Ratkaisu vai predestinaatio?

Kotimaan numerossa 30.8. oli useampi kirjoitus ja juttu, joka sai minut pohtimaan tuota otsikon teemaa. Seppo Rytkönen kirjoitti ”Luterilaisuuden hapattamat” otsikolla ja Anita Ojala otsikolla ”Jumala kutsuu, ihminen vastaa”. Lisäksi lehdessä oli Jussi Rytkösen juttu afrikkalaisen megakirkon profeetan Dr. Owuorin vierailusta Suomeen.

Rytkönen pohti Ari Pelkosen kirjoituksen pohjalta Lutherin sidotun ratkaisuvallan problematiikkaa. Hän viittasi Sana-lehdessä olleeseen Lauri Kemppaisen kirjoitukseen. Olen itse kuullut Kemppaisen pitkän alustuksen samasta tematiikasta. Anita Ojala pohti etsikkoaikoja sekä sitä, miksi tehdä vaikkapa lähetystyötä, jos ihminen ei voi vaikuttaa pelastumiseensa.

Itse sain luterilaisen teologian rautaisannoksen 1980-luvun alkupuoliskolla teologisessa tiedekunnassa. Silloin elettiin suomalaisen Luther-tutkimuksen renessanssin aikaa. Tuo ”hapatus” on kantanut minua lähes 40 pappisvuoden ajan ja kantaa edelleen. Harmikseni olen huomannut osalta nuorempaa pappispolvea sellaisen puuttuvan.

Edelliseen on toki sanottava, että myös Lutherin teologia vaatii kontekstuaalista (aika ja paikka) tulkintaa ja päivittämistä. Lutherin oppi sidotusta ratkaisuvallasta ei tarkoita ihmisen jäämistä passiiviseksi ”pölkyksi” kuten Lauri Kemppainen esittää ja kuten Rytkönenkin tulkitsi. Tuonkin Lutherin opetuksen voi ”selittää parhain päin”. Se tarkoittaa sitä, että pelastus on Jumalan lahja ja teko. Ihminen ottaa sen vastaan uskomalla. Uskominen syntyy evankeliumin kuulemisesta ja kääntymisestä Jumalan puoleen (kuulemaan).

Ihmisen osuutta voisi kuvata myös Lutherin kuvalla tyhjästä astiasta. Ihmisen osa on tyhjentyä, jotta Jumala voisi täyttää tyhjän astian. Luther ei kiellä pyhittymistä tai vanhurskautumista tai jumalallistumista vaan pikemmin opettaa niitä. Kun ihminen antautuu tyhjennetyksi ja Jumalan armon täyttämäksi ja kun hän pysyy sanan ja sakramentin vaikutuspiirissä, Jumala uudistaa ja muuttaa ihmistä. Ihmisestä tulee pikkuhiljaa enemmän Jumalan kaltainen.

Miten ihmeellinen afrikkalainen profeetta liittyy tähän? Mielestäni siten, että tuollaisessa on kyse juuri ihmisen vapaan tahdon ylikorostamisesta. Mielestäni tuollainen hengellisyys ei ole enää edes ”peruskristillistä” vaan hurmoksellista uskonnollisuutta ja ihmisten manipulointia hengellisten asioiden nimikkeillä. Vaikka Jeesus paransi joitakin ja vaikka muiden muassa Korintossa oli hurmoksellista hengellisyyttä, ei Jeesuksen seuraajien liike ole sensaatioita eikä jonkin jalustalle nostetun profeetan paatosta.

Luterilainen teologia puhtaaksi viljeltynä ei ole ainoa autuaaksi tekevä vaan muiden kirkkojen piirissä on hyvää teologiaa ja spiritualiteettia. Lutherin teologiassa on kuitenkin hyvät eväät uudistuvalle hengellisyydelle, josta mainitussa Kotimaan numerossa Aarne Pelkonen hienosti kirjoitti. (kirjoitus julkaistu Kotimaa-lehdessä 26.9.2024)

Toivo Loikkanen

Rovasti, Savonlinna

204 KOMMENTIT

    • Pyydänpä jälleen, Ari Pasanen, että selität, miten ymmärrät parannuksen tekemisen. Kehotat jatkuvasti parannukseen, mutta vieläkin on epäselvää, mitä parannus sinulle merkitsee. Jos ajattelet sen tarkoittavan, että ihmine Jumalalle kelvatakseen omin voimin siivoaa elämänsä kaikesta pahasta, olet uskoakseni pahasti väärässä.

