallako eri mieltä ja myös sitä mieltä, mitä Tapani Ruokanen kirjoittaa kolumnissaan? Vai eikö saisi?
Eri mieltä voi olla kahdella tavalla, keskustellen tai riidellen. Keskustelu tarkoittaa toisenkin mielipiteen kuuntelemista ja kunnioittamista. Riita syntyy, kun pyritään nolaamaan ja vaientamaan vastapuoli.
Nolaako mielestäsi Tapani Ruokanen kolumnissaan joitakin?
Viittaan sinuun enkä Tapani Ruokaseen, Kosti Vasumäki. Koeta sinäkin olla nolaamatta tai väheksymättä ketään. Minäkin yritän.
Niin MP sinä vain heität tuollaisen perustelemattoman syytöksen. Jätän sen omaan arvoonsa.
Jos koet neuvoni syytökseksi, se ei silloin ole perusteeton.
Sama MP koskee myös neuvojasi, jotka ovat perustelmattomia heittoja.
Taas heitit kiven, Kosti Vasumäki.
Sinäkö muka annat sanoilleni merkityksen. Vai heitinkö taas kiven?
Se tunnistaa kiven kiveksi, johon kivi kolahtaa.
”Oikeuslaitoksen ympärille kasvavasta absurdista näytelmästä.” (Lainaus Timo Eskola blogi 5.5)
https://timoeskola.wordpress.com/2021/05/05/oikeuslaitoksen-ymparille-kasvavasta-absurdista-naytelmasta/
https://timoeskola.wordpress.com/2021/05/07/mita-kristityt-ajattelevat-synnista-ja-hapeasta-jumalan-kaksi-hallintoa/#more-671