    • Mika, juuri näin. Tämä sovitus realisoituu vain valituissa, jotka on valittu ennen maailman luomista. Vain ennaltavalittujen tahdon Jumala vapauttaa. Ei siis kaikkien.

    • Koko maailma on sovitettu. 1. Joh. 2:2 ja 2. Kor. 5:19. Koko ihmiskunta on siis armahdettu. Jeesus kärsi hyvityksen ja rangaistuksen kaikkien puolesta. 2. Kor. 5:15.

    • Ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa. Kol. 1:20

    • Jeesus on koko maailman Vapahtaja. Joh. 4:42 ja 1. Joh. 4:14. Objektiivisessä eli yleisessä mielessä koko maailma on vapaa. Tämä on evankelinen opetus, jossa pysyn. Jeesuksen työ ei jäänyt kesken, sanoohan hän Golgatalla, että ”Se on täytetty.” (Joh. 19:39)

    • Mika, samaa mieltä, Jumala on aina rakastanut maailmaa. Aina. Ihmisen vapaa tahto, voi aina lähestyä omasta vapaasta tahdostaan rakkauden Jumalaa.

  1. Sami. Palaanpa vielä hieman ristinteologiaan. Mikäli ihmisen oma osuus pelastustuksessa olisi kuinka vähäinen tahansa, se olisi kuitenkin ratkaiseva – ilman sitä ei tapahdu mitään. Tämä on tie salattuun itserakkauteen. Minä olen valinnut Jumalan – ja otan kunnian siitä itselleni. Tällainen ajatus ei taida oikein vastata sitä mikä on Lutherin teologian keskeinen tarkoitus – joka on meidän ylpeytyemme nöyryytys. Jumala on luvannut armonsa alennetuille, se tulee selkeästi ilmi Raamatusta.

    Mutta kuinka ihminen voi tulla perusteellisesti alennetuksi, ellemme joudu kokonaan epätoivoon omasta itsestämme. Tästä voidaan tietysti sanoa, että Luther johdattaa ihmisiä epätoivoon. Kuitenkin ihminen, joka on alennettu epätoivoon ja ei-miksikään on Jumalan armon valitsema. Kuten Jaakob toteaa 4:6 ”Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon.” Sinähän mielelläsi viittaat Jaakobin kirjeeseen. Nyt siihen viittaan itse. Tämä Lutherin paradoksi ja ristinteologia kuuluvat yhteen. Epätoivo itsestämme on tie armon osallisuuteen. Meidät alennetaan ristillä, joka on Jumalan armon osoitus, joka tosin on lihalle vastenmielinen tie. Tätä yritin ottaa esille teksteissäni, mutta ilmeisemmin mitä huonoimmalla menestyksellä.

    • Kosti, Jumala ei pelasta ihmistä ilman ihmistä. Kristinuskossa on kysymys Jumalasta ja ihmisestä. Pelastus on synergismiaa. Ehtoollinen ei ole ehtoollinen ilman ihmistä, jne.

      Ristin teologia ja sen syvyys tulee loistavasti esille ainakin ortodoksi teologiassa.

  2. Mielenkiintoista kuinka selkeästi Jeesus sanoo asiat ja silti täällä vielä on joillakin epäselvää mitä ja miten uskoontulo on ja tapahtuu.

    Siis Jeesus tuli kutsumaan syntisiä parannukseen, no ketä olivat niitä syntisiä ketä Jeesus kutsui parannukseen, kaikki juutalaiset.

    Samoin on tänä päivänäkin että Jeesus kutsuu parannukseen ja jokaisen on tämä tehtävä pelastuakseen (en puhu lapsista kun Raamattu ei selkeästi kerro).

    Esimerkki siitä kuinka ihminen voi kieltäytyä on rikkaan miehen tapaus kun hän kääntyi pois eikä lähtenyt seuraamaan Jeesusta.

    Siis Jumalan tahto on että lailli tulevat parannukseen ja pelastuvat, mutta niin moni kieltäytyy, siis niinkuin kylväjä vertauksessa sanotaan niin kun julistetaan parannusta ja ihminen sen julistuksen kuulee niin saatana tulee ja ottaa sen sanan pois syöttämällä valheen ettei ihmisen tarvitse tehdä parannusta jostain syystä.

    • Ari nyt toistat vain sanaa parannus. Sinulta kysyttiin sitä miten parannus tehdään. Miten sen itse käsität?

    • Pekka ensinnäkin miksi sitä niin paljon toistan, siis kun Jeesus käskee sitä julistaa Hänen nimessään syntien anteeksisaamiseksi.

      Ihminen ei voi itse päättää tehdä parannusta vaan Jumalan tulee kutsua ja näyttää mistä, siis silloin avautuu ihmiselle tilaisuus tehdä parannus, ihminen voi huutaa Jumalalta apua ja sen seurauksena voi Jumala kutsua parannukseen, Jumala voi auttaa ja vetää hyvyydellään puoleensa.

      Mieti kun Pietari helluntaina julisti evankeliumia niin ihmiset saivat piston sydämeensä ja kysyivät Pietarilta mitä tehdä:

      37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: ”Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?”
      38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
      39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”(Ap.t.2)

    • Ari Pasanen,

      Minut on kastettu ja olen kääntynyt Jumalan puoleen. Käännyn Jumalan puoleen myös tänä iltana. Oma apu ei riitä. Jumalan apu riittää.

      Sinun pitäisi myös kääntyä Jumalan puoleen yhä uudestaan. Ei alkua ”kruunata”, loppu ”kruunataan”.

      Jeesus Kristus on uskon alkaja ja täyttäjä.

    • Kari Paukkunen luitko mitä Pietarin lupaus sislsi, saa Pyhän Hengen lahjan, siis vasta sitten alkaa ymmärtämään Jeesuksen sanoja kun Pyhä Henki nitä kirkastaa ja samalla saa ”näkevät silmät ja kuulevat korvat”.

      Puhut ettei omat teot auta ja silti tuot esille omaa ”kääntyilemistä”.

    • ”Vasta sitten alkaa ymmärtää Jeesuksen sanoja, kun Pyhä Henki nitä kirkastaa.” Henki ei kirkasta kuin taikaiskusta ymmärtämään kaikkea. On todellakin kysymys ymmärtämisen alkamisesta eikä päätymisestä kerralla täydelliseen viisauteen. Sinulle, Ari Pasanen, on kirkastunut asia tai pari; tutki kärsivällisesti Raamattua ja rukoile, että saisit aikanaan valaistuksen yhä uusiin.

    • Puhut ettei omat teot auta ja silti tuot esille omaa ”kääntyilemistä”. (Ari Pasanen)

      Parannus on epäuskosta luopumista, uskoa Jumalan täytettyyn työhön. Uskoa (Jumalaan turvaamista, häneltä apua pyytämistä kaikissa elämän asioissa) tarvitaan loppuun asti. Uskosta luopuneita on myös olemassa.

      Pasanen, sinun irvailemasi ”kääntyileminen” on varmasti jotain muuta.

      Omista teoista vielä sen verran, että en kykene pelastamaan itseäni. Minun pelastajani, uskoni alkaja ja täyttäjä on yksin ja ainoastaan Herra Jeesus Kristus.

    • Nämä Ari Pasasen subjektiiviset ”oksennukset” on kyllä huvittavia. Tulee mieleen kommunisti puolueen uudelleen koulutusohjelmat. Parannus, sota, lasten kastaminen. Minä sanon teille miten asiat ovat. Voiko Ari orjantappuroista….

    • Sami Paajanen ei sinun tarvitse minun sanoja ottaa, mutta kun tuon Jeesuksen sanoja niin ota ne, niissä on iankaikkisen elämän sanat.

      Kanssasi on hankala keskustella kun sinulla ei ole selkeää perustaa josta voisi tarkistaa mikä on harhaa ja mikä ei, sinulle ei kelpaa se että kaikki tulee alistaa Raamatun sanan alle.

    • Sami Paajanen aloitetaanko nyt asiallisesti ja selitä mitä tarkoittaa ””kristinuskossa uskotaan kolmiyhteiseen Jumalaan””, niin voin sanoa uskonko siihen.

    • Kolminaisuuden voi nähdä 1 Kor 12:4-6 jakeissa: ”Armolahjoja on monenlaisia, mutta Henki on sama. Myös palvelutehtäviä on monenlaisia, mutta Herra on sama. Jumalan voiman vaikutuksia on monenlaisia, mutta hän, joka meissä kaikissa kaiken vaikuttaa, on sama.” Samoin sen havaitsee 2 Kor 13:13 lopputervehdyksessä: ”Tulkoon teidän kaikkien osaksi Herran Jeesuksen Kristuksen armo, Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen yhteys!” Ei pidä myöskään unohtaa Matt 28:19 kastekäskyä: ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.”

    • Sami Paajanen oikein toteat etten usko teidän kolminaisuus oppia kuten tuossa athanasioksen tunnustuksessa on, ei taida Raamatusta löytyä yhtäkään joka uskoisi niin, ei edes Jeesus itse.

      Tää onki niin selkeä valhe että se näyttää paatuneen sydämen ja hengellisen sokeuden ja vieläpä rakkauden valheeseen.

    • Sami Paajanen siis olen teidän kirkollisen ns ”kristinuskon” ulkopuolella, uskon evankeliumin ja siinä olevat Jeesuksen sanat.

    • Uskot siis nämäkin Jeesuksen sanat: ”Minä ja Isä olemme yhtä..- – – Hän, Totuuden Henki, lähtee Isän luota ja todistaa minusta.”

    • Martti Pentti tietysti uskon ja YMMÄRRÄN enkä vääristele sitä omaa uskoani todistavaksi.

      Entä kun Jeesus sanoo että Isä on suurempi tai kun Jeesus sanoo ettei aikoja tiedä kukaan muu kuin Isä, ei Poikakaan…..

    • ”Tietysti uskon ja ymmärrän enkä vääristele sitä omaa uskoani todistavaksi.” Taidat kuitenkin mielelläsi todistaa omaa ymmärrystäsi. Nytkin käytit isoja kirjaimia. Kolminaisuuden täysi ymmärtäminen lienee kuienkiin ihmismielelle ylivoimaista.

    • Martti Pentti ohitat taas asian, siis eikö Jeesuksen sanat merkitse että asia on niin täydellisesti.

      Ymmärrän että pidät ymmärtämistä ihmismielelleylivoimaisena, sitä se ei ole uskovalle kun Jumala ilmoittaa sanansa Pyhän Hengen kautta.

    • ”Eivätkö Jeesuksen sanat merkitse, että asia on niin täydellisesti.” Täydellisyyttä saamme toivoa iäisyydessä. Täällä ajassa voimme saada riittävästi viisautta päivittäisiin tilanteisiimme.

    • Ari Pasanen kirjoittaa; ”Entä kun Jeesus sanoo että Isä on suurempi tai kun Jeesus sanoo ettei aikoja tiedä kukaan muu kuin Isä, ei Poikakaan…”

      Jos ei ole saanut kasteopetusta, ja on vain kastettu eikä ole liittynyt mihkään seurakuntaan, ovat asiat tietysti sekaisin.

      Ari eikö sinulla ole ketään joka selvittäisi mitä nuo sanat tarkoittavat. Kuinka ne liittyvät inkarnaatioon, kristologiaan.

    • Sami Paajanen mitä on kasteopetus, siis tapahtuuko se ennen kastetta?

      Tässä tuot kyllä oikean asian esille, opetus, siis voiko ihmistä opettaa uskomaan evankeliumia, ei voi vaan Jeesuksen tulee parantaa paatunut sydän ja näin Pyhän Hengen saanut voi ymmärtää Jeesuksen sanat eli evankeliumin lapsenkaltaisesti.

    • ”Mitä on kasteopetus? Tapahtuuko se ennen kastetta?” Kasteopetusta annetaan ennen kastetta, kun kastettava ei ole kristityn perheen lapsi. Lapsena kastetun kohdalla se merkitsee vähimmillään rippikoulua tai vastaavaa. Laajempana siihen kuuluu kodin hartaushetkiä, kerhoa, pyhäkoulua, nuorteniltoja…

    • Edelleen tulee vaan mieleen selkeää Raamatun kertomaan kuinka ihmistä ei voi opettaa ”uskomaan” evankeliumia, siis Jeesuksen opetuslapset saivat varmasti maailman parasta opetusta, mutta heillä ei ollut todellista ymmärrystä eikä voimaa eikä rakkautta seurata Jeesusta kun Jeesus vangittiin vaan jopa Pietari kielsi Jeesuksen, tässä on selkeä todiste ihmisen luonnollisesta kyvystä seurata Jeesusta, ei pysty.

      Vasta kun opetuslapset saivat Pyhän Hengen avautui heille Jeesuksen sanat eli opetus ja samalla heille tuli voima ja todellinen rakkaus Pyhän Hengen kautta.

      Kylväjä vertauksessa on hyvä toteamus kuin kun Jumalan sanaa julistetaan ja ihminen sen kuulee niin saatana ottaa kylvetyn ”siemenen” pois, siis kuinka saatana voi sen tehdä, esimerkiksi kun julistetaan parannusta niin saatana valheellaan saa ihmisen uskomaan ettei tarvitse tehdä parannusta koska…. siis on monia valheita joita saatana käyttää ettei ihminen tekisi todellista parannusta Jumalan kutsuessa.

    • ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa.” Sinulla, Ari Pasanen, on taipumus nähdä lausejärjestyksessä myös tapahtumien aikajärjestys. Kumpi tässä on ensin, kaste vai opetus? Tärkeää on kuitenkin huomata, että ne kuuluvat yhteen. Kastetun on saatava tieto siitä, kenen nimeen hänet on kastettu. Siihen liittyvät kastetun oikeudet ja velvollisuudet eli kaikki, mitä Herra on käskenyt noudattaa. Olet kertonut saaneesi kasteopetusta. Se nähtävästi vaikutti sinussa huomaamattasi. Viimein usko kirkastui sinulle ja tulit sanojasi lainaten ’hullua hurskaammaksi’.

    • Sain kasteopetusta rippikoulussa. Pyhä Henki avasi myöhemmin silmät ja korvat 22-vuotiaalle eksyneelle. Epäusko väistyi, usko syntyi. Kiitos kasteen lupauksesta Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen!

      Kiitos isälle ja äidille, jotka halusivat Kristuksen käskyä noudattaa! Kiitos Taivaan Isälle, joka myös kiitokseni kuulee!

      Me (kastetut) voimme olla, ja usein myös olemme uskottomat, mutta Jumala on uskollinen. Raamatun lupauksen mukaan Jumala on uskollinen sukupolvesta sukupolveen.

    • Martti Pentti nyt ”sorrut/erehdyt” todistamaan itseäsi vastaan tuomalla ”todisteena” aikajärjestyksen jota et itse ota huomioon toisaalla ja nyt sitten yrität sen kautta todistaa omaa lehmääsi ojassa.

      Siis kuinka Pietarin helluntai saarnassa on aikajärjestys:

      38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.(Ap.t.2)

    • ”Nyt sorrut todistamaan itseäsi vastaan tuomalla ’todisteena’ aikajärjestyksen, jota et itse ota huomioon toisaalla.” Luetun ymmärtäminen ei ole vahvin lajisi, Ari Pasanen. Ensinnäkin viittasin sinuun huomauttaessani lausejärjestyksessä. Toiseksi painotin, että olennaista ei ole aikajärjestys vaan asioiden yhteenkuuluvuus.

    • Martti Pentti nyt jos otat Pietarin sanat ”””Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan”” niin mitkä tuossa kuuluvat yhteen, siis eikö tuossa ole PARANNUS eli se kuuluu kasteen ja syntien anteeksisaaminen ja Pyhän Hengen lahjan kanssa yhteen, siis kuin tämä vauva kasteeseen sopii?

      Toisaalta mainitsemasi kaste ja opettaminen, niin kuinka tuo opettaminen on toteutunut, siis oppiiko rippikoulussa pitämään kaiken mitä Jeesus on käskenyt pitää, alkaen esim ”kunnioita isääsi ja äitiäsi”?

    • ”Oppiiko rippikoulussa pitämään kaiken, mitä Jeesus on käskenyt pitää,” Rippikoulussa oppii sen, mistä hakea lisää vastauksia elämän kysymyksiin. Edellytyksenä on toki, että rippikoululainen kuuntelee opetusta ja painaa siitä riittävän osan mieleensä. Jumalan työ ihmisessä kestää aina aikansa, Jumalan päättämän ajan. Ihmisen ei pdä rynnätä kahmimaan kaikkea heti. Kristityn vaellus vaatii kestävyytä eikä kiirettä.

    • Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.(Ap.t.2).

      Ei tietysti koske vauvoja, heidät kastetaan kolmiyhteisen Jumalan nimeen. Vauvat eivät tarvitse mitään parannusta, heidän parantaminen ja kilvoitus alkaa kasteesta. Pyhä apostoli Pietari tiesi tämän.

    • Sami Paajanen mistä tiedät mitä Pietari ”tiesi”?

      Mietippä nyt vauvakastetta ihan kuinka sitä on suomessa toimitettu, siis kun suomessa oli uskontopakko niin eikö silloin ollut myös pakko kastaa vauvat, siis kuinka tämä pakko kaste sopii evankeliumiin? Siis voiko yhteiskuntaa määrittää vauvan uskonnon eli pakottaa ””ottamaan” kaste?

    • Ari, hyvin sopii. Samalla tavalla sinä pakosta tuet sotateollisuutta, vaikka toimit vastoin Raamattua. Koska Raamatussa käsketään antamaan vero keisarille Suomessa ei ole keisaria.

      Raamattu ei tunne mitään uskonvapautta.

    • Sami Paajanen siinä olet oikeassa ettei suomessa ole keisaria, minä kuitenkin ymmärrän että tulee olla kuuliainen esivallalle ja siksi maksan veroja, Jeesus siis käski maksaa veroa myös heille jotka myöhemmin toteuttivat ristiin naulitsemisen.

      Se että maksamillani verorahoilla tehdään vastoin Raamatun sanaa en voi mitään, kuitenkaan minä en ole enkä halua päättää mihin rahat käytetään, en halua hallita toisia ihmisiä.

      Vai ei Raamattu tunne uskonnon vapautta, kuinka Jeesus kutusi seuraamaan itseään, ei Hän pakottanut ketään, toisaalla Hän kysyi opetuslapsiltaan ”tahdotteko tekin mennä pois”.

    • Mietippä Ari, kumpi on parempi tukea sotateollisuutta, vai totella Jumalan sanaa. Voiko orjantappuroista kasvaa viikunoita.
      Jeesus sanoo; samoin te kaikki hukutte jos, ette tee parannusta.

    • Sami Paajanen kuten jo aiemmin toin esille en minä voi määrittää mihin veromarkkani laitetaan, en hallitse toisia ihmisiä vaan olen alamainen esivallalle kuten Jumalan tahto on.

      Kuinka oma laitasi on näiden asioiden kanssa, siis maksatko veroja ja miten koet jos maksat että niistä osa menee mainitsemaasi”sotateollisuuteen”, siis kun syyllistät minua?

      Et vastannut Jeesuksen toimii kun Hän kutsuu ihmisiä seuraamaan ja sanoi opetuslapsilleen ”tahdotteko tekin mennä pois” eli ei Hän väkisin ketään käännytä eikä pidä seuraajanaan?

    • Ari, et ole vastannut itse kysymyksiin, ja toistelet samoja teemoja, syyllistäen toisia jatkuvasti. Totta kai maksan veroja. Sotateollisuuden tukeminen on ok. Jeesuksen seuraajina olivat monet sotilaat. Raamattu ei tue pasifismia, sodassa saa tappaa, se on rakkautta. Historia, on sinulle selitetty lukuisia kertoja. Samoin lapsi kaste, sakramentit, kolminaisuus, kirkko ja jne.

      Käytin tässä retoriikkaa mitä sinä. Voiko orjantappuroista kasvaa viikunoita.
      Jeesus sanoo; samoin te kaikki hukutte jos, ette tee parannusta. Keskustelu kanssasi on hyödytöntä. Lopetan tähän.

    • ”Hän kysyi opetuslapsiltaan ’tahdotteko tekin mennä pois?'” Kuuletko Hänen kysyvän samaa sinulta, Ari Pasanen? Tarkoitan sitä, että olet käsittääkseni irti kaikesta kiinteästä seurakuntayhteydestä. Uskoni mukaan olet näin ollen todellakin ’mennyt pois’.

    • Ei Jumalan valtakunnassa olla Jumalan kanssa kahden kesken. Jumalan valtakunta on lammaslauma, joka seuraa Paimenta.

Toivo Loikkanen
Toivo Loikkanen
Rovasti, liikkuja ja toimija Savonlinnasta. Kirkon töissä 1986-2023: muiden muassa seurakuntapappina ja varuskunnan oto pappina Kotkassa, Rotterdamin merimieskirkon johtajana ja pappina, Enonkosken ja Kerimäen kirkkoherrana, aluekappalaisena Kerimäellä Savonlinnan seurakunnassa. Matkan varrella paljon erilaisia luottamustehtäviä, joista nykyisin mukana aluepankin (SSOP) ja OP Ryhmän tehtävät. Luonto ja matkailu lähellä sydäntä. Olen kirjoittanut pitkään kirkon ja yhteiskunnan asioista